luni, mai 20, 2024

Comedii

1.Fără vorbe urâte!

Pe genericul filmului Klaus și Barroso figurează în linii mari aceleași nume, fie ele de companii producătoare, de scenarișți, de actori, ori de semnatari ai sunetului, montajului, costumelor, etc pe care le-am văzut în urmă cu exact un an pe cel al producției Taximetriști. Neclar rămâne numai faptul dacă regia creației de acum este una colectivă (așa cum nu înștiințează ferm sus menționatul generic) sau îi aparține lui Bogdan Theodor Olteanu, așa cum ne-au notificat o serie întreagă de materiale promoționale.

Ne amintim că Taximetriști a avut parte, în general, de cronici bune. Nici nu putea să fie altfel de vreme ce ne aflam în fața unui film pe care nu am ezitat să îl numesc deștept. Care mai avea și atuul de a dispune de o distribuție formată preponderent din tineri, distribuție căreia cu greu puteai să îi găsești cusururi. Cârcotașii i-au reproșat totuși filmului limbajul licențios, făcându-se că nu înțeleg că vorbele nițeluș mai decoltate funcționează acolo drept ceea ce lingviștii numesc semn zero. Adică vorbe desemnatizate.

Scenariștii lui Klaus și Barroso – Cosmin Nedelcu, cel alintat Micutzu, Adrian Nicolae și Bogdan Theodor Olteanu- au făcut acum, pare-se, un pariu cu ei înșiși. Așa că au scris un film care s-a debarasat cu totul de respectivele semne zero. Au făcut-o nu pe șest, nici pe tăcute, ci în cel mai explicit mod cu putință. El este menționat încă din primele secvențe ale filmului. Între personajele principale, adică între Klaus (Adrian Nicolae) și Barroso (Cosmin Nedelcu) a intervenit o înțelegere. Ce trebuie respectată la sânge. Cel pe a cărui gură vor ieși vorbe porcoase va avea de îndurat corecții fizice. Pedepsită va fi până și intenția. Și nu oricum, ci chiar temeinic, și nu de oricine ci de însuși Barroso, paznicul vorbelor frumoase și al bunelor maniere. Respectivul o face preponderent din dragoste pentru Klaus, fratele mai mic și veșnic predispus la fapte rele. Care i-a creat probleme încă de când avea doi ani și care, de data asta, chiar a făcut-o lată. S-a lansat în afaceri păguboase cu criptomonede, a pierdut, cum era de așteptat,  tot și a rămas absolut lefter. S-a împrumutat de la cămătari garantând împrumutul cu apartamentul mamei. Împrumutul a ajuns la scadență și, în absența unei alte soluții, Klaus, de profesiune barman, a decis să închirieze, adică să dea în chirie, firește, fără știrea patronului, localul de lux în care lucrează pentru o petrecere a burlacilor. A cerut și ajutorul fratelui de meserie body guard.  Burlacii nu sunt chiar toți burlaci, însă sunt oameni de treabă. Nașul (Alexandru Ion) e bun ca pâinea caldă, viitorul mire (Carol Ionescu) are aspirații artistice și suportă cu stoicism glumele pe seama lui și pe seama miresei. O femeie pare-se că nu tocmai foarte tânără, Sigur, băieții (Codrin Boldea, Vlad Brumaru, Rolando Matsangos, Cezar Antal) vor și un număr de striptease  pe care angajata, o fată pe nume Alis (Mădălina Craiu) îl tot amână.

De la un moment dat încolo, situația se complică din cauza a felul de persoane nepoftite. De la soția înșelată și vehementă a patronului (Victoria Răileanu), la vecinul cam prostuț care le încurcă pe toate și care e luat drept cine nu e (Șerban Pavlu), de la mafioții tatuați, cruzi și bronzați de la natură,  cu un șef dur,cu ochelari și sacou alb așa ca în filme (Alin Florea) la cămătarul îmbrăcat în trening (Bogdan Fărcaș). Numai că ceea ce se putea termina prost se încheie cu o împăcare generală, cu două căsătorii și cu un moment de karaoke.  Vorba lui Beaumarchais. Tout finit par des chansons.

Filmul e o reușită comedie de situații. Recurge cu succes la qui-pro-quo-uri. Amestecă glumele și atitudinile radicale cu tandrețea. Se susține în principal prin actorie. Mulți dintre componenții distribuției neavând la bază doar UNATC-ul, ci și o doua facultate reprezentată de apariții în importante, în mari spectacole de teatru. Regizate de Cătălina Buzoianu și Victor Ioan Frunză.       

BOLD FILM STUDIO în coproducție cu GRUPA B TANGAJ PRODUCTION și AVANPOST MEDIA

KLAUS ȘI BARROSO

Regia: COLECTIVĂ

Scenariul: Cosmin Nedelcu, Adrian Nicolae, Bogdan Theodor Olteanu

Producători: Cristian Anastasiu, Ionuț Datcu, Bogdan Theodor Olteanu

Imaginea: Mihai Marius Apopei

Montaj: Tudor D. Popescu

Sunet: Alex Dragomir

Costume: Alexandra Panaite

Machiaj: Sandra Pătrăuceanu

Cu: Cosmin Nedelcu (Barroso), Adrian Nicolae (Klaus), Șerban Pavlu (Maxi), Victoria Răileanu (Vera), Mădălina Craiu (Alis), Adrian Nicolae (Cătălin), Cezar Antal (Mihai Cazimir), Codrin Boldea (Cerbu), Vlad Brumaru (Deiu), Carol Ionescu (Vlad), Rolando Matsangos (Albert) și Alin Florea, Bogdan Fărcaș, Alex Mircioi, Cătălin Nicolau, Mădălina Stoica

2. Film și pop corn

De data asta, sala a fost plină. Preponderent era publicul tânăr. Majoritatea era formată din preadolescenți. Încasărilor, pesemne, consistente din bilete li s-au adăugat acelea din vânzarea unor cantități impresionante de pop-corn și de alte asemenea produse. Cum a arătat sală la capătul celor 90 de minute cât a durat proiecția și la ce cazne a fost supus personalul de curățenie al cinematografului prefer nici măcar să nu mă gândesc. Cum nu mă gândesc nici la faptul că și din aceste detalii vezi la cât suntem de departe de ceea ce ar fi trebuit să fie România educată

Nu, publicul acesta numeros nu a venit cu gândul că va asista la cine știe ce superproducție. Adică la ceva de genul Napoleon.  Cu atât mai puțin la un film de artă. Ci la ceva comercial,  plin de ritm, vesel și descrețitiv de la început până la sfîrșit,  Nu sunt foarte convins că cineva, măcar o singură persoană, ar fi plătit bilet fiindcă ar fi știut că era vorba despre vreo recidivă a Casei de producție Vidra. Aceea a lui Matei Dima, care anul trecut a lansat pe piață Team Building sau Haita de acțiune. Spre deosebire de ele, în Tati part-time, căci despre respectivul film e vorba în aceste rânduri, nu auzi nici măcar o singură înjurătură. Și cum același lucru se întâmplă și în Klaus și Barroso pare-se că filmul românesc comercial a găsit calea cea bună. 

În distribuția filmului figurează câteva capete de afiș. Actori de teatru și de film de prima mână. Atât de talentatul dar și de risipitorul Alex Bogdan care e foarte bun în rolul lui Iustin,  avocatul total lipsit de chemare și de dragoste de meserie, însă un fel de simpatic foc încurcă-lume, devenit tati part-time calificat la locul de muncă. Mereu rafinatul Alexandru Ion care, chiar și atunci când rolul îi cere să nu prea placă, știe să  se facă plăcut. Maestrul Răzvan Vasilescu, într-o apariție de doar câteva minute, cel mult 5. Cu totul remarcabila  Mihaela Teleoacă, o actriță din păcate mult prea rar solicitată de cinematografia distribuită în rolul mamei ce vrea să își vadă fiul în robă. Profesorul de actorie George Ivașcu jucând poate nițeluș prea apăsat un  avocat bogat,  cu și de fițe. Eleganta, frumoasa, maiestuoasa Raluca Aprodu, în rolul directoarei unei școli de muzică și nu numai atât. Ioan Cortea, distribuit și el în rol de avocat cel mai adesea silit să pledeze în fața propriilor copii, face față situației..

De fapt,  Lumea a venit și vine la Tati part-time în primul rând să o vadă în rolul Mayei pe Eva Măruță. Fetița de numai opt ani a teleastului de la Pro tv, devenit co-producător al filmului, și al cântăreției Andra.

Acum, Eva nu prea cred că e o a doua Shirley Temple,cred că nici părinții ei nu doresc asta,  însă nici rea nu e. Nu este împinsă în față de banii și renumele familiei. E simpatică, spontană, se descurcă, intră în dialog, adică rezonează cu Alex Bogdan. Nu îi ridică actorului probleme. La fel cum nu o face nici filmul în ansamblul lui. Care e unul la care vii, râzi, pleci fără consecințe de nici un fel. Estetice cu atât mai puțin.Iar cei ce s-au năpustit iresponsabil asupra bietei fetițe aducându-i tot felul de acuze s-au descalificat uman. Oricum ar fi, nu te iei la trântă, nu îi provoci traume unui copil de numai 8 ani.

În Tati part-time regizoarea Letiția Roșculeț a pus ordine în harababură și a știut să o facă simpatică.

Nici nu cred că și-ar fi putut dori mai mult.                                            

VIDRA PRODUCTIONS

TATI PART-TIME

Regia: Letiția Roșculeț

Scenariul: Letiția Roșculeț, Matei Dima

Imaginea: Paul Tatcu

Producători: Matei Dima, Lucian Ștefan, Alexandra Hash

Co-producători: Cătălin Măruță, Alex Coteț

Scenografia: Denisa Avram             

Costume: Ruxandra Bușneag

Montajul: Mihai Codleanu

Cu: Alex Bogdan (Iustin), Eva Măruță (Maya), Raluca Aprodu (Directoarea), Mihaela Teleoacă (Mama lui Iustin), Alexandru Ion (Vlad), Ioan Cortea (Călin) și George Ivașcu, Răzvan Vasilescu, Doina Teodoru, David Măruță, Ștefan Floroaica, Ioana Casetti, Doina Teodoru, Alexandru Mart, Luca Postelnicu

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro