luni, mai 20, 2024

Cronica unui optimism câștigat

Nici nu știați cât erați de săraci. Și, dacă m-aș fi putut desprinde atunci de rolul personajului principal din povestea altcuiva, aș fi simțit în vocea ei o urmă de gelozie. Cum abia începeam să mă traduc nu doar într-o altă limbă, ci într-un alt context, trăirea alături de un localnic era o oglindire, sau nu era deloc. Oglinda, coruptă de înfloriturile născute din interpretarea contrastului Est-Vest, mă condamna la încercări repetate de a întrupa, printr-un număr de exagerări, tot ceea ce îmi lipsise în România. Așa se face că, așezate pe aceeași parte a unei mese rotunde, eu mănânc fără să mă satur, gândindu-mă că asta înseamnă să nu fi cunoscut vreodată foamea ori pofta, iar ea se satură privindu-mă, flămândă de ceva ce bogăția transgenerațională nu reușise să îi ofere. 

Brigitte, prima mea cunoștință de aici, și-a luat încă de la început asupra ei responsabilitatea de mă introduce în scena locală, de a mă educa în spiritul a ceea ce pentru ea înseamna a fi un bun cetățean. Ne aflăm într-o cafenea centrală, un loc pe care turiștii îl vizitează în căutarea unei experiențe clasic elvețiene, și pe care cei ca mine, care și-au imaginat un timp că emigrarea e un fel de vacanță mai lungă, mai degrabă îl evită, din același motiv. Un loc pe care nu mi-l permit, în primul rând emoțional, apoi financiar.

Îmi petrecusem însă copilăria exersând la o claviatură din carton, privindu-i pe cei din jur cum ascund găini în portbagaje și țin în viață visul de a mânca un pește proaspăt cu apa din cadă, rafinând an după an arta de a te preface că e bine, că lucrurile funcționează, normalizând absurdul de zi cu zi. Zâmbesc și comand o cupă de înghețată, recomandată de gazdă nu pentru gust, ci pentru felul în care este decorată – o lebădă din foi de napolitană, înmuiată în ciocolată.

Cafeneaua, inundată de flori din plastic ce se întind până spre tavan, e scena unui basm în care binele și răul sunt pentru moment unul și același lucru. Într-o țară mai puțin bogată s-ar numi kitsch. Aici este o formă încurajată, un capriciu care în prezența bogăției devine cult. Întâmplător, sau poate nu, și unul dintre mirajele acestei lumi, un act de putere care ne înrobește emoțional prin inaccesibilitate, îndeplinindu-și astfel rolul. 

Brigitte se uită spre mine cu privirea vânzătorului care ți-a crestat pepenele și insistă să îi guști marfa, chiar dacă tu l-ai rugat să nu o facă. Mușc din lebădă și dau din cap afirmativ, știind că, pentru un anumit tip de comerciant, confirmarea pe care o primește este cel puțin jumătate din afacere. Îmi imaginez că un timp mi-a povestit despre planuri de pensii și sistemul de învățământ, despre investiții, chirii, poate câte ceva despre taxe. Mă gândesc să îi spun că, într-o măsură, ceea ce nu trăiești, nu există. O întreb în schimb care este de fapt scopul acestor întâlniri și îmi răspunde că prezența mea îi face bine. 

Deși colocvială prin formă și adresare, conversația alunecă repede către convențional prin conținut și raportare, așa încât atingem curând maximul intimității la care relația noastră ar putea vreodată ajunge. Un prieten care emigrase cu ani în urmă mă atenționase să profit de disponibilitatea gazdei mele și să iau aminte la toate detaliile. Viața lipsită de bogăție este însă o viață trăită în prezent, așa încât, în afara valorii conceptuale, informațiile ei nu îmi spun mare lucru. În același fel, dar la capătul opus, un nivel ridicat al bunăstării financiare te împinge să trăiești în viitor, prezentul rămânând adesea inaccesibil, un preambul al unui timp mai bine definit și îndelung planificat.  Gândesc că maximul pe care relația noastră îl poate atinge nu ține de intimitate, ci de o completare, de o existență în paralel.  

În drum spre casă ne oprim lângă un șantier. Soarele apune peste o bucată dintr-un bloc în care dinții unui excavator se odihnesc pe o podea de bucătărie. De-a lungul gardului stau înșirați câțiva bătrâni, unii în cărucioare, alții în scaune pliabile, câțiva în picioare. Vorbesc și arată cu degetul când spre fotografiile de la piept, când către ceva ce nu mai există. Brigitte îmi spune că aceea fusese casa lor, în care probabil au locuit cu chirie, multe dintre clădiri fiind deținute de fonduri de investiții care reconstruiesc ciclic pentru a-și asigura un anume profit. Simt o pierdere profundă, și, deși recunosc absurdul în a pierde ceva ce nu a fost niciodată al meu, momentul acesta reușește să aducă toate trăirile de peste zi împreună. Rămân agățată de gardul șantierului, iar prin fața ochilor îmi trec generațiile de copii care au învățat să meargă pe gresia în pătrate albe și negre – o intimitate dezgolită. Haide, aici nu mai e București. Mă ia de braț și ne continuăm drumul.

Distribuie acest articol

2 COMENTARII

  1. Autoarea articolului isi traieste ,,emigratia” atit de personal, incit orice acces ,,analitic” asupra acestei stari, este imposibil…

  2. Am citit acum câteva zile „Cronica”. De atunci mă urmărește sintagma „să mă traduc într-un alt context”. Reflexivul are aici valențe totalitare. Dar unele care nu sunt brutal resimțite, ci se furișează cu delicată persuasiune în eul criptic al celui autoexpus. Nu cred că e vorba nici de renunțare, nici de prefăcătorie, ci de dorință. De o dorință fermă de transformare, de adaptare la vacanța mai lungă în prohibitivul loc. Vizualizarea sentimentului încadrat într-o mare de alegorii, de la cultul florilor de plastic, la dinții excavatorului pe podeaua acelei bucătării, devenită dintr-o dată unică precum un sistem de referință, precum și arătătoarele ațintite spre ceva ce nu mai există, este atât de reală încât mă întreb dacă nu cumva e déjà-vu sau chiar o clipă furată din viitor, dintr-un viitor al amintirilor altora despre mine. Și nici măcar aceste crâmpeie de amintiri nu (mi) le-ar permite noul univers. Haide, aici nu mai e…
    M-am întrebat deci dacă eu m-am tradus deja în noul context și dacă m-aș mai putea rescrie vreodată în cel vechi. Introspecția de miercuri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laura Munteanu
Laura Munteanu
Laura Munteanu este artist și ilustrator stabilit în Zurich. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București a scris, după terminarea facultății, pentru diverse publicații, acoperind teme dintre cele mai variate. După o lungă pauză a revenit la scris, propunându-și o analiză cu note personale a diferitelor aspecte ale vieții petrecute în afara României. În momentele de liniște scrie poezie, și se bucură că poate contribui la comunitatea internațională, vibrantă, a poeților contemporani.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro