luni, mai 20, 2024

Responsabilitatea libertății

A trecut, și Slavă Domnului că a trecut fără incidente majore, ceea ce numeam, metaforic, în comentariul publicat ieri, “prima zi de libertate”. Nu au fost luate cu asalt magazinele, cei mai mulți dintre semenii noștri au purtat măști, au respectat ceea ce se numește, cu un monstru lingvistic, ‘’distanța socială’’ și, desigur, legea.
Dacă îi punem la o parte pe iresponsabilii lesne bănuibili că au tulburări de natură psihiatrică sau măcar frustrări ce țin de nerealizarea personală sau de andropauză, care s-au adunat ieri în Piața Victoriei, în frunte cu aventurierul politic Bogdan Stanoevici și cu brigandul de sorginte pesedistă Adrian Severin, iresponsabili susținuți de Evenimentul zilei ,bucuros că poate vorbi despre nu știu ce proteste antiguvernamentale la care visează jurnaliștii, ca și sponsorii lui politici, dar și de cei grupați în jurul mizerului Sputnik, observăm că oamenii nu au profitat, sau nu au profitat cu incidente majore, de mult invocatul vid legislativ, de relativa incapacitate a autorităților de a lua măsuri de coerciție. Pentru acest vid se fac vinovați și guvernanții, și Opoziția, și CCR, și Avocatul pretins al Poporului. Au contat, probabil, în menținerea calmului, avertismentele, digitația, altminteri pusă la zid de ciutacii din presă, a președintelui Iohannis care a afirmat că, dacă lucrurile vor scăpa de sub control, nu va ezita să reinstituie starea de urgență, dar, mai mult, veștile medicale îngrijorătoare. Cele ce i-au confirmat pe medicii care ne-au avertizat nu doar că nu a trecut primejdia, ci și că nu a trecut nici măcar vârful pandemiei.
Putem însă oare să spunem că lucrurile ar fi mers ca unse, ca pe roate ?
Nu, nici vorbă. Nu au mers astfel nici în timpul stării de urgență, atunci când au ieșit la iveală toate hibele Statului roman. Când am văzut decontul reformelor începute, mimate, avortate, abandonate în vremea celor 30 de ani de la Revoluție. În domenii care fac obiectul activităților și intereselor mele- școala și teatrul- ele mi s-au părut mai mult decât evidente. Strigătoare la cer de-a dreptul. Așa că s-a recurs în ambele domenii la improvizații, la cârpeli, la ceea ce numim, delicat, ‘’soluții de avarie ‘’. S-au formulat noian de propuneri referitoare la felul în care ar trebui să stea lucurile de acum încolo. Adică după momentul revenirii la normalitate. O parte dintre aceste propuneri sunt visătoare sau romantice. Ca să nu spun chiar nerealiste. Dar sunt multe ce merită să fie luate în seamă, discutate, analizate. De oameni de meserie, de oameni care se pricep. Și nu de cei care, de pildă, pretind că ar fi familiari ai teatrului, care iau în derâdere comicăriile involuntare, dar și incalificabile, ale actualului ministru al Culturii, dl. Bogdan Gheorghiu, însă vorbesc despre piesa IaNke, TaNke și Cadîr. Ori care vor reformarea învățământului fără să aibă habar despre ceea ce înseamnă, cum se spunea pe vremea studenției mele, ‘’documentele care stabilesc conținutul învățământului’’. Ori o tot țin langa cu rolul tămăduitor al Bisericii.
Nu au mers lucrurile așa cum ar fi trebuit să meargă nici în cele câteva ore ce au marcat trecerea de la starea de urgență la starea de alertă.
Așa după cum am scris în comentariul publicat joi pe contributors. ro, Guvernul nu a pregătit așa cum ar fi trebuit să o facă pasajul cu pricina. Nu mi s-a părut nicidecum firesc ca joi, cu câteva ore înainte de zisa ‘’liberare’’ să nu cunoaștem, cu exactitate limitele între care se va putea ea exercita. Lucrurile s-au clarificat doar cu jumătate de oră înainte de miezul nopții. Repet ceea ce am mai spus. Miniștrii noștri stau prea mult prin studiourile de televiziune, ne tot notifică faptul că gândesc. Ar fi mult mai bune dacă ar alege să apară public doar când gândirea s-a metamorfozat în ceva concret. Ezitările, improvizațiile, deciziile luate pe genunchi sau la botul calului dezorientează populația Îi dau senzația de inprovizație și de neîncredere. Or, libertatea nu se poate fundamenta pe ele. La fel cum nu se poate exercita nici responsabilitatea.
Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Ieri seara am scris pe undeva un text cred eu ca si „inspirator” dar care poate ar fi inteles mai greu si pe care l-am scris ca replica in fata unei recomandari a unei libertati fara limite adica a unei anarhii si pe care il reiau aici si mai scriu cate ceva in continuarea lui in topicul acestui fir:

    „Si totusi libertatea ta nu este absoluta, este un teritoriu marginit si blocat uneori de libertatea celorlalti .Eu daca as fi in vestul salbatic as considera ca sunt in dreptul meu sa te impusc daca te duci acum in Piata Victoriei, manifesti contra covidului si a celor ce cred ca el exista si te imbratisezi cu cateva zeci care ca si tine cred ca este un produs al ocultei mondiale (este si agentul KGB Adrian Severin pe acolo care te starneste si fuge acasa sa nu se imbolnaveasa) si apoi vii acasa, in blocul unde esti vecin cu mine si eventual imi imbolnavesti un copil sau o ruda sau chiar si pe mine.
    Si as face-o cu placere, ma refer la chestia cu impuscatul.”

    Si acum lasand de o parte elementul de pamflet tip Banciu din cenzuraul meu comentariu political poate nu prea corect, o sa scriu ce cred ca trebuia facut aseara si ce ar trebui facut si in viitor in fata unor asemenea manifestari daca nu vor exista si alte mijloace de reprimare si care cum nu sntem in vestul salbatec nu vor fi pistolul :)

    Si anume: Megfoane in Piata care sa explice ca prin exercitarea unei iluzorii libertati, cei de acolo nu ca isi pun sanatatea lor in pericol care la urma urmei ii priveste pe ei, ci si pe a altora fara ca acestia sa-si fi dat aprobarea adica comit siluirea inconstienta poate a altor oameni. Si in final i-as conduce cu niste agenti pana la locuuinta lor, unde as anunta vecinii sa se fereasca (doar stim ca niste asistente medicale au fost chinuite de niste vecini stupizi-niste personaje de aceiasi factura cu acesti manifestanti – doar ca pe invers) de cei care manifestau aseara si care nu ii vor felicita pentru ce au comis.

    • Cum adica sunteti CENZURAT ? Vad ca scrieti absolut ce va vine la gura
      (era sa spun ” in minte” – scuze ! ) si vad ca a aparut si a doua oara.
      Ceea ce e OK.
      Ca si nick name ul meu care si-a gasit in creatiile dvs o excelenta justificare.

  2. Si fiindca va simpatizez si fiindca ieri la dvs am eadus in discutie problema pensiilor normale contributive revin acum cu postarea pusa pe feisul ministrului Catu care mereu ne asigura ca ele se vor da marite cu 40%. Ce sa faca si el acum trebuie sa parieze astfel
    Asadar:

    Ion Adrian Dle Ministru Catu ganditi-va la ce scriu acum: Dle Catu ma bucur ca nu vor fi scaderi ale salariilor si pensiilor.Imi doresc ca guvernul sa poata fara sa indatoreze generatiile viitoare sa respecte acea majorare masiva cu 40% a punctului de pensie, dar cred ca nu trebuie sa fugim din fata unei disctutii de principiu si necesare la urma urmei si anume rostogolesc ceva scris de mine pe contributors.ro:
    „In aceasta “libertate” ma astept ca ca presa sa pedaleze din ce in ce mai tare pe marirea cu 40% a pensei vorbind mereu de acea lozinca a dreptului castigat?
    Intrebare pentru specialisti:
    Pensia este un drept adica dreptul la pensie care la noi si in multe parti s-a reaolvat prin metoda de intrajutorare intre generatii introdusa de Bismark si care sunt pensiile contributive Dar dreptul imprescriptibil la o suma anume odata ce o gasca o voteza intr-o istitutie destinata sa adune mai degraba din acestia care nu pricep ce voteaza cum este parlamentul actual sa devina un drept castiga, de unde decurge oare?
    Sunt un pensionar conform unei legi principial corecte cat timp se bazeaza pe contributivitate asta ca sa nu se creada ca am vreun partis-pris”
    Adaug ca pensia bazata pe contributivitate are la baza doi piloni principiali:
    a) Dreptul la pensie castigat prin contributia viitorului pensionr la plata actualilor pensionari din banii munciti de el
    b) Dreptul de a-i fi calculat corect adica pentru a-i intoarce inapoi cele contribuite de el in timpul vietii de munca intr-un mod maxim posibil de echitabil dar evident ca si in functie de posibilitatile prezente(CAS actual) pentruca atunci and avansezi sumele castigate de tine prin procedeul CAS catre pensionarii atuali faci un pariu ca si societatea in viitor cand tu vei fi pensionar va fi capabila sa-ti returneze aceasta suma si repet un pariu si nu un contract privat cu o institutie privata cum este o pensie privata. Si castigul pariului depinde si de tine adica de factul ca in ce masura ai reusit si tu in timpul vietii tale active sa construiesti o societate sustenabila cu angajamentele pe care le ia dar daca si tu sie cei de azi pierd acest pariu nu poti sa pretinzi ca tie sa ti se returneze inapoi tot ce ai dat astfel ca cei care dau azi sa ramana mai cu nimic Adica asta este este un pariu si dvs guvernantii faceti maxi,ul ca el sa fie castigat corect de actualii peronali. S-ar putea face chir calcule exacte plecand de la contributia fiecaruia, de evolutia valorii banului si o valoare anume a pensiei care este durata de viata a pensionarului ca sa isi poate recupera banii dati pentru pensiile platite de el in trecut. Se poate la medie(durata de viata mdie) nu foarte greu
    Oare care trebuie sa fie IQ-ul cuiva sa inteleaga ce spun eu.

  3. Obiectivitatea remarcabilă a textului mă determină să fac o observație…

    În cuprinsul acestei platforme sunt publicate articole pe diverse teme: economie, administrație, cultură, politică, media, educație șamd. Dar, indiferent că tema articolului este economie, administrație, cultură, politică, media, ori educație, în mod frecvent este inclus și un reproș la adresa Bisericii. …Cel mai adesea nespecificată, „Biserica” în general, dar cu subînțeles către una anume.

    Deci, dacă economia României merge prost, este pentru că „Biserica” nu plătește taxe, dacă sănătatea publică este deficitară, este din pricina rolului tămăduitor al „Bisericii”, dacă administrația este ineficientă, Patriarhul „Bisericii” are o vină, dacă este vlăguită cultura, apoi din pricina religiei vetuste pormovată de „Biserică” este așa, dacă politicile publice sunt eronate, nu guvernul, ci „Biserica” este vinovată din cauza Catedralei supradimensionate, dacă presa este deplorabilă, din cauza implicării/neimplicării „Bisericii” este, dacă educația nu este precum ne-am dori, atunci, „Biserica” este cea responsabilă, pentru că promovează predarea religiei în școli șamd….

    Încerc să-mi imagineaz oare cum ar fi dacă am schimba perspectiva și, pe orice tema ar fi articolul publicat, autorii ar ține-o langa cu „prin voia lui Allah” economia este echilibrată, „mulțumită lui Allah” sănătatea publică funcționeză buine pe vremea molimei, „cu ajutorul lui Allah” educația se adaptează condițiilor de criză șamd.

    Adcă, unii ar ține-o langa, așa, cu o idee fixă…

    • Corect, sunt multi care considera nu ca biserica in genere ci asta ortodpxa adica ortodoxismul cel putin asta vizibil la nivel societal este de vina in mare masura pentru inapoierea acestui popor. Este o tema care ar merita abordata aici pe platforma

    • @ Constantin

      Dvs., ca economist ar trebui sa aveti in vedere ca Patrairhul BOR este platit de stat (si din taxele dvs. – cum uneori reamintiti in unele comentarii) cu un salariu egal cu cel al prim-ministrului; cel care este seful celor de-ai lui „Allah” (imam ?) n-are acelasi salariu si nici aceeasi influenta.
      In plus, unii din ierarhi ortodoxi (vezi cazul Constanta) – la fel platiti si din taxele dvs. -incalca chiar recomandarile Patriarhului.

      In contrast, in SUA partnerul strategic al Romaniei, bisericile sunt doar societati de caritate, nefintate de stat si chiar au fost procese privind fraude facute de slujbasii unor biserici. Sicum stiti, pe orice bancnota americana este scris „In God we trust”.

      La fel si alte biserici din tarile din Europa.

  4. In nici o tara nu exista legi si situatii clare, fiecare incearca drumul pe care il considera a fi corect, priviti catre „modelul german” pe care multi nu-l inteleg, cei din afara cu atat mai putin.
    Totul de depinde de cum respecta populatia indicatile si propunerile venite din parta autoritatilor
    Daca aceestea nu vor fi respectate, vezi purtarea mastii, atunci totul este in zadar chiar daca ar fi totul clar precum „lacrima”.

  5. „Libertatea fără conştiinţă morală se transformă în opusul ei” (deocamdată – terorismul). Spusele unui clasic. Ce părere aveţi ?

  6. Azi am ajuns in Piata Victoriei. Yes !
    Nu ca participant la Protest ci pur si simplu am stabatut Piata pe bicicleta pe la ora 13.30 revenind de pe un traseu ambitios care a inclus si traversarea Prcului Herastrau de la Pescarus pana la Casa Scanteii.
    Acum trei zile , la aceeasi oră , as fi putut fi AMENDAT pentru ca la 13.30 expirase TIMPUL ALOCAT SENIORILOR.
    De altfel in cele 2 luni de STARE DE URGENȚĂ hobby ciclistilor batrani a fost practic interzis pentru ca SENIORII puteau face activitate fizica – dar numai in apropierea casei.
    Asa scria in textul (o insulta adusa logicii minime si exprimarii coerente) faimoasei Declaratii.
    Nu stiu altii cum simt dar mie mi se pare ca unul care se suie pe bicicleta si pedaleaza de colo – colo pe un traseu fix, de 200 metri, nici vorba sa se relaxeze. mai mult se enerveaza.
    Totusi dincolo de 100 + 100 de metri in jurul casei se cheama ca NU MAI ERAM PE LANGA CASA , situatie in care orice tablagiu al eroicei Politii romane ma putea amenda drastic intrucat avea BAZA LEGALA sa-i apere astfel de contaminare pe copiii oricarui Nea Ion (sau Nea Adrian) .
    Aveau baza legala , dar nu aveau BAZA CONSTITUTIONALA pentru un asemenea exces de interpretare (plimbarea cu bicicleta presupune parcurgerea catorva kilometri) Aceasta este insa realitatea , chiar daca ea a fost proclamata de persoane ne frecventabile precum Renate Weber sau Dorneanu…daca ma prindea Pristanda 2020 a fi spu Curat neconstitutional, dar te umflu !
    ***
    Ce am remarcat pe traseul meu de azi ?
    Ca exista doua categorii de persoane care POAARTA MASCA SI IN SPETII DECHISE.
    Unii sunt batraneii si batranelele , de regula mai vechi ca mine care sunt pe borna 65 .
    Este vorba de ”varstnici” legitim speriati de moarte sub tirul mediatic mercenar și învățați din
    oranduirea precedenta ca TREBUIE A FIM CUMINȚI…asa suna formularea multor mesaje care provin din acest palier de varsta : SA FIM CUMINTI !
    Mai interesanta cealalta categorie de persoane – tinere sau foarte tinere – care umbla CU MASCA IN SPATII DESCHISE . Toti au figuri luminoase , cioplite, se cam vede ca sunt mai degraba cititi, cel putin absolventi de liceu , dar probabil si mai mult.
    Poarta masca si acolo unde nu e obligatoriu. De pilda pe un trotuar complet pustiu. De exemplupe o banca singuratica din Herastrau. Reamintesc ca in spatiile libere masca nu este obligatorie.
    *** Ce ar mai fi de adugat ? Un sentiment profund față de cei care – preventiv – pun propria lor libertate in mainile de metal ale Statului, chiar si in situatii in care respectiva masinarie nu le-a cerut asa ceva.
    ****
    M-ar interesa totusi – daca tot a venit vorba – oare barbatii care poarta BARBĂ – ei nu se pun singuri in pericol ? Nici pe cei din jur ? Nici pe copii lui Nea ion ? Ca masca trebuie schimbata odata la 2 ore , dar am impresia ca barba nu , desi stropii malefici ajung pana la 2 m distanta (conform lui Arafat), paa la 5 m distanta (conform lui Rafila) si pana la Sibiu ori mai departe conform altor ganditori.
    Deci sigur cateva miliarede de covizi atarna ca liliecii si in
    #dacanaibarbanuestiintrend. .
    ***
    Mai sunt inca doua zile de libertate iresponsabila, forte propice pentru acest schimb de idei,

  7. Nu am alt fir mai bun decat acesta pentru a prezenta un firm are ne explica mai detaliat cum a actionat si cum actioneaza propagnda tip Sputnik la noi fara ca autoritatile sa reactioneze. Este un filmulet la nivelul unui fictiv de spionaj numai ca acesta este real. Vizionare placuta:

    https://www.facebook.com/malin.bot/videos/3035293539873466/?__tn__=%2CdC-R-R&eid=ARBtgHvagIqMJ3FEIlYtWgNwwipt_WyzWRD4geHlePu9X0r1h6m1T3iAvu9fowfIzZX9m2ws3E0T8HH0&hc_ref=ARRW7NGJIKSmbdOXUaJBt3cO4428fMx71-5BoH6ihmccVZAygJy-3LLOm3c7O7CQSsU&fref=nf

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro