Home » Economie »Energie »Reactie rapida » Citesti:

Temerea noastra se adevereste: companiile integrate vor acoperi pierderile din minerit

Otilia Nutu octombrie 26, 2010 Economie, Energie, Reactie rapida
4 comentarii 2,066 Vizualizari

Dupa cum am mai zis in mai multe randuri, infiintarea companiilor integrate de electricitate are ca scop acoperirea pierderilor din minerit prin subventie incrucisata de la Hidroelectrica si Nuclearelectrica. Iata si confirmarea: CNH tocmai a descoperit ca solutia de supravietuire a companiei este includerea in Hidroelectrica si stergerea datoriilor. Trebuie amintit ca, asa cum am negociat cu UE inainte de aderare, nu mai putem subventiona din 2010 huila (ajutor de stat) si ca CNH face acum obiectul monitorizarii de catre FMI tocmai din cauza ca pierderile companiilor de stat fac parte dintr-un deficit structural al sectorului public, care depaseste cu mult deficitul bugetului consolidat (si e si principala sursa de inflatie, dar asta e alta poveste).

De ce este proasta solutia propusa de CNH? Pentru ca:

1) banii pe care ii obtine Hidro se vor duce in acoperirea gaurilor negre de la CNH in loc sa se duca spre investitii. De pilda, Hidroelectrica nu reuseste din banii proprii sa faca o investitie de 1 miliard in proiectul CHEAP Tarnita, investitie deosebit de profitabila pentru intregul sector energetic (am putea exporta pe bani multi servicii tehnologice de sistem in Ungaria sau am putea echilibra energia produsa de 7000 MW de centrale eoliene daca am construi odata Tarnita, despre care se discuta din 1977!). Hidroelectrica are cca 50 de santiere deschise de 20 de ani de zile pe care nu reuseste sa le finalizeze, si a avut nevoie recent de un imprumut de la Banca Mondiala pt retehnologizarea centralei de la Lotru, pt ca nici o banca comerciala n-ar fi fost dispusa sa imprumute compania. Nu mai vorbim de faptul ca statul oricum nu are bani de investitii in restul sectorului energetic. Asta inseamna ca pana prin 2015 trebuie sa inchidem jumatate din sectorul termo (centralele construite acum 30-40 de ani au randamente de 35% fata de 55% centralele termo din Vest, multe nu indeplinesc conditiile UE de mediu si trebuie inchise gradual pana in 2012). Si sa nu uitam ca proiectul Energonuclear (constructia unitatilor 3 si 4 de la Cernavoda) sta blocat de 2-3 ani de zile pt ca statul vrea sa contribuie cu 51%, desi n-are bani decat pt 25%. Chiar ar fi utilizari mult mai bune in energie pt banii statului decat acoperirea pierderilor din minerit!

2) nu putem tine la infinit in viata companii care merg in pierdere. Daca acum 20 de ani puteam discuta de impactul social al inchiderii de mine (trimiterea minerilor in somaj), in prezent minerii care lucrau in 1990 au iesit aproape toti la pensie, tinand cont ca varsta de pensionare e de 45 de ani. Deci minerii pe care ii dam afara sunt angajati DUPA ce stiam ca mineritul trebuie restructurat. Daca CNH nu poate supravietui singura, trebuie inchisa definitiv. Inca de prin 2004 se stia ca pentru 1000 de lei de produs util din CNH se cheltuiesc 4000 de lei, iar SNLO e singura companie miniera de carbune care mai are si bucati competitive. Ghiciti cine acopera acum si de 20 de ani incoace pierderile CNH.

3) ca sa nu mai spunem ca subventia incrucisata (solutia minune descoperita acum de CNH) este expres interzisa de Legea Energiei electrice (13/2007).

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Citeste mai multe despre: , , , , , , , , , , ,



Currently there are "4 comments" on this Article:

  1. Gino spune:

    Nimic de comentat, daca era ceva comentam de ieri.
    Asa arata capitalismul romanesc de stat.
    Si atunci nu aveam dreptate cand spuneam ca tariful energiei sa ramana monopol de stat? Ce s-o mai dam atata prin tufis, ca privatizare,ca societati comerciale si prostii capitaliste originale, mai bine un monopol transparent.

  2. Carmen spune:

    -Scopul pentru care s-au infintat cele 2 companii integrate este, printre altele, de obtinere a unor preturi competitive pentru activitatea de producere energie si nicidecum de acoperire a pierderilor din energie.

    -CNH nu va fi preluat de Hidroelectrica, ambele se integreaza in o companie care va produce energie (pur si simplu) . Proiectul vizeaza eliminarea avantajelor aleatorii (de genul producerea de hidroenergie este mai ieftina), care nu se pot concretiza in efecte pozitive asupra economiei in ansamblu ei.

    - Subventiile incrucisate nu sunt permise in general, in conformitate cu legislatia aplicabila concurentei (sunt ajutoare de stat), prin urmare activitatea acestor companii nu se poate desfasura astfel, orice subventie are o destinatie si un parcurs bine precizat, care sunt determinate anterior alocarii.

    Carmen Patrut, absolvent SNSPA

    • Gino spune:

      Citisem parca chiar pe Hotnews precum ca marile companii de stat din energie plus CFR au datorii la bugetul asigurarilor sociale de aprox. 1mld. euro. Probabil dupa fuziunea asta vor reusi sa le plateasca, cei din energie, spre disperarea ceferistilor.
      Recitind primul paragraf constat o exprimare in minunata limba de plastic contemporana si nici al doilea nu se lasa mai prejos, abia al treilea suna ca dintr-un manual.
      Gino, absolvent al Facultatii de Autovehicule Rutiere, precum si al Liceului Industrial Energetic.

  3. Stimată doamnă Ana Otilia NUŢU,

    Referitor la articolul dvs. „Temerea noastră se adevereste: companiile integrate vor acoperi pierderile din minerit” preluat de către Hotnews, desi il apreciem pentru interesul manifestat pentru Compania Nationala a Huilei Petrosani, dorim sa-l amendam in cateva privinte.
    In primul rand, consideram ca, dat fiind faptul ca CNH-SA Petroşani este subiectul principal al articolului, ne aşteptam să ne solicitaţi un punct de vedere referitor la problematica abordata .
    In al doilea rand, asertiunea dumneavoastra referitoare la decizia CNH Petrosani de a se integra in cadul unei structuri energetice nationale este incorecta.
    Va aducem la cunostinta ca CNH Petrosani este o companie cu capital 100% de stat fiind in subordinea si coordonarea directa a MECMA.
    Activitatea companiei este guvernata, in principal, de Legea Minelor 85/2000 si Strategia industriei miniere pentru perioda 2004-2010, acrobata prin HG 615/2004.
    Va redam mai jos cateva extrase din HG 1069/sept.2010 privind STRATEGIA ENERGETICA A ROMANIEI pentru perioada 2007-2020 care se refera la aceasta tema :
    4.4.2
    C1

    “• analiza posibilității creării unei structuri organizatorice integrate comercial sau structural formată din exploatări huilă —termocentrale —hidrocentrale pentru producerea de energie electrică și termică în județul Hunedoara;”
    5. Măsuri pe termen scurt
    5.1. Structura corporativă a producătorilor cu capital social de stat

    “Se va analiza integrarea acestor producători cu societăți de distribuție aflate în proprietatea statului, rezultând companii puternice la nivel regional. În funcție de rezultatul analizei, sunt posibile regrupări ale unităților de producere aflate în prezent în cadrul S.C. „Hidroelectrica” — S.A., S.N. „Nuclearelectrica” — S.A., S.C. „Termoelectrica” — S.A., al complexurilor energetice,al altor producători de energie electrică și termică.”

    “Se va elabora o analiză pentru posibila identificare a unei soluții de integrare a minelor de huilă viabile economic din Valea Jiului cu producători de energie electrică. Posibila integrare poate fi comercială, prin contracte sau organizațională, prin crearea unui complex energetic.”

    5.4.3
    5.4.3. Sectorul minier
    “Promovarea Strategiei energetice a României pentru perioada 2007—2020, precum și implementarea acesteia impun adoptarea unui set de reglementări de natură legislativă și organizatorică, având ca obiective principale:”

    — promovarea actului normativ privind reorganizarea sectorului huilă pentru crearea unei structuri organizatorice viabile;”
    De asemenea, Hotararea de Guvern nr. 56/ianuarie 2010 privind stabilirea unor măsuri pentru reorganizarea producătorilor de energie electrică şi termică de sub autoritatea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin înfiinţarea Companiei Naţionale Electra – S.A. şi Companiei Naţionale Hidroenergetica – S.A., a fost emisa fara aportul CNH Petrosani chiar daca ne priveste direct.
    Am mai adauga, pentru corecta dvs informare, plecand de la ipoteza ca va doriti date cat mai exacte despre situatia economica a CNH Petrosani, si cateva explicatii referitoare la cauzele care au generat dificultatile financiare cu care se confrunta aceasta companie. Vi le prezentam, punctual:
     Controlarea de către Guvern până în anul 2007 a preţului cărbunelui prin Ministerul Economiei, Ministerul de Finanţe şi mai târziu Oficiul Concurenţei, fiind stabilite preţuri maximale pentru huila comercializată de CNH SA, cu mult sub costul de producţie. Această necorelare dintre preţul cărbunelui controlat de stat şi costul real de producţie (cu atât mai mult cu cât companie a achiziţionat materiale necesare pentru a continua procesul de producţie, la preţuri aplicate pe piaţa liberă) a dus la creşterea ineficienţei activităţii, care s-a reflectat în înregistrarea de pierderi ce s-au acumulat şi amplificat an de an şi au determinat accentuarea incapacităţii de plată a companiei.
     Majorarea generală a preţului energiei electrice, în vederea asigurării intrării României pe piaţa energetică europeană, a avut o creştere cu mult peste creşterea preţului la cărbune care a fost ajustat doar pe baza indicilor de inflaţie.
     Necorelarea bugetară determinată de acordarea subvenţiilor şi transferurilor sub nivelul necesar. Pe parcursul desfăşurării activităţii, CNH SA a beneficiat de subvenţii din partea statului, dar acestea nu au fost la un nivel care să permită acoperirea diferenţei dintre preţul de vânzare şi costul de producţie al cărbunelui, ceea ce a determinat înregistrarea de pierderi (veniturile realizate fiind sub nivelul costurilor) şi incapacitatea de plată a tuturor datoriilor către bugetul consolidat al statului.
     Din anul 2007 compania beneficiază de ajutor de stat acordat integral de la bugetul statului, sub forma subvenţiilor directe şi a subvenţiilor pentru protecţie socială în sectorul minier, pentru menţinerea accesului la rezervele de cărbune, conform art.5(3) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui, autorizat de Comisia Europeana pentru perioada 2007-2010.
     Politica Guvernelor României, după Revoluţia din 1989, a impus aplicarea unor ample măsuri şi programe de RESTRUCTURARE a sectorului minier din România.
     Disponibilizările masive de personal, începând din anul 1997 prin care au părăsit sistemul peste 20000 de angajaţi (45% din personalul angajat), realizate fără nici o restricţie cu privire la păstrarea unei structuri minime de calificare a personalului şi de asigurare a funcţionării minelor şi a structurilor de conducere fapt ce a determinat o gravă dezorganizare a exploatărilor miniere şi imposibilitatea desfăşurării normale a proceselor de producţie, pentru cel puţin doi ani. Salariaţii rămaşi în sistem, nu au mai putut acoperi integral, din veniturile aferente producţiei realizate în următorii ani, atât datoriile curente, aferente plaţilor salariale cât şi datoriile restante, acumulate începând cu anul 1994 de către cei 46.915 salariaţi existenţi în cadrul companiei înaintea acestor disponibilizări. Ca urmare, volumul datoriilor a crescut an de an şi neplata acestora a generat calcularea de majorări şi penalităţi.
     Ca urmare a insuficienţei fondurilor de finanţare nu s-au putut realiza obiectivele de investiţii necesare, fapt ce a influenţat desfăşurarea la parametri normali a activităţii de extracţie a huilei. Compania a fost obligată să folosească tehnologiile şi echipamentele existente care au un grad avansat de uzură fizică şi morală şi care implică cheltuieli de reparaţii pentru menţinerea în funcţiune.
     Un alt motiv important a fost acordarea creşterilor salariale procentual sau în sumă fixă având la bază hotărâri de Guvern (dar care în cele mai multe cazuri nu aveau acoperire din punct de vedere al eficienţei economice), au determinat concomitent şi majorarea datoriilor către bugetul consolidat al statului.
     Creşterea accentuată a majorărilor şi penalităţilor a fost determinată de aplicarea OUG nr 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, cu modificarile şi completările ulterioare, prin care obligaţiile fiscale principale sau accesoriile se sting în ordinea vechimii. Astfel, începând cu data de 1.01.2007, toate plăţile efectuate de companie către Bugetul consolidat al statului au început să stingă în ordinea scadenţelor debitele şi accesoriile începând cu anul 1994, context în care datoriile curente, au rămas neachitate.

    In speranta ca aveti acum informatii care sa va ajute la o mai buna intelegere a situatiei CNH Petrosani, contam pe dvs in tratarea cu obiectivitate a oricarui subiect in care veti include compania noastra si va asiguram de intreaga noastra disponibilitate pentru lamurirea oricaror neclaritati.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Otilia Nutu


Otilia Nutu

Ana Otilia Nuţu este analist de politici publice in energie si infrastructura la Expert Forum. Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)