duminică, mai 5, 2024

SEAP: un serviciu gestionat rusinoș, o mizerie

Avem un Minister pentru Societatea Informațională. Ce frumos sună! Tindem să fim o societate informațională. Opinia mea informată este că ministerul acesta este campionul rateurilor. N-a informatizat mare brânză iar articolele apărute pe Hotnews.ro (vezi seria dedicată ghișeului unic și altele) stau mărturie.  Ei bine, Ministerul pentru Societatea Infracțională (n-am vrut să spun asta, este un act ratat) coordonează un Centru Național de Management pentru Societatea Informațională (CNMSI) iar acest centru are cele mai poaste, netransparente și viciate servicii publice din cât mi-a fost dat să văd.

Ei sunt cei care gestioneaza Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), care ar trebui să meargă ca uns, dat fiind că pe acest sistem informatic on-line ar trebui să se deruleze toate achizițiile publice, cu bani publici naționali și europeni ai României. Vorbim de achiziții de miliarde de euro ce ar trebui derulate prin acest sistem.

Dar site-ul www.e-licitatie.ro pare a fi facut special să te încurce, să te blocheze, să te frustreze, să te enerveze pentru ca, într-un final, să te dai bătut. Interfața este oribilă, sistemul contraintuitiv, trebuie săpat după documente și petrecut zile întregi pentru a te dumiri cum funcționează. Are un manual de utilizare de vreo suta sau mai bine de pagini! Unii țin cursuri pe bani buni ca să te învețe cum să-l folosești!!!

Ce-l care-l folosește trebuie sa-și facă semnătură electronică. Dar acesata nu este suficientă, chair dacă avem legislație în acest domeniu. De cele mai multe ori Autoritatile Contractante, folosesc  SEAP-ul doar pe post de sistem poștal: sutele de pagini semnate eletronic, trebuie mai intâi tipărite, ștampilate, semnate de mână, pedefate și abia apoi semnate electronic și urcate în sistem. Ce să mai, e ca în bancurile cu proști.  Doar că proștii nu sunt cei care au gândit o asemenea inepție ci cei care se încumetă s-o folosească.

Am încercat, nu mai puțin de o oră, să sun la CNMSI și în afară de vocea robotului Ioana, n-am reușit să dau de nimeni. Până și ministerele se plâng că nu reușesc să dea de ei. Cică au prea puțini oameni. Dar acest serviciu contraintuitiv  este de nefolosit în lipsa unei call center care să te descurce prin hățișurile lui.

Și toată această babilonie, acestă inepție birocratică, este rezultatul deciziilor Ministerului pentru Societatea Informațională. Politicieni de toate culorile, s-au perindat prin minister, dar niciunul n-a reușit săm vină cu o versiune de generație a doua, sau măcar să mai angajeze la CNMSI încă un funcționar care să răspundă la telefon.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. SEAP-ul a fost lansat inițial prin 2000- și era un fel de carte de povești că nu poți mânări licitațiile. Evident că le poți- și atunci SEAP-ul nu mai are nici un rost- cu excepția cazului în care cineva mai scoate un bănuț cumva. Poți să ai și pe mama lu sistem informatic dacă metodologia merge pe prețul cel mai mic- ai terminat cu orice fel de discuție.
    Evident că SEAP-ul nu trebuie susținut decât de roboței- pentru că unui om normal i-ar fi rușine.

  2. In primul rind, multumiti firmelor: UTI Systems si Total Soft.

    Contractul initial a fost de 4.5 mil USD (in 2002! => UIT + Total Soft).
    De atunci, au mai fost cel putin 2 exitinderi: 2011 (1 mil USD, UTI Systems, atribuit) si una cred ceruta spre sf lui 2012 (alt milion de USD, tot UTI, tot atribuit direct)

    Acum, stiti ca UTI Systems e firma lui Urdareanu, baiatul lui tata general. Deci, va rog frumos sa taceti fiindca ati primit destul de banii aia.

  3. Și uite așa ne întoarcem la „formele fărăr fond” ale lui Maiorescu. Numai că pe vremea aia „fondul” chiar lipsea (60-70-80% analfabeți), astăzi fondul e de-a dreptul „excedentar” – activiști, securiști, copiii lor, nepoți, unchi, verișori, etc. (școliți, dar analfabeți moral).

  4. „acest centru are cele mai proaste, netransparente și viciate servicii publice din cât mi-a fost dat să văd.”
    Serios?!
    Ati vazut servicii publice si mai bune? (cele care nu depasesc marja de 10% nu se pun)
    Unde? In Romania?!!!!!!!

  5. Revin ca m-ai enervat:: „Am încercat, nu mai puțin de o oră, să sun la CNMSI și în afară de vocea robotului Ioana, n-am reușit să dau de nimeni.”
    Nu e normal? ESTE Societatea Informațională!! O voiai pe blonda in carne si oase?
    Si de ce le dai idei cu „call center „. Vrei sa vezi licitatie, contestatie la licitatie, contestatie la contestatie etc?
    Si atunci sa suni, sa-ti raspunda robotul de la call center de o sa inventezi relefonul cu treizeci de taste ca sa ajungi la departamentul de care ai nevoie
    Si atunci nervi, dureri de cap si de inima…
    Ce o sa faci cand o sa auzi: ” pentru limba romana apasati tasta 31″?

  6. Fiindca ne plangem pe bloguri in loc sa cream o opinie colectiva. Sa boicotam sistemul, sa trimitem toti utilizatorii mailuri la ei si la guvern, sa pichetam sediul lor si al guvernului. Sa trimitem toate exemplele la televiziuni – sa ii OBLIGAM SA NE ASCULTE SI SA NE BAGE IN SEAMA

  7. BREAKING NEWS: se pare ca Ministerul pentru Societatea Informatorilor s-a autosesizat!
    Prin urmare, SEAP va primi un overhaul bazat pe upgrade, serviciile overrated fiind platite upfront. De data asta insa beneficiarul nu va mai fi UTI ci Siveco…

    Cum, „care Siveco”?

  8. Domnule Ciucu, utilizez SEAP-ul in mod curent si pot sa va spun, fara nicio ezitare, ca este poate unul din cele mai bune servicii publice din Romania. Nu stiu de ce spuneti ca interfata este oribila. Poate e doar o chestie de gust. Nu e mai oribila, decat, eu stiu, cea de la Gmail. Sau de la Yahoo. Nu inteleg ce poate fi „contraintuitiv” in a alege o procedura de achizitii, a selecta regiunea si tipul contractului cautat si de a primi rezultate. Doua sau maxim trei click-uri, cu mult mai simplu decat, sa zicem, setarile de confidentialitate de pe Facebook.

    Nu stiu cand si la ce numere de telefon ati incercat sa sunati, dar eu pot sa spun ca intotdeauna am dat de cineva la telefon la CNMSI. De cineva viu, adica, nu robotul Ioana. E drept ca n-am avut nevoie de ajutor decat la chestii foarte specifice. La momentele in care am instalat certificatele de securitate (anual) am downloadat un formular de pe site, l-am trimis prin posta si am primit raspunsul si certificatul in 48 de ore. Nu cred ca exista vreo institutie in Romania care sa fie capabila sa dea orice fel de raspuns intr-o perioada de 48 de ore. Fara sa fie nevoie sa dau macar un telefon la robotul Ioana.

    Am participat la zeci de proceduri de licitatie electronica – acolo unde se liciteaza preturi in timp real – si nu am experimentat niciodata vreo eroare, vreo cadere de server. Si nici nu am auzit pe nimeni care sa fi patit asa ceva. Si discutam de 15-20 de ofertanti pe o singura procedura, in conditiile in care sunt probabil cel putin cateva sute de proceduri in desfasurare in acelasi timp, unde ofertele se pot modifica si de 10 – 20 de ori pe minut,

    Cat priveste semnatura electronica, nu este necesara decat la anumite proceduri si experienta nu e deloc atat de kafkiana pe cat ati lasat sa intelegeti dumneavoastra in text. In esenta, SEAP-ul e un compromis onorabil pentru un produs care este utilizat atat de AM din ministere, dar si de secretarul de 50 de ani al comunei Vatra din Deal, pentru care permisul european de utilizare al calculatorului ar putea fi cea mai mare realizare proprie in lumea informaticii. Si culmea, se descurca. Adica ajunge la rezultatul final, de a derula proceduri in sistem electronic.

    Cred ca v-ati pripit cand ati scris acest articol. Incercati din nou, cu mai multa rabdare. Daca tot nu reusiti si nici nu va raspund cei de la CNMSI la telefon, dati-mi mie un semnal pe mail sau pe YM. Garantez ca intr-un sfert de ora va aduc pe calea cea dreapta. Fara sa fac referire la manualul de utilizare (eu unul nu cred ca l-am vazut vreodata) si fara sa cer „bani buni” sau „nebuni” pentru asta.

    • Eu am ratat o achizitie importanta din cauza acestui sistem. E clar ca experientele noastre sunt diferite. Ieri am stat o jumatate de ora cu telefonul la urache si n-am trecut de Ioana. Dupa aceea mi-am rugat colegii sa faca acelasi lucru pentru inca o jumatate de ora, cand am renuntat.

      Va multumesc pentru oferta si sa stiti ca daca nu ma descurc o sa apelez la dvs. in cazul in care adresa de e-mail pe care ati trecut-o aici este corecta.

      • Adresa de mail este corecta. De curiozitate, maine voi incerca si eu sa prind pe cineva viu la CNMSI. Daca ii gasesc, o sa le transmit sa ia legatura cu CRPE :)

            • O promisiune este o promisiune. Astazi 29.04.2013, orele aproximativ 12:30, am intrat in legatura cu un operator al CNMSI. Durata apelului a fost de 2:19 minute, pe ecranul telefonului. De la initiere, prin robotul Ioana (am selectat optiunea SEAP) si apoi direct la operator. Cred ca sunteti ghinionist. As putea sa va intreb la ce numar ati sunat?

    • Ca de obicei, adevarul e pe la jumatate…

      In sensul ca da, la incercarea de a da peste telefon de cineva acolo trebuie sa te inarmezi cu multa rabdare (ZoomFactor, cred ca ai avut noroc chior!… Ca sa pot sa vorbesc cu cineva cand a fost CHIAR o urgenta a fost imposibil, noroc ca aveam tel mobil al unei doamne de pe vremea un ui curs… se postase de catre un angajat o aiureala care putea sa-mi falimenteze firma daca nu disparea rapid de pe SEAP, nu intru in detalii…), insa notabil e ca la helpdesk pe mail, raspunsul vine in 1~2 ore. Intotdeauna. Incercati!

      Mailurile pt autoritati si pt operatorii economici sunt la sectiunea contact (partea de jos a paginii are link intr-acolo).

      In ceea ce priveste usurinta de utilizare a interfetei, sunt de acord ca suporta multe imbunatatiri, insa nu e chiar atat de dezastru cum zice autorul postarii initiale. Dar cert e ca orice lucru necunoscut pare foarte greu (Ciprian, mai stii cum era inainte de a invata sa te dai cu bicicleta? Acum ti se pare greu? :))) )

      Faptul ca se posteaza documente semnate, stampilate si scanate in loc sa se semneze electronic e mai mult vina autoritatilor contractante decat a SEAP; la cine sunt insa primari prin unele localitati, de ce te miri?…

      Si, in fine, un sistem de achizitii publice nu va putea niciodata preveni toate metodele pantru atribuirea preferentiala a unor contracte. Asta insa tine mai putin de SEAP cat de ANRMAP si alte organe de control si reglementare, si nu in ultimul rand de prevederile legale in vigoare. De exemplu, daca ai de facut lucrari pana in limita a 100.000 euro pe acelasi CPV dar legea iti da voie sa le faci in 7 locatii diferite tot pana in 100.000 prin cumparare directa (chiar si prin SEAP), cu ce e de vina sistemul electronic de achizitii publice? Lucrare de 100.000 euro in comuna Raspopitii de Padure?! Sa fim seriosi, aia nu au buget de atata pe an poate LOL! Dar asta e alta discutie.

      Ar fi multe de zis. Insa important este sa nu pierzi din vedere imaginea de ansamblu, sa te familiarizezi un pic cu interfata (hai ca nu lansezi rachete in spatiu cu ea, e doar un site…) si sa iti faci TU treaba bine. In rest… viata merge inainte.

    • Hmm…
      Certificatul digital despre care vorbiti se re-innoieste din 2 in 2 ani, asa ca … ma intreb daca stiti despre ce e vorba in acest site !!!
      De altfel, de vreo 4-5 zile site-ul nici nu mai este activ !!!!
      Dar sa zicem ca acest lucru este un caz particular (or face vreun update important etc etc blabla).

      Dar … interfata de lucru nu este doar mizerabila, este INSULTATOARE !!!!
      Daca tot spuneti ca n-aveti nici o problema, nu explicati pe scurt de ce sunt impartite licitatiile in 3 categorii distincte, dar fara absolut nici un criteriu clar de departajare ? (spun impartit, pentru ca apar la 3 optiuni distincte in interfata, nu pentru ca ar fi fizic distincte in vreun fel vizibil).

      Am avut nevoie luna trecuta sa platim acele „participari platite” pentru a putea posta pe site niste produse, in vederea achizitiei de catre altcineva: pe langa faptul ca s-au pretextat 2 zile lucratoare pentru a se activa in sistem acele pozitii, nici macar asa nu s-a intamplat nimic pana nu am inceput sa-i bombardez cu mailuri si intrebari despre „ce se intampla” (nu era vorba ca am platit cine stie ce bani, 2 lei per participare este extrem de putin, dar atitudinea de functionari la stat este absolut dezgustatoare la acesti indivizi … minim 48 ore pentru o actiune care se rezolva in 5 secunde – dovada ca dupa ce am sunat la ei, dupa 3 zile de la efectuarea platii, in cca 5 minute s-au activat pozitiile !!

      Sa incerc sa mai spun ce infecta este navigarea prin site ?!?
      Sa incerc sa spun ce infecta este mai ales cautarea in site ?!? (de ex…. stiati ca simbolul % inseamna „orice” intr-o cautare ? De ce nu apare prin nici un document explicativ ?!?

      Niciodata (si repet: niciodata !!!) nu am reusit sa gasesc o licitatie despre care mi s-a semnalat ca ar fi activa in SEAP, pana cand nu am primit acel nr. de invitatie sau cum s-o chema, nu am reusit sa gasesc licitatia (indiferent ce combinatii de cuvinte am incercat la cautare, nici macar dupa codul CPV….)

      Site-ul este o infectie oribila (si daca asa ceva ar fi fost oferit unui client firma particulara, furnizorul ar fi fost sigur dat in judecata pentru insulta).

  9. Nu cred ca aveti dreptate.
    Am folosit sistemul si chiar m-am descurcat binisor. Si asta incepand cu 2001.

    Chiar nu am avut nevoie sa sun – dar o sa incerc sa vad ce mi se poate intampla.

  10. Izbitor de similar cu experienta mea de acum cativa ani in Tanzania:

    Companie privata, cu sistem integrat de cerere si aprobare a achizitiilor/lucrarilor/accesului si cu o linie de aprobare clara si eficienta (teoretic).
    Clenciul era ca, dupa aprobarea on-line, formularul trebuia printat si plimbat pe la aceeasi 2-3 oameni care-l aprobasera ceva mai devreme pentru a-si pune pe el faimoasa stampila albastra si semnatura.
    Motivele pentru acest mambo-jambo erau hotia si inexistenta comunicarii intre factorii de decizie din sistem… Suna familiar? Da! Diferenta era ca acolo toata treaba privea activitatea a 2000 de oameni.

    Aici, scara la care se desfasoara mambo-jambo-ul e alta…

    Lipsesc doar bananierii din peisaj! Avem de ales intre ai planta si …

  11. O MIZERIE.
    O MIZERIE.
    O MIZERIE.

    Cum este posibil pentru un contract de 400 lei pentru o institutie a statului asta sa parcurgi atata birocratie ?

    MIZERIE SI IMBECILITATE !

  12. Sustin ca SEAP este o mizerie , greu de accesat si care aduce mari prejudicii economiei Romanesti
    Dar poate asta se doreste , agentii economici romani mici sa nu poata participa si sa vina tot felul de BIETI DESTEPTI care sa castige licitatiilie , cu o firma de apartament si care sa ia spuma iar munca efectiva sa o faca tot negrisorii de pe plantatie pe preturi de mizerie

  13. Au trecut trei ani de la scrierea articolului si nu s-a schimbat nimic. Trebuie sa iau calmante, ma chinui de 10 zile cu aceasta porcarie si niente. Call center? Ioana imi zice sa astept, dupa aia se inchide. Siteul este o mizerie facuta in notepad, dar aceasta ar fi o problema, dar mai grav este ca nu functioneaza!

    • Citesc comentariile si ma surprinde cat de rau intentionati pot fi operatorii. Faceti confuzii grave- licitatiile sunt impartite in 3 categorii- in functie de pragul financiar atins.
      Semnul de procent e caracteristica IT si tine locul altor cuvinte.
      Cand introduci o cautare in filtru, restul trebuie sa fie goale.
      Am lucrat la SEAP, se vorbeste neintrerupt timp de 6 ore la telefon cu oameni care nu stiu sa apese butonul de start al computerului. Oamenii aceia fac eforturi supraomenesti sa ajute cat mai multa lume.
      V-ar fi util sa rasfoiti acel manual de utilizare.
      Cu stima.

  14. Am avut seap pe doau firme pe care activam, in momentul de fata incerc sa recuperam certificatul digital
    Am completat toate tipurile de formulare: 2F7 ,4F3+dovada platii la [email protected] , si orice ni s-a cerut. Plata efectuata din 23.02.2017 si nici pana acum nu mi-au confirmat-o, desi am trimis extrasul bancii.

    De asemenea sunt atat de idioti si rau-intentionati, incat iti cer la nesafarsit acelasi formular.Apoi te intreaba de la ce firma esti, la 17 inchei programul si a doua zi la fel. Dar dispunem de mijloace pentur a face multe lucrui ,din private, publice, mai ales ca aceste personale nu au nume, telefon,nimic. Se ascund in spatele adresei de mail [email protected]., aberand in mod repetat. Dupa ce li se trimit scanurile cu formulare completate,unieori confirma primirea, ulterior cerandu-le iarasi.
    AM 40 de mailuri ,cu zeci de atasamente trimise de aproximativ 1 luna fara a rezolva nimic.
    Imi cer sa ma inregistrez online, dar site-ul E-LICITATIE.RO merge doar in DEMO fara certificat valabil.

    Eu nu stiu cum rezistati voi ceilalti la asa-ceva ,fiindca totusi nici un caine nu asteapta atat. Platesti, stai in birocratia asta de rahat,pierzi timp si nervi si nu ai un mial sa uun telefon al cuiva din institutie cu care poti discuta mai sus!!

    Va rog , poate aveti dvs ceva adrese!

  15. SEAP …O MIZERIE! O platforma inutila. Dacă cineva doreste un produs de la un anumit vanzator ,pune un anumit cod si atunci doar acel cineva (caruia îi este destinata licitația) va avea câștig de cauză.
    Ex Caiet studențesc , ți daca vreau un anumit castigator voi trece Caiet studentesc PCV301
    De ce nu se fac licitatiile in baza unor fise tehnice ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro