luni, mai 20, 2024

O zi dramatica pentru Legea Educatiei Nationale


Iata, in rezumat, ce s-a intamplat astazi, 29 noiembrie, in destinul  Legii Educatiei Nationale.

Update 1. Ora 12.50. Victor Ponta anunta ca PSD va vota in sedinta comuna a birourilor permanente a celor doua Camere pentru continuarea parcursului motiunii de cenzura impotriva Legii Educatiei angajata de Guvern.

Update 2. Ora 13.03. Crin Antonescu anunta ca parlamentarii liberali isi retrag semnaturile de la motiunea de cenzura impotriva Legii Educatiei asumata de Guvern.

Update 3. Ora 13.50. Vicepresedintele PD-L, Cristian Boureanu, declara ca procedura privind motiunea de cenzura pe Legea Educatiei angajata de Guvern va continua, parlamentarii  isi pot anunta retragerea semnaturilor in momentul citirii motiunii, daca doresc acest lucru. Amenintarea cu nesemnarea documentelor de catre Mircea Geoana, presedintele Senatului, daca ar fi pusa in practica, ar fi un bun motiv pentru suspendarea acestuia din functia pe care o detine. Motiunea a fost semnata de 75 de parlamentari liberali si 63 social-democrati.

Update 4. ora 16.oo

Birourile Permanente reunite au decis, luni, să returneze Guvernului proiectul de lege privind educaţia, precum şi “angajarea răspunderii” pe acesta, întrucât procedura a fost declarată neconstituţională, a anunţat liderul deputaţilor PSD, Mircea Duşa.

De mentionat ca in ultima sa decizie, CCR a decis ca angajarea raspunderii, odata inceputa si acceptata de Parlament, nu poate fi intrerupta in vreun fel.

Hotararea birourilor reunite a fost luata cu 13 voturi la 12.

Roberta Anastase a declarat ca decizia finala va fi luata de plenul reunit al celor doua camere.

Update 5. Ora 18.00.  Senatul isi incheie ziua de lucru fara sa adopte o decizie in privinta includerii pe ordinea de zi a Legii Educatiei sau retrimiterea proiectului la Comisia de Invatamant. Mai multi senatori au cerut retrimiterea la Comisie a Proiectului Legii Educatiei Nationale.

Abia mai tarziu s-a aflat ca incapatanarea lui Victor Ponta a facut ca PSD sa mearga mai departe cu discutarea motiunii de cenzura, in ciuda avertismentelor Ecaterinei Andronescu si ale lui Adrian Nastase, ca solutia aleasa valideaza, de fapt, angajarea raspunderii Guvernului pe Lege, fara vreo sansa reala de reusita, mai ales dupa retragerea semnaturilor liberalilor de la motiune. Ponta n-a cedat, l-a amenintat pe Mircea Geoana ca va fi aspru sanctionat, pentru ca face declaratii fara consultarea conducerii partidului, desi are o interdictie de 6 luni in acest sens.  Intr-un cuvant, Ponta a demonstrat inca odata un orgoliu nemasurat, intoleranta la pareri opuse ale colegilor, adica eroarea imensa pe care PSD a facut-o cand l-a ales presedinte.

Solutia data de birourile reunite ale celor doua Camere este aiuritoare,  nu are suport juridic. Nicaieri in Constitutie sau regulamentele celor doua Camere nu se spune ca Parlamentul are dreptul sa retrimita proiectul de lege  pe care se angajeaza raspunderea, inapoi la Guvern. Se poate doar, asa cum spune  si Curtea Constitutionala, ca opozitia  sa depuna o motiune de cenzura, cu efect caderea Guvernului sau trimiterea Legii la promulgare.

Este drept ca plenul Camerelor reunite, care se va intruni martea viitoare, are dreptul fie sa mentina solutia data de birourile permanente reunite, fie s-o invalideze si sa dea alta solutie.

Suntem in faza in care procedura de angajare a raspunderii a fost initiata de Guvern si acceptata de Parlament, astfel incat, odata cu retragerea celor 75 de semnaturi ale liberalilor, plenul celor doua Camere poate sa constate, cel mult, ca motiunea de cenzura nu mai indeplineste conditiile privind numarul de semnaturi si se considera retrasa. Asa ar fi logic. In aceasta situatie, Guvernul poate trimite Legea Educatiei Nationale la promulgare presedintelui tarii, pentru ca n-a fost atacata cu  o motiune de cenzura.

Sigur, exista calea de atac la Curtea Constitutionala, in faza premergatoare promulgarii. Votul CCR este insa incert, judecatorul maghiar Puskas Valentin Zoltan va vota, probabil, in favoarea trecerii Legii de controlul constitutional.

La Senat, lucrurile sunt si mai incurcate, in legatura cu proiectul promovat de opozitia condusa de Ecaterina Andronescu. Senatorii puterii au cerut in cor trimiterea inapoi la Comisie a Raportului pe Legea Educatiei, pe motiv ca a fost intocmit in absenta si fara semnatura presedintelui Mihail Hardau. Stiind ca senatorii puterii sunt mobilizati exemplar pentru un vot de respingere a Raportului, presedintele Senatului, Mircea Geoana, a amanat cat a putut votul, pana la inchiderea programului de lucru a Senatului.

Lunea viitoare, la sedinta de plen, Senatul va relua procedura de dezbatere a Legii sau de retrimitere la Comisie, iar martea viitoare, plenul reunit al celor doua Camere va lamuri soarta angajarii raspunderii Guvernului pe aceeasi lege.

Distribuie acest articol

20 COMENTARII

  1. Fiind portocaliu dovedit, faceti mult rau comentariului – in general corect si cauzei pentru care luptati, prin afirmatii de genul:
    „Intr-un cuvant, Ponta a demonstrat inca odata un orgoliu nemasurat, intoleranta la pareri opuse ale colegilor, adica eroarea imensa pe care PSD a facut-o cand l-a ales presedinte.”
    Efectiv, va pierdeti credibilitatea cu asemenea fraze.
    Si chiar nu am nimic de a face cu Ponta sau cu PSD-ul. Dar ma deranjeaza afirmatiile gratuite, din orice parte vin.

    • CMC: eu iti sugerez sa iti cumperi shapca maoista tip „ponta” si sa va duceti de mana
      pe timpul lui Ceasca, sa stati la cozile de la gaz si lapte…asa ca sa nu uitati.
      Apropo de legea invatamantului: abia astept sa ii vad pe boshorogii astia dati afara
      de pe la institute: fac numai rau si impiedica pe oricine sa faca ceva nou, seamana institutele
      de cercetare si univ. romanesti cu sanatorii de sclerozati maoisti! Afaraaaaaaaa…afaraaaaaaa…afaraaaaaaaaa

      • „adica eroarea imensa pe care PSD a facut-o cand l-a ales presedinte”
        De unde stiti dumneavoastra – adept portocaliu – ca e o eroare pentru partid. Deocamdata, partidul sta foarte bine in sondaje. Poate PSD are de gand sa mearga pe cartea antimaghiara,Daca ii convine electoral. Nu cumva toti – inclusiv cei ai dumneavoastra – mint si manipuleaza cand pot ca sa obtina voturi?
        Pentru educatie, pericolul real este Andronescu, nu Ponta. Ea are charisma si – in opinia mea- sanse foarte mari daca ar candida la Presidentie. In nici un caz nu va primi votul meu, dar ar avea mari sanse. Joaca foarte bine rolul compasiunii si s-ar putea sa fie exact ce vrea tara dupa actualul presedinte.
        Amestecand comentarii corecte si obiective despre situatia din educatie, cu pozitii politice partizane (nu v-am auzit nici o opinie despre „informatoarea” de la Biblioteca) nu faceti decat sa dati apa la moara celor care va critica.
        Puteti face foarte mult pentru educatie – prin energia si determinarea cu care va angajati – incat ar fi pacat sa va inhaitati cu cei care vad insulta ca mijloc de convingere (vezi comentariul cu sapca). E pacat, pentru ca nu sunt multe voci care sa mai vada doar educatia (si nu interesele personale sau de partid) ca esenta a reformarii – macar morale – a statului roman.

        • Atunci cand educatia depinde, vrem nu vrem, de politica, este normal sa ne spunem opinia si despre politica. Sigur ca in opiniile sunt subiective si cand e vorba de educatie si atunci cand vb. despre politica. Eu nu-mi permit sa va imput parerile despre Andronescu, pe care o vedeti viitor presedinte, desi in opinia mea a tinut in loc educatia pentru multi ani. La fel s-ar intampla si cu tara.

          • Mie mi-e groaza de Andronescu in educatie si nu o vreau presedinte.
            E adevarat, fiecare are drept la opinie. Dar sunt oameni, intre care va consider si pe dumneavoastra, care ar putea face foarte mult pentru educatie, daca nu ar amesteca-o cu politica.
            Cei din educatie au suficienta minte sa isi formeze si singuri opiniile politice, fara sa fie necesare tentative de manipulare partizane. Si in general nu cred ca mai sunt interesati nici macar de opinille corecte in educatie, cand sunt amestecate cu partizanat politic.
            Pentru trompete si vuvuzele politice sunt indivizi de teapa celui cu comentariul cu „shapca”. Provoaca greatza, pentru ca sunt limitate la agresiuni.
            Raman la opinia ca puteti face mult mai mult pentru educatie, daca renuntati la amestecarea cu politica partizana.
            Puteti?

          • @CMC
            Gresiti, ce inseamna politica partizana? Faptul ca am convingeri despre ce inseamna progresul tarii si cine il serveste? Cand votez fac politica partizana? Dimpotriva, a nu avea pareri, sau a ale ascunde, de frica sa nu fi acuzat de partizanat, este nociv. Democratie inseamna sa avem convingeri politice, sa le asumam si sa le facem publice, daca putem.

            Asa ca raspunsul este NU.

          • Nea Vlaston, vad ca iti mai reproseaza si altii slaba prestatie politica vizavi de cea educationala. Amestecati din pacat lucrurile rau de tot. O faceti insa cu ambitie crezand sincer ca sunteti analist (aici ma refer la comentariul mai vechi vizavi de prezenta dvs in media).
            Problema e ca omul v-a cerut sa nu amestecati lucrurile pentru ca faceti rau analizelor pe educatie introducandu-le intr-o anume vulgaritate.
            Oricum mi-a placut:
            „Democratie inseamna sa avem convingeri politice, sa le asumam si sa le facem publice, daca putem.” E originala definitia :))))
            Mi-a placut si in comentariul ulterior, cel cu schimbul de macaz vizavi de tehnocrati. Pai acum o luna parca sustineati un guvern de tehnocrati….

    • O curiozitate personala: cum argumentati afirmatia dumneavoastra despre „gratuitatea afirmatiilor” d-luiVlaston?
      Am observat cu intarziere ca d-ul Vlaston v-a pus acceasi intrebare.

  2. Ca opozitia lupta cu inversunare impotriva oricarui pas reformator, este o realitate.
    „Criticile” aduse puterii nu au nimic constructiv si nu vizeaza interesul national, ci pe cel personal, de grup, de clan, de partid.
    Cea mai perversa si periculoasa minciuna este cea care strecoara si mici doze de adevar. Guvernul actual face si greseli, se balbaie si nu e suficient de ferm in promovarea reformelor si luarea masurilor de austeritate impuse de momentul pe care il traversam.Asta nu ar trebui sa ne impiedice sa vedem plusurile si sa gamdim in perspectiva rezultatele. Iar legea educatiei este un bun exemplu. Nu trebuie sa ai culoare politica, ci doar buna-vointa, discernamant si bun-simt, sa te informezi corect (din surse cat mai neutre, din parerile pro- si contra- si, mai ales citind singur textul variantelor de lege).
    Din punctul meu de vedere, faptul ca cei din opozitie isi mai si pun piedica unul, altuia, nu este tocmai rau. Asa putem vedea mai bine „ce ii mana in lupta”, cata credibilitate pot avea si pana unde pot merge cu demagogia, incompetenta si, nu rare ori, cu prostia.
    Partea proasta este ca, din motive contrare interesului general/national si prin metode care tin mai mult de o „democratie originala”, decat de una autentica, se intarzie constant, deliberat si cu rea-credinta orice demers, orice pas in reformele de care avem atat de mare nevoie.

    • Interesant punct de vedere …

      In lumea politica romaneasca sunt multe incoerente! Si nu numai la opozitie, dar si in randul puterii! Vorbiti de neitelegerile dintre PSD si PNL despre legea educatiei (Hotnews vorbeste de orgoliul lui Ponta!), dar nu este mult timp cand Parlamentul a votat in unanimitate (inclusiv PDL si restul fortelor guvernamentale) despre reducerea TVA la alimentele de baza si neimpozitarea pensiilor sub 2000 lei! Isi mai aduce aminte cineva de legea cresterilor salariilor in invatamant cu 50%? A fost adoptata tot in unanimitate! Si ce s-a ales de ea? (Apropos, atunci a fost alta putere!)

      Problema nu este ca actualul guvern face greseli, ca opozitia face mai stiu eu ce, etc! Problema este ca profesionistii sunt dati incet, incet la o parte in favoarea unor neaveniti!

      Acum cateva zile am avut un schimb de replici cu Dl Vlaston despre legea Educatiei! Reprosul era tocmai neincrederea sa in profesionalism si in promovarea dusa de dansul pentru deschiderea sistemului de invatamant catre ingerintele politicului! Raspunsul a fost unul similar celui dat mai sus lui CMC: o simpla si enorma obtuzitate! Imi pare rau, dar pur si simplu trebuie sa citim toate aceste puncte de vedere in alta cheie, nu cea a disputelor politice, a partizanatului si a propagandei, ci in cea a profesionalismului si a respectului fata de adevar si fata de corectitudine!

      • Un exemplu

        Educatia balteste de 10-15 ani intr-o apa propice doar intereselor „fabricantilor” de diplome, profesorilor si directorilor numiti politic. Eu insumi am fost dat afara de doua ori din functia de director de liceu de catre politic.

        O raza de speranta a aparut cand comisia Miclea, sub obladuirea presedintelui Basescu, a spus adevarul despre educatie si a propus solutii. A doua raza atunci cand minstrul Funeriu a construit, sub obladuirea guvernului Boc, cel mai bun proiect de lege a educatiei din ultimii 20 de ani. Poate nu perfect, dar bun in proportie de 95%.

        Atunci, despre ce discutam?

        • Ma bucur ca va intrebati despre ce discutam!

          Spuneti ca ati suferit personal din cauza ingerintei factorului politic! Atunci de ce il sustineti?

          Iar procentul acela de 95% din ce palarie l-ati scos?

          • Pentru ca sunt adeptul democratiei. Care inseamna politic, partide, unele mai bune altele mai proaste, cu perioade mai bune si altele mai proaste, inseamna reprezentativitate (fiecare popor are conducatorii pe care ii merita), pentru ca Romania este condusa de politicieni (alta varianta nu exista, tehnocratii fara sustinere pollitica ar fi impotenti, nu si-ar putea trece initiativele legislative). Pentru ca Romania este si tara mea, are nevoie de mine si eu de ea. Asa cum este, dar o putem face, impreuna, sa fie si mai buna.

          • Din pacate politicienii nostri isi inchipuie ca pot face lucruri bune nu numai in politica, ci in multe alte domenii! Si tin mortis sa-si impinga clientii in f multe domenii, zone in care acestia isi dovedesc … impotenta, ca sa folosesc termenul Dvs.

            Inteleg ca sunteti un mare sustinator al legii educatiei in varianta Boc-Funeriu si nu neg multe lucruri bune incluse in aceasta, dar ingerinta politica prin mecanismul practic discretionar si insuficient reglementat al demiterii rectorilor face ca ingerinta politicului in invatamantul superior sa dinamiteze tot restul legii! Ce mai, educatia are sansa sa evolueze de la baltire la … impotenta!

          • @ov
            Bun, sa zicem ca aveti dreptate. Gasiti-mi alt mecanism de control astfel incat rectorii sa nu mai faca doar ce le dicteaza interesele lor si ale grupurilor de interese, sub paravanul autonomiei universitare. Daca gasiti alt mecanism mai bune decat controlul statului, sunt gata sa-l accept. Dar nu unul formal, ca de forma bate fondul sunt satul…

  3. Solutii exista, dar sub forma unui mix de masuri! Ele trebuie sa fie analizate cu grija pentru a avea rezultate rationale si echilibrate!

    Nu sunt complet contra controlului statului in invatamantul superior, dar el trebuie sa se exercite direct doar in cazurile grave si sa fie strict reglementat!

    Un alt instrument este renuntarea la finantarea egala pe student si trecerea la o finantare diferentiata. Acest lucru presupune o evaluare si o ierarhizare a universitatilor, pe domenii de studiu, in baza unui mecanism corespunzator, din comisia de evaluare facand parte nu numai alte cadre didactice, ci si personalitati independente, din economia reala sau din strainatate.

    Alte mecanisme trebuie sa fie pur administrative, reglementate prin lege: stabilirea unor norme de conduita, limitarea numarului de mandate, etc

    Tragedia este ca nu se prea doreste o solutie reala a problemelor! Nu este numai interesul rectorilor in joc, cum spuneti Dvs, ci este si interesul politicului de a gasi o noua vaca de muls si sinecuri pentru clientela!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro