Home » Analize »Economie »Financiar »Opinie » Citesti:

Mică incursiune în sistemul de impozitare al câștigurilor de capital. Legislația fiscală între dorință și realitate – Episodul 4

Gabriel Sincu octombrie 17, 2012 Analize, Economie, Financiar, Opinie
4 comentarii 1,540 Vizualizari

”Este o tragi-comedie: plângi după bani și râzi de cei care stau la rând să ia bilete” – cam așa era definiția dată filmelor proaste pe vremea copilăriei mele.
O astfel de tragi-comedie ne-a fost servită de mass-media locala săptămâna trecută, partea hazlie fiind reprezentată de discuția internabilă purtată în jurul unor milioane pierdute de investitorii care au ales – cu bună știință – să-și pună banii într-o pușculiță înregistrată în British Virgin Islands.
Tragedia este, în opinia mea, faptul că din toată această discuție lipsește partea nevăzută a icebergului, care ne arde (sau ne răcorește J) la buzunare pe toți cei care plătim impozite în această țară, nu doar pe săracii investitori ale căror milioane s-au evaporat precum apa din Marea Caraibelor: impozitarea câștigurilor din astfel de investiții!

Dar cum funcționează sistemul de impunere al acestor câștiguri?
Conform art. 67, alin. (3), lit. a)  din Codul Fiscal, toți cei care obțin câștiguri din tranzacționarea de titluri de valoare pe piețele externe sunt obligați să depună trimestrial o declarație de impozit în care să informeze autoritățile fiscale române despre câștigurile obținute și să plătească un impozit de 16% pe aceste sume. Codul fiscal prevede chiar posibilitatea ca eventualele pierderi înregistrate în anumite tranzacții să fie compensate cu profiturile obținute din alte tranzacții, impozitul fiind calculat doar pe câștigul net.  De asemenea, se face și o regularizare anuală, iar în situația în care în impozitul final datorat este mai mic decât suma plăților anticipate trimestriale contribuabilul are dreptul la o restituire de impozit de la autoritățile fiscale.
Teoria este frumoasă, întrebarea care se pune este însă următoarea: câți dintre cei care obțin astfel de câștiguri respectă aceste reguli, având în vedere că statele în care intermediarii de astfel de operațiuni au sediul (i.e. pușculițele de care vorbeam mai devreme) sunt de cele mai multe ori din categoria paradisurilor fiscale care nu au semnat acorduri de schimb de informații cu România?
După părerea mea, gradul de conformare al acestor (potențiali) contribuabili tinde vertiginos către zero.  Pe ce ma bazez când spun asta? Pe faptul că în 2011 dintr-un total de 181,6 mld lei, total venituri bugetare,  categoria ”Alte impozite pe venit, profit și câștiguri de capital” contribuie cu numai 0.7 mld lei. Dar atentie, aici se încadrează și impozitele pe câștigurile realizate din astfel de operațiuni efectuate în România, care de regulă nu scapă netaxate, impozitele fiind reținute și virate la fisc de către brokerii locali. Și care, în opinia mea reprezintă mare parte din această sumă, alături de impozitele pe tranzacțiile imobiliare reținute și virate de către notari și de cele din vânzarea participațiilor la societățile închise din România care nu se pot înregistra la Registrul Comerțului fără dovada plății impozitului.

Așadar, ce-i de făcut?

Aici, din păcate, nu există soluții la îndemână și ușor de implementat, modificările în legislație neputând să fie de prea mare folos.
Lupta cu paradisurile fiscale ia forma unui război de gherilă și este dus de autoritățile fiscale din majoritatea țărilor lumii. În plus, metodele nu sunt întotdeauna cele mai ortodoxe, vezi cazul de acum câțiva ani când fiscul german a ”mituit” un funcționar al unei bănci din Liechtenstein pentru a obține lista cu rezidenții germani care dețineau în conturile acelei bănci sume importante, netrecute în declarațiile de impozit.
Printre măsurile care se impun în opinia mea e numără:
-          În primul rând necesitatea introducerii în Codul Fiscal a unui capitol special ”Câștiguri de capital” în care să se clarifice când se datorează și cum anume se calculează și plătește câștigul pe veniturile din investiții. Iar acest mod de determinare să fie același indiferent dacă investitorul este persoană fizică sau persoană juridică.
-          O mai bună cooperare între autoritățile fiscale și instituțiile bancare pentru a putea fi identificați cei care primesc în conturile din România sume semnificative din exterior, fără o justificare economică viabilă.
-          Corelarea acțiunilor inspectorilor fiscali responsabili cu aceste verificări cu cele efectuate de cei care pun în aplicare legea privind impozitarea averilor afișate, intrată în vigoare anul trecut.
Și cel mai important element:
-          Un proces de restructurare  profundă a sistemului de administrare și colectare fiscală care să ne aducă de la stadiul de sistem fiscal feudal la o administrație modernă, demnă de mileniul trei. Dar despre asta, mai pe larg într-un articol viitor.

Articol aparut pe Blogul personal

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: ,



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. frank g. schmidt spune:

    stimabile domn sincu,

    problema pe care o ridicati este desigur interesanta, insa dupa parerea mea mai mult din punctul de vedere teoretic. am inteles zilele trecute ca pe bursa din romania sunt inregistrate ca. 15.000 de conturi. o parte semnificativa dintre ele, ma refer la valoarea de tranzactii, presupun ca se gasesc in zona investorilor institutionali, care se supun raportarilor contabile oricum. impozitul mic pe care l-ati depistat reflecta exact aceasta situatie, si anume ca bursa este orice altceva in romania, doar o piata de capital nu, in sensul de piata, cu cerere si oferta cat de cat semnificativa.

    cu atat mai mult, dorinta de a impozita diverse castiguri, ca cele aparent facute de domnul sima, mi se pare contraproductiva – din simplul motiv ca generarea unui astfel de sistem de control va fi chiar si pe termen lung mult mai costisitoare decat impozitele ce vor putea fi percepute!

    cred ca majoritatea banilor care pleaca din romania, legal sau mai putin legal, nu se vor regasi in conturi de speculatii forex sau alte derivate, ci in obiecte mai imobiliare sau chiar mobiliare, altele decat titluri (discutabile) de valoare (discutabila).

  2. Loran spune:

    Te ambalezi degeaba !

    Business-ul asta are 2 fatete si de accea el ramane neimpozitat si in alte state pentru ca:
    1.cei mai multi pierd banii pe pietele de capital (cam 95%)
    2.daca vrei sa impozitezi castigurile atunci trebuie sa scazi pierderile
    3.daca vrei sa impozi castigurile atunci trebuie sa permiti si deducerea cheltuielilor (broker, training, infrastructura etc)
    4. cei care joaca pe pietele de capital sunt de obicei cei care au castiguri substantiale din alta parte si tinand cont de pct.1 statul ar iesi in pierdere diminuandu-se “venitul global”.

  3. IamInTheWrongBusiness spune:

    Sa va spun, in mare, cum e in Canada… Toate castigurile de capital realizate la bursa se impoziteaza prin adaugarea a 50% din valoarea lor la venitul obtinut in acel an si se impoziteaza suma totala… De ex am 75000 $ salariu si as avea un castig de capital de 50000 in acest an fiscal… asta inseamna ca se vor impozita 50000*50%=25000 care se adauga la salariul de 75000 si in total sunt 100000 de impozitat… Pierderile de capital se pot deduce numai din castigurile din anul curent sau de pe cel mult 2 ani de zile in urma sau le poti pastra pentru viitor (pe termen nelimitat)… Broker-ul nu-ti deduce nimic, dar cand iti da lista cu tranzatiile efectuate intr-un an exista o mica mentiune in care se specifica ca toate tranzactiile se raporteaza la fisc… n-am avut curiozitatea sa vad daca se raporteaza sau nu… Similar se procedeaza pentru dobanzi unde nu se aplica nici un discount si se adauga 100% la venit si la dividendele de la firmele canadiene unde se adauga un discount (practic se maresc artificial inainte de a se adauga la venit).

    In declaratiile de venit anuale exista si o rubrica unde esti obligat sa declari daca ai peste 100000$ in conturi sau in sume investite in societati din strainatate…

    numai bine

    PS Castig de capital e considerat si vandutul unei case (cu exceptia primei case)

  4. Mihai spune:

    Stimate Domn Sincu,

    ////

    1. Veniturile obtinute din tranzactionarea titlurilor de valoare pe pietele externe se impoziteaza ANUAL, pe baza declaratiei 201. Obs: Exista si cazul unor declaratii multiple in functie de tara: daca tranzactionez in SUA depun o declaratie – venituri in USD si daca tranzactionez si in Elvetia mai depun o declaratie pentru venituri in CHF. Normal, in spatele declaratiei se ataseaza documente justificative de la broker.

    2. Pentru tranzactiile de pe piata romaneasca se depune trimestrial declaratia 225, cu castigul /pierderea de pe trimestrul anterior. Obligatia depunerii declaratiei si a platii impozitului de 16% pe cistig este al investitorului. IMPOZITUL NU ESTE RETINUT SI VIRAT LA FISC DE CATRE BROKERUL LOCAL – asta a fost demult…
    La sfirsitul anului se depune declaratia de regularizare 200.

    PS Din experienta cu fiscul al unui investitor pe pietele externe si interna



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Gabriel Sincu


Gabriel Sincu

Executive Director, Tax/ Tax Advisory Services la Ernst & Young SRL Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)