sâmbătă, mai 18, 2024

Jurnaliştii scamatori

Luaţi de valul senzaţionalismului, stimulaţi de dorinţa nesăţioasă a publicului de a vedea noi şi noi minuni (dacă nu sânge, cel puţin un câine care cântă, un elefant care joacă şah, o Elodie, ceva), sete nesatifăcută nici de generosul YouTube sau de FaceBook unde orice tâmpenie câştigă milioane de vizualizări şi like-uri, reporterii de televiziune se tranformă câteodată în actori, cascadori şi prestidigitatori. Adică, în locul prezentării unor date şi fapte veridice,  oferă publicului puneri în scenă, mutilări ale realităţii, mistificări. Scamatoria are uneori ţinte prestabilite, cum ar fi lovitura politică. Alteori este o consecinţa comodităţii reporterului de a selecta interlocutori autentici, de a decupa din realitate momentul propice, secvenţa relevantă. Cazul recent, prezentat pe larg pe site-ul paginademedia.ro, aparţine unui cameraman deja de notorietate, Marius Panţu care l-a promovat în chip de client la marţişoare pe însuşi organizatorul Târgului de mărţişoare din Constanţa, fără a preciza calitatea acestuia. Astfel regizată cu încuviințarea reporterului, ştirea a fost difuzată pe Digi24. Organizatorului i s-a părut că nu-i strică publicitatea gratis a târgului şi a intrtat în joc. Cameramanul şi-a cîştigat o proastă reputaţie cu ceva vreme înainte, când a pus în scenă împreună cu un reporter al Realităţii TV o „furtună de nisip”, răscolind cu picioarele nisipul de pe plajă. Vestea despre jurnalismul practicat în România s-a dus peste mări şi ţări, multiplicată de Huffington Post, YahooNews, France24 ş.a.

Că asemenea întâmplări nu sunt simple accidente în televiziune, o arată şi reiterarea procedeelor. N-ar trebui uitată scandaloasa transmisie în direct a Realităţii TV din faţa Spitalului din Urlaţi când s-a pus la cale un leşin în direct, pentru a potenţa dramatismul evenimentelor. Reporteriţa Laura Calciu, corespondent de Prahova, a comandat cu un gest vizibil în cadru (cameramanul nu a vrut, poate, să fie complice!) un leşin live de la o femeie care şi-a jucat prost rolul. Poliţia, Salvarea au fost şi ele alertate, pentru autenticitate. Scopul scamatoriei era să se înfiereze politic decizia guvernului de atunci de a renunţa la spitalele nefuncţionale.

Pagina de Media reaminteşte şi cazul cunoscut în lumea presei sub denumirea ironică „Mirela bugetara”. Se întâmpla anul trecut când lamentaţiile preelectorale cu tema „săracul popor căruia i s-au tăiat salariile şi pensiile” erau la apogeu pe televiziunile aliniate politic. Aşa s-a născut ştirea de rupt sufletele miloase de pe Antena 1 cu Mirela, o biată bugetară care nu-şi poate permite să cumpere din piaţă mai mult de trei roşii, fiindcă sunt scumpe şi, nu-i aşa,

s-au tăiat salariile. Secvenţele următoare o arată pe Mirela-bugetara vânzând liniştită la taraba ei.

Diferenţa dintre cazul recent de la Digi24 şi celelalte, este că autorii făcăturilor au fost concediaţi de oficialii postului: „Precizăm că materialul a fost realizat şi difuzat de către Digi 24 Constanţa. Condamnăm acest demers şi considerăm că nu are nicio legătură cu jurnalismul. Autorii derapajului jurnalistic nu vor mai face parte din echipa Digi 24”, a fost reacţia promptă a oficialilor postului. Realitatea TV şi Antena 1 în nu numai că au păstrat  jurnaliştii-scamatori, dar i-au şi apărat public, încercând să justifice ceea ce era de  neapărat.

Nu este o scuză deja invocata foame de senzaţional a unei categorii de public. Jurnaliştii au regulile lor şi trebuie să se ţină de ele. Codul Deontologic Unic al jurnaliştilor români spune la capitolul 5: „Jurnalistul care distorsionează intenţionat informaţia, care face acuzaţii  nefondate, plagiază, foloseşte fără drept fotografii sau înregistrări audio-video sau defăimează săvârşeşte abateri profesionale de maximă gravitate”. Asta e.

Articol aparut in revista 22

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Draga Brindusa, admir tenacitatea cu care aperi demnitatea breslei. Trec pe televiziunile noastre stiri si comentarii de+a dreptul penale , in locuri unde justitia chiar functioneaza. Doua doamne zilele trecute vorbeau despre posibilele relatii amoroase de lunga durata ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, primul lider comunist de la noi, cu o mare actrita franceza. Doamnele respective elucubrau despre vizite saptamanale incognito ale respectivei actrite, „acum, cand nemaifiind in viata putem face aceste pretioase dezvaluri”. Citez din memorie, desigur.
    Asta in conditiile in care, in primul rand doamna respectiva este inca in viata, si in al doilea rand se bucura in Franta de stima datorata cuiva care a trait aproape 50 de ani cu acelasi barbat, coleg de breasla, producator. Asemenea enormitati cu totul banale in Romania, devin, daca trec granita de-a dreptul calomnioase, iar eu personal chiar cred ca ar trebui sa li se faca acest serviciu televiziunilor cu pricina si sa propuna CNA+ului sanctionarea lor.
    E un caz special, doar fiindca iese din ograda noastra unde toleranta este maxima.

    • Doamna JELA,

      CNA-ul este de prea multa vreme o institutie inutila, ridicola si mult prea costisitoare pentru buzunarul cam gol al romanilor…Chiar la CNA v-ati gandit?

      Ce a facut CNA-ul in ultimii…sa spunem…10 ani pentru a limita (sau interzice?) „stirile” de la ora 5, de pe ProTV, o colectie de barbarii, violuri si accidente, o avalantsa de morti , sange si gunoi???

      Va spun eu ce a facut CNA-ul: NIMIC!

      Si atunci???
      Ne cramponam de forma (institutia CNA) si uitam de continut (oamenii ce o compun)…
      Este aceasta (formele fara continut) o boala ETERNA a societatii romanesti?

      Mi-e teama ca da…

    • Doamna Jela,

      Cred ca sanctiunile pe care le poate da CNA nu sunt de natura sa determine incetarea acestor practici.
      In schimb, varianta actuala a Codului Civil permite o reactie simpla si relativ rapida fata de orice actiune de defaimare, si sunt convins ca doamna respectiva nu ar avea dificultati in gasirea unui avocat dispus sa-i sustina cauza. Iar despagubirile cerute (si probabil obtinute) ar fi pe masura reputatiei unei actrite franceze de renume, ceea ce chiar ar „arde” buzunarele televiziunii in culpa.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro