luni, mai 20, 2024

La Transporturi avem nevoie de schimbare, nu de continuitate

Scrisoare deschisă privind nominalizarea pentru Ministerul Transporturilor
Domnule Prim Ministru,
Domnule Presedinte al Romaniei,
Situatia infrastructurii de transport in Romania este critica, cresterea economica si dezvoltarea tarii fiind franate de o retea de transport gatuita si supra-saturata. Practic, la 100 de ani dupa Marea Unire, Romania este in continuare separata de munti in doua „tari” diferite, cu toate trecerile peste munti ori operand la de doua ori capacitatea (Ploiesti – Brasov, Sibiu – Pitesti), ori fiind gatuite de probleme tehnice majore (poduri subrede, caderi de pietre, sisteme de semnalizare distruse si neinlocuite de ani de zile, restrictii de viteza si de tonaj severe etc.). Vorbim de o situatie in care incapacitatea si servitutea politica a unor indivizi precum Narcis Neaga, directorul interimar al CNADNR (cu un interimat de 2 ani) face ca o autostrada sa stea inchisa din septembrie, fara o solutie aprobata si fara ca utilajele sa munceasca. Vorbim de o situatie in care riscam ca anul acesta sa avem mai putini km de autostrazi ca anul trecut. Vorbim de o situatie in care trenurile fac mai mult astazi decat faceau in 1938.
Lucrarile de infrastructura sunt ori blocate, ori puternic intarziate, cu licitatii care treneaza de mai bine de doi ani (precum cele de pe Campia Turzii – Tg. Mures sau cele de la tunelele dintre Lugoj si Deva). Pe calea ferata, situatia e inca si mai dezastruoasa, cu reabilitari care se anunta ca vor dura chiar si 10 ani datorita incapacitatii administrative in toate fazele, licitatiilor anulate sub suspiciuni de frauda, proiectarii defectuoase, managementului de proiect incompetent. Mai mult, politicul a taiat puternic finantarile atat pentru autostrazi cat si pentru cai ferate, bugetele din 2015, an de crestere economica, fiind chiar si la jumatate fata de cele din 2010, an de varf de criza economica.
Ca urmare, Romania a pierdut deja peste 1 miliard de euro fonduri nerambursabile acordate de UE. Adica, Romania a aruncat la gunoi echivalentul valorii muncii a 100.000 de romani pentru un an intreg, practic aruncand la gunoi 200 lei din buzunarul fiecarui roman prin incompetenta, rea-vointa, ingerinta politica si furt.
Domnul Costescu, propunerea dvs. pentru ministerul Transporturilor a declarat ieri la audierile din Parlament: „Cuvantul cheie este continuitate. Ne dorim sa asiguram aceasta punte si in scurta perioada pe care o vom avea la dispozitie sa pregatim practic toate conditiile ca urmatorul Guvern sa poata sa plece de la o baza solida”
Sa vorbim de continuitate mi se pare o dovada de cinism si nesimtire in fata contribuabilului roman si european. Nu ne mai permitem sa aruncam cu bani, nu ne mai permitem sa intarziem nejustificat proiecte, nu ne mai permitem sa ne batem joc de banul public, nu ne mai permitem sa taiem bani de la dezvoltare pentru a arunca inspre acoperirea gaurilor fiscale si pentru pomeni electorale, precum a facut precedentul guvern. O punte intre guvernari implica fix continuitatea starii de fapt anterioare, o situatie intolerabila, chiar si pentru inca o zi.
Dat fiind cele de mai sus, orice idee de dezvoltare, de mai bine, in conditiile astea, sunt pur si simplu vorbe in vant, cresterea economica si dezvoltarea si investitiile neavand de unde sa vina in conditiile in care infrastructura de transport nu permite nici macar un transport suplimentar fara cresterea intarzierilor in alta parte. Practic, este absurd sa vorbesti de viitor, de investitii in conditiile in care arterele tarii, care ar trebui sa sustina acest viitor cedeaza una cate una sub presiune si sub nepasare.
Ca urmare, solicit retragerea propunerii / demisia / demiterea ministrului propus al transporturilor. Solicit o numire din afara companiilor de stat sau a Ministerului Transporturilor, considerand ca personalul acestora este compromis, ori prin rea vointa, ori prin incompetenta, in totalitatea sa.
Cu dezamagire,
Mihai Croicu

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Asta pentru ca ati uitat deja de Inundatiile Catastrofale de acum 10 ani!
    …din 2005, cand ati devenit 3 tzari distincte pentru cel putin 2 saptamani – dpv feroviar aproape un an de zile incheiat.

  2. TRANSPORTURI.Am participat recent la o prezentare interesanta a situatiei transporturilor in Romania si m-am ingrozit.A fost practic o actiune de distrugere in toate domeniile, pe fondul unor conduceri nerealiste si care a dus la o explozie a traficului cu auto de mica capacitate urmata de blocajele aferente.Lipsa unor autostrazi moderne si de calitate, cuplata cu distrugerea mijloacelor feroviare, lipsa transportului in comun modern din marile orase ,genereaza zilnic problemele cu care suntem cu totii afectati..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihai Croicu
Mihai Croicuhttp://contributors
Mihai Croicu este membru in Consiliul Director al Asociatiei Pro-Infrastructura si cercetator la Universitatea din Uppsala, Suedia. Are studii la Universitatea Bucuresti si Universitatea din Uppsala si Universitatea din Umeå, Suedia.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro