duminică, mai 19, 2024

Scandalul Revizorului (2) De ce a fost interzis Revizorul

S-a speculat copios asupra cauzelor interdicției ce s-a abătut asupra spectacolului regizat de Lucian Pintilie. Nu era însă prima interdicție ce se impunea asupra unei montări a Teatrului “Bulandra”.
Cu puțină vreme înainte, fusese scos de pe afiș spectacolul cu piesa Gluga pe ochi, regizat de Valeriu Moisescu, după piesa lui Iosif Naghiu, în pofida faptului că acesta se juca de ceva vreme. Imediat după interzicerea Revizorului s-a cerut eliminarea din repertoriu a unui spectacol de muzică și poezie în care evoluau Ion Caramitru și Florian Pittiș. Era vorba despre acțiuni dureroase, uneori comise “la vedere” (Gluga pe ochi a fost pusă sub obroc după un denunț apărut tot în Scânteia,denunț semnat de Nicolae Dragoș), dar parcă nu chiar atât de violente precum cea ce a avut ca obiectiv “uciderea” Revizorului.
Ceea ce s-a întâmplat cu spectacolul montat de Lucian Pintilie a părut cu atât mai ciudat cu cât la “vizionarea” ideologică nu s-au formulat nici un fel de obiecții. Dimpotrivă, s-au auzit felicitări. Mariana Mihuț își amintește limpede că Ion Brad, pe atunci vicepreședinte al C.C.E.S., a fost la vizionarea decisivă, cea la care urma sau nu să se dea viza absolut necesară reprezentării, a fost încântat de ceea ce a văzut, i-a felicitat pe realizatorii spectacolului. Ion Caramitru o confirmă, spunând că, pentru a prezenta respectivele felicitări, Ion Brad chiar s-a urcat pe scenă.
Într-un text cu destule ambiguități pe care Ion Brad l-a scris la solicitarea Ilenei Popovici, criticul care a întocmit pentru nr. 1/1990 al revistei Teatrul azi un dosar al interzicerii spectacolului (dosar ce a deschis ciclul intitulat Procesele dictaturii în teatru), acesta spune că l-a înștiințat pe Dumitru Popescu, pe atunci președinte al C.C. E.S. și ideolog șef al PCR, că Revizorul e un spectacol foarte bun ce poate fi jucat fără probleme. Cum el, Ion Brad, urma să plece într-o vizită în Coreea de Nord, l-a însărcinat pe Amza Săceanu, președintele Comitetului de Cultură al Municipiului București, să comunice conducerii Teatrului “Bulandra” că spectacolul se poate juca. Avea, carevasăzică, binecuvântarea ideologică a unui înalt demnitar al partidului, a partidului însuși. Mai departe, Ion Brad spune că nu știe cu exactitate ce s-a întâmplat. A aflat doar ceva mai târziu decizia interdicției.
S-a vorbit, cum anticipam în prima parte a acestui comentariu, despre o intervenție a Ambasadei URSS la București, intervenție neconfirmată de nici un fel de document. Cei mai mulți socotesc implicarea sovietică un simplu zvon și nimic mai mult. În opinia lor, sacrificarea Revizorului a fost rezultatul jocurilor de putere de la București. Și sunt întăriți în convingerea lor de zicerea eliptică a lui Liviu Ciulei, cel care a numit toată afacerea “la querelle des chefs.”
Mai exact. Activiști mai vechi ce nu priveau cu ochi buni rapida ascensiune a lui Dumitru Popescu au venit la spectacol, s-au arătat indignați de ceea ce au văzut, s-au asociat, chiar dacă până atunci fuseseră dușmani de moarte (așa cum e cazul raporturilor deloc cordiale dintre Leonte Răutu și Miron Constantinescu) și au acționat. Și-au găsit susținători și printre aparatcici ceva mai noi, precum Cornel Burtică sau Gheorghe Pană, au profitat de nemulțumirea doamnei Maria Maurer, soția premierului de atunci Ion Gheorghe Maurer, dar și de aceea a dramaturgului Aurel Baranga. Iată ce spune Ion Caramitru:
“Pană stătea în fotoliu, iar în stânga lui era plasat Aurel Baranga, care-i șoptea tot timpul câte ceva. Ba chiar gesticula, arăta cu degetul, voia- vezi Doamne!- să-i deschidă ochii asupra marilor greșeli ideologice ale montării. Baranga a fost unul dintre artizanii interzicerii Revizorului. Nici vorbă despre vreo intervenție a Ambasadei Uniunii Sovietice. Doamna, tovarășa Maurer, spune-i cum vrei, care a venit la spectacol, pufnea tot timpul, era foarte jignită de ceea ce vedea pe scenă.”
Iată și mărturia Marianei Mihuț:
“Revenind la zvonuri…Eu nu le-am cunoscut în detaliu în zilele în care s-a jucat spectacolul ori în zilele cumplite ce au urmat după căderea ghilotinei. Adică după ce a venit decizia de interdicție. Eram de cealaltă parte a cortinei. Nu prea avem cum să știu cine se află în sală. Mai auzeam în culise, după spectacol, că la reprezentația cutare a luat parte cutare sau cutare. Plus că eu nu îi cunoșteam pe toți acești oameni cu funcții, nu le puteam asocia numele cu figurile. Exceptând, desigur, persoanele foarte importante, cele ce apăreau la televizor, pe care nu aveam cum să nu le știu. Nu știu să vă spun cine s-a aflat în spatele acestei lucrături mârșave care a distrus, a ucis nu doar un singur spectacol, ci a fost o crimă ce a afectat în esență ființa teatrului românesc. Am mai spus-o. Spectacolul cu Revizorul era unul de natură să înalțe ștacheta teatrului, să modifice percepția însăși a ideii de teatru, de spectacol.”
(va urma)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro