duminică, mai 19, 2024

Tigrul est-european cu dinții sparți

România este țara cu cea mai mare creș­te­re economică din Europa, un fel de ti­gru est-european, care a dat peste cap sta­tis­tica prin cifra de 3,5% anuală de majorare a PIB, într-un context în ca­re orice e peste zero e o per­formanță. Totodată, Ro­mânia este singura țară a UE care mai are o relație pe bază de acord cu Fondul Monetar Internațional. De asemenea, România se îm­prumută la cele mai mici do­bânzi din istorie pe pie­țele internaționale, ba chiar la maturități record de 30 de ani, ceea ce arată o încredere în sta­bilitatea macroeconomică a țării dincolo de orizontul îngust al acordului cu FMI, și, totuși, acest acord intră în detaliile unor decizii care frizează ridicolul (cum să se fa­că listările de companii publice sau să nu se ia decizii legate de falimentul personal). FMI are și motive interne să țină la acest acord. Prin trecerea României pe creștere eco­nomică cvasirecord, după două acor­duri finalizate și unul în derulare, eco­no­miștii de la Washington pot oricând spune că nu au greșit recomandând, mai întâi, o macrostabilizare pe baza unor mecansime de austeritate, pentru ca apoi să apară creș­terea economică. Acesta era scenariul ini­țial, chiar dacă, la începutul lui 2012, Jef­frey Franks, fostul șef al delegației pentru România, intrase în panică pentru că nu se întrevedea creșterea economică. Și Ro­mâ­nia are motive să se considere relativ mulțumită cu această situație cu totul ati­pică (acord cu FMI și creștere record). În fond, în urma acestei negocieri în trei – pen­tru că nu trebuie ignorată prezența re­prezentanților UE -, Ro­mâ­n­ia are parte de un bonus de cofinanțare din fon­du­rile europene. Să fie toată povestea cu FMI doar o mi­că șmecherie românească de a mai ciupi câteva mi­li­oane de euro? Chiar atâta prag­matism aici, când la chel­tuieli suntem mână spar­tă?

Valoarea acordului cu FMI vine din cu totul altă parte. De ani buni este singurul document de politică eco­no­mică al guvernelor României. În lipsa acor­durilor, cu greu se putea vorbi de planuri strategice, programare de politici sau pre­dictibilitate minimă în actul de guvernare (nu vorbim de predictibilitate fiscală, deja e prea mult). Și așa, marile decizii s-au luat și continuă să se ia de azi pe mâine, dar măcar mai avem unele de care ne ți­nem, cu întârzierile de rigoare. De exem­plu, planul de listare a cinci companii pu­blice pe piața de capital s-a decis în 2011 și continuă încă și în 2014! Dar toate astea nu explică marea nepotrivire: creșterea eco­nomică record și acordul cu FMI de pru­dență și supraveghere! Atunci, din două, una: fie creșterea economică este o în­tâm­plare fericită, dar care nu confirmă decât parțial depășirea situației de echilibrare ma­croeconomică spre o nouă perioadă de creștere semnificativă, fie acrodul cu FMI este depășit. Ultima variantă, chiar dacă presupune elemente controversate, nu cred că e validă. De la taxa pe carburanți la privatizarea CFR Marfă, după ce com­pania ajunge pe excedent comercial (mare parte a datoriilor fiind deja reziliate), în acord sunt tot soiul de măsuri care nu prea mai au sens într-o economie care a decolat. Asta înseamnă că această creștere economică peste așteptări nu prea are de-a face cu politicile economice ale gu­ver­nului. Este o întâmplare fericită ca o ploa­ie de vară (sau datorată ploilor de vară, ca­re au dus la anul agricol excepțional) și re­zultatul celor 50 miliarde de euro obținuți din exporturile realizate de mul­tina­țio­na­lele implementate în România, pe care Gu­vernul Ponta și-a propus să le taxeze tot mai… sănătos, să simtă mai mult că fac parte din economia locală, și nu doar că sunt parte a unor lanțuri de producție ca­re încep și se termină în Occident.

Pe scurt, în consistența creșterii nu crede nici guvernul prea mult și nici FMI sau UE, așa că strânsul acord de interese co­mune continuă. Din păcate, cele trei părți urmăresc scopuri diferite. Pentru Comisie, treaba e simplă. Vrea echilibru bugetar, con­tinuarea reducerii deficitului, de aici rigiditatea în privința taxei pe carburanți. Pentru FMI, interesul constă în politicile de macroprudențialitate. Ele se manifestă prin grija parțial justificată față de situația delicată a sectorului bancar, cu cele 22% record de credite neperformante, și prin continuarea politicilor corporatiste, in­clu­siv a privatizărilor. Guvernul, în schimb, continuă acea strategie de reevaluare a po­liticilor publice dintr-o perspectivă eta­tistă, fără ca FMI să intervină. Nu doar ta­xa care l-a exasperat pe Traian Băsescu es­te vizată aici. Mai mult, guvernul își pro­pune să evalueze impactul transferului de fonduri spre pilonul pensiilor publice ad­ministrate privat, ceea ce ar trebui să tri­mită un fior de groază celor din domeniu, pentru că asta poate însemna orice, in­clu­siv un prim pas spre limitarea acestor fon­duri, dacă nu chiar anihilarea lor. Cum ar arăta un scenariu în care cele 3 miliarde de euro administrate privat ar fi trans­fe­rate spre bugetul asigurărilor sociale, așa încât impactul unei reduceri semnificative a cotei de CAS să fie complet anihilat pe ter­men scurt? Cine ar mai putea protesta atunci, iar visul d-lui ministru Voinea de a termina cu fondurile private ar deveni realitate. Deocamdată, e doar un scenariu. Până atunci, Fondul și guvernul se uită la creșterea economică și nu le vine să creadă, niciunuia, cât de buni sunt în relansarea economiei!

Articol aparut in Revista 22

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Concluzie: economia României, albă, gri sau neagră avanseaza in pofida diverselor guvernari si a acordului cu FMI. Încep sa cred, si nu glumesc, ca o perioada mai lunga fără o guvernare clara, asa cum a fost in Belgia, ne poate duce la prosperitate. :)

  2. Dane, nu ma asteptam ca si tu sa cazi in aiureala asta. Stii ca definitia PIB este : cons populatie +consumul statului +investiti +export -import . E asa de usor sa analizezi componentele si sa vezi ca cresterea salariilor la bugetari = crestere de PIB sau reducerea importurilor de consum = crestere de PIB etc . CRESTEREA ECONOMICA ESTE ALTCEVA DECAT CRESTEREA PIB , MAI ALES DUPA CE L-AM DAT AFARA PE VOINEAGU .
    Eu degeaba ma tot plimb prin studiourile televiziunilor . Nu reusesc sa comunic , vad , prea multe.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Suciu
Dan Suciu
Absolvent al Facultatii de Filosofie – Universitatea din Bucuresti si al unui master de Politici Publice. Doctorand in economie. Experienta jurnalistica de 20 de ani, a scris pentru publicatiile Banii Nostri, Privirea, Prezent, iar din 2006 a fost realizator al postului TV Money Channel. A fost purtator de cuvant al Guvernului in 2012.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro