joi, mai 2, 2024

O situatie cu consecinte grave in cadrul examenului de bacalaureat


Un fapt  nemaiintalnit in istoricul examenelor noastre este semnalat de HotNews: „Surse din Inspectoratul Scolar Judetean Caras Severin au declarat pentru HotNews.ro ca 127 de lucrari de la bacalaureat au fost anulate. Este vorba de lucrari apartinand unor elevi de la Grupul Scolar Auto si Liceul Forestier. Lucrarile s-a dovedit ca au fost identice.”

In acelasi fel anunta si Agerpres evenimentul:

„Ca urmare a sesizărilor făcute de 17 profesori evaluatori, din Centrul zonal de evaluare, a fost dispusă o comisie, care să verifice dacă cele sesizate sunt adevărate. Este vorba de 127 de lucrări, care sunt identice, la subiectele 1 şi 2, de la Limba română, care presupuneau un grad mare de originalitate. Prin urmare, s-a hotărât anularea acestor lucrări şi eliminarea candidaţilor din examen, conform art. 96, alin. 2, privind metodologia şi desfăşurarea examenului de Bacalaureat 2011”, a declarat, pentru AGERPRES, prof. Adrian Doxan, inspector general şcolar la ISJ Caraş-Severin.

Este de vorba de o anulare post factum, elevii n-au fost prinsi copiind dar, la corectura, profesorii corectori au sesizat ca lucrarile  sunt identice, au anuntat presedintele comisiei din centrul zonal de evaluare, iar acesta, in urma sesizarii si consultarii Comisiei Nationale de Bacalaureat a decis anularea  lucrarilor.

Decizia aceasta isi are baza juridica in art. 96  din Metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat – 2011

Art. 96 –

(2) Candidatii care au fost înscrisi la examen fara a îndeplini conditiile legale de

înscriere sau care au beneficiat de informatii, documente sau alte forme de sprijin,

obtinute pe cale frauduloasa, care le-au facilitat rezolvarea subiectelor, situatii

constatate de organele în drept, sunt eliminati din examen. Daca frauda este

constatata în centrul zonal de evaluare, lucrarile sunt anulate si candidatii sunt

considerati eliminati din examen.

(3)În situatia în care frauda este constatata dupa încheierea examenului de

bacalaureat, comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti modifica

rezultatele examenului, în sensul ca respectivul candidat este considerat eliminat din

examen. Daca diploma de bacalaureat a fost completata, dar nu a fost eliberata

candidatului, ea este anulata.

In cazul dat,   constatarea ca 127 de lucrari, de limba si literatura romana, sunt identice, este dovada fraudei. Iar Comisia Judeteana de Bacalaureat a luat decizia anularii lor.  Decizia a fost insotita de sesizarea organelor de politie, pentru inceperea unei anchete penale.

Daca se aplica intocmai articolul mentionat, ne putem astepta ca mii sau zeci de mii de lucrari identice sa fie anulate in centrele de evaluare, fapt fara precedent si care ar aduce examenul de bacalaureat de anul acesta in pragul dezastrului total.

Este posibil ca in multe alte centre zonale de evaluare sa existe situatii identice, dar profesorii corectori sa nu fi sesizat presedintele comisiei sau, chiar daca l-au sesizat, acesta nu a intreprins nici o masura in sensul rezolvarii situatiei ivite.

Exista in aceasta situatie riscuri importante. Cum toate notele se afiseaza pe internet, in ordinea alfabetica a numelor elevilor, este foarte usor de stabilit posibilitatea unor teze identice, dupa notele identice sau foarte apropiate. Eventuale anchete ulterioare, se  pot solda cu anularea tezelor respective, anularea examenului pentru candidati  dar pot conduce si la anchete si sanctiuni, inclusiv penale, asupra profesorilor corectori care n-au semnalat asemenea situatii, sau asupra presedintilor de comisii care nu au reactionat.

Din experienta proprie, recomand profesorilor corectori care fac sesizari de aceasta natura,  sa le faca in scris, prin secretariatul comisiei, sa ceara numar de inregistrare si semnatura pe copia sesizarii, fie semnatura secretarului de comisie fie chiar a presedintelui.

Doar in acest fel vor fi exonerati ulterior de complicitate la frauda.

Deoarece maine, duminica,   ora 16,  se afiseaza rezultatele, timpul legal pentru sesizarea unor situatii de teze identice este foarte scurt,  astazi si maine dimineata.

Capitolul X al metodologiei citate, art. 82 si urmatoarele, prevad sanctiuni grave pentru profesorii care nu sesiseaza eventuale fraude de care au luat cunostinta. Faptul ca au corectat teze identice, fara sa sesizeze acest lucru, intra sub incidenta acestui capitol din metodologie iar sanctiunile sunt extrem de grave:

a) observatie scrisa;

b) avertisment;

c) diminuarea salariului de baza, cumulat, când este cazul, cu indemnizatia de

conducere, de îndrumare si de control, cu pâna la 15%, pe o perioada de 1 – 6 luni;

d) destituirea din functia de conducere, de îndrumare si de control din învatamânt;

e) desfacerea disciplinara a contractului de munca.

Distribuie acest articol

45 COMENTARII

  1. „este foarte usor de stabilit posibilitatea unor teze identice, dupa notele identice sau foarte apropiate”
    Marturisesc a nu va intelege rationamentul: frauda nu se constata dupa notele identice, ci dupa continutul identic (la indigo) al lucrarilor.

    • Cum sa nu aiba continut aproape identi? Doar copiii de liceu sunt pusi, pana la urma urmelor, sa toceasca pagini intregi de comentarii literare si te pomeni ca au tocit saracii acelasi comentariu. ASTA ESTE ABERATIA BACALAUREATULUI! De ce dracul s-a scos gramatica din programa de studiu a anilor de liceu? Asta ar trebui sa fie baza si in liceu si la bac

    • nu se stabileste frauda pe baza notelor, ci de acolo se pleaca pentru a verifica daca lucrarile sunt identice sau nu. simple as that …

      • Exact. Elevii sint asezati in banci si in clase in ordine alfabetica. Notele se afiseaza la fel. Comparand notele elevilor aflati in aceeasi clasa se poate banui, sau nu, ca sunt identice. Apoi se iau tezele, se pun alaturi si se constata, sau nu, frauda.
        Primele doua subiecte la romana erau formultae astfel incat elevii sa-si dovedeasca originalitatea in gandire si exprimare. Exclus toceala.

    • Interesant…adica tu crezi ca lucrarile similare vor fi punctate complet diferit ,depinde de locatie si de corector…
      Pentru mintea ta eu zic ca daca ai fi vazut un barem de corectare ai fi inteles de ce lucrarile similare primesc punctaje similare.Dar tu nu ai vazut, asa ca- ti permitisa scrii tampenii, ca doar ai net si libertate de exprimare…
      Nu sunt eu un exemplu prea bun, dar cred ca un curs de logica ar trebui introdus in programele scolare, sa nu mai apara cu idiotenii tot soiul de internauti….

    • Păi se stabilește „posibilitatea”, nu vinovăția. Dacă doi elevi din aceeași sală au note identice, se pot deschide lucrările lor și compara. Vinovăția se stabilește în continuare după conținut, cum e și normal.

    • „posibilitatea unor teze identice” si nu „existenta”. Mai multe note identice (sau foarte apropiate) obtinute de elevi din aceeasi sala sunt un indiciu, nu o dovada. Pebaza indiciului se poate face o verificare ulterioara.

    • Cred ca dl. Vlaston se refera la faptul sa lucrari identice vor avea note identice. Astfel, elevi din aceeasi clasa vor aparea pe liste unul langa altul, cu aceeasi nota la materia respectiva. Ma refer la nota intermediara, inainte de rotunjire.

    • Daca inteleg bine, cat timp frauda este descoperita dupa eliberarea diplomei, ea ramane valabila, nu se anuleaza ca in cazul ministrului german care a fost prins cu portiuni din teza de doctorat plagiate doar dupa cativa ani, dar titlul i-a fost retras?

        • „Se apeleaza”?
          Cunoasteti vreun caz concret? Vreun tinc derutat de modelele cu care este intoxicat (varianta cu minim de efort) sau, daca nu cer prea mult, vreun „imunizat” cu surle, trimbite si succesuri?
          Astept sa fim asaltati de cazuri concrete ca sa putem vorbi si de un prim pas spre… demnitate. Pe pozele cu politisti necrutatori care aresteaza efectele si incurajeaza cauzele nu dau nici macar o mie de cuvinte.

        • dle profesor, eu sunt curios cum ar arata aceeasi harta dupa ELIMINAREA din calcul a falselor SAM? inteleg ca media pe tara este doar cu 10% mai mica fata de 2010 (devin elevii de factura mai slaba?!?) PS. as vrea sa vad o harta a promovarii suprapusa peste harta cu judetele unde profii au obtinut in instanta mariri de salariu, ca sa vedem in ce masura „promovarea” la salariu aduce promovare la bac!!!!!

    • Cred ca nu ai observat nuanta: „este foarte usor de stabilit POSIBILITATEA unor teze identice, dupa notele identice sau foarte apropiate” Acesta e doar punctul de plecare – se identifica tezele cu note identice si se iau la purecat. Daca se constata ca sunt identice, se iau masuri. La fel de bine se va putea constata ca notele sunt identice prin coincidenta, elevii fiind depunctati diferit. Ce e atat de greu de priceput??

  2. Cazul nu e atat de grav pe cat suna… reflecta doar tranzitia dureroasa (la fel ca precedenta) catre un alt gen de evaluare pe piata muncii.

    Acum 50 ani exemplarul de succes era un robot, produs de serie (i.e. identic) al fabricilor de atunci.

    Acum se cauta individualitatea.

    La fel de chinuitor pentru felul de a fi al societatii din momentul schimbarii de paradigma.

    • Nu se cauta nicio individualitate atata timp cat eu descopar la copilul meu un talent , el opteaza pentru filiera vocationala, incepe liceul cu o oferta educationala convenabila si corespunzatoare abilitatilor sale, intre timp se scoate matematica ca disciplina optionala de la bac, patru ani de zile aloca timpul de pregatire pentru sarcinile privind desenul grafic cu multe ore de aplecare deasupra plansetei, timp in care elevii de la teoretic au facut eseuri si si-au slefuit abilitatile corespunzatoare teoriei literaturii la nivel de finete, si copilul meu pica bacul pt ca nu a exersat suficient cele necesare pt romana, lasand la o parte ca nu are „afinitati” pt asa ceva, ci pt matematica pe care nu mai are voie sa o dea la bac. Astfel, a ratat bacul, a ratat admiterea la facultatea pt care era calificat sa opteze, iar la alte facultati inrudite nu poate candida nici anul urmator pt ca nu are nota la mate la nivel de bac. CE OROARE !!! Si toate astea pentru ca niste „fitosi” ca sa folosesc un eufemism, nascocesc subiecte care nu au nicio legatura cu nivelul de cunostinte al elevilor din filierea vocationala, desi nivelul lor propriu de cunostinte este „poor” . Dovada am avut-o cand am citit variante cu rezolvarea subiectului al doilea din cartile pt bac 2008, nu mi-a venit sa cred ochilor ce am citit, ca sa va dau un exemplu palid, in viziunea autorului, cel care primeste din mila va intelege ca a oferi este superior/aduce o bucurie nemasurata fata de gestul de a primi. Daca ar fi scris astfel un elev, evident ar fi fost descalificat. SA AVETI O ZI BUNA, desi nu ar trebui, avand in vedere cate drame familiale (cu bataie/reverberatie lunga ante si post) se petrec in acest moment.

  3. NECUNOASTEREA LEGII…..Habar nu aveam de aceasta prevedere legala, corectez de 5 ani la Bacalaureat, iar in anii precedenti cand semnalam TOATE lucrarile identice, copiate din cartile de rezolvari, diversii universitari presedinti de comisie imi inchideau gura spunad: „N-au fost surprinsi copiind, dumneata evaueaza corectitudinea lucrarii si nu face comparatii intre lucrari!” Si eu, ca un bou ce sunt, acceptam! Anul acesta in schimb, n-am gasit lucrari identice…A, ba da, erau cateva, foi albe, curate, imaculate….

    • Prevederea este recent introdusa, cred ca de anul acesta. Daca dupa examene se constata ca profesorii sau presedintii nu au respectat metodologia, pot fi trasi la raspundere, inclusiv penal

  4. De ce nu se spune nimic despre Bucuresti ?
    Cele mai mari nereguli se inregistreaza in capitala dar nimeni nu vrea sa le vada.
    Tapii ispasitori sunt doar amaratii din tara, nicidecum cei din Bucuresti.

  5. asa, de curiozitate, ar fi interesant de recorectat lucrarile din ultimii 5 ani. ne dam cu parerea cam care ar fi rezultatele?! :D

      • Conform regulamentului citat de dvs. daca domnii sau domnisoarele au promovat prin frauda risca sa ramana, prin anulare, fara diplome..

        Asta ar putea sa fie o alta lectie care sa arate ca orice porcarie mai devreme sau mai tarziu instrumentata este platita…

        Problemele nu sunt legate numai de elevi, ci si de profesori.

        Cum vor reactiona ei la dusul rece albacului din 2011, cum se vor schimba profesorii, cum vor reusi sa isi ridice pregatirea profesionala si sa contribuie la acumularea cunostiintelor pentru elevii lor?

        Daca exista raspuns la intrebarile de mai sus si la multe altele, atunci avem o sansa ca invatamantul sa revina la o noua infatisare, altfel consemnam un nou balci si cam atat!

  6. incep sa se vada rezultatele.aveti de lucru dom profesor, santeti pe felie cum se spune.se intampla ce stiam cu toti ,iese mizeria la suprafata .fratilor nu hartia e importanta ci ce avem in cap,in italia 30%din cei care incep liceul il si termina.pana la coada scoala are rolul sa te invete nu sa iti dea hartie.

  7. Stimate Domnule Vlaston,

    Asta arata ca invatamantul romanesc, scuzati expresia, este „varza”. Si, la fel cadrele didactice. Un cadru didactic bun este acela care lucreaza cu elevii cei mai slabi din clasa si ii ajuta sa obtina rezultate bune, nu cu 5-6 elevi buni, de regula meditati acasa, sau cu invatatori si profesori „stimulati” de parinti inconstienti. Parintii care vin cu flori si cadouri la scoala sa mituiasca pe profesori si invatatori trebuie dati afara pe usa, pentru ca, in imbecilitatea si inconstienta lor, fac rau propriilor copii. Daca nici cu noua lege nu se reuseste nimic, atunci…singura solutie ramane sa ne aducem cadre didactice din strainatate.

    • Sunt de acord ca multi profesori ar trebui concediati.

      Pe de alta parte, nu te poti ocupa de toti elevii dintr-o clasa in care sunt 30 de elevi. Rezulta sub 1 minut de elev. Mai mult, in clase sunt copii cu diferente foarte mari in ceea ce priveste cunostintele pentru ca de la gradinita se pleaca cu un numar foarte mare de elevi in clasa.

      Daca v-ati uita la tarile care stau bine in statistici, se pleaca de la 10 copii in clasa la gradinita si se ajunge la maximum 25 de elevi in clasa la liceu.

      Suntem dispusi sa platim mai mult pentru educatia copiilor nostri???

      • Aceasta este aberatia…. la numar de elevi in scadere numarul de profesori este acelasi sau chiar in crestere prin introducerea de noi discipline scolare. Daca s-ar revedea situatia in mod realist si redicuta normele didactice si s-ar da afara profesorii in plus, ar fi loc de salarii mai mari pentru profesori….

        • Eu nu vad aberatia. Unde e aceasta aberatie? Care este rolul profesorului si cum este acest rol influentat astazi de tehnologie? Un elev care vrea sa invete nu are nevoie de profesor pentru 80-90% din materie. „google it!..”
          Eu cred ca un profesor se poate ocupa azi si de 50 de elevi. Le dai subiectul de studiu si vin la ora sa te intrebe doar ce n-au inteles, nu sa le citesti din manual. Ii evaluezi si lucrezi cu cei care au lacune evidente.

  8. Cred ca este imposibil, fie pentru un liceu serios, fie pentru o facultate care se respecta, ca marea majoritate a cursantilor sa absolve cu brio. Daca acest lucru se intampla exista doua cauze: fie examenele sunt furate, fie stacheta este prea jos. Cum in invatamantul romanesc stacheta este destul de sus (teoretic) ramane doar o singura ipoteza valabila: furtul!

      • Domnule Vlaston, in legatura cu afirmatia d-voastra potrivit careia rezultatele ar trebui sa se aseze pe curba lui Gauss, am o nelamurire si v-as fi recunoscator daca m-ati ajuta sa o clarific.
        Mai demult, am intilnit o afirmatie asemanatoare in contextul evaluarii angajatilor. Atunci m-am documentat un pic (ocazie cu care am mai sters praful de pe matematica din facultate :) ).
        Daca imi aduc eu bine aminte, rezultatele unor testari ies in distributie normala daca testarea si notarea sint _concepute_ astfel incit rezultatele sa fie in distributie normala. Ma indoiesc ca modalitatea de notare actuala conduce la o distributie normala dupa cum la fel ma indoiesc ca testele sint standardizate astfel incit sa conduca la o astfel de distributie.
        Asa incit, in momentul actual, nu cred ca se poate face o astfel de verificare statistica.

      • Probabil ochiometric, pentru ca riguros ar merge un test kolmogorov-Smirnov sau altul care sa testeze normalitatea distributiei.
        Totusi, ce am vazut ca acuza unii este tocmai normalitatea distributiei, care poate veni din cauza subiectelor: daca sublectele sunt de genul „2+2=?”, curba arata intr-un fel, daca le ceri sa rezolve teorema lui Fermat va arata intr-un cu totul alt fel, iar acestea sunt doar extreme. Curba reala va fi intotdeauna undeva intre cele doua extreme.
        Parerea mea insa este ca forma curbei este doar primul pas. Pasii urmatori pot sa confirne sau sa nu confirme ipoteza fraudei. Vezi celebrul caz al elevilor lui Jaime Escalante: http://en.wikipedia.org/wiki/Jaime_Escalante

  9. ”Eventuale anchete ulterioare, se pot…” pentru un text care se vrea critic la adresa invatamantului romanesc, virgula aia cade rau de tot. nu strica mai multa atentie la redactare…

  10. Doar o observatie: faptul semnalat nu este fara precedent. Anul trecut, la Cluj,un sef de comisie, profesor universitar la USAMV Cluj a fost chiar arestat. Ceea ce s-a intamplat la Cluj a fost gogonata rau. Lucrarile nu erau doar identice ca si continut,ci perfect identice. Erau copii xerox cu randul de jos taiat la jumatate.

  11. Asa de curiozitate: prezumptia de nevinovatie se mai aplica in tara asta?
    Adica daca respectivii elevi au invatat cu punct si virgula referatele pe de rost, metoda foarte draga multor profesori autohtoni de altfel. se poate pune problema ca pe cale de consecinta lucrarile sunt identice si atunci unde e frauda?
    Recunosc, am dat bacul acum destui ani dar nu cred ca aceeasi maniera stupida de a transforma elevii in simple aparate de redare a textelor „oficiale” s-a schimbat prea mult.

    • E imposibil ca mai multi elevi sa invete pe dinafara texte mai lungi de cateva fraze si apoi sa le reproduca identic la examen, mai ales cand au de invatat o multime de teme tratate de-a lungul timpului. Cine crede altfel inseamna ca nu stie ce vorbeste, nu e cadru didactic. Si apoi, cum se omoara sa invete multi liceeni in momentul de fata…Sa fim seriosi.
      Am intalnit si eu zeci de lucrari identice, si nu doar pe o singura pagina. De la an la an tot mai multe si mai nerusinat „trase la indigo”, culminand in 2009, ultima data cand cand am corectat la bac. M-am facut negru de suparare, imi venea sa le dau naibii si sa plec acasa, am semnalat situatia in gura mare, dar nu m-a luat nimeni in seama. O fi avand noua lege a invatamantului o multime de hibe, dar macar pentru curatenia care incepe sa se faca, si aici si in invatamantul superior, merita apreciata. Sigur ca o seriozitate mai mare la examene ne responsabilizeaza si pe noi, profesorii, mai mult. Dar asta e si normal sa dorim, daca nu vrem sa lasam in urma noastra o tara de balamuc!

  12. Eu sunt doctorand in Germania de 4 ani si am avut ocazia sa vad multe subiecte la matematica de la examenul national (BAC.ul). Sincer nu imi pot explica de ce gradul de dificultate in Romania este infinit mai mare..In Germania cel mai complicat exercitiu este o integrala prin parti. Poate imi poate explica si mie cineva de ce nu se iau masuri si in directia asta…sau poate sunt nemtii prosti si romanii destepti..who knows

    • Aveti perfecta dreptate. Subiectele la matematica si fizica nivel T1 au fost pe de o parte foarte grele, pe de alta parte cu foarte multe calcule. Ele devin irelevante pentru admiterea la facultate in conditiile in care: 1) daca admiterea se face pe baza de dosar, nu conteaza decat nota nu si nivelul de dificultate al subiectelor, 2) daca admiterea la facultatile tehnice se face pe baza de examen, abia acolo se face diferenta intre nivelurile de pregatire, 3) este posibil ca, pe parcursul liceului, elevii sa se orienteze catre facultati la care matematica nu este cerinta de admitere, dar, datorita clasei din care fac parte sunt obligati sa dea bac-ul la mate, nivelul T1.
      Pe de alta parte, comparand notele cu baremurile, mi-am dat seama ca s-a corectat la singe. Adica, s-a pus sablonul si daca rezultatul nu a fost identic nu s-a punctat nimic, nici macar daca (ipoteza) partea de teorie s-a scris corect, dar s-a gresit la calcule pe parcurs.

    • Sunt chestiuni diferite:

      1. grad de dificultate subiecte – pe vremea mea era un sistem de departajare astfel incat numai cine era super putea sa ia nota maxima – adica daca rezolva si subiectul cu gradul cel mai ridicat de dificultate. Daca nu lua lejer 6-7…Nu cred ca s-a exagerat acum…

      2. frauda in examen – din punctul meu de vedere, aici nu este loc de comentat, este loc de corectat si de condamnat, indiferent la ce nivel este organizata si condusa ea.

  13. Parerea mea e ca profesorii ar trebui luati la rost punctual.”Cum e posibil, domnule profesor, ca acest tanar sa fie absolvent a 12 clase cand el nu stie sa rezolve o ecuatie de gradul intai? Sau acesta cum a trecut clasa cand el nici macar sa citeasca nu stie?”Ar exista doua explicatii ambele sanctionabile: fie s-a luat mita, fie profesorul este cu desavarsire incompetent. Si indiferent daca este infractor sau doar prost acel profesor ar trebui sa dispara din invatamant.

  14. Smecherii nu se predau: o profesoara din Targoviste a stat cu posteriorul la camera tot timpul examenului incat aceasta nu a filmat nici un elev; la alte licee s-a intrerupt curentul si camerele n-au mai functionat.
    Acesta e doar inceputul.

  15. Este salutara aceasta masura contra fraudelor la bac , dar pe elevii de care si-au batut joc profesorii si sistemul prin metodologia de predare , prin faptul ca se da bac la nivel teoretic la licee vocationale, prin faptul ca in loc de discipline specifice filierei vocationale au fost obligati sa dea examen la discipline care nu au nimic de-a face cu pregatirea lor de specialitate, prin subiectele la literatura romana nerelevante pentru totalitatea cunostintelor de literatura romana si specifice examenului de admintere la filologie si filozofie, nu filierei vocationale, CINE II DESPAGUBESTE ??? CU ONOAREA LOR „NEREPERATA” CUM RAMANE? Este mai important sa stie elevul la examenul de maturitate , care este conceptia lui Mircea Eliade despre iubire? care sunt operele lui si in ce curent si gen literar se inscriu? sau e importanta interpretarea rolului unor puncte de suspensie? Ce relevanta are pentru pregatirea profesionala a unui absolvent de liceu de lucrari publice si arhitectura , realizarea unui eseu argumentativ despre un subiect care prsupune o VASTA cultura si experienta de viata ? Si cum sa dezvolte un asemenea subiect , cand el nu a parcurs nici macar in „fuga” literatura universala, la care aveam acces pe vremuri cei de la sectia de stiinte umaniste ??? CEEA CE MI SE PARE MIE FOARTE GRAV ESTE CA SPECIALISTII (MAI ALES CEI DE TALIA DLUI VLASTON) CARE AU STIUT DE ACESTE LUCRURI AU TACUT SI NU S-AU OPUS ACESTOR ABERATII !!! Pacat de aceste generatii de copii nevinovati, o sa ii avem pe constiinta cei care am stiut si am tacut, inclusiv noi parintii care nu ne-am organizat sa determinam ministerul invatamantului sa faca ce trebuie, desi nu parintii trebuie sa stie ca aceasta Curicula e aberanta…

  16. Oare cum s-a constatat ca lucrarile au fost identice??? sau dl. presedinte a uitat sa amestece lucrarile conform metodologiei si le-a impartit preferential pe scoli? e imposibil de a ajunge 127 de lucrari din vreo 5-6000 de lucrari la aceeasi corectori!!! sau poate a stat toata noaptea si a lins fiecare lucrare:-))))

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro