sâmbătă, mai 18, 2024

Propaganda ca strategie bugetară

Zilele trecute, pe site–ul de socializare al premierului, mașina de propagandă a gu­vernului – singurul departament care func­ționează la turație maximă la Palatul Vic­toria – a pus următorul banner: „Dincolo de pro­paganda din ultimele zile, noi nu am pus nicio taxă pe niciun cetățean al Ro­mâniei. Nicio persoană fi­zică din România nu plă­tește o taxă în plus. Dim­potrivă, am scăzut anu­mi­te lucruri“. Semnat: Victor Ponta. În pregătirea bu­ge­tului pe 2014, anunțul este o minciună sfruntată, semn că propaganda a ajuns să nu mai mizeze pe nuanțe și minime ar­gumente, ci doar pe zgomot. Să lămurim lu­crurile: avem o suprataxă la benzină de 7 cenți la litru, avem accize majorate de do­uă ori (prin sistemul de calcul și printr-o majorare anualizată), avem permisiunea gu­vernului pentru majorarea taxelor lo­ca­le. Toate acestea sunt taxe suplimentare pentru anul viitor pe care le plătesc și per­soanele fizice. Dar în lipsa unei per­for­manțe bugetare, zgomotul și furia sunt ce­le ce pot acoperi o serie de mișcări de pro­test care se anunță pe final de an, din mo­tivul simplu al neîndeplinirii marilor pro­misiuni electorale legate de majorări sa­la­riale, compentență în guvernare etc.

Privit însă strict din perspectiva echi­li­bre­lor bugetare, faptul că nu avem o creștere globală a salariului în sectorul public este marele semn de raționalitate care mai exis­tă în construcția unui buget care are ca țintă foarte ambițioasă un deficit de doar 2,2% din PIB. Să păstreze un deficit mic, în­tr-un an electoral, după ce euforia schim­bării de guvern a dispărut, este cea mai grea confruntare cu guvernarea pro­priu zisă pe care o are premierul Ponta, de când este la Palatul Victoria. Anul tre­cut, s-a ascuns în spatele revenirilor sa­la­riale puse la cale de guvernele precedente, dar tranșate de noul guvern USL. Anul acesta, singurul element con­cret prin care se poate cuantifica eventuala per­for­manță a unui guvern care nu a adus o îmbunătățire a serviciilor publice și nu a im­presionat nici pe departe prin competențe sau vi­ziune este majorarea sala­riului în sectorul public. Guvernul se ascunde în spa­tele majorării salariului minim, pe care o anunță ca pe o mare performanță (pentru că sunt peste 200.000 de bugetari care au acest salariu) și a burselor și bonusurilor pentru tinerii profesori și medici. Ideea acestor burse nu e rea, dar nu va liniști deloc lucrurile în zone în care așteptările erau maxime, conform promisiunilor.

Întrebarea de fond este dacă actualul buget, cu taxele lui noi și cu creșterile re­zervate de salarii în sectorul public, este mai realist decât cel din 2013, care e cu vreo 7 miliarde sub estimări (adică vreo 5% din totalul veniturilor bugetare). E aproape un miracol că s-a tăiat la vreme drastic din cheltuieli, pentru că s-a de­tectat problema la timp de către aparatul tehnic din Ministerul Bugetului. E drept, estimarea le-a aparținut tot lor, mizând pe venituri mai mari din prima etapă a ma­jorărilor de taxe și pe o reformă reușită a ANAF. Ce garanții avem că greșeala nu se va repeta și anul acesta? Mici: o lună puțin mai bună pentru fisc și ceva es­ti­mări de venituri din noile taxe pe care cei responsabili le apreciază ca fiind foarte prudente. Dar miza politică a acestui bu­get este una imensă. Una prea mare pen­tru un buget atât de mic: micșorarea CAS fără majorări de alte taxe, doar prin creș­terea gradului de conformare la plată și a bazei de impozitare, după cum spunea d-l Chițoiu, ministrul optimist al Finanțelor. În acest moment, cu istoricul de plată în față, acest lucru pare o glumă bună. Să spe­răm că nu va deveni o glumă proastă. Pen­tru asta e destul ca guvernul să mai ia de la pilonul de pensii private niște bani (da­că nu toți, ca în Ungaria) și să acopere o parte consistentă, dacă nu toată, din deficitul respectiv. Idei ingenioase se mai pot găsi (taxe pe servicii de telefonie mo­bilă, pe retail), tot ca în Ungaria, iar ar­gumentele pe care le prezintă acum ma­șina de propagandă vor fi valabile și anul viitor: că nu vor crește prețurile pentru că cererea este redusă, că nu sunt presiuni inflaționiste, că majorările nu vizează per­soane fizice etc.

A doua mare miză a bugetului ține din nou de propaganda guvernului: un buget de creștere economică. Bugetul 2014 nu prea are legătură cu creșterea economică, așa cum nici cel din 2013 nu a avut. Creș­terea economică spectaculoasă din 2013 nu este datorată bugetului, este în ciuda bugetului. Vine dintr-un an agricol exce­lent, unde contribuția publică nu este pre­zentă, și dintr-o structură de exporturi ca­re nu are aproape nimic de-a face cu gu­vernarea românească. Poate face 2014 mai mult? Investițiile publice sunt rezonabile (aproape 8 miliarde de euro, cu sume eu­ropene consistente), dar în fiecare an bu­getele au plecat cu promisiuni și s-au în­chis cu tăieri drastice. În consecință, ris­cul bugetar pentru 2014 este ca guvernul să nu cadă în capcana propriei sale de­ma­gogii. Să creadă că poate reduce CAS pen­tru că așa sună propaganda, că poate adu­ce creștere economică, deși lecția lui 2013 arată exact contrariul, și că poate controla veniturile doar pentru că e la butoane. A apăsat de atâtea ori greșit pe ele, încât ce mai contează încă o dată!

Articol aparut pe site-ul revistei 22

Distribuie acest articol

14 COMENTARII

  1. Astia omoara totul si apoi se intreaba de ce nu merge economia!

    Au trecut pe la scoala in regim de fara frecventa, nu stiu cum au luat examenele, cat despre obtinerea unor diplome si certificari ulterioare totul este clar!

    NU exista viitor si nici supravietuire cu ei!

  2. „Pen­tru asta e destul ca guvernul să mai ia de la pilonul de pensii private niște bani (da­că nu toți, ca în Ungaria) și să acopere o parte consistentă, dacă nu toată, din deficitul respectiv.”

    Altfel spus, sunt persoana privata si inchei un contract cu o firma privata, respectand intrutotul legea. Cu toate acestea, ststul are dreptul sa intervina in acest contract si sa-mi confiste banii.

    Ramane sa-mi ia si economiile depuse in banci (pe care oricum le devalorizeaza prin inflatie), sa-mi rechizitioneze masina si sa-mi exproprieze casa. Iar daca nu-mi convine, se redeschide puscaria de la Pitesti, ca tortionari se mai gasesc pe ici pe colo…

    Curat democratie, coane Victoras!

  3. Avem o singura garantie: ca avem un guvern plin de mincinosi, populisti, corupti si habarnisti de top cu Ponta in frunte !!
    USL=PDL= aceeasi mizerie, cu minciuni spuse-n gura mare de Ponta, parca PDListii erau mai discreti cand ne minteau, Ponta ne minte-n gura mare zi de zi !!
    Rusine!!!

  4. bugetul pe anul viitor este unul electoral.
    astfel, cresteri spectaculoase de alocari bugetare la Dragnea si la SGG,
    in subordinea primului ministru.
    vor fi bani distribuiti catre primariile USL, doar e an electoral.

  5. Dle Suciu eu cred ca n
    u iau masuri economice pt ca :
    -asteapta inca roadele masurilor (si unele se vad) de austeritate din guvernarea Boc (nu au umblat decat acolo unde a promis Boc ca umbla)
    -masurile pe care daca n-ar fi alegeri la anul, ar putea rupe usl acum ar fi (si le vom vedea dupa alegeri), vor fi de cosmar (voinea, eminenta cenusie a lui ponta isi va intra in drepturi) .
    Acum, merg „pe sarma”incercand sa pastreze echilibrele existente, umplu gropile din asfalt cu nisip, carpe, ziare , ni se spune cand ca suntem in criza, cand ca suntem in crestere…….
    Or sa ne dea masuri dupa prezidentiale, dar invers decat alea la care ne asteptam!

    Cat despre sloganul „aceeasi mizerie”lansat de otv si preluat de admiratori mi se pare un gen de oboseala psihica sau functionala care il impiedica pe posesor sa citeasca si inteleaga mai mult de 3 propozitii si mai ales in a discerne fara intermediar.Eu cred ca daca in viata politica exista unul in care am incredere (si sunt mai mult de unul), ma alatur sau il sprijin, il aleg, devin voluntar consultant sau spalator de vase, lipesc afise, donez 10 sau 50 sau 500 de lei pe an partidului lui etc iar daca nu mai e niciunul ma duc eu in lumea politica (nu stiu cum dar macar sa urlu n PU inca se poate)!

    „Aceeasi mizerie” e
    -o invitatie la streang, sau
    -sa „stam la locurile” noastre sau
    -o imensa lasitate care ne obliga sa ne scuzam(sa ne declaram apolitici de ex) inainte de a face o afirmatie
    -sa vegetam ceea ce deja face parte din natura noastra mioritica ca d’aia noi suntem romani si nu sarbi de exemplu, nu-i asa dle costica ?

    • Nu domnule. Ecuatia se pastreaza: USL = PDL = securisti + mizerie. Vrem concedierea clasei politice. Intr-un post anterior v-am dat mura-n gura si cum se poate face, daca avem c….e.

      Din pacate societatea Ro este abulica.

      @author : Daca ii cititi pe cei din fam Socol aici pe Contributors, va trebuie lamiie. Multa. Vi se va face greata.

  6. Mie mi-au sarit in ochi si alte „chestii”:
    1. veniturile cresc cu 4, 8% cheltuielile cu 5,28%. Mda , nu se termina odata cu naravul asta.
    2.din deficitul de 18.3 mld vreo 10 sunt datorii…dar continuam sa ne indatorma cu sarg si pe mai departe, fara nicio apasare.
    3. bugetul CAS trebuie completat din bugetul de stat cu 12,5 mld., in crestere cu 2,16% Vad ca nu se gaseste solutie pentru a intra pe o panta descendenta a deficitului la pensii.
    4.si la sanatate bugetul trebuie completat cu 3 mld lei, dar in desccrestere fata de 2012, cu 35%. Dar in 2012 am avut o crestere de 550%, de la 0.86 ml la 4.85 mld. Deci avem o scadere cu 35% a unei crestrei de 550%…tot e bine si asa.
    5.subventia pentru transportul public de calatori =1,6 mld…in crestere cu 33%. Mda…
    6. finantare drepturilor persoanelo cu handicap se pastraza in jurul valorii de 2,1 mld…de ani si ani. Stiu ca sunt multi bolnavi grav inchipuiti, vad ca nu se micsoreaza numarul lor, retelele de medici care fac „handicapati” pe banda rulanta n-au nicio apasare.. discutia e mult mai lunga, ideea e ca nu se observa un trend down.
    7. contributia Romaniei la UE e de 7,03 mld..cu 5,1% mai mare ca in 2013. Iar sumele primite de la UE scad cu 6,3%. Adica platim mai mult si primim mai putin ca in 2013. Fain, nu?
    Pe ansamblu pare un scenariu extrem de optimist, creste consumul populatiei cu 1,9% dupa ce in 2012 am avut doar 0,3% formarea bruta de capital c u 4,5% desi in 2013 am aqvut 2,3%,,, si cate altele. Ceva nu se leaga, ca sa nu mai spun ca in proiectul legii bugetului de stat se specifica un defict de 18.348 iar in sinteza principalilor indicatori macro unul de 14.490. Ma rog, poate nu pricep eu.
    Sursele datelor sunt
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/Anexanr1_3legeabugetului.pdf
    http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/buget/scrisoare_cadru2014/ScrisoareCadruBug2014.pdf
    http://codfiscal.net/39128/mfp-bugetului-de-stat-pe-anul-2014-proiect-lege

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Suciu
Dan Suciu
Absolvent al Facultatii de Filosofie – Universitatea din Bucuresti si al unui master de Politici Publice. Doctorand in economie. Experienta jurnalistica de 20 de ani, a scris pentru publicatiile Banii Nostri, Privirea, Prezent, iar din 2006 a fost realizator al postului TV Money Channel. A fost purtator de cuvant al Guvernului in 2012.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro