sâmbătă, mai 18, 2024

Trăsnăi din presa vremii cu coronavirus

Multe trăsnăi ai ocazia să citești zilele acestea în zisa noastră presă liberă. Liberă de orice urmă de bun simț și de orice inhibiții.
Așa se face că, după ce am aflat că am trăi în plin ceaușism,- vestea ne-a fost dată de unul dintre gazetarii care, prin anii ’80, se lăuda în gura mare cu supraviețuirea lui în postură de nacealnik (acum am aflat și că bătuse palma cu Securitatea) și care a fost șef și s-a îmbogățit și în timpul noului nostru capitalism-, iată că ni se spune acum că situația excepțională prin care trecem, căreia îi suntem martori și victime, relevă că în orice conducător, oricât de democratic ar fi fost el ales, sălășluiește dictatorul. Care se arată în întreaga lui splendoare în aceste zile. Pe cale de consecință, toți conducătorii Statelor și ai Lumii ar fi niște Richard III, niște Caligula multiplicați fără măsură, Hitler, Lenin, Stalin, Mao, Brejnev, Ceaușescu la pachet. Fiindcă numai așa ar putea fi explicată bucuria malefică cu care de la Donald Trump la Angela Merkel, de la Emmanuel Macron la Klaus Iohannis, șefii de State și de guverne au restrâns drepturile și libertățile cetățenești invocând, fals, mincinos, voința, obligația, necesitatea de protejare a populației în timp de pandemie.
Nimeni nu contestă că drepturile omului au suferit în aceste zile de restriște restrângeri majore. Începând cu dreptul la liberă circulație și încheind cu cel de a organiza manifestări cu participare publică. Numai că respectivele restrângeri s-au operat în mod asumat. Public. Fără ocolișuri. Adică s-a spus răspicat că ele, drepturile omului, vor avea de suferit.
Admitea oare vreodată Nicolae Ceaușescu că vreuna dintre măsurile sale restrânge drepturile omului? Nici vorbă! Să ne reamintim că Dictatorul respectiv făcea alergie doar când auzea respectiva sintagmă. Dacă, prin cine știe ce minune, făcea vorbire despre ea, o lua sistematic în derâdere. Spunea că România este țara unde drepturile omului – din care el extrăgea cu penseta doar dreptul la muncă- sunt garantate în România ca nicăieri altundeva în lume.
De aici, pesemne, și munca obligatorie, neplătită, impusă românilor în zilele de duminică, de aici obligația elevilor și studenților de a participa la strânsul recoltei. De a lua locul țărănimii pe care comunismul o decimase. Când nu erau la muncă, românii stăteau în casă. În frig, fără mâncare, fără căldură și lumină. În ultimii ani ai dictaturii aveau dreptul la 2 sau 3 ore de televiziune, răstimp în care se aduceau elogii conducătorului iubit. Și savantei de renume mondial. Românii trebuiau să stea cuminți în case, să nu solicite pașapoarte ( și aceasta se întâmpla pe vremea când nu erau nici boli, nici epidemii, nici catastrofe naturale), să citească documentele programatice ale nu știu cărui congres al PCR și să-l aplaude pe Geniul Carpaților. Cine nu o făcea era ori legionar, ori nebun, ori tributar trecutului, ori năimit și ploconit în fața străinătății, ori agentul Europei Libere.
Ceaușescu a înghițit în 1975, la Helsinki, gălușca și, asemenea altor dictatori comuniști, a acceptat Declarația finală, cu al său așa-numit Coș 3 cu tot. Odată ajuns acasă, a făcut pe mai departe ceea ce a dorit. Dovadă sunt scrisorile, apelurile și mesajele reunite în volumele Scrisori către Radio Europa Liberă, apărute anii trecuți la Polirom.
Nici vorbă nu putea fi despre presă liberă. Cu atât mai mult despre apeluri la vigilență din partea jurnaliștilor. Sigur, de vigilență este nevoie. Democrația nu este ireversibilă. Numai că avem nevoie și de onestitate și de bun simț.
Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. „Multe trăsnăi ai ocazia să citești zilele acestea în zisa noastră presă liberă. ”

    Cu totul de acord… Dar, cu observația că astfel de trăznăi pot fi întâlnite mereu, nu doar zilele acestea. :-)

    Trecând peste animozitatea pe care autorul articolului o are față de jurnalistul Ion Cristoiu, aș mai îndrăzni o observație.

    Desigur, dl I Cristoiu are puține scrupule și destule păcate, dar calitatea domniei-sale de jurnalist este greu de pus în discuție. Repet, nu la simțămintele morale ale dânsului mă refer.

    Așadar, opinia mea este că dl Cristoiu, atunci când a comparat unele decizii ale autorităților actuale cu cele din perioada comunistă, nu la frigul din case, la care ne supune d-na G Firea s-a referit, nici la întemnițarea d-nei Doina Cornea, ci la ceea ce spune Judecătorul Cristi Danileț.
    https://romania.europalibera.org/a/rom%C3%A2nia-suspend%C4%83-drepturile-omului-urmeaz%C4%83-scenarii-dure-activarea-art-15-din-cedo-/30500019.html

    Desigur, este doar o opinie personală, nu am discutat cu dl Cristoiu despre asta, dar așa se înțelege (măcar în parte) din declarațiile domneii-sale și din faptul că am cotrobăit ieri toată ziua prin Constituția României, dar de sintagma „Ordonanță militară” n-am dat.

    Poate ne spune dl Marcel Vela, altfel civil, în ce lege trebuie să căutăm pentru a afla cum ne-a militarizat domnia-sa peste noapte pe toți. Inclusiv pe domnia-sa…

    Altfel, molime, mari sau mai puțin, vor mai exista, la fel, vor mai exista pretexte pentru a desființa drepturile și libertățile cetățenești fără vreo justificare legală, în mod abuziv.

    Am înțeles-o bine pe cea social-sanitară! Și aceea este discutabilă, în felul ei.

  2. Trebuie facuta o diferenta , o diferentiere clara intre un regim totalitar(cel ceausist ) ce era in integralitate bazat pe inexistenta drepturilor cetatenesti , drepturilor democratice, asa cum le cunostem noi acum si o situatie temporara ,o nefericita pandemie de coronavirus ce ne afecteaza pe toti (virusul nu alege, chiar daca majoritar sunt afectati cei mai in virsta si implicit mai vulnerabili ).Nu putem face nici un fel de comparatie nici macar una in plan legal ,este o situatie limitata , virusul nu va face victime peste tot in lume si nici nu va face victime fara de sfirsit Omenirea a mai trecut prin astfel de situatii , iar marele nostru atu ca specie este adaptabiltatea . Costurile pot fi insemnate , pot muri sute de mii de oameni sau poate chiar mai multi ,dar tot ceea ce se face in jurul nostru nu are decit un singur tel numit : minimizarea pagubelor de natura umana .Pentru o perioda mai scurta de timp ,de doar ,citeva luni ,omenirea poate rezista doar prin asigurarea hranei de zi cu zi si prin masurile medicale luate , sa incercam cu totii sa oprin virusul ca prima necesitate a supravietuirii unui numar cit mai mare de cetateni . Daca pandemia nu poate fi oprita prin masurile ce se iau peste tot in lume ,masuri numite izolare si carantina ,atunci trecem in alta faza a incercarilor umanitatii de a se proteja si vrem nu vrem ne intoarcem la cuvintele tragice dar adevarate : imunizare colectiva , ce nu mai tine cont de daunele umane , ci de un dezastru mult mai mare numit HAOS institutionalizat .Ceea ce inca unii textieri de oriunde din lume incearca sa revitalizeze ca discurs politic si anume implicarea politicului , ca modalitate de punere fata in fata ,unul impotriva altuia este sortita esecului . Cuvintele spuse de catre presedinte prin care este aratata inutilitatea conflictului politic in aceste zile triste pentru natie este fara indoiala o profunda intelegere a nevoii de unitate a natiunii in fata pericolului .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro