sâmbătă, mai 18, 2024

Ne facem de cap pe Facebook?

Aflaţi printre „prieteni”, aşa cum sună convenţia reţelei, participanţii la socializare se pot simţi liberi de constrângere, se pot prezenta sub propriul nume, cu familie, odrasle, căţei şi pisici, sau își pot ticlui nume, identităţi ascunse, care le dau şi mai mult ghes să se manifeste, să îşi etaleze ideile, concepţiile de viaţă, sau pur şi simplu să reacţioneze la un stimul. Facebook cunoaşte o miraculoasă expansiune, peste aşteptările creatorului ei, atingând în România peste 5,8 milioane de utilizatori în prezent, cf. Facebrands.ro, adică 27% din populaţie, din care tinerii sunt cei mai activi, ei ocupând peste 60% din totalul de utilizatori. În echilibru, adică fifty-fifty, se află procentul de femei şi bărbaţi care se regăsesc pe Facebook.

Sunt ani de când pe glob se pune problema unor reglementări sau autoreglementări etice pentru reţelele de socializare ca FB, MySpace, Twitter sau mai recent, YouTube, toate acestea schimbând fundamental paradigma relaţiilor interpersonale, a socializării şi chiar sensul conceptului de „privacy”, a ideii de intimitate, aşa cum apare el în codurile etice clasice, ca să nu mai vorbim despre resorturile diferite ale valorilor „prieteniei”, într-o versiune globalizată, virtuală şi obeză ca număr. Una dintre problemele pe care teoreticienii şi-o pun este natura publică sau privată a reţelei. Mai mult, se discută tot mai mult despre influenţa psiho-socială şi politică a serviciilor acestor reţele: Este cazul ca intimitatea, identitatea, comunitatea şi prietenia pe reţelele de socializare să devină subiecte de dezbatere etică fiindcă ele au impact asupra discursului civic, asupra libertăţii şi democraţiei în sfera publică, cu extensie asupra implicaţiilor politice ale Internetului”, se sublinia în articolul din Stanford Enciclopedia of  Philosophy. Urban Dictionary dă câteva exemple de încălcare a deontologiei pe FB cum ar fi postarea de fotografii inadecvate, comentarii licenţioase, monopolizarea unui “wall” al altuia, dar şi stimularea unor controverse neprincipiale pe subiecte religioase, sexiste, rasiste sau extremiste.

“Unde să tragem linia?”, se întreabă Sharlyn Lauby într-un studiu postat pe mashable.com. Ea aminteşte de scepticii ideii de etică, în sensul vechi, atunci când vine vorba despre FB, Twitter sau YouTube, dar notează că, paradoxal, fiind atât de accesibile, reţelele de socializare sunt mai expuse criticii şi evaluarilor deschise dacât orice altă formă de relaţionare. Unde tragem linia? La regulile care guvernează Facebook sau alte reţele. Ele trebuie citite. Cine le încalcă, poate fi moderat și chiar exclus. Regula funcționează pe forumuri, unde agresivitatea replicilor, obiceiul de a bate câmpii și agramatismele sunt la ordinea zilei. De astea nici Facebook  nu duce lipsă, fenomen amplificat de facilitatea postării unor imagini foto sau video. YouTube, această nouă și prodigioasă jucărie a lumii noastre cotropite de vizual, este spațiul cacofoniei perfecte, asociind opere de prestigiu cu tembelisme la minut.

Recent, în România s-a tranşat în instanţă o dispută care testează limite și răspunde întrebării ”până unde mergem cu libertatea pe Facebook?”. Mircea Munteanu Nicolae, director de cabinet al prefectului de Mureş, a postat pe FB  propoziţia făcută celebră de nazişti “Arbeit Macht Frei”, pentru care a fost sancţionat de Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării care a considerat că “Fapta constituie o propagandă naţionalistă care aduce atingere demnităţii umane si creează o atmosfera degradantă, umilitoare şi ofensatoare îndreptată împotriva grupului de protestatari”. Contestaţia lui Munteanu în instanţă avea ca argument faptul că pagina sa de Facebook este un spaţiu privat, deci nu are de ce să fie amendat. Curtea de Apel Târgu-Mureş i-a respins contestaţia: Rețeaua de socializare Facebook nu poate echivala, sub aspectul controlului mesajelor difuzate, cu o căsuţă poştală electronică. Profilul său personal pe Facebook chiar dacă este accesibil doar prietenilor, adică unui grup restrâns de persoane, tot public este, oricare dintre <<prieteni>> putând distribui informaţiile postate de titularul paginii, aspecte pe care reclamantul le cunoştea”, a motivat instanţa de contencios căreia i se adresase. Dealtfel, simpla citire a instrucţiuilor de folosire a reţelei, ar trebui să stăvilească o prea mare descătuşare: „A-ţi face publice informaţiile înseamnă exact ce pare a însemna: acestea vor fi vizibile pentru oricine, inclusiv pentru persoane care nu se află pe Facebook” , afli la primul contact, înainte de a-ţi decide ID-ul. Puţină prudenţă şi un plus de etică face bine şi în lumea virtuală.

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Exista si setari de siguranta pentru a nu face publice (i.e. oricine, chiar daca nu sunt pe FB) toate prostiile.

    Sunt trei premise care duc la situatii penibile:
    (1) Lipsa de neuron inainte de a apasa Send/Publish;
    (2) Inaptitudinea tehnica de a intra in setarile retelei;
    (3) Ignoranta/Lenea de a citi Terms of Reference si Privacy Policy.

    Restul e gargara!

    • Cum se poate face legatura intre contul de pe FB si persoana reala? Oricine ar putea sa creeze un cont, cu orice nume vrea, si sa puna ce poze vrea el acolo.

      Apoi, cred ca sunt o gramada de utilizatori care au parole simple, usor de spart. In cazul asta ce se intimpla? Scrie cineva dintr-un cont pe care l-a spart, si gata, se considera ca proprietarul este vinovat?

      Motivarea ca oricare dintre prieteni poate distribui altor prieteni ceea ce ai scris in contul personal, in zona privata, este iar aiurea. Adica eu in casa mea, la un chef spun ceva, anti (tigani/evrei/americani/comunisti/capitalist/etc), un prieten a doua zi zice altuia, din afara, sau la radio ce am spus, si se considera ca am spus ceea ce am spus in public?

      Cind Basescu a bagat chestia cu „tiganca imputita” in masina lui, iar inregistrarea a fost facuta ulterior publica cum s-a finalizat treaba? Si-a luat pina la urma amenda sau nu? Era masina lui spatiu privat sau nu? Faptul ca a fost inregistrat in spatiul sau privat, fara acord, si apoi facuta publica inregistrarea a contat sau nu? Ca mie mi se pare ca cele 2 cazuri seamana.

  2. M.M.N. a greşit contestănd decizia CNCD pe un motiv aiurea. Trebuia să-i pună să explice în instanţă cum au ajuns ei(CNCD-ul) la concluzia că, în contextul dat, prin abuz de libertate de exprimare, “Arbeit Macht Frei”, se constituie în „… propagandă naţionalistă care aduce atingere demnităţii umane si creează o atmosfera degradantă, umilitoare şi ofensatoare îndreptată împotriva grupului de protestatari”
    Că dacă comparăm cu scandările protestatarilor „de ocazie” de la acea vreme, expresia de mai sus, în sensul ei literar, devine poezie de Eminescu…

  3. Este puerila motivarea cu prietenii care fac share la mesaje. La fel de bine pot sa faca si fwd. la un e-mail primit. Exista mesaje email care se trimit catre mai multi destinatari simultan. Daca fiecare dintre ei trimite mai departe mesajul numai la 2, 3 prieteni efectul este identic cu al unui share pe FB. E privat sau e public? Intotdeauna este o reala placere sa vezi perlele cu care ne delecteaza instantele de judecata…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro