Home » Media / Tech »Opinie » Citesti:

Mocnește ceva la TVR

Brindusa Armanca august 28, 2012 Media / Tech, Opinie
9 comentarii 1,575 Vizualizari

De la anunțul președintelui-director general Săftoiu privind concedierea a 1000 de angajați, la televiziunea publică mocnește revolta. Sindicatele se jură că nu vor ceda un centimetru din teritoriul câștigat și apărat de zeci de ani, adică drepturi sindicale imuabile și niciun om dat afară. ”Am cerut actualei administraţii ca, înainte să ne ceară nouă să ne sacrificăm pentru a salva TVR, toţi cei care erau în poziţii de redactori-şefi, directori să fie destituiţi şi daţi afară. S-ar face dreptate, pentru că ei sunt principalii responsabili pentru catastrofa financiară a TVR”, a precizat Dragoş Bocănaciu, șeful SPUS. Eșalonarea salariilor compensatorii pe mai mulți ani iese din discuție. Dacă se va ajunge aici. Planul de restructurare cu 10 departamente pus recent pe Intranetul instituției nu inspiră încredere.”L-au încropit niște zevzeci care se pricep la televiziune cât mă pricep eu la avioane”, zice un sindicalist. Comunicatele oficiale ale SRTV transmit ipocrit ”satisfacția” conducerii în negocierile, deocamdată eșuate, cu sindicatele. Pe coridoarele televiziunii centrale și teritoriale, la București, la Iași, la Cluj, Timișoara sau Craiova, pălmașii pun întrebări îngrijorate și totodată pline de reproș: au renunțat membrii Consiliului de Administrație la indemnizațiile grase (25% din cea a PDG de peste 150 milioane de lei vechi) și la contractele cu TVR aducătoare de venituri pentru ei și familiile lor, se mai taie oare din schema lărgită de directori, șefi și șefuleți, toți primind pe lângă salariu indemnizații care umflă cheltuielile de personal? Întrebările sunt îndreptățile. Conform site-ului TVR în prezent există peste 30 de directori, peste 20 de redactori șefi, mai bine de 60 de șefi de serviciu și coordonatori, plus cei 14 membri ai consiliului de administrație în vârf cu președintele-director general, numiți politic. Tocmai de aceea oamenii suspectează criterii politice și nu profesionale în ”curățenia mare” preconizată de o conducere cu mai ample abilități într-ale propagandei decât într-ale jurnalismului de televiziune.

Concedierile colective de acum amintesc de o încercare nereușită de pe vremea președintelui TVR Cristian Hadjiculea, care a îndrăznit să ia o măsură de acest fel, cu salarii compensatorii și cu un act care să ateste voința părților. Toți cei care au plecat atunci, cu minuscule excepții, s-au întors cu o hotărâre judecătorească în dinți, ba, mai mult, unii nici n-au mai restituit plățile compensatorii. În teorie, toată lumea e de acord că trebuie făcut ceva, că e prea multă lume pe metru pătrat în TVR, față de performanțele obținute. În realitate, membrii consiliului de administrație își folosesc influența să își păstreze acoliții. De criterii serioase nici vorbă.

Desființarea TVR Info și preconizata oprire a emisiei TVR Cultural nu au legătură cu concedierile. Și nici cu economiile necesare. Angajații TVR, inclusiv cei ai studiourilor teritoriale, au contract de muncă pe perioadă nedeterminată cu SRTV, conform legislației muncii, iar nu cu un canal anume. Același angajat poate lucra pentru un canal sau pentru mai multe și pentru oricâte emisiuni. Dar asta ține și de dotarea tehnică, fiindcă degeaba e cineva capabil, dacă nu i se dă cameră de luat vederi, montaj, studio etc. Iar resursele se împart de șefi agreați politic, grilele de program se fac de șefi agreați politic. Concluziile se impun. Astfel, se poate spune că azi puterea uselistă are mai multe canale de exprimare oficială decât oricând: televiziunea publică, Antena 3 (adiacent restul Antenelor) și RTV. Bravos, națiune!

Dacă e să privim argumentul audienței și al costurilor, o analiză corectă arată că la TVR Cultural erau mici și una și cealaltă, canalul consumând doar 1,5% din bugetul anual. Dar TVR Cultural oferea răspunsul la una din misiunile televiziunii publice, cât și un echilibru necesar în peisajul dominat de vulgaritate și senzaționalism al televiziunilor comerciale. Nu este indiferent nici că s-a desfiinţat TVR Info. Aceste măsuri nu sunt strategice, ci sunt luate de azi pe mâine. O viziune pe termen mediu sau lung ar spune cum va evolua televiziunea publică din România în următorii 10-20 de ani. De fapt, suntem în faţa unor măsuri de criză care ar putea rezolva, poate pe moment, problemele. O adevărată  strategie ar trebui să aibă în vedere faptul că în lumea mediatică nu există nimic mai important, mai prețios, decât informaţia. Și cultura, înțeleasă în sensul ei complex. Prin faptul că au desfiinţat un post care oferea știri minut de minut, apoi urmează să suspende și TVR Cultural, cei care au făcut-o demonstrează că nu dau doi bani nici pe informaţie, nici pe cultură. Strategie nu înseamnă numai tăieri, restrângeri, ci și capacitatea de stabili linii de dezvoltare, creativitate, înțelegerea amplă a contextului tehnologic și mediatic actual. Felul cum s-a procedat cu TVR Interactiv nu arată nicio competență în acest sens. Poate la afaceri să fie mai pricepuți. Ziarul ”Curentul” suspectează actuala conducere că pregătește ”un tun imobiliar”, prin vânzarea sediului SRTV din Calea Dorobanți, râvnită de clienții politici. Dacă nu, are tata grijă! Tocmai se anunță că guvernul Ponta acordă televiziunii o suplimentare de 66 milione lei la buget, din care o bună parte merge la Societatea Națională de Radiocomunicații, monopol de stat, pentru transmisie. Figura se cheamă trecerea banilor publici dintr-un buzunar într-altul și se practică de zeci de ani.

P.S. Aflăm din presa cotidiană că se află pe rolul instanței o plângere a PDL împotriva măsurii de excludere ilegală a reprezentanților săi din consiliul de administrație. Dacă acțiunea se va admite în 12 septembrie, atunci toate deciziile CA vor fi lovite de nulitate.

Articol apărut și în revista 22

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "9 comments" on this Article:

  1. Radu D.L. Popescu spune:

    Sa fiu sincer, eu as privatiza TVR , ideea de televiziune de stat e una primitiva si desueta. Oare si in SUA o fi existand TV SUA???

    • Vlad spune:

      Exista. E vorba despre PBS, adica Public Broadcasting Service, o retea cuprinzand 354 posturi de televiziune, raspandite pe intreg teritoriul SUA. Cat despre “primitivismul” ideii de televiziune publica (nu de stat, cum eronat scrieti), cat de primitive sunt urmatoarele televiziuni publice din lumea larga ? BBC, ZDF, RTVE, RAI, CBC (Canada), ABC (Australia), France Television, RTBF, DUNA TV, TV Polska, iar insiruirea poate continua mult si bine, cu aproape toate tarile de pe toate continentele. E suficienta o cautare pe Google si oricine se poate lamuri.

      • George spune:

        Argumente pentru TV de stat pot fi, dar daca ne uitam doar la taxa radio-tv (80 lei), acelasi cost ca un pachet internet+cablu+telefonie, TVR nu isi justifica existenta.

      • Radu D.L. Popescu spune:

        Nu-i nimic, Vlad, eu tot as vinde-o pe a noastra. Poate ca ale lor or fi mai bune.

  2. Bibliotecaru spune:

    @ Radu D.L. Popescu

    http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Broadcasting_Service

    Respectiv o reţea de 354 televiziuni publice.

  3. Bibliotecaru spune:

    @ Brindusa Armanca

    Problema TVR este banală, se încearcă concurenţa televiziunilor comerciale prin programe pe un segment “sub-cultular”, ca să spun aşa, şi se fac spectacole de divertisment construite megaloman, cu desfăşurări uriaşe de materiale şi personal.

    Televiziunea Română ar trebui să acopere sfera ştirilor cu sursă oficială (respectiv să reflecte activitatea şi punctul de vedere al instituţiilor), programele de educaţie şi ştiinţă, actul cultural.

    Şi eu sufăr că TVR Cultural are probleme, preferam renunţarea la TVR 2 şi 3 la un loc. Ba aş fi avut nişte soluţii pentru TVR Cultural de producţie de calitate cu bani foarte puţini… dar cine să mă asculte pe mine?

  4. Cumanis spune:

    In SUA exista PBS (Public Broadcasting Services – vezi http://www.pbs.org) si este o organizatie non-profit pentru televeziunea publica. Are foarte multe programe educative, de stiri, si pentru copii.

  5. Viorel spune:

    TVR nu se adreseaza consumatorului de ProTV sau mai stiu eu ce antene… TVR se adreseaza cetateanului, in general. TOATE tarile au o televiziune PUBLICA. Nici o tara in afara de a noastra NU masoara audienta televiziunii publice (care se face si in functie de incasarile din publicitate!) De exemplu, BBC are peste 18.000 de angajati… Calitatea implica si costuri! Atit doar ca azi costurile mult umflate de cei ce au drept de semnatura in TVR sunt platite de angajati…

  6. yephet spune:

    TvR INFO ar fi avut toate ingredientele de a deveni cea mai buna televiziune de stiri din Romania (echipamente si oameni). Dar face concurenta antenelor deci trebuia desfiintat.
    Mai bine de jumatate din membrii CA au in CV ceva legat de trustul intact, si acum vad si o stire cu privire la posibila numire in functia de director a Gabrielei Vranceanu Firea Pandele.
    Unul din consilierii lui Saftoiu (Zgabercea ot Constanta) e in conflict de interese, el fiind proprietarul unor echipamente profesionale pe care le poate inchiria mai usor daca dispare tvr.
    Si protv si antenele au fost iertate de datorii de vreo doua ori fiecare…
    TvR a fost o feuda pt fiecare guvern de dupa decembrie 89. Fiecare PDG a venit cu oamenii lui, pe care nu i-a mai luat cu el cand a plecat. Asa s-a ajuns la peste 3000…
    Si ca picanterie: despre celalalt consilier al lui Saftoiu, Andras Demeter Istvan, se spune ca in 90 (sau pe atunci) a dat jos tricolorul de pe statuia lui Avram Iancu din Tg Mures si l-a calcat in picioare. Asta ar explica oarecum disparitia TvR Cultural.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Brindusa Armanca


Brindusa Armanca

Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timi... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)