Home » Economie »Global / Europa »Reactie rapida » Citesti:

Germania va moderniza sau va dezbina Uniunea Europeană?!

Laurentiu Diaconu-Colintineanu septembrie 2, 2011 Economie, Global / Europa, Reactie rapida
8 comentarii 4,400 Vizualizari

Ministrul german de finanţe Wolfgang Schäuble intenţionează să propună, ca reacţie la criza datoriilor din zona Euro, un proiect de nou Tratat pentru Uniunea Europeană. Conform unor informaţii din presa germană, reformele pe care Schäuble şi le doreşte vizează sporirea atribuţiilor Bruxelles-ului în economie şi finanţe în detrimentul suveranităţii statale din aceste domenii.

Criza datoriilor reprezintă nu numai o provocare majoră pentru statele care utilizează moneda unică drept mijloc de plată. Este, de asemenea, un moment de turnură pentru întreaga construcţie comunitară. În acest context, ministrul german de finanţe pledează pentru o reformă profundă a blocului comunitar. Conform presei germane, care citează surse apropiate ministerului de la Berlin, Wolfgang Schäuble vizează negocierea unui nou Tratat pentru UE. Sursele citate afirmă că Schäuble a făcut acest anunţ la o şedinţă a grupului parlamentar creştin-democrat – creştin-social din Bundestag (camera inferioară a Parlamentului federal german).

Europa are nevoie de un transfer de responsabilitate în economie şi politică bugetară către instituţiile comunitare, a descris Schäuble planul său. “Chiar dacă ştim cât de dificilă este adoptarea unui nou Tratat”. Ministrul a admis – răspunzând la o întrebare a unui parlamentar – că un asemenea document ar crea o disociere clară între cele 17 state membre ale zonei Euro şi celelalte 10 care încă nu au introdus moneda unică.

Contextul european

Tratatul care guvernează în prezent funcţionarea Uniunii Europene a fost semnat la Maastricht în 1992 şi a intrat în vigoare în 1993. De atunci, el a suferit mai multe modificări, cel mai recent odată cu Tratatul de la Lisabona. Procedura de ratificare în diferitele state europene s-a dovedit a fi însă foarte dificilă din cauza controverselor iscate în parlamentele naţionale. În Irlanda, Tratatul de la Lisabona a fost ratificat abia după un al doilea referendum.

Principiile enunţate de ministrul Schäuble se anunţă a fi extrem de controversate, atât pe scena politică germană, cât şi pe plan european. Mulţi parlamentari germani au fost extrem de nemulţumiţi când a fost adoptat pachetul de salvare a Greciei şi au anunţat că, pe viitor, vor să fie implicaţi mai mult în procesul decizional. Este aşadar extrem de improbabil ca politicienii să fie de acord cu cedarea de atribuţii către Bruxelles.

Ideea enunţată de finanţistul şef german pare a fi o completare a planului anunţat de preşedintele francez Nicolas Sarkozy şi de cancelarul german Angela Merkel la summitul de criză de la Paris. Cei doi lideri europeni au lansat atunci ideea unei guvernări economice europene care să facă faţă mai bine provocărilor economice şi financiare din zona Euro. În acest context, Wolfgang Schäuble a cerut parlamentarilor germani să dea dovadă de responsabilitate atunci când fac uz de dreptul lor de co-decizie.

Ieşirea din criză?

Dacă această idee va fi prezentată public şi asumată de şefa guvernului de la Berlin, atunci Germania va face primul pas către cererile majorităţii experţilor economici de a prelua iniţiativa în demersul de salvare a monedei Euro de la colaps. Din punct de vedere al rigorii bugetare, Republica Federală – împreună cu Polonia – reprezintă singurul model viabil de management al problemelor structurale din blocul comunitar.

Germania este în continuare cea mai puternică economie din Europa, dar nu are forţa de a trage alte 26 de state după ea. Va trebui ca Berlinul să meargă în acord cu Parisul şi să poarte negocieri dure în UE pentru a impune modelul imaginat de ministrul Schäuble. Iar dacă luăm Lisabona ca punct de plecare, probabil că demersul va dura şi mai multă vreme.

În plus, este prima dată când un politician european admite că ar provoca prin măsurile vizate o Europă a celor două viteze, împărţită pe aceeaşi linie trasată de Războiul Rece: Est-Vest. Cei mai noi membri ai UE nu vor accepta cu-una-cu-două un Tratat care să le răpească de facto şi de jure unele din beneficiile integrării europene. 10 ţări s-ar simţi aruncate înapoi la momentul 1989 şi este greu de crezut că reacţiile vor fi unele pozitive.

Europa dezbinată

Statele foste comuniste vor fi obligate să facă o alegere dură. Fie adoptă aceleaşi criterii precum clubul celor 17 din zona Euro, fie aleg să rămână în afara conceptului de guvernare economică.

Dacă ar opta favorabil unei asemenea opţiuni, atunci există riscul ca politicile economice şi de finanţe valabile în zona Euro să producă efecte adverse pe propria piaţă. Politicile economice, de ajustare structurală şi ciclică ar fi calculate la Bruxelles, de exemplu, pentru un ritm de creştere de sub 2% cât este media normală în zona Euro. Dar noii membri vor avea – odată ce criza va fi fost depăşită – un ritm de creştere mai mare din simplul decalaj de dezvoltare dintre pieţele autohtone şi cele vestice. În plus, politica de stabilitate monetară nu ar fi aplicabilă, având în vedere că majoritatea statelor estice nici măcar nu au aderat la Mecanismul European de Liber Schimb (etapă care precede introducerea monedei Euro).

Dacă statele estice ar opta împotriva adoptării criteriilor de guvernare economică, atunci, cel mai probabil, se vor izola politic. Se pune, nu fără motiv, întrebarea “Cum s-ar desfăşura un Consiliu European şi ce agendă comună ar mai avea liderii din statele comunitare în condiţiile în care atât problemele, cât şi ţelurile nu ar mai fi aceleaşi”.

Ministrul german de finanţe are dreptate: Europa necesită schimbări profunde şi ample reforme. Dar acele reforme trebuie să sporească unitatea între statele membre. Nimeni nu îşi poate permite să cedeze atribuţii către Bruxelles dacă această construcţie comunitară va deveni mai eterogenă.

Acest articol a fost publicat iniţial pe site-ul RFI

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: , , , , ,



Currently there are "8 comments" on this Article:

  1. Claudiu Minea spune:

    Pentru cine are politicieni responsabili si popor imun la populisme (situatii rare), e de preferat independenta.

    Pentru cine nu, e de discutat daca nu e de preferat trecerea pe un pilot (semi)automat.

    Cam asta ar fi dilema pentru Romania…

  2. cosmo spune:

    Germania e UE!

  3. Anne W. spune:

    ideea lui Schäuble este deja “vom Tisch”, respectiv de domeniului trecutului. Ea nu va putea fi lansata pe post de propunere, din moment ce Steffen Seibert, pricipalul purtator de cuvant al cancelarului german, a anuntat fara echivoc ca Merkel considera neavenita demararea vreunei dezbateri pe tema modificarii Tratatului de la Lisabona. Seibert a semnalat limpede ca Merkel dezagreaza iesirea lui Schäuble, cancelarul anuntand ca doreste sa actioneze in cadrul si limitele Tratatului in vigoare – dat fiind euro-entuziasmul extrem de redus al doamnei Merkel este greu de crezut ca isi va schimba pozitia inopinat si cu 180 de grade.
    Ca “Politikbeobachter” al scenei politice germane stiti, desigur, ca Wolfgang Schäuble avanseaza frecvent idei mai aparte in materie de politica europeana – a solicitat deja alegerea uninominala a unui “presedinte european” si a propus un “ministru european al finantelor”. Nici propunerea sa de zilele trecuta nu este noua – este vorba, de fapt, de o reesapare a unei idei mai vechi, din 1994, dedicate celebrului “Kerneuropa”. Acum, criza euro a constituit doar catalizatorul de care ministrul de Finante avea nevoie pentru a-si reavansa ideea unei uniuni politice. In cadrul CDU, nu ideea unei uniuni politice nu este sprijinita, deocamdata, decat de Ursula von der Leyen si Norbert Röttgen – un numar absolut insuficient de “grei” pentru a specula despre o potentiala rebeliune impotriva cancelarului.

  4. AdCor spune:

    In afara zonei Euro se afla nu numai mare parte din fostul bloc comunist, ci si cateva importante state membre din vestul Europei (UK dar si un stat nordic). Ambele au exprimat cel putin reticente, nu odata, fata de perspectiva Euro.
    Ca atare, perspectiva unei diviziuni Est/Vest nu mai este atat de clara iar implicatiile avansarii proiectului Euro, eventual ca vehicul pentru o uniune politica mai stransa, are implicatii mai largi. Este greu de crezut ca Europa cu doua viteze se va defini dupa vechile dihotomii.

    Adoptarea Euro de catre statele din Est, inclusiv RO, nu va fi un proces usor dar, la capatul drumului, rasplata este importanta. Garantiile pe care le va oferi o Europa mai bine inchegata sunt cert mai importante decat cele pe care UE le poate iferi in prezent, din cauza competentelor limitate. Ma gandesc mai ales la proiectul, distant de altfel, al eurobondurilor.

    Dihotomia Est/Vest, ca si cheie de interpretare a actualului context politic, este atragatoare, mai ales pentru intelectualii din Est in lipsa de antiteze. Este si o cheie facila, in acealsi timp, pentru un Est care, probabil, nu a uitat inca vechile silogisme ale Cortinei de Fier, fie ea si acoprita cu catifea.

    Probabil, propunerea franco – germana ar putea fi vazuta si ca un efort de reconfigurare. Dupa 50 de ani, a venit vreme sa vedem daca vechile prietenii sunt la fel de stranse si de sincere, daca vechile alinate se mai justifica si daca mai impartasim, fiecare dintre membri, acelasi set comun de valori, evident dincolo de cele ale democratiei, drepturilor omului sau pietei libere

    • coriolan protopopescu spune:

      sunt de fapt doua tari nordice, in ue, dar nemembre a clubului euro: danemarka si suedia.
      si nu dintre cele mai slabe economic..
      dar, cel mai important absent este regatul unit, care este unul dintre ce trei mari contribuabili la fondul uniunii.
      britzii nu sunt nici in schengen si nu au o veselie prea mare cand aud de ue.
      mai ales, asa labartata cum e azi uniunea.
      integrarea lor in uniune este ingreunata si de commonwealth, regina elisabeta II fiiind si regina canadei, australiei si a intregului commonwealth. cum ramane cu cedarea de suveranitate ?
      va fi facuta si in numele canadei, australiei, noii zeelande…?!
      pe de alta parte, state ca muntenegru, andora, au adoptat unilateral euro, drept moneda unica, fara a fi membre in uniune.
      se pare ca cei mai convinsi euromembrii sunt cei sase initiali.
      deci, in caz ca se va ajunge la o intelegere intre ei, sa treaca la statele unite europene, ce se va intampla cu restul ?
      caci, impunand reguli financiare drastice, este putin probabil ca state, deja euro, sa nu le poata implementa. sa nu mai vorbim de est europeni, dintre care cehii si polonezii nu prea se arata doritori de moneda unica.
      ar fi o miscare centrifuga…
      ..sa se scape de ghiulele atarnate de picioare.

  5. Dorel din reclama la coniac Unirea spune:

    Inainte de a avansa modele din alte tari, mass-media ar trebui sa cenzureze mult mai dur lansarea unor zvonuri false foarte periculoase pt. noi atata timp nu se stiu exact avantajele competitive ale tarilor respective. Daca nu avem si noi avantaje competitive pe masura, modelul nu se aplica deloc Romaniei. De ex. in Polonia fenomenul muncii in vest e de 20 de ori mai mare decat in Romania, mai vechi si consistent -avand chiar munci calificate platite bine. Concediu oficial 4-5 luni pe an, timp in care aproape toata populatia de la 16 la 70 de ani se muta in vest (Germania mai ales) si revine inapoi toamna-iarna. E greu de imaginat un asemenea fenomen, si nici macar posibil prea curand pt. noi, din lipsa excedentului ofertei cu perspective de scadere. La fel cu turismul de weekend de la Balaton (Ungaria), e greu de imaginat pt. Romania, ca tot neamtul si austriacul sa vina vineri seara si sa plece duminica seara, Romania e pur si simplu prea departe, orice ar vrea sa faca. Luand ca model Franta, Italia, Spania primele locuri in lume la turism (e vorba de zeci daca nu sute de miliarde de euro intrari pe an, din care-si permit sa plateasca diverse servicii sociale) iarasi sunt exemple utopice dezastroase pt. noi. Lipsa unor resurse primare preponderente si suficiente pt. o specializare ingusta si inalta, ne lasa din start fara avantaj competitiv natural. Modele nu pot fi decat tari fara resurse primare si fara turism, fara avantaje din relatii bilaterale, dar subdezvoltate in acelasi timp si cu clima foarte rece iarna (cheltuieli foarte mari de intretinere) asta daca vrem sa fim comozi si sa luam “modele” din alte tari. Asta ar gadila mai putin orgoliul politicienilor si analistilor, dar macar n-ar mai lua decizii cel putin regretabile.

  6. eu****** spune:

    Vise, inca un Tratat!

    De ce sa se rezolva complicat cand se poate ajuta rapid problema.

    Oare nu s-a auzit de audit?
    Periodic auditate bugetele, de care UE, urmarite executiile, la nivel de tara, si am scapat. Nu cred nici in limite impuse, pentru ca pot aparea situatii exceptionale, situatii specifice in piata financiara locala, comportamente diferite la clienti si in general la populatia din tara respectiva, obiceiurile, traditiile fac imposibila fixarea rigida a unor obiective. Ele trebuiesc ajustate, justificate si urmarite.

    Imi pare ca solutia este mult mai simpla si mai rapida…

  7. vidoco spune:

    pai mari democrati ai Europei,,,,au facut din Constitutie ,Tratat, asta deoarece Olandezi si Francezi au zis la Referendumul National ,,NU pe romaneste adica democratic majoritar, iar maimutele ,martafoi care erau putera in stat au gasit o varianta la NU cetatenilor ptr ca le era frica de un al doilea Referendum,,ca stiau ca iara o s-o su.. pe romaneste si au botezat Constitutia Europeana in Tratat deci jigodile alese democratic (citi din cetateni olandezi si francezi cu drept la vot i-au votat pe avortoni care au acaparat puterea in stat au mers la vot (procente) deci vrei nu vrei esti obligat sa votezi democratic vrei nu vrei,,trebuie de fapt stinga,dreapta centru sunt tot ei este o poltica de rotire a cadrelor, ei se rotesc si noi fraieri o su.. la rece ,ca asa este democratic,,,deci la subiect de frica unui nou Referendum ptr asa zisa Constitutie,buni si iubitzi nostri conducatori (de trib) au ratificat in numele majoritati Tratatul(Rahatul),,care de fapt este Constitutia,,,astia sunt politicieni U.E un fel de Dictatura Democratica Multipartidica(adica ei fac partea la restul noi fraieri U.E) ,,,,FARA NICI O RUSINE NE-AU ZIS CIOCUL MIC SI PASUL MARE CA NU ESTI LA DEFILARE,,,iar majoritatea(noi fraieri iara am su… ) in loc sa iesim sa le luam beregatile,,si cit nu ne dam la ei sa-i tragem in teapa asa cum ne trag ei pe noi,, se joaca de-a Alba- Neagra cu noi cei multi, ptr ca asa este intr-o democratie moderna( cum s-a ales si Barroso si Rompuy doua personalitati notori ael democratiei U.E) un sediu intro tara Belgia(care este ca-si disparuta vor fi doua) si un oras Bruxelles(care v-a fi si el impartit in doua de un Zid model a la Berlin,,,,) a mai este o personalitate aleasa democratic ( de clubul desteptilor) un asa zis martafoi cu functia de ministru ce externe,,, tot felul de persoane si tratate bizare ptr noi sclavi U.E,,,,,,P.S..romani,Napoleon, Hitler au avut asemenea dorinte care au ajuns doleante crearea IMPERIULUI EUROPA si nu au reusit asa nu vor reusi nici marionetele din birourile lor,,popoarele nu sunt proaste asa cum cred ei si nici pe departe clovni astia nu au nimic cu Europa ei distrug valorile umane Europene,,,,mie groaza de ce v-a veni singura scapare sa-i lansam in spatiu ( si asa sunt in spatiu debili astia ) nebuni astia,,,Mare este gradina lui D-zeu dar astia nu reusesc,,,(sa ne distruga pe noi adevarati europeni



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Laurentiu Diaconu-Colintineanu


Laurentiu Diaconu-Colintineanu

Laurentiu Diaconu-Colintineanu este redactor RFI si contributor HotNews.ro. Si-a inceput cariera in radio, mai tarziu a inceput sa scrie pentru a ajunge in final jurnalist multimed... Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)