duminică, iunie 16, 2024

S-a deschis sezonul de afirmare: ce să faci ca să te știe lumea. 8 + 1 tehnici care nu dau greș

(E de preferat un minim examen de conștiință înainte de-a începe exercițiile.)

Tehnica nr. 1: am și eu ceva de spus. Se alege un subiect fierbinte, mult disputat și discutat, rulat în permanență pe prompterele știriștilor, pe burtierele cu breaking news, în emisiuni de tot felul, ba, dacă se poate, și pe pancarte-n piețele marilor orașe, la mitinguri. Și ce dacă nu te pricepi, și ce dacă n-ai nici o competență pe subiectul cu pricina?! Să vorbească Ion, că și el e om! De ce n-ar conta și părearea lui, adică a ta? Nu în sine, ci pentru CV-ul tău, pentru numărul de like-uri, share-uri, follow-uri. Ca să te știe lumea, cât mai multă lume, toată lumea!

Tehnica nr. 2: a demolatorului. Se alege un autor consacrat, contemporan, figură publică de notorietate. Și se spune despre cărțile lui că sunt, de fapt, maculatură. Această tehnică, în funcție de ”publicul targetat”, permite și variațiuni stilistice, dezinhibări de vocabular: nu te limitezi să spui, cenușiu, că respectivul roman e, de fapt, un roman ilizibil, spui, colorat, că nu face doi bani, că e sh**, că suc***…

Tehnica nr. 3: calomniați, calomniați… Înrudită cu tehnica nr. 2, tehnica nr. 3 trece de la opera autorului la persoana lui. Odată făcută alegerea, începi treaba: inventezi o poveste sau, dacă n-ai timp/talent pentru una nouă, colportezi vreo minciună gata facută. Te asiguri mai întâi că pârtia știrilor e cât de cât liberă, neocupată de decolteul prea adânc al unei urmărite penal,  de rochia prea scurtă a „primei doamne”, de bețișorul prea ascuțit pentru urechi prezidențiale. În acest caz, ratingul maxim e garantat, și câteva site-uri, televiziuni, bloggeri mereu în alertă vor rostogoli bulgărașul minciunii tale, având desigur grijă să-l transforme în avalanșă, cu ajutorul câtorva cuvinte magice: Scandal uriaș, Știre bombă, Incredibil, Incendiar…

Tehnica nr. 4: a felinarului. Nu se alege nici subiectul, nici opera, nici omul. Se aleg niște cuvinte tari, din acelea care, deși se pronunță în general cu lumina stinsă, adună tot felul de insecte în jurul lor, întocmai ca felinarele. Un amestec cotropitor de substantive în p și verbe în f, cât mai multe, 50, 100, 1000 de umbre ale lui f și p, ingrediente care pot îmbăta ușor pe mulți. Paradoxal, deși alcoolul tare lipsește, cocktailul își face efectul, ba și mahmureala e pe măsură. Sfat suplimentar: nu subestimați nevoia mulțimilor de-a se-mbăta cu apă chioară.

Tehnica nr. 5: a șarpelui încălzit la sân. Avertisment: presupune un pic de răbdare, stăpânire de sine. Se alege un maestru (acesta cât mai vizibil, desigur). Se stă în umbra lui, se învață de la el, se practică admirația, recunoștința, se face orice pentru a câștiga încrederea, dar și o parte măcar din capitalul de relații și de imagine. O dată sacii aceștia urcați în căruța personală, se iau hățurile propriului destin în mâini și se pleacă la drum, cu un stânga-mprejur cât mai zgomotos (câteva articole, câteva înjurături, revelația unei deziluzii târzii, un șir de conferințe, interviuri etc.).

Tehnica nr. 6: a conspiraționistului. Se aleg lucrurile care, într-un fel sau altul, privesc pe foarte mulți oameni și se explică lung – și cât mai întortocheat – că altceva, și mai cu seamă altcineva se află în spatele acelor fapte, întâmplări, realități. Că ce-am văzut noi la lumina zilei e pură părelnicie, adevărul (hidos și vast) stă ascuns în adâncuri, păzit cu strășnicie de niște oameni răi, puși pe mințit toată omenirea. Paleta e foarte largă și, dacă aveți determinare și o cât de cât bună mânuire a cuvintelor, puteți rămâne la această tehnică toată viața. De la primul zbor pe Lună la campionatul mondial de fotbal, de la fabricile de alimente (dacă ați ști voi ce mâncați!), pașapoartele electronice, codul de bare de pe doza de bere, la turnurile gemene și alegerile din America, încălzirea globală, schițele lui da Vinci, nașterea lui Isus ori criza din Grecia, subiectele sunt câtă frunză și iarbă.

Tehnica nr. 7: marketing mix. Se folosesc toate tehnicile de mai sus, se adaugă oricare altele din cele uitate aici (amintim, în fugă doar, tehnica liber-schimbistului, tehnica Gică-contra, tehnica trouble-fête sau a scandalagiului de serviciu, tehnica patriotului naționale, tehnica non-confomistului sau a chiloților trași peste pantaloni, tehnica dincotro bate vântul corect politic). Se folosesc deodată sau pe rând, în episoade bine calculate, la intervale de timp conforme sezonului de afirmare. În extra-sezon, nu se stă degeaba, ci se adună muniție, se scanează teritoriul, se țese camuflajul.

Tehnica numărul 8: a nostalgiei și-a plângerii de mila omului năpăstuit. (Atenție: e important să nu te inhibe faptul că faci asta la un post TV care te plătește cu mii de euro pe lună.) Uiți că ești primul beneficiar al dispariției comunismului. Dă bine să verși o lacrimă pe mormântul lui. Ce vremuri! Primeai casă, aveai slujba asigurată, te trimitea Partidul la mare… Fă-te cunoscut înjurând aprig capitalismul și băncile! Fă-te purtătorul de cuvânt al celor mulți și oropsiți. E o rețetă verificată de când lumea.

Notă – Față de celelalte tehnici, aceasta, pe lângă faptul că te face cunoscut, îți dă și un nimb de noblețe, care, cu vremea, începe să te înduioșeze chiar pe tine.

Bonus: Tehnica-limită (totul sau nimic). La nevoie (adică atunci când nevoia de-a te ști lumea, cât mai multă lume, toată lumea, e încă dureros de mare și devine insuportabilă), se alege propria persoană și se transformă ea în știre- bombă, deci aducătoare de faimă. De exemplu, te sinucizi în direct, te-arunci de la un balcon vizibil, faci greva foamei în direct, regizând totul cu grijă și trimițând newsletterele aferente, conform unui calendar eficient. Da, decât viu și neștiut, mai bine mort și cunoscut. Important e să ieși din viață lăsând o urmă, important e să se poată povesti nepoților că ai fost Cineva.

Sfat suplimentar: verifică grila de programe a televiziunilor, ca să poți evita suprapuneri cu alte evenimente majore, și consultă ultimele statistici privitoare la orele de trafic maxim pe facebook.

PS (actualizare 2015) Ca să te faci cunoscut sau iubit, nu mai e rentabil să-l înjuri pe Băsescu.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. O singura obiectie la „Ca să te faci cunoscut sau iubit, nu mai e rentabil să-l înjuri pe Băsescu”:
    dar daca nu-l injuri pe Basescu, cum poate iesi in evidenta Iohannis? doar ca prim turist national?
    :P

  2. Cred ca este vorba despre vizibilitate, nu despre afirmare. Iar cauzele si consecintele „nevizibilitatii” sunt altele. Deloc ridicole. Realitatea este dureroasa, nu ridicola.

  3. Tehnica nr. 9

    Se alege pur si simplu un ton demoralizator … subiectul nu conteaza … Totul e pe principiul: nuuuu, asa nuuu, vaaai, auleuu, e de naspa …

    Iar la intrebarea de ce ?

    se repeta tehnica nr. 9

  4. Citind punctul 6 („conspirationistul”) am avut relevatia faptului ca maestrul Ion Cristoiu are o metoda, Eu imi imaginam ca doar fabuleaza. Si e desigur doar un caz dintre multe altele, diseara voi adauga Antena 3 in lista de posturi pe care le urmaresc si voi confrunta emisiunile lor cu tehnicile de mai sus.
    E reconfortant totusi sa realizezi ca exista metode si proceduri acolo unde nici nu banuiai ca ar exista vreo idee articulata …

  5. Fara scrupule domna Petronela Rotar, nu-i asa? A facut din tintar armasar, a creat o poveste urita in jurul lui Andrei Plesu si apoi upssss, isi cere scuze pt greseala dar deja si-a facut publicitate gratis prin calomniere)))) Acum o sa va ceara sa o publicati la Humanitas, as paria…

  6. @Victor L

    ” dar daca nu-l injuri pe Basescu, cum poate iesi in evidenta Iohannis? doar ca prim turist national?”

    Asa-i viata: unii il injura pe basescu, altii il ridica in slavi ! Tot asa si cu Iohannis:detestat (de adulatorii lui basescu sau bponta) sau adulat !

  7. De la contestarea legitima la manipulare, diversiune , dezinformare si retur

    Tehnicile aluzive si si vagi propuse de autoare ( de genul cineva, candva, a spus ceva despre altcineva ) sub umbrela “afirmarii si/sau vizibilitatii” evita cu obstinatie raspunsul la intrebarile esentiale : cine contesta , pe cine, si in ce context concret.
    Altfel spus acestea sunt in realitate tehnici de manipulare, dezinformare , diversiune si intoxicare care au fie rolul de a deturna atentia de la subiectele in discute, fie rolul de a discredita autoritatea politica, sociala , profesionala si morala existenta la un moment dat in societate, fie au rolul de a ataca si discredita pur si simplu emitentul unei opinii intr-o societate in care poate actiona si celebra “spirala a tacerii”.
    In plus , mai exista o presupozitie tacita si anume ca in societate noastra ar exista o ierahie normala a valorilor , iar in acest caz vectorii “afirmarii”si/sau discreditarii si contestarii , ar ataca exact reprezentantii ei .
    Problema este ca in societatea romaneasca avem intr-adevar o invazie de vectori ai manipularii , discreditarii si contestarii, dar teza unei ierahii normale a valorilor este foarte greu de sustinut. Pe de alta parte , este obligatorie o distinctie intre contestarea legitima si discreditarea si contestarea specifice manipularii .
    Din acest punct de vedere exista o tehnica speciala, sa-i spunem Tehnica nr. 10 sau a “lumii pe dos “ prin care , in raport cu situatia de fapt si de drept , sunt generate toate cele 9 tehnici enumerate de autoare ( in situatia “lumii pe dos”) , fie sunt invalidate simultan ( in situatia ipotetica a unei ierarhii normale a valorilor ) :

    “ Se construieste una societate in care Parlamentul si Guvernul sunt formate din persoane cu condamnari penale , in care persoanele cu condamnari penale devin cetateni de onoare(http://www.evz.ro/halal-onoare-cetateni-de-onoare-condamnati-penal.html) sau chiar sunt decorate de Presedintie (http://www.gandul.info/stiri/lista-celor-11-condamnati-penal-care-raman-cu-cele-mai-inalte-distinctii-din-romania-presedintele-nu-poate-fi-obligat-sa-retraga-o-decoratie-10978067). In aceasta stranie societate si brava lume noua in care penalii conduc iar hoţul striga “Prindeţi hoţul! “ , impostura si plagiatul devin fundamentul carierelor politice , sociale si profesionale iar beneficiarii lor dau lectii de deontologie politica , sociala si profesionala . Este o societate in care intre orele 7-23, si inclusiv la orele de varf , posturile de televiziune promoveaza in delir sub-cultura si non-valorile pe post de modele sociale (inclusiv prostituate, drogati, betivi, infractori si alte asemenea entitati reprezentative social ) ca si cum sarcina lor patriotica ar fi circumscrisa unui nou program national de imbecilizare a populatiei, etc., in care Academia Romana gireaza folosirea limbajului obscene la scara societatii (http://stiri.kappa.ro/actualitate/noul-dictionar-al-limbii-romane-va-cuprinde-si-cuvintele-obscene/stire_116440.html ) , in care un fost ministru al Culturii sparge gheaţa prin folosirea limbajului obscen in spatial public(http://www.evz.ro/nota-lui-basescu-catre-securitate-vazuta-de-andrei-plesu-907350.html ), in care scriitorii, literatura si limba romana au devenit vectorii purtatori ai mahalalei si satrei
    (http://adevarul.ro/cultura/carti/kitsch-impostura-uniunea-scriitorilor-romania-literatura-care-ti-intoarce-stomacul-dos-1_511531a54b62ed5875ecb902/index.html; http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1194119-literatura-romana-obscenitatea.htm; ),etc.”

    In acest context non-standard autoarea ar putea aplica in mod concret si constructiv tehnicile abstracte descrise in articol inaugurand o noua si captivanta linie de critica , analiza si cercetare sociala.

    • Chiar asa e … dar sa stiti ca nu o fac intentionat … cei mai multi nu realizeaza ce fac iar cei care realizeaza sunt prea determinati ca sa-i mai poti opri …

      Oricum pentru descretirea fruntilor si intelegerea ierarhiei sociale e buna o vizita intr-o alta tara in care nu intelegeti deloc limba localnicilor si preferabil una cu un standard de viata si un indice al fericirii mai bun. Asa se poate constata ca lucrurile sunt plus minus la fel peste tot doar ca romanii sunt poate doar mai crispati din cauza conditiilor de viata mai precare … si usor mai inapoiati si primitivi din exact aceleasi cauze.

      Elitele normal … prind si ele din culoarea mediului …

      Asta e … :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Lidia Bodea
Lidia Bodea
Absolventa a Facultatii de Litere, Universitatea Alexandru Ioan Cuza, Iasi, master si doctorat in filologie. Director general al editurii Humanitas.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro