Zilele trecute, pe site–ul de socializare al premierului, mașina de propagandă a guvernului – singurul departament care funcționează la turație maximă la Palatul Victoria – a pus următorul banner: „Dincolo de propaganda din ultimele zile, noi nu am pus nicio taxă pe niciun cetățean al României. Nicio persoană fizică din România nu plătește o taxă în plus. Dimpotrivă, am scăzut anumite lucruri“. Semnat: Victor Ponta. În pregătirea bugetului pe 2014, anunțul este o minciună sfruntată, semn că propaganda a ajuns să nu mai mizeze pe nuanțe și minime argumente, ci doar pe zgomot. Să lămurim lucrurile: avem o suprataxă la benzină de 7 cenți la litru, avem accize majorate de două ori (prin sistemul de calcul și printr-o majorare anualizată), avem permisiunea guvernului pentru majorarea taxelor locale. Toate acestea sunt taxe suplimentare pentru anul viitor pe care le plătesc și persoanele fizice. Dar în lipsa unei performanțe bugetare, zgomotul și furia sunt cele ce pot acoperi o serie de mișcări de protest care se anunță pe final de an, din motivul simplu al neîndeplinirii marilor promisiuni electorale legate de majorări salariale, compentență în guvernare etc.
Privit însă strict din perspectiva echilibrelor bugetare, faptul că nu avem o creștere globală a salariului în sectorul public este marele semn de raționalitate care mai există în construcția unui buget care are ca țintă foarte ambițioasă un deficit de doar 2,2% din PIB. Să păstreze un deficit mic, într-un an electoral, după ce euforia schimbării de guvern a dispărut, este cea mai grea confruntare cu guvernarea propriu zisă pe care o are premierul Ponta, de când este la Palatul Victoria. Anul trecut, s-a ascuns în spatele revenirilor salariale puse la cale de guvernele precedente, dar tranșate de noul guvern USL. Anul acesta, singurul element concret prin care se poate cuantifica eventuala performanță a unui guvern care nu a adus o îmbunătățire a serviciilor publice și nu a impresionat nici pe departe prin competențe sau viziune este majorarea salariului în sectorul public. Guvernul se ascunde în spatele majorării salariului minim, pe care o anunță ca pe o mare performanță (pentru că sunt peste 200.000 de bugetari care au acest salariu) și a burselor și bonusurilor pentru tinerii profesori și medici. Ideea acestor burse nu e rea, dar nu va liniști deloc lucrurile în zone în care așteptările erau maxime, conform promisiunilor.
Întrebarea de fond este dacă actualul buget, cu taxele lui noi și cu creșterile rezervate de salarii în sectorul public, este mai realist decât cel din 2013, care e cu vreo 7 miliarde sub estimări (adică vreo 5% din totalul veniturilor bugetare). E aproape un miracol că s-a tăiat la vreme drastic din cheltuieli, pentru că s-a detectat problema la timp de către aparatul tehnic din Ministerul Bugetului. E drept, estimarea le-a aparținut tot lor, mizând pe venituri mai mari din prima etapă a majorărilor de taxe și pe o reformă reușită a ANAF. Ce garanții avem că greșeala nu se va repeta și anul acesta? Mici: o lună puțin mai bună pentru fisc și ceva estimări de venituri din noile taxe pe care cei responsabili le apreciază ca fiind foarte prudente. Dar miza politică a acestui buget este una imensă. Una prea mare pentru un buget atât de mic: micșorarea CAS fără majorări de alte taxe, doar prin creșterea gradului de conformare la plată și a bazei de impozitare, după cum spunea d-l Chițoiu, ministrul optimist al Finanțelor. În acest moment, cu istoricul de plată în față, acest lucru pare o glumă bună. Să sperăm că nu va deveni o glumă proastă. Pentru asta e destul ca guvernul să mai ia de la pilonul de pensii private niște bani (dacă nu toți, ca în Ungaria) și să acopere o parte consistentă, dacă nu toată, din deficitul respectiv. Idei ingenioase se mai pot găsi (taxe pe servicii de telefonie mobilă, pe retail), tot ca în Ungaria, iar argumentele pe care le prezintă acum mașina de propagandă vor fi valabile și anul viitor: că nu vor crește prețurile pentru că cererea este redusă, că nu sunt presiuni inflaționiste, că majorările nu vizează persoane fizice etc.
A doua mare miză a bugetului ține din nou de propaganda guvernului: un buget de creștere economică. Bugetul 2014 nu prea are legătură cu creșterea economică, așa cum nici cel din 2013 nu a avut. Creșterea economică spectaculoasă din 2013 nu este datorată bugetului, este în ciuda bugetului. Vine dintr-un an agricol excelent, unde contribuția publică nu este prezentă, și dintr-o structură de exporturi care nu are aproape nimic de-a face cu guvernarea românească. Poate face 2014 mai mult? Investițiile publice sunt rezonabile (aproape 8 miliarde de euro, cu sume europene consistente), dar în fiecare an bugetele au plecat cu promisiuni și s-au închis cu tăieri drastice. În consecință, riscul bugetar pentru 2014 este ca guvernul să nu cadă în capcana propriei sale demagogii. Să creadă că poate reduce CAS pentru că așa sună propaganda, că poate aduce creștere economică, deși lecția lui 2013 arată exact contrariul, și că poate controla veniturile doar pentru că e la butoane. A apăsat de atâtea ori greșit pe ele, încât ce mai contează încă o dată!
Articol aparut pe site-ul revistei 22
Astia omoara totul si apoi se intreaba de ce nu merge economia!
Au trecut pe la scoala in regim de fara frecventa, nu stiu cum au luat examenele, cat despre obtinerea unor diplome si certificari ulterioare totul este clar!
NU exista viitor si nici supravietuire cu ei!
„Pentru asta e destul ca guvernul să mai ia de la pilonul de pensii private niște bani (dacă nu toți, ca în Ungaria) și să acopere o parte consistentă, dacă nu toată, din deficitul respectiv.”
Altfel spus, sunt persoana privata si inchei un contract cu o firma privata, respectand intrutotul legea. Cu toate acestea, ststul are dreptul sa intervina in acest contract si sa-mi confiste banii.
Ramane sa-mi ia si economiile depuse in banci (pe care oricum le devalorizeaza prin inflatie), sa-mi rechizitioneze masina si sa-mi exproprieze casa. Iar daca nu-mi convine, se redeschide puscaria de la Pitesti, ca tortionari se mai gasesc pe ici pe colo…
Curat democratie, coane Victoras!
Fiscu’ bate Mitu’ (si-amandoua filmu’)
–––––––––––––––––
Sub acest titlu, din ciclul Vrabia Mihai Viteazu, Ponta&Ghita&Chitoiu&RestUSL presents:
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-16054336-contribuabilii-verificati-fisc-vor-obligati-permita-accesul-inspectorilor-anaf-locuinte-proiect.htm
@iosiP:
:) Puteti sa mai incercati si dvs, dar cred ca nu aveti mari sanse! :)
Bonus track:
http://www.hotnews.ro/stiri-esential-16055347-victor-ponta-anunta-formarea-unei-comisii-parlamentare-pentru-intreaga-afacere-calarasi-langa-sub-comisia-privind-activitatea-cec.htm
Cu primul link aveti dreptate, cu bonusul insa, nu prea: se pare ca imprumutul incalca destule prevederi ale legilor bancare in vigoare, si asta, nu dupa spusele A3 ci ale unui prieten care lucreaza in domeniul bancar… nu spun in ce banca, dar „ghici ciuperca ce-i” :)
O fi asa cum ziceti dvs si/sau prietenul dvs, nu zic nu. Da’ „o alta comisie la Camera, pe langa sub-comisia parlamentara de la Comisia de buget-finante a senatului” nu vi se pare un bonus destul de aiurutor, macar in ceea ce priveste inventivitatea :) ?
Avem o singura garantie: ca avem un guvern plin de mincinosi, populisti, corupti si habarnisti de top cu Ponta in frunte !!
USL=PDL= aceeasi mizerie, cu minciuni spuse-n gura mare de Ponta, parca PDListii erau mai discreti cand ne minteau, Ponta ne minte-n gura mare zi de zi !!
Rusine!!!
bugetul pe anul viitor este unul electoral.
astfel, cresteri spectaculoase de alocari bugetare la Dragnea si la SGG,
in subordinea primului ministru.
vor fi bani distribuiti catre primariile USL, doar e an electoral.
Dle Suciu eu cred ca n
u iau masuri economice pt ca :
-asteapta inca roadele masurilor (si unele se vad) de austeritate din guvernarea Boc (nu au umblat decat acolo unde a promis Boc ca umbla)
-masurile pe care daca n-ar fi alegeri la anul, ar putea rupe usl acum ar fi (si le vom vedea dupa alegeri), vor fi de cosmar (voinea, eminenta cenusie a lui ponta isi va intra in drepturi) .
Acum, merg „pe sarma”incercand sa pastreze echilibrele existente, umplu gropile din asfalt cu nisip, carpe, ziare , ni se spune cand ca suntem in criza, cand ca suntem in crestere…….
Or sa ne dea masuri dupa prezidentiale, dar invers decat alea la care ne asteptam!
Cat despre sloganul „aceeasi mizerie”lansat de otv si preluat de admiratori mi se pare un gen de oboseala psihica sau functionala care il impiedica pe posesor sa citeasca si inteleaga mai mult de 3 propozitii si mai ales in a discerne fara intermediar.Eu cred ca daca in viata politica exista unul in care am incredere (si sunt mai mult de unul), ma alatur sau il sprijin, il aleg, devin voluntar consultant sau spalator de vase, lipesc afise, donez 10 sau 50 sau 500 de lei pe an partidului lui etc iar daca nu mai e niciunul ma duc eu in lumea politica (nu stiu cum dar macar sa urlu n PU inca se poate)!
„Aceeasi mizerie” e
-o invitatie la streang, sau
-sa „stam la locurile” noastre sau
-o imensa lasitate care ne obliga sa ne scuzam(sa ne declaram apolitici de ex) inainte de a face o afirmatie
-sa vegetam ceea ce deja face parte din natura noastra mioritica ca d’aia noi suntem romani si nu sarbi de exemplu, nu-i asa dle costica ?
Nu domnule. Ecuatia se pastreaza: USL = PDL = securisti + mizerie. Vrem concedierea clasei politice. Intr-un post anterior v-am dat mura-n gura si cum se poate face, daca avem c….e.
Din pacate societatea Ro este abulica.
@author : Daca ii cititi pe cei din fam Socol aici pe Contributors, va trebuie lamiie. Multa. Vi se va face greata.
Aveti perfecta dreptate, nu e aceeasi mizerie, e alta! Adica una mai ampla, facuta mai pe fata :(
Recunosc, USL aduce un plus … Jegul e si exhibat, glorificat, etc.
Mie mi-au sarit in ochi si alte „chestii”:
1. veniturile cresc cu 4, 8% cheltuielile cu 5,28%. Mda , nu se termina odata cu naravul asta.
2.din deficitul de 18.3 mld vreo 10 sunt datorii…dar continuam sa ne indatorma cu sarg si pe mai departe, fara nicio apasare.
3. bugetul CAS trebuie completat din bugetul de stat cu 12,5 mld., in crestere cu 2,16% Vad ca nu se gaseste solutie pentru a intra pe o panta descendenta a deficitului la pensii.
4.si la sanatate bugetul trebuie completat cu 3 mld lei, dar in desccrestere fata de 2012, cu 35%. Dar in 2012 am avut o crestere de 550%, de la 0.86 ml la 4.85 mld. Deci avem o scadere cu 35% a unei crestrei de 550%…tot e bine si asa.
5.subventia pentru transportul public de calatori =1,6 mld…in crestere cu 33%. Mda…
6. finantare drepturilor persoanelo cu handicap se pastraza in jurul valorii de 2,1 mld…de ani si ani. Stiu ca sunt multi bolnavi grav inchipuiti, vad ca nu se micsoreaza numarul lor, retelele de medici care fac „handicapati” pe banda rulanta n-au nicio apasare.. discutia e mult mai lunga, ideea e ca nu se observa un trend down.
7. contributia Romaniei la UE e de 7,03 mld..cu 5,1% mai mare ca in 2013. Iar sumele primite de la UE scad cu 6,3%. Adica platim mai mult si primim mai putin ca in 2013. Fain, nu?
Pe ansamblu pare un scenariu extrem de optimist, creste consumul populatiei cu 1,9% dupa ce in 2012 am avut doar 0,3% formarea bruta de capital c u 4,5% desi in 2013 am aqvut 2,3%,,, si cate altele. Ceva nu se leaga, ca sa nu mai spun ca in proiectul legii bugetului de stat se specifica un defict de 18.348 iar in sinteza principalilor indicatori macro unul de 14.490. Ma rog, poate nu pricep eu.
Sursele datelor sunt
http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/Anexanr1_3legeabugetului.pdf
http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/scrisoare_cadru2014/ScrisoareCadruBug2014.pdf
http://codfiscal.net/39128/mfp-bugetului-de-stat-pe-anul-2014-proiect-lege
Situatia de la nivelul paturilor sociale aflate la temelia societatii este alarmanta. Un calcul simplu, dar atat de complex: http://alinbarna.wordpress.com/2013/11/21/saracia-e-la-noi-simtiti-scurt-exercitiu-de-calcul-focusat-pe-viata-de-zi-cu-zi/