Anul 2014 se anunță unul interesant pentru telecomunicațiile noastre dacă avem în vedere evenimentele preconizate a avea loc – punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele de telefonie mobilă, fuziunea operațiunilor Deutsche Telekom din Romania și vânzarea pachetului de acțiuni deținut de statul român în RomTelecom, intrarea în vigoare a noilor licențe pentru comunicații mobile și a noului regulament de roaming internațional care va permite intrarea pe piață a operatorilor de rețele virtuale – evenimente care ar putea influența sau chiar reconfigura piața noastră.
Noile licențe de frecvențe, care vor intra în vigoare în aprilie 2014, vor permite marilor operatori (Orange, Vodafone și Cosmote) să ofere rețele și servicii bazate pe tehnologia LTE în noile benzi de frecvențe de 800 și 2600 MHz, dar mai ales ”intrarea” operatorului RCS&RDS în banda de 900MHz, fapt deosebit de important pentru competiție. Cu o finanțare adecvată și folosind o bandă de frecevențe cu bună propagare, RCS&RDS ar putea ajunge eficient la o acoperire națională competitivă, peste 90% din populație, devenind un competitor redutabil pentru primii trei operatori. Noile licențe de frecvențe vor mai permite și intrarea pe piața a unui nou operator 2K Telecom, fără un impact deosebit asupra competiției, cel puțin la început. Primii trei operatori deja oferă servicii bazate pe tehnologia LTE în alte benzi, astfel că ar fi de urmărit prestația RCS&RDS dar și obligația operatorilor Cosmote și RCS&RDS de a găzdui operatori de rețele mobile virtuale.
În anul 2014 ar trebui să înceapă să funcționeze parteneriatul Orange-Vodafone pentru construirea și partajarea rețelelor LTE din benzile de frecvențe de 800 și 2600MHz, primul de acest gen în România.
Consolidarea operațiunilor Deutsche Telekom din Romania, începută timd acum doi, trei ani prin numirea aceluiași director executiv la conducerea operatorilor RomTelecom și Cosmote și accelerată anul trecut prin numirea aceleiași echipe executive la conducerea celor doi operatori, ar putea avansa rapid și chiar s-ar putea termina anul acesta rezultând un operator lider de piață după venituri, deținând rețele fixe și mobile și capabil să ofere pe aceiași factură pachetul maxim de 5 servicii (voce fixă și mobilă, Internet fix și mobil, Tv).
Vânzarea pachetului deținut de statul român în RomTelecom ar putea avea loc anul acesta deoarece MSI a selectat consultantul, iar procesul de fuziune a operatorilor RomTelecom și Cosmote s-ar putea afla întrun stadiu avansat. OTE, cu probleme financiare, probabil nu va cumpăra acest pachet, dar Deutsche Telekom ar putea, deși nu ar avea o motivație specială. Cel mai probabil pachetul se va vinde la bursă, preferabil o listare duală – București și Londra, de exemplu. Fuziunea cu operatorul Cosmote înainte de vânzare ar mări valoarea deținerii statului român în RomTelecom prin sinergiile care se crează.
Tariful de terminare în rețelele mobile urmeză a fi adus la o valoare, €0,0096/minut, mai apropiată de ce cea corectă, dar încă mult mai mare decât tariful de terminare în rețele fixe, €0,0014/minut. Aceasta ar trebui să fie încă o etapă în punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile, importantă pentru relansarea competiție, dar mai ales un prilej pentru a regândi modul în care sunt tarifate aceste servicii. Analiza tarifelor primilor trei operatori de telefonie mobilă arată că au fost concepute pentru a ţine captiv consumatorul: sute de minute în reţea la tarife rezonabile şi uriaşe „taxe vamale„ care să-i oprească să „iasă„ din reţea la depăşirea minutelor alocate: Cosmote €0,223/minut la abonament de €8,8/lună, Orange €0,15/minut la abonament de €8/lună şi Vodafone €0,21/minut la abonament de €9. Astfel, România are patru reţele de comunicaţii mobile care nu prea comunică între ele – 85% din trafic se termină în propria reţea şi doar 9,5% din trafic se termină în alte reţele mobile. Aşa au ajuns românii, în încercarea de a vorbi în alte reţele, să aibă în buzunar 2 sau 3 telefoane mobile contectate în reţele diferite pentru a evita uriaşa taxă vamală numită tarif de terminare. Şi pentru aceasta românii plătesc mai mult – €206 milioane/an, adică circa €10/an pentru fiecare din cei circa 20 milioane de români, conform unui studiu KPMG.
Este momentul ’rebalansării tarifelor din comunicaţiile mobile’ pentru eficienţă şi accelerarea competiţiei, al elaborării unor planuri tarifare echilibrate, neutre față de destinația traficului prin impunerea unor marje comerciale normale. Un rol important va avea și demersul început de Consiliul Concurenței de a pune pe costuri tarifele de terminare cu amănuntul. Noile tarife ar trebui să permită românilor să vorbească în alte rețele la tarife rezonabile, dar și creșterea ponderii traficului spre alte rețele, intensificarea competiției și creșterea mobilității clienților, dar, mai ales, ar trebui să permită românilor să aibă NUMAI UN telefon mobil în buzunar, aşa cum au numai un telefon fix acasă.
Operatorii de rețele mobile virtuale primesc încă o șansă în România, prin intrarea în vigoare de la 1 iulie a separării roamingului internațional de furnizarea servicilor de comunicații mobile la nivel național. România este, poate, singura țară din UE care nu are operatori virtuali deși tentative de intrare pe piață au fost, deși din 2012 avem un ghid care nu a produs niciun efect și deși Cosmote și RCS&RDS și-au asumat, prin noile licențe, obligația de a găzdui operatorii virtuali. Cel mai interesat să găzduiască operatori virtuali ar trebui să fie RCS&RDS care are o rețea puțin folosită, însă cu slabă acoperire.
Cum ar putea arăta piața noastră în 2014?
Așteptata punere pe costuri a tarifelor de terminare în rețele mobile, corelat cu intrarea în vigoare a prevederilor regulamentului de roaming internațional de la 1 iulie 2014, care permit separarea oferirii serviciilor de roaming internațional de serviciile naționale, dar și intrarea operatorilor mobili virtuali ar putea revigora competiția pe piața noastră.
În partea a doua a anului trecut am asistat la o mărire a tarifelor abonamentelor la servicii de comunicații mobile ale primilor trei operatori, ”pasul înainte făcut de marii operatori lăsând în off-side” consumatorul român. Lucrurile s-ar putea schimba în 2014 prin noua ofertă RCS&RDS pentru abonamente la serviciile de comunicații mobile lansată la începutul acestui an și care prevede sute de minute naționale și internaționale la tarife începând de la €2/lună. Dacă RCS&RDS va fi în stare să insoțească oferta cu o acoperire națională adecvată, minim 90% dezvoltând rapid o rețea în banda de 900MHz, s-ar putea să avem chiar un război al prețurilor în 2014, așa cum Franța a avut în 2013 declanșat de RCS&RDS-ul lor, Free (Illiad).
Lansarea comercială a rețelelor de comunicații mobile începând cu aprilie 2014, va permite oferirea de servicii de date de mare viteză, astfel ca accesul mobil va continua să câștige teren în lupta cu accesul fix în ciuda măririi vitezei de acces la 1Gb/s. Pachetele de servicii vor continua să fie căutate de utilizatorii români și susținute de operatori dat fiind avantajele economice. Operatorii care vor putea oferi pachetul maxim cu 5 servicii (voce fixă & mobilă, Internet fix și mobil, TV) își vor putea păstra și consolida baza de clienți.
Din acest motiv, UPC Romania ar trebui să găsească o soluție pentru a putea oferi pachetul maxim – lansarea unui operator mobil virtual, un parteneriat cu un operator de comunicații mobile – în încercarea de a-și îmbunătății situația. În caz contrar, ar putea deveni vulnerabilă și țintă pentru preluare de către operatorii cu exces de lichidități. Desigur că decizia o va lua compania mamă, Liberty Global.
Și în anul 2014 vor continua achizițiile de jucători mici mai ales, criza fiind un factor favorizant. Vodafone ar putea deveni un jucător activ dacă luăm în considerație surplusul de lichidități al companiei mamă urmare a vânzării pachetului de 45% din Verizon pentru US$130 miliarde, declarațiile unor oficiali, dar și recenta achiziție, 16 ianuarie 2014, din Grecia. Vodafone ar putea fi interesat de rețele pentru comunicații fixe și de oferirea pachetului maxim de 5 servicii.
Se estimează că numărul utilizatorilor va stagna, creștere fiind așteptată pentru utilizatorii serviciilor de Internet, mobil cu precădere. Venitul mediu pe utilizator va stagna, creșterea fiind condiționată de un context economic favorabil.
Pentru anul financiar 2013, se estimează stagnarea veniturile telecomunicații românești. Tendința s-ar putea menține și în anul 2014, dacă luăm în considerație și punerea pe costuri a tarifelor de terminare în rețelele mobile și noul regulament de roaming internațional. O ușoară creștere ar putea avea loc întrun context economic favorabil.
Dr. Nicolae Oacă
Avem mvno de aproximativ un an. Indygen.
indygen este un brand sub vodafone
http://www.wall-street.ro/articol/IT-C-Tehnologie/151103/in-spatele-indygen-start-up-ul-telecom-lansat-de-un-grup-de-tineri-in-parteneriat-cu-vodafone.html
Indygen NU este brand Vodafone.
Conform Ziarului Financiar din 9 iulie 2013, Vodafone lansa un nou produs destinat exclusiv clienţilor cu vârste până în 30 de ani – o cartelă prepay sub o nouă marcă, Indygen.
Vodafone va cadea pe locul 3 din 2015, dupa interferentele/reclamatiile din Moldova incepand cu aprilie si un sharing de antene mai nereusit cu Orange in care asociatiile de locatari ii vor da in judecata pentru subinchiriere frauduloasa.
Cateva comentarii:
Operatorul virtual (MVVO) Enigma systems a incercat sa se lanseze in 2011, intre timp parca este in faliment. Nu cred ca piata are legislatie in favoarea operatorilor virtuali, nu doar legi ci si sanctiuni.
Personal consider ca micsorarea tarifului de terminarea a apelului nu va aduce beneficii rapide, piata de telefoane non-smart tinde spre zero, vor aparea abonamente, extraoptiuni cu internet (limita de trafic, sau de banda) la preturi scazute. RCS/RDS va avea un cuvant semnificativ de spus prin servicii in banda de 900MHz.
Felicitari pentru estimari.
Incerc sa adaug ceva la cele prezentate de dl. dr. Oaca:
Din pacate MVNO nu a fost un succes si se poate corecta numai „umbland” la cresterea cererii de servicii cu valoare adaugata.
Insuccesul cred ca este cauzat de lipsa unei cereri suficiente de servicii; operatorii fac – in principal – o vanzare/revanzare bruta de servicii de acces la retea pentru voce si date.
Serviciile inteligente, „peste” reteaua de telecomunicatii, sunt prea putin dezvoltate, cauzat de ramanerea in urma a „e-government” si „e-commerce” in Ro.
Cred ca aceasta se va vedea dureros in profitabilitatea scazuta a LTE – un „moft” in lipsa unei cereri mai sofisticate.
Din pacate sistemul de reglementari nu directioneaza inca operatorii catre o folosire eficienta a infrastructurilor si marginea de profit inca le permite sa isi construiasca si exploateze „jucarii” proprii, in loc sa isi exploateze intensiv si in comun infrastructura.
Aparitia Operatorilor de Infrastructura ar fi o solutie eficienta pentru piata, putand duce la un nou palier de scadere a tarifelor; in lipsa unor obligatii reglementare, este greu de presupus ca 2014 va schimba ceva, cu exceptia unor incercari de sondare.
Este interesant ca nici un operator nu deschide subiectul IoT. Cred ca ANCOM ar trebui sa deschida subiectul acum, pentru a directiona corect noua piata. Nu trebuie uitat ca UE este bine plasata conceptual in aceasta zona de dezvoltare, dar la noi subiectul este foarte putin cunoscut. Cred ca ar fi un moment potrivit sa se organizeze in 2014 o Conferinta pe aceasta tema, bine sustinuta de MSI si ANCOM.
buna ziua. NU va fi in 2014, dar cei cu gandire stategica vor lua in considerare si eliminarea tarifelor de roaming in 2015 (?) impusa de UE.
Va putea fi mai interesant un abonament cumparat in BG,HU si folosit in RO?