vineri, mai 17, 2024

Mică incursiune în sistemul de impozitare al câștigurilor de capital. Legislația fiscală între dorință și realitate – Episodul 4

”Este o tragi-comedie: plângi după bani și râzi de cei care stau la rând să ia bilete” – cam așa era definiția dată filmelor proaste pe vremea copilăriei mele.
O astfel de tragi-comedie ne-a fost servită de mass-media locala săptămâna trecută, partea hazlie fiind reprezentată de discuția internabilă purtată în jurul unor milioane pierdute de investitorii care au ales – cu bună știință – să-și pună banii într-o pușculiță înregistrată în British Virgin Islands.
Tragedia este, în opinia mea, faptul că din toată această discuție lipsește partea nevăzută a icebergului, care ne arde (sau ne răcorește J) la buzunare pe toți cei care plătim impozite în această țară, nu doar pe săracii investitori ale căror milioane s-au evaporat precum apa din Marea Caraibelor: impozitarea câștigurilor din astfel de investiții!

Dar cum funcționează sistemul de impunere al acestor câștiguri?
Conform art. 67, alin. (3), lit. a)  din Codul Fiscal, toți cei care obțin câștiguri din tranzacționarea de titluri de valoare pe piețele externe sunt obligați să depună trimestrial o declarație de impozit în care să informeze autoritățile fiscale române despre câștigurile obținute și să plătească un impozit de 16% pe aceste sume. Codul fiscal prevede chiar posibilitatea ca eventualele pierderi înregistrate în anumite tranzacții să fie compensate cu profiturile obținute din alte tranzacții, impozitul fiind calculat doar pe câștigul net.  De asemenea, se face și o regularizare anuală, iar în situația în care în impozitul final datorat este mai mic decât suma plăților anticipate trimestriale contribuabilul are dreptul la o restituire de impozit de la autoritățile fiscale.
Teoria este frumoasă, întrebarea care se pune este însă următoarea: câți dintre cei care obțin astfel de câștiguri respectă aceste reguli, având în vedere că statele în care intermediarii de astfel de operațiuni au sediul (i.e. pușculițele de care vorbeam mai devreme) sunt de cele mai multe ori din categoria paradisurilor fiscale care nu au semnat acorduri de schimb de informații cu România?
După părerea mea, gradul de conformare al acestor (potențiali) contribuabili tinde vertiginos către zero.  Pe ce ma bazez când spun asta? Pe faptul că în 2011 dintr-un total de 181,6 mld lei, total venituri bugetare,  categoria ”Alte impozite pe venit, profit și câștiguri de capital” contribuie cu numai 0.7 mld lei. Dar atentie, aici se încadrează și impozitele pe câștigurile realizate din astfel de operațiuni efectuate în România, care de regulă nu scapă netaxate, impozitele fiind reținute și virate la fisc de către brokerii locali. Și care, în opinia mea reprezintă mare parte din această sumă, alături de impozitele pe tranzacțiile imobiliare reținute și virate de către notari și de cele din vânzarea participațiilor la societățile închise din România care nu se pot înregistra la Registrul Comerțului fără dovada plății impozitului.

Așadar, ce-i de făcut?

Aici, din păcate, nu există soluții la îndemână și ușor de implementat, modificările în legislație neputând să fie de prea mare folos.
Lupta cu paradisurile fiscale ia forma unui război de gherilă și este dus de autoritățile fiscale din majoritatea țărilor lumii. În plus, metodele nu sunt întotdeauna cele mai ortodoxe, vezi cazul de acum câțiva ani când fiscul german a ”mituit” un funcționar al unei bănci din Liechtenstein pentru a obține lista cu rezidenții germani care dețineau în conturile acelei bănci sume importante, netrecute în declarațiile de impozit.
Printre măsurile care se impun în opinia mea e numără:
–          În primul rând necesitatea introducerii în Codul Fiscal a unui capitol special ”Câștiguri de capital” în care să se clarifice când se datorează și cum anume se calculează și plătește câștigul pe veniturile din investiții. Iar acest mod de determinare să fie același indiferent dacă investitorul este persoană fizică sau persoană juridică.
–          O mai bună cooperare între autoritățile fiscale și instituțiile bancare pentru a putea fi identificați cei care primesc în conturile din România sume semnificative din exterior, fără o justificare economică viabilă.
–          Corelarea acțiunilor inspectorilor fiscali responsabili cu aceste verificări cu cele efectuate de cei care pun în aplicare legea privind impozitarea averilor afișate, intrată în vigoare anul trecut.
Și cel mai important element:
–          Un proces de restructurare  profundă a sistemului de administrare și colectare fiscală care să ne aducă de la stadiul de sistem fiscal feudal la o administrație modernă, demnă de mileniul trei. Dar despre asta, mai pe larg într-un articol viitor.

Articol aparut pe Blogul personal

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. stimabile domn sincu,

    problema pe care o ridicati este desigur interesanta, insa dupa parerea mea mai mult din punctul de vedere teoretic. am inteles zilele trecute ca pe bursa din romania sunt inregistrate ca. 15.000 de conturi. o parte semnificativa dintre ele, ma refer la valoarea de tranzactii, presupun ca se gasesc in zona investorilor institutionali, care se supun raportarilor contabile oricum. impozitul mic pe care l-ati depistat reflecta exact aceasta situatie, si anume ca bursa este orice altceva in romania, doar o piata de capital nu, in sensul de piata, cu cerere si oferta cat de cat semnificativa.

    cu atat mai mult, dorinta de a impozita diverse castiguri, ca cele aparent facute de domnul sima, mi se pare contraproductiva – din simplul motiv ca generarea unui astfel de sistem de control va fi chiar si pe termen lung mult mai costisitoare decat impozitele ce vor putea fi percepute!

    cred ca majoritatea banilor care pleaca din romania, legal sau mai putin legal, nu se vor regasi in conturi de speculatii forex sau alte derivate, ci in obiecte mai imobiliare sau chiar mobiliare, altele decat titluri (discutabile) de valoare (discutabila).

  2. Te ambalezi degeaba !

    Business-ul asta are 2 fatete si de accea el ramane neimpozitat si in alte state pentru ca:
    1.cei mai multi pierd banii pe pietele de capital (cam 95%)
    2.daca vrei sa impozitezi castigurile atunci trebuie sa scazi pierderile
    3.daca vrei sa impozi castigurile atunci trebuie sa permiti si deducerea cheltuielilor (broker, training, infrastructura etc)
    4. cei care joaca pe pietele de capital sunt de obicei cei care au castiguri substantiale din alta parte si tinand cont de pct.1 statul ar iesi in pierdere diminuandu-se „venitul global”.

  3. Sa va spun, in mare, cum e in Canada… Toate castigurile de capital realizate la bursa se impoziteaza prin adaugarea a 50% din valoarea lor la venitul obtinut in acel an si se impoziteaza suma totala… De ex am 75000 $ salariu si as avea un castig de capital de 50000 in acest an fiscal… asta inseamna ca se vor impozita 50000*50%=25000 care se adauga la salariul de 75000 si in total sunt 100000 de impozitat… Pierderile de capital se pot deduce numai din castigurile din anul curent sau de pe cel mult 2 ani de zile in urma sau le poti pastra pentru viitor (pe termen nelimitat)… Broker-ul nu-ti deduce nimic, dar cand iti da lista cu tranzatiile efectuate intr-un an exista o mica mentiune in care se specifica ca toate tranzactiile se raporteaza la fisc… n-am avut curiozitatea sa vad daca se raporteaza sau nu… Similar se procedeaza pentru dobanzi unde nu se aplica nici un discount si se adauga 100% la venit si la dividendele de la firmele canadiene unde se adauga un discount (practic se maresc artificial inainte de a se adauga la venit).

    In declaratiile de venit anuale exista si o rubrica unde esti obligat sa declari daca ai peste 100000$ in conturi sau in sume investite in societati din strainatate…

    numai bine

    PS Castig de capital e considerat si vandutul unei case (cu exceptia primei case)

  4. Stimate Domn Sincu,

    ////

    1. Veniturile obtinute din tranzactionarea titlurilor de valoare pe pietele externe se impoziteaza ANUAL, pe baza declaratiei 201. Obs: Exista si cazul unor declaratii multiple in functie de tara: daca tranzactionez in SUA depun o declaratie – venituri in USD si daca tranzactionez si in Elvetia mai depun o declaratie pentru venituri in CHF. Normal, in spatele declaratiei se ataseaza documente justificative de la broker.

    2. Pentru tranzactiile de pe piata romaneasca se depune trimestrial declaratia 225, cu castigul /pierderea de pe trimestrul anterior. Obligatia depunerii declaratiei si a platii impozitului de 16% pe cistig este al investitorului. IMPOZITUL NU ESTE RETINUT SI VIRAT LA FISC DE CATRE BROKERUL LOCAL – asta a fost demult…
    La sfirsitul anului se depune declaratia de regularizare 200.

    PS Din experienta cu fiscul al unui investitor pe pietele externe si interna

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gabriel Sincu
Gabriel Sincu
Executive Director, Tax/ Tax Advisory Services la Ernst & Young SRL

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro