duminică, mai 19, 2024

Soluția domnului Leonard Orban la problemele POSDRU

Problemele POSDRU sunt prea importante pentru a nu fi dezbătute serios înainte de adoptarea unei soluții. Din acest motiv cred că ar trebui făcut public un memorandum cu soluția pe care a propus-o domnul ministru Orban cabinetului Ungureanu în urma unei analize făcute de un grup de lucru cu reprezentanți de la mai multe ministere. Nu avem semnale că opinia dânsului s-ar fi schimbat, de aceea considerăm că aceasta este soluția pe care o are în vedere pentru rezolvarea crizei instalate în acest sector.

Principala problemă identificată și care a dus la întrunirea grupului pare să fie aceea că instituțiile de stat care au proiecte au făcut contracte de muncă în loc să facă achiziții pentru servicii. Dacă s-a vorbit de nereguli pe achiziții, atunci aceasta este probabil problema principală pe care ai noștri o prezintă Comisiei și pentru care se vrea o soluție (ca și cum nu ar fi de competența noastră să decidem în privința legilor noastre). Ciudat că memorandumul pare mai concentrat pe cum ar putea introduce o soluție vizată decât de baza legală a intervenției în contracte.

Soluția din memorandum

În urma dezbaterilor s-au propus trei soluții: a) crearea de posturi temporare la beneficiarii și partenerii în cadrul proiectelor. b) creșterea numărului de posturi la nivelul unităților de management a proiectelor de la beneficiarii de la stat și c) externalizarea activităților.

Soluția recomandată prin documentul prezentat, asumat de domnul ministru, este cea de la punctul c, ceea ce ar duce (conform documentului) la blocarea activităților pe o perioadă de 4-6 luni, încetarea tuturor contractelor de muncă încheiate „ilegal” și realizarea de achiziții publice pentru asigurarea necesarului de persoane pentru realizarea activităților. Limitările identificate pentru primele două soluții sunt următoarele: 1 – restricțiile de ordin bugetar ca urmare a acordurilor cu FMI și UE (se consideră că decontarea ulterioară a fondurilor nu este un element semnificativ).  2 – Încadrarea cu personal în afara posturilor aprobate contravine art 29, al.4 din Legea 500/2002. Personalul încadrat devine angajat și intră sub incidența legii 284/2010. Adoptarea de măsuri derogatorii ar încălca principiul fundamental care a stat la baza elaborării legii, respectiv caracterul unitar al legii, ea asumând reglementarea salarizării tuturor categoriilor de personal din sectorul bugetar. 3 – Soluția b duce la creșterea cheltuielilor de personal aferente bugetului general consolidat. Plafonul pentru 2012 este aprobat prin Legea 291 și nu poate fi depășit.

O analiză și prezentarea de opinii alternative trebuie avute în vedere cu seriozitate la nivel politic, înainte de a lua o decizie.

Consecințe negative majore

Până la acest document și a unor poziții publice a domnului ministru Orban, angajările în sistem au fost considerate legale. Logica este destul de simplă. Legea 34, care interzice angajarea în sistemul de stat de personal pentru realizarea atribuțiilor de bază ale acestora este respectată deoarece pe proiecte angajările se fac pentru realizarea altor activități și din alte fonduri. Pentru aceste activități nu sunt trecute atribuții în fișa postului, ele nu fac parte din îndatoririle curente ale instituției pentru care este aprobată organigrama. Este o nevoie suplimentară sesizată, pentru care finanțarea este atrasă din alte fonduri. În plus acestea se fac în alt timp de lucru, luat din timpul liber al angajatului, cu alte sarcini și în afara celui reglementat prin atribuțiile de serviciu. Angajarea pe proiecte a experților este recomandată de ghidurile cu instrucțiuni și nu este supusă regimului achizițiilor publice.

Declararea angajărilor ilegală are consecințe dezastroase pentru fondurile POSDRU și nu știm dacă un grup de lucru (ce poate fi influențat să propună ce vor șefii) are autoritatea să decidă acest lucru sau dacă politica noastră în această problemă pe lângă UE trebuie lăsată în seama ei. Practic toate cheltuielile de personal din anul 2011 la proiectele acestor instituții ar trebui declarate neeligibile, ori pentru că s-au făcut angajări ilegale (deși ghidul permite acest lucru!), ori că retribuția nu a fost corespunzătoare, după Legea 284. Datorită faptului că ar trebui declarate neeligibile sumele cheltuite din bugetul de anul trecut nu mai pot fi rambursate. În loc să devină sume care intră la buget în acest an ele vor fi pagube ce nu pot fi recuperate decât cu procese, cea ce este practic imposibil, argumentele legale sunt date mai jos,.

Desfășurarea tuturor proiectelor cu beneficiari de la stat ar fi dată peste cap deoarece ar trebui să înceteze toate contractele de muncă actuale și să se facă, potrivit propunerii grupului, achiziții pentru servicii. Ar trebui regândite activitățile, etc, ceea ce este practic irealizabil, tot controlul asupra proiectelor s-ar pierde (nu se mai poate respecta cererea, anexa 1 la contract) dacă s-ar impune schimbarea destinațiilor sumelor. În aceste condiții, aproape toate achizițiile ar putea fi ușor contestate din cauza specificității posturilor din proiecte, care ar impune un caiet de sarcini prea restrictiv. În educație ar apare și o altă problemă, firmele nu sunt abilitate să facă formare cu corpul didactic, deci nu pot participa la achiziții.

Soluția propusă, în direcția realizării căreia pare să acționeze domnul ministru Orban vizeză venirea la legalitate, așa cum este înțeleasă ea de grupul de lucru. Dificultățile de implementare a măsurilor ar duce la încetarea absorbției și blocarea tuturor proiectelor la care beneficiari sunt instituții ale statului cel puțin 6 luni, dacă nu chiar la închiderea acestora. De asemenea, cu impunerea externalizării s-ar crea obligația implicării de firme căpușă, care ar prelua cu comisioane serioase, fonduri din banii alocați statului, pentru a plăti cu ele, tot angajații statului, cum ar fi de exemplu în educație, unde formarea profesorilor o pot face doar profesorii.

Soluțiile alternative

Alternativa cea mai corectă și mai favorabilă este totuși cea de la punctul a) – să acceptăm legalitatea (ori să legalizăm dacă ar fi nevoie, dar nu este) acestor contracte ale instituțiilor statului pe fonduri externe la contractele semnate înainte de apariția legii 284. La momentul în care se făceau instruirile privind modul de implementare, domnul Cosmin Meleca recomanda contractele de muncă ca modalități legale de implicare a experților necesari în proiecte. AMPOSDRU a și validat dealtfel în etapa a III-a de evaluare prima listă cu persoanele ce vor fi angajate în fiecare proiect. La data publicării legii 284, care prevede realizarea de echipe de proiect, pe majoritatea proiectelor erau deja contracte pentru muncă din timpul liber și angajați externi. Ori legea nu se apică retroactiv (Art.15, al. 2 din Constituție), contractele de finanțare se derulează conform legislației la data semnării (Art 102 Legea 71/2011 – pentru punerea in aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil). Alte precizări/impuneri se pot face numai prin înștiințări și acte adiționale la contract între finanțator și beneficiari. Legea 500 nu prevede situația fondurilor europene, deci nu este aplicabilă.

Motivele pentru care acestea sunt acum respinse țin mai ales de false limitări și interese de grup. De exemplu, UE nu impune ca activitatea pe proiecte la instituțiilor satului să fie realizată prin achiziții de servicii, ea este de acord cu contractele de muncă pe resurse umane, în nici o țară nu a ridicat astfel de obiecții. Apoi, împotriva observației grupului, este relevant faptul că banii puși de stat în proiectele ce vizează dezvoltarea lui sunt rambursați din fonduri UE deoarece acesta și este unul din scopul lor, dezvoltarea statului cu sprijin extern. Din „aceste afaceri” statul iese de două ori în câștig, se dezvoltă și beneficiază în mod direct de fonduri importante. Curtea de conturi nu poate estima pagubele statului pe proiecte (de fapt nici nu are competențe să le verifice) deoarece statul nu poate pierde, ci numai câștiga din atragerea fondurilor. Este necesară o evaluare calitativă a proiectelor dar nu perturbarea majoră a tuturor în anul 2 sau 3 de implementare. Ne plângem că nu avem bani, că nu este absorbție, dar o blocăm cu mâna noastră, prin cei ce ne reprezintă eronat.

Opțiunea pentru blocarea temporară a absorbției, prin proceduri birocratice, care nu văd interesul național, și care impun acțiuni ce dau peste cap sistemul, trebuie analizată cu multă grijă. Cineva trebuie să își asume la nivel politic aceste decizii, interpretarea și opțiunile unui grup de lucru sunt cel mult un punct de plecare pentru o dezbatere și o decizie a societății prin reprezentanții legali de la cel mai înalt nivel, nu o foaie de parcurs obligatorie pentru țară.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

    • Domnule Vlasin,
      multumesc am inteles. In mod normal, cand un memorandum afecteaza atat de multe proiecte si persoane la nivel national ar fi contraproductiv pentru domnul ministru Orban sa il tina la ”uz intern”. Este o problema de responsabilitate ( la modul general, daca il ascunzi atunci inseamna ca fugi de raspundere) si o problema de competenta (sa te apuci tu, ministru sa faci un grup de lucru si sa nu stii sa planifici caracterul documentelor care vor fi produse,asta spune multe despre cat poate si cat stie ministrul Orban). Dureaza prea mult transformarea memorandumului in document public.

    • Se face referire la o lege, “Legea 34, care interzice angajarea în sistemul de stat de personal pentru realizarea atribuțiilor de bază ale acestora este respectată deoarece pe proiecte angajările se fac pentru realizarea altor activități și din alte fonduri”, puteti fi mai specific, va rog? caut de multa vreme aceasta reglementare. Multumesc!

  1. Buna ziua, eu sunt angajat pe proiect POSDRU si nu am primit salariul din luna februarie. Ce sanse credeti ca am sa ii primesc si cand? Va multumesc!

    • M-as bucura sa va pot da o estimare. Din pacate, după cum vedeti, deciziile se iau in spatele usilor inchise, nu intr-o maniera transparenta. Adevarul este deformat adesea ca sa se poata trage concluziile dorite.
      Imi pare rău, nu stiu cum se va proceda cu salariile restante si nici ce ne asteapta in viitor – reziliere de contracte pentru a realiza externalizarea cu achizitii, etc. Articolul cere doar transparentă și propune solutii mai bune decit introducerea capuselor in sistem, intre stat si salariatii statului.

  2. Domnule Vlasin, aceasta este doar una dintre problemele POSDRU aparuta la OIR-ul de la Educactie. S-a ajuns aici datorita unui complex de interese si incompetenta. Au fost voci, putine, este adevarat, care au spus de la inceput ca inchierea unor astfel de contracte de munca este ilegala, dar au fost ignorate cu multa aroganta si superficialitate. Cunosc cazuri in care anumite persoane care urmau sa fie angajate ca experti cu acest tip de contracte au refuzat sa le semneze, in conditiile in care erau deja semnate de conducatorul institutiei si toti sefii de compartimente, fiindca au realizat ca sunt vadit ilegale. Asta inseamna responsabilitate versus inconstienta. Cateva nume care au provocat si intretinut acest dezastru: Mihnea Costoiu, Daniel Funeriu si liantul dintre ei, marele magician, Gabriel Liviu Ispas. Am invatat oare ceva din aceasta experienta? Evident nu, institutiile, mai ales la varf, au fost si continua sa fie populate cu multa, prea multa incompetenta, in ciuda schimbarilor masive din aceste zile. Evident ca sunt solutii, dar sa nu uitam cum s-a ajuns aici, iar lectia care trebuie inteleasa ete ca trebuie sa punem pe acei oameni putini dar cu adevarat competenti, sa faca ceea ce stiu ei mai bine. Nu cred ca se va intampla asta. Sa nu uit, cred ca si Leonard Orban este depasit de mult timp de problemele fondurilor europene si ar trebui rapid schimbat cu o persoana potrivita, capabila sa faca minuni (a se citi: performante iesite din comun), fiindca asta este singura solutie.

  3. Am lucrat si eu in cadrul unui proiect POSDRU. Ar trebui sa mai lucrez o sesiune, doua, dar nu mai vreau.
    Nu am inteles si nu inteleg aproape nimic din ceea ce se petrece cu aceste proiecte.

    Am fost angajata ca expert pe termen scurt, am avut contract incheiat fix pe perioada in care livram cursuri. Pentru primele 3 sesiuni am primit banii, pentru ultima sesiune nu am mai primit banii.
    Nu am primit nicio explicatie de la angajator, de la nimeni. Desi am lucrat, am contract si contractele contin obligatii. Eu mi-am onorat obligatiile.

    Am auzit zvonuri- potrivit acestora ar reiesi ca, pe viitor (si in trecut?), daca as ma lucra in program nu as mai putea primi aceeasi suma/ora, ci ar trebui sa fiu platita la plata cu ora, pornind de la salariul meu de incadrare.
    Ideea este proasta si nedreapta pentru ca:
    1.activitatea pe care o prestez in cadrul program se face pe baza unei calificari (acreditate CNFPA) diferita de calificarea de la locul de munca de baza,
    2. cei care lucreaza in proiect au salarii de incadrare diferite, in functie de grade didactice, vechime etc, iar in proiect presteaza munca egala valoric si ca timp
    3. activitatea in proiect eu o desfasor fara sa afectez activitatea de baza, iar Codul muncii cred ca imi permite sa am activitati de 5h/sapt. peste cele din incadrarea de baza.

    Daca un manager de proiect a propus incadrari/salarizari ilegale, daca membrii comisiei care au examinat proiectul si-au dat acordul, daca responsabilii din organizatia de monitorizare au supravegheat de 2 ani proiectul si nu au spus nimic, daca eu- atunci cand am intrat in program- am fost pusa in fata unui contract in care retributia era stabilita/aprobata de toti acestia a priori (deci nu am negociat-o), de ce sunt eu „singura” pagubita?

    La capatul sirului de decidenti si „responsabili” se gaseste cel care a prestat corect, cinstit si care, daca nu si-ar fi facut treaba in cel mai strict sens posibil, conform contractului, ar fi fost aspru sanctionat.
    Concluzie- in tara noastra unul greseste si altul plateste.

    • Faceti referire la o lege, „Legea 34, care interzice angajarea în sistemul de stat de personal pentru realizarea atribuțiilor de bază ale acestora este respectată deoarece pe proiecte angajările se fac pentru realizarea altor activități și din alte fonduri”, puteti fi mai specific, va rog? caut de multa vreme aceasta reglementare. Multumesc!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ioan Vlasin
Ioan Vlasin
Director Școala „Mihai Eminescu” Ighiu, jud. Alba. Implicat în cadrul unor proiecte realizate la ISJ Alba. Absolvent Facultatea de Fizică, Cluj, studii postuniversitare informatică, management educațional, mediere conflicte, masterand la Universitatea „1 Decembrie” Alba Iulia. Realizator aplicație Amicus – www.educatiealba.ro și site www.neweducation.ro.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro