joi, mai 2, 2024

Dl. ministru Liviu Pop și instituirea șerbiei intelectuale

Pare-se că agramatul ministru al Educației Naționale, dl. prof. gr. ! Liviu Pop, cu master obținut la o Universitate al cărei rector este o fostă secretară pe nume Ramona Lilă ( recunoașteți, vă rog, modelul miraculoasei cariere a ministresei șiea cu mari probleme în utilizarea limbii române pe nume Carmen Dan !), devenită prof.univ. pe baza unui noian de pretinse lucrări științifice dovedite ca plagiate, a rezolvat deja toate problemele școlii. Cu această iluzie trăiește însuși premierul Mihai Tudose care, nu mai departe decât joia trecută, cu ocazia dezbaterilor pe Moțiunea de cenzură, a susținut, în hohotele de râs de data aceasta complet justificate ale Opoziției, că elevii ar fi avut la începerea anului școlar toate manualele pe masă. Firește, când a spus asta, euforicul nostru prim-ministru a luat în calcul și manualul bun la toate ieșit din creierașul d-lui Liviu Marian Pop. O făcătură prin care mai marele școlii a făcut dovada definitivă a incompetenței sale. A ruperii cronice de realitate.
Ca să nu intre în șomaj tehnic, dl. Liviu Pop a mai inventat o problemă. O temă de discuție. De fapt, a reactivat, a scos de la naftalină o idee care i-a acoperit de ridicol și i-a copleșit de inadecvare pe câțiva dintre cei care, teoretic, s-ar confunda cu mințile cele mai luminate ale României. Academicienii. Care au născocit ideea că absolvenții de instituții de învățământ superior din România ar trebuie să fie obligați prin lege să presteze câțiva ani în patria mumă și abia apoi să le stea gândul la emigrare.
Mai exact. Așa după cum scriam într-un comentariu publicat la data de 24 februarie 2017 pe adevărul.ro, constatând că exodul inteligențelor românești a atins cote alarmante, ceea ce este o realitate, nemuritorii au propus o soluție scoasă din arsenalul teoretic și practic al socialismului dinastic. Aceea ca absolvenții de învățământ superior ce au beneficiat de locuri bugetate să fie obligați prin lege să lucreze în România un număr de ani cel puțin egal cu acela al duratei studiilor universitare. Aceasta fiind numai una dintre ideile miraculos- caraghioase ce era înscrisă în Strategia de dezvoltare a României în următorii 20 de ani, elaborată de o parte dintre nemuritorii României..
Observam în februarie, observ și acum că soluția pretins salvatoare propusă în vederea contracarării depopulării intelectuale a țărișoarei se află în crasă contradicție cu dreptul la liberă circulație a persoanelor și a informațiilor. Drept enunțat în Declarația universală a drepturilor omului și reafirmat încă în 1975, la Helsinki, în celebrul coș trei din Documentul final al Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa. Un document final semnat până și de retrogradul Nicolae Ceaușescu. Nu de principii, nu de libertăți, nu de norme europene păreau să se împiedice însă în anul de grație 2017 național-comuniștii români strecurați sub cupola Academiei, caracterizați astfel prin atitudinea lor complet anacronică semnatarii respective strategii. Ce dădeau semne că, prin scandaloasa lor popunere își reconfirmă solidaritatea în cuget, spirit și simțiri cu fostul dictator ce pare că le rămâne unora far ideologic. Așa cum sunt tot mai multe indicii că nici PSD-ul nu mai face nici cel mai mic efort spre a-și ascunde natura comunistoidă. Care, iată, că se răsfață și în gândirea domnului ministru Pop Marian Liviu.
Formulam în articolul din adevărul.ro o suită de întrebări de ordin practic cărora academicienii, sufocați din cale afară de îngrijorări și fioruri patriotarede, nu le-au formulat, deocamdată, nici măcar elementare schițe de răspuns. Ca de pildă:
1.Cum și în ce măsură România este și dornică, și pregătită să le ofere posturi la nivelul competențelor prezumate acestor absolvenți care ar urma să fie legați de acum încolo, cel puțin un timp, de glie?
2. Slujbele pe care vor fi obligați să le îndeplinească absolvenții de studii superioare din România vor fi asigurate ca urmare a reintroducerii repartiției guvernamentale? Prin revenirea la obligativitatea stagiului în producție?
3. S-a asigurat oare Academia Română, are în anul de grație 2017, dl. ministru Liviu Pop garaanția că posibilele/obligatoriile joburi le vor asigura celor condamnați la șerbie pe durată determinată un nivel de viață cel puțin decent? Sau iarăși se va face apel la patriotisme care nu țin loc de foame?
4. S-a stabilit din punct de vedere strict juridic în ce măsură noua năstrușnicie ieșită din capetele înfierbântate ale nemuritorilor, transferată sub pălăria ministrului Educației Naționale, este conformă cu normele și specificitățile societății deschise, cu principiile concurențiale ale economiei de piață, cu tratatele internaționale la care România este parte, cu drepturile și obligațiile ce revin țării noastre din apartenența la Uniunea Europeană, dar și la comunitatea academică internațională? Sau urmăm îndemnul președintelui Senatului, dl. Călin Popescu-Tăriceanu, să o mai dăm naibii de Europă fiindcă ea vrea să ne trimită corupții la dreapta judecată?
5. Ce fel de sancțiuni le vor fi aplicate celor ce nu vor ține seama de ucazul Academiei și de posibila lege scrisă de MEN prin condeiul aurit al d-lui Pop Liviu ot Vișeu ? Vor fi ei oare obligați la achitarea retroactivă a studiilor universitare, făcându-se uitat faptul că susținerea învățământului universitar gratuit a fost posibilă prin plata taxelor și impozitelor de către părinți? Așa după cum însuși ministrul a admis într-o luare de poziție memorabilă.
6. Nu cumva se va merge și mai departe, revenindu-se la regula ceaușistă de confiscare a locuinței, fie ea chiar proprietate personală, în clipa în care tinerii vor refuza să se supună propunerilor aberante ale nemuritorilor întru mentalitate comunistoidă?
Cred că, în loc să inventeze tot felul de strategii abracadabrante, să născocească apeluri parcă inspirate din nostalgice documente programatice ale PCR, academicienii și guvernanții României ar face mult mai bine să își reamintească îndemnul voltairian referitor la cultivarea propriei grădini. În cazul d-lui Liviu Marian Pop pentru moment grădina se confundă cu studierea ceva mai temeinică a limbii române.

Distribuie acest articol

14 COMENTARII

  1. Si totusi exista modele de invatamint privat, unele sponzorizate de firme mari, in care absolventii sunt obligati prin contract sa lucreze la firma respectiva un nr. de ani. Nu de putine ori e chiar un avantaj sa stii ca dupa studii ai un loc de munca asigurat.

    Pe de alta parte un proaspat absolvent are nevoie de o perioada, mai scurta sau mai lunga, de practica in productie pina sa ajunga sa produca cit de cit eficient, deci acei 4-5 ani cit ar fi obligati sa ramina in Ro ar putea fi bani pierduti pt. firmele care i-ar angaja deoarece de abia mai tirziu au eficienta maxima.

    • Corect. Dar e vorba despre niște sume de bani speciale pe care diversele firme le oferă cu titlu de burse unor tineri cu care semnează contracte. Cărora le oferă slujbe. In cazul nostru, nimeni nu oferă nici un fel de loc de muncă.

      • Deci ar fi posibil un model prin care statul, prin contract, sa-si asigure un nr. de viitori angajati, macar in domeniul administrativ, dar, poate, si in domeniul medical. Desigur cei care semneaza un asemenea contract ar trebui sa aiba mai multe avantaje (bursa) decit cei care nu semneaza asa ceva.

        Desi pare ca nu are legatura totusi tin sa povestesc. In Ge e un sistem, asa numitul Bafög, prin care studentul practic imprumuta niste bani de la stat, cu dobinzi f. f. mici, pe care se obliga sa-i plateasca inapoi dupa ce au intrat in piine.

        • @ neamtu tiganu (25/11/2017 la 12:54)

          „Desi pare ca nu are legatura totusi tin sa povestesc. In Ge e un sistem, asa numitul Bafög, prin care studentul practic imprumuta niste bani de la stat, cu dobinzi f. f. mici, pe care se obliga sa-i plateasca inapoi dupa ce au intrat in piine.”

          La fel exista in Ontario (probabil si in alte provincii din Canada) un program prin care guvernul garanteaza imprumturi de la banci pentru tineri independenti financiar (adica nu locuiesc cu parintii) cu venituri mici, bani folositi pentru plata studiilor (tuition fee) cat si pentru chirie, hrana etc. Banii se ramburseaza dupa absolvire asa cum s-a stabilit in contractul de creditare. Daca nu sunt restituiti banca va primi bani de la guvern iar cel care s-a eschivat de la restituire va avea un „bad credit” ceea ce inseamna ca nici o banca nu-i va ma acorda nici un credit (pentru casa, masina etc.) si nici un cred card nu va primi vreodata.

          Deci institutiile de invatamant superior vand o „marfa” (BSc/MSc degree/Ph.D)doctorat care este cumparata de cei interesati functie de „faima” vanzatorului”, adica competitia face clasificarea. Desigur detinatorul unei diplome de la o firma faimoasa are un avantaj din start.

          O alta mare deosebire fata de Romania este ca invatamantul este gratuit pana la nivel de liceu……..dupa acest nivel de educatie (colegiu, masterat, doctorat etc.) se plateste si (nu cu bani putini) nimeni garandu-ti vreun post/functie. E altfel de capitalism/democratie !

          Inteleg ca exista o reglementare europeana care interzice statelor membre sa nu restranga libera migrare a fortei de munca. Ca urmare – dupa comentariile unor persoane/personalitati (jurnalisti, politicieni, formatori de opinie etc.) – cei mai bine pregatiti absolventi parasesc Romania pentru un trai mai bun.

          Si atunci care-i solutia ? Si as incepe cu o simpla intrebare ( a nu se interpreta in fel si chip) : exista vreo reglementare (similara) europeana care obliga statele sa asigure invatamant superior gratuit, pentru ca nu prea aud voci care sa planga dupa cei care nu sunt absolventi de invatamant superior (gratuit in Romania).

          Sper ca acest comentraiu sa fie publicagt si cineva sa-mi raspunda la aceasta postare, inainte ca aceast articol (ca de obicei) sa dispara rapid.

          • nea David, si-n Ge invatamintul superior e practic gratuit, exista ceva taxe dar extrem de mici, si-n Ge o parte mica dintre absolventi pleaca in alte parti, mai ales America, Elvetia. Mai mult, exista o multime de stundeti straini care invata aici, fara sa plateasca taxe, veniti prin diferite programe internationale. Nemtii considera ca strainii educati in Ge odata ajunsi, eventual, in tarile de bastina vor promova relatiile cu firmele germane.
            Desigur marea parte ramine in tara pt. simplu fapt ca exista oportunitati, exista joburi bine platite.
            In Ro nu exista aceste oportunitati, deci ce-i de facut?

        • Si cine semneaza contractul la partea unde scrie „statul”?
          Vorbim despre o tara in care, la putere este un partid/guvern care nu este in stare sa se lege singur la sireturi. In ultimul an nu a reusit sa tina un plan coerent de la o luna la alta. Vreti un contract pe 5×2 sau 6×2 ani pentru copiii dumneavoastra cu acest stat?
          Nu ca nu as fi de acord cu ce spuneti, ba chiar sunt convins ca sistemul cu repartitie si stagiu a fost, (cel putin pentru mine), mai mult o protectie pentru absolvent decat pentru stat (am simtit asta si m-a ajutat sa ma angajez in niste lucrari din care am capatat experienta fara sa simt decat povara de a duce ceva pana la capat fara sa-mi ia cineva praful de pe toba).
          Un partid de iresponsabili care nu stie ce va face peste o saptamana, dar peste 10-12 ani!
          E un simplu slogan aruncat pe piata ca sa mai defineasca un dusman: absolventii de invatamant superior care pleaca din tara luand cu ei cunostintele pe care cu bani grei, statul nostru socialist le-a bagat in capul lor.

  2. “…absolvenții de învățământ superior ce au beneficiat de locuri bugetate să fie obligați prin lege să lucreze în România un număr de ani cel puțin egal cu acela al duratei studiilor universitare”

    Consider că adoptarea unei asemenea legi ar fi absolut inechitabilă. Să vă explic de ce.

    O mare parte din educația absolvenților de învățământ universitar s-a înfăptuit în județul în care s-au născut. Cheltuielile cu grădinița, invățământul primar, cel gimnazial și cel liceal au fost suportate în cea mai mare parte de administrația locală. Echitabil este ca absolvenților de liceu, cu sau fără studii superioare, să le fie interzis timp de 4 ani de la absolvire să părăsească județul în care s-au născut. În felul acesta am păstra personalul bine instruit în zonele cu dezvoltare economică mai modestă. Am determina astfel absolvenții să ofere la rândul lor societății o parte din ceea ce societatea [locală] a invetit în pregătirea lor.

    Gândiți-va, vă rog, macar la beneficiul acesta al aplicării unei astfel de norme: domnul Liviu Pop nu ar mai ajuns șef prin minister, apoi ministru al educației. Ei, ce ziceți, nu este tentantă adoptarea unei astfel de legi?!

  3. Nu am cercetat in detaliu chestiunea, dar sunt destul de sigur ca masura asta e incompatibila cu dreptul UE. Adica cum, intr-o tara membra UE, guvernul restrictioneaza efectiv prin masuri legislative accesul fortei de munca la piata comuna? Poate ne lamureste un jurist cum ar veni asta.

  4. @ neamțu ”acela”
    Și totuși dl Morariu are perfectă dreptate.
    În țările cu economie dezvoltată sponsorizările și bursele oferite de către firme (evident cu excepția celor sportive) nu acoperă numai costurile aferente studiilor, ci și cele aferente întreținerii, ba chiar cu oarecare generozitate.
    Legăturile între învățământul superior românesc și piața muncii sunt cvasi-inexistente, în timp ce în celelalte universități sunt refăcute permanent, ceea ce are o deosebită importanță.
    Să nu vorbim de faptul că Universitatea YALE are un prestigiu ceva mai mare decât Universitatea din Caracal.

    • nea Fane, eu nu l-am contrazis pe d-l Morariu ci doar am incercat sa vedem ce alte solutii ar exista astfel incit atit studentii/absolventii cit si statul sa aiba ceva avantaje.
      Pt. ca e clar ca statul e dezavantajat atunci cind ii pleaca creierele, educate pe cheltuiala proprie, si creierele sunt dezavantajate ca nu au sanse in propria tara si sunt nevoite sa-si ia cimpii.

      Dau un ex din fotbal, marile echipe Barcelona, Real, Bayern iau copii de 10-11 ani si-i pregatesc pt. marea cariera. De la caz la caz ii folosesc sau ii vind pe multe milioane, si jucatorii si cluburile au avantaje.

      Nu sunt nici pe departe adeptul legarii de glie, ci doar incerc sa gasim un sistem prin care cei care doresc, atentie, cei care doresc, cei care sunt legati de familie, vatra satului, etc. sa aiba sansa si sa fie stimulati sa-si indeplineasca dorintele.
      Presupun ca ar fi vorba de o mica parte, probabil de 10%, dar orsicit.

  5. Discutia nu ar avea nici un sens daca invatamantul ar fi ” mai privat”. Astfel orice „cadou” al statului se intoarce mai devreme sau mai tarziu otravit inapoi. Sper sa apara legea, deoarece universitatile si-ar pierde din atractivitate. Ganditi-va ca dupa o facultate in tara nu mai exista speranta plecarii…

  6. Dacă țineți seama de profilul personajului (Pop Liviu, clasa a IX-a B, cel mult), realizați că este încă o temă slabă, de tergiversare și ținut turma votantă în țarcul pesedist. Ca și multinaționalele, statul paralel, Soros etc.
    Ajunge, în eventualitate adoptării legii-fantezie, ca 1 caz de absolvent să nu-și găsească de lucru sau să-și găsească afară, în UE, și să i se interzică să plece, și-o să vadă și Livache de Vișeu ce-i dreptul european. Vedeți ce se întâmplă cu recunoașterea căsătoriilor gay. Ne definim prin NU-urile spuse străinătății și războaie interne pe teme pe care alții le-au fumat de decenii cel puțin. Și afirmăm valorile civilizației dace, ale celei bizantine, legionarism și alte retarduri de felul ăsta.
    Mă aștept ca PSD-ul să aducă și moaște cu aromă de mici și mp3-player cu manele încorporat în raclă, plus două zile lucrătoare libere, dar plătite ca zile lucrătoare, numai să mai rămână la putere câteva luni măcar: mai au de furat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro