miercuri, aprilie 23, 2025

„Cinci pâini și doi pești”: oferta politica 2024 între valori universale și valori creștine

Chiar dacă promovarea „valorilor creștine” în spațiul public românesc poate apărea uneori excesivă și ostentativă – mai ales atunci când este privită prin prisma felului de a funcționa al altor spații publice europene –, ea îmbracă totuși forme politice mobilizatoare în rezonanță simbolică și spirituală cu religia creștină și, într-o oarecare măsură, seducătoare prin adecvarea lor cu o oarecare viziune despre Europa sau, mai larg, despre Occident. Lucrul acesta nu este, în sine, nefolositor. Este poate chiar un reflex cultural necesar al voinței politice. Micul dejun cu rugăciune din Parlament, Coaliția pentru Constituție, activitățile militante ale diverselor asociații, alianțe sau fundații, tribunele mobile personalizate, pledoariile pe la colțurile evenimentelor zilei și tot felul de prezențe mediatice ilustrează aceste forme care izvorăsc dintr-o identitate pe care trebuie să o cultivăm cu abnegație în respectul sacralității care i se cuvine. Prin urmare, suprasolicitarea „valorilor creștine” în spațiul public nu este o problemă reală nici pentru credibilitatea discursului politic, nici pentru calitatea acțiunii politice. Peisajul politic american și european oferă zilnic numeroase ilustrații. Inflația „valorilor creștine” în spațiul public nu este, nici ea, o problemă în sine. Cum nu este o adevărată problemă nici oportunismul politic al unora sau al altora de a revendica în dezbateri și campanii un oarecare monopol al „valorilor creștine”.

Ceea ce pune o problemă importantă, însă, este prezumția de superioritate a „valorilor creștine” reținută în discursul politic, în acțiunea politică și în construirea opiniei publice din România. Este vorba de promovarea sistematică și generalizată a ideii că principiile și învățăturile creștinismului sunt în mod inerent superioare celor ale altor credințe sau sisteme de valori, ideea că valorile creștine oferă o bază morală sau etică mai puternică decât cele ale altor tradiții religioase sau seculare. Desigur, protejarea vieții umane de la concepție până la moarte naturală, protejarea familiei tradiționale, promovarea libertății religioase, ajutorarea celor săraci și a celor defavorizați, protejarea drepturilor copilului, combaterea corupției etc. se pot înscrie în prelungirea mesajului evanghelic transmis de biserică și marchează benefic societățile care l-au primit. Dar, partidele politice ale căror platforme exprimă și susțin superioritatea „valorilor creștine”, precum și politicienii care afirmă și apără întâietatea între valori a „valorilor creștine” pentru a-și marca pozițiile politice, în ciuda aparențelor, se înscriu, din mai multe puncte de vedere, într-o dinamică naționalistă păguboasă atât pentru societate, cât și pentru creștinism și biserică.

Un demers politic creștin constructiv chiar și numai cu o minimă pretenție de onestitate intelectuală va păstra totdeauna o distanță clară față de orice expresie a prezumției de superioritate a „valorilor creștine” centrându-se pe realitatea observabilă că omenirea nu a așteptat creștinismul ca să fixeze principii conservatoare referitoare la familie, moralitate și alte aspecte sociale. Omenirea nu a așteptat creștinismul ca să construiască sisteme de solidaritate, de întrajutorare, de ordine morală, de reguli și îndatoriri între membrii familiilor sau comunităților. Omenirea nu a așteptat creștinismul ca să-și înscrie în legile de funcționare socială precepte de genul „cinsteștepe tatăl tău şi pe mama ta”, „sănu ucizi”, „să nu furi”. Creștinismul nu este la originea moralei. În China, de exemplu, sau în țările musulmane, condamnarea homosexualității, a avortului sau promovarea identității naționale nu sunt în nici un caz argumentate politic sau juridic cu ajutorul vreunei referințe la valorile tradiționale creștine. Într-un demers politic, etalarea prezumției de superioritate a „valorilor creștine” este expresia unui orizont politic limitat și limitativ atât în ceea ce privește viziunea despre funcționarea democratică a societății, cât și în ceea ce privește perspectiva prosperității ei economice. Un orizont care se stinge înainte de a reține că democrația și știința sunt produsele Greciei antice, produse pe care creștinismul și le-a apropriat nu fără frământări și ezitări multiple într-un mai târziu al istoriei. Un orizont care se oprește înainte de a remarca prosperitatea economică a Asiei șintoiste și confucianiste. Un orizont care ignoră faptul că „ecclesia” a apărut în istorie cu câteva secole înaintea erei creștine. 

Uzajul politic al prezumției de superioritate a „valorilor creștine” este păgubos pentru creștinism. El privează de credibilitate dogma evanghelică în spațiul public prin cultivarea trufiei, a orgoliului religios care oripilează ontologic creștinismul. Mai exact, creștinismul este amputat în însăși esența sa de partidul sau politicianul „fariseu” care, rugându-se în spațiul public, se mândrește cu realizările sale, cu succesele sale rezultate din superioritatea sa morală și care își pune în evidență acțiunile ca model al virtuții. Creștinismul, în schimb, este înnobilat prin rugăciunea publică a „vameșului”, politician umil, conștient de greșelile sale din trecut, recunoscând neajunsurile partidului său sau a politicilor sale anterioare, care își exprimă sincer dorința de a servi poporul și pentru care comparația „valorilor creștine” cu alte valori este blestemată. Pe scurt, ideea că „valorile creștine” ar fi superioare altor valori nu își are obârșia nici în Evanghelie, nici în experiența spirituală creștină, chiar dacă cei care au promovat-o sau o promovează poartă printr-o eroare de marcaj sau istorică eticheta de creștin.

În sfârșit, mai trebuie notat că promovarea politică ostentativă a prezumției de superioritate a „valorilor creștine” nu este un demers prietenos nici pentru biserică. Printr-un astfel de angajament, politicul se substituie de facto autorității bisericii în spațiul public. În dezbaterile politice, probleme precum căsătoria, avortul, educația, drepturile minorităților nu mai sunt subiecte purtate și controlate de autoritatea religioasă, ci de partide sau de agenți politici de influență. De asemenea, tot în acest cadru, merită subliniat faptul că efectul major al preluării apărării „valorilor creștine” de către un partid sau un om politic în locul bisericii constă ineluctabil în activarea forțelor de tot felul prin care instituțiile religioase își pierd treptat influența și puterea în treburile publice, în beneficiul altor instituții ale Statului sau ale societății civile. Dar să nu își facă nimeni iluzii: biserica nu va uita niciodată că omul nu trăiește numai cu pâine.

Distribuie acest articol

20 COMENTARII

  1. Partidele romanesti nu preiau valorile crestine .Mai degraba aceste partide se altura Bisericii Crestine si nu critica nicidecum aceste valori nationale .Uneori Biserica se amesteca in Politica si incearca , asa cum am vazut deja , sa influenteze electoratul dincolo de binefacerile si cutumele bisericesi ce sunt aduse in spatiul public .Biserica are mai degraba rolul de a mobiliza cetateanul spre o anume forma de unitate nationala si nicidecum spre dezbinare avind si posibilitatea de a uni si de a sprijini politicul in drumul sau sau parcursului sau european .Biserica ar trebui sa arate cum intreaga Europa sustine aceste valori crestine chiar daca drepturile cetetenesti devin citeodata mai importante .Fara aceasta unitate politico – religioasa nu putem razbi in aceasta lume atit de diferita .Biserica este a neamului si nicidecum a unor prelati ce isi lanseaza discursul in jocuri politice .

  2. Morala este numai si numai crestina . Etica este cu totul altceva . Aceasta din urma nu poate avea radacina decit in morala crestina . Ca ii muta unii radacina in alta parte e o discutie separata .
    Toti locuitorii planetei sint crestini . Unii cunoscatori ai Legii ( Sfinta Scriptura ) altii nu . Cei care nu cunosc Legea fac ceea ce este moral din fire . Pentru ca Hristos salasluieste si in acestia . Doar ca ei nu Il cunosc si nu Il recunoasc .
    ,,biserica nu va uita niciodată că omul nu trăiește numai cu pâine ”
    Va referiti la cladire , la conducerea BOR sau la ,, biserica luptatoare ” ?
    Preluarea apărării „valorilor creștine” de către un partid este o vorba in vint atita timp cit partidul in cauza tilhareste si minte .

    • Domnul Popescu, sunteti convins ca toata populatia planetei este crestina si ca Iisus salasluieste intr un chinez sau indian care nu a auzit si nici nu are intentia sa afle despre el?Dar de ce nu ar fi Mahomed sau Krishna peste tot? Sau zeitatile nordice, Thor ori cele vechi ca Zeus si altii.
      Vedeti cum ati ajuns exact unde spune distinsul profesor doctor adica la sustinerea suprematiei valorilor crestine?Cu respect!

    • Logica schioapata din plin. Citez:

      „Morala este numai si numai crestina . Etica este cu totul altceva . Aceasta din urma nu poate avea radacina decit in morala crestina.”

      Principiile etice si morale, foarte similare cu cele aparute in crestinism, au fost prezente vreo 5000 de ani in urma inclusiv in India antica, transmise oral si in scris.

      • Din cite pot eu sa inteleg primul crestin a fost Adam . Prin urmare toti cei ce i-au urmat au fost si sint crestini . Poate nu m-am facut inteles . Morala este , matematic vorbind , o ,,multime ” ce o include pe cealalta , anume etica . Morala crestina izvoraste din Sfinta Scriptura . Etica din gindirea limitata a omului . Morala crestina este transmisa de Dumnezeu . Omul incearca sa imite pe Dumnezeu si ,,creeaza ” etica . Din punctul meu de vedere etica este o flatulenta comparativ cu morala crestina .
        Iisus Hristos a existat si inainte de a fi in trup pe lumea asta . Imi pare ca pentru dumneavoastra existenta Lui incepe numai de la momentul intruparii .
        Omul nu poate face ceva ,,similar ” cu ceea ce a facut Dumnezeu . Noua oamenilor ne place sa ne numim creatori dar e o inselare . Comparativ cu Dumnezeu-Creator sintem niste imitatori jalnici .

        • Domnule Popescu, uu nu inteleg de unde ati dedus ca primul crestin ar fi fost Adam !? Indraznesc sa va pun niste intrebari! Cam prin ce perioada temporala credeti ca a trait Adam si pe unde salasluia, cam in ce zona? Care a fost procedura chirurgicala prin care lui Adam i s-a extirpat o coasta, cine a realizat-o si unde? Hristos este Fiul Omului? Eu zic ca da, pentru ca se numeste fiu al omului o fiinta umana de sex masculin, nascuta de o fiinta umana de sex feminin, ca urmare a fecundarii fiintei umane de sex feminin respective de catre o fiinta umana de sex masculin. Deci daca se spune ca Hristos este si Fiul lui Dumnezeu, este fals, pentru ca este un non sens!

          Eu zic ca totusi noi oamenii suntem si creatori, poate mai priceputi decat Dumnezeu, pentru ca am reusit sa construim vehicule spatiale care au ajuns pe una, vehicule spatiale care au calatorit deja in afara sistemului solar(Voyager I si II), pe cand Dumnezeu nu ne-a ajutat deloc in acest demers astfel incat sa fi fost posibil sa calatorim interplanetar si interstelar cu mult timp inainte si mult mai eficient! Nu ne-a ajutat pentru ca nu poate sau pentru ca nu vrea? Daca nu vrea, de ce nu vrea? Daca nu poate, atunci nu inseamna asta ca nu e Atotputernic?

          As fi incantat sa primesc raspunsurile dumneavoastra! Numai bine va doresc!

          • Nu stiu sa va spun in ce perioada temporala a trait Adam . Adica sa va spun asa … un an , o luna , o zi . Ceea ce stiu este ca el traia in Rai si ca acolo nu exista timp si ca vorbea fata catre fata cu Dumnezeu .
            Lui Adam nu i sa extirpat o coasta . Dumnezeu nu a aplicat si nu aplica proceduri chirurgicale in sensul in care va asteptati dumneavoastra .
            Poate dumneavoastra sinteti creator si poate ca mai priceput decit Dumnezeu . Eu unul nu ma consider creator ; nicidecum mai priceput ca Dumnezeu .
            Fecioara Maria nu a fost ,,fecundata ” de o persoana de sex masculin . Fecioara Maria a zamislit prunc altfel decit intelegeti dumneavoastra procedura .
            Dumnezeu il ajuta pe om cind acesta din urma vrea sa faca ceea ce ii este ( omului ) de folos . Cind face altfel ( omul ) Dumnezeu poate ingadui sau poate sa Se opuna .
            Imi pare ca dumneavoastra nu intelegeti Atotputernicia lui Dumnezeu . Probabil si pentru faptul ca nu ati avut parte de catehizare in decursul vietii . Sinteti din cite pot sa observ foarte cunoscator in ale celor lumesti , materiale , stiintifice , …. Am sa va spun un luceru pe care probabil nu o sa il intelegeti . Oamenii cu credinta in Dumnezeu nu au nevoie de calcule , dovezi stiintifice , de argumente tehnice . Ei cred . Un om care crede in Dumnezeu , crede ca El este o energie pe care omul nu o poate curpinde nici cu mintea nici cu tehnica , este diferit ce un om care incearca sa il afle pe Dumnezeu pe cale matematica , tehnica , stiintifica . In plus pe Dumnezeu nu il putem afla ca vrem noi ci numai cind El vrea sa ni se descopere prin revelatie . Probabil va este greu sa intelegeti asta . Probabil va este greu sa acceptati ca El este Stapin si ca noi oamenii nuavem altceva de facut decit sa ne supunem .
            Distanta de la Pamint la Luna sau distanta strabatuta de sonda Voyager este atit de infima in comparatie cu infinitul ca nu exista masura de comparatie . Cautati adinc in sufletul dumneavoastra si mai putin in adincimea gindirii materialnice .
            Aveti la indeminca Sfinta Scriptura , Pidalionul , Vietile Sfintilor si alte carti ortodoxe . Nu le ocoliti . Poate si un duhovnic ( pe care sa il cautati cu rabdare ) v-ar fi de folos .

        • Nu mi-ați răspuns la comentariu. Tot ce ați făcut e mai multă propagandă. Ca să vă răspund logic, Adam nici nu era creștin, și nici Eva. Chiar dacă povestea e adevărată (nu e nici o dovadă acceptabilă), lucrurile s-au petrecut mult înainte de Isus.

          Nu am o problemă cu ceea ce crede cineva. Însă dacă vine și spune că credința lui e cea mai cea mai, sunt extrem de suspicios. Nu de alta, însă mândria și aroganța sunt la loc de frunte în lista de păcate capitale în toate religiile monoteiste, inclusiv din motive religioase. Dumnezeu e unul singur, și devreme ce sunt mai multe religii monoteiste, e cam greu de spus că una e mai bună decât cealaltă.

          • V-am raspuns la comentariu dar va faceti ca nu intelegeti pentru ca nu vreti ( sint convins ca aveti capacitatea dar o folositi in directia gresita ) . Banuiesc faptul ca dumneavoastra ati asteptat un raspuns anume care sa va fie convenabil , comod , in concordanta cu ceea ce ginditi . Pentru mine raspunsurile se afla in Sfinta Scriptura , in scrierile Sfintilor Parinti ai ortodoxiei , in Pidalion . Nu in scrierile celor care bat cimpii sau se afla in treaba pe lumea asta .

  3. Bănuiesc ca in tari in care este promulgat cultul laicității morala si spiritul etic sunt la mare cinste. Politicienii nu promulga legi importante fără a le trece prin Parlament si referenda de importanta capitală nu sunt anulate de președinți aleși cu o majoritate infima.

    • Crestinismul nu este superior . Nu suporta comparatie . Crestinismul ,,este ” asa cum Dumnezeu ,,este ” . ,, Eu sint Cel ce Sint ” – spune Dumnezeu . Caci inainte de a fi toate El a fost . Crestinismul este legat si se confunda cu Iisus Hristos . Cine vrea sa fie ca Iisus Hristos ?! Omul trebuie sa Ii urmeze Lui nu sa fie ca El . Si lucifer a vrut sa fie ca Dumnezeu si stim ce a urmat . Ca noi oamenii nu ne impacam cu conditia noastra , ca nu avem smerenie , ca ne credem nu stiu ce si nu stiu cine , …. asta nu e de ieri de azi . E de la Facere . Oare nu sarsaila i-a spus Evei ca mincind din pomul cunoasterii binelui si raului va fi asemenea lui Dumnezeu ?! Asta vrea omenirea toata si fiecare in parte ; sa fie mai presus decit sintem . Nu ne acceptam conditia . Smerenia dispare si apare mindria . Adica fix cauza pentru care lucifer a devenit inger al intunericului . Nu ii ajungea Lumina ….. Dorea mai mult . Ca oricare dintre noi astazi …. Din pacate / nefericire pentru noi …. E o vorba in popor – nu ne mai satura Dumnezeu . In realitate noi nu ne mai saturam .

  4. https://www.hotnews.ro/stiri-international-26893263-fost-premier-olandez-sotia-murit-impreuna-prin-eutanasie-cererea-cuplurilor-care-vor-moara-acelasi-timp-este-crestere.htm

    Si aiuritii astia doi erau crestini . Dar fie nu stiau fie stiau dar nu se impacau cu conditia lor . Una peste alta , cit de ratat , ingust , lipit pamintului sa fii sa nu intelegi ca nu iti poti lua ceea ce nu ti-ai dat – viata . Dumnezeu este Cel care da viata . Faptul ca un om isi curma viata sau o curma pe a altuia cum poate fi numit , oameni buni ( si botezati ) ?

  5. https://www.g4media.ro/ce-se-intampla-cand-spermatozoidul-si-ovulul-se-intalnesc-oamenii-de-stiinta-deslusesc-misterul-vietii-factorul-determinant-pe-care-il-are-zincul.html

    Pentru cei inversunati in aflarea Adevarului pe cai stiintifice ….
    Ce spune Paulina Pacak ?! ,,S-a presupus ” . Adica asa ….impersonal . Nu are curajul sa spuna ,, noi presupunem ” . Caci una este sa faci observarea pe viu si alta sa o ,,creezi ” cu ajutorul unui …..calculator . Cu ajutorul calculatorului a fost posibil doar ….sa ,,se presupuna ,, mai bine nu sa se inteleaga mai bine . Exista niste limite pe care omul tot incearca sa le treaca iar Dumnezeu nu permite . Si bine face . Rezultate obtinute pe baza de simulari ….Pentru ca apoi cercetatorii ( care cheltuie sume imense ce ar trebui indreptate catre directii firesti ) sa spuna ca au descoperit lucruri certe .
    Pe lumea asta sint oameni care mor de foame , de boli tratabile , care nu au acoperis deasupra capului , care sint afectati de razboaie pornite de indivizi cu mintea tulbure , ….. si pe ici pe colo unii arunca sume imense pe ….simulari si presupuneri .

  6. Niciodata valorile crestine nu sunt paguboase pentru societate. Doar lupul (partidul politic si politicianul) imbracat in haina de oaie. Creatorul, dupa ce a facut cate a facut, l-a facut pe om si a dat si Legea. Si Legea a fost simpla la inceput, dar pe masura evolutiei (!?!) omului, a adaptat Legea la masura omului. Valorile crestine au la baza Legea data de Creator. Valorile musulmane, budiste, sintoiste, confucianiste etc. au la baza Legea data de Creatorul lor. Un lucru este foarte clar, cunosti sau nu cunosti Legea Creatorului, orice incalcare a ei se plateste. Dar Creatorul a pus in inima omului si langa om, tot ce trebuie ca omul nu numai sa nu incalce Legea, ci sa o implineasca si sa tinda spre desavarsirea Divina.
    In afara valorilor crestine (musulmane, budiste etc.) in articolul domnului profesor apar si valori universale. Ce sunt astea? Probabil valori create de om. Sunt multe institutii internationale, europene etc. care decreteaza legi, tratate, principii etc. care sunt departe de Legea Creatorului. Daca nu au la baza Legea, sunt intr-adevar paguboase pentru societate.
    Nu se pot compara valorile derivate din Legea Creatorului cu valorile umane. Problema se pune de a marturisi cu sinceritate si responsabilitate valorile crestine, musulmane, budiste etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ștefan Bratosin
Ștefan Bratosin
Stefan Bratosin este profesor universitar doctor clasă excepțională de comunicare publică și politică la Universitatea Paul Valéry Montpellier (Franța). Este Doctor Honoris Causa în Științe Sociale și Profesor Honoris Causa al mai multor universități și conducător de doctorat în domeniul comunicării. De asemenea, Stefan Bratosin a creat și conduce Programul de Master în Comunicare publică și politică la Universitatea Paul Valéry unde este titular. El este director fondator al revistei Essachess – Journal for Communication Studies.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro