vineri, mai 17, 2024

Nicolicea la ACER?

Acum ceva vreme se zvonea că dl. Eugen Nicolicea, un excepțional specialist în energie, ar fi în cărți pentru conducerea reglementatorului în energie ANRE. Mi se pare profund nedrept ca o asemenea competență să fie irosită pe conducerea unui reglementator amărât din România și trag nădejde ca dl. Nicolicea să-și ia inima în dinți și să candideze direct la funcția de șef al ”reglementatorului european” de energie ACER, că tocmai se eliberează postul.

Lăsând gluma la o parte, Comisia a trimis niște scrisorele în care atrage atenția statelor membre că, așa cum o cer și Directivele, reglementatorii în energie trebuie să fie și competenți, și independenți de influența politică. Or, asta nu se poate decât dacă, înainte de toate, vârful acestei instituții este selectat după criterii competitive și transparente dintre oameni independenți de politic și de industria reglementată, printr-o procedură clară și cu interviuri serioase la comisiile de specialitate în Parlament, nu pe ”algoritm politic”. De fapt, cam așa ceva cere și legea românească (160/2012), dar, în tradiția locală, legea nu s-a aplicat niciodată în spiritul ei, nici măcar în 2012 imediat după ce fusese adoptată. În octombrie, mandatele a 4 membri ai comitetului de reglementare expiră, inclusiv mandatul președintelui; nu se pot numi interimari și nici nu se pot prelungi mandatele celor care ocupă azi funcțiile, că legea nu permite; deci, dacă nu se fac numiri până atunci, se va ajunge la un blocaj, că nu va mai exista cvorum pentru niciun act pentru care e nevoie de comitetul de reglementare.

Desigur, numele celor 4 poate fi scos din joben și oamenii pot fi numiți pe repede-înainte, pe motivul urgenței, de parcă nu s-ar fi știut încă din 2012 că mandatele expiră peste 5 ani și n-ar fi fost vreme de o selecție ca la carte. Că miza conducerii reglementatorului este una mare, ne putem da seama după acuzațiile repetate ale Ministerului Energiei că ANRE e de vină pentru creșterea prețului la energie electrică în vară și că, poate, ar fi bine ca unele funcții ale reglementatorului să fie preluate de guvern sau chiar reglementatorul să fie subordonat guvernului. O asemenea trăsnaie ne-ar arunca drept în infringement, ca în 2009, dar avem memoria scurtă.

În primul rând, de ce naiba ne pasă? Ce face până la urmă un reglementator în energie? În esență, construiește piața. ANRE e un reglementator ex ante de concurență în energie, așa cum Consiliul Concurenței este unul ex post. Consiliul Concurenței depistează abuzurile de piață și practicile neconcurențiale după ce ele s-au produs și îi aleargă pe culpabili cu anateme și amenzi, în timp ce ANRE construiește regulile în piața de energie care să limiteze în avans posibilitățile de abuz și practici neconcurențiale. Liberalizarea, accesul nediscriminatoriu la rețele, licențierea, regulile de tranzacționare pe diversele piețe fac exact asta. Pe scurt: un ANRE funcțional este esențial ca să se evite vechile șmenuri de tip ”băieții deștepți” din energie, creșteri arbitrare de tarife pe componentele de monopol natural (rețele de transport și distribuție) sau limitările abuzive și arbitrare la intrarea în piață a unor noi concurenți – producători sau furnizori. De aceea e important ca funcțiile de top să fie ocupate de oameni care să știe meserie, nu de sinecuriști și nici de oameni care să aibă interese chiar în piața reglementată. Tocmai din cauză că e un domeniu tehnic, iar cei care ar putea face abuzuri sunt oameni deștepți și pricepuți la șmecherii tehnice, e nevoie de un reglementator mai deștept decât ei.

Cum să găsim însă oameni atât de pricepuți și, la fel de important, să nu fie prea buni prieteni cu cei pe care ar trebui să-i reglementeze? Dacă nu știm cum ar trebui selectați cei din comitetul de reglementare, nu e nevoie decât să ne uităm cum face ACER, instituția europeană care seamănă cel mai mult cu ceea ce s-ar putea să devină în viitor un reglementator european al pieței unice de energie. La ACER s-a deschis selecția pentru postul de director. Avem așa:

– un anunț public, chiar în ”monitorul oficial” european, că se deschide selecția, cu criterii clare de selecție. Sunt scrise clar atribuțiile pe care le va avea de îndeplinit directorul:

  • recrutare și supravegherea activității angajaților agenției și contracte
  • pregătirea și lucrul în cadrul boardului
  • adoptarea și publicarea deciziilor, opiniilor, recomandărilor agenției, după ce sunt aprobate de board
  • pregătirea programului anual al agenției
  • punerea în aplicare a programului anual
  • elaborarea bugetului instituției
  • adoptarea de proceduri și norme interne de funcționare a agenției
  • comunicare cu publicul

Criteriile de selecție sunt iarăși clare:

  • experiență de management (la nivel strategic și management intern, experiență națională și europeană; experiență în management financiar, planificare bugetară, control intern, sisteme de risc etc, în entități mari; succes demonstrabil într-o poziție de manager cu subalterni, administrativi și tehnici)
  • competențe tehnice (experiență demonstrabilă în politici în domeniul energiei, reglementări în energie, la nivel național sau european, supravegherea pieței, construcția pieței de energie; înțelegerea politicii europene în domeniu, viziune strategică în domeniul energiei etc)
  • competențe de comunicare și negociere demonstrate, cu publicul și cu toți actorii relevanți din sector europeni și naționali, competențe de inovare și promovare a activității agenției, capacitate de relaționare cu instituțiile europene.

Criteriile de eligibilitate sunt de asemenea stricte și clare:

  • studii superioare
  • 15 ani de experiență dintre care 5 în sectorul energiei
  • 5 ani de experiență managerială de top
  • o limbă europeană și engleză.

Cine va face selecția? Mecanismul este la rândul său transparent și clar chiar din anunț – dar postul e suficient de important încât selecția să dureze aproape un an (postul, pentru care se pot depune candidaturi până pe 27 septembrie 2017, e disponibil din 16 septembrie 2018!). Pe scurt:

  • Comisia Europeană numește un panel de preselecție care face un prim filtru, selectându-i pe cei care îndeplinesc criteriile de eligibilitate și criteriile de selecție.
  • Cei care trec sunt intervievați de un consiliu consultativ al Comisiei care verifică candidaturile cu experți independenți
  • Cei rămași au un interviu cu Comisarul pentru Energie și Schimbări Climatice
  • Lista scurtă ajunge la boardul ACER, care selectează directorul din listă
  • Cel selectat pentru post trebuie să susțină o declarație în fața europarlamentarilor din comisiile de specialitate.

Cred că e inutil să mai spunem că nu au cum să se ”piardă” candidaturile pe parcurs, cum se întâmplă la noi.

Tot așa, există mecanisme de control pentru a se evita conflictele de interese între persoana selectată pentru postul de director și industria reglementată sau alți actori relevanți din sector.

Cam aceasta e importanța unui post de reglementator în energie în lumea civilizată și așa se face o selecție cu adevărat competitivă. Desigur, la noi nu există nici timp, nici competența administrativă pentru organizarea unei selecții de asemenea amploare, dar:

  • criteriile de selecție pot fi chiar luate cu copy paste din cele de mai sus. De astfel de competențe e nevoie pentru un președinte de reglementator național în energie, într-o piață în curs de liberalizare și schimbare majoră de direcție (construcția instrumentelor de piață, deschiderea pieței de gaze pentru export, proiecte de interconectare europene. intrarea în piață a unor producători noi – regenerabile, resurse din Marea Neagră; rețele inteligente etc.)
  • există timp, chiar dacă e scurt, pentru ca, pe de o parte, comisiile de specialitate să pună un anunț public de candidaturi pentru cele 4 posturi și tot comisiile de specialitate să numească în acest timp un panel de experți externi relevanți și credibili care să analizeze candidaturile după criteriile de selecție. Panelul trebuie să prezinte public rezultatele evaluării și notele candidaților.
  • persoanele selectate de acest panel să susțină public un program în fața comisiilor de specialitate în Parlament într-un interviu difuzat online.

Ce ziceți, domnu’ Nicolicea, vă băgați?

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Coincidență sau nu, cu câteva săptămâni în urmă am fost invitat de ACER să susțin un seminar WebEx pentru personalul lor din Ljubljana. Am decis să le prezint Gas Hydrates and Organic Shales – Two Significant Unconventional Energy Resources, pe baza experienței directe pe care o am cu ambele resurse. Prezentarea tip duplex video/audio va avea loc marți, 26 septembire 2917, ora 15 (ora Sloveniei).

    Pentru că audiența va fi heterogenă – upstream, midstream și downstream ingineri, economiști, planificatori, administratori publici etc. – sper ca prezentarea mea să ofere reglementatorilor ACER idei despre potențiale alimentări cu gaze naturale din surse neconvenționale. Chiar dacă, în prezent, revoluția argilelor se vorbește numai cu accent american, niciodată nu este prea târziu pentru a identifica potențialul resurselor neconvenționale și în țările UE.

    • Pentru cei interesați de Webinarul organizat de ACER, ofer mai jos posibilitatea de participare:

      Hello,

      ACER Gas invites you to join this WebEx meeting.

      Age of Plenty: Web-based discussion with dr. Cranganu – gas hydrates, shale revolution
      Tuesday, September 26, 2017

      2:50 pm | Europe Summer Time (Paris, GMT+02:00) | 2 hrs

      Meeting number (access code): 845 717 370

      Join from a video system or application
      Dial [email protected]

      Join by phone
      +44 (0)2034574333 United Kingdom Toll
      Global call-in numbers

      Can’t join the meeting?

      IMPORTANT NOTICE: Please note that this WebEx service allows audio and other information sent during the session to be recorded, which may be discoverable in a legal matter. By joining this session, you automatically consent to such recordings. If you do not consent to being recorded, discuss your concerns with the host or do not join the session.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro