vineri, martie 29, 2024

Puciul berlusconizării voiculesciene de urgenţă!

Societatea civilă s-a relaxat în luarea de poziţie faţă de proiectul de ordonanţă de urgenţă ce viza modificarea Legii audiovizualului de îndată ce guvernul a declarat, pe 14 noiembrie, că proiectul „nu mai este de actualitate”. Cîtă naivitate, pe care guvernanţii o asimilează cu prostia. După ce chiar nu s-a mai auzit nimic despre acest proiect, în ziua de 27 noiembrie, ordonanţa a căzut ca o lovitură de trăsnet:

  1. Ministerul comunicaţiilor şi-a asumat brusc proiectul ca iniţiator.
  2. Dezbaterea publică obligatorie a fost sublimă dar a lipsit cu desăvîrşire, proiectul nefiind afişat pe site-ul nici unei instituţii publice implicate.
  3. Toate ministerele au răspuns la ordin şi au avizat proiectul, inclusiv Ministerul Justitiei, care astfel patronează o crasă încălcare a legii privind elaborarea actelor normative.
  4. Consiliul Naţional al Audiovizualului nu a fost consultat (conform prevederilor art. 17 alin (3) din chiar legea în discuţie) deşi acesta îşi exprimase oficial intenţia de a o face.
  5. Art. 115 alin. (5) din Constituţie: “Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai ăn situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amînată, avînd obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora”, a fost respectat în stilul cu care suntem deja obişnuiţi.
  6. Urgenţa a fost descoperită în stimularea dezvoltării economiei şi stîrpirea corupţiei din achiziţia spaţiului publicitar, identificîndu-se audiovizualul ca zonă prioritară în aceste direcţii.
  7. S-a renunţat la demiterea membrilor CNA de către parlament, noua componenţă a Consiliului ne mai avînd nevoie să fie periclitată de o eventuală modificare a majorităţii, dar trebuie avută o grijă specială ca membrii săi să nu fie soţi, rude sau afini cu președintele României, președinţii camerelor sau membrii guvernului…. în rest pot fi oricine….
  8. Directiva europeană care protejează publicul de excesul de publicitate pote fi eludată atunci cînd interesele partidului o cer.
  9. Intervenţia prin lege în relaţiile comerciale este posibilă atunci cînd este nevoie ca intermediarii să fie numai cei agreaţi, iar clienţii să fie direcţionaţi preferenţial.
  10. Proiectul nu pune problema golirii de conţinut a sintagmei “programele cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice”, din care exclude programele generaliste, adică cele la care se uită toată lumea, dar le menţine pe cele de nişă, cu alte cuvinte opinia publică nu este formată de Antena 1 sau ProTV, ci de Realitatea sau Money channel.
  11. Dacă totuşi CNA aplică vreo amendă cui nu trebuie, lucrurile se rezolvă simplu: se atacă în justiţie şi efectele ei devin ca prin farmec nule; rolul de supraveghetor şi sancţionator al Consiliului nu mai există.
  12. Cabliştii nu mai sunt liberi să oferteze publicul în mod divers, toţi sunt obligaţi să oefere pachete standard în ordinea audienţelor.
  13. Antieuropenismul principiului “must carry” se menţine, dar cu discriminarea cabliştilor faţă de ofertanţii de servicii prin satelit.
  14. Nu contează dacă unele posturi oferă semnal cu parametri tehnici slabi, distribuitorii sunt obligaţi să-i înlocuiască la nivelul celor mai buni; dacă nu fac asta în 5 zile primesc amenzi mult mai mari decît cele obişnuite, iar după cîteva zile dispar de pe piaţă, acestea fiind singurele sancţiuni care nu pot fi suspendate prin contestarea în justiţie.

O harababură legislativă mai mare, într-o lege atît de restrînsă, este greu de imaginat. Orice sistem legislativ se poate simţi adînc slăbit atunci cînd i se introduce cu forţa o asemenea verigă slabă, a cărei misiune este ruperea lanţului la cea mai mică mişcare de sprînceană.

Adoptarea pe nevăzute a acestei ordonanţe de urgenţă confirmă nerăbdarea cu care magnatul Intactului vrea să-şi îndepărteze orice concurenţă reală sau imaginară şi să rămînă singurul medium cu pondere semnificativă în formarea opiniei publice. Fiecare articol respiră profund din haznaua intereselor individuale; nu este timpul şi spaţiul intrării în amănuinte; o vor face cu siguranţă cei afectaţi, în zilele următoare, venind cu dovezile de care este nevoie. Acum am tras numai un semnal de alarmă. Sper ca la capătul firului să fie cineva care să-l preia.

Desfiinţarea televiziunii publice, începută deja printr-un proces de restructurare sistematică, îşi va găsi desăvîrşirea atunci cînd această lege va începe să fie aplicată; cu asta mai scăpăm de o grijă, nu mai avem de ce pune problema modificării legii de organizare şi funcţionare a ei, lege care aproape rămîne fără obiect.

CNA-ul deja se poate considera prima autoritate publică decorativă, un pionier în modelarea celorlalte instituţii ale statului cărora li se pregăteşte un viitor asemănător, toate acestea sub umbrela atotcuprinzătoare a unui parlament a cărui singură raţiune de a exista urmează să fie dăruirea de imunităţi şi impunităţi; nici funcţia asta însă nu va mai fi atît de vizibilă pentru oamenii de rînd, căci ea va fi cu grijă camuflată de un sistem de justiţie demn de o asemenea construcţie.

Din dorinţa ca toate acestea să rămînă numai simple plăsmuiri ale unei minţi pesimiste, cred că a sosit ceasul al doisprezecelea (fără 5, ca să fiu optimist) pentru ca societatea civilă reală, separîndu-se energic de ONG-urile fantomă “agăţate politic”, să se exprime ferm şi să împiedice efectele iminente ale unor asemnea iniţiative şi ale recentelor măsuri populiste, recîştigîndu-şi dreptul de a reprezenta o contrapondere semnificativă la toate derapajele unei clase politice care şi-a pierdut de mult busola.

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Felicitari pntru text domnule Pretor,

    cine poate contesta ordonanta la Avocatul Poporului?
    Cine poate sesiza Institutiile Europene ?
    Pe Ponta iar il manevreaza Felix?

  2. sigur există căi de atac/contestare.
    importantă e reacţia imediată şi unitară a „părţilor vătămate”.
    personal, dacă aş şti cum să procedez, aş acţiona chiar azi; pot protesta şi cetăţenii simpli, nu? la urma urmei, suntem plătitori de cablu, cei mai mulţi, şi avem dreptul să ne alegem sursa de informaţie.

    • NU EXISTA cale de atac eificienta (si Ponta stie asta). OUG nu poate fi atacata decat de Avocatul Poporului, iar dl. Valeriu DorMeanu nu face nimic din iulie (ati auzit de vreo initiativa a lui?). OUG are efect imediat, iar durata medie la contencios administrativ este de 3 ani.

    • Cu siguranţă vor urma multe contestări legale. Mă aşteptam ca primul care să facă explozie să fie chiar CNA-ul. Cînd colo, preşedintele său l-a plasat într-o zonă de implozie, apreciind prompt ordonanţa şi arătînd prin aceasta că instituţia îşi merită soarta. Reacţia celor cinci arată că instituţia îşi trăieşte ultimele zile ca for de dezbatere şi autoritate, căci în curînd aceştia nu vor mai avea voce, cel puţin în cadrul CNA.

  3. Am citit doar un pic legea modificata si am constatat foarte repede ca opinia domnului Pretor este putin tendentioasa. Dansul spune: „Dacă totuşi CNA aplică vreo amendă cui nu trebuie, lucrurile se rezolvă simplu: se atacă în justiţie şi efectele ei devin ca prin farmec nule; rolul de supraveghetor şi sancţionator al Consiliului nu mai există.” uitand sa precizeze ca, asa cum este normal, amenda contestata in justitie se aplică dar, abia după o decizie irevocabilă a instanței. Deci nu se poate spune ca rolul de supraveghetor şi sancţionator al Consiliului nu mai exista, ci doar ca amenzile contestate trebuie sa astepte decizia irevocabila a instantei, ceea ce este foarte corect.

    • @ion. TV X da o reclama pt. cocaina la elevi. Nu o vrei intrerupta imediat? Dupa ce ajunge copilul tau cocainoman cu ce e incalzeste amenda sau INTRERUPEREA peste doi ani?? Dar amenda pt. o campanie electorala in perioada interzisa? dar filme porni la ore interzise? tot peste doi ani?

    • Nu e nevoie sa stai tu in fata tv., e suficient ca majoritatea populatiei isi petrece 5-6 ore pe zi i fata tv. si de-acolo isi ia cultura politica. Faptul ca Romania este asa cum este are niste cauze, nu crezi?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Serban Pretor
Serban Pretor
Serban Pretor - expert angajat in CNA de la infiintarea sa din 1992 Consilier al presedintelui CNA si director de strategie/reglementari pina in 2000. Membru CNA intre 2000-2006 Director juridic-licente-reglementari pina in 2010 Consilier al presedintelui-director general al SRTV din 2011

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro