vineri, iunie 21, 2024

Anul 2024. Repetiție cu măști, șampanie și artificii

„Am văzut anumiți parteneri de coaliție că deja au răspuns la ceea ce nu am spus eu. Eu mă bucur de acest lucru, dar am înțeles și mesajul lor. Am înțeles și sondajele din ultimul timp care au ieșit în spațiul public comandate de către PNL care nu sunt tocmai prietenoase. Eu cred că am dat un mesaj foarte clar. Vom merge la alegeri separat. Nu avem nicio problemă. Mă bucură reacția ca să știu să nu îi mai obosesc pe colegii mei degeaba.”[1]

Marcel Ciolacu, conferință de presă, Pitești

Nu privesc cu încredere spre anul electoral 2024, tocmai pentru că se anunță a fi unul complex: după 20 de ani în România vor avea loc alegeri locale, parlamentare și prezidențiale; de asemenea se vor organiza alegeri europarlamentare și, în plus, vor fi alegeri prezidențiale în Statele Unite și, dacă Vladimir Putin va mai fi la Kremlin anul viitor, se va simula și realegerea sa pentru un nou mandat prezidențial.

Constat că (și) în România se manifestă un soi de oboseală sau poate plictiseală față de exercițiul dreptului cetățenesc de a alege, deci mă aștept ca cel puțin jumătate din cei cu drept de vot să nu participe – sub diverse pretexte – la vot; iar pentru alegerile europarlamentare și locale, mă aștept la o prezență electorală dezamăgitoare. Poate alegerile prezidențiale să reușească o mobilizare ceva mai bună, dar nu este sigur.

Dacă societatea se lasă în marea sa majoritate cuprinsă de inerție și preferă latența, considerând că mizele electorale nu o (mai) privesc, putem anticipa rezonabil că din partea clasei politice planurile de instalare confortabilă pe poziții din care să abuzeze tot mai îndrăzneț cadrul de manifestare democratic vor merge înainte.

Dacă democrația presupune minimal un cadru în care politica, economia și societatea ar fi cei trei piloni care o țin într-un echilibru – care se traduce prin responsabilitate, bunăstare și libertate -, putem lesne să bănuim că dacă unul dintre acești piloni încearcă să se dezvolte disproporționat, ori tinde să se frângă, îi va destabiliza și pe ceilalți și echilibrul va fi inevitabil compromis.

Fără să dramatizez, opinez că suntem deja într-un dezechilibru care se accentuează cu fiecare zi ce trece, iar semnele ce dovedesc teza dezechilibrului sunt vizibile în politică (vezi dinamica partidelor politice și inițiativele pe care le promovează), în economie (dezechilibrele macroeconomice sunt accentuate și soluțiile de remediere nu sunt asumate politic) și desigur în societate (am pierdut 1,1 milioane de români în 11 ani, conform rezultatelor recensământului de anul trecut).

Anul 2024 se arată, prin urmare, a fi unul unghiular și dacă am fi o societate dinamică și înțeleaptă ne-am mobiliza pentru a ne ridica la înălțimea provocărilor anului care urmează. Poate că o vom face, poate că nu, rămâne de văzut. Eu unul îmi propun, pe cât pot, să urmăresc evoluțiile (și involuțiile) perioadei care urmează și să le consemnez, atât cât mă ajută priceperea; dacă voi putea fi astfel de ajutor, va fi cu atât mai bine.

ZOON POLITIKON

De un an și jumătate statul este condus de o coaliție de partide care și-a propus să se mențină la putere dincolo de anul 2024 (să nu ne lăsăm influențați de mesajele publice care aparent ar contrazice această concluzie), sens în care a semnat unele documente (publice) în toamna anului 2021. Teoretic, ceea ce și-a propus coaliția PSD – PNL – UDMR este în grafic și poate fi atins, chiar dacă anumite tensiuni și fricțiuni între cele trei partide răzbat în spațiul public, le iau cu titlu de picanterii.

În luna mai ac., conform înțelegerii, șeful PNL, Nicolae Ciucă, va renunța foarte probabil la poziția de premier și va prezenta demisia cabinetului său, urmând să sprijine candidatura lui Marcel Ciolacu pentru poziția de prim-ministru și formarea rapidă a noului guvern, care va și organiza și gestiona toate procesele electorale ale anului 2024. Nicolae Ciucă va ocupa după luna mai poziția de șef al Senatului, deci a doua poziție în stat, după cea a președintelui.

Nu se întrevede la acest moment vreo opoziție din partea Palatului Cotroceni față de aplicarea planului, așa cum a fost acesta convenit în toamna lui 2021. Iar PSD se pregătește serios pentru ceea ce consideră a fi principalul său obiectiv politic în anul 2024: alegerile. Un prim pas este făcut prin plasarea în fruntea Autorității Electorale Permanente a lui Toni Greblă[2] – evident, un personaj controversat, ca mai toți pionii împinși de PSD în fruntea instituțiilor alocate prin algoritm politic.

O fotografie a momentului privită în ansamblu și nu focusându-ne pe personaje, ne arată că PSD și PNL și-au atins scopul principal, pentru că sondajele de opinie confirmă că cele două partide pot forma singure o majoritate, fără să mai fie nevoie să includă UDMR în coaliție. Al doilea aspect – nu există alternative: AUR se străduiește din greu să semene cu o formațiune extremistă, iar USR, PMP și FD – REPER[3]? – nu sunt (încă) decise (sau deschise) să constituie un pol alternativ, de opoziție.

Sondaje de opinie 2023

În oricare din variantele publicate de institutele de sondare a opiniei publice, fie că este vorba de cercetarea CURS din ianuarie[4] sau cea a INSCOP din martie[5], PSD și PNL ar putea forma acum o coaliție cu o majoritate în Parlament de minim 55-56%, după redistribuiri.

Dacă USR, PMP și FD ar forma un pol electoral de opoziție (REPER nu apare în sondaje cu intenții de vot care să merite luate în calcul), ar putea conta teoretic (aritmetic) pe minim 14% din voturile electoratului, dar dinamica electorală a unei coaliții de opoziție credibilă este de obicei mai bună decât a fiecăruia dintre formațiunile care o compun, luate independent.

Sondajul INSCOP cotează foarte bine AUR – aparent pe seama PSD, în scădere față de ianuarie – și aduce în atenție obscurul partid SOS România, care are „meritul” de a o fi primit pe Diana Șoșoacă ca membru al formațiunii. 

Rămâne un mister pentru mine cum se face că o parte atât de mare a electoratului (ce pare chiar mai mare decât cea reflectată în sondajele de opinie, dar aparențele înșală când vine vorba de binomul ‘simpatie – vot’) agreează persoane atât de inconsistente ca George Simion ori Diana Șoșoacă; este însă clar că impactul perioadei pandemice, al războiului din Ucraina și al propagandei dure (de război) a rușilor a alimentat iraționalul care face posibile aceste – zic eu – anomalii.

Partidul SOS România, din care Diana Șoșoacă face parte, este fondat (aparent) de un militar în rezervă – Gib Gabriel -, de soția acestuia și de (probabil) un partener de afaceri și de opinii, Viziteu Maricel.[6] Teoretic, faptul că Diana Șoșoacă frecventează ambasada Federației Ruse[7] și creditează retorica de război a agresorului (nu de ieri de astăzi) și inamicului existențial al României, că este creditată ca legătură GRU[8], ar trebui să provoace o reacție imediată de respingere (patriotică) în partidul respectiv. Dar nu este cazul, evident afinitatea este perfectă, în cuget și simțiri.

Pot înțelege performanța gimnasticii propagandistice a Kremlinului, care a sucit multe minți respectabile de români, înlocuind vechiul inamic natural Rusia cu Ucraina (Ucraina ne-a luat Bucovina!), dar înțeleg mai puțin cum de a scuturat bruma de istorie învățată la școală până la a-i face acum pe unii (repet, respectabili) să nu-i mai vadă pe ruși așa cum au fost și sunt: agresivi și revizioniști.

Cazul lui George Simion este ceva mai elaborat, parcă se vede undeva în spatele său un proiect menit să-l transforme – dincolo de limitele abilităților sale naturale și a educației pe care a dobândit-o – într-un „candidat manciurian”[9]: ici îl vedem deghizat în Corneliu Zelea Codreanu[10], colo aflăm că un fost ministru de la Chișinău își aduce aminte că a primit informații că Simion a avut contacte cu ofițeri și agenți FSB în afara țării[11].

Dacă tragem linie, prin urmare, constatăm că: (i) partidele parlamentare democratice care se află la guvernare vor să păcălească competiția electorală pentru a rămâne la putere după anul 2024; (ii) opoziția democratică este dezorganizată și, practic, nu contează; (iii) partidele politice anti-democratice câștigă simpatie, în ciuda faptului că au lideri controversați și periculoși (dacă se va dovedi că se află în legătura unor puteri străine inamice), profitând de inconsistența (ipocrizia?) manifestă a establishment-ului.

IT’S THE ECONOMY STUPID[12]

Sugrumarea competiției politice reale, prin înțelegeri între cel mai importante două partidele politice românești, are multe efecte nedorite pentru cetățean, dar este pe placul politicienilor mediocri, care ajung iremediabil să cocheteze la un moment dat cu corupția, încurajați fiind de protecția (iluzorie, până la urmă, a) apartenenței la o majoritate confortabilă.

Ca să intru în concret, zilele trecute senatorii au votat pentru adoptarea unor modificări/completări la Codul penal, printre care și un amendament – rămas restant probabil de pe vremea guvernelor Dragnea și a infamei OUG 13 din ianuarie 2017, care ne-a scos atunci în stradă; o dovadă că Iordache nu-i făcea doar pofta lui Dragnea – care reglementează infracțiunea de abuz în serviciu.[13]

Ce vor politicienii majorității? Să nu fie infracțiune dacă prejudiciul este sub 250 de mii de lei. Adică abuzul nu este grav dacă se produce un prejudiciu interesului public care costă mai puțin de 50 de mii de euro – ce convenabil, nu? Implicit, o pâine bună de mâncat pentru retorica partidelor extremiste (că o opoziție politică democratică acătări nu prea avem).

Alte exemple concrete? Din păcate pot aduce multe: dezastrul din portofoliul ministrului transporturilor – gravele accidente feroviare de la Roșiori[14] și Galați[15], scandalul mitei de la Compania de Aeroporturi București[16], scandalul Bîstroe[17]; scandaloasa incompetență a ASF în privința asiguratorilor care vând polițele RCA[18]; tolerarea incredibilă de către Parlament a președinției scandaloase a lui Mihai Busuioc la Curtea de Conturi[19] și așa mai departe (puteți adăuga multe altele) – toate dând măsura unei clase politice compromise, responsabilă de continua vulnerabilizare a rezilienței statului român.

Toate aceste exemple – și altele pe care nu le-am pomenit dar le știți prea bine – induc efecte negative certe asupra echilibrului democratic, afectându-l vizibil. Apar astfel fisurile, dacă pot spune așa, în acel edificiu pe care îl numim reziliență, iar fără reziliență este vulnerabilizată securitatea statului pe toate palierele: social, economic, politic și așa mai departe.

Despre politic am vorbit. Să vorbim puțin și despre economie, pornind de la evaluarea Goldman Sachs privind perspectivele de evoluție ale economiei României în anii 2023 – 2024[20]:

România este într-o etapă de moderație a activității economice, dar creșterile salariale sunt puternice. Economia a încetinit în a 2-a parte a anului trecut, în linie cu un comportament general al țărilor din regiune, dar piața muncii a fost robustă, cu majorări medii anualizate de 13% ale veniturilor angajaților.

Presiunile inflaționiste rămân ridicate. Banca Națională a României se așteaptă la un declin al dinamicii prețurilor pentru lunile următoare, în condițiile unei contribuții pozitive dinspre energie și prețurile alimentelor. Pe de altă parte, toate componentele inflației au presiuni ridicate de creștere. BNR va menține la 7% rata de dobândă de intervenție în 2023.

Deficitul de cont curent este de 9%, însă, spre deosebire de cele ale Cehiei și Ungariei, de asemenea, ridicate, cel al României pare structural, având în vedere că din punct de vedere energetic – cu producție atât de țiței, cât și de gaze naturale – țara este în cea mai mare parte independentă.

Finanțarea deficitului extern care este major pare destul de sigură la acest moment, având în vedere transferurile UE echivalente cu 4-5% din PIB și investițiile străine directe care în mod normal adaugă alți 2% din PIB. Deficitul de cont curent mare al României rămâne riscul primordial al economiei pe termen mediu.

Deficitul bugetar al României este de 6%, însă Guvernul are angajamente pentru reducerea la 4,4% în acest an și la 3,0% în 2024. Există, însă, un scepticism larg răspândit – inclusiv la banca centrală – că aceste ținte vor fi atinse. Un factor de frânare este faptul că 2024 va fi un „super-an” electoral, cu alegeri parlamentare, prezidențiale, locale și europarlamentare.

Banca Națională a României operează un curs de schimb flotant, dar a indicat că este în favoarea unei flexibilități mai mari a ratei de schimb cu trecerea timpului. Leul este supraevaluat cu 5-6%, conform aprecierilor băncii centrale, care recent a tins să se opună riscurilor de depreciere, dar se așteaptă la o slăbire a leului care urmează să survină în timp.

O privire aruncată din afară este întotdeauna preferabilă, iar Goldman Sachs are, de dincolo de Atlantic, o perspectivă mult mai bună decât cea care se deschide de pe Dâmbovița. Iar americanii o spun clar: nu ne mai putem aștepta la reforme structurale de la guvernul Ciucă sau cel viitor, Ciolacu. Ce nu spun ei, dar noi o știm prea bine, este că, dimpotrivă, ne putem aștepta la tot soiul de pomeni electorale care să afecteze ținta de deficit bugetar.

Fitch Ratings – fără să contrazică în vreun fel concluziile Goldman Sachs -, tocmai ce a revizuit ratingul României (privind datoria guvernamentală) de la negativ la stabil (BBB-/F3). Adică creditează ideea că România este stabilă și s-a dovedit oarecum rezilientă, în termenii următori[21]:

Se estimează că deficitul bugetar în 2022 s-a închis la aproximativ 6,3% din PIB. Proiecțiile fiscale Fitch sunt doar puțin peste cele oficiale, cu un deficit bugetar de 4,6% din PIB în 2023 și 4,0% în 2024. Ne așteptăm ca reducerea deficitului bugetar să rezulte din venituri mai mari susținute de reformele fiscale, în timp ce raportul cheltuieli/PIB rămâne într-un teritoriu stabil.

Economia a crescut cu 4,5% în 2022, iar ritmul de creștere a fost menținut în trimestrul 4, în contrast cu încetinirea semnificativă a zonei euro, partenerul comercial cheie al României. PIB-ul este cu aproape 7% mai mare decât vârful său dinainte de pandemie, una dintre cele mai puternice performanțe dintre membrii UE. Finanțele externe s-au dovedit, de asemenea, relativ reziliente, rezervele internaționale crescând cu 10,1 miliarde euro în ultimele 12 luni la 57,7 miliarde euro în februarie 2023, reflectând ISD stabile și fluxuri mari de fonduri provenind de la UE.

Marea coaliție formată din trei partide de guvernământ (Partidul Social Democrat, Partidul Național Liberal și Uniunea Democrată a Maghiarilor din România), care a fost formată în noiembrie 2021, a făcut progrese în planurile sale de consolidare fiscală și reformă economică și avem mai multă încredere că stabilitatea politică va fi menținută.

Mesajul Fitch a fost imediat preluat de diverși lideri ai coaliției, pentru a fi folosit în scopuri de PR, firește; ministrul de finanțe, Adrian Câciu, a oferit următoarea declarație[22]: Decizia Fitch Ratings reprezintă o dovadă a recunoașterii internaționale a agendei Guvernului României pentru a asigura consolidarea fiscal-bugetară și confirmarea că măsurile deja adoptate au fost cele corecte, necesare pentru țara noastră și extrem de așteptate de către toți partenerii noștri externi. Totodată, trebuie remarcate și estimările pozitive ale agenției referitoare la potențialul de creștere economică a României pe termen mediu.

Rata dobânzilor la împrumuturile externe. Sursa: zf.ro

Mesajul Fitch este destinat investitorilor activi în piețele de profil, retorica ministrului de finanțe este destinată alegătorului român, plătitor de taxe, deci ușor cosmetizată. Conform Ziarului Financiar[23], în primele zile ale lunii martie ne-am împrumutat la dobânzi de 8%; din UE doar Ungaria (condusă tot de populiști) se împrumută mai scump.

În anul 2023 vom plăti dobânzi pentru împrumuturile externe scadente de 35 de miliarde de euro, ceea ce înseamnă că vom fi în situația de a ne împrumuta scump, pentru a plăti dobânzi scadente la împrumuturi contractate cu ceva ani în urmă la dobânzi de două sau trei ori mai mici. Ori, din această perspectivă, ministrul de finanțe nu are cu ce să se laude, dimpotrivă.

În fine, ar mai fi de adăugat că nu se întrevede dinspre clasa politică nicio strategie – de planuri nici nu mai vorbesc – prin care să rezolve problema spinoasă a dezechilibrelor de dezvoltare dintre regiunile României, care se află cel mai probabil la originea migrației masive a românilor peste hotare, în căutarea unui trai mai bun.

România a avut parte de a treia cea mai mare creștere a ponderii PIB/capita în media UE, după Irlanda și Lituania: în perioada 2011-2021, PIB/capita din România a consemnat un avans de 19,6 puncte procentuale, față de 22,8 puncte procentuale în cazul Lituaniei, respectiv 87,5 Irlanda.[24]

România se remarcă negativ prin prisma disparităților uriașe dintre regiuni: dacă Bucureștiul are un PIB/capita dublu față de media națională, cel mai sărac județ din țară, Vaslui, are un PIB/capita la 36% din media națională (în 2019); regiunea București-Ilfov se află, raportat la PIB/capita, la 164% din media UE (locul 14), în timp ce regiunea Nord-Est se găsește pe locul 266 din 281 de regiuni ale Uniunii Europene.

În clasamentul competitivității regiunilor din Uniunea Europeană, România are șase din șapte regiuni clasate pe ultimele zece poziții (Nord-Vest – 225; Sud-Muntenia, Centru și Sud-Vest-Oltenia – 229-231; Nord-Est – 233 și Sud-Est – 234).[25]

Aceste clasamente seci se traduc de fapt într-un sentiment larg răspândit de frustrare la nivelul populației și nu este de mirare că îl regăsim apoi tradus în euroscepticism[26], admirație pentru populism sau retorica de-a dreptul periculoasă a extremiștilor, în absenteismul de la vot sau convingerea tinerilor că nu au niciun viitor la ei în țară.

Ar mai fi multe de spus, dar până anul viitor avem destul timp să dezbatem pe marginea anului electoral 2024, căutând să înțelegem ce riscuri implică și ce oportunități se ridică, ce vom putea evita și ce nu ar fi bine să ratăm.

NOTE:


[1] https://adevarul.ro/politica/ciolacu-s-a-razgandit-nu-mai-vrea-tandem-cu-ciuca-2251089.html

[2] https://www.hotnews.ro/stiri-politic-26168857-toni-grebla-numit-parlament-presedintele-aep-cine-este-cel-care-organiza-alegerile-2024.htm

[3] https://www.partidulreper.ro/

[4] https://curs.ro/sondaj-de-opinie-la-nivel-national-ianuarie-2023/

[5] https://www.inscop.ro/martie-2023-sondaj-inscop-intentia-de-vot-pentru-partide/

[6] https://ziare.com/diana-sosoaca/cine-sunt-fondatorii-partidului-in-care-s-a-inscris-diana-sosoaca-dacopati-cautarea-piramidei-energetice-1744814

[7] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/diana-sosoaca-s-a-dus-la-o-petrecere-la-ambasada-rusiei-pentru-a-sarbatori-rezultatele-operatiunii-speciale-in-ucraina-2248251

[8] https://ziare.com/diana-sosoaca/diana-sosoaca-acuzata-legaturi-serviciile-secrete-rusesti-institut-sua-operatiune-gru-romania-1796393

[9] https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/tilc-show/candidatul-manciurian-590645.html

[10] https://www.rfi.ro/politica-148554-nunta-lui-george-simion-comparatie-cu-cea-lui-corneliu-zelea-codreanu-interviu-cu

[11] https://www.g4media.ro/un-fost-ministru-al-apararii-din-republica-moldova-sustine-ca-george-simion-s-a-intalnit-in-2011-cu-un-sef-din-fsb-serviciu-secret-rusesc-aur-neaga-acuzatiile.html

[12] https://politicaldictionary.com/words/its-the-economy-stupid/

[13] https://www.hotnews.ro/stiri-politic-26171057-senatul-adoptat-proiect-lege-care-creste-pragul-valoric-pentru-abuzul-serviciu-250-000-lei-camera-deputatilor-este-forul-decizional.htm

[14] https://clubferoviar.ro/accidentul-feroviar-de-la-rosiori-ancheta-preliminara/

[15] https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/accident-feroviar-grav-in-gara-din-galati-patru-raniti-doi-in-stare-grava-2294755

[16] https://www.hotnews.ro/stiri-esential-26170789-patru-persoane-intre-care-fost-director-companiei-aeroporturi-bucuresti-retinuti-dna-ancheta-privind-inchirierea-spatiilor-din-aeroportul-otopeni-surse.htm

[17] https://www.hotnews.ro/stiri-esential-26113102-back-bastroe.htm

[18] https://www.bursa.ro/euroins-o-urmeaza-in-faliment-pe-city-insurance-asf-nu-previne-nu-supravegheaza-doar-constata-62792943

[19] https://www.g4media.ro/breaking-curtea-de-conturi-si-a-diminuat-singura-independenta-si-atributiile-la-scurt-timp-dupa-ce-a-primit-un-rol-principal-in-verificarea-banilor-pnrr.html

[20] https://www.profit.ro/stiri/economie/gigantul-goldman-sachs-nota-cu-avertisment-catre-investitori-super-anul-electoral-2024-va-amana-ajustarile-fiscale-in-romania-leul-este-supraevaluat-cu-5-6-si-se-va-deprecia-cu-timpul-21078693

[21] https://www.fitchratings.com/research/sovereigns/fitch-revises-romania-outlook-to-stable-affirms-at-bbb-24-03-2023

[22] https://cursdeguvernare.ro/fitch-ratings-revizuit-perspectiva-de-tara-de-la-negativa-la-stabila.html

[23] https://www.zf.ro/eveniment/e-scumpa-viata-pe-datorie-statul-roman-se-imprumuta-in-2023-la-21664697

[24] https://cursdeguvernare.ro/pib-capita-progres-urias-ale-romaniei-in-ultimii-10-ani-bucurestiul-ajunge-la-164-din-media-ue-avem-si-cea-mai-dura-divergenta-interna.html

[25] https://cursdeguvernare.ro/harta-interactiva-competitivitatea-regionala-romaniei-in-context-european-cele-11-butoane-rosii-de-pe-tabloul-de-bord.html

[26] https://curs.ro/sondaj-de-opinie-la-nivel-national-ianuarie-2023/

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. Exista o alta alternativa dupa alegerile din 2024 decat continuarea coalitiei PSD – PNL – UDMR ?
    NU , cu conditia ca AUR sa nu devina si mai puternic decat este.
    La presedentie conteaza daca va fi cineva din PNL sau PSD , iar NU , Romania s-a angajat pe un drum european si NATO, drum pe care PSD,PNL si UDMR vor sa mearga, in rest numai „incaierari” politice minore fara implicatii majore.

    • „Romania s-a angajat pe un drum european si NATO, drum pe care PSD,PNL si UDMR vor sa mearga”

      Drumul european pe care vor sa mearga PSD,PNL si UDMR este cam asa: zicem ca ei, facem ca noi. Avem liber sa ne „desfasuram” in tara, ca aia din afara au probleme mult mai grave. Atat timp cat jucam cartea UE si NATO si nu trecem in tandreturi cu Rusia sau China, ne putem face de cap intern.

      Unii pot sa zica ca pana la urma asta este. Atat poate Romania azi. Nu e atat de rau.

      Problema mai delicata e ca alianta de mai sus este toxica pentru tara pe termen lung. Nu e normala. Provoaca distorsiuni grave in jocul democratic.

      Doar un exemplu: un PSD in opozitie ar fi apasat pedala pana la fund pe problemele sociale si economie, pe inflatie, pe dobanzile mari, pe preturile crescute la facturile de utilitati, pe pensiile mici si ar fi castigat electoral lejer asa.

      Doar ca PSD nu mai e in opozitie. Are membri in guvern, are ministerul de finante, are ministerul muncii. Asa ca, sub presiunea AUR, PSD e fortat sa treaca la subiectele „Bistroe”, „faina de gandaci” sau „ticalosii din UE care nu ii dau lui Daea fonduri de ajutor cat Poloniei si Bulgariei”. Iar Iohannis si PNL-ul apasa si ei tot pe pedala asta, pentru a justifica nereusite externe legate de ministri liberali Bode si Aurescu. Ca altceva ce sa faca?

      Odata urcati cu totii in caruta asta, nici PSD, nici PNL si nici Iohannis nu mai pot da mesaje credibile de sustinere fata de proiectul european, fata de apartenenta la NATO sau fata de Ucraina in razboiul contra agresiunii rusesti. Nu au cum explica populatiei care ar fi implicatiile pentru tara daca cumva ne trece prin cap sa racim relatiile cu vestul sau daca Rusia ar ocupa Ucraina in intregime.

      Iar „mutenia” asta naste monstri. Ultimele tendinte privind sustinerea populatiei fata de proiectul european, fata de Ucraina sau fata de aliatii vestici arata horror azi pentru Romania.

      S-ar putea ca gusile si cefele groasa din PSD si PNL sa doreasca sa mearga mai departe „pe drumul european”, ca lor le place in Europa (investitii imobiliare, turism, asistenta medicala de calitate). Dar sa nu mai vrea Grivei.

      Eu zic ca cel mai bine pentru tara ar fi ca PSD si AUR sa formeze o coalitie din 2024, iar PNL sa treaca in opozitie (pentru ce a facut, PNL ar merita un scor atat de mic incat sa nu il uite cate zile va avea). AUR trebuie sa nu ajunga la externe sau finante. Mai degraba ar trebui sa preia in guvern absolut toate ministerele „sociale” de genul sanatate, munca, educatie. Ca sa arate ce pot. Calea cea mai sigura sa turtesti astfel de partide e sa le bagi la guvernare.

      • Sa „turtesti” AUR ? ar fi un experiment cu sfarsitul deschis de la iesirea din UE si pana la instalarea nationalismului de tip romanesc ( cu sustinerea fratelui mai mare de la rasarit, Rusia sua China )
        AUR ar fi poate o alternativa puternica de dreapta impotriva aberatiilor care vin tot mai mult din partea birocratilor de la Bruxelles, pozitii mai ferme si sigure de sine ceva asemanator Poloniei.
        AUR cu personalul actual este un partid mai putin frecventabil, sunt niste scandalagii care dau bine la persoanele care nu inteleg jocul democratic cu toate ca , acest joc devine pe zi ce trece tot mai ineficient datorita lipsei unor hotarari pe intelesul omului de rand, sofistificarile si „baletul politic” nefiind pe placul ceteanului, el asteapta masuri si actiuni in favoarea sa.
        Ce putem observa la nivel european, tot mai multe actiuni si constrangeri impotriva intereselor cetatenilor, intradevar este un pericol care poate permite ascensiunea a tot mai multe grupari politice gen AUR.

      • Partidele Politice Parlamentare nu prea mai conteaza , la nivel decizional , in acest moment al Istoriei .Partidele politice nu prea mai au cunosterea atasata nevoii de rezolvare a situatiilor aparute o data cu declansarea Invaziei din Ucraina .Romania, ca dealtfel si celalalte natiuni din UE ,nu mai poate decide, de una singura, nici pe segmentul militar si nici pe segmentele geo politice si economice .Modul de abordare a complicatelor situatii, devenite din ce in ce mai urgent de rezolvat ,nu mai se afla la indemina Guvernelor .Guvernele devin doar simple executante a unor decizii luate de comun acord la NATO si la Bruxelles .Patriotismul isi muta si el intelegerea observind cu totii ce inseamna acum patriotism si cum el poarta doar obligatia de unitate a Romaniei cu intregul Occident . Fara aceasta unitate Romania dispare . Implicarea totala a Presedintelui Romaniei , vizitele in Japonia , Singapore si Emiratele Arabe , impreuna cu prezenta , la virf , in Romania ,a polonilor , germanilor ,a reprezentantilor UE ,implicarea fara precedent a doamnei Kathleen Kavalec, impreuna cu punerea in aplicare a tuturor deciziilor venite de la Bruxelles ,ne arata o noua fata a Romaniei .Politic vorbind, in Romania, Opozitia nu exista .Toate fekurile de presa ,incepind cu cazurile Băstroe , cele cu Biserica Ortodoxa din Ucraina sau cele cu Invatamintul din tara vecina impreuna cu recentul caz ce contine abuzul in serviciu nu au reusit sa aduca nici cea mai mica plusvaloare politica Opozitiei Parlamentare .Mai mult, ultimile stiri ce asocieaza un Partid Parlamentar cu Rusia si pe altul aflat in sondaje undeva spre 4 procente elimina total posibilitatea existentei unei Opozitii unite asa cum s-a intimplat cindva la o Motiune de Cenzura .In acelasi timp ,chemarea la DNA ,a unui fost mare sef al PNL, elimina si posibila alianta a USR cu noul Partid al celui mai sus numit . Devine din ce in ce mai nesigura (ca aparitie) si alianta dorita de catre USR ca parte a aparitiei noii Drepte politice alta decit PNL. Practic ,pina de alegeri, USR va ramine singur fara a putea a se coaliza cu alte formatiuni politice iar daca va aparea , de niciunde , vreo forma de acuza sau daca apar niste modificari pe legile electorale , putem aprecia cit de greu le va fi acestora sa obtina intrarea in Parlament .Rotativa ,contrar tuturor intelegerilor ,are mari sanse de a nu fi pusa in practica .Premierul Ciuca a afirmat recent cum el nu va demisiona ci doar va preda Mandatul de Premier celui care i l-a dat .In acel moment Presedintele Iohannis va numi un Premier Desemnat(in urma unor convorbiri sau poate ca nu ,cu Partidele Parlamentare)) ce se va angaja in fata natiunii spre a pune in practica toate deciziile dorite de cetateni si de catre UE. Presedintele este in plina ofensiva la nivel International si va fi la fel in Intern o data cu cererea facuta de PSD in ceea priveste Rotativa. Este posibil ca PSD sa nu isi mai doreasca punerea in practica a Rotativei . Ofensiva mediatica a Presedintelui ,ce se intilneste ,rind pe rind, cu mai marii lumii Occidentale, ne arata inca o data , daca mai era nevoie , cit de valoroasa este Romania si cit de puternic este Presedintele ei , in aceasta parte de lume .Am vazut cu totii , cit de usor , fara zica nici o vorba ,Presedintele Natiunii i-a inchis discursul, usor aventurist, Premierului Polonez atunci cind acesta a incercat sa faca un „Program” Romaniei ce ar cuprinde si Ucraina de parca ar fi fost „ baba Vanga ” ca sa citeasca el viitorul .Imediat in Romania a venit Frans Timmermans si luni vine Cancelarul Scholz .Intre timp SUA si Romania planifica o Alianta Maritima in Marea Neagra .Turcia si Ungaria nu au ce mai face si accepta Fiinlanda in NATO. Curind urmeaza si Suedia .La nivel militar, Romania are o contributie fabuloasa in a ajuta Ucraina. Acum toata suflarea Occidentala multumeste Romaniei si Presedintelui ei pentru activitatea depusa .La nivel de Inteligence Romania a facut pentru Ucraina mai multe decit au facut toate armele Occidentului laolalta .Informatia oferita de catre Romania a fost decisiva in a infringe Rusia atunci cind s-a retras de pe malul drept al Niprului . Cindva (1974) armatele unite ale Rusiei si Ungariei , doua divizii de tancuri , au stationat si ele la granita cu Romania pregatind o invazie .Au plecat cu coada intre picioare .Imensa greseala ,facuta acum de Putin ,ne arata cum o natiune nu poate fi ocupata daca cetatenii ei sunt in totalitate impotriva invadatorului .In Romania anilor 1974 Rusia a inteles ca nu poate ocupa Romania acum Putin nevrind sa accepte a declansat invazia sperind ca lucrurile sa se intimple la fel ca in Crimeea .Ucraina a ripostat si atunci singura solutie ,ce le-a ramas rusilor, a fost sa distruga din temelii partea de Ucraina locuita majoritar de eticii rusi .Dealtfel Medvdev ne-a spus clar : Avem nevoie de o zona de demarcatie intre noi si Occident ca parte a intereselor noastre de securitate .Aceasta zona este deja distrusa in totalitate ea devenind nelocuita si nelocuibila pentru foarte multa vreme putind fi lovita nuclear de catre rusi (sau in caz de pierdere a razboiului chiar si de ucrainieni )in cazul in care trupele NATO si- ar dori sa avanseze spre Moscova .Oricum ar fi, acest imens teritoriu nu mai poate asigura convietuirea intre fostii ei locuitori de etnie rusa sau ucraineana .

  2. Romanii in majoritate s-au saturat de politica mimarii, a formelor fara fond, legilor proaste, date dupa grupuri de interese.. Progresele din ultimii 30 de ani sunt modeste, mereu s- a mers cu frana de mana. Din 2012 se puteau realiza mai multe lucruri dar nu s- a vrut. KWI un psedist vopsit cu urechea mereu spre ce se zice la Bruxelles. Vechile metehne vor dispare foarte greu. Situatia economica globala si europeana este dificila si foarte vulnerabila iar nemultumirile natiunilor par a se acumula fara solutii viabile, ci doar de moment.

  3. Domnule Felea, articol minunat, plin de învățăminte, pentru care vă mulțumesc. Totuși ne va fi foarte greu. Dacă românii vor vota ca până acum (34 de ani). Și PSD+PNL au armata ordonată a bugetarilor împreună cu familiile lor. De aceea întreb:
    ” – Eu cu cine votez”?
    Cetățeanul dezorientat.
    Atât oportunism nu s-a mai văzut sau auzit. Ce înseamnă, domnule Felea: „Patriotism economic”.
    Stau și mă întreb: Cum au fost posibili?
    Mi-e greu să înțeleg.

    • Viata politica se simplifica peste tot in tarile din Uniunea Europeana .Partidele Politice nu mai pot face promisiuni ,ce nu sunt agreate la Bruxelles, aproape pe nici unul dintre domeniile politice de referinta .Votul cetatenesc trebuie acordat doar Partidelor ce cumuleaza procente care pot oferi cetatenilor posibilitatea implementarii acestor decizii .Partidele care doresc a pune in practica cerintele Europene pe segmentele militare si socio-economice nu au puterea cunosteriii ce le-ar permite puterea de a face schimbari majore in decizia finala. Cumulul de informatii este acum condensat la NATO si Bruxelles si doar cele doua entitati au posibilitatea de a cunoaste intregul .Asadar votati doar partidele mari ce pot pune rapid in practica deciziile luate de comun acord la Bruxelles .Partidele mici nu va pot multumi decit o anume forma de sentimentalism politic dar nu pot pune in practica nici o promisiune electorala .Ele mai mult incurca decit descurca .

  4. Si o nuanta de adaugat:

    „Ce vor politicienii majorității? Să nu fie infracțiune dacă prejudiciul este sub 250 de mii de lei. … Implicit, o pâine bună de mâncat pentru retorica partidelor extremiste (că o opoziție politică democratică acătări nu prea avem).”

    Pentru Simion si companie e o paine prea tare pentru dintii lor. Senatorii AUR s-au abtinut la votul din Senat, doar USR a votat impotriva in bloc. Subiectul nici nu exista pe agenda AUR, dupa cum nu exista subiectul pensiilor speciale. Din simplu motiv ca AUR nu e ce pare.

    Dar, cum ziceam „o opoziție politică democratică acătări nu prea avem”.

  5. După ce am primit din partea sistemului politic și statului în ultimii ani, singura opțiune rămasă e cea de a nu mai merge la vot. Pur și simplu nu mai validez și nu mai legitimez prin prezenta mea un sistem ce nu ma mai reprezinta și nu mai are nimic bun de oferit, nici măcar speranțe de mai bine în viitor. Tot ce le mai pot lua este un votant în minus.

    • Nu te supara ca …… pe sat .A merge la vot este mai mult decit o obligatie .Lasa sentimentalismele deoparte . Politica se face cu oamenii care isi asuma acest demers nu cu genii nestiunte .Mergi la vot si voteaza un Parid mare care poate pune in practica deciziile politice necesare Tarii . Acum chiar trebuie mers la vot fie doar spre a elimina din viata politica Partidele de tip balama ce incurca treaba .

      • Pai ia sa vedem…. 2 ani de pandemie.. Statul îmi suspenda o grămadă de drepturi, incepind cu cel de s merge pe strada pina la cel de a – mi face munca /cistiga piinea. Niște nenea total neaveniți și total nealesi de nimeni au început să decidă ei cind și cum pot ieși din casa, respira, munci.. Etc.
        Votez partidul B ca să ma scape de A… Și aia în loc de asta fac alianțe, se pun unii pe alții ls guvernarea pt care nu au fost votati și isi promit rotative. Trădează orice forma de promisiune electorala și fura tot.
        Acum același sistem stat + partide ma cheamă din nou sa votez, cică sa îmi exprim opinia, sa aleg, sa fie responsabil… Aka sa le validez lor – unei structuri de hoți corupți și cu reflexe totalitare și dictatoriale – existenta și dreptul de a continua. Pai nu mai bine o fac ei fără părerea mea de acum încolo? Ma fura prin taxe, pot baga un lockdown la fel de aberant și în viitor pe orice motiv, masca și în casa, mai spoliaza ceca bani de pe mine și noi toți, azi se aliază A cu B, miine C cu D, se pot invirti în cite rotative vor, îl pot face împărat pe Klaus pe viata, azi latră UE UE, miine îl aplaudă pe Putin. De ce sa le validez și legitimez eu toate nefăcutele?

      • Da, am mers la vot si s-a ales praful de el. Peste vointa alegatorilor s-a pus aceasta alianta de doi lei. De mult am dedus ca voturile noastre numai au valoare, sunt si masluite acolo unde se poate.

  6. USL 2.0 isi va inghiti disensiunile, de dragul praduirii banului public. Iudemere va fi tinut si el cuplat la resursele statului, cu tot cu ministrii sai aroganti si sovini. Buna intelegere, in majoritate confortabila, cu alte cuvinte.

    USR -ul trotinetistilor a incetat, de mult, sa mai fie o alternativa, AUR va fi expus ca pro-rus si va scadea in sondaje (de-aia se si agita, pentru anticipate). Pun mana streasina, la ochi, ma uit in jur si ma intreb „Da’ eu cu cine votez?!”. Poate cu PMP si Forta Dreptei – ca sa intre-n parlament si cu Nicusor Dan, ca sa nu ajung, din nou, pe mana Firei-Pandele?
    Stie cineva, Basescu are de gand sa candideze, la presedintie? Ca vad ca Udrea e, din nou, in actualitate… :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Felea
Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro