luni, mai 20, 2024

Despre bugetul politicienilor 2013

Am asistat cu mare atenție la spectacolul mediatic pus în scenă de ”oamenii noi” (care au venit să schimbe modele și paradigme de dezvoltare) cu privire la bugetul pompos numit al ”cetățeanului” neapărat ”român”. De fapt nu era vorba de un buget și nici măcar de o schiță a bugetului. Era imposibil de făcut așa ceva în condițiile în care abia a fost inventat un Minister al Marilor Lucrări Publice ce încă nu funcționează și care nu prea știe ce să propună la capitolul de investiții (un capitol important din buget) sau în condițiile în care ministerele economice au fost sparte în bucăți pentru a mulțumi pe toată lumea. Tot spectacolul nu a avut decât rolul de a ameți și mai mult pe săracul contribuabil român care a votat ”schimbarea” și constată tot mai mult că nu va avea deloc parte de ea.

Așa numitul ”buget” a fost vândut poporului ca fiind ceva ce îi aparține. A fost servit de politicieni ca pe ceva ce poate fi controlat direct de poporul neapărat român. Ceva cu care cetățeanul nu poate fi de acord la nevoie (dacă nu are banii de taxe sau de datorie). Ceva pe care îl poate în orice moment schimba cu altceva. Absolut eronat și doar un fraier neinstruit ar mai fi înduioșat de o astfel de poveste. Acest buget, oricât s-ar chinui guvernarea socialistă să ne facă să credem, este și va rămâne doar un buget al politicienilor care extrag cu forța resursele din buzunarul nostru sub formă de taxe, deficite, datorii, inflație. Din momentul în care banii din taxe au ieșit din buzunarele noastre nu îi mai putem controla. Chiar dacă politicienii aruncă sub preș ideea de arbitrar / ineficiență în alocarea resurselor, acest lucru există cu oamenii ”noi” sau ”vechi” la putere. Guvernul (orice culoare ar avea el) ia de la unii bani (de la foarte mulți) și îi distribuie după bunul plac la unii, pe criterii pe care doar el le știe. Întotdeauna guvernul este mai tentat să aloce banii cât mai direct și cu cât mai puține licitații deschise în spate.

Confuzia din spatele ”bugetului poporului” neapărat ”român” a fost și mai mult accentuată de decizia guvernului de a calcula producția, cât colectează statul de la fiecare dintre noi în medie pe an și cât cheltuiește statul în medie cu fiecare dintre noi. Un astfel de calcul este absolut bizar și e foarte greu de citit de către noi. Prezentarea făcută de Primul Ministru are o sumedenie de confuzii și inadvertențe care merită semnalate și discutate (vezi aici prezentarea):

1. Calculul fiind făcut pe cap de locuitor înseamnă de fapt că o familie cu 2 adulți, 2 copii și 4 pensionari are de plătit o datorie de 150 Euro / 8 = 1200 Euro pe acest an pentru funcționarea statului (adică săracii de adulți care muncesc sunt obligați fără să vrea să se împrumute fără să vadă un ban cu 1200 de Euro pe care îi fac apoi cadou unor politicieni pentru a fi distribuiți ”întru folosul poporului”). De ce ar fi această datorie a mea sau a altora? De ce trebuie să ne împrumutăm ”noi, poporul” pentru fanteziile politicienilor pe care nu vom avea cum să le sancționăm? E clar că soluția de creștere din acest an vine din sporirea datoriei publice.  Nu mi-e clar dacă acei 3 miliarde Euro datorie publică vin în plus după ce rambursăm cei 5 miliarde Euro (caz în care datoria publică ar fi de 8 miliarde și nu de 3) sau din cei 5 miliarde vom rambursa doar 2 din rezerva internațională de la BNR și vom împrumuta alte 3 miliarde Euro. În prezentare se vorbește de 1.2 miliarde Euroîmprumuturi de la FMI care vor fi refinanțate. Parcă era vorba de un serviciu al datoriei total de circa 5 miliarde Euro.

2. Același calcul ne arată că statul colectează 2300 Euro în medie de la fiecare cetățean: calculul e cât se poate de greșit, pentru că o parte din aceste taxe provin indirect de la cetățeni (intermedierea este făcută de către firmele care dezvoltă afaceri). În condițiile acestui tip de agregare a taxelor, rezultatul trebuie să ne pună pe gânduri: aceeași familie de mai sus (8 membri) este forțată să cedeze anual statului român impozite în valoare de 2300 Euro x 8 persoane = 18.400 Euro. E cam mult pentru o familie și pentru puterea de cumpărare din România. Cum să nu faci evaziune fiscală cu o asemenea sumă anuală? Cum să lupți cu evaziunea fiscală în aceste condiții?

3. Nu știu cum a calculat Primul Ministru beneficiul net per cetățean al măsurilor noi introduse prin acest proiect de buget. Ar fi interesant de detaliat acest calcul din care a reieșit suma de 175 Euro net pentru că mie mi se pare a fi imposibil de calculat, mai ales că este vorba de o sumedenie de servicii care nu se tranzacționează pe piață și nu au un preț sau o valoare concretă.

4. Tot calculul e făcut în Euro la cursul de 4.5 lei / Euro. Adică guvernul și-a propus ca față de 132.6 miliarde Euro în 2011 să obțină 139.8 miliarde Euro în 2012. Adică obținem din calcul o creștere economică de 5.43% nominală determinată pe PIB-ul în Euro. Un astfel de calcul nu se face în Euro. PIB-ul nominal e în lei și cel real se obține tot în lei din acest PIB nominal cu corecția cu inflația. Dacă inflația este mare atunci PIB-ul real poate chiar să scadă. În 2012 am avut o inflație peste 4.5% și, probabil, vom avea și în 2013 aceeași situație, cu atât mai mult cu cât se preconizează liberalizări de prețuri, creșteri de accize etc. iar inflația (un indice de prețuri) le va capta destul de repede. Cu o inflație de 4.5% creșterea de 2% a PIB pe care o estimează guvernul presupune o creștere în termeni nominali de cel puțin 6.5% – 7%. Un lucru dificil de obținut și greu de determinat din calculele în Euro pe care ni le-a prezentat Primul Ministru. Ideea e că această prezentare încurcă mai mult decât clarifică și în această chestiune. Chiar nu am înțeles de ce s-a optat pentru un calcul în Euro și cu un curs fix de 4.5 lei / Euro.

5. Ni se spune că bugetul e construit pe o ”schimbare de paradigmă”, pe un ”model complet nou”. Austeritatea nu a fost bună și a dus la ”inechitate” și ”subdezvoltare” se spune în prezentare. De fapt, acest buget e tot unul de austeritate: taie din cheltuielile pe care ”oamenii noi” le vor considera arbitrar inutile (a și apărut deja o reacție a Premierului la adresa Festivalului ”George Enescu”). Salariile bugetarilor nu cresc nici în acest an (nici măcar cu rata inflației) deci tot austeritate se cheamă. Posturile în sectorul public se vor reduce și ele, deci tot austeritate se cheamă și aceasta. Taxele vor crește (cele locale deja au început) sau vin alte taxe noi (reintroducerea impozitului forfetar pe care ”oamenii noi” l-au blamat cu vehemență e iminentă; taxa auto e deja pe masa guvernului).

6. Guvernul actual mizează pe fonduri europene atrase în valoare de 2.5 miliarde Euro pentru acest an. Aceasta în condițiile în care în 2012 am atras doar 450 milioane. Mai mult, în 2013 contribuția noastră la bugetul UE va fi de 1,4 miliarde Euro și cofinanțarea statului la proiectele europene este de 1 miliard de Euro (adică ne propunem să atragem cu doar 100 milioane Euro mai mult decât plătim pentru aceste fonduri în acest an). Cum putem considera că fondurile europene ar fi motorul de creștere al anului 2013 în condițiile în care ceea ce vrem să atragem e aproape egal cu ceea ce plătim în contul acestor fonduri? De ce trebuie să plimbăm astfel de fonduri până la UE și înapoi pentru a le arunca tot arbitrar în economie?

În concluzie, singurele lucruri bune pe care le aflăm din prezentarea bugetului politicienilor și nu al cetățeanului român sunt cele legate demenținerea deficitului bugetar sub 3% și de continuarea austerității pe partea de cheltuieli ale statului român. Acest buget nu diferă semnificativ de cele din ultimii ani. ”Oamenii noi” de acum, care se presupune că sunt ”altfel” decât cei de dinainte, conservă aceleași taxe mari impuse de guvernările anterioare, adaugă datorie suplimentară celei existente (încă 3 miliarde de euro în plus), măresc taxele existente și se gândesc la noi taxe cât mai progresive. Acest buget nu va asigura nici o creștere economică pentru că nu e făcut cu fața la cetățean, în ciuda eforturilor disperate de a fi vândut populației ca atare. E un buget făcut în același stil: întâi adunăm toate cheltuielile pe care le are statul, nu reformăm mare lucru (doar ne propunem în termeni generali acest lucru) și apoi adecvăm veniturile la cheltuieli, iar dacă avem un deficit împrumutăm bani în numele poporului neapărat român.

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. Dl Ponta il are consilier pe probleme economice pe colegul dvs. D. Daianu. Poate i-ar trebui unul care explica mai simplu, pe intelesul unui procuror (ca profesie), cu vederi „che guevariste”, si care are ca motto „revolutia bunului simt” inclusiv in economie.

    In traducerea Ponta revolutia bunului simt este: luam de la cei ce se spetesc muncind si dam celor cu gura cit mai mare, si la propriu si la figurat (e.g. revolutionarii nostri, adica ai PSD). Sa nu se uite ca cei care efectiv au nevoie de ajutor de stat NU AU GURA MARE.

    Cumva festivalul Enescu este sub patronajul dictatorului? Sa-l treaca sub patronajul sefului senatului!

    Ascultind (nu cu foarte mare atentie) discursul lui Ponta pe buget, ca si alte „discursuri” am constatat ca mai am un motiv sa fiu rusinat ca sint roman si anume lipsa de prestanta a actualului prim ministru (gargaragiu, mistocar etc.). De fapt lipsa de prestanta este caracteristica majoritatii celor care ne conduc.

    • Pai bugetul Dlui. Ponta, ca sa citam din clasici „superb dar lipseste cu desavarsire”. Presupun ca eternul si blamatul domn Gherghina lucreaza acum la el; nu cred ca au curajul sa se prezinte la intalnirea cu FMI cu plansele alea in PowerPoint (sau ce soft ori folosi); ce-am vazut e cam ce prezinta un agent de vanzari unor clienti nu prea priceputi ca sa-i abureasca.

  2. Dle conf.Paun ma tem ca iar faceti politica[ evident nu economica ] Dvs,care a-ti scris asta vara ca in societate ‘numai bogatii conteaza’ veniti si faceti acum aceeasi politica conservatoare ! Ma gandesc cum dati ochii cu acad.M.Isarescu sau seful direct DDaianu, membru corespondent al academiei sau prof.dr. Florin Georgescusi alti conferentiari care ajuta guvernul

    • Imi pare rau dar:
      1. Nu fac parte din niciun partid politic, nu sunt consilierul nimanui si nici nu am de gand vreodata sa candidez
      2. Am comentat la fel de dur ceea ce au facut rau si guvernele anterioare
      3. Argumentele aduse in articol sunt mai degraba economice si nu politice
      4. Domnii amintiti, respectabili delatfel, nu au de ce sa se supere de dilemele mele. Nu cred ca sunt chiar lipsite de sens iar, daca sunt, as vrea sa stiu unde.

        • Aici aveți un articol scris de mine în noiembrie 2011 cu privire la numărul îngrijorător de măsuri de stânga luate de Premierul Boc de la acea vreme în anii săi de guvernare:

          http://www.contributors.ro/economie/socialismul-guvernarii-actuale-de-dreapta/

          Un alt articol mai vechi scris în făcea referire la aberatiile economice din discursul din Parlament a Premierului Boc pe care l-a ținut în 2010:

          http://cristianpaun.finantare.ro/2010/06/07/aberatiile-economice-ale-discursului-premierului-de-asumare-a-raspunderii-in-parlament/

          Un alt articol scris în aprilie 2011 despre cum se grăbea Guvernu Boc să anunțe cu ajutorul INS ieșirea din criză:

          http://cristianpaun.finantare.ro/2011/04/20/mirajul-iesirii-din-criza/

          Un alt articol scris în mai 2011 la imboldul unor întâmplări care îi aveau în prim plan pe unii care vroiau să bage pumnul în gât unor actori pentru o piesă cu un titlu mai ofensator:

          http://cristianpaun.finantare.ro/2011/05/20/blonda-chiorul-%c8%99i-piticul/

          Citez din el: ”Puterea actuală, în nici un caz de dreapta, își dă tot mai mult arama pe față și își arată adevărata intenție: sugrumarea completă a tuturor celor care nu înțeleg demersurile puterii, nu se aliniază și nu prezintă problema ”corect” și ”imparțial” românilor.”

          Îmi pare rău că încercați să îmi puneți etichete sau să mă înregimentați politic. Am încercat și voi încerca întotdeauna să fiu imparțial și realist. Nu iubesc optimismul la comandă și optimismul de dragul optimismului. Când am ce să laud promit că o să laud (am făcut-o și la adresa unor măsuri promovate de guvernările anterioare). Deocamdată acest guvern format din ”oameni noi” nu m-a convins. Nu face decât aceleași greșeli (dacă nu chiar mai mari) decât cele făcute de guvernările anterioare.

          • cu toate ca nu-s de acord cu ce sustineti, va rog sa ma scuzati ptr insinuare.
            nu am stiut de respectivele articole. asa ca o sa va citesc cu atentie de aici incolo si o sa-mi spun opinia strict la obiect.

  3. Guvernul anunta bugetul noului an fiscal. Bugetul cetateanului. Cetateanului care a votat USL?
    Eu nu ma simt solitar cu acest guvern. Nu numai din motive politice ci si pentru ca imi baga mina in buzunar. Am nu am trebuie sa platesc. Mai mult. Faptul ca trebuie sa platesc imi creaza o teama care are radacini in copilarie (in urma cu mai bine de cinzeci de ani). Nu aveai cum sa platesti venea perceptorul si iti confisca bunuri. Acum am evoluat, totul este transparent, totul este inregistrat, declarat pe propria raspundere. Faptul ca guvernul ma declara dator ma indreptateste sa ma intreb cum totusi ma va obliga sa platesc (nu se specifica derogari la datorie). Fiecare cetatean este dator. Dar nu pot plati pentru ca sint sarac. Sint un cetatean sarac. Cine va plati in locul meu? Oare Rusia primeste si saraci care nu vor sa plateasca taxele? Ca nu mai gindesc politic , gindesc economic.

  4. Ei, ce am avut si ce avem?

    Unde este mierea, unde este laptele care amandoua trebuiau sa curga din momentul numirii lui Ponta2?

    Si inca suntem la inceput,sa vedem si restul,caci dansul asta este fara de sfarsit!

    Mult succes in 2013!
    Cu ganduri bune!

  5. Domnule profesor,

    E foarte importantă observația dumneavoastră care reiese și din prezentare:
    – Atragem fonduri europene în 2013 de 2.5 miliarde Euro
    – Contribuția la bugetul UE în 2013 va fi de 1.4 miliarde Euro
    – Contribuția statului la cofinanțarea proiectelor finanțate din fondurile europene în 2013 va fi de 1 miliard de Euro.

    Merită arătat acest lucru pentru acei specialiști (Dăianu, Voinea, Vasilescu) care cred încă în șansa României de a se dezvolta pe bani europeni.

    Nu reiese din prezentare nici pentru ce vor fi împrumutate 3 miliarde Euro în 2013:
    – Pentru deficitul din acest an
    – Pentru ariate (cel cu medicamentele de exemplu)
    – Pentru a avea bani de contribuție la fondurile europene și pentru a ne plăti contribuția la UE
    – Pentru a refinanța creditul de la FMI

    Toți cei care au crezut în schimbare și în faptul vor fi mutați munții în loc sunt acum foarte bosumflați și vor fi și mai bosumflați în câteva luni (după tăieri și austeritate pe care Ponta se încăpățânează să o recunoască și o ascunde în spatele unor bombe mediatice ca orice politician ). A apus demult steaua socialismului iar cei care vor să o reaprindă vor avea mari probleme. Statul asistențial trebuie să mai aibă răbdare.

    An mai bun… deși e foarte probabil să avem un an copiat la indigo cu ultimii patru dacă nu și mai rău.

  6. A aparut in acest buget din 2013 colectarea averilor ilicite si tot ce nu se poate justifica?!

    In Romania la ora actuala sunt sume mari jucate de interlopi! vad dl. Ponta este ‘pretenul’ lor din moment ce nu intrevede nici o masura spre acesti oameni care desfasoara actiuni cu caracter penal! nu vrea bani decat tot de spinarea celor care muncesc corect! Aviz dl. Ponta poate mariti impozitele substantial la pensiile nesimtite care au aparut in tara asta de cativa ani!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Paun
Cristian Paunhttp://cristianpaun.finantare.ro/
Este doctor în economie, conferențiar în cadrul Facultății de Relații Economice Internaționale a Academiei de Studii Economice din București, Director executiv al Societății Române de Economie (SOREC).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro