sâmbătă, mai 11, 2024

Discriminare! Sau de ce sa nu-i lăsăm si pe elevi sa copieze?

Când am numit armata doctorilor, un fel de ISIS al României, unora li s-a părut exagerata si anti-românească această asociere. Iar eu insist: armata doctorilor din afara sistemului universitar si cercetare este un ISIS care va fi la fel de greu de învins caci, numărul adepților ei creste zilnic. Deja masa critica a fost cu mult depășita, iar miniștrii educației devin protectorii plagiatorilor, caci aceștia ii recomanda partidelor si tot ei ii pot demite pe „interceptare”. Rar mi-a fost in ultimii trei ani, sa dau mana cu un funcționar de stat sau politician care sa nu-mi strecoare cartea sa de vizita pe care scrie MBA, PhD!! Fac precizarea ca in anul 2002 când am plecat din tara pe unii i-am lăsat la împins targa prin spital sau la aruncatul cu roșii in Ministerul unde acum au ajuns doctor Secretar de Stat!

După plagiatul lui Ponta, toți miniștrii educației care au urmat, au încercat sa convingă populația ca plagiatul este o chestiune foarte științifica si complicata, trebuind înființate comisii si implicate instanțe si parchete. Ca trebuie schimbate legi organice si mai mult decât atât, o lege nu poate  acționa retroactiv. Așadar, avem miniștrii care ne fac capul calendar cum ca un furt nu mai poate fi anchetat si pedepsit atâta timp cat reprezintă o acțiune trecuta! Studiile lui Vasile Dancu au arătat citez : « populația nu este de interesata de subiectul plagiatului deci nu afectează imaginea publica a unui candidat». Pai «maestre», rolul dumneavoastră de «strateg tip Goebbels» cum va plăcea sa va intitulați prin anul 2003 când ne-ati întâlnit pe cei câțiva romani care lucrau atunci in Bruxelles, este sa ne dați un rezultat al faptului ca romanii prefera sa fure decât sa muncească? Rolul dumneavoastră de «formator al unui sistem» este zero? Deși nu acesta este subiectul, analiza dumneavoastră sociologica, daca așa o considerați, ar fi trebuit sa reorienteze chestionarul si spre partea mai needucata si sa o facă sa înțeleagă de ce răspunsul lor este greșit. Din păcate nu v-am auzit niciodată luând atitudine de parca ați putea fi de partea cealaltă a baricadei!

Sa fim serioși! Este vorba despre o acțiune banala de copiat dintr-o carte sau din surse deschise pe Internet si asumata de doctorand ca fiind lucrare proprie.  In Romania se face din orice, o problema daca nu de stat, măcar de stabilitate geo-politica politica.

Imaginați-va ca analizele literare critice ale lui George Călinescu ar fi utilizate de candidații la bacalaureat cu tabletele pe masa si conexiune WIFI, ca fiind lucrării proprii, chiar daca toate lucrările ar semăna intre ele! Intr-un asemenea caz, la un bacalaureat vina ar aparține atât elevului cat si supraveghetorului de examen. Ca sa înțeleagă un elev daca el nu este lăsat sa copieze o rezolvare din culegerile lui Gheba la matematica sau din cărțile lui Nenițescu la chimie? Ca plagiatul este o « opera științifica » la care au dreptul numai oamenii de stat? Atunci de ce acțiunea de copiere la examen este o infracțiune? Ba chiar elevii din gimnaziu, sufocați de atâtea noțiuni ar putea justifica copiatul ca fiind un mijloc de protecție la stres (vezi analiza academicianului Solomon Marcus). Poate Academia Romana ar trebui sa lămurească in DEX ca intre a copia si a plagia nu este nici o diferența la nivelul actual de educație din Romania. In plus poate ca n-ar fi rău ca Academia Romana, unde cel puțin 99% dintre membrii sunt in afara oricărei suspiciuni de plagiat sa aibă o inițiativa legislativa prin care sa le dea noilor conducători de doctorate făcuți la apelul de seara, un ghid cu ce trebuie sa cuprindă o teza de doctorat ca structura! Si dat fiind distanta pe care au luat-o unii conducători de doctorat, aici incluzându-l si pe Adrian Năstase, de modelul demodat al academicienilor care si-au făcut un doctorat necontestat, poate ar fi utila, chiar o realfabetizare a conducătorilor de doctorat! Daca in capitolul obligatoriu – Contribuții originale – vor fi identificate pasaje sau parți din lucrările altor autori, fără citarea sursei, lucrarea este automat declarata «neoriginala» si titlul sa fie retras. Un capitol de final de autor ar fi cel de Concluzii si viziuni.

Un ministru al educației „tehnocrat”, ar fi trebuit sa se pună la dispoziția Premierului, cu o echipa de experți care sa analizeze toate CV-urile candidaților la portofolii in partea de educație si diplome universitare si sa insiste ca fiecare ministru posesor al unei teze sa semneze o declarație ca nu si-a copiat teza. In caz contrar, demiterea sa devina un act normal fără alte comitete si comiții. Aruncând o privire in CV-ul ministrului Curaj, constați ca numai locurile de munca după 1998 sunt transparente. Ce a fost înainte este deocamdată ascuns opiniei publice! Este cel puțin straniu ca in lista de lucrări nu figurează nici o lucrare științifica din domeniul roboticii industriale, adică a specializării in schimb figurează la grămadă comunicări si lucrări despre politici europene si strategii de educație care 80% sunt copy-paste din witepapers, publicații ale Comisiei Europene sau rapoarte interne ale unor contracte europene multi-autori! Rugămintea mea ar fi sa-si șteargă din CV aceste „articole toxice”, pentru a nu complica imaginea premierului Ciolos!

Orice ministru, chiar si tehnocrat fiind, care jura pe biblie la investire, ar trebui sa ne spună unde scrie in biblie ca tu in calitate de făuritor al nației educate trebuie sa acoperi furtul prin chichițe juridice? Iată pe scurt un set de KPIs (key performance indicators) pe ultimii 10 ani, cu care ar Ministrul Educației si-ar putea argumenta schimbarea sistemului actual:
1. Numărul de doctorate susținute, total si total pe universități?
2. Numele conducătorilor de doctorat la care s-au identificat pana in prezent plagiate?
3. Cați dintre doctorii științifici lucrează direct in sistemul universitar sau de cercetare cu carte de munca?
4. Cați dintre doctori sunt oameni politici sau lucrează in administrație?
5. Cați dintre funcționarii din Ministerul Educației si-au dat doctorate din poziția de funcționar?
6. Durata de munca la un doctorat pentru un universitar cu carte de munca in raport cu un doctorat al unuia care lucrează in exteriorul acestui sistem ?

Toate aceste date sunt la îndemâna Ministerului Educației si pot fi obținute in cel mai scurt timp. Mai departe, daca clasa politica vrea sa aibă mai mulți «doctori» din afara sistemului de cercetare decât cei din sistem, pot continua transparent aceasta politica de cadre pe care nici măcar Ceaușescu nu si-a permis-o. Când vorbim de credibilitatea unui sistem, care in acest caz se numește capacitatea științifica a unei tari, atât Comisia Europeana cat si alte instituții internaționale se raportează la numărul doctori in știința. Ori daca de exemplu, dintr-o 100.000 de doctori, 80.000 nu au si nu au avut niciodată tangenta cu știința si cercetarea, cum ne putem prezenta într-o piața globalizata si competitiva? Cu încă o raportare falsa după multe altele?

Ca număr de doctori stăm bine, dar calitate ioc, si dam sarcina Reprezentantei Permanente de la UE sa invoce discriminarea cercetătorilor romani făcând încă odată Romania de ras. Aceasta armata de doctori are in fata sa armatele unor tari care câștigă batalii dure pe proiecte in competiții europene. Armata noastră in schimb este atât de pregătită încât fie nu se mai prezinta la lupta fie pierde pe toate liniile. Ba mai mult, aceasta armata este expusa in fata populației ca fiind pătura cea mai competenta sa conducă Romania. In fata rușinoaselor înfrângeri ce face aceasta armata noastră de plagiatori? Ei bine își înființează propriile academii de știință, de informații, de apărare, de securitate naționala, unde toți perdanții sunt plătiți pe viată cu o renta viagera. Evident ca nu puteau sa lipsească din aceste academii nici miniștrii educației care mai nou fac aceste academii si ordonatori de credite.

Domnilor care conduceți servicii care țin de securitatea naționala, vedeți ca daca Putin ii face pe plagiatori academicieni la Moscova, caci in Romania Academia Romana prin statut nu poate primi oameni politici, aceștia sunt in stare sa mute granița Rusiei, la granița de Est a Ungariei. Daca in pușcării se scriu lucrări științifice pe minut, probabil ca si demnitarii ca sa nu fie mai prejos, își scriu tezele din coloanele oficiale caci din păcate nu pot schimba si durata zilei ca sa-si justifice timpul.

In ideea ca s-ar legaliza copiatul la examene, elevii ar munci chiar de zeci de ori mai mult decât pentru o teza de doctorat. In primul rând pentru ca ar trebui sa citească, sa-si pregătească subiectele tip si sa mai si scrie de mana. Ori in cazul majorității oamenilor politici si a celor din afara sistemului universitar si de cercetare, autorii nici măcar nu se mai chinuie sa-si citească propria lor teza. Execuția tezei este data contra cost «conducătorului» de doctorat, care la rândul sau o da ca tema, unui asistent care ii face si rezumatul si prezentarea.

O sa mi se spună si ce treaba are Ministrul/Ministerul Educației atâta timp cat exista legiferata autonomia universitara? Atunci Avocatul Poporului, adică șeful de promoție cum se prezenta Victor Ciorbea, ar trebui sa sesizeze Curtea Constituționala sa declare neconstituționale articolele din legea educației din 2011 care declara copiatul ca infracțiune in cazul școlilor si sa ceara Parlamentului sa legifereze in conformitate cu  principiul egalității in fata legii si autonomia școlilor si liceelor. Serios vorbind cred ca este rolul asociațiilor de părinți sa sesizeze CC pentru aceasta nesimetrie legislativa intre învățământul primar si cel universitar! Mie cel mai sincer, mi s-a părut ministrul Toba, un fel de Gigi Becali al politiei. El a declarat ca nu știa ca cel care i-a fost conducător a dat aceeași tema la doctorat la doi candidați si ca fiind aceeași tema este firesc ca sa para un plagiat !! S-au spus multe bancuri cu milițieni, dar domnul Toba prin justificarea pe care a dat-o, cred ca-l întrece si pe celebrul Dorel.

Așadar cum pana la examenele de bacalaureat mai este timp, de ce oare nu s-ar da liber la copiat ca măcar elevii sa-si pregătească sursele de copiat din timp? Si asta, caci vor descoperi mai târziu ce prosti au fost când vor ajunge sa își dea doctoratele!

Mă gândesc, cum își așterne capul pe perna ministrul Curaj al cărui mandat se pare, este sa-i protejeze pe colegii săi din academiile înființate si unde este membru fondator? Cred ca fredonează zilnic celebrul cântec al Mariei Tănase – de-as mai duce-o pan’ toamna Johanne, Johanne!

PS. Recenta Ordonanța de Urgenta propusa de ministrul Curaj, are in principal scopul de reduce transparenta, de a secretiza atât comisiile, cat si publicarea tezelor, decât aceea de a rezolva problema plagiatelor! O alta manipulare pentru cei care nu cunosc sistemul european al Școlilor Doctorale din Occident este așa numita „evaluare a școlilor doctorale”, adică ceva total diferit de modelul european. Dar despre aceasta forma de manipulare, intr-un alt articol. Pana atunci ar fi un gest de transparentă daca Domnul Curaj si-ar publica propria teza pe care mai nimeni nu a vazut-o. In caz contrar, oricine poate înțelege de ce, actualul ministru a devenit membru fondator in 2015 al ciudatei Academii de Științe ale Securității Naționale, adică la 3 ani după înființarea ei in 2012?

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. În cazul elevilor situația e diferită fiind minori marea majoritate iar dintre aceștia o majoritate calificată(da, încă o utilizare inadecvată a vreunui termen) nu au discernământ (mai precis așa „se” consideră).

    Desigur, dumneavoastră v-ați referit la persoanele majore, cum sunt aproape toți cei ce susțin bacalaureatul.

    Realitatea este că se copiază la bacalaureat după cum arată și presa – lucrări aproape identice. Dacă acei candidați dintr-o întreagă sală de examinare vor să trișeze, camerele video(operatorii acestora) plus supraveghetorii sunt depășiți de situație.

  2. Multumesc pentru articol. M-ati facut curios referitor la publicatiile dlui Curaj si am vazut de exemplu si o carte aparuta in 2013: Caragea O., Curaj A. – „Analiza Automata a Discursului – Automatic Analysis of Discourse”, ISBN 978-973-2299-2, Romanian Academy Publishing House.

    Deci pe langa joburile in paralel de la Politehnica, SNSPA, UEFISCDI, dl Curaj a avut timp sa scrie si o carte intr-un domeniu in care nu cred ca are pregatire (analiza automata a limbajului, care tine de Natural Language Processing). :-)

    • Încerc sa răspund atât lui „Carte” cat si lui Alin.

      Ar fi total neprofesional sa-mi dau eu cu părerea despre conținutul tezei lui Adrian Curaj pentru ca eu am specialitate in inginerie electrochimica. Ar trebui ca specialiștii in automatica din tara sa o faca daca tot i-ați găsit teza. Va spun însă ca overview ca o astfel de lucrare nu ar fi acceptata ca teza in occident. Motivul? Nu are un capitol separat de contribuții originale. Este mai mult un fel de curs pentru studenți. Iar un curs are in general putine elemente originale pentru ca respecta o programa. Îmi dau seama ca trebuie un gen de alfabetizare printr-o lege a doctoratelor care sa impune niște standarde de conținut si care sa conțină si școlile doctorale pentru ca ce exista acum este o forma fără fond.

      Lui Alin: Daca vreți un răspuns la cum de a putut scrie o carte cu atâtea obligații pe cap, verificați daca Caragea nu a primit un grant de la UEFISCDI ? Ca si in penitenciare se practica sistemul – eu iți dau un grant si tu îmi scrii o carte pe care eventual o semnam amândoi! Diferenta consta doar in provenienta banilor, unii sunt bani privati in timp ce alti sunt bani publici dar sistemul este similar.

  3. Buna ziua, dle prof. Cotarta, ma bucur sa va regasesc opiniile pe Contributors, am observat recent ca ati inceput sa publicati aici intr-un context cel putin nefericit- proliferarea plagiatelor si incercarile disperate de musamalizare si de aruncare a in derizoriu a problemei de catre factorii decidenti, in special ministrii educatiei.
    Cum am observat si eu, dl curaj (cu „c” mic, caci nu merita altfel)-de cand a fost instalat in minister, in toate interviurile, a ocolit in fel si chip sa se pronunte si sa ia niste decizii ferme, curajoase- ce ironie la adresa numelui propriu. Ba a acordat interviuri „kilometrice” mustind de inalt limbaj academic si concepte pompoase (operationalizare, strategii …) din care nu se intelege nimic concret, ba a gasit si „solutia salvatoare”- aruncam raspunderea in ograda universitatilor. Imi si imaginez acum Academia SRI (ANI) grabindu-se infrigurata sa analizeze toate tezele de doctorat de la IOSUD propriu- ce gluma buna, nu stiu daca sa rad sau sa plang-caci ar insemna ca probabil majoritatea titularilor de doctorat si o parte dintre conducatorii de doctorat sa ramana fara titlu/abilitare. Si nici nu avea de ce si cum sa procedeze astfel (ministrul, zic)- caci de peste zece ani conduce UEFISC(si cum s-o mai numi…i s-a modificat denumirea de multe ori) si a gestionat proiecte din fonduri Phare, europene de la Comisie (unde de regula autoritatea nationala era singurul aplicant posibil din Romania, nu va imaginati ca a concurat la granturile H2020 ale ERC :))) …), POSDRU, PODCA etc, cu un total de zeci de milioane de euro cheltuiti-mare parte, daca va uitati pe site-urile proiectelor- tot felul de concepte academice pompoase „Calitate si leadership”. „Romania anilor 2020″=cu rezultatul o brosura jenanta, de nivel de scoala primara, platforme IT cvasi-necunoscute si probabil neutilizate sau utilizate f putin si cate si mai cate. Din aceste proiecte, pe langa salariul propriu, sute de „experti” din mediul academic si universitar au incasat salarii (rente) de zeci de mii de lei- cu tarife de 300 lei/ora cat era posibil pana in 2014. Pai nu trebuia dl curaj sa isi faca legaturi bune in lumea academica? si cum o mana spala pe alta- de ce va mirati acum ca e membru un ASSN- logic, e recompensat pt „serviciile” prestate in proiectele proprii. Si nici nu ma mira disperarea lui de a nu transa problema plagiatelor- asa cum a rezistat 10 ani acolo sub toate partidele-avand deci relatii transpartinice, sigur ca isi doreste sa se intoarca tot acolo- se lanseasca „sistemicele”(necompetitive) POCU, POCA -alte zeci de milioane de euro de tocat…Ori daca actioneaza de acum si isi pune in cap tot „establishmentul politic” unde mai gaseste dansul loc caldut sa stea pana la pensie?

    Chiar astazi a aparut o stire pe HN conform careia pana si fata si ginerele lui Oprea si-au luat recent titlurile de doctorat (teze sustinute in oct 2015) ghiciti!? plagiate!!!. Din comisii a facut parte si actualul Secretar de Stat pt invatamant preuniversitar-decan la Titu Maiorescu.

    Curaj ca si Pricopie fac parte din ASSN.

    Curaj l-a mentinut pe acest Secretar de Stat „mostenit” de la Campeanu.

    Cum se leaga toate si se contureaza imaginea unei gasti cu legaturi (cel putin) in „Academia SRI”(ANI)(nu ca nu m-as gandi chiar la structuri), nu?

    • Va mărturisesc ca nu as fi insistat atât pe subiectul educației daca nu am fi ajuns de rasul lumii. Intr-o zi m-a sunat un coleg italian (culmea i-am îngrozit si pe ei) care lucrează in DG HR adică directoratul de resurse umane. Un candidat roman la un post de funcționar european care trecuse testele primare de verbale si numerice era in faza de verificare a dosarului. Si aici, surpriza! Omul deși avea nevoie de o singura diploma, avea 3 licențe!!! Una la SNSPA (evident), una la UBB si una la Titu Maiorescu (tot evident). Numai ca 3 dintre cei 4 ani se suprapuneau. Italianul se uita pe harta si întreabă, cu ce ajunge de la Buc la Cluj sa le faca pe amândouă? I-am recomandat sa se adreseze la MEC si sa verifice. Culmea, răspunsul a fost – toate cele 3 diplome sunt reale!! Italianul se crucește, apoi se enervează, face caz public si in final ii respinge dosarul găsind o chichița. Sa mai adaug cazul Ponta care spunea despre revista Nature ca este o revista de fluturi si ce treaba ce are cu teza lui in studii juridice?? Politicienii din tara ori nu știu, ori nu le pasa ! Toate scandalurile de plagiat in libertate sau pușcării sunt aduse pe masa oficialilor europeni de unitatea de monitorizarea presei din cadrul Secretariatul General al Comisiei! Daca nu știau poate afla acum! Iar Curaj vorbește aici in BXL de „continuitate”. Continuitate in ce? Evident in tergiversare, fiind om al sistemului si doar aparent al educatiei.

      • Intamplarea pe care o relatati cred ca este anecdotica si simptomatica pentru a releva modul in care am ajuns sa fim priviti in alte state.
        Daca pana recent eram blamati pentru ca nu am integrat anumite minoritati, pe urma a venit valul de indignare pentru multele (mici) infractiuni- de tipul furturilor, jafurilor de 2 lei(euro), cersetorilor- adica cele materiale, acum am trecut la nivel „superior”- infractiunile intelectuale (plagiate, hackeri etc).
        Daca va uitati in CV oricarui politician gasiti inflatie de diplome de licenta, mastere, doctorate (unii fac si cate 2, nu stiu cum pot…) diverse „stagii” ( de ex si Remus Pricopie are in CV o multitudine de stagii, cursuri – de te intrebi cand a mai avut timp si cum de a avansat de la asistent la prof univ si de la asistent la rector-simultan ambele avansari in aprox 10 ani…).
        Si evident ca multi dintre romani au preluat tendinta de a alerga dupa „diplome”, certificate (mie imi vine in minte alt exemplu anecdotic- organizand in 2012 o selectie de experti pe termen scurt la un proiect POSDRU, pe baza de CV-uri, baza de date cu actele tip diplome, certificate, pt aprox 100 candidati a ajuns la peste 10 Gb !! iar CV-ul unui profesor din invatamantul preuniversitar avea 10 pagini din care 7 erau de…cursuri prin proiecte- dl respectiv vanase tot ce putea prin proiecte si avea zeci de certificari si diplome de participare la tot ce iti puteai imagina ca exista prin POSDRU :) nu stiu cand mai avea timp de ore intre atatea cursuri…

        Revenind la problema plagiatelor- faptul ca acum in vest „se stie” ca in Romania se plagiaza (intens, nepedepsit) si ca diplomele sunt „hartii fara acoperire” este extrem de grav- practic au reusit sa ne duca in derizoriu si ultima „reduta”- aveam pretentia ca macar la nivelul intelectualitatii sa fim apreciati, daca in rest ne vedeau drept ‘hoti, cersetori etc’.

        Rezultatul va fi ca vom avea rate si mai mici de succes in aplicatii si acces mult redus in serviciile si structurile Uniunii Europene, in cele internationale si rate f mici de succes in aplicatiile la fonduri de cercetare- caci nu ma indoiesc ca si evaluatorii de aplicatii se vor uita „stramb” la CV-urile celor din propunerile care vin din Romania si vor cauta sa depuncteze pe cat posibil tot ce vine din Romania (si asa nu erau si nu sunt prea multe).

        Desigur ca pt impostori si marea masa a populatiei nu conteaza- dezastruos cu adevarat e ca romanul de rand nici macar nu condamna plagiatul! Li se pare ori ceva firesc, subainteles, ori minor! Si asta e tragic, pt ca inseamna ca sansele de „vindecare’ sunt minime- in afara unei minoritati vocale, majoritatea nu considera acest subiect relevant.

  4. Excelent articol si comentarii. Trebuie sa luam atitudine, trebuie sa facem ceva pentru a schimba sistemul. E frumos si sanatos sa ne pastram speranta.
    In viata reala insa constatam ca dupa 26 de ani „sistemul” este tot mai puternic si continua sa ne calce in picioare. Va fi oare vreodata destructurat ? Legea lui Arhimede pare sa se aplice perfect: DACA UN OBIECT SCUFUNDAT INTR-UN LICHID NU REVINE LA SUPRAFATA IN JUMA’ DE ORA, ATUNCI EL POATE FI CONSIDERAT PIERDUT.

  5. bine scris si la obiect. as face o paralele cu sistemul bancar unde o tiparire fara acoperire creeaza inflatia monetara care are ca efect o distorsionare severa a unei piete libere / concurentiala (in fact o transforma ntr una centralizata de care beneficiaza doar banksterii care emit moneda si guvernantii cu care sint in cirdasie). o inflatie de titluri academice („the credential society”) are acelasi efect devastator. romania este tipul de societate in care diploma universitara nu reflecta valoarea ci reprezinta doar mijlocul de a accede intr o functie (prin numire) si o crestere salariala substantiala. in lumea politrucilor si inaltilor slujbasi semianalfabeti intervine in plus si „prestigiul intelectual”. bine ar fi ca romania sa sufere de o singura boala, dar un necaz nu vine niciodata singur !

  6. Privit din perspectiva asta problema plagiatelor,a manipularii si minciunilor la care este supusa Romania si ale caror consecinte le suferim cu totii,indiferent ca traim acasa sau in diaspora,este teribil de grava.Dar trebuie sa o privim si ca pe o problema a tranzitiei prelungite in care s-a aflat tara asta,care n-a avut mai mult de 40-50 de ani de stabilitate reala in ultimele doua milenii.Aurul cadrilaterului si mai apoi al Maramuresului(acolo exploatarile incepand doar prin 1100-1200 e.n.),sarea si-apoi petrolul au constituit un magnet fabulos,care a atras aventurieri si superputeri,iar presiunea pusa pe populatiile locale,plus „amalgamarea” au dat rezultatul actual.
    Ce este de facut?Desi toti blameaza politicul,responsabilitatea e a noastra,a tuturor,pentru ca,putin cate putin,am trecut si-am inchis un ochi sau ne-am orientat spre orizonturi mai sigure si i-am lasat sa faca ce-au vrut.
    Ce este de facut?Sa stam si sa ne rugam pentru sansa ca cineva responsabil si patriot sa ajunga in pozitia in care poate lua decizii?Sau sa ne trezim,cat mai numerosi,si sa infaptuim asta?
    Prima parte a solutiei vine din diaspora,sunt ferm convins.Ai afirmat,pe buna dreptate,ca o femeie de servici ce a trait cativa ani in strainatate poate fi un primar mult mai bun decat cei aflati in „colcaiala” de acasa.Cei care au reusit sa ramana in picioare aici,sunt facuti dintr-un aluat special.Tot ceea ce le lipseste este forta unitatii,care nu le poate fi dat de lideri,ci de idei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Valentin Cotarta
Valentin Cotartahttp://contributors
Doctor la Universitatea Politehnica Bucuresti si la University California of Los Angeles sub conducerea Prof. Octavian Radovici si Prof. Ken NOBE (UCLA) 6 ani experienta la Ofiter Stiintific la ERCEA (European Research Council Executive Agency) 1 an experienta ca Ofiter Stiintific la REA (Research Executive Agency of the European Commission) 5 ani experienta in calitate de consultant pentru Comisia Europeana Coordonator a 5 proiecte europene in domeniul educatiei universitare si cercetarii; Distins in anul 2001 de Comisia Europeana cu diploma “Very Best Practice - From Policy to Practice” pentru proiectul ADLIC de repartitie computerizata a elevilor in Licee si Scoli Profesionale. Membru fondator al Clubului Romania UE din Bruxelles. Special Guest al universitatilor : Newcastle Upon Tyne, Liverpool University (UK), University of Pisa (IT), Institute National Politechnique de Grenoble, University Nisa Sophia Antipolis, Universite de Lille (FR), Turku University (FI) ; Dechema Institute, University of Karlsruhe (DE), UCLA (US), University of Viena (AU).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro