Zilele acestea Bruxelles-ul freamătă de bârfe, informații pe surse și presupuneri despre cum va arăta noua Comisie Europeană. După demisia lui Thierry Breton din funcția de comisar responsabil de piața internă și anunțul său că nu va mai fi candidatul Franței pentru mandatul următor (locul său fiind luat de Stéphane Sejourné, actualul Ministru de Externe al Franței), opiniile despre portofoliile alocate țărilor au devenit și mai intense.
Lucru care ne duce bineînțeles cu gândul la portofoliul pe care îl poate primi România, ultimele informații indicând că ni se va acorda portofoliul de politici sociale, piața muncii și politici de locuințe.
Preocuparea generală în acest moment este să ne dăm seama dacă este un portofoliu slab sau nu. Puțini se preocupă însă de ce putem face concret cu el și potențialul pe care îl are.
Este clar că, atunci când setezi așteptări mari și nerealiste, orice rezultat care vine după nu te va mulțumi comparativ cu ceea ce aveai în minte. Pe același principiu, anunțul și zvonurile lansate de premierul României despre un portofoliu pe economie au alimentat imaginația multora, întrucât un portofoliu pe economie poate reprezenta orice, de la politici economice, la fonduri de coeziune, la piață internă, la industrie, tot ce are legătură, direct sau indirect, cu economia UE.
De-a lungul timpului, România a primit, de-a lungul timpului, și portofolii mai reduse în competențe, dar și portofolii importante precum agricultura, politica de coeziune, sau chiar și portofoliul de transport care a fost unul dificil de gestionat pe perioada pandemiei. Dincolo de ce portofoliu primim, performanța noastră ca țară se va vedea în ce reușim să facem cu el. Discutăm prea mult de titluri și prea puțin de conținut și potențial. Liderii, fie că vorbim de țară sau de comisari, se văd atunci când pot construi ceva din puțin. Iar succesul unui portofoliu se vede atunci când are parte de o strategie clară, de sprijin politic european și de ambiție adaptată la capacitatea decizională de la Bruxelles.
Există o vorbă care spune că poți face rai din ce ai. Și cred că dacă decidenții români ar aplica această vorbă mai des, România ar ști ce să ceară, cum să ceară, dar mai ales cum să obțină ceea ce merită ca a 6-a țară ca mărime la nivel european.
Ca votant, mi-aș dori să aflu mai degrabă, că tot începe campania, care este strategia noastră ca țară cu privire la rolul pe care îl vom juca pe plan european. Începând cu ambițiile pe care le putem seta pe portofoliul primit în Comisie, la modul în care România va fi reprezentată în Consiliul European de către Președinte, în Consiliul UE de către Guvernul României și în Parlamentul European de către europarlamentarii aleși.
Iar legat de portofoliul alocat României, dacă se adeverește să fie cel pe politici sociale, piața muncii și politici de locuit, poate că nu este un portofoliu în care UE joacă rolul principal, dar este un portofoliu esențial pentru îndeplinirea obiectivelor de competitivitate ale UE. Niciun deziderat economic, industrial, tehnologic nu se poate realiza fără adaptarea pieței muncii, fără coeziune socială, fără investiții în competențe, calificare și recalificare profesională. Dacă dorim să implementăm principiul sustenabilității competitive enunțat de Mario Draghi în raportul lansat zilele trecute, fără politici sociale este imposibil.
Da, competențele acestui potențial portofoliu nu sunt la nivel european, dar pe majoritatea domeniilor enunțate în raportul Draghi, Comisia Europeană nu are competențe exclusive, iar pe unele doar partajate cu statele membre. Și cu toate acestea, vorbim de o strategie, de un plan, de măsuri și perspective. Asta îmi doresc să văd începând de săptămâna viitoare: care este strategia comisarului României pentru portofoliul primit și care este echipa profesionistă pe care o alege să ducă la îndeplinire strategia.
Astfel, România are acum ocazia să facă rai din ce are în Comisia Europeană. La finalul celor 5 ani de mandat, vom putea afla dacă portofoliul va fi unul slab. Până atunci, portofoliul rămâne unul cu potențial.
Portofoliul acesta s-a dovedit a fi irelevant, întrucât Comisarul nu are mare lucru de făcut mai mult decât să asculte lamentările statelor membre, asupra politicilor cărora nu prea poate interveni.
Bugetul?! Nesemnificativ,
…Dar îmi place atitudinea optimistă a autoarei. Ceea ce nu-mi place este ca România devine un stat tot mai puțin relevant în plan internațional de la un an la altul. Spre exemplu, despre refuzul admiterii în Schengen nu mai vorbește nimeni. Ne-am obișnuit să fim nesemnificativi.
Ca părere, această Comisie Europeană condusă de von der Leyen și susținută de socialiști(S&D)+Renew( progresiști/masoni)+PPE(centru dreapta) NU va rezista 5 ani în fața combinatei politice formată din conservatori, „Patrioții pentru Europa” și Suveranisti care au împreună 26% din mandatele din PE. Este posibil ca PPE( fost creștin-democrat) să o vireze la dreapta și să lase stânga cu ochii-n soare, ceea ce ar fi în sensul votului europenilor. Ne place sau nu, trebuie să constatăm că alianța stânga-dreapta din PE a dus la creșterea curentelor politice de dreapta. Este o realitate de care trebuie ținut seama fiindcă dacă va fi altfel vor fi mari mișcări sociale.
Pentru a fi răutăcios, actualele tratate ale UE trebuie modificate dramatic. Și, mai ales, trebuie renunțat la Utopia numită Federația Europeană.
@Lucifer _ „…Federația Europeană”
Citesc, în contextul conflictelor actuale din Lume, tot mai multe opinii care susțin dezmembrarea Statelor Unite și a Uniunii Europene.
De altfel, asemenea opinii au existat încă de înainte ca formațiunile sus-menționate să existe. Iar anarhiștii de azi și extremiștii de orice fel, de la Hamas până la Kremlin, nu își ascund susținerea pentru ele.
E o mare diferență între o structură de Stat( național), Uniune( ca SUA) și Federație ( ca Rusia și cum vrea să fie UE). Legăturile structurale într-un STAT sunt mult mai puternice, având în vedere unitatea unui popor și a unei națiuni. ” Uniunea” este mai slabă fiind constituită din state suverane( de ex UE, URSS, USA) iar Federația este și mai slabă ( fiind o adunătură de popoare și etnii). De aceea nu este o soluție să transformăm UE în Federație, structură de Federație este puțin rezilienta.
https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2024/08/apel-umanitar.html
Voi aplica din nou tactica salamului adica voi scrie in feli mici, poate una sau alta trece.
Se pare ca raportul Draghi a devenit peste noapte Bibile, Coran, Regulament general ca nici documentele congresului impuscatului nu erau atit de respectate si oficializate. Oare ce parere au zecile sau chiar sutele de institute economice, politice, ca sa nu vorbesc de onguri, Think Tank, Think Think etc?
Dar electoratul electoratul ce crede? Pt ce s-au cheltuit milioane la organizarea alegerilor? Care sunt consecintele rezultatelor acestora?
Mie termenul de „Komissar” imi da anumite canotatii cumva de orginte slave, sa nu spun rusesti, sau chiar cumva comuniste. Pe undeva e de fapt o recunoastere a caracterului EU.
Dar, as vrea sa ma ajute cineva si sa-mi explice ce se asteapta de la „politici sociale, piața muncii și politici de locuințe”? Adica ce ar trebui sa faca комиссар? Desigur va cheltui ceva bani, probabil multi bani, desigur va redacta ceva reglementari, multe reglementari, in 27 de limbi. Adica cum politici de locuinte?
De altfel d-na Ursula Corleone e f competenta in locuinte, pe cind era min apararii a cheltuit citeva milioane pe consultingul unei firme prietene pt a fi sfatuita cum sa mobileze camerele soldatilor din cazarme.
„komissar” vine din latina „commissarius”, care înseamnă „persoană căreia i se încredințează o sarcină”. Acest termen derivă din verbul latin „committere”, care înseamnă „a încredința” sau „a pune în seama cuiva”.
Ai sa fii surprins bolsevicii cate cuvinte franceze sau germane au.
S-a mai discutat în acest spațiu despre diferența dintre dintre comisari și consilieri.
https://historia.ro/sectiune/general/consilierii-sovietici-in-romania-va-rugam-sa-ne-570267.html
Au existat și există în continuare opinii venite de la Kremlin care compară SUA și UE cu structuri totalitare din istoria umanității. Dar, despre acest subiect există numeroase articole publicate pe această platformă.
De ce a fost matrasit monsieur cu Breton si de ce a acceptat Micron sa-l schimbe?
Între timp s-a aflat și portofoliul: departamentul împachetat fum, secția abureală!
Când nu ai habar să negociezi și te mulțumești cu ce ți se da, nu te mira că ești luat de fraier!
Maghiarii s-au pricopsit cu un comisar pentru sănătatea animalelor(!). Pe când un comisar pentru tunsul conform directivelor a puricilor…sociali și progresiști? Birocrația europeană va distruge Europa.
Da doamna, asa este, haideti sa ascundem gunoiul/gunoaiele sub presul european si sa ne vedem linistiti de viata noastra minunata in „blocul comunitar”. Pentru ca asa este la bloc, unii pun muzica la volum maxim, altii dau gauri prin pereti la ore nepotrivite, altii infunda ghena cu diverse deseuri, altii beau si fumeaza pe scarile blocului, altii se bat pe locurile de parcare, iar platitorul corporatist de impozite vine dupa ora 18 acasa nauc de cap si ar vrea si el sa nu-i mai auda pe parazitii „blocului” pe care tot el ii tine in viata din taxele lui. Haideti sa construim un viitor luminos si „verde” pe calea socialismului si Uniunii multilateral dezvoltate! Apropo, va readuc aminte stimata doamna faptul ca se inchid fabricile de masini germane datorita reglementarilor climatice adoptate de catre Comisia Europeana. Fabrici auto, producatori de componente electronice pentru masini electrice si producatori de baterii. „Trenule masina mica” va fi probabil noul mod de viata european. Cheers!
„…se inchid fabricile de masini germane datorita reglementarilor climatice adoptate de catre Comisia Europeana”
Economia (inclusiv producția de automobile) este dinamică, iar cu privire la evoluția acestui sector industrial orațul Detroit, spre exemplu, are o istorie bogată.
Unele fabrici își restrâng producția din cauza reducerii schimburilor comerciale cu Rusia, altele din lipsa unor componente venite din China, unele pentru că pur și simplu sunt prost manageriate, altele pentru că s-a schimbat structura cererii și preferințele consumatorilor.
…Iar altele, pentru că pur și simplu au mințit și au înșelat cumpărătorii cu privire la caracteristicile tehnico-funcționale și sunt obligate să plătească amenzi uriașe, iar făptuitorii sunt condamnați de justiție (care în Germania, spre deosebire de România, spre exemplu, este independentă).
Felicitari autoarei, pentru aceasta prezentare. Din pacate, dupa aderarea din 2007, Ro cu toti comisarii avuti si etapele de finantare nu a reusit sa faca mare performanta in nimic. Infrastructura moderna pe calea ferata nu, spitale regionale nu porturi dunarene nu, agricultura performanta nu, educatie in tandem cu piata muncii nu, autostrazi facute si maine se surpa, etc. Iar reforme adevarate si necesare la Pastele Cailor!!! Degeaba politicile UE au niste obiective economice si sociale daca la nivel intern nu vrem sa facem mai nimic. Minciuna, coruptia, hotia mica sau mare, lenea si smenurile sunt inca dominante in societatea de azi.
Mai usor cu felicitarile pe scara „calificarilor” p*litice, Agora
„Baza” „educatiei” to’ar’sei „autuare”.
btw… de educatie,
Romania, chiar de-ar fi avut comanda si controlul *UE (legislativo-executiv)
tot ar fi dat kix in toate cele enumerate. Indiferent de sexul prs aflate la „butoane”.
…
iar actuala *UE… n-are decat „obiective” sociale.
dar, „la-varf”, nici c-ar putea intelege ca „obiectivele” sociale
nu se pot finanta/plati fara un fundament economic. Solid.
Adica altfel decat (temporar) tiparind „bani” si/sau „dezvoltand” „alternative” crypto.
Acestea din urma reprezentand de fapt niste fni-uri ‘ternationale.
”Cum ar fi dacă ne-am plânge mai puțin (…) ? ”
Asta e cea mai recentă găselniță pe malurile Dâmboviței: niște oameni care au trăit toată viața lor din bani publici îi admonestează pe cetățenii direct productivi, care sunt nemulțumiți (pe bună dreptate) de nivelul fiscalității. Normal că funcționarul plătit din bani publici n-are nici cel mai mic motiv să se plângă, statele europene actuale și Uniunea Europeană în ansamblu sunt organizate tocmai în folosul lor.
Însă a-i admonesta pe ceilalți, pe cetățenii real productivi, e mai mult decât deplasat: e dovada că singura soluție a rămas prăbușirea sistemului, la fel ca în 1989. Pentru că funcționarii publici nu vor renunța de bunăvoie la privilegiile lor, dar se vor simți mereu îndreptățiți să-i admonesteze pe alții.
Uniunea Europeană a devenit un raison d’etre pentru birocrații de profesie care nu ar putea funcționa în lumea reală, este „normal” să o apere indiferent cât de ridicol ar fi.
Chiar și atunci când se va prăbuși complet vor exista voci care ne vor explica de ce este „the most splendiferous crash”!
Dna Tana,
”…Există o vorbă care spune că poți face rai din ce ai…”
in antiteză, eu as zice ca am reusit sa facem un iad chiar din ce avem
”…Dincolo de ce portofoliu primim, performanța noastră ca țară se va vedea în ce reușim să facem cu el…”
Mai intii sa vedem ce e in bătătura noastra – Aratati-mi va rog 1 domeniu (sau o personalitate de nivel UE) in care RO a excelat acasa in RO, ca sa merite vreu portofoliu important !…sa le luam pe rind pe citeva: macroeconomie, inovatie, reindustrializare, finante-bugete-deficite, energie, politici sociale, infrastructura, aparare/securitatea, AH!….daaaaa,. am uitat…educatie…si de sanatate…si de migratie….adica (e)migratie…si cite si mai cite.
Puneti dvs. degetu pe ceva sa puteam zice….uite, asta o rezolvam noi in UE c-avem mușchi !
” Cum ar fi dacă ne-am plânge mai puțin și am construi mai mult?”
de fapt, cui va adresati ?
”establishmentului” sau sectorului privat din RO…care la rindul lui se imparte in capital strain si capital românesc.
ia s-auzim ?!
nea Catalin, asta e problema mata, nu esti maturizat!
pai incerc…mai am timp sa invaț…de la altii…
ai blog tare…pt invațat
Eliminarea lui Thierry Breton și rapiditatea cu care Macron a acceptat aceasta trimitere pe tușă arata ca nu doar Ciolacu este lipsit de coloana vertebrală. După modelul KWI Frau UvL vrea „guvernul meu”.
Nu degeaba a spus André Bercoff acum doua săptămâni ca știe deja cine va fi prim ministrul Franței (asta înainte de orice nominalizare): UvL.
În aceste vremuri ar trebui să fie foarte bine drămuită această concepție de a construi orice, oricum!
„Si au folosit cărămidă in loc de piatra, iar smoală in loc de var.” (Geneza, 11:3).
Un Babilon despre care se pomenește și la final.