sâmbătă, mai 18, 2024

La ce folosesc festivalurile de televiziune

Chiar dacă sondajele arată că televiziunea ocupă un loc important în viața publicului din România, festivalurile de televiziune, câte mai sunt, au ecou limitat în lumea profesioniștilor. Studiul Indexul consumului de televiziune în România, realizat în 2015 de Mercury Research, pe un eşantion de 400 de persoane cu vârste de peste 18 ani (66% din mediul urban şi 33% din rural), utilizatori de servicii de televiziune, arată că 84% se uită zilnic la televizor, iar dintre persoanele active intervievate peste 60% îi alocă aproximativ 3 ore din timpul lor. Un Barometru de consum cultural, publicat în 2015 de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală, confirmă că dintre produsele culturale existente – teatru, film, concert, muzeu, bibliotecă ș.a. – publicul de la noi pune pe primul loc consumul de televiziune, în special divertismentul care face ratinguri maxime. Pe de altă parte, jurnalismul de televiziune, începând cu programele informative și talk-show politic, este criticat pentru că nu e echidistant, pentru că nu selectează știrile după relevanță și impact, pentru manipulare și dezinformare și pentru că, adesea, nu se dovedește profesionist.

Iată de ce competițiile în domeniu reprezintă o bună cale de a le reaminti teleaștilor că meseria implică standarde profesionale, contribuție de talent și creativitate, precum și șansa de a evita rutina. Tocmai s-a încheiat a XIII-a ediție a SIMFEST, desfășurată la Târgu Mureș, un concurs dedicat televiziunilor, locale, regionale și producțiilor independente. Marele Premiu a fost adjudecat de producătorii independenți Diana Iarbașu și Alex Condurache din Iași pentru producția Enescu Experience. Festivalul a dezvoltat în timp o seamă de acțiuni conexe, de la școala de vară pentru studenți, festival de carte, vizionări de film documentar și artistic urmate de discuții, până la întâlniri cu asociații profesionale, cum a fost, în acest an, întâlnirea cu AZIR/AEJ. Supraviețuirea festivalului, început la Simeria de unde i-a rămas numele, se datorează entuziasmului lui Ionuț Ceaușescu și Corinei Ruja-Ceaușescu, fiindcă treisprezece ediții înseamnă mult în penuria de sposori din prezent. Antecesorul SIMFEST a fost TELEVEST de la Timișoara, al cărui model îl urmează, festival euroregional de producție TV inițiat în 1997, care a sucombat în 2002, după șase ediții. Așa cum prestigiosul festival de film documentar, Astra Film Fest, de la Sibiu, este legat de numele antropologului Dumitru Budrală, tot astfel și SIMFEST sau alte festivaluri atârnă de consecvența inițiatorului, de încăpățânarea de a nu lăsa mediul profesional să decadă și de dorința de a crea evenimente în comunitate. Este și o formă de educare a publicului, prea puțin învățat să discearnă între producțiile de televiziune, prea rar îndemnat să caute cu telecomanda calitatea.

Mai rezistă câteva competiții de televiziune, dintre care cel mai vechi este al Asociației Profesioniștilor deTeleviziune din România, APTR, ajunsă anul trecut la ediția a XXV-a, competiție legată de numele inițiatorilor, Lucia Hossu Longin și Dan Necșulea. Din păcate, acolo unde își bagă nasul interesul politic, prestigiul meritat al evenimentului se pierde. Doi preminați, Andrei Gheorghe și Robert Turcescu, au restituit premiile fiindcă standardele etice, absolut obligatorii în jurnalism, au fost călcate în picioare.”N-am nevoie de niciun fel de recunoaștere din partea acestei asociații care înțelege să premieze jurnalismul de tip Antena 3”, a motivat Turcescu gestul.

Este de înțeles de ce filmul documentar, gen complex, foarte apreciat de publicul educat, se bucură de interes din partea organizatorilor de festivaluri. La București de cinci ediții se desfășoară DocuArt Festival, cu bune criterii de selecție. One Word Romania dedică de zece ani un festival filmului documentar cu tematică axată pe respectarea drepturilor omului. Tot tematic este și Festivalul Internațional de Film Etnografic de la Zlatna, aflat la a patra ediție.

Un premiu la festival este pentru oamenii de televiziune un îndemn să continue, creează un sentiment de comunitate, prilejuiește întâlniri de breaslă și reamintește tuturor că, în ciuda dificultăților, meseria este frumoasă. Cele mai multe premii au luat, la toate competițiile de-a lungul anilor, realizatorii din TVR. Într-un fel e firesc, în alt fel indică un paradox: cum ajunge televiziunea publică să aibă audiențe debile când are cei mai buni profesioniști? O fi ceva cu managementul și cu… politica.

Articol apărut în revista ”22”

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Festivalurile de televiziune sint inutile . Televiziunile in majoritate sint jalnice . Activitatea de televiziune trebuie sa faca educatia maselor , sa invete masele despre morala , respect , bun simt , Din pacate ele induc maselor debilitate . Promoveaza debili si debilitati doarpentru ca in acest fel cei care le conduc se umplu de bani .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro