joi, mai 2, 2024

Protestul studentilor de la Facultatea de Istorie

Ce solicita studentii care au manifestat la Facultatea de Istorie a Universitatii din Bucuresti?

Datoria presei si a autoritatilor competente este sa se aplece cu rabdare si respect asupra solicitarilor studentilor, unele pot fi intemeiate, altele nu. Dar nu pot fi ignorate. Cea mai proasta pozitie este ignorarea dialogului dintre autoritati si studenti, sau dintre autoritati si orice segmente ale populatiei.

Scuza aceasta, penibila, a politicienilor, „n-am stiut sa comunicam”, trebuie sa inceteze.

Sa vedem, pe rand, ce solicita studentii, cat de intemeiate sunt revendicarile lor, si solicitam ministrului Funeriu sa se aplece la randu-i asupra acestor revendicari si sa le dea curs, in masura in care sunt  intemeiate.

  1. Acordarea a minimum 6% din PIB pentru educatie si a minimum 1% pentru cercetare de la 1 ianuarie 2012

Este corecta solicitarea studentilor, dar cu amendamente. Oricat de multi bani ar primi educatia si cercetarea, fara mecanisme de control, evaluare si verificare postfinantare, a modului in care au fost cheltuiti banii, nu se va rezolva niciodata nimic. Trebuie vazut daca  salariile sunt justificate de o prestatie de calitate la catedra, nu date la gramada, fara o diferentiere in functie de performanta si rezultatele muncii.  Solicitarea sindicalista, 6% din PIB la educatie, dar fara verificarea rezultatelor alocarii banilor, e o eroare perpetuata de 20 de ani. Educatia trebuie sa inceteze sa mai fie spatiul in care „nimeni nu da socoteala de nimic”.

2.   Vrem reformarea programelor universitare (50% din trunchiul canonic impus de senat, restul de 50%, la alegerea studentului, format din cursuri teoretice sau cu aplicabilitate practica).

Revendicarea este corecta, alegerea studentilor este decisiva pentru mentinerea sau nu in universitate a dinozaurilor care predau de 50 de ani aceleasi cursuri, de mult iesite din utilitate si portofoliul marilor universitati din Europa si din lume. La decizia ofertei educationale a universitatilor trebuie sa participe si reprezentantii studentilor, in Senatele Universitare si Consiliile facultatilor, a caror voce trebuie sa se auda mai puternic decat pana acum.

3.  Cerem introducerea admiterii pe baza de examen (proiect, proba practica etc.) pentru toate cele trei forme de invatamant (zi, frecventa redusa, invatamant la distanta).

Solicitarea este corecta, dar cu conditia ca examenele de admitere sa nu fie transformate de organizatori in simulacre, asemanatoare examenelor de bacalaureat, conduse tot de sefii de comisii universitari. In conditiile in care, banii privati sau bugetari, vin in functie de numarul studentilor, cine isi face iluzii ca subiectele si supravegherea la aceste examene de admitere vor fi corecte? O solutie ar fi organizarea lor pe subiecte tip grila, personalizate,  la fel ca la rezidentiat, cu corectare informatica.

4.  Cerem adoptarea imediata a Statutului Studentului prin ordinul Ministrului Educatiei

Am inteles ca acest Statut exista, a intrunit si acordul asociatiilor studentesti reprezentative, daca este asa nu exista niciun impediment sa fie publicat in Monitorul Oficial de indata.

5. Universitatea apartine tuturor. Oricine trebuie sa poata participa la evenimentele si cursurile Universitatii, nu doar studentii.

Marturisim ca nu intelegem aceasta revendicare. Am participat in ultimul timp la cateva cursuri , ne-am legitimat la intrare si am fost lasati sa intram. Exista, undeva, o alta abordare a participarii la cursurile universitare?

6. Vrem ca Universitatea sa nu reprezinte un spatiu de discriminare, opresiune, umilire. Trebuie sa se poata problematiza, discuta si descuraja aceste atitudini. Dorim acces la un proces real de rezolvare a acestor probleme, care sa acorde demnitate si protectie partilor implicate.

Daca revendicarea nu se refera la trecerea examenelor, fara ca studentul sa fi asimilat materia ceruta, atunci este ok. Este adevarat ca au fost cazuri de hartuire sexuala a studentelor de catre profesori. Poate de intimidare, atunci cand studentii au reclamat neajunsuri si sincope ale activitatii universitare si manageriale. Toate acestea aspecte ar trebui dezbatute de catre reprezentantii studentilor in organismele de conducere in care sunt membri.

7. Studentii si cadrele didactice sunt parteneri egali in procesul educational.

Egalitate in procesul educational nu inseamna  afectarea  dreptului suveran al profesorilor de a evalua studentii in cadrul examenelor, proiectelor, seminariilor. Legea prevede:

Art. 199. — (1) Studentii sunt considerati parteneri ai institutiilor de invatamant superior si membri egali ai comunitatii academice.

Art. 202 c) principiul participarii la decizie — in baza caruia deciziile in cadrul institutiilor de invatamant superior sunt luate cu participarea reprezentantilor studentilor

d) principiul libertatii de exprimare — in baza caruia studentii au dreptul sa isi exprime liber opiniile academice, in cadrul institutiei de invatamant in care studiaza;

e) principiul transparentei si al accesului la informatii — in baza caruia studentii au dreptul de acces liber si gratuit la informatii care privesc propriul parcurs educational si viata comunitatii academice din care fac parte, in conformitate cu prevederile legii.

Daca aceasta prevedere nu se aplica, este dreptul studentilor sa ceara aplicarea ei in organismele de conducere ale universitatilor si, daca este fara rezultat, la ministrul educatiei care are posibilitatea sa activeze articolele 124 si 125 din Legea Educatie, privind responsabilitatea publica a universitatilor si managerilor lor.

8. Cerem obligativitatea evaluarii profesorilor de catre studenti. Rezultatele acestor evaluari trebuie sa fie publice si sa fie luate in considerare.

Este iarasi o prevedere existenta in Legea Educatiei.

Art. 303 (2) Evaluarea de catre studenti a prestatiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluarilor sunt informatii publice.

Cum Legea Educatiei Nationale a intrat in vigoare la mijlocul anului scolar anterior, este posibil sa nu fi existat timpul necesar punerii in opera a acestei prevederi. Daca nici in acest an universitar nu se aplica, este legitima activarea articolelor din Lege privind responsabilitatea publica a universitatilor si managerilor lor.

9. Cerem ca accesul studentilor in Universitate noaptea sa fie permis pe baza de legitimatie sau carnet de student.

Marturisim ca nu intelegem aceasta cerere. Ce sa faca noaptea studentii in Universitatea, in contextul in care nu se fac cursuri si seminarii? Credem ca este utila introducerea accesului pe baza de cartele si monitorizarea video a spatiilor universitatii. Daca cererea are drept cauza lipsa spatiilor destinate invatarii din caminele studentesti (nu au sali de lectura), atunci sustinem si aceasta cerere.

10. Cerem ca Biblioteca Centrala Universitara sa fie deschisa pe timpul noptii.

Intelegem ca si in alte tari asa se intampla. Ramane problema personalului de supraveghere, nu avem certitudinea ca toti studentii, indiferent de calitate si caracter, sunt dispusi sa pastreze in bune conditii cartile si logistica aflate la BCU, fara a fi supravegheati.

11. Cerem alegerea reprezentantilor studentilor pe o perioada de 1 an, cu o perioada de campanie electorala de 2 saptamani iar votul sa se desfasoare in decurs de o saptamana pe toata durata programului zilnic de curs, si concomitent in toate facultatile.

Aceasta cerere este adresata lor insisi. Ca nu vine cineva din afara sa-i organizeze sau administreze. Cum isi organizeaza alegerea reprezentantilor, asa ii vor avea. La cea mai mica imixtiune in treburile lor interne, se vor auzi tipete ca cineva vrea sa-i manipuleze.

12. Solicitam autoritatilor competente sa cerceteze masurile abuzive luate impotriva persoanelor care au dorit sa participe la dezbaterea publica „Universitatea si rolul ei civic” din data de 24 noiembrie 2011.

In concluzie, este normal sa existe dezbateri civilizate, intre studenti, societatea civila, minister, autoritati. Autismul ministrului si autoritatii competente, nu poate face decat rau dialogului. Este absolut necesara dezbaterea, chiar publica, pentru a gasi caile de optimizare a procesului de implementare a prevederilor Legii Educatiei Nationale, o lege buna, ce reprezinta premisa unei schimbari de substanta in educatia romaneasca. Legea prevede suficiente organisme de decizie comune, profesori-studenti, in care studentii isi pot expune organizat si civilizat problemele. Doar in cazul in care cererile lor, justificate, nu au audienta, pot cere medierea autoritatii superioare, adica a Ministerului Educatiei.

Comitetul Director EDU CER

Distribuie acest articol

34 COMENTARII

  1. Cu ineptia asta ce facem: „suntem in profund dezacord cu evaluarea membrilor universitatii pe baza competentelor si a eficientei acestora. Denuntam aceasta logica comerciala a functionarii universitatii” ?

    Dar cu asta: „dorim cresterea autonomiei universitatilor. Au devenit dependente de capital, care reprezinta elita economica a lumii. Universitatile ar trebui sa fie autonome si sprijinite de stat” ?

    • Acele ineptii erau pe o ciorna care nu mai exista. Dl. Vlaston a facut analiza pe documentul definitiv cu cererile studentilor.

  2. Nu imi amintesc formularea exacta dar idea unei revendicari era ca finantarea sa se faca in functie de necesitatile studentului, nu a mediului de afaceri.
    Poftim?
    Adica daca e nevoie de ingineri dar apar niste doritori de a studia filosofia, foarte vehementi, statul tre sa retraga finantarea de la politehnica si sa finanteze niste posturi neproductive? Sau am inteles eu gresit?

  3. @batranul eu nu vad punctele astea in documentul manifest care a rezultat in urma dezbaterilor din amfiteatrul Pirvan. Daca ele se gasesc intr-o forma mai veche, inseamna ca s-au dezbatut deja acolo si s-a ajuns in mod democratic la concluzia ca nu isi au locul in textul final.

  4. Lui v cu v mic vreau sa-i amintesc ca revendicarile stabilite in amfiteatru sunt cele expuse mai sus de catre dl Vlaston, nu altele.

  5. De aici: http://www. hotnews.ro/zoom.html?desc=Foto:%20Hotnews&imgUrl=http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2011-11-25-10787552-41-revendicarile-tinerilor.jpg (este un spatiu suplimentar intre www. si hotnews).

    Aceasta a fost propunerea initiala. Si cele doua revendicari din mesajul meu anterior au fost ineptii (vorbesc in numele meu). Inteleg ca a fos retrasa, dar totusi a fost propusa – si responsabilitatea pentru orice act trebuie asumata, chiar daca provoaca neplaceri.

    Presupun ca:
    1. Acel text din imagine a fost alcatuit pe baza unor propuneri.
    2. Propunerile au fost facute de mai multe persoane, discuatte de mai multe persoane etc.

    Aceste propuneri, chiar daca retrase, reprezinta punctul de vedere al unor persoane, au fost facute publice si prin urmare fie trebuie asumate, fie explicat de ce s-a renunat la ele. Prea s-a obisnuit lumea la noi sa faca afirmatii si a doua zi sa le retraga, de parca nici nu ar fi existat. Un pic de responsabilitate este necesara (observ acelasi tip de comportament ca in cazul studentilor de la filozofie).

  6. Dl. Vlaston.

    1. 6% din PIB.
    Pt. Inceput sa respectam legea!!! Nu conteaza daca PIB ul este cit un elefant sau cit o pruna degerata. Atit timp cit avem o lege ASUMATA ma gindesc ca trebuie respectata. Apoi, ordonatorul de credite trebuie sa gindeasca si mecanismele de control.

    1.1 din suma alocata pt. 2012, cca. 36% sunt venituri proprii!!! Alocatia bugetara nu este nici macar cea vehiculata.

    2. Alegerea cursurilor
    Nu se poate face asa usor pt. Ca exista un ARACIS ce acrediteaza si este neoie de 3 generatii de absolventi. Si acreditarea se da un plan de invatamint. Cererea este corecta dar nu se poate pune inpracica in acest moment.

    3. Admiterea pe baza de exmen.
    Daca in 2011 au fost aproximativ 100.000 absolventi de liceu si cca 70.000 locuri finatate de stat, cumuat cu „finantarea” per student, cum poate fi aplicata admiterea? Ce sa „triezi” in aceste conditii? 90 % din actualele surse de finantare sunt dependente de nr. de studenti.

    PS: aveti un punct de vedere despre sumele celtuite direct de MECTS in cadrl proiectelor POSDRU? Nu va revolta risipa?

    • Proiectele PSDRU sunt controlate la sange de Comisia UE. Daca i-au cheltuit aiurea, ii vor returna din buzunar. Nici n-ar fi prima oara.

      Nu sunt de acor cu intaii banii, 6%, apoi mai vedem. Ca nu suntem in alta parte. Intai standarde clare de calitate, control si evaluare, apoi banii.

      Adevarat ca mai intai ARACIS-ul trebuie sa-si dea avizul. Chiar si asa, studentii pot sa refuze cursurile antice si de demult, care nu mai au legatura cu piata muncii si dezvoltarea stiintei.

      • Dl. Vlaston, LEN nu este data de unul dintre noi! Este o lege promulgata prin asumarea raspunderii! Dvs. Puteti sa nu fiti de acord cu orice! Legile acestei tari trebuie respectate! Din februarie si pina acum MECTS a avut timp sa gindeasca standarde si alte povesti…..Orice scuza este penibila.
        Cititi bugetul si vedeti cifra reala alocata din fonduri publice!
        UE verifica daca banii din proiect au fost cheltuiti conform proiectului. UE nu spune nimic despre „parcurile” finantate.

        Un mic exemplu: Dezv. resurselor umane in educatie pentru administrarea retelelor de calculatoare din scolilie romanesti prin dezvoltarea si sustinerea de programe care sa sprijine noi profesii in educatie, in contextul procesului de reconversie a profesorilor si atingerea masei critice de stabilizare a acestora in scoli, precum si orientarea lor catre domenii cerute de piata muncii, POSDRU/3/1.3/S/5 – ID 4103- MECI (in implementare); Buget: 8.307.000;

        • In LEN sunt si prevederi importante privind calitatea si standardele pe care trebuie sa le atinga personalul din sisteme. Inclusiv inlegislatia secundara. Intai sa le atinga si apoi bani mai multi.

          • Domnule \vlaston, nu ma dezamgiti ! Si dumneavoastra sustineti tampenia cu legea aplicata conditionat? Scrie la lege 6% ,in orice stat normal nu se discuta nu se conditioneaza, se da !!! Vad ca nu ati auzit-o pe ,,prietena” mea, Oana badea spunand ca au pus 6% in LEN, convinsi ca nu se va putea da atat prin buget dar gandindu-se sa nu se dea si mai putin decat s-a dat.ASA se face LEN la noi ?

          • Aveti dreptate, cred. La MECTS sunt doar Feti Frumosi, imaculati. La catedre au ramas doar ratatii, betivii, curvarii, nulitatile stiintifice, mafiotii, spagarii….. Toata pleava societatii romanesti, toate tarele s-au adunat in invatamint. Tot invatamintul este ca ” o zoaie scurgindu-se pe geam”..

  7. ce inseamna exact asta: Art. 303 (2) Evaluarea de catre studenti a prestatiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluarilor sunt informatii publice.

    1. ca studentii trebuie consultatii si ca se tine cont OBLIGATORIU de evaluarea pe care o fac?

    sau

    2. ca studentii sunt consultatii OBLIGATORIU si ca ramane la latitudinea universitatilor sa tine sau nu cont de evaluarile lor in analizarea prestatiei profesorilor?

    • Nu scrie in Lege ca se tine cont OBLIGATORIU de evaluarea pe care o fac. Nici n-ar fi posibil. Imaginati-va un profesor mai exigent, care nu inchide ochii la examene, pe care studentii l-ar dori dat afara.

      • Nu as critica asa usor studentii.

        Din experienta mea, in ceea ce priveste evaluarea profesorilor de catre studenti va pot spune ca primesc note mici si foarte mici (2 din 10 de exemplu) profesorii care sunt foarte exigenti fara a oferi nimic in schimb si cei care sunt foarte ingaduitori cu studentii.

        Cele mai mari note le optin profesorii care chiar daca sunt exigenti, predau in primul rand, foarte bine cursul, explica studentilor nota primita, accepta eventualele observatii acestora si iar subiectele sunt rezonabile in raport cu cunostintele predate. Am experienta unui examen care dupa prima sesiune promoveaza cam 40% din studenti.

  8. as mai face cateva sugestii, inspirate de la o universitatea din afara unde am studiat:

    – examenele sa se dea fara prezenta profesorilor sau a asistentilor (vorbim de cele scrise). Supravegherea sa fie facuta de foste cadre didactice, pensionate. Asta ar permite ca fostii profesori sa mai castige niste banii (pt. ca ar trebui sa fie platiti) la care se adauga sentimentul de a fi util.

    – includerea plagiatului si copiatului ca infractiune care nu poate fi tolerata. La universitatea de care vorbeam, un astfel de caz se sanctioneaza cu picarea cursului (cel mai frecvent) sau cu exmatricularea (cazul programelor de master si doctorat). In caz de recidiva studentul este exmatriculat. Se poate merge pana la interzicerea accesului, pe viata, la programele respectivei universitati.

  9. Pct. 7-8-9 sunt excesive, scuzabile doar prin varsta petentilor. Relatia intre profesori si studenti nu poate fi de „parteneri egali” decat ca dialog, dar intre stiinta si nestiinta, intre experienta si nonexperienta, intre maestru si ucenic etc. relatia va fi intotdeauna una asimetrica. Cel putin pentru aceleasi argumente profesorii nu vor putea fi evaluati niciodata de invatacei. Probabil ca absolventii, spre deosebire de studenti, isi vor putea evalua fostii profesori, dar aceasta este o alta problema. In sfarsit, o biblioteca, unde exista fondul de carte, ar putea fi deschisa pana mai tarziu, pe timpul noptii, dar amfiteatrele si salile de seminarii, din care lipsesc „sursele cunoasterii” (profesorii), in niciun caz (distractiile nocturne se fac in discoteci si baruri !!!).

  10. Ce mari prostii se spun aici domnule Vlaston!!

    Amestecate, e drept, si cu lucruri bune.

    Eu am experienta de 30 de ani in educatie, la toate nivelele, de la clasa a 5-a pana la doctorat, si cu predare pe 3 continente.

    Da, sa publice evaluarile mele de catre masele de studenti tampiti care ne vin in liceu!

    Dar si eu voi publica pe internet lucrarile lor de control scanate si cele de examen scanate, astfel incat sa vada tot neamul cati studenti rezolva ecuatia 2 = x din o suta, sa zicem, de la stiinte economice!!

    Si mii de tampenii scrise de analfabeti care nu aveau ce cauta nici la liceu, unde probabil au intrat tot pe pile, asa cum au trecut si bacalaureatul!!

    Si pe urma, cand ajung parlamentari, le dau la presa lucrarile lor ca sa se vada cine sunt.

    Se exagereaza cu drepturile studentilor. Studentii au un singur drept: sa invete.

    Iar marea majoritate NU invata in universitati!! Statistic, asta e realitatea!!

    Studentii sa stabileasca ce discipline sa se faca?!! Pai de unde stie un student ce materii trebuie facute si care nu?? Pe ce baza poate sa stabileasca el asta?? Mai intai sa treca printr-un doctorat afara la o universitate mare si apoi sa vina aici si sa ne invete ce sa predam si cum.

    La Facultatea de Economice de la Universitatea de Vest din Timisoara, recent, consiliul facultatii a decis scoaterea matematicii din planul de invatamant in anul viitor, mi-a spus o colega. La cererea studentilor au zis ei, adica studentii sunt clienti si nu le place matematica. Nu-i vorba ca nici contabilitatea nu le place si pica pe capete si acolo…. in felul acesta UVT va fi unica universitate din lume fara matematica la economisti.

    Pai sa se uite in planurile de invatamant de la Harvard, Cambridge etc, sa vada acolo cata matematica fac economistii, studentii acestia tampiti care sunt clientii lor!!

    Nu sunt de acord ca studentii sa dicteze ce materii se fac sau nu, si nici ca ei sa ne evalueze pe noi!! Acestea sunt niste chestii populiste pe care acest ministru le face, in loc sa se ocupe el de ceea ce este mai important.

    Sa schimbe ministerul planurile de invatamant din preuniversitar, manualele neatractive si infernale si sa impuna pe tara si planuri de invatamant unice la universitati si facultati. Este un haos mare in planurile de invatamant ale facultatilor din tara, pe domenii si specialitati.

      • Nu m-am referit in sensul asta. Nu as mai citi site-ul asta daca as crede asa ceva. E un site de calitate spre deosebire de site-urile diferitelor ziare etc.

        Ma refeream la pseudo reforma din educatie. Practic, pana acuma nici unul din lucrurile rele nu s-a schimbat. Si nici nu se va schimba, nu mai e timp, vin alegerile.

        De sus trebuia inceput, de la conducatorii de doctorate, unde impostura se imbina perfect cu coruptia. Cum se poate sa aiba cineva la stiinte exacte 18 doctoranzi deodata? Nu mai vorbesc de economisti care dau doctorate pe banda rulanta si una doua ajung profesori.

        Trebuia sa-i ia minstrul rapid unul cate unu, cu comisii internationale si sa opreasca porcaria asta. fiindca astia-i fac doctori si profesori, lectori, confi etc. pe ceilalti, astia sunt in toate comisiile, inclusiv la granturi, inclusiv referenti stiintifici la porcariile de manuale dupa care invata copiii, ei sunt crema, nu?

        De sus in jos trebuia inceput.

        Nu va face nimic esential, adica absolut toate relele pe care le-am vazut vor ramane asa, vesnic in tara asta, plagiate, lucrari facute de altii si pusi coautori pe interese, pile si pilute ocupand posturi in universitati, doctorate proaste sau care nu le-au facut doctoranzii, economisti de la ASE, UVT sau unde-o mai fi cu lucrari ISI de chimie, matematica etc. pe care nu le fac ei, inclusiv Bacalaureate cu spagi si pile, cum a fost din plin chiar si asta care a trecut. Acuma se fac bani adevarati la Bac., de ce credeti ca erau toti fericiti la inspectorat si directorii sefi de comisie in Timisoara, desi fusese picaj mare?

        Nu are putere ministrul si nici curajul necesar, de aia a cedat la presiuni si a bagat ASE in liga A!!

        Iar studentii…. sa ma scuteasca! Sa se apuce de invatat. Oricum au conditii mult mai bune acuma decat aveam eu. Nu puteam calatori, nu aveam nici xerox darmite internet. Si era un frig peste tot….si foame. Dar nici nu erau atatia imbecili ca acuma. Cei mai prosti colegi ai mei erau genii fata de ce intra acuma in facultati la stiinte exacte.

        • Domnule Stoica,

          daca ajunci student la ASE si nu ai aprofundat matematica din sc. generala si gimnaziu, e grav. Ce matematici superioare ar fi nevoie la contabilitate? Haideti sa fim seriosi!

  11. Oh, wow! Ce lista de revendicari!

    Evident, trebuie sa existe un parteneriat Intre universitate si studenti, cu adevarat studentii trebuie sa fie o componenta activa a mediului academic. Dar acest parteneriat nu inseamna numai ca o parte are numai datoria sa dea si cealata numai sa primeasca. Parteneriat inseamna responsabilitati asumate de ambele parti.
    Studentii trebuie sa fie constienti ca daca universitatea trebuie sa plateasca bibliotecar de noapte, sisteme de paza si supraveghere, electricitate,etc atunci vor ramane mai putin bani pentru alte proiecte. O analiza simpla de genul cati studenti vor sa utilizeze serviciile in timpul noptii versus cati bani trebuiesc cheltuiti sa se mentina aceste servicii pe timpul noptii ar aduce probabil idee mai obiectiva despre aceste revendicari.
    Deasemenea, ideea ca universitatea apartine tuturor este putin exagerata.Universitatea este o institutie publica unde studentii, profesorii, cei ce vor sa audieze cursuri, sa afle informatii, sa viziteze sau sa faca munca de voluntariat pot intra si participa. Nu inseamna ca daca este o institutie publica, este teritoriul unde oricine poate intra si face ce vrea.
    Evaluarea profesorilor de catre studenti este in opinia mea o greseala. Ceea ce pot face studentii este sa evalueze continutul cursurilor predate dupa criterii cum ar fi: metoda de predare, notiuni relevante, sistem de notare, calitatea proiectelor care fac parte din curs, etc.
    Evaluarea profesorului trebuie facuta de persoana aflata pe treapta ierarhica superioara, dupa criterii stabilite de senatul universitate, care sunt unice pentru toti profesorii.
    Am avut sansa sa fiu studenta atat in Romania cat si SUA. Este adevarat ca in SUA am fost solicitati ca si studenti sa completam evaluari ale cursurilor de catre cativa profesori care doreau sa-si imbunatateasca cursul. Ei au vrut sa stie in ce directie trebuie sa se concetreze pentru ca noi, studentii, sa intelegem mai bine sau sa adauge/modifice continutul predat astfel incat sa fie actual si relevant pentru noi. Dar niciodata nu am evaluat profesorii nostri.
    Nu am sa inteleg niciodata cine castiga din incercarea de a-i invrajbi pe studenti si profesori, mai ales cand se doreste ca ei sa fie parteneri( cel putin la mod declarativ)!
    Reformarea programelor de studiu pe formula 50/50 este iarasi o capcana. Daca studentii doresc ca in spatele diplomei pe care o primesc la absolvire sa existe un continut serios, care sa le dea credibilitate in lumea reala, atunci trebuie sa sustina formula 75/25. 25% elective ofera suficienta flexibilitate fiecarui student in timp ce 75% rigoare academica da greutate diplomei lor.

    Ca sa inchei, nu prea am inteles ce cauta acel 6% pe lista revendicarilor lor, probabil este o reflectie a ceea ce se intampla in societate in general, unde toti se pricep la toate.

  12. observatii la observatii:

    1. Da, trebuie vazut daca se justifica salariile. Poate oamenii pot trai si fara salarii. Ar putea manca ceva aer. Bineinteles ca evaluarea trebuie sa fie stricta. Cum e posibil ca un om platit cu cca 250Euro-luna sa nu dea „excelenta” ? Cum de nu este genial ? Cum de nu e la curent cu cele mai avansate idei si teorii, cum de nu isi cumpara cele mai noi reviste? Si mai ales cum de nu poate sa gandeasca cele mai uimitoare idei care sa puna in fund pe orice coleg intelectual din acea lume nummita candva „civilizatia untului” ? Este stiut ca noi suntem genial din nastere si vom putea gandi si fara salar.

    2. Idea de a schimba „dinozaurii” este bievenita… daca nu chiar tarziu-venita. Numai ca nu studentii ar trebui sa ceara schimbarea. Ideal ar fi ca cel care o faca sa aiba o autoritate academica care insa este de negasit in Romania. Nimeni nu poate spune „trebuie facut asta si asta” si de aceea toti se uita in jur si asteapta, asteapta ceva din afara fie din afara tarii, o sugestie, o evaluare, fie de la birocratia institutiilor centrale. Nimeni nu a facut nimic de 20 de ani, ma refer la institutii. Cazuri individuale au mai fost dar ca institutii au existat numai clanuri, interese si in rest… nimic. Si exact cazul de la istorie e cel mai patent.

    3. Grila :-) ??? Ca la rezidentiat ? Poate vreti sa spuneti ca la scoala de soferi ? Oamenii astia abia pot scrie o compunere. Bine, nici profesorii lor nu sunt mai breji asa ca … sa lasam compunerea in pace. Cand a fost vorba despre standarde nationale pentru competente ideea de a invata studentii sa scrie a fost dezavuata de toata lumea.

    4. statutul studentului… cunosc studenti care isi prezinta lucrarile scrise inca de mana. Cunosc sali cu calculatoare care stau mai tot timpul inchise sub cheie. Nu exista personal de intretinere iar calculatoarele se depreciaza fiind nefolosite. Mai bine ar si fost puse afise cu poze cu calculatoare pe pereti. I acelasi timp… s’a intrebat cineva cam care este raportul dintre personalul administrativ si cel profesoral ? S’a intrebat cineva cam care este media salariilor in administratia universitatilor. Nu, nu ma refer la conducere. Recent am aflat de secretare care au salarii de 4-5 ori mai mari decat cele ale cadru didactic mediu. Si asta in conditiile in care nu au fost bani pentru personal de supraveghere a sali cu calculatoare.

    5. Orice participare ca si orice dialog inseamna … comparatie, competitie, evaluare. Lumea nu e fericita cu asa ceva. Normal ca ei prefera intalnirea conspirativa. Insasi descrierile cursurilor nu le puteti gasi pe pagina de internet a facultatilor. Faptul ca ati putut intra… nu schimba aceste lucruri.

    6. Discrimiare, opresiune, umilire este sa te folosesti de un om un numar de ani pe post de asistent, sa nu il platesti, sa ii dai din cand in cand cate un curs dar pe post de munca voluntara sau numai pentru privilegiul de a fi aproape de catedra si de a fi vazut, si dupa ce mai multi ani il umilesti asa il primesti in cele din urma printr’un concurs dedicat lui. Ii dai apoi un salariu mizer si ii conditionezi orice marire de venit prin „plata cu ora” pentru niste cursuri care nu au nici un clin nici in maneca cu zona de interes academic a celui in cauza. Si dupa ca ii incarci orarul cu ore heterogene din punt de vedere a tematicii… il intrebi de ce nu face excelenta ? de ce nu are mai multe carti si articole ISI. Mai pe scurt, de ce nu e genial. Pai nu este genial pentru ca intreg sistemul nu numai ca descurajeaza orice urma de competenta dar descurajeaza si orice bruma de munca onesta de cercetare. Totul este heirupist si in cele din urma eventual se ajunge si la celebra condica de prezenta… de parca asta ar rezolva cercetarea.

    7. Nu au nici o valoare atata vreme cat sistemul este clientelar. o solutie ar fi ca prin lege fiecare absolvent sa se angajeze obligatoriu in alta unitate de invatamant decat cea pe care a absolvit’o… desi la cate aranjamente se fac fara indoiala ca de va ajunge imediat la un sistem de favoruri reciproce.
    Oameni buni, voi chiar nu vedeti ca aceasta afacere a devenit o aface de clan. Ai nevoie de antropologie culturala aici pentru a descalci itele si relatiile de familie si chiar de vicinatate.

    8. Multe articole din acea lege nu se aplica. Unele sunt amanate chiar de cei care ar trebui sa le impuna.

    9. Da… daca ar avea si sali cu calculatoare unde sa poata sa scrie … ar fi genial. Nu vad de ce trebuie pazita universitatea de studenti. Paza impotriva vandalisemelor e una a pazi universitatea de studenti este alta. Nu se contrazic.

    10. De Craciun va fi deratizare la BCU :-)))) Si pe 2 Decebrie probabil…

    12. Paranoia institutiilor de invatamant de a fi pazite taman de cei care nu reprezinta un pericol reprezinta etosul starii de asediu pe care acei oameni din conducere il intretin. Dar e normal, pentru ca ei se simt amenintati de orice schimbare, o r i c e s c h i m b a r e !

  13. Foarte interesanta abordare „ administrativa ” a primului protest studentesc adevarat de la protestele de acum mai bine de 20 de ani in care domnul Gabriel Liiceanu a primit cea mai dramatica intrebare pusa vreodata de un student roman : „ Spuneti-ne cine suntem ! Nu mai stim cine suntem ! ”.

    Cum se intampla de obicei , este mai interesant sa incepem cu solicitarea de la sfarsit pe care autorul articolului o in trece in revista dar evita sa o comenteze desi reprezinta chiar opinia autoritatii in domeniu ( Comitetul Director EDU CER ) :

    „ 12. Solicitam autoritatilor competente sa cerceteze masurile abuzive luate impotriva persoanelor care au dorit sa participe la dezbaterea publica „Universitatea si rolul ei civic” din data de 24 noiembrie 2011.”

    Un raspuns la fel de interesant ( chiar comic ) ne este oferit la o solicitare minimala in alta spatii culturale :

    „10. Cerem ca Biblioteca Centrala Universitara sa fie deschisa pe timpul noptii.
    Intelegem ca si in alte tari asa se intampla. Ramane problema personalului de supraveghere, nu avem certitudinea ca toti studentii, indiferent de calitate si caracter, sunt dispusi sa pastreze in bune conditii cartile si logistica aflate la BCU, fara a fi supravegheati. ”.
    Mai intai este invocata , la fel ca intr-un internat sau cazarma , problema … „ personalului de supraveghere ” ( sic ! ) de unde intelegem ca in Occident de exemplu ar exista suficient , dar la noi , ca de obicei , este penurie . Apoi rasare imediat prezumtia de vinovatie aplicata de catre Comitetul Director EDU CER studentilor („ nu avem certitudinea ca toti studentii sunt dispusi sa pastreze in bune conditii cartile si logistica aflate la BCU, fara a fi supravegheati ” ) deci unii studenti ar fi , se pare, infantili sau poate chiar „ s-ar asocia in vederea savarsirii de infractiuni”( !) . Ca atare , ipoteza ca exista si unii studenti care vor pur si simplu sa studieze si noaptea cum se intampla prin alte parti, probabil nu este considerata valida in context si de aceea nici nu mai este discutata .

    Exista chiar o solicitare studenteasca care contrariaza total intregul Comitet :

    „ 9. Cerem ca accesul studentilor in Universitate noaptea sa fie permis pe baza de legitimatie sau carnet de student.

    Marturisim ca nu intelegem aceasta cerere. Ce sa faca noaptea studentii in Universitatea, in contextul in care nu se fac cursuri si seminarii? Credem ca este utila introducerea accesului pe baza de cartele si monitorizarea video a spatiilor universitatii. Daca cererea are drept cauza lipsa spatiilor destinate invatarii din caminele studentesti (nu au sali de lectura), atunci sustinem si aceasta cerere. ”

    Marturisim ca nici noi nu intelegem de ce studentii …nu au voie sa intre in Universitatea lor ( „Ce sa faca noaptea studentii in Universitatea, in contextul in care nu se fac cursuri si seminarii? ” ) nici pe baza legitimatiei sau carnetului de student dar poate ca studentii stiu mai bine desi se pare ca nimeni nu-i intreaba . Sau poate se insinueaza ca , cine stie, dupa experienta mineriadei din `90 , poate vin cu „ explozibil, droguri, arme, femei …”( !)

    Mai aflam cu interes ca studentii au dreptate , dar degeaba . Legea exista dar nu se aplica nici dupa un an de zile si ramane cum am stabilit, adica in coada de peste : legea neaplicata si articolele neactivate pentru inca un an de zile pentru ca nu a existat probabil „ timpul necesar punerii in opera” ( superba exprimare ! ) a acestei prevederi :

    „ 8. Cerem obligativitatea evaluarii profesorilor de catre studenti. Rezultatele acestor evaluari trebuie sa fie publice si sa fie luate in considerare.

    Este iarasi o prevedere existenta in Legea Educatiei.
    Art. 303 (2) Evaluarea de catre studenti a prestatiei cadrelor didactice este obligatorie. Rezultatele evaluarilor sunt informatii publice.
    Cum Legea Educatiei Nationale a intrat in vigoare la mijlocul anului scolar anterior, este posibil sa nu fi existat timpul necesar punerii in opera ( s.n.) a acestei prevederi. Daca nici in acest an universitar nu se aplica, este legitima activarea articolelor din Lege privind responsabilitatea publica a universitatilor si managerilor lor.”

    Pe de alta parte , tensiunea cognitiva maxima este generata de o solicitare studenteasca care pentru Comitetul Director EDU CER pare absolut bizara :

    ” 5. Universitatea apartine tuturor. Oricine trebuie sa poata participa la evenimentele si cursurile Universitatii, nu doar studentii.

    Marturisim ca nu intelegem aceasta revendicare. Am participat in ultimul timp la cateva cursuri , ne-am legitimat la intrare si am fost lasati sa intram. Exista, undeva, o alta abordare a participarii la cursurile universitare? ”

    Aici din nou studentii se pare ca nu au fost intrebati , dar probabil ca parerea lor nici nu mai conteaza ( legitimarea intrusilor la intrare este sfanta si este benefica pentru cineva cu o functie sau un statut social superior , restul raman la discretia si mila portarului si/sau gardienilor). Sa ne gandim totusi ce eveniment ar putea fi si ce impact ar avea de exemplu pentru un elev de liceu din anii terminali , care are un frate student ( dar si pentru un cetatean oarecare …) , audierea unui curs tinut in amfiteatru . La cursurile de alta data ale lui Nicolae Iorga de exemplu , puteau participa si cetateni obisnuiti si nu se incalca nici o lege chiar daca atunci oamenii nu erau legitimati . Pe de alta parte, viitorii studenti din acea vreme treceau mai intai un examen de bacalaureat deschis publicului la care putea asista oricine ( parinti , rude, prieteni, colegi, cetateni de pe strada ) , unde primau competentele individuale si al carui rezultat evident nu mai putea fi pus contestat de catre nimeni si iar nu se incalca nici o lege .

    Surpriza de proportii pe care ne-o ofera in final Comitetul Director EDU CER este autodinamitarea propriului statut prin prezumtia de vinovatie aplicata propriilor colegi. Cand studentii cer din proprie initiativa introducerea admiterii pe baza de examen, opinia onor Comitetului presupune sau chiar acuza de-a dreptul coruptia din sistem :

    „3. Cerem introducerea admiterii pe baza de examen (proiect, proba practica etc.) pentru toate cele trei forme de invatamant (zi, frecventa redusa, invatamant la distanta).
    Solicitarea este corecta, dar cu conditia ca examenele de admitere sa nu fie transformate de organizatori in simulacre, asemanatoare examenelor de bacalaureat, conduse tot de sefii de comisii universitari. In conditiile in care, banii privati sau bugetari, vin in functie de numarul studentilor, cine isi face iluzii ca subiectele si supravegherea la aceste examene de admitere vor fi corecte? ( s.n.) …. ”

    Sentimentul final care ramane in urma citirii raspunsului Comitetul Director EDU CER la revendicarile studentilor este ca, dupa 20 de ani de la primele proteste studentesti, intre cele doua abordari ( sau mai exact mentalitati ) exista o fractura totala. Asistam practic la un dialog al surzilor. Cele doua parti folosesc interpretari diferite pentru aceleasi notiuni sau chiar vorbesc limbi straine . Cu decenii in urma se spunea studentilor ca facultatile ( prin cunostintele asimilate in cadrul lor ) sunt cam cu 10 ani inaintea vietii profesionale din afara lor. Dar nimeni nu a presupus vreodata ca daca studentii , prin absurd, ar putea gandi cu 20 de inaintea epocii lor istorice , instantele care le hotarasc destinul ar putea gandi , tot prin absurd, cu 40 de ani in urma ei.

    • „cine suntem?”

      Va spun eu cine sunt studentii. De exemplu cei 4000 care au intrat fara examen la ASE.

      O masa de indivizi care nu au ce cauta in invatamantul superior. Poate doar 10% din ei.

      Ca si cum ne-am duce toti care citim acest site sa jucam fotbal la Real Madrid. ca stim sa jucam, nu?

      Principiul elementar in educatie: fiecare sa invete la nivelul lui. Sunt convins ca nici la contabilitate nu fac fata nici jumate din care intra acolo. La matematica, statistica etc. sunt paraleli.

      Asa ca sa ma mai scuteasca studentii cu drepturile lor. Sa dea examen de admitere serios, nu grila, si apoi mai vedem de drepturi.

      iar in ceea ce priveste afirmatia de mai sus ca la contabilitate nu trebuie matematica….nu am ce sa zic.

      Asa economisti …asa merge si economia….

      Luati o universitate mare din franta sau SUA si vedeti ce materii fac aia la economie, contabilitate, finante etc.

      Or fi toti prosti si numai economistii nostri de pe Dambovita sau de la Timisoara sunt destepti?

      Economistii nu utilizeaza matematica pentru ca pur si simplu nu o cunosc deloc, sau aproape deloc, majoritatea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro