duminică, mai 19, 2024

Infarctul PRO TV și declinul televiziunii în România

Previzibilă de câțiva ani, restructurarea companiilor multiplicate de Adrian Sârbu în cei aproape 20 de management, din 2009 ca președinte și CEO, la cârma Central European Media Enterprises Ltd., pe scurt CME, s-a declanșat în 2013, an la sfârșitul căruia ”dictatorul vizionar”, cum îl numea ziarul Adevărul, a spus ”Good bye !” companiei. N-a plecat cu mâna goală, ci cu 5,4 milioane de dolari compensație și, de asemenea, cu mai multe firme în domeniul media ca agenția de presă Mediafax, publicații precum Business Magazin, Ce se întâmplă doctore?, Ziarul Financiar și Playboy. Mediafax Group operează și câteva zeci de site-uri, printre care gandul.info, zf.ro, prosport.ro, descopera.ro etc. Din vara anului trecut unele titluri din print au dispărut ca PRO TV Magazin sau InStyle, altele au devenit suplimente, ca Pro Sport, pe fondul transformărilor masive de pe piața media. Strălucitor, lider de piață pe divertisment și știri, beneficiarul celor mai mari încasări din publicitate pe piața românească, PRO TV și suratele mai mici – PRO TV Internațional, Acasă, Acasă Gold, PRO Cinema, Sport.ro, MTV România și cele din Moldova, PRO TV Chișinău și Acasă Moldova – scoate la iveală boli cronice legate de pierderile CME, care se ridică la peste 26 milioane dolari, conform comanescu.ro. Mai rău, în România un val de anchete s-a abătut asupra companiei după plecarea lui Adrian Sârbu. Surse judiciare au dezvăluit presei că ancheta pleacă de la plângerile noii conduceri a Pro TV, în frunte cu directorul general lituanian, Aleksander Cesnavicius, în legătură cu operațiunile financiare derulate în perioada manageriatului lui Sârbu. Au fost controlate și firmele acestuia, aflate în relații comerciale cu CME: Mediafax Group SA, Mediafax SA, Fundația pentru Educație și Dezvoltare Media Pro, Apropo de Ecommerce SRL, Alleria Management Company SRL, Publione Media SRL, Media Sat SRL, sub suspiciunea de evaziune fiscală și spălare de bani, cu un prejudiciu estimat la 5 milioane de Euro, conform Evenimentului zilei. În timp ce IGPR trimitea peste o sută de polițiști în 28 de acțiuni de percheziție în București și în Ilfov, PRO TV își proteja imaginea în comunicate care negau că sediul din Pache Protopopescu ar fi obiectul vreunei percheziții.

Dincolo de rezultatele investigațiilor care vor dura mult și bine, plecarea lui Adrian Sârbu de la cârmă a declanșat demisii în lanț, concedieri spectaculoase și imaginea unui castel în surpare. Au plecat oamenii de bază ca Mona Segall, directoarea divertismentului și ”motorul PRO TV” cum o numea  Șerban Huidu, Anca Budinschi, director de programe, Ciprian Stancu, director de vânzări, Elena Petre, director economic dar și vedete pe picior de fugă ca Horia Brenciu, Loredana, Pavel Bartoş, Smiley, Ştefan Bănică jr., mama telenovelelor, Ruxandra Ion și alții. Cei mai mulți au bătut palma sau sunt în negocieri cu Trustul Intact. Luna mai a lui 2014 a fost poate cea mai dureroasă pentru echipa de succes a PRO TV. Zeci de angajați au fost dați afară fără explicații suplimentare, iar evacuarea din birouri s-a făcut cu poliția. Gloriei de altădată, justificată de audiențe record  și de cotă de piață de 31% din volumul total de audiență livrată clienților publicitari în 2013, conform Forbes, adică 180-190 milioane Euro câștigați anual, îi ia locul neliniștea unui viitor incert. Deși negate, se vorbește de întâlniri secrete pentru vânzarea companiei, atât cea din România cât și părți din afacerea derulată în Cehia, Slovacia, Slovenia, Bulgaria, Croația. Bloomberg/BusinessWeek, a relatat că reprezentanți ai patronului Time Warner, au avut întâlniri repetate cu oameni de afaceri cehi ca Petr Kellner, Pavel Tykac şi Jan Dienstl, care doresc să preia, împreună, CME. Pentru divizia românească și cea din Republica Moldova se bănuiește un interes major al Gazprom. Nu-i de bine. ”2014 va fi un an în care business-urile serioase de media vor continua să aibă dificultăți, iar cele neserioase vor zburda. Austeritatea dată de cele 280-300 de milioane de euro cheltuieli publicitate disponibile pe piața vizibilă va continua să-și pună amprenta asupra brandurilor media mari, în timp ce zona gri, finanțată de politic, va fi cuprinsă brusc de o veselie activă”, este previziunea lui Iulian Comănescu pe blog. Analistul adaugă un regret, la care subscriem: ”Partea proastă, pentru întreaga piață media, e că PRO TV-ul a fost, de la apariția în 1995, trendsetter-ul ei, deci Antena 1 și Kanal D vor investi la rândul lor mai puțin în calitate”. De aici încolo discuția despre viitorul televiziunii în România trece prin schimbările paradigmatice aduse de Internet și de noile tehnologii, dar cu un ochi la implicarea vinovată a intereselor politice în patronatul televiziunilor autohtone.

P.S. Mă bucur că Mircea Mihăieș a decis să îl dea în judecată pe Victor Ponta pentru afirmația ”fascist bătrân”. Onoarea, reputația, libertatea trebuie apărate în fața abuzului de putere și a lipsei de respect a politicienilor. Solidaritatea e obligatorie!

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. asa sa fie ? acum a inceput declinul ? si al cui ? al individului care s a retras cu sacul de bani sau al publicului imbecilizat si infantilizat ? specimenele care practica prostitutia (de orice natura) pe bani n o sa dispara niciodata apelind la morala. orice post care transmite imagine insotita de sunet se numeste televiziune, orice scrib jurnalist si toate toapele care apar pe ecran vedete ?
    militia audio vizualului n are ce cauta intr o piata ce se vrea ghidata de cerere si oferta. altceva ar trebui sa functioneze. scroll urile care afiseaza breaking news urile ar trebui sa precizeze urmatoarele : „interzis minorilor pericol de funduri siliconate si buze botoxate” sau „iubitorilor de manele si filme indiene” sau „asociatia femeilor cu barba” sau „canalul partidului inteligentilor din romania” etc. n ar fi o idee buna ? fiecare ar urmari ce i place si nu fortat sa renunte la televiziunea generalista unde toate orientarile isi dau mina. n ar fi placut cumparind de la magazin fructe de mare sa gasim copite si ghiare.

  2. Test de cenzura fundamental: Interzicerea difuzarii pe TVR 3 (post public) a interviului luat presedintelui Basescu.

    Daca tine si nu iese scandal inseamna ca de acum facem ce vrem si in acest domeniu

    Cred ca se intelege ce spun?

  3. buna ziua, In orice mare companie exista dichotomia intre profit imediat [mai ales cand e vorba de cotatii in bursa] si profit in viitor. Aceasta dilema guverneaza si alegerile privind expansiunea, marketingul etc.
    PRESUPUN ca actionarii au decis pt. profit imediat, asa ca noul director are misiunea taierii cheltuielilor, asa ca pasii intreprinsi pana acum sunr perfect explicabili.
    Plecarile catre Intact arata INVERSA atitudine catre business. Se SPERA ca Brenciu etc VOR aduce bani in viitor asa ca se justifica cheltuiala de „achizitie” [nimic peiorativ fara de persoana in cauza].

    • @ pragmatic-la-extrem,
      esti pragmatic deplasat: este vorba despre postul PUBLIC,TVR; si despre un interviu cu , iti place au ba, seful Statului.
      Interviu care a fost programat pe post la o anumita ora si apoi anulat fara explicatii.
      Ce zici daca ti se bana comentariul?

  4. Din cele citeva articole ce le-am citit pe tema PRO TV nu mi-am dat seama daca schimbarile noului CEO sint bune sau rele. De ce sa presupunem ca aceste schimbari sint rele doar ca unii oameni apropiati lui Sirbu au fost dati afara sau unele departamente restructurate? Poate se va dovedi ca a facut bine, sau poate nu, insa nu ma multumesc cu o constatare simplista. Timpul va dovedi daca masurile sint bune sau nu, iar din partea mea am impresia ca mai trebuie sa treaca un pic pina sa putem judeca ce se intimpla zilele astea. Pina una alta Sirbu a avut un anume stil, s-a bazat pe niste oameni iar firma a avut pierderi. O schimbare se impunea, ramine de vazut daca e buna sau nu.

  5. Media este deja la josul josului – care declin? Business de media serios?… se mai sparge o bula – cel putin 50% din piata asta infecta de media ar trebui sa dispara… mare business serios a fost trustul asta pro, daca acum sunt anchete peste anchete si oamenii dati afara – „businessul” a triumfat, Azi esti mare corporat, maine se arata ca ti-ai facut suma, ai plecat cu compensatia de milioane – te-ai scos… Cam ceea ce se ascunde in spatele atator si atator businessuri serioase „de succes”…

    Sa dispara toti, cu publicitatea lor infecta, cu show-urile lor „de divertisment” infecte si manipularea de 2 bani… astfel de media poate sa se duca unde a intarcat aghiutza oile… si personal i-as da si un sut in fund.

    Tot „declinul” asta sper sa fie de fapt o samanta de mai bine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro