luni, mai 20, 2024

Doi ani de la „Charlie Hebdo”. Ce a făcut Uniunea Europeană pentru creșterea securității

Am comemorat zilele trecute doi ani de la atacul terorist din redacția săptămânalului francez „Charlie Hebdo”. Este un moment care ne reamintește că și anul acesta prioritatea politicienilor trebuie să fie securitatea cetățenilor Uniunii Europene (UE) și că lupta împotriva terorismului este una continuă. Cred că este și momentul în care trebuie să trecem în revistă măsurile pe care instituțiile Uniunii Europene le-au luat de la producerea acestui atentat pentru combaterea terorismului, a radicalismului islamic și pentru soluționarea crizei refugiaților.

Agenția Europeană pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă

Poate cea mai importantă decizie luată de liderii europeni a fost operaționalizarea Agenției Europene pentru Poliția de Frontieră și Garda de Coastă, înființată la 6 octombrie 2016, la mai puțin de un an de când a fost propusă. Misiunea acestei agenții, create pe structura actualei agenții europene Frontex, este de a asigura o protecție mai bună a granițelor externe ale Uniunii Europene. Un exemplu concret din rolul pe care noua agenție îl are deja este crearea unor echipe rapide de intervenție în situații de criză care vor putea acționa pe teren în timp foarte scurt în cazul în care un stat membru UE se confruntă cu presiuni la granițele sale externe. În contextul crizei migrației consider că este foarte important ca frontierele UE să fie securizate cât mai bine, iar această instituție nou înființată joacă astăzi un rol esențial în atingerea acestui obiectiv.

Centrul European de Combatere a Terorismului

Totodată, începând cu 1 ianuarie 2016, a fost lansată o nouă structură în cadrul Europol, Centrul European de Combatere a Terorismului, prin care statele membre își intensifică schimbul de informații cu privire la combaterea amenințărilor teroriste din Europa. Fie că vorbim despre schimbul de informații privind cetățenii europeni care s-au alăturat organizațiilor teroriste, despre schimbul de expertiză și de intelligence pentru combaterea traficului de arme și a finanțării terorismului, această cooperare mai strânsă va duce pe termen mediu la creșterea eficienței măsurilor de securitate și la îmbunătățirea prevenției.

Acordul cu Turcia pentru stoparea refugiaților

Acordul cu Turcia pentru stoparea fluxului de refugiați către Europa, încheiat la 18 martie 2016, este un alt instrument care și-a arătat deja utilitatea. Datorită măsurilor prevăzute în cadrul acordului, intrările ilegale din Turcia în Grecia au scăzut de la o medie de peste 10.000 de refugiați/zi, cât era vara anului 2015, la câteva zeci de persoane, cât este în prezent. Pentru a reuși această scădere, au fost alocate deja ajutoare umanitare și non-umanitare de aproximativ 2,2 miliarde de euro. Vorbim despre fonduri importante, dar efectele benefice ale acordului, mai ales când vorbim despre securitatea noastră, a cetățenilor europeni, sunt net superioare.

Registrul cu Numele Pasagerilor Companiilor Aeriene

Tot pentru a combate terorismul a fost adoptată, la 14 aprilie 2016, Directiva UE privind Registrul cu Numele Pasagerilor Companiilor Aeriene (PNR). Acest instrument prevede punerea la comun a datelor tuturor pasagerilor pentru toate zborurile din state terțe către Uniunea Europeană și viceversa, inclusiv a datelor privind călătoria și itinerarele, a detaliilor de contact și informațiilor referitoare la plată, permițând astfel detectarea și prevenirea infracțiunilor legate de terorism. Pentru a putea contracara noi atacuri pe teritoriul Europei, trebuie să fim capabili să identificăm din timp persoanele suspecte de legături cu rețelele teroriste. Un prim important pas este depistarea acțiunilor pregătitoare, cum ar fi călătoriile în acest scop în state precum Siria și Irak. Registrul cu Numele Pasagerilor Companiilor Aeriene devine, astfel, un bun instrument de prevenire pentru serviciile de securitate și siguranță națională din statele membre. O mai strânsă colaborare între Uniunea Europeană și țările din exterior în acest domeniu al securității naționale este esențială pentru a putea combate terorismul, dar și alte infracțiuni grave, de aceea, sunt convins că folosirea acestor date în comun își va arăta tot mai mult utilitatea în acțiunile de prevenire a actelor care periclitează securitatea cetățenilor europeni.

Alte acțiuni în curs de implementare

Dar acestea nu sunt singurele acțiuni care au produs și produc încă schimbări majore în modul în care statele membre luptă împotriva terorismului. Instituțiile europene și statele membre au decis totodată:

  • · numirea unui comisar european pentru Securitatea UE;
  • · revizuirea Directivei UE a armelor și a combaterii terorismului;
  • · triplarea capacităților Frontex pentru mai multe operațiuni, ceea ce a permis îmbunătățirea supravegherii și intervenției rapide în zona Mării Mediterane;
  • · alocarea, în vederea combaterii migrației, a aproximativ 4,5 miliarde de euro din fonduri UE și din contribuții ale statelor membre pentru susținerea eforturilor de primire a refugiaților pe care le fac statele din prima linie, fonduri fiduciare, asistență umanitară;
  • · înființarea, în cadrul Europol, a Unității de monitorizare și raportare către furnizorii de internet a conținutului extremist;
  • · lansarea Forumului european pentru combaterea conținutului cu caracter terorist și a instigării la ură din mediul online;
  • · semnarea unei înțelegeri comune între Frontex și NATO asupra modalităților de cooperare în Marea Egee.

Alte sute de propuneri aflate în plin proces decizional

Pe lângă aceste acțiuni, instituțiile europene și statele membre au înaintat alte câteva sute de propuneri care se află în diferite stadii de decizie la nivel administrativ și care, odată implementate, vor contribui, de asemenea, la sporirea nivelului de securitate în interiorul Uniunii Europene. Aș aminti doar câteva dintre aceste inițiative:

  • · propunerea unui sistem european de informații și de autorizare privind călătoriile;
  • · propunerea unui plan de acțiune privind securitatea documentelor de călătorie;
  • · propunerea de revizuire a Sistemul de Informații Schengen;
  • · propunerea instituirii unui sistem de intrare/ieșire pentru a întări frontierele UE;
  • · propunerea de adaptare și consolidare a sistemului Eurodac, care contribuie la identificarea solicitanților de azil şi a persoanelor care au fost prinse trecând fraudulos o frontieră externă a Uniunii Europene și propunerea de extindere a domeniului de aplicare, ceea ce va facilita returnările și va contribui la combaterea migrației ilegale;
  • · propunerea certificării echipamentelor de control în aeroporturi;
  • · recomandarea unei scheme de admisie umanitară voluntară cu Turcia pentru refugiații din Siria.

Trebuie să înțelegem că nu există o soluție magică pentru a rezolva crize precum cele declanșate de atentatele teroriste și refugiații de război. Trebuie, însă, să înțelegem că instituțiile europene și statele membre au acționat cu responsabilitate în fața acestor inițiative menite să combată terorismul chiar și atunci când un consens părea greu de obținut la nivelul celor 28 de state membre. Mai sunt lucruri de făcut până să putem spune că situația este rezolvată, unele decizii vor trebui adoptate, altele vor trebui îmbunătățite, dar cred că noi, politicieni și cetățeni, deopotrivă, trebuie să discutăm mai mult despre soluțiile pe care le putem adopta pentru propria noastră securitate. Numai în acest fel și numai împreună putem să luptăm eficient împotriva terorismului. Acesta poate și trebuie învins, dar este o bătălie de zi cu zi și trebuie să o ducem împreună.

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. hahaha, intrebare retorica…pai a mai adus cateva milioane de musulmani ca erau prea putini,,,asa s a marit numarul celor dispusi la asasinate in numele lui allah si creste si sansa ca acestia sa scape fiind ajutati de mai multi coreligionari….in rest cam nimic, poate introdcuerea unei cenzuri in anumite tari ca presa sa nu mai spuna religia asasinilor, si cumpararea totala a presie pretinse main stream care a devenit o presa de propaganda,,,,sa speram insa ca efectul Trump va trezi populatiile europene din europa si acest cosmar al silamizarii fortate va lua sfarsit

  2. Aceasta comemorare nu trebuie sa ne facă sa ignoram o alta fata a intolerantei, cea presupus democratica. Am citit câteva ediții ale aceste reviste care se voia de satira si umor și am găsit-o nesărata, scrisa și desenata de oameni lipsiți de talent. Acești oameni încercau să-și vândă revista, mai precis sa facă bani, atacând ceea ce alți oameni considerau, asa cat înțelegeau ei, ceva sfant. Cam atât.
    Nu-i aprob pe fanaticii care au făcut celebri un grup pana atunci anonim de jyrnalisti si caricaturisti, dar nu vad o mare victorie a democrației posibilitatea ca orice jurnalist mediocru, sau presuspus artist, să-și exerseze instinctele mercantile pe seama celor pe care-i considera inferiori, cultural, etnic sau religios. Intre timp Charlie Hebdo a revenit la tirajul confidențial anterior evenimentelor aniversare aici, adică câteva zeci de mii de exemplare. Asta într-o tara cu 65 milioane de locuitori.

    • Ca sa ma exprim mai explicit imaginați-vă ca trăiți la bloc și vecinul dvs este musulman sau evreu. Va place un grătar de porc și de obicei îl faceți în bucătărie. Dar de cateva saptanani un drăcușor va îndeamnă să-l faceți pe balcon, la 30 cm distanta de balconul vecinului
      Într-o zi vecinul vine acasă după ce a aflat ca de mâine nu mai are serviciu, fiica ii spune ca se muta cu un necredincios, iese pe balcon sa se răcorească și este agresat de miasma de porc nejuganit (ca asa este democratic).
      Exista o șansă din 100 ca acel individ să-și piardă mințile.
      Cred ca ar trebui sa ne concentram mai mult pe teroristii autohtoni de tipul celor dim Norvegia, Japonia sau USA.

  3. Insirurire indigesta si absolut interminabila de „masuri” luate de UE, care mai de care mai inutile , ineficiente si costisitoare, intr-un cuvant, birocratice. Numai enumerarea lor ar necesita angajarea unor functionari suplimentari (cu secretarele aferente) dar probabil ca astfel sa se creaza la UE locuri de lucru pentru pletora de masteranzi si doctoranzi in spe, vajnici aparatori ai „organizatiei”.
    Europa are nevoie de o limitare radicala, chiar de o intrerupere a fluxului de migranti si nu de contopisti cu ifose care taie frunza la caini pe salarii astronomice.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Siegfried Muresan
Siegfried Muresan
Siegfried Mureșan este un economist și om politic român, deputat european din partea Partidului Național Liberal. Născut la Hunedoara, Siegfried Mureșan a absolvit cursurile Academiei de Studii Economice din București și programul de Master în Științe Economice și Management la Universitatea Humboldt din Berlin. Siegfried Mureșan se află la al doilea mandat de europarlamentar. Este vicelider al Grupului PPE din Parlamentul European, președinte al Delegației Parlamentului European la Comitetul Parlamentar de Asociere UE - Moldova și membru în Comisia pentru bugete și în Comisia pentru afaceri economice și monetare. Siegfried Mureșan este, totodată, vicepreședinte al Partidului Popular European.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro