Home » Economie »Reactie rapida » Citesti:

Sa ridem cu facebook

Gheorghe Piperea mai 25, 2012 Economie, Reactie rapida
14 comentarii 1,265 Vizualizari

Reclama pe facebook nu e asa de eficienta cit parea. General Motors a renuntat, chiar inainte de listarea facebook de saptamina asta, la un contract de 10 mil, pentru exact acest motiv : nu (prea) merge. S-a intimplat pocinogu’ chiar in preziua listarii facebook pe Nasdaq (o fi fost intentionat? o fi fost justificat?). Cert e ca, desi gratuita, usor de utilizat si aparent generoasa – sa socializeze, dom’ne’, tot omu, nu? – platforma de socializare, in genere, e mai degraba o platforma de advertising si PR, multe din mesajele care apar instantaneu pe pagina fiind nimic altceva decit spam. Unele dintre ele sunt chiar agresive. Obosesc ochiul. Imbicsesc mintea. Desi distantele sunt mari, si reclama comerciala, si reclama politica, sufera de aceleasi boli. Poate ca sefii de campanii electorale care imi umplu mie pagina de facebook cu reclama electorala nesolicitata (spam) vor avea ceva de invatat de aici.

S-a intimplat ca incidentul cu General Motors sa se situeze in vecinatatea temporala a listarii la bursa electronica Nasdaq a facebook, eveniment astepat, marketizat, ridicat in slavi, umflat cu pompa, timp de vreo luna de zile. Combustibilul necesar umflarii balonului a fost emotia, alimentata masiv si de evaluarile “independente” care duceau valoarea facebook (o platforma de socializare pe internet care nu are nimic palpabil, fiind un loc virtual, i-material) la peste 100 de mld, cu mult peste valoarea de piata a General Motors (o companie care, totusi, produce ceva palpabil). IPO-ul – listarea la bursa – nu a fost un esec in sine, chiar daca in ziua listarii actiunile au cazut cam cu 16% fata de pretul ofertei. Pina la urma, facebook este, totusi, listata, iar diferenta de curs fata de pretul ofertei nu este asa de mare incit sa nu poata fi recuperata de un facebook care isi va fi dovedit valoarea in timp. Esecul si ingrijorarile – cu mult exagerate de presa americana, care au emis ideea ca “esecul” listarii facebook pune in pericol economia americana – vin din asteptarile prea mari, din emotia si irationalul care au insotit pregatirea IPO-ului facebook. Diferenta dintre aceste asteptari nerealiste, irationale, si pretul de bursa cu 16% mai mic decit cel al ofertei a transformat un eveniment global (facebook are peste 500 milioane de utilizatori) intr-o mare dezamagire si chiar in furie. Compania fusese evaluata in vederea listarii la peste 100 mld dolari (valoare despre care se spune acum, post factum, ca e mult umflata), dar cei care s-au bulucit sa cumpere actiuni se asteptau la o explozie a acestor actiuni, de unde si vinzarile mult prea rapide ale actiunilor proaspat achiztionate : pur si simplu, ele “ardeau”, oamenii au vrut sa scape de ele ca de niste taciuni incinsi. “Pierderile” sunt estimate, fata de tranzactii de 16 mld, la peste 2,6 mld, si aceasta in doar citeva zile. Cifrele nu imi apartin : sunt preluate din presa de specialitate.

Ceea ce este, intr-adevar, frustrant pentru un investitor, inclusiv pentru acei romani (mult prea multi) care au cumparat actiuni facebook, este faptul ca “pierderea” nu are doar explicatii de acest gen. Intr-adevar, riscul este risc : in afaceri, mai ales in cele cu actiuni, exista intotdeauna probabilitatea de a pierde; intr-adevar, investitia emotionala, irationala, exuberanta, este deseori sanctionata dur de piata, de realitate; in fine, este clar ca omul, roman, american, chinez, nu a invatat nimic din crizele anterioare, care au survenit ca efect al spargerii unor “bule speculative” si, de aceea, mai merita cite o astfel de smetie; numai ca, atunci cind pierderea nu e generata de riscul firesc si nici nu e o sanctiune naturala a “exuberantei irationale” (termen folosit inca din 2002 de fostul sef al FED, Alan Greenspan), ci de alte chestii, cum ar fi informatia incompleta, inexacta, selectiva, marketingul agresiv si orientat catre speculatia emotiei, erorile tehnice ale sistemului de tranzactionare etc., atunci nu mai vorbim de riscul in afaceri, ci de raspundere, de bani care trebuie recuperati de la cei vinovati : emitentul, persoanele intiate ale emitentului (fondatorii, managerii), intermediarii (au fost peste 30, organizati intr-un pool de traderi, condus de Morgan Stanley; pool-ul a avut membri de vaza, cum sunt JPMorgan, Goldman Sachs, Bank of America etc.), piata reglementata pe care se tranzactioneaza titlurile (in acest caz, piata electronica Nasdaq) etc.

Am citit in presa de specialitate de azi, 25 mai, ca pentru furnizarea de informatii selective s-a declansat in Los Angeles un mare proces de tip class action, in care investitorii furiosi au cerut daune masive de la intermediari, dar si de la fondatorii facebook (inclusiv de la celebrul Mark Zuckerberg, despre care s-a facut si un film, nominalizat la Oscar; visul american, nu? poate ca omul a facut bine ca s-a casatorit repede : in acest fel va putea sa doseasca mare parte din avere, pentru a o apara de furia investitorilor, transferind-o sotiei, asa cum a facut si dl Fuld, fostul sef al Lehman Brothers, aflat acum in puscarie). Se pare ca unele informatii despre starea si profitabilitatea nu prea bune ale facebook au fost tinute secrete pentru publicul investitor, in timp ce unii investitori, mai ales cei “priceputi”, au stiut aceste detalii si secrete. Adica, nu toata lumea a pierdut, ci numai vulgul, investitorul naiv. Foarte interesant de urmarit acest proces, nu? Chiar mai interesant decit cele declansate in cazul unor falimente celebre cum ar fi Lehman Brothers, General Motors, Enron etc. caci, daca acestea din urma au fost declansate dupa faliment, procesul de la Los Angeles s-a declansat imediat dupa listare. Nu stiu daca este facebook in preziua faliment, dar in mod sigur acest proces este benzina care va transforma focul mocnit in incendiu.

Tot din presa imi rezulta ca vinzarile de actiuni facebook au fost atit de multe, incit Nasdaq s-a blocat! Cea mai mare si eficienta bursa electronica din lume (modelul dupa care s-a organizat si fosta bursa romaneasca over-the-counter, rasdaq) s-a blocat dupa un IPO de 100 mld si tranzactii de 16 mld in 2 zile! Oficialii de la Bursa din New York (NYSE) cred ca exulta in acest moment, de vreme ce au propus deja listarea facebook la pe NYSE. Culmea este ca si Nasdaq este acum pirit intr-un proces de tip class action : pentru blocarea sistemului, investitorii au dat judecata Nasdaq, intermediarii, fondatori, autoritatile (SEC), practic, tot ce putea fi dat in judecata! Procesul de tip class action este declansat, de data asta, in New York. Si acesta este un litigiu foarte, foarte cool. De urmarit.

Inainte de concluzie, voi spune ca cred sincer ca facebook a fost si este umflata artificial. Nu poate valora mai mult decit General Motors, totusi. Este un bubble despre care persoanele avizate si care nu sufera de amnezie si-ar fi putut da seama imediat. Ca de fiecare data in ultimii anii, si in aces caz au fost evaluari mult prea optimiste, intentia de investitie nefiind ghidata de calcule rezonabile, ci de emotie, de entuziasm irational si de expectatii nerealiste. Oare cum poate valora o companie peste 100 mld dolari, cind profitul sau este in jur de 1 mld dolari (adica 1%)? Eu as atrage atentia, in primul rind, asupra evaluatorului si a altor emitenti de opinie sau bagatori de seama (auditori, consultanti, market maker-i, avocati, agentii de rating). Toti sunt emitenti ai unor opinii care impacheteaza frumos fumul sau intunericul, ingrediente transformate ulterior in aur; este, totusi, un aur al alchimistilor, care nu exista decit atita timp cit lumea este sub efectul magiei; cind magia dispare, doar fumul si intunericul ramin, iar imparatul ramine gol. Celor care nu isi mai amintesc, le indic sa re-citeasca istoria recenta a Lehman Brothers, care era foarte puternica si foarte valoroasa vineri, cind inca purta stampila AAA a agentiilor de rating, dar care, peste week-end, luni, s-a vazut in faliment, caci ratingul AAA se transformase, intre timp, in junk. In cazul Lehman Brothers lumea a pierdut, a fost zguduita din temelii si nimeni nu a fost tras la raspundere, in niciun caz nu a fost tras la raspundere evaluatorul, agentia de rating, borkerul, auditorul etc. Va fi la fel si acum?

Lumea – americanii si europenii si chnezii si romanii deopotriva – nu a invatat nimic din experienta 1999-2001 (crahul “dotcom” –urilor din Sillicon Valey), 2002 (enron, worldcom) si 2008 (lehman bro). Nu va invata nimic nici din experienta – sa speram, de scurta durata – nefericita a facebook. Nu va invata nimic nici din falimentele Greciei, Spaniei, Portugaliei, Irlandei si, poate, al Italiei (piigs). Va pierde bani, va face razboaie ca sa ii recistige si o va lua de la capat.

Deci, sa ridem cu facebook?

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "14 comments" on this Article:

  1. ampersand spune:

    “membru al INSOL Europe” ?!?
    În cazul ăsta, articolul de faţă nu merită comentat :D

  2. Sper ca lumea sa nu inteleaga acum ca Facebook ca si concept ar fi ceva prost, nenecesar sau inutil! Pentru noi (nota bene: vulg) este in continuare una dintre foarte putinele posibilitati de a ne face cunoscuti in cercul celor ca noi (nota bene: tot vulg).

    Manipularile si insider jobs nu sunt apanajul Facebook, iar unde e vorba de bani multi si tentatia partii intunecate este pe masura. Au gresit ca de obicei cei care au inghitit pe nemestecate povestile si au castigat ca de obicei cei care trebuie… caci nu numai la noi exista “baieti destepti”.

  3. NL spune:

    “Este un bubble despre care persoanele avizate si care nu sufera de amnezie si-ar fi putut da seama imediat.”

    Eu zic ca e suficient sa ai o tira de bun-simt si sa te uiti la ce e, mai exact, facebook-ul asta; ca daca te uiti mai atent, observi ca e un mare — scuzati expresia — rahat cu apa rece, unde rahatul e chiar platforma, iar apa rece (ma rog, uneori nu e chiar rece, e caliie iar alteori nu e chiar apa, e tot rahat) o aduc “friends”-ii.

    Pina acum vedeam o singura utilitate: cind intilnesti un om, il cauti repede pe facebook ca sa te prinzi mai repede cine e, in ce ape se scalda (romanii se scalda mai ales in apele din Grecia, dar am vazut si Italia), unde se mai duc in vacanta, unde beau, ce muzica asculta si ce afinitati politice au.
    Acuma insa ii mai gasesc o utilitate: ii arde la bursa pe fraieri.

  4. punk spune:

    … ci de alte chestii, cum ar fi informatia incompleta, inexacta, selectiva, marketingul agresiv si orientat catre speculatia emotiei

    Sau mai bine te maturizezi și-ți asumi răspunderea pentru propriile acțiuni. Când te alegi cu o nevastă proastă și curvă, tot așa dai vina pe informația asimetrica și marketing emoțional ?

    Acum FB are o capitalizare bursieră de 68 mld. 16 miliarde îi au cash, asta știm cert. 52 de mld. pentru cel mai pronunțat brand al momentului, posesorul cele mai extensive baze de date personale din istorie, un competitor real pentru GOOG și AAPL ? Chilipir, buy long cu două mâini.

    • Alius spune:

      Si ce faci cu baza asta de date? Ce-ti aduce? Sunt curios cate firme vad, ca si GM, ca reclamele pe FB aduc profit aproape de zero..

      Da’ tu cumpara cu patru maine…. long term… looooooong term. Nu cred ca vei mai apuca tu sa vezi long termul ala…Dar, de ce nu, succes!

    • Gamma spune:

      Nu dau 2c pe FB , e ceva ce tine de MODA , sa fim intelesi . Vezi “My space” si cum trece moda . Chilipir ? Si cat ar trebui sa fie ca sa fie fair , 300 bil ? . Acu 10 ani ne socializam pe forum-uri , azi pe facebook iar peste 10 ani poate o sa fie la moda sa ne plimbam virtual printr-o statie din EVE online – deja 10 ani sunt prea multi pt genul asta de business .
      Acum ca sa nu fiu extremist probabil pretul corect ar fi 20bil – pentru optimisti , 5-10 pentru pesimisti ca mine .

  5. Ilea Lucian spune:

    De unde stiti ca General Motors valoreaza mai mult ca Facebook?
    ma intreb…
    General Motors e in faliment practic de la marea criza din 2007 ,in caz ca nu stiati(trebuia sa urmariti godlikeproductions.com :) ))
    GM produce motoare de masina si masini,Facebook produce relatii sociale intre oameni
    De unde pana unde comparatia intre ele?
    Si nu e nimeni de vina pt ca au fost multi fazani pe bursa
    (intotdeauna asa se intampla,de aceea astept sa treaca 3 luni de la prima listare si dupa aceea cumpar daca e cazul)
    In calitate de manager al unei firme,o poti lista la bursa oricand
    o poti imparti intre o actiune si 100 de miliarde de actiuni
    poti sa spui ca fiecare actiune valoreaza intre un dolar si o suta de dolari
    (desi exista exceptii:o actiune la o binecunoscuta firma de consiliat in afaceri costa acuma peste 100000 de dolari)
    deci iti poti evalua propria firma la 10 trilioane de dolari :) ))
    sigur ca daca sunt fraieri sa dea atata,tu ramai cu banii
    daca pica…pica
    poti sa dai faliment dintr-o listare gresita pe bursa

  6. Closed spune:

    “Reclama pe facebook nu e asa de eficienta cit parea. General Motors a renuntat, chiar inainte de listarea facebook de saptamina asta, la un contract de 10 mil, pentru exact acest motiv : nu (prea) merge.”
    Pentru ca e imposibil ca cei ce fac parte din departamentul FB marketing al GM sa fie niste indivizi care nu sunt adaptati la o anumita platforma de comunicare. Pentru ca e imposibil ca GM sa greseasca, de vreme ce sunt pe val. Hopa, am zis ceva gresit?

    Sa fie clar, nu sustin FB. Dar: e penibil sa spui ca FB nu merge doar pentru ca lumea nu cumpara masini pe o platforma de socializare; e penibil sa spui ca FB nu merge cand 1 (UN) participant se retrage din zona, fara alte analize.

    Apropo, GM se retrage si de la publicitate in timpul NFL SuperBowl. Sa inteleg ca si astia se duc la vale?

  7. florin spune:

    “e mai degraba o platforma de advertising si PR, multe din mesajele care apar instantaneu pe pagina fiind nimic altceva decit spam. Unele dintre ele sunt chiar agresive. Obosesc ochiul. Imbicsesc mintea.”
    sunt mai deranjante reclamele de pe pagina asta decat pe Facebook. Si daca te apuci sa dai like-uri la tot felul de chestii comerciale (Nike, General Motors etc.) evident ca primesti mesaje care ti se par spam.

  8. Marius spune:

    Facebook ? Ce-i aia ?

  9. Agent spune:

    În ultimele două lunii pierdere înregistrate au venit din partea penalizărilor oferite de către google Panda, asta a debusolat pe cei ce cumpăra reclamă după facebook.

  10. fraieru' spune:

    Dom’ Piperea dati domle in judecata brokerii care au pacalit poporu ca se imbogateste.. ca daca iesea bine nu era nevoie…

  11. Dana spune:

    Eu nu am “feisbuc” si si totusi supravietuiesc, iar afacerea asta mult supraevaluata trebuia sa isi vada de treaba ei…

  12. elena spune:

    dormi linistit,facebook lucreaza pentru tine:))))))))))))



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Gheorghe Piperea


Gheorghe Piperea

Avocat, profesor universitar, vicepresedinte UNPIR si membru al INSOL Europe Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)