vineri, decembrie 9, 2022

Cine le cere iertare copiilor? Scrisoarea unei profesoare de limba romana

Am primit o scrisoare. Autoarea, profesoară de limba română, a fost implicată în examenul național pe care elevii de clasa a VIII-a l-au susținut la începutul săptămânii. M-au bucurat foarte mult aprecierile doamnei la adresa capacității copiilor. În schimb, modul în care au fost tratați copiii (și) la acest examen m-a întristat. Mi se pare strigător la cer ce se întâmplă, și cred că merită să citim în întregime scrisoarea, fie că avem copii la școală, fie că nu. În fond, parafrazând-o pe doamna Carmen Stoica, aș spune că sunt cu toții „copiii noștri”, și cum îi educăm (și îi tratăm în decursul procesului de educație), așa o să-i avem! Și n-o să avem dreptul să ne văităm și să arătăm cu degetul spre profesori (iar spre copii cu atât mai puțin) dacă nu facem nimic. Să luăm aminte! Și să încercăm să facem ceva pentru a-i trezi pe cei care-și permit să-și bată joc de copii. Cum o să le explicăm copiilor asta? Și cum o să ne cerem iertare? De ce trebuie să ne cerem tot timpul iertare?!

Dragii mei prieteni,
Nu știu dacă interesează pe mulți dintre voi examenul de la sfârșitul clasei a opta, dar pentru că n-am vreun blog, ziar sau emisiune TV, vă scriu vouă, poate transmiteți mai departe… Ar trebui să schimbăm ceva, cât încă se mai poate.
Aud mereu discursuri despre cât de bine și de mult învățam noi sau alții mai în vârstă decât noi pe vremea comunismului și despre cum nu învață generațiile actuale, care nu au moral și prințip… De fapt, generațiile actuale sunt mult mai inteligente decât noi și e vina noastră, părinți și profesori, că nu le oferim ce le trebuie. Priviți-vă copiii, să nu-mi spuneți că nu știu mult mai multe decât știați voi la vârsta lor…
Să mă întorc însă la proba de română de la examenul de luni. Sunt profund dezamăgită de subiecte și de barem. Mă gândesc de două zile la copiii mei care au muncit foarte mult anul acesta și la cât o să fie de dezamăgiți. La Gloria, Tudor, Lidia, Laura, Oana, Antonela, Cristina sau Andrei și la mulți alții, care, probabil, vor lua note sub așteptările lor și mai mici decât nivelul lor real. De ce? Din vina celor care au conceput subiectul, baremul, din cauza viziunii celor care conduc învățământul sau, mai bine zis, a lipsei lor de viziune. Concluzia va fi, sunt sigură, că suntem mai proști decât cei din Occident și că profesorii sunt slab pregătiți, că nu știu să-i învețe, dar nu-mi spuneți că nu știți copii care, în orice parte a Europei s-ar fi dus, nu s-au înscris într-o clasă superioară celei din România. Avem, de fapt, probleme cu marea cantitate de informații, cu subfinanțarea învățământului, nu cu deșteptăciunea copiilor noștri. Eu cred că guvernanții noștri ne spun „proști” pentru că așa suntem mai ușor manipulabili.
Așadar, copiilor li s-a dat să-și spună părerea despre mesajul unui text liric, la prima vedere – Rânduri pentru Anul Nou, de Minulescu. Textul era mult peste nivelul de vârstă și capacitatea de înțelegere a unui copil de 14 ani, iar eu am în programă o singură oră pe an în care îi învăț să-și exprime opinia în legătură cu o temă oarecare. Cei care fac asemenea subiecte nu știu asta? Textul nu avea prea multe figuri de stil, ca să le poată comenta, lucru pe care copiii l-au învățat. Așadar, viața mea depinde de înțelegerea unui text al unui poet simbolist. De-aș fi avut un pastel, măcar o poezie de dragoste, ceva ce pot „vedea”, înțelege…
Apoi, li s-au dat sinonime… pentru „fiindcă”, copilul a scris „deoarece”, dar și „pentru că”. Numai că această expresie nu apărea în barem și multe profesoare nu au luat răspunsul în considerare, „pentru că e locuțiune”. Baremul ar trebui să epuizeze toate variantele de răspuns, nu să lase profesorul să aleagă. Eu le-am dat punctele, alții nu. La fel, pentru „cer”: în barem apăreau „solicit”, „pretind”, dar, judecând contextual – „Ai auzit ce-ți cer?” –, copilul a scris „vreau”, „te rog”, cum mi se pare și firesc. În fond, nu soliciți de la Anul Nou să fie neprihănit… A rămas, din nou, ca profesorul să aleagă. Eu am dat punctele, alții nu.
Următorul exercițiu le cerea să prezinte rolul virgulei, iar explicația era că apărea „o construcție în cazul vocativ”. Dar mulți copii au scris „construcție incidentă”. N-au luat cele 6 puncte, deși, conform Gramaticii Academiei, pe care cei care fac subiectele n-o consultă, construcția incidentă cuprinde vocative! Se scrie asta, negru pe alb, la pagina 741, vol. 2.
Al treilea item se referea la măsura versurilor. Dacă n-ai numărat corect silabele o dată în viața ta, ai pierdut 6 puncte, mai mult decât valorează singurul exercițiu de morfologie, pe care o studiem 8 ani, în sute de ore…
Și, dacă tot veni vorba, dacă n-ai scris un adjectiv propriu-zis, nu iei nimic, pentru că nu știi să le diferențiezi pe acestea de cele provenite din participiu. Dar, în aceeași Gramatică mi se spune, la pagina 141, vol. 1, că adjectivele propriu-zise includ și participiile și gerunziile adjectivizate. Ce facem!? Mie mi se pare important ca un copil știe să recunoască adjectivul, prepoziția, dar eu nu pot să-i dau nimic, nici măcar amărâtul ăla de punct, dacă n-a scris „prepoziție simplă”!
La subiectul al doilea apare un text nonliterar scris de Corina Zorzor. I-or fi cerut acordul ca să-i folosească textul? Cerințele nu privesc înțelegerea textului, așa cum ne lăudăm că o facem, având ca model testele PISA, ci, poate, atenția. Foarte mulți copii n-au formulat enunțuri corecte, pentru că au fost induși în eroare de întrebare. Ei, ne mai încurcăm cu chestii de-astea…
La al cincilea item erau două subordonate care puteau fi interpretate diferit. Prima, temporală sau condițională, dar și ultima, indirectă sau de scop. Îmi amintesc scandalul de acum doi ani, când propoziția a fost clar subiectivă, dar s-a corectat, până la urmă, în două feluri. De ce nu și acum? Merge, la fel de bine, „îl încurajează pe cititor la…” ca și „îl încurajează pentru a înțelege”.
Tema compunerii libere a fost nemaipomenită. Cât or fi stat să se gândească la asta? Copilul să prezinte o întâmplare petrecută în timpul participării la o întâlnire cu un scriitor contemporan! Cei mai mulți copii n-au scris cele 10-15 rânduri necesare. S-au întâlnit cu scriitorul contemporan fără nume, celebru, Dan Puric, idolul mamei, Andrei Pleșu/Pleșa, Mircea Dinescul cu fular alb, Andreea Esca, Mircea Cărtărescu, Nichita Stănescu – o ea!! –, dar și cu Mihai Eminescu, Creangă, și i-au pus întrebări și au fost emoționați. Ce-ar fi putut spune mai mult? Am găsit o singură lucrare în care apărea un șoricel la prezentarea cărții marelui scriitor, sedus de mirosul de cașcaval al unei cărți culinare. Vina nu e a lor că nu știu niciun nume de scriitor – unii mai știu –, pentru că cei care apar frecvent la televizor nu sunt scriitorii, oamenii de cultură etc., ci oameni de un cu totul alt gen.
E, așadar, vina noastră, a celor mari, că tolerăm un astfel de sistem și suntem parte a lui, și eu îmi cer iertare față de Cristi, Alberto și toți ceilalți copii „ai mei” că nu i-am învățat altceva, nu știu nici eu ce, care să le fi adus o notă mai mare la un examen atât de important pentru ei. Îmi cer iertare în fața inteligenței lor, a zâmbetului lor, a ochilor înlăcrimați cu care vor privi notele. O să-i privim și pe aceștia plecând în alte țări, care nu-i vor considera proști, ci buni de muncă. Vor fi și doctori, și ingineri…
Și astea n-ar fi decât câteva probleme legate de acest examen. Sper că nu v-am plictisit. Nu-mi spuneți că nu vă interesează, pentru că și copiii voștri o să crească.
Carmen Stoica, profesoară la Școala 99, București

Distribuie acest articol

270 COMENTARII

  1. Stimata doamna profesor,
    am citit cu atentie ceea ce ati scris, desi copiii mei sunt deja absolventi de studii superioare si parcurgand fiecare rand, recunosc ca am avut ochii in lacrimi. Aveti perfecta dreptate, sunteti un dascal minunat, care se implica in procesul de educatie si traieste alaturi de elevii pe care-i pregateste satisfactiile sau neimplinirile lor. Din pacate, traim vremurile in care sunt promovate nonvalorile, seralistii, agramatii, singurul criteriu de promovare fiind cel politic sau poate nu e singurul, mai sunt si criteriile de selectie pe baza de nepotism, de banii care-ti pot asigura o promovare rapida sau pentru unele femei „istete” dexteritatea de a schimba lenjeria de pe paturi.
    Pacat ca subiectele nu sunt facute de profesionisti, de cei care au stat la catedra si au parcurs efectiv cu elevii lor materia de examen pentru a putea selecta ceea ce s-a predat la clasa si ceea ce copiii stapanesc.
    Pacat ca tinerii nostri valorosi, cu doctorate, cu cate doua facultati, de performanta, sunt nevoiti sa-si caute de lucru prin tari straine,meserii care nu au nimic in comun cu pregatirea lor, dar care le aduc satisfactii materiale.
    Pacat ca nu luam atitudine cat mai multi pentru bunul mers in toate domeniile si mai ales in educatie.

  2. Sunt si eu un elev de clasa a opta care a aflat astazi notele la Evaluarea Nationala. Un elev cu media 10 in toti cei patru ani de gimnaziu pe care i-am facut.
    Am fost neplacut surprins sa aflu ca pentru faptul ca odata in viata mea am numarat gresit silabele am pierdut un punctaj asa de mare. Nu mi s-a parut firesc ca un copil care timp de patru ani a fost slab la limba si literatura romana sa ia o nota mai mare decat mine doar pentru ca a avut o zi buna si a stiut numara silabele.
    Inca am 15 ani si nu am avut foarte mare contact cu bareme si cu astfel de lucruri. Dar nu vreau sa cred ca imi voi rata sansa pentru un astfel de lucru.
    Va sustin doamna profesoara, si aveti admiratia mea pentru faptul ca sunteti prima profesoara care ati reusit sa faceti un asemenea lucru.
    Sunt ferm convins ca multi alti elevi din Romania sunt de aceeasi parere ca si mine.
    Va multumesc!

    • Tudor, nu-ți pierde speranța!
      Și fiul meu, care se numește tot Tudor, a terminat gimnaziul cu media 10; din cauza unei evaluări extrem de subiective și neunitare, a luat 9,30 la limba și literatura română. Este păcat că voi, niște copii minunați, veți fi etichetați cu o poziție într-o ierarhie nereală.
      Aș vrea să știu dacă evaluatorii lucrărilor de la evaluarea națională au puterea să privească zecile sau chiar sutele de ochi în lacrimi. Aș vrea să poată explica unui copil de ce același răspuns la o anumită cerință a fost punctat într-o lucrare iar în altă lucrare nu a fost punctat… Din păcate, în urma acestui simulacru de „evaluare națională” rămânem cu un gust amar și cu multe întrebări fără răspuns pentru faptul că o parte din evaluatorii la limba română (care ar trebui să aibă o viziune amplă de lingvist) au înțeles că o lucrare la Limba şi literatura română trebuie evaluată strict conform variantelor oferite de un barem restrictiv. Eu aș propune și o atenție sporită în selecția evaluatorilor, o verificare a modului în care au fost evaluate lucrările! Dacă tot sunt profesori care evaluează strict în baza variantelor propuse de barem, propun ca, începând de anul viitor, să fie test grilă la Limba și literatura română! :(
      Îi provoc pe acești evaluatori la o întâlnire cu acești copii, la o sesiune de explicații!
      Tudor, cu siguranță, copiilor minunați destinul le-a pregătit un drum frumos!
      Mult succes și fii optimist!

      • Eu cum sa sterg lacrimile de pe obrajii fetiței mele? In cei 4 ani de gimnaziu a muncit in fiecare zi a avut doar note mari, niciodata sub 9 la limba romana, Visa sa devină medic. Astăzi toate visele i s-au spulberat. A luat doar 7.80 la limba romana. Probabil, adică sigur nu va intra acolo unde își dorea. Dupa consultarea baremului spera sa ia in jur de 9. Am facut Contestație, dar nu stiu daca rezolvam ceva. Si daca i se admite Contestația, cine plătește traumele prin care trecem pana la Afișarea rezultatelor? Cine poate sa vindece sufletul rănit al unui copil? Nu mai vrea sa comunice, nu mai vrea nimic. Nu mai are incredere in ea. Nu e drept! Nu merita sa i șe întâmple asta dupa atata munca!

  3. APEL

    Va rog pe toti cei care ati fost implicati, fie copii, fie parinti sa comentati la aceasta postare cu urmatoarea informatie…la scolile la care v-ati uitat la rezultate cati elevi au avut note peste 9 la examenul de romana din totalul elevilor care au sustinul examenul la acea scoala. Multumesc!

  4. Cum e asta.. „o singura ora in care ii invat sa-si exprimeparerile”. In rest,predam in continuare comentarii din cartii de comentarii literare. Sa invete copilul pe de rost,cum multi am facut la vremea noastra. Daca in opt ani de zile un profesor de limba romana invata un copil o singura ora sa-si exprime opinia,iata o problema

  5. Felicitari stimata doamna!
    Perfect de acord dar … TARA NE VREA PROSTI!
    Daca-i spui unui copil de cateva ori pe zi ca e prost (si i-o mai si dovedesti prin cateva astfel de examene) sigur o sa ajunga sa se considere prost iar pe cei care-l conduc: DESTEPTI!

    Deci „stimati destepti” care ne conduceti nu ne mai considerati PROSTI!

  6. Eu am făcut de 5,50.. cand am văzut nota am rămas uimita, mă așteptam la mai mult, știu că pot… Dar asa nu se poate, trecuse o oră jumate, iar eu tot căutam figuri de stil în acea poezie.. nu pot spune ca a fost greu dar nici de nivelul nostru!

  7. Eu zic ca profesorii care nu socotesc ca „vreau” si „rog” sint sinonime pentru „cer” in propozitia asta data ca exemplu, dar sint perfect de acord cu „solicit” si „pretind”, au o problema; anume, sint cam timpitei ei insisi. Pacat.

    Altfel, eu mi-s perfect multumit ca nu stiu ce inseamna „compleiv,” si nici de faptul ca diferenta dintre „lexical” si „lexico-frazeologic” mi se pare neglijabila nu-s foarte ingrijorat. Ar fi fost ghinion maxim sa-mi fi venit asa ceva la examenul de romana intr-a opta. As fi luat mai putin decit 10 — asta a fost in 1988; textul de comentat a fost Mari sub pustiuri, de D.R. Popescu — si unde as fi fost acum? Habar n-am, dar nu cred ca m-ar fi deranjat prea tare. Imi pare sincer rau pentru copiii Romaniei cind vad ca tot soiul de panarame ii pun la atari incercari fara nici o remuscare. Cit despre acei pedanti care zic ca asa si trebuie, sper ca se va gasi vreun tugulan care sa le dea niste suturi in fund cit de curind.

    La naiba. Daca la 14 ani stii cum sa scrii ortograme — cu puncte suplimentare pentru cele cu doua cratime — cind sa folosesti 1, 2 sau 3 de i si care-i diferenta dintre „decit” si „numai”, ai batut jumatate natiunea la scris si vorbit corect, si acela ar trebui sa fie criteriul pentru nota de trecere: performanta mediana estimata a intregului popor. Doamne, bine-mi pare c-am plecat de-acolo si ca n-am ales Ungaria. Maghiara-i frumoasa si interesanta, dar engleza-i si mai simpla, si mai iertatoare.

    • Buna ziua,

      O singura mare mirare:

      Cum se poate ca un dascal de româna sa se revolte ca elevii sai nu sint capabili sa indice un scriitor din cuza ca la televizor nu apar scriitori ???? Nu e treaba dascalului sa le vorbeasca elevilor despre scriitori, scriere, literatura si, printre altele, sa le predea o „limba romana” de calitate ?
      Cum se face ca in anii dictaturii, cind la televizor nu il vedeam decit pe N Ceausescu si din cind in cind vreun Shakespeare produs de BBC stiam sa facem diferenta intre scriitor si nimic sau dictator ??? De ce profesorii de azi nu ar reusi sa ii ajute pe elevi sa distinga intre publicitate si literatura, intre scriitori si comerciali ?

      Exigentele si baremelepot fi stupide si penalizante orinde in lume, dar misunea profesorului e atit de simpla, de evidenta, fiindca e misiunea aceluia care indruma catre capacitatea de a distinge intre sens si non sens, intre sens si vanitate, intre adevar si fals sau adevar si manipulare, intre etern/peren si trecator/efemer/”jetabil”…

      Eu insami sint mirata, desi simt ca disidenta de azi a unui bun profesor e l fel de dificila ca si disidenta unui bun profesor din anii dictaturii. In definitiv, e o chestiune de integritate, or pentru asta nu exista teste la facultatea de profesori de româna, pe care am absolvit-o si eu…

      • Pacat ca vorbiti fara sa cunoasteti situatia in complexitatea ei . Profesorul are o misiune imposibila : aceea de a respecta programa , in ciuda stupiditatii ei , de a urmari manualul , fara a avea timpul necesar sa aprofundeze nimic . De cele mai multe ori , profesorul nu reuseste sa parcurga toata materia , si cu atat mai putin sa aduca unele imbunatatirii . Daca inspectoratele ar renunta la statutul lor de vatafi pe mosia ministerului inv. , atunci si profesorii si-ar putea face treaba mai bine, mai eficient si cu siguranta intr-un mod mult mai placut pentru elevi .

  8. Imediat dupa afisarea baremului la examenul de limba romana, am scris randurile de mai jos convinsa ca am dreptate. Am doi copii cu o diferenta de 9 ani intre ei, si de opt ani observ cu ingrijorare decaderea alarmanta a sistemului romanesc de educatie. Astazi, citind randurile dnei profesoare, am realizat ca nu sunt singura, insa acest lucru nu mi-a putut indulci intr-o mica masura amaraciunea pe care o simt cand privesc chipul, ochii plini de deznadejde ai copilului meu. Inca de la inceput ma gandesc sa va cer iertare pentru ca am folosit expresia „mosi si babe”, insa nu ma simt vinovata ca folosesc aceste cuvinte deoarece sunt in vocabularul limbii romane si nu sunt deloc jignitoare, din contra, stabilesc o etapa din viata unei persoane. Iata, deci, ceea ce am scris:

    Sunt REVOLTATA!!!

    Da, sunt revoltata pe sistemul de invatamant romanesc pentru ca isi bat joc de copiii nostri an de an, pentru ca niste mosi si babe nu vor sa lase scaunele libere in minister, pentru ca acesti mosi si babe, care participa la intocmirea variantelor de subiecte pentru examenele copiilor, au pierdut de foarte mult timp contactul cu realitatea. Acesti „invechiti, expirati”, refuza sa inteleaga ca investitia de capital in inteligenta copiilor nostri este o investitie pe termen lung care aduce plus-valoare acestui popor. Referitor la subiectul de examen de la limba romana, am pentru voi o provocare: pentru cunoscatori si nu numai, copiii nostri invata din clasa I pana in clasa a VIII-a, an de an (in fiecare an se reia materia), despre diftongi, triftongi, hiat, despartirea in silabe, Mihai Eminescu, „Amintiri din copilarie” ale lui Ion Creanga, I.L Caragiale si ceva gramatica care nu seamana deloc cu cea invatata de noi. Si, vorba ‘ceea, ca stim sa ne exprimam coerent si corect gramatical. Deci, dupa ce invata aceleasi tampenii pe care le repeta an de an, vine ziua examenului de admitere la liceu si, ce sa vezi? Nicio opera literara a vreunui poet sau scriitor studiat in cei 8 ani de scoala! Nici mai mult, nici mai putin decat analiza pe baza poeziei „Randuri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu! Va mai amintiti cand l-ati studiat pe Minulescu? … In clasa a XI-a sa fie? Ce bataie de joc!!! Dar acesti copii dau examenul vietii lor de a intra la liceu, nicidecum vreo teza de doctorat! Concluzia este ca examenul de limba romana din acest an este similar olimpiadei la nilel national, iar complexitatea subiectelor a depasit cu mult nivelul mediu corespunzator pentru examen si a fost cotat cel mai greu examen din 1984 in coace!!!!!!! Sa le fie rusine acestor … „profesori” (si-au pierdut de mult aceasta calitate).
    Da. Sunt revoltata, pentru ca daca aveam posibilitati financiare nici nu imi mai lasam copilul sa treaca prin aceasta bataie de joc de examen la limba romana si il inscriam la un liceu din Anglia, Franta, Finlanda. Acolo se simte respectat. Aici este umilit.
    La cele 2 compuneri a depasit numarul maxim de cuvinte, iar acest lucru se depuncteaza. Stiti ce reactie a avut fata de acest aspect? „Mami, daca voi fi vreodata profesor, o sa ii las pe copii sa dea frau liber imaginatiei lor. De ce se depuncteaza daca am avut foarte multe idei la care nu am vrut sa renunt? De ce se dau subiecte pe care nu le folosesc in viata?”
    Slava Domnului ca s-a descurcat excelent la matematica!

  9. „La naiba. Daca la 14 ani stii cum sa scrii ortograme — cu puncte suplimentare pentru cele cu doua cratime — cind sa folosesti 1, 2 sau 3 de i si care-i diferenta dintre “decit” si “numai”, ai batut jumatate natiunea la scris si vorbit corect, si acela ar trebui sa fie criteriul pentru nota de trecere: performanta mediana estimata a intregului popor.”

    Hmm… Doi i, nu doi „de” i, decat si nu decit, jumatate din natiune (eventual, pe jumatate natiunea) nu jumatate natiune. Érted?

  10. Eu sunt Cristi , un elev al Doamnei Profesoare ! Toti copii cu care lucra , o apreciaza . Pentru mine cel putin a fost o profesoara model ! Veneam de drag la ora de Limba Romana si nu cu forta cum ma duceam la alte materii .

    Doamna Profesoare , va iubim si nu aveti de ce sa va cereti scuze !

    VA IUBIM , vorbesc in numele elevilor de clasele a VIII -a din scoala 99 !

  11. Excelentă atitudine! Cine face subiectele? Cu siguranţă nu sunt adevăraţi lingvişti. Despre bareme, ce să comentăm? Dar despre cei care corectează şi nu acceptă decât variantele date de barem? Cât de îngust să fii? Sau poate au terminat la fabricile de făcut profesori de limba română şi religie. Eu însămi am sesizat cum vorbesc (şi nu am terminat filologie).

  12. Sunt eleva , am dat examenul si eram convinsa ca voi lua peste 9.5 ! Spre dezamagirea mea asa cum a spus si Doamna Profesor am scris sinonimele „rog” si „pentru ca ” si nu am primit punctele ! Am invata formule si reguli pentru argumenatrea genului liric , epic , pastel , basm ,schita etc. si am primit mesajul textului , care dupa parerea mea tine de opinia fiecaruia , dupa cum intelege textul , dupa modul de gandire ! Vreau sa spun ca la simulari am luat 9.60 si 9.80 ca acum sa primesc 8.80 , este frustrant pentru ca stiu ca pot mai mult si sunt sigura ca nu sunt singura !

  13. Nu putem spune ca suntem dezamagiti de acest examen…
    Avem doar un semn de intebare, la care nu va raspunde totusi nimeni:
    Cine a facut subiectele si cine le-a propus!?
    Cei care sunt talentati au pierdut puncte…De ce?! Pt ca Romania gazduieste,in majoritate, numai profesori care habar nau ce nivel
    de dificultate trebuie dat la un examen…oare ei s-au gandit ce vor pati elevii care au invatat…poate nici nu au facut astfel de text dificil in clasa!!!
    AR TREBUI SA INTELEGETI, DRAGI PROFESORI, SA NU MAI CONCEPETI IN VIATA VOASTRA!!!!
    Cu stima pentru aceasta doamna profesoara, PutereaElevilor=GALATI!VA MULTUMIM!

  14. ne ajuta cu ceva scrisoarea domnei profesoare ? notele s-au dat copii buni au luat note mici iar la examen .vem garantia morala ca la contestatie se va corecta dupa un alt barem .cum sa-mi explice cineva . de ce o lucrare corectata la clasa de prof de romana copilul ia 8.20iar in examen corectat de un prof frustrat ia 6.20
    unde e adevarul

  15. Dna.prof va felicit pentru curajul de a spune lucrurilor pe nume…mai mult ca sigur si alti dascali gandesc asemenea dvs dar nu au si curajul de a se si pronunta public.sau poate doar nu considera ca luand atitudine se poate schimba ceva.am o fetita eleva la o alta scoala..la anul va fi cls a 5-a si ma doare sufletul sa stiu ca si ea si atati alti copilasi se vor ‘chinui’sa rezolve corect subiecte de examene extrem de importante pt viitorul lor create de persoane habar nu am cum-sau poate unii ne putem imagina pe ce criterii de pile relatii si culoare politica-au ajyns in aceste posturi care le dau dreptul de a crea subiecre de examen parca special create sa puna elevii in dificultati inutile si irelevante fata de adevaratul lor nivel.nu le doresc acestor creatori de subiecte stupide decat sa aiba si ei copii aflati in fata unor astfel de subiecte si astfel de baremuri de corectare.va salut cu respect..desi nu va cunosc personal si va consider un adevarat dascal!

  16. Bataie de joc, copiii nostri sunt facuti prosti in fata, exemplu un elev care este de 10 8 ani la rand iese cu o nota de 6, iar altii care sunt sub nivelul lui iau 10, o alta dovada ca sistemul si cei ce fac parte din el nu este altceva decat o mizerie, care nu va fi curatata curand, subscriu in totalitate cu doamna profesoara si acuz in acelasi timp si profesorii care iau parte la astfel de injosiri ale copiilor nostri

    • Si fetița mea este de 10 si a luat 7.80 la romana. Doi ani la rând a luat premiul I la un concurs interjudețean de matematica, acum a luat 9.70 la matematica si șansele ei sa intre acolo unde își dorea s-au apulberat. Cu ce drept spulberam visele unui copil care chiar a muncit 8 ani? Nu mai vorbesc de drama prin care trece si nici de starea ei sufleteasca. Dar, dragi părinți, aveți grija de copii si fiti langa ei, pentru ca o astfel de încercare pentru ei poate fi una peste care nu vor putea trece decât ajutati.

  17. As vrea sa o intreb pe doamna profesoara cum dracului se descurcau elevii inainte de ’89. Si eu am facut scoala generala inainte de anul mai sus amintit si nu mi se parea rocket science o analiza a unui text literar (poezie sau proza). Dar acum, vezi Doamne, elevul nu mai poate sa faca o exegeza a unui text, e prea greu pentru neuronul lui. Bai, democratie prost inteleasa, recunoasteti mai degraba ca elevii din ziua de azi sunt prosti si limitati, delasatori, au alte preocupari decat scoala, ei merg acolo ca sa barfeasca cu colegii, sa isi etaleze ultimele gadgeturi, ultimele toale cumparate de mamica si taticul, nu ca sa faca lucrul pe care trebuie sa-l faca. Cu siguranta ca exista unii profesori mai slabi decat altii, cum la fel de adevarat e si faptul ca exista si copii pentru care invatatura primeaza in dauna altor chestii, dar e mai ok pentru noi sa dam vina pe altii, nu pe propriile progenituri, pe interesul lor pentru insusirea de cunostinte, pe educatia pe care o primesc. Acum, ce sa zic, elevul nu mai poate sa faca ce i se cere la scoala sau la un examen. Mai nou, ei au nevoie si de psiholog. De parca generatii de elevi pana acum au avut alaturi psihologi. Putoii din ziua de azi au nevoie sa puna burta pe carte, au nevoi de cei 7 ani de-acasa. De asta au nevoie, nu sa le plangem de mila ca au primit subiecte, vezi Doamne, peste puterea lor de discernamant.

  18. stimată doamnă,tot respectul. azi am trăit alături de elevii de clasa a viii-a dezamamăgirea rezultatelor obținute la examen. ceea ce ați semnalat dumneavoastră aici am încercat să îi explic doamnei din minister când a venit să vadă „cum ne descurcăm la corectat”. din păcate,am fost întreruptă de dl. inspector care mi-a şoptit că „nu dau bine” astfel de remarci. mai mult,doamna din minister consideră că părinții nu trebuie să investească în copii şi nu au motive să se îngrijoreze. în plus,în timp ce corectam aveam impresia că în ultimul an am muncit degeaba. şi eu şi copiii. am spus cumva că în timpul corectării am fost filmate şi ni s-au luat telefoanele mobile? ca să nu…ce?pentru prima data de când predau mă simt învinsă de ipocrizia celor care se „muncesc”în minister.

  19. Domnului Viorel Zaicu:

    Trimite-ti va rog doamnei profesor acest articol
    http://www.wired.com/2013/10/free-thinkers/

    Pentru a vedea ca SE POATE ca geniile din copiii de pretutindeni sa se dezvolte liber, coerent si constructiv in acelasi timp – chiar si in aceste vremuri pline de informatii inutile si confuzie in metodele educative.

    Si pentru a hrani speranta ca si la noi in Romania, vom trai aceste vremuri in curand – aceasta depinzand de cata atentie si implicare activa vom oferi de acum inainte EDUCATIEI COPIILOR NOSTRI.

  20. RESPECT!!! Nici nu ma pot exprima altfel.. Eu ce sa spun,sunt clasa a8a si va multumesc pentru acest articol enorm de mult! Eu am luat 6.60 la matematica,eu fiind copil de 9 :). Mi-am luat examenul in mana,si baremul de corectare si m-am pus pe o auto-corectare. Nu mi-a pasat metoda,am luat direct raspunsul. Am obtinut 7.05 puncte,dar cuii ii pasa? Degeaba fac eu contetastie, e vorba de 45 de puncte. Cine mi le acorda? Daca nu e diferenta de 50 nu ti le acorda nimeni,dar daca cumva gasesc o graseala in + nu ezita sa scada,chiar si daca este vorba de 5 sutimi. Si am sa inchei cu un cuvant opus celui pe care il dedic doamnei profesoare pe care o respectam o tara intreaga. RUSINE!! Pentru ca v-ati batut joc de noi!!! Rusine pentru ca ne vreti muncitori calificati,si pentru ca ne vreti la profesionale!!!!!

  21. Problema noastra este ca, dupa atatia ani in care se presupune ca am evoluat, suntem in continuare pusi in situatia de a analiza lirismul intr-o maniera matematica. Nu lasam frau liber imaginatiei, iar copiii iau de bun tot ce este scris in cartile de critica literara, desi respectivii critici si-au expus propria parere. Poezia este o arta, de ce incercam sa o transformam in stiinta exacta?

  22. Cat timp cineva se gandeste,cum ar putea fi mai complicat decat trebuie…tot asa va fi in Romanica noastra…Asa mult este de discutat pe subiectul asta ca as face o compunere cu tot cu adjectiv si genitiv intr-o singura propozitie

  23. Pacat ca aceasta scrisoare nu ajuta cu nimic copiii, care au moralul la pamant din cauza notelor prea mici si a prof care isi bat joc de ei

  24. Tocmai am terminat clasa a VII-a si ma gandesc cu groaza la examenul de anul viitor,care,cu siguranta va fii unul dezastruos precum si cele din trecut. Tin sa mentionez ca nu am Facebook si nu imi pierd timpul pe site-urile de socializare,insa,cu toate acestea,in timpul scolii e imposibil sa citesti toate cele aproape 40 de lecturi obligatorii,tinand cont ca am meditatii,am de invatat si la alte materii.In privinta asta nu sunt e acord absolut deloc.De ce ni se impune sa citim lecturi care,probabil nu sunt pe gustul tuturor? De ce nu ni se da o lista cu lecturi de mai multe genuri iar noi sa ne alegem cartile pe care vrem sa le citim? Nu toti profesorii sunt cum cred majoritatea. Profesoara mea de limba romana isi dedica tot sufletul pentru a ne invatata,insa printre astea se afla si bazagoniile pe care Ministerul Invatamantuui ni le baga pe gat,toate bazagoniile care CU SIGURANTA nu ne vor ajuta in viata. Mare parte din vina o au cei de sus,UNII PROFESORI,dar si noi,elevii. Se pune mereu intrebarea ” de ce copilul nu mai invata?”-va zic eu : Daca inca de mici avem parte de invatatoare mai comuniste ca Ceausescu care te bat doar pentru simplul fapt ca nu te comporti cum vor ele. Inafara de invatat,nu mai avem timp sa ne practicam hobby-urile,sa iesim la un film,sa facem lucruri pe care alti copii de varsta noastra din alte tari le fac.La scoala,majoritatea merg din obligatie. Toti suntem consitenti ca si cu 10 facultati nu vom ajunge ceva sau cineva in tara asta. De ce fac la scoala religie? In ora aceea pot face exercitii la matematica/romana.Sunt foarte multe ore inutile. Examenele sunt facute in asa fel incat sa ne incurce pe noi,elevii,sa ne fie noua mult mai greu.
    Nu pot decat sa sper ca macar copii mei si generatiile viitoare sa nu treaca prin ce au trecut colegii mei mai mari,si cu siguranta prin ce voi trece si eu. RUSINE Guvernului pentru ca isi bate joc de noi. Pacat ca nu avem noi vreo putere asupra lui. Respect doamnei profesoare care a avut curajul sa spuna toate acele lucruri.Sunt total de acord cu dansa.

  25. Discutia devine ridicola! Profesorii au telefon mobil, deci SUNT OBLIGATI sa sune scriitorii, profesorii SUNT OBLIGATI sa organizeze vizite, profesorii SUNT OBLIGATI sa faca si sa dreaga!

    Desigur, nimeni nu se intreaba „pe banii cui?”, toti stiu ca profesorii SUNT OBLIGATI sa devina un fel de sclavi ai scolii pentru un salariu de mizerie. In schimb, majoritatea celor care vorbesc despre obligatiile profesorilor sunt frectionari la stat, unde se revolta de indata ce sunt OBLIGATI sa renunte la prime, al 13-lea salariu, plati compensatorii si alte beneficii.
    Pai oameni buni – adica dragi frectionari – atata timp cat nu produceti nimic ci doar traiti din banii nostri va rog sa „reduceti volumul”, ca n-am vazut pe nimeni sa pretinda ca „doamna” de la ghiseu este OBLIGATA sa stea peste program, chiar daca mai exista cateva zeci de platitori de taxe aliniati frumos la coada.
    Insa profesorii sunt OBLIGATI, nu? Halal!

  26. Dacă am ajuns sa consideram ca a studia limba româna e inutil, e grav rău de tot. Pai bai, agramatilor care sunteți voi, cum spunea cineva, de unde si pana unde credeți ca orice limba de pe lumea asta se poate învața fără a iti cunoaște limba maternă,limba cu care interacționeazi zi de zi cu alți oameni. M-am saturat deja sa tot aud aceleași povesti, ca e inutil sa citim la româna, ca mai bine ne-ar lăsa sa ne concentram pe ce vrem noi. Adică ce vreți voi? Știm ce vreți voi, sa fiti următorul cocalar/pitipoanca cu ultima fiță afisata ostentativ pentru a va mai hrăni un pic ego-ul in societatea asta consumista in care ego-ul nesaturat trebuie alimentat fără încetare. E si normal sa se întâmple asta intr-o societate in care nu mai exista principii morale mutuale, toți au părerea lor despre moralitate si uite asa ajungem sa nu mai distingem pozitivul de negativ, efemerul de peren si sa ne miram la ce bun orice, cat timp nu e spre intersesul nostru, strict. Si încă o chestie, viața nu e dreapta, sau ‘fair’ si nu va fi niciodată, e o jungla, o arena in care fiecare se lupta pentru bucata lui, pe cat poate, so deal with it.

  27. Pentru Daedalus,

    Stimate domn,

    Inainte de a va exprima opiniile ‘telectuale, poate incercati sa cititi cu ceva mai mare atentie cerinta. Nu se li se cerea copiilor orice sinonim ci un sinonim pentru sensul din text al cuvantului „cer”. Domnia-voastra sa citeasca un pic textul in care Omul spune „te rog… An nou”, iar dupa cateva asemenea rugaminti il intreaba pe acelasi An nou :” ai auzit ce iti cer?” Ma intreb: sunteti oare vorbitor nativ de limba romana?

    M-as hazarda sa va rog sa ne scrieti cateva randuri despre ce ati inteles domnia voastra din poezie….acceptati provocarea? Cred ca sunt cativa care urmaresc dezbaterea care ar fi interesati sa va …noteze…

    Ati auzit ce va cer?

  28. Imi prare rau ca nu am avut o profesoara asa de sincera si de desteapta …. in fiecare scoala si am fost in 5 scolii generale si 2 licee …

  29. eu zic sa le dea la bac sa comenteze versete din biblie. asa poate se mai trezesc romanii si incep sa gandeasca si ei cu capu, nu cu…fundul :D
    bai baieti si fete, lasati povestile, atata timp cat in scoala ii invata pe copii sa creada tot felul de baliverne care nu au absolut nici o urma de dovada, deci sa faca abstract de logica, atata timp cat in scolile romanesti se promoveaza credinta oarba, goala..si nu logica, nici nu o sa vedeti cine stie ce eruditi prin aceste scoli.
    ii inveti sa fie ilogici si cu o judecata putreda inca de mici, pai asta si primesti. punct.

  30. Bravo, doamna profesoara! Ce spuneti de faptul ca in Suceava o doamna profesoara nu a acordat punctaj maxim pentru cele doua compuneri deoarece ,, nu au facut-o sa lacrimeze. ,,

  31. Este momentul să luăm atitudine noi părinţii.

    Avem deja suficiente generaţii pe care unii sau alţii le-au catalogat gen :
    GENERAŢIE DE PROŞTI . AJUNGE !!!!
    Întotdeauna în orce generaţie au existat uscături, dar de aici şi până la a eticheta an de an copii noştrii, care defapt reprezintă VIITORUL ACESTEI NAŢII DREPT PROŞTI este nedrept pentru ei şi tot ei o să ne judece pe viitor şi bine vor face.
    Le zdruncinăm încrederea şi respectul în ei, de care au atât de mare nevoie, le cerem să fie matematicieni ( la nivel de facultate), le cerem să fie critici literari dar nu-i învăţăm să vorbească, să comunice, îi învăţăm definiţii de logică, dar ni-i învăţăm să gândească logic.
    Copiii noştrii PROŞTI sunt apreciaţi la şcolile de peste hotare.
    Miniştrii, dascăli, proştii sunteţi voi ,pentu că nu a-ţi înţeles că cel ce respectă va fi respectat , iar scoţând în evidenţă lipsurile lor vă încriminaţi pe voi.
    Părinţi, nu a sosit momentul să facem o petiţie în care să spunem răspicat care este părerea noastră despre învăţământul Românesc , cu reformele ei de pe hârtie, cu materii inutile, cu lipsa lucrurilor practice care să îi pregătească pentru viaţă, cu profesori ce nu se pot numii aşa ( să mă ierte profesorii adevăraţi, ştiu şi eu câţiva, dar sunt din ce în ce mai puţini, respect pentru cei puţini)
    Învăţământul are nevoie de o REVOLUŢIE, dacă nu vrem să avem dispreţul copiilor noştrii.

  32. Stimati Domni, Stimate Doamne

    Ceea ce puteti face este sa inlesniti cercetarea si aflarea cauzelor acestei incurcaturi.
    Toata viata mea am raspuns pentru ceea ce am facut.
    De ce niciodata nu raspunde nimeni pentru acste bilbiieli?
    Toata lumea comenteaza, dar nimeni nu face ceea ce trebuie: sa ceara un raport celor care s-au ocupat de aceste subiecte, de ce nu chiar Ministerului .
    Daca oamenii care sint imputerniciti sa faca astfel de lucruri stiu ca nu vor raspunde niciodata, trateaza cu superficialitate, din lipsa de educatie si bun simt,bineinteles.
    Unii parinti se chinuie sa le explice copiilor ca exista o scara de valori…
    In ce scara de valori se incadreaza cei care sint pusi sa verifice si sa influenteze destinele tinerilor dezavantajati la primul examen din viata lor? Vor trebui sa explice de ce.
    Va rugam sa le cereti explicatii celor in cauza (care au intocmit subiectele)

  33. Buna ziua. Sunt mama unui copil care a dat examen anul acesta, si care a iesit din examen foarte dezamagit. Subiectele si baremul nu face altceva decat sa ii umileasca pe copiii care au invatat atat…. si sa le lasa un gust amar. Oare putem sa schimbam ceva in bine pentru copiii nostrii?

  34. Sunt profesoară de limba română și mă revoltă faptul că, an de an, subiectele sunt “prea grele”, “exagerate”, “peste nivelul” lor.
    Stimată doamnă, vă respect, probabil sunteți mult mai dăruită meseriei decât alții… Probabil aveți un suflet mare. DAR:
    1. De ani de zile se știe că morfo-sintaxa nu mai acoperă, ca pe vremuri, cea mai mare parte din punctaj. Așadar, procesul de predare trebuie adaptat: mai mult accent pe veșnicele probleme de ortografie și de punctuație, pe formularea clară și concisă a propozițiilor, în locul interminabilelor “analize morfo-sintactice”…
    2. Dificultatea celui de-al treilea subiect e o poveste. Copiii nu mai trebuie să memoreze „autorul și opera”. Trebuie să redacteze o compunere. Aaa, că nu li se cere, ca la clasa a V-a, „Cum ți-ai petrecut vacanța de vară…”, asta e! Tot noi, dascălii, ne adaptăm. Nu mai predăm hectare de plicticoşenii comentate, ci, iată, dezbatem, problematizăm, pregătim copilul pentru o lume a diversității și a creativității.
    3. Niciodată un barem nu poate epuiza TOATE variantele de răspuns… E absurd, mă scuzați! Faptul că unii colegi se limitează la barem nu e problema subiectelor de anul acesta.
    Sunt de acord că al cincilea item de la subiectul al doilea este interpretabil.
    Totuşi, elevii buni (aceia care citesc și ai căror părinți nu îi abandonează în fața calculatorului) au avut rezultate mulțumitoare. Sigur, există accidente regretabile, dar ele sunt excepţiile, nu regula.

    • Buna ziua,

      As dori sa raspund doamnei Oana.
      Ceea ce ati scris dumneavoastra este corect,din punctul meu de vedere,insa in realitate,eu vad ca se intampla altceva:
      -in scoala,copiii sunt invatati sa toceasca si la examene li se cere sa gandeasca.
      De aici vesnicele si interminabilele discutii.
      Fiul meu tocmai a terminat clasa a VI-a.Ceea ce face la Limba Romana in clasa este egal cu 0.
      Cand a primit tema de casa sa faca argumentatia apartenentei la genul epic,a trebuit sa caut pe net sa vad ce presupune o argumentatie,pentru ca doamna profesoara nu le-a dat o definitie,un exemplu,o schema minimala de cerinte…
      Are randuri intregi in caiet cu tema pentru acasa,fapt ce,dupa umila mea gandire,duce la concluzia ca n-a facut nimic in clasa,insa are teme de casa de 4-6 pagini de culegere,pentru ca manualele sunt depasite.

      Asa ca pe principiul ca unui flamand nu-i faci bine daca ii dai peste,ci invatandu-l sa pescuiasca…poate ca profesorii ar trebui sa se axeze pe a-i invata sa gandeasca,pentru a putea fi perfomanti la aceste examene…sau daca nu,faceti si subiectele tot pe baza de tocit.

      Totul e sa va hotarati ce vreti,de fapt.

      Pana atunci,copiii nostri sunt cobaii unor minti tulburi.

      Apropo…inca mai astept reactii de la M.E.N. referitor la evaluarile date de clasele II,IV si VI.

      Nu de alta,dar s-au dat si nimeni nu zice nimic…nici macar ce-au facut…care a fost scopul lor???

      Va multumesc pentru rabdare celor care cititi si cer scuze celor care se vor simti ofensati.

  35. In opinia mea intre cele doua pareri, cea a d-nei profesoare Stoica si cea a Oanei (de altfel tot profesor de limba romana), exista o cale de mijloc.
    In primul rand nu cred ca ar trebui sa-i victimizam pe elevi: din pacate multi dintre ei nu sunt preocupati nici de elementele de prozodie, nici de textele argumentative, ce sa mai spun de poetii contemporani. Dv. d-na Oana (scuzati-mi aceasta nefericita asociere ) spuneti ca trebuie schimbat modul de predare: cam greu in actualele conditii.
    In al doilea rand, sunt invatatoare de 32 de ani. Anul acesta am avut clasa a II-a la care s-a desfasurat pentru prima data evaluarea nationala: cea mai mare aberatie. Sa va explic de ce: testele de evaluare au fost concepute dupa modelul testelor europene de tip PISA, dar noi predam dupa programele din 2001. Din pacate evaluarea de la clasa nu se face dupa acest sistem si oricat as dori sa-mi schimb modul de predare, inspectiile de specialitate si RODIS nu apreciaza inovatiile daca nu este respectata programa sau nu sunt respectate continuturile prevazute de aceasta. Aceste evaluari nationale ar trebui sa debuteze abia la anul, cand elevii care invata conform noilor programe vor ajunge in clasa a II-a. Despre subiecte ce sa va spun: clasa a II-a este singura clasa la care s-au dat texte de creat si bilete de scris dupa toate normele scrierii functionale. Restul claselor (a IV-a si a VI-a nu au avut asa ceva). Deci nu putem vorbi despre corectitudinea formularii subiectelor. Despre barem – numai de bine. La subiectele la care raspunsurile erau de tip grila, codurile prevedeau corect, incorect dar si situatii intermediare, pe cand la texte nu prevedeau coduri decat pentru corect si incorect.
    Pregatirea acestor texte nu am putut-o realiza in timpul orelor de curs, pentru ca nu mi-a permis programa, asa ca am facut pregatire suplimentara dupa ore. E adevarat rezultatele au fost pe masura.
    In concluzie, nici elevii nu se omoara cu invatatul, nici cei responsabili cu evolutia invatamantului romanesc nu gandesc prea mult la evolutia acestuia, de aceea trebuie sa existe niste acari Paun care sa raspunda de lipsa de interes a unora si de incompetenta altora.
    Sper ca mi-a iesit textul argumentativ, dar n-as vrea sa-mi fie evaluat dupa nici un barem!

  36. http://stirileprotv.ro/stiri/social/edu-ro-rezultate-finale-evaluare-nationala-2014-notele-din-toate-judetele-din-tara-dupa-contestatii.html

    Pentru următoarea generaţie, propuneri de subiecte:
    – argumentare text poezie filosofică pentru clasa a VIII-a
    – argumentare text poezie neomodernistă pentru clasa a V-a
    – argumentare text pastel pentru clasa a I-a
    – clasici pentru grădiniţe
    – „Căţeluş cu părul creţ” pentru cei din …burtică.

    Propuneri pentru simularea examenului naţional de anul viitor:
    – notele să fie trecute în catalog
    – repartizarea copiilor să se facă la fel ca la un examen adevărat, adică după indicele alfabetic, în săli de examen.

  37. Pentru Propuneri
    Dupa fiecare inovatie din invatamant pusa in practica prin asazisele simulari, ni se cer tot felul de rapoarte, de interpretari, de fise de evaluare (la clasa a II-a am avut de scris 75 de fise deoarece au fost 3 teste), in care noi, cadrele didactice implicate sa ne spunem parerea, sa venim cu imbunatatiri. Dupa ce stai ore, poate zile, sa le redactezi, am convingerea ca nu le citeste nimeni.
    Asa ca oricat am incerca sa schimbam ceva de la nivelul de unde se munceste cu adevarat cu elevii, nu se realizeaza nimic. In urma simularilor de la clasele II, IV, VI toti profesorii au semnalat subiectele neconforme cu programele, cerintele ambigue, baremul prost intocmit,dar, nimic. Subiectele primite au fost pe acelasi tipic cu cele de la simulare.
    De cati ani se semnaleaza modul gresit in care sunt formulate si gandite subiectele la diferitele examene? Nu s-a schimbat nimic pentru ca, oricata dorinta de schimbare ar exista, inertia este si mai mare.

  38. Este incredibil cum a fost călcată in picioare munca copiilor noștri. Pe langa subiecte si bareme ce au dezamăgit vedem si contestații rezolvate intr-un mod rușinos. Poate explica cineva cum este posibil sa se mărească o nota si cu 1.45…….?????Urmăriri in acest sens rezolvarea Contestațiilor de la scoala 56!!!!! Rușine!!!!!!

  39. Această doamnă are mare dreptate față de copii,deoarece
    un profesor consideră elevii ca și copiii lui
    Cine cere iertare elevilor
    Ministerul educație=rahat,și alte sinonime contextuale
    Rușine să vă fie ați dus țara de râpă că voi ați platit examenul pentru nota 5

  40. Cu toate ca am mai postat acest mesaj odata, aparent a fost redirectionat intr-un reply pentru alt mesaj.
    Tin sa il public si de sine statator.
    Felicitari colegilor mei de clasa acum a9a care au luat 7-10.
    Inseamna ca ati muncit si ati invatat.
    V-ati asigurat un loc binemeritat la un liceu teoretic unde, indiferent de renume, daca invatati, veti lua nota mare la bac si veti merge la o facultate foarte buna.

    Ca eleva care tocmai a absolvit clasa a VIII-a, rog respectuos pe toti acesti profesori si parinti ‘ofensati’ sa faca un pas inapoi si sa se uite si la altceva in afara de copilul lor.
    Vin dintr-o familie modesta si nu am banii sa studiez cu ceva profesori buni. Si totusi am luat 9.70. Cum asa, cand la simulare am luat 7.90?
    Foarte simplu. AM INVATAT SI MI-AM LASAT LAPTOPUL INCHIS. Am fost atenta la ore si nu am frecat menta.
    Colegii mei au fost diversi si au luat note de la 3,70 la 10. Profesorul acelasi, nivel de inteligenta diferit.

    Inainte sa incep sa explic de ce scrisoarea acestei asa zise profesoare ma revolta si ma ingrozesc cand ma gandesc ca acesti profesori corecteaza subiectele in Bucuresti, dati-mi voie sa va deschid ochii la un lucru:

    Avem nevoie de copii in scolile profesionale. La Brasov, unde locuiesc in prezent, exista 7 licee teoretice, din-alea unde toti vor sa intre. Toate au intrat pe cat, 1 pagina jumate?
    Restul sunt scoli vocationale sau industriale. 3-4 pagini.
    Profesoara aceasta insinueaza ca ce, toata lumea trebuie sa ia peste 9? Atunci doar cei foarte prosti o sa devina croitori, coafezi sau mecanici. Pentru meseriile acestea ai nevoie si de creier. Ideea e sa te duci acolo pentru ca nu esti foarte inteligent, dar si pentru ca ti-ar placea o meserie in domeniu. Avem nevoie de economisti inteligenti. Prea multi teoreticieni strica.

    Dar suficient cu scolile. Vorbim de subiectele de romana aici. Subiecte concepute in asa fel incat sa masoare potentialul elevului.

    La examen te duci cu o atitudine de examen. Nu te duci cu capul in nori, ci concentrat. Daca are elevul ghinionul sa se simta rau, asta e, exista o marja de eroare in toate. Eu am o boala ce, netratata, imi poate afecta concentrarea, iar la examen ma duc cu toate masurile de siguranta luate. Daca un copil sanatos nu poate face asta, nu mai e vina nimanui decat a lui si a parintilor.
    Subiectul cu silabe e conceput in asa maniera incat acele ore in clasa a 5-a in care elevul invata ca o cratima uneste 2 silabe intr-una sa nu fie pierdute. Stiati ca pune copilul sa silabiseasca la examen? E vina lui ca nu a fost atent, nu a ministerului. Daca nu poate fi atent la o sarcina atat de importanta, inseamna ca nu merita o nota atat de mare.

    Legat de sinonime, e o diferenta stilistica mare intre cer si vreau. A cere inseamna a da glas la ceea ce vrei. Legat de locutiune, de aia ii zice locutiune, pentru ca nu e aceeasi parte de vorbire. In o gramada de manuale scrie, in fiecare an, ca locutiunea si partea de vorbire care poate sa inlocuiasca acea locutiune sunt DIFERITE. Copii sunt pisati la gramatica in acest domeniu. De ce ma puneti pe mine pe acelasi loc cu un copil care nu stie ca 2 cuvinte=/=1 cuvant? La acest item, ati fost la fel de folositoare la corectare cu o profesoara de geografie, de exemplu. De ce v-a platit statul in plus pentru acest examen?
    60 de sutimi fac diferenta mare intre un liceu si altul. La Sf. Sava se intra la diferenta de 0.10, iar dumneavoastra ati dat 12 puncte pe mila. Si apropo, ba da, SOLICIT de la Anul Nou sa fie neprihanit. Suna mai academic, dar merge.

    “conform Gramaticii Academiei, pe care cei care fac subiectele n-o consultă, construcţia incidentă cuprinde vocative! Se scrie asta, negru pe alb, la pagina 741, vol. 2″
    Dar in cazul dat, constructia nu era incidenta. Constructiile incidente cuprind vocative. Dar nu inseamna ca toate vocativele sunt si constructii incidente. Sau nu mai se cunoaste ce e aceea constructie incidenta? Nu rastalmaciti Gramatica Romana, sunteti profesoara de romana, la urma urmei.

    Diferentele de nuanta intre A.s.prep. si A.s.gen. sunt mari. De aceea am suferit-o eu 2 ani pe profesoara de romana in timp ce ne repeta a 11a oara de ele. Ca sa retin. Copilul daca nu e atent la ore, nu stie. Daca nu e atent, n-are decat sa stea la un liceu mai de jos si sa ma lase pe mine, elev care vrea sa stie, sa invat la unul mai bun. Daca nu e atent, poate sa vrea el oricat nota aia, ca tot nestiutor ramane. Mi se pare corect ca nu i-ati dat punctul acela. Multumesc ca macar acolo ati fost corecta.

    Subiectul de 12 puncte tocmai acest lucru pentru care militati dumneavoasta aparea: copilul sa nu fie robotic. Daca are o minte de robot se va uita lung peste text, va injura cum e de altfel normal ca nu are multe figuri de stil, dar se va opri aici. Poezia e una frumoasa. Firul de ata care era viata lui era chiar asa de greu de vazut ca metafora? Mesajul poeziei era destul de exact. Vreti ceva robotic pentru memorare? Aveati o gramada de marci ale genului liric. Imagini poetice erau grele de pus, sunt de acord. Elementele de prozodie v-au zburat din cap? Alea umpleau 7 randuri si mai simplu de atat nu se putea. Dar mai erau si alte lucruri, cu care se umplu 25 de randuri lejer. Nu era ceva usor. Dar daca nu stii macar sa iei 0.6 prin identificarea unor marci ale eului liric, ma scuzati, copilul nu merita 12 puncte gratuite. Atatia copii au putut. Cunosc 2 surori care de la 3.90-4.60 la simulare, au luat 8.15-8.20 la examen. Au facut aceste cerinte in loc sa se joace si uite, dom’le, la ele s-a putut, macar ca nu sunt asa destepte. Daca ati avut bani de meditatii, asa scumpa era o culegere cu astfel de subiecte de examen?

    Da, se priveste atentia copilului. Examenul implica ca el trebuie sa aiba atentia la purtator. Gramatica era rezolvabila. Nicio conditionala de scop. Nimic greu. Chiar a dat 4 propozitii, sa evite acuzatiile ca ar fi un subiect mecanic. Copilul alegea ce dorea de acolo.

    Un nume inventat, asa cum a mai zis o eleva inainte, ar fi mers la fel de bine la subiectul de literatura. Eu am scris de George R.R. Martin. Poate corectorii lucrarii mele nu au stiut cine e acesta. Dar mi-au dat punctele? Le-au dat.
    Ce ma deranjeaza cel mai tare e ca sustineti ca televizorul ar trebui sa educe copilul. De unde conceptia asta? Daca e destept, a citit si el un Harry Potter, un Twilight. Carti politiste, Agatha Christie, merg la fel de bine. Sau literatura romaneasca, desi eu recunosc ca prefer literatura straina. Incercati sa afirmati ca, uitandu-se la Guta si la Dragusanca, copilul ar trebui sa aiba note mari? Nu e vina ministerului ca unii sunt mai preocupati de lectura decat altii.

    Asa ca doamna, pentru ca profesoara de romana nu pot sa va zic, probabil ca eu as fi fost un meditator mai bun decat dumneavoastra, daca nu ati stiut ce sa ii invatati pe copii si eu am stiut ce sa invat.

    Nu mai scuzati copiii prosti. Cei care sunt creativi sa se duca la liceul de arta. Acolo media de la examen conteaza 18%. Ii place sportul? Liceele sportive ii asteapta.
    Dar pentru licee teoretice, aceste subiecte au fost ideale.

    Poate cei de la Sf. Sava (din ce am auzit, cel mai bun liceu) sunt mai destepti si au ales sa ignore acest mesaj ce aspira la distrugerea ordinii naturale bazate pe inteligenta individului.
    Subiectele nu au fost facute ca sa ia toata lumea 10. Eu meritam un 10 si am facut o lucrare de 10. Dar nu l-am luat. Daca sunt pregatiti de 10, nu imi spuneti mie ca elevii iau 5. Nu va cred.

    Din partea copiilor care au studiat cu adevarat si care sunt inteligenti, va rog respectuos sa nu ne mai furati locurile. Exista scoli suficiente pentru toti.

    La matematica, ca tot amintea un parinte mai sus de ea, s-a luat 10 din doua motive. In primul rand, datorita faptului ca elevii sunt speriati de aceasta materie si muncesc mai mult
    la ea. In al doilea rand pentru ca subiectele de anul acesta au fost relativ usoare.

    In concluzie, lasati politica si nu mai dati vina pe sistem. Depuneti contestatie daca nu va convine nota.
    Duceti-va si intrebati copilul ala de la scoala generala unde invata copilul vostru care a luat cea mai mare nota ce parere a avut de subiecte. Stati cinci minute de vorba cu el. Apoi intorceti-va aici si ziceti-mi sincer ca acel copil vi se pare mult mai prost decat copilul vostru.

    Nu am de ce sa imi cer scuze nimanui. Bine face doamna meditatoare ca isi cere scuze copiilor ei. Macar e sincera cand zice ca nu a stiut sa isi faca datoria: sa ii invete ce e ala examen.
    Anul trecut v-ati plans ca subiectele au fost prea simple. Acum sunt prea grele?
    Hotarati-va!
    Si nu mai dati vina pe niste profesori care si-au facut treaba.

    • Domnilor din minister, fapta dvs. de a va substitui in persoana unui copil de 14 ani, nu denota decat caracterul si pregatire egala cu a acestuia. dar in nici un caz intelgigenta si creativitatea.
      Intr-adevar, este un articol care va critica. Puteati sa il combateti cu argumente, nu cu atacuri demne de toata jena. Orice parinte cu minim studii medii, isi va da seama de gestul dvs. urat (asta ca sa fiu diplomat in expresie).
      Rusine !!!

  41. “Dragii mei prieteni,
    Nu știu dacă interesează pe mulți dintre voi examenul de la sfârșitul clasei a opta, … “
    Așa se pare că sună începutul scrisorii reproduse în articolul domnului Viorel Zacu “Cine le cere iertare copiilor?“, scrisoare trimisă de doamna Carmen Stoica, profesoară de limba română la Școala nr.99 din București.
    Să înțeleg din textul citat că folosirea pronumelui personal “vă“ nu mai este obligatorie?
    Noi, ăștia bătrânii, am învățat de la profesorii noștri de limba română că este obligatoriu să folosim pronumele personal într-o astfel de construcție.
    Deci, corect ar fi trebuit să fi fost scris textul astfel: “Dragii mei prieteni,
    Nu știu dacă VĂ interesează pe mulți dintre voi examenul de la sfârșitul clasei a opta, … “
    Având în vedere marele număr de comentarii venite din partea colegilor de breaslă ai doamnei profesoare, nădăjduiesc în amabilitatea și solicitudinea cuiva care mă va dumiri, adresându-i mulțumirile mele cu anticipație.
    OLIVIU TOCACIU,
    Bazna,
    30 mai 2017

    • Scuzele mele pentru greșita apariție în comentariul precedent a numelui de familie ZACU în loc de ZAICU!
      Eu am scris corect, dar claviatura calculatorului îmi joacă feste uneori.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Viorel Zaicu
Studii de filosofie, incheiate cu un doctorat obtinut la Universitatea din Bucuresti in mai 2008.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carte recomandată

Contributors: Giulia Sfameni Gasparro, Moshe Idel, Giovanni Casadio, Maria Vittoria Cerutti, Dana Jalobeanu, Pietro Daniel Omodeo, Sascha Freyberg, Arianna Migliorini, Edward Kanterian, Roberta Moretti, Gregory Spinner, Laura Teodora David, Dorin David,  Daniela Dumbravă and Bogdan Tătaru-Cazaban. Cumpara volumul de pe ZetaBooks
„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro