vineri, octombrie 4, 2024

Adam Smith și moștenirea sa (i)

Adam Smith, unul dintre cei mai importanți și mai influenți gânditori din istoria modernă, s-a născut la 5 iunie 1723 în orașul scoțian Kirkcaldy. Puțini oameni au lăsat umanității o  moștenire atât de trainică și de folositoare ca a sa.

El nu a scris decât două cărți: „Teoria sentimentelor morale” (1759) și „Avuția națiunilor: cercetare asupra naturii și cauzele ei” (1776). Aceste două opere au contribuit însă enorm la depășirea de către umanitate a unei stări de sărăcie aproape universală și la trecerea sa într-o lungă epocă de prosperitate și îmbunătățire a condiției umane.

Publicarea cărții despre avuția națiunilor a fost un eveniment revoluționar – un șoc intelectual care s-a resimțit în lumea întreagă. Lucrarea prezintă sistemul economic existent la acea vreme în toate țările europene și în coloniile occidentale. Reglementările economice detaliate și omniprezente, care grevau economia britanică în secolul XVIII, erau bine cunoscute și frecvent ocolite, la fel ca și sistemele de control economic din alte țări. Însă, în timp ce multă lume era nemulțumită și se plângea, Adam Smith a pus sub semnul întrebării însăși ideea de reglementare, dând naștere unui nou domeniu de cunoaștere: știința economică (economics).

Smith a studiat la universitățile din Glasgow și Oxford, iar apoi a predat filozofia morală la universitățile din Edinburgh și Glasgow. Cartea „Teoria sentimentelor morale” a fost scrisă și publicată în perioada în care a fost profesor la cea din urmă (1751-1763).

La moartea lui Adam Smith (17 iulie 1790), Marea Britanie începuse un război de un sfert de secol împotriva Franței revoluționare, iar apoi napoleonene, care s-a încheiat abia în 1815 prin înfrângerea lui Napoleon în bătălia de la Waterloo și exilarea sa în insula Sfânta Elena. În condiții de război prelungit, controlul statului asupra comerțului interior și exterior s-a intensificat foarte mult în Marea Britanie, iar necesitatea acoperirii cheltuielilor militare a provocat mari deficite bugetare și emiterea unor mari cantități de monedă fiduciară fără acoperire în aur.

Cu toate acestea, ideile lui Adam Smith au schimbat lumea. În timp ce guvernele europene au reglementat, controlat și restricționat viața economică, în planul doi a avut loc o importantă revoluție intelectuală și ideologică. Deși războaiele napoleonene au devastat Europa, unii oameni au citit „Avuția națiunilor”, iar la sfârșitul războaielor napoleonene ideile lui Adam Smith erau destul de bine cunoscute și influente în rândul gânditorilor liberali. Este adevărat că politicile guvernamentale nu au reflectat imediat această răspândire a ideilor privind libertatea economică. Într-o primă etapă, protecționismul a devenit chiar mai puternic, în special în Marea Britanie, unde așa-numitele „legi ale cerealelor” (Corn Laws) au limitat drastic importul de grâu din străinătate pentru a proteja interesele proprietarilor de pământ (landlords).

Însă, începând cu anii 1820 și 1830, a apărut un grup de susținători ai schimbului liber, care va deveni apoi „Liga pentru abolirea legilor cerealelor” (Anti-Corn Law League). Cu o hotărâre, un dinamism și o argumentare inspirate în mare parte de ideile lui Adam Smith, această coaliție a reușit, în 1846, să elimine aproape toate restricțiile protecționiste impuse agriculturii. Victoria a fost urmată rapid de atenuarea și abrogarea restricțiilor referitoare la importul de bunuri și materii prime utilizate în industrie.

În perioada 1850-1880, tendința de întărire a libertății economice și de liberalizare a schimburilor cu străinătatea s-a impus spectaculos și în alte părți ale Europei, precum și în America de Nord. Ca urmare a dimensiunii mondiale a Imperiului Britanic din secolul XIX, principiile și practicile libertății comerțului, investițiilor și migrației mâinii de lucru s-au răspândit peste tot în „lumea civilizată”, pe care au transformat-o într-un un spațiu mondial de libertate și prosperitate economică. Spre sfârșitul secolului XIX, majoritatea economiștilor și politicienilor au înțeles că internaționalizarea accentuată a comerțului și a culturii, pe care o produce libera circulație a oamenilor și bunurilor, libertatea de asociere și libertatea de călătorie, creează avantaje reciproce pentru toate părțile participante.

Ideile și politicile protecționiste, intervenționiste și militariste au revenit însă în forță la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX ca urmare a măsurilor luate de unii conducători politici din țările occidentale pentru a modifica rolul statului în societate. Astfel, Bismark – în Germania, Gladstone şi Disraeli – în Marea Britanie, urmați apoi de F. Roosevelt – în SUA au impus ideea responsabilității statului pentru bunăstarea populației. Acest nou tip de stat a fost numit ,,stat social’’ (Social State) sau ,,stat providență’’ (Welfare State).

Cu toate acestea, ideile lui Adam Smith și mai ales concepția sa cu privire la ceea ce în „Avuția națiunilor” a numit „un sistem de libertate naturală” au inspirat în mod repetat, în cursul ultimului secol, pe toți cei care au acționat pentru păstrarea sau restabilirea libertății economice.

După părerea lui Smith, rolul și responsabilitatea guvernului într-un sistem de libertate naturală este apărarea națională, pacea internă și justiția realizată prin tribunale și poliție. El consideră că guvernul are, de asemenea, și alte prerogative, pe care știința economică actuală le numește „bunuri publice”. Astfel, guvernului îi revine sarcina organizării și finanțării educației primare pentru ca cetățenii să fie alfabetizați și informați.

Este cât se poate de clar că, în raport cu standardele epocii actuale, în care guvernele intervin în aproape toate domeniile vieții sociale și economice, lista funcțiilor statului întocmită de Adam Smith pare limitată atât ca număr, cât și ca amploare. Concepția sa este cea a unei societăți fundamental libere, în care fiecare om trebuie lăsat să-și conceapă și să-și trăiască viața așa cum crede de cuviință, în funcție de propriile scopuri și aspirații și prin asociere pașnică și liberă cu alți oameni.

Faptul că indivizii trebuie considerați ca având „libertatea naturală” să-și trăiască viața așa cum cred, fără imixtiunea și controlul statului, ridică problema modului în care se realizează coordonarea între mulțimea de persoane care depind unele de altele pentru majoritatea bunurilor de primă necesitate și de lux necesare în viața de zi cu zi. Adam Smith prezintă motivele pentru care această coordonare este posibilă pe baza stimulentelor individuale și a mecanismelor sociale. După părerea sa, oamenii au nevoie tot timpul de ajutorul semenilor lor – și l-ar aștepta în van, dacă s-ar baza doar pe bunăvoința acestora:

(Omul-n.n.) Ar fi mult mai probabil să aibă succes dacă ar putea îndrepta iubirea lor de sine în favoarea sa și dacă le-ar putea arăta că e în propriul lor interes să facă pentru el ceea ce el își dorește. Oricine se apucă să se târguiască cu un altul, pe orice temă, practic îi propune exact acest lucru. Dă-mi ce vreau și o să-ți dau și eu ce vrei, este de fapt înțelesul acestei oferte – aceasta este maniera în care obținem de la ceilalți cea mai mare parte a bunuri lor de care avem nevoie. Nu ne așteptăm să primim bucatele pentru cină prin bunăvoința măcelarului, a berarului sau a brutarului, ci datorită faptului că ei își urmăresc propriile interese. Nu ne adresăm umanității din ei, ci iubirii lor de sine – și nu le vorbim niciodată despre nevoile noastre, ci despre avantajele lor. (Avuția națiunilor, Publica, 2011, p. 80).

Este în natura ființelor umane să aibă „interese”. După cum vom arăta în partea a doua a acestui articol, Smith pune însă accent pe sensul etic și pe legăturile empatice care îi unesc oamenii, din care se nasc reperele și codurile morale care orientează acțiunea umană. Nimic din scrierile lui nu justifică prezentările caricaturale în care este înfățișat ca apologet al „egoismului” și „lăcomiei”. Filozofia morală a lui  Adam Smith este exact opusă. (Articolul a apărut inițial în revista timișoreană TIM7/Nr. 22)

Distribuie acest articol

10 COMENTARII

  1. Pina sa apara diviziunea muncii fiecare familie punea pe masa in mod direct bucatele ; nu astepta la brutar , macelar , berar , …. Mai ales ca omul pentru a trai nu are nevoie de prea multe . Iar acele putine de care are nevoie le poate obtine singur in mod direct .
    Este in natura fiintei umane decazute sa aibe ,,interese ” . Nu exista coduri morale exista un singur cod moral ; Sfinta Scriptura . Oamenii nu ( se ) mai calauzesc dupa aceasta deoarece ,,interesele” nu pot fi satisfacute avind-o indreptar de viasta . Si atunci el ( omul ) incepe sa legifereze . Cum altfel daca nu dupa ,,interese ” ?!
    Este nefiresc sa alaturam cuvintului ,,morala” un altul in afara celui de ,,crestina ” .

    ,,După părerea sa, oamenii au nevoie tot timpul de ajutorul semenilor lor – și l-ar aștepta în van, dacă s-ar baza doar pe bunăvoința acestora ” . Am sentimentul ca Adam Smith nu cunostea sau nu intelegea Sfinta Scriptura . Iisus Hristos ne indeamna spunind : ,, Mila vreau nu jertfa ” . Adica nesfirsita iubire . Nu iubire de sine ( caci acesta este ,,interes ” ) ci iubire de aproapele . Iata un exemplu : https://pelerinajesfantulmunteathos.ro/parabola-lingurilor-lungi/
    Incerc sa imi imaginez o comunitate ( poate fi chiar o natiune ) in care nimeni nu vinde si nimeni nu cumpara . Intr-o astfel de situatie numarul bugetarilor si demnitarilor ar fi / ar tinde spre zero . Poate si ale politistilor , procurorilor , judecatorilor si avocatilor . Bugetele publice ar fi minuscule si nu ar mai atrage tilhari si mincinosi . Beneficiile celor care ar servi comunitatea ar lua nastere printr-o altfel de conformare ( nu impusa de lege ) . Iar cei care ar contribui in mod direct la plata salariilor celor ce servesc comunitatea ar putea sa isi exprime nemijlocit multumirea pentru serviciile primite . Ma gindesc chiar la faptul ca aceasta situatie ar putea sa dispara atita timp cit o nevoie locala ar putea fi satisfacuta prin voluntariat . O alta lume …. cu oamnei adica nu cu ,,Homo homini lupus est ”. Caci pe aici …lume multa , oameni putini . Din ce in ce mai putini .

    • ”o comunitate ( poate fi chiar o natiune ) in care nimeni nu vinde si nimeni nu cumpara . Intr-o astfel de situatie numarul bugetarilor si demnitarilor ar fi / ar tinde spre zero”

      Cam așa arăta vestul Europei în jurul anilor 500, imediat după prăbușirea Imperiului Roman de Apus. Războaie locale nesfârșite, fiecare lord războinic încercând să ia de la vecini ceea ce supușii lui nu erau în stare să producă. În zilele noastre, Somalia și Sudanul de Sud arată exact la fel.

      200 de ani mai târziu, în 711, musulmanii treceau pentru prima dată peste strâmtoarea Gibraltar, pentru a interveni într-un război civil al vizigoților din Spania. Peste alți 21 de ani, în 732, Charles Martel reușea să oprească înaintarea musulmanilor în vestul Europei, dar asta se întâmpla de-acum în mijlocul Franței, la Tours. După care a mai fost nevoie de aproape 800 de ani pentru eliberarea completă a peninsulei iberice: în 1492, Emiratul de Granada s-a predat Castiliei creștine, ocazie cu care s-a încheiat Reconquista.

      Morala istoriei e simplă: cine nu are o societate destul de dezvoltată și o armată destul de puternică, va avea parte de războaie civile și de intervenții străine. Imaginați-vă că România nu ar mai avea nici armată proprie, nici trupe americane pe teren. Cam în cât timp trupele maghiare ar anexa din nou Transilvania de Nord?

      Prin urmare, la nivel de națiune este imposibil ceea ce vă imaginați dvs. La nivel de sat ar fi posibil, există mii de sate și cătune abandonate în România, excepția fiind reprezentată de penticostalii care par să facă o treabă foarte bună pentru demografia județului Hunedoara. La fel sunt și în Statele Unite comunitățile Amish: se află în creștere demografică. Deci există unele tendințe de regenerare a societății, iar ele se petrec tocmai în comunități religioase creștine. Însă asta este posibil numai în niște state puternice, care asigură ele ordinea publică.

      • Pe mine nu ma duce capul prea mult . Inteleg din ceea ce spuneti dar si din ceea ce vad in jurul meu de atita amar de vreme ca oamenii nu vor sa instaureze pacea . Am spus pacea ca sa nu spun Raiul pentru ca multi comentatori imi reproseaza faptul ca fac referire prea des la Sfinta Scriptura .
        Am spus ca omul nu vrea pentru ca eu stiu ca noi oamenii avem capacitatea asta . Sintem facuti dupa chipul si asemanarea Sfintei Treimi ; Iisus Hristos ne spune ,,Fiti dara desavirsiti precum Tatal vostru din Ceruri este ” Avem vocatii inalte . Noi traim in micime ….

        • „oamenii nu vor sa instaureze pacea”

          Pentru a instaura pacea, oameni trebuie să fie capabili să se apere atât pe ei înșiși, împreună cu familiile lor, cât și bunurile care le aparțin. Numai când omul dispune de mijloace credibile de apărare împotriva agresorilor, atunci poate avea pace.

          Civilizația americană a fost construită ”cu Biblia într-o mână și cu pistolul în cealaltă”, după cum scria cineva mai demult. Americanii de rând sunt mult mai credincioși decât europenii de rând, pentru că în Statele Unite n-a avut niciodată succes marxismul. Iar în urmă cu 100 – 150 de ani, acolo circula o butadă: ”Dumnezeu i-a creat pe oameni, iar Sam Colt i-a făcut egali” 😀

          O femeie de 60 kg, cu o armă în mână, nu mai e victimă sigură în fața unui agresor de 120 kg, cum se întâmpla înainte de apariția armelor de foc. Femeia de 60 kg nu se va duce să atace un bărbat de 120 kg, dar trebuie să fie capabilă să se apere la un mod credibil. Și așa se ajunge la o altă butadă care circulă în Statele Unite, de data asta chiar în zilele noastre: ”Oamenii înarmați sunt politicoși unii cu alții” 😀

          • Pace va fi atunci cind oamenii vor trai asa cum i-a indemnat Iisus Hristos pe Sfintii Apostoli ; ,, Să nu aveţi nici aur, nici arginţi, nici bani în cingătorile voastre;Nici traistă pe drum, nici două haine, nici încălţăminte, nici toiag ”
            Nimic pentru sine . Totul pentru ceilalti .
            Cit despre pusti , pistoale …. Daca armele nu sint pomenite in Sfinta Scriptura ca avind un rost firesc eu nu pot sa enunt altceva .

    • Nu este important de cite ori ati citit-o ci daca si cum v-a ajutat sa intelegeti ( de exemplu ) cum va fura institutiile bugetare ale statului .

  2. Daca Adam Smith s-ar întoarce azi sa predea economia ar lasă repetenți pe multi guvernatori ai băncilor centrale si chiar pe laureați ai premiului in cinstea lui Nobel.
    Iata ce scria Adam Smith:
    “The progress of the enormous debts which at present oppress, and will in the long-run probably ruin all the great nations of Europe, has been pretty uniform.” “When national debts have once been accumulated to a certain degree, there is scarce, I believe, a single instance of their having been fairly and completely paid.”
    Ar spune multe si despre despre limitele taxarii, despre noua economie rentiera (vezi dezvoltarea sectorului imobiliar speculativ din China si nu numai), despre monopoluri si oligopoluri, etc.

  3. Mulțumim autorului pentru întoarcerea la rădăcina economiei.

    Citind Adam Smith cu mulți ani în urmă am fost profund impresionat de faptul că ceea ce spune el era în linii mari valabil și în zilele noastre. Unul dintre criteriile esențiale ale unei înțelegeri corecte a economie este înțelegerea corectă a naturii umane așa cum este ea în realitate, nu conform unui ideal arbitrar sau altul. Oamenii sunt așa cum sunt, nu cum am vrea sau ne-ar plăcea să fie.
    Probabil ar trebui să-l recitesc, să văd dacă și acum voi avea aceeași impresie.

  4. Hai sa recunoastem adevarul: Adam Smith a descris (magistral) lumea economica a timpului sau si a observat cum functioneaza. Emitind putine idei abstracte. Ba chiar apelind la faimoasa „mina lui Dumenzeu”, care stabileste preturile in piata.
    Evolutia claselor sociale, partidelor politice si averilor au adus cu sine nevoia unui ideolog care sa apere anumite interese. Si atunci, a fost preluat Adam Smith.
    Nu vreau sa-l critic. In general, cred ca are dreptate.
    Nu vreau sa laud sau sa critic liberalismul.
    Dar e clar ca influenta sa a crescut pe masura ce era nevoie -la nivel social- de descrierea sa. Pentru ca -in mare- cartea sa e o descriere.
    Astept partea a doua a articolului, felicitand autorul pentru prezentarea eleganta si corecta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Silviu Cerna
Silviu Cerna
Silviu Cerna este profesor emerit de ‘’Economie monetară’’ la Facultatea de Economie şi de Adminstrare a Afacerilor a Universităţii de Vest din Timişoara. Este autor a numeroase lucrări în care tratează rolul băncilor centrale în economiile contemporane, obiectivele şi instrumentele politicii monetare, factorii determinanţi ai cursurilor valutare, uniunile monetare etc. Cartea Teoria zonelor monetare optime a primit premiul Academiei Române „Victor Slăvescu” (2006), iar, mai recent (2015), cartea Politica monetară a fost distinsă cu premiul ’’Eugeniu Carada’’ al Academiei Române şi Marii Loje Naţionale a României. În perioada 1992-2009, a fost membru al Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale a României.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro