miercuri, aprilie 14, 2021

Dinu Pillat -întoarcerea în timp.

O dată cu această nouă carte din seria de autor  Dinu Pillat, profilul intelectual  este  completat cu efigia criticului şi eseistului. Asemeni  unor  N. Steinhardt, Alexandru Paleologu sau Al. George,  Dinu Pillat este unul dintre acele spirite marginale şi excentrice în câmpul literar al României de după 1965, ducând  mai departe, cu încăpăţânare, legatul epocii interbelice. Ceea ce a putut fi, în anii comunismului, un  handicap simbolic devine,  retrospectiv, un semn al libertăţii interioare niciodată abandonate.

“ Spectacolul rezonanţei. Eseuri, evocări,sinteze.” este expresia acestei polivalenţe dominate de    bun gust şi de erudiţie care este marca scrisului lui Dinu Pillat. Participând la istoria ultimei generaţii post- maioresciene, Dinu Pillat este aceeeaşi voce echilibrată, melancolică şi precisă pe care o descoperim, acum, în textele epistolare şi în romanele salvate de  la distrugere. În   critica literară sau în istoria literară, Dinu Pillat expune unitatea profundă şi impresionantă a personalităţii, unitate întemeiată pe vocaţia cultivării demnităţii  şi a moderaţiei.  [1]

Examinat  astăzi, cu beneficiul trecerii timpului, limbajul său critic postbelic este apropiat de cel  care se cristalizase în anii straniului  interludiu, 1944/ 1947. Nimic strident, nimic nepotrivit în modul în care Dinu Pillat îşi construieşte demonstraţiile. Ceea ce impresionează este sentimentul  de viu , de organicitate şi de libertate.  Un sentiment  ce reabilitează însăşi ideea de judecată  critică.

Există, în această selecţie imaginată de Monica Pillat şi prefaţată de acelaşi infatigabil George  Ardeleanu, pagini memorabile, pagini în care putem  recupera ceva din  alcătuirea mecanismului de sensibilitate al lui Dinu Pillat. Textul despre Ionel Teodoreanu este, indiscutabil, cea mai temerară tentativă postbelică de a  explora acel nucleu de autentică emoţie în jurul  căruia se organizează imaginarul “ Medelenilor”. Scriind despre Teodoreanu, Dinu Pillat scrie, până la un punct, despre el însuşi, ca despre o punte între epoci, ca  despre un spirit care îşi asumă misiunea de a duce mai departe moştenirea unui întreg univers. În alt registru, care este  tot acel  al sublimării memoriei culturale, ereditatea este pretextul de la care se porneşte în intinerariul de reconstituire al figurii paterne. Echilibrat şi emoţionant, portretul dedicat lui Ion Pillat este unul dintre acele fragmente de proză critică ce onorează o întreagă cultură.

Paginile lui Dinu Pillat fascinează şi prin capacitatea exegetului de a reda unor figuri doar aparent  secundare semnificaţia originară pe care adevăraţii critici o intuiesc, întotdeauna.  George Topârceanu sau Brătescu- Voineşti sunt,  pentru Dinu Pillat, nu obiecte prăfuite de muzeu literar, ci  repere ce pot fi reexaminate cu empatie şi  rigoare. Ca şi N. Steinhardt, Dinu Pillat este  fascinat de colţul în care se ascunde o parte  din identitatea românească de dinainte de comunism.

Finalul volumului, dedicat dosarului de coresopondenţă, aduce la un loc voci ale timpului: întinse pe câteva decenii, scrisorile lui Dinu Pillat sunt parte din efortul de a da sens şi de a umaniza, prin eleganţă, un secol al suferinţelor.  Redate  cititorului de astăzi, ele au timbrul special şi emoţionant al vremurilor care au fost. Silueta discretă şi rafinată a lui Dinu Pillat  se aşează la masa umbrelor, spre a-şi spune, la rândul său, povestea.

________________

[1] Dinu Pillat, “ Spectacolul rezonanţei. Eseuri, evocări, sinteze. “, ediţie  îngrijită de Monica Pillat şi de George Ardeleanu,notă şi notă asupra  ediţiei de Monica Pillat, prefaţă şi dosar de referinţe critice de George Ardeleanu, editura Humanitas, Bucureşţi, 2012.

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Ioan Stanomir
Ioan Stanomir
Profesor de drept constituţional la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti, specializat în domeniul dreptului constituţional.

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

„Pierre Hadot aduce filosofia antica in zilele noastre. Ce s-a spus candva redevine actual, urmand modelul exercitiului spiritual, mai exact al intelepciunii care este, inainte de orice, o optiune de a fi.” – Pascal Bruckner

 

„Demersul lui Hadot parcurge elegant traseul de la inceputurile filosofiei printre greci, apoi transformarea ei in timpul romanilor si intalnirea cu crestinismul, precum si relatia emotionanta dintre filosofia orientala si occidentala.” – Global and Mail

 

Pierre Hadot (1922–2010) a fost un filosof, istoric si filolog francez, bun cunoscator al perioadei elenistice si in special al neoplatonismului si al lui Plotin. Este autorul unei opere dezvoltate in special in jurul notiunii de exercitiu spiritual si al filosofiei ca mod de viata.

 

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro

Top articole

Cum produce scoala tampiti

I.  Învăţământul preuniversitar Pentru a nu pune la încercare răbdarea potenţialilor cititori, o spun de la început: şcoala românească produce tâmpiţi industrial şi cu metodă....

Ucraina. Alinieri ideologice toxice la narațiuni (post-)sovietice

Un “amănunt” picant și toxic a tulburat grav liniștea comemorării împlinirii a 80 de ani de la masacrul din poiana Varniței, de...

U.S. and E.U. shoulder to shoulder

"Parte din strategia lui Donald Trump ținea de rezolvarea problemelor prin escaladare. Acum rezolvăm problemele coborând temperatura, prin de-escaladare, căutând un...

Invitarea Ucrainei în NATO – marea lovitură strategică a SUA în Estul Europei şi scenariul care dă fiori regimului Putin

Agitaţie mare în estul Ucrainei, de ambele părţi ale frontierei cu Rusia. Informaţii contradictorii, acuzaţii reciproce de escaladare a conflictului, masarea trupelor...

Despre protestele antivaccin, anxietatea tehnologică și tehnofobia. De ce ne este teamă de cipare (I)

Privim îngroziți la cei din jur care îmbrățișează teorii conspirative, le susțin impetuos pe rețelele de socializare, ți le aruncă în față...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.