Home » Economie »Reactie rapida »liberalism » Citesti:

Invataturile EFOR catre ministresa Manescu

Sorin Ionita august 26, 2013 Economie, Reactie rapida, liberalism
30 comentarii 3,636 Vizualizari

Dle Ponta, mai bine ne sunaţi pe noi şi vă sfătuiam să puneţi un ONG-ist ministru la Transporturi, n-ar mai fi fost atâta circ şi acuze (ȋntemeiate) de incompetenţă. De exemplu, dacă tot doreaţi o schimbare de gardă, puteaţi s-o puneţi pe colega mea Ana Otilia Nuţu de la EFOR, care a mărunţit ani de zile sectorul Transporturi pentru Banca Mondială şi FMI. In 30 min ea a redactat următoarea strategie de reformă care depăşeşte orice ar putea produce dna Mănescu cu “echipa” ei (sau dl Săpunaru cu echipa, etc) ȋn următoarele săptămâni/luni de ministeriat. Viitorul va arăta că am dreptate. Insă dacă tot a fost numită distinsa consoartă a primarului de la 6, atunci ȋi cedăm bucuroşi copyright pe idei. Iată:

De fapt, mare parte din disputa actuală e falsă: la Ministerul Transporturilor nici nu e musai nevoie de un om care să aibă experiență în domeniu, ci să fie cât de cât inteligent și să vrea să facă ce trebuie. Plus, să aibă suficientă susținere cât să ia înapoi CNADNR la Minister, deoarece nu poți face vreo strategie coerentă de transporturi cu drumurile naționale la Șova, iar căile ferate, transportul naval și aerian la MT. Aveam deja o mare problemă că nu eram ȋn stare să coordonăm strategia de transport național cu drumurile județene și cu transportul din marile orașe; acum am agravat-o.

Ce trebuie la Transporturi e o reformă de substanță a guvernanței corporative, înlocuirea managementului clientelar al companiilor de stat cu management profesionist și definirea corectă și completă a relațiilor Ministerului cu companiile subordonate. Adică:

  • MT e responsabil cu strategia de transporturi. Are deja cu ce, s-a făcut un Master Plan care e chiar acum pe cale de finalizare. Să nu se mai bage CNADNR și CFR să-și facă singure strategia, că nu e treaba lor, ei sunt executanți.
  • CNADNR / CFR Infrastructură fac planurile prin care se aplică strategia de transporturi: cât, ce, cum trebuie contractat, lucrări, întreținere. Ele contractează și administrează contractele, sunt responsabile pt ele. Pe de altă parte, MT nu se mai bagă în comisiile de licitație.
  • MT dă un buget condiționat de ȋndeplinirea planului, măsurabilă pe criterii. Buget care e determinat de ce scrie la Master Plan. Multianual. Se stabilesc criterii de performanță pt companii: gradul de realizare a lucrărilor de care răspund din Master Plan. Dacă nu fac treaba, primesc buget mai puțin. Dacă MT dă din vina lui buget mai puțin, CNADNR / CFR pot justifica de ce n-au făcut planul. Așa va fi clar cine răspunde pt ce.
  • La fel și cu subvenționarea transportului feroviar de călători: MT definește corect taxa de utilizare a infrastructurii (sunt vreo 4 consultanțe făcute în ultimii ani, deci nu știința lipsește); dă banii după formulă; schimbă nenorocitele de normative tehnice pe infrastructură ca să permită prioritizarea reală a lucrărilor la CFR Infrastructură, după trafic; schimbă schema de subvenție a transportului feroviar pe călător*km, iar nu pe tren*km, care a permis sifonarea anuală a cca 200 mil EUR/an de către operatori privați care circulă cu trenurile goale; închide liniile clar falite. Astfel se termină odată cu cercul vicios al arieratelor și fluxurilor netransparente de bani între MT, CFR, CFR Călători.
  • La fel, se transparentizează rovinieta: câți bani se încasează, de unde, se prioritizează întreținerea pe drumurile de unde vine mai multă rovinietă.
  • Ideea generală este că MT răspunde pt strategie și buget; CNADNR și CFR Infrastructură pt construcția infrastructurii; CFR Călători și ceilalți operatori privați subvenționați nediscriminatoriu pentru serviciul public oferit răspund pentru transportul feroviar de călători.

All this is not rocket science, just basic administration, cum se spune. Problema e că starea actuală convine tuturor, că toți fură și e greu de dat vina pe cineva anume, nimeni nu răspunde pt nimic. MT semnează pe licitații cot la cot cu CFR și CNADNR, să fie zeci de semnături pe contracte (care oricum se rătăcesc); CNADNR și CFR fac contracte care se transformă ulterior în strategie. Așadar, soluția tot la DNA e: să toarne Neluțu pe cât mai mulți și să se mai curețe un pic încrengătura de interese de acolo.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "30 comments" on this Article:

  1. Liviu spune:

    Excelent! :) Si invataturile from the users’ side of the coin: daca nu stie cum sa inceapa, o sfatuiesc pe doamna ministru sa isi ia o valiza de 10 kilograme si un mic rucsac si sa faca urmatoarea excursie folosind numai transportul public, in luna ianuarie: aeroportul Otopeni – Gara de Nord – Sebesul de Sus (sau Cozia, sau Manastirea dintr-un lemn, sau Bran). Fara sa o ajute nimeni la urcatul si coboritul din autobuze si trenuri, sa caute informatii despre legaturi utilizind informatiile afisate prin gari si autogari, etc. Am o lista asa de lunga… :)

  2. ceferebastionalpaciiera spune:

    Ideea cu “e gratis, coana mare” nu mi se pare inspirata intr-o tara in care ti se fura si macadamu’ de sub picioare, intre o inspiratie si-o expiratie. Mai interesant ar fi ca, pentru toata adunatura asta de puscariabili, sa se ofere, in loc de portocale la vorbitor, cite una dintre ideile din articol, pe care sa le argumenteze in orele de “educatie cetateneasca” prin care s-ar lupta sa-si scada din pedeapsa. Toata amascarada asta “politica” se petrece pe timpul nostru – AL VIETII NOASTRE!!! De ce-ar trebui sa-i tratam pe toti clovnii astia cu ingaduinta (=diplomatie, umor, pamflet?) DE CE? Singura solutie e DEUS EX MACHINA! (artificiile din ’89 au fost o pierdere de vreme…. CU VICTIME!!!!)

  3. Petre Opris Petre Opriş spune:

    Cu un asemenea plan, şomajul în România va creşte instantaneu de la 7 la 15% deoarece mulţi intermediari care “sifonează” bani publici îşi vor pierde sursele de prosperitate personală şi vor fi nevoiţi să apeleze la ajutoarele de şomaj. Poate că şi acesta este unul dintre motivele pentru care doamna Ana Otilia Nuţu nu va fi în veci membră a unui guvern al României (PSD, PNL, PD, Mişcarea Populară, PPDD, UDMR, PNŢ-CD, România Mare, Noua Generaţie ş.a.m.d.).

  4. Hantzy spune:

    Si daca a redactat chestia asta in juma’ de ora, de ce i-au trebuit doamnei Ana Otilia Nutu vreo cateva mandate d’ale lui Dobre, Berceanu, Orban, Basescu, Boagiu sau Fenechiu pentru a le scrie?!

    • Sorin Ionita Sorin Ionita spune:

      Dle Hantzy, vedeti ca in text numele Otiliei, cat si al EFOR, sunt hyperlinks. Dati click pe ele si vedeti activitatea Otiliei din anii trecuti, in special in sectiunea Publicatii. Anterior lui 2011, gasiti materiale similare pe website SAR. O viziune mult mai tehnica si cu detalii gasiti in capitolul Transporturi din Functional Reviews facute de Banca Mondiala acum cativa ani, la care ea a contribuit substantial; la un moment dat erau pe pagina de web a guvernului, le gasiti cu goagal. In toate aceste materiale, Min Transp este practic facut franjuri.

      • Hantzy spune:

        Am facut deja click-ul necesar, d-le Ionita. Iar unele trecute articole ale dumneaei pe “contributors” m-au indemnat sa caut mai multe despre activitatea sa. Nu stiu, cu siguranta, totul, dar destul pentru ca in comentariul meu anterior sa nu pun sub semnul intrebarii calitatile profesionale sau morale ale doamnei Nutu, ci facusem referire, crezusem ca destul de evident, la alte lucruri.

  5. adrian spune:

    Suferiti de egocentrism! Viitorul va va da dreptate, prezentul abia asteapta sa va confirme, iar trecutul v-o fi consemnat in istorie si nici nu stim asta :) Probabil, frustrarea va mana acum spre asemenea afirmatii hazardate…Problema este ca acest ONG pe care il reprezentati, cu tot cu dna. Nutu, are asa un soi de parfum politic de genul Miscarea Populara sau inca un cal troian al lui Basescu! Deci, sunt niste mici probleme de credibilitate, de unde vin asa – zisele solutii, dar daca sunt asa grozave, nu vad cum si-ar permite cabinetul Ponta sa refuze Sfantul Graal acum ca l-a gasit :) )

    • Sorin Ionita Sorin Ionita spune:

      Iar dv sunteti cam crispat si nu pricepeti o ironie. Cred ca ati frecventat prea mult pe marii si adevaratii egomaniaci ai neamului, practicieni si comentatori deopotriva, care traiesc cu ideea ca tin patria pe umeri, posomorati si solemni ca Fratii Musulmani; va asigur ca noi nu suntem asa. Relax, get a life. Offline, daca se poate…

      • Stefan spune:

        Cat de adevarat ati spus, get a life :)
        Felicitari domnule Ionita.

        • Guardian spune:

          O fi pistolarul de adrian nastase, o condamnare,un grajdan, trei procese, sapte case, nenumarate oua cind nu trebuie, si zero oua cind trebuie…then I believe that “get life” is the fundamental statement here…sounds better than “get a life” anyway :-)

    • Un prieten spune:

      De cele mai multe ori solutiile sunt simple. Aparenta contrariului se datoreaza in mare masura spiritelor prea sofisticate ca reactie de aparare a “domeniului” pretins ca inaccesibil altora.
      Propunerea transmisa MT este buna, aplicarea ar constitui un mare pas inainte si ar crea premisele unor masuri mai avansate. Provine de la oameni care cunosc si pricep fenomenul, nimic spectaculos, doar normalitate, nici nu era nevoie de mai mult. Din pacate ma tem ca “strica orzul pe gaste”…
      Felicitari pt acest articol!

  6. [...] Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro [...]

  7. valexandru spune:

    ExpertForum este bine cunoscut politicienilor usl ca neafiliat si nemilos.

    Cum de sunt asociati cu Basescu ? Fiindca arata cu degetul spre actuala guvernare.
    Aceasta este de neatins. La fel si Ministrul Prim copy-paste . De aceea au fost pusi unii sa dea cu pietre.

  8. floreign spune:

    Capcana perfecta: sa ti se ofere know-how-ul gratis, apoi sa fii acuzat de plagiat. Cosmarul guvernului Ponta. Asta pentru ca isi iau ei singuri materialul, nu au nevoie de invitatie. Si nici de DNA.

  9. casandra spune:

    Ana Otilia Nutu?
    http://www.candole.com/people
    De gustibus…

  10. Sandy spune:

    Zilele trecute si dv si colega dv dna Nutu vorbeati pe forumuri de un membru PNL care ar fi bun de ministru, adica Septimius Buzasu. Ce s-a mai intamplat cu el, nu mai e la liberali, de ce nu s-a discutat deloc despre el? Stiu ca a fost Secretar de Stat si am citit aici ca are un CV bun, chiar ce se cauta acum pe la TVuri, nu?
    http://www.gazetanord-vest.ro/2013/08/satmareanul-septimiu-buzasu-in-carti-pentru-sefia-transporturilor/

  11. Red spune:

    Din pacate am ramas cu un gust amar legat de doamna Nutu care a promovat asiduu ideea explorarii gazelelor de sist aducat ca principal argument protestele nationaliste orchestrate de USL cand PDL era inca la putere. Acele actiuni pe cat de penibile ar fi nu valideaza ideea ca gazele de sist sunt benigne din punct de vedere ecologic. Si nici nu invalideaza ideea ca la mijloc sunt interese economice extrem de dubioase, nu doar autohtone ci si din afara, daca e sa de gandim la Chevron sau la mafiotul in haina de general american pe numele sau Wesley Clark.

  12. Afanasie Expertu'n Toate spune:

    Cateva observatii pe fond:

    1. Meritocratia e o tampenie. Daca ati gandi capitalist, si nu ganditi, ati intelege de ce politicienii conduc si “expertii” cel mult consiliaza. Pentru ca politica e o competitie iar consultanta o frecangeala.

    2. Nu de planuri marete si de strategii ducem lipsa. Chestia de mai sus i-a doamnei jumatate de ora nu pentru ca ar fi geniala ci pentru ca e exact o banalitate de jumatate de ora. Treaba e cum faci ceva concret si pozitiv ca la hartoage si prezentari in power point suntem toti experti. Eu nu vreau un ministru care sa faca strategii, eu vreau unul care sa faca sosele. Poate nu intelegeti de ce e Sorin Oprescu asa de popular. Va spun eu: n-are importanta ca Pasajul Basarab a costat de X ori cat face, n-are importanta ca Arena Nationala la fel, nici macar nu conteaza ca fura de rupe. Conteaza ca ele EXISTA, si pui piciorul pe ele.

    3. Ultima, dar nu cea din urma: daca nu observati ca “Nelutu” nu-i da deloc, da deloc, in gat pe toti ci selectiv doar pe “cine trebuie” atunci puteti sa va puneti sperantele, ca un basist discpilinat, in DNA. Noi restul nu halim asemenea gogosi…

    • r2 spune:

      Corecta chestia cu “nu conteaza cat a costat, conteaza ca EXISTA”, dar nu vad cum vine asta in sprijinul afirmatiei dvs ca nu avem nevoie de strategii si analize. Nu conteaza cat a costat e fix argumentul nostalgicilor regimului ceausist. Pentru ei nu conteaza, de exemplu, ca sute de oameni capabili, in loc sa fi facut ceva mai bun, au muncit zece ani in cercetare si spionaj ca sa-i faca lui Ceausescu super-camionul DAC 120 DE, produs in 15 bucati si vandut la 300,000 de dolari bucata, dupa care au trebuit sa opreasca productia pentru ca nu-si puteau acoperi nici macar cheltuielile curente. Pentru nostalgici conteaza ca am fost printre putinele state din lume care au produs un camion atat de mare, cu super-tehnologie folosita acum de toyota si alte aberatii spuse acum pe un ton serios. Eu cred ca ar fi fost mai bine sa-i fi facut unul din inginerii aia capabili o prezentare in power point-ul de atunci cu care sa-l lamureasca putin pe toasu ca, daca tot vrea sa arunce cu banii pe geam, mai bine isi mai face un mausoleu, ceva, ca iese mai ieftin. Acum, in democratie, diferenta este ca tovarasu’ alegator este cel care trebuie lamurit.

      • Afanasie Expertu'n Toate spune:

        Sa nu ma intelegeti gresit. Conteaza cat a costat Pasajul. Dar prin comparatie e mai bun un pasaj scump decat unul inexistent. Prefer un hot care face ceva unui hot care nu face decat prezentari in power point sau borduri.

        Evident ca e nevoie de strategii. Dar nu ele sunt cheia unui ministeriat reusit. Cheia e implementarea lor in “meandrele concretului” adica turnatul asfaltului. Dupa atatia ministrii catastrofali m-as multumi cu unul care are o strategie mediocra dar toarna asfalt. O autostrada intre Dalga si Ouatele, de nicaieri pana niciunde, dar care exista fizic si pe care poti pune piciorul tot e mai buna decat cea mai eficienta solutie din punct de vedere a traficului rezultata in urma unor studii experte dar ramasa la stadiul de prezentare in power point. Sigur ideal ar fi un ministru care are solutii bune si stie sa le implementeze. Dar in miracole nu mai cred de la 9 ani…



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Sorin Ionita


Sorin Ionita

Paleo-liberal (adica din soiul cel vechi) Partener fondator la EFOR (www.expertforum.ro) think tank independent Citeste si preda teorii ale dezvoltarii si sectorului public Cons... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

Că incompetența și corupția sînt legate, merg mînă în mînă, stau la aceeași masă, etc., ...

de: vintila mihailescu

la "Corupție sau incompetență?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)