duminică, martie 16, 2025

Cum m-a salvat pe mine Satana

Schimbarea anilor fie ne provoacă la bilanțuri și rezoluții, fie ne face mai sensibili la încremenirea lucrurilor în scheme nefuncționale, la care suntem de obicei anesteziați de rulajul aparențelor pe scena fizică sau virtuală. Însă sub pojghița acestora fierbe o societate mai polarizată, mai emancipată irațional și mai conflictuală ca oricând în numele unui efort colosal de a revendica binele și a repudia răul. Uimită peste măsură de strădania – personală și colectivă, sistemică și autonomă – de a ține la distanță unul de altul binele și răul, mă bântuie cartea lui Mihail Bulgakov, Maestrul și Margareta. Asta pentru că în confuzia din Rusia stalinistă a anilor ’30, autorul îl aduce printre locuitorii Moscovei pe Satana în persoana magicianului Woland cu suita sa (Ah! motanul Behemot). Prezența lor bulversează total lucrurile, iar nouă ne arată că linia de demarcație dintre bine și rău nu este clar trasată, ci există infinite nuanțe, așa că inclusiv Satana aka Woland uită de menirea sa și săvârșește binele. Căci așa cum “răul nu se opune binelui, ci seduce binele” (Jean Baudrillard, Celălalt prin sine însuși), e posibil oricând ca binele să seducă răul. Poate că binele și răul abia așteaptă să se desființeze/seducă într-o clipă care îi reunește într-un maxim de intensitate și farmec. Și întru cea mai mare bucurie a noastră, fiindcă seducția este “forma fermecată a părții blestemate”, spune același Baudrillard.

În loc să-mi tot inventariez eșecurile pe frontul bătăliei dintre bine și rău, am început anul gândindu-mă cu jind atât la mâna invizibilă care va veni să strice socoteala și urzeala realității polare și bipolare cât și dacă cei pe care îi voi întâlni vor fi “promisiunea unei seri bogate sau a uneia sterile”, cum tocmai citesc în cel mai consistent eseu scris pe tema seducției în cultura noastră (Florin Ardelean – Seducția. Voluptate, cruzime, amăgire). Și cum gândurile tind să se materializeze în viețile noastre, doar să fim dispuși să colaborăm, odată ce a am lăsat garda jos, platoșa realului s-a fisurat, iar aparițiile care au sedus realitatea m-au condus la însuși Satana.

Prima apariție. S-a întâmplat la liturghia duminicală unde, în context ortodox, încărcătura simbolică a ritualului e trăită într-o solemnitate vecină cu încremenirea. Uneori, chipurile nemișcate, cu trăsături estompate prin fumul de tămâie, pot fi confundate cu ale sfinților de pe pereți. Preotul, tot mai preocupat de nemișcarea aceea, cu gesturi eterice, dar cu predici entuziaste, obține arareori o fisură pe fețele enoriașilor. În ce mă privește, fac eforturi constante să mă concentrez, sabotate de lungimea ritualului și de impulsul de a privi înspre sfântul pictat în absida din stânga altarului, căruia nu-i văd decât ochii, dar care este, în mod evident, abandonat unui râs nestăpânit. În toiul liturghiei cu pricina, chiar la rostirea dinaintea prefacerii/transubstanțializării: Sus să avem inimile! a intrat direct în ritual Texi, după ce trecuse pe la Chinezu, barul din sat. Texi nu este nici nebunul nici bețivul satului, ci atins de fiecare din cele două, este cea mai insignifiantă persoană din sat. Nu îl revendică niciuna din cele patru etnii, niciuna din cele cinci confesiuni și nici măcar vreun om al locului. A intrat cu ființa lui ordinară, l-a salutat bucuros pe Dumnezeu, pe preot, și a trecut pe lângă mine luându-mi o scamă imaginară de pe rochie. S-a oprit în mijlocul bisericii de unde a îmbrățișat cu privirea “comunitatea euharistică”, așa cum îi place preotului să ne spună. Le-a zâmbit tuturor larg și a spus: Dumnezeu vă iartă!, apoi a început să-i povestească lui Dumnezeu, cu voce tare și cu patos, ca unui prieten pe care nu-l văzuse de mult. Preotul continua cu greu ritualul întrerupt, așa că Texi a fost invitat, apoi de-a dreptul scos afară, însă a revenit și le-a spus tuturor cu o voce jucăușă: Dar eu sunt Deranjul!

La finalul liturghiei chipurile arătau de parcă un vânt de primăvară trecuse prin bisericuța mică și veche de la șosea. Oamenii au plecat acasă zâmbind, criticându-l pe Texi, dar uimiți în sinea lor de întâlnirea pe care o avusese cu Dumnezeu. Iar eu m-am întors acasă cu o scamă pe rochie.

A doua apariție. S-a petrecut în timpul celebrării poetului național și a culturii națiunii în 15 ianuarie, la Muzeul “Iosif Vulcan”. Acolo, custodele-scriitor ținea o conferință despre contemporaneitatea lui Eminescu. Sala era plină, atmosfera solemnă, căci conferențiarul ne invita, cu o voce intensă și gravă, să ne bucurăm de Eminescu în loc să-l mitizăm, să fim perpetuu hermeneuți… când a apărut Intrusul. A prins ultimele cuvinte din zbor și le-a tăiat aripile răsucindu-le cu voce tare pe toate fețele încât asistența se foia indignată. Conferențiarul continua demitizarea “omului deplin” cu vocea tot mai ezitantă, apoi, vizibil deranjat de situație, a încercat să glumească invocând poliția culturală. Într-un final s-a oprit de-a dreptul, descumpănit, și, uitând că el este gazda, ne-a întrebat pe noi, oaspeții, cu o voce neputincioasă: Și acum ce facem? Răspunsul a venit prompt: Acum ne gândim cum ar fi să apară Eminescu aici! Unul dintre scriitori a încercat să dreagă situația întrebând grav: Oare mai poate fi Eminescu “locomotiva” culturii noastre? A primit imediat răspunsul: Da! Dacă se folosește de TikTok! Apoi, necunoscutul (de către mine) a spus râzând: Vedeți? Aș putea fi Răspunsul la întrebările voastre!

Intrusul adusese în mijlocul festivității vorba de duh care strică discursul oficial, dar mă enerva că s-a mulțumit doar să destrame solemnitatea atmosferei, căci avea potențialul de a seduce contextul formal până la a-l deschide spre întâlnirea singulară cu poezia “în carne și oase”. Însă aveam să descopăr ulterior că era, printre altele, autorul unui volum de versuri intitulat Imprecizia de a fi intrus.

A treia apariție. S-a desfășurat procesual, este cea care m-a adus la însuși Satana. Mi s-a întâmplat în calitate de profesoară, de fapt ca dirigintă a unor elevi care se tot îndepărtau de mine încât parcă ne mai întâlneam pe câmpuri învăluite în ceață. Puteam să-i văd ceva mai clar doar la intrarea și la ieșirea din școală prin fumul de țigară care se înălța spre văzduh odată cu axiomele pe care le eliberau. Însă atunci, copleșită de neputința de a-i înțelege, mai degrabă fug printre ei, nu din cauza prezumtivelor înjurături (pe care “le iau personal”), ci fug de naivitatea aceea care judecă viața în bine și rău, fără nuanțe. Prima întâmplare, care avea să-mi clarifice lucrurile, a fost la câteva săptămâni după ce s-a introdus în școală catalogul digital ale cărui coduri/parole elevii le-au spart și le-au folosit ca să-și șteargă absențe. Conducerea școlii a inițiat o investigație ca să descoperim și să sancționăm vinovații. În timpul anchetării elevilor de față cu părinții – furioși pe Sistem, șocați de proprii copii – mă întrista șantajul emoțional prin care voiau să-și păstreze părinții ca sursă de protecție afectivă și financiară, însă după regulile lor. Dar și faptul că nu au fost interesați să-și pună note, ci să-și șteargă “măcar o absență”, iar asta arăta că dorința lor de “a trăi clipa” era în contradicție cu orarul care le împarte viața în zile care au ore, ore care au minute; fărâmițarea timpului în zile date altora fără să primești nimic în schimb. Mă obseda gândul că eram pentru prima oară nu doar de partea Sistemului, ci însuși Sistemul care numără absențe și nu vede prezențe. Iar asta tocmai în școala pe care mi-o dorisem de dragul de a descoperi elevi ca să filosofăm pe coridoarele lungi, încărcate de istorie. Aceeași naivitate.

Ancheta direcțiunii a durat mai mult decât era cazul pentru că elevii, deși s-au speriat când au fost amenințați cu legea, totuși au decis să respecte Jurământul tăcerii, până în clipa în care unul dintre ei i-a deconspirat pe toți. Nu mă deranja Jurământul tăcerii în sine, ci faptul că nu puteam crea nicio fisură prin care să ajung la ei și să-i previn cum merg lucrurile, căci se fereau de mine ca de diavol. Și era enervant să fiu identificată cu un Sistem în care nu mă regăseam, prin urmare mi-am propus să renunț măcar la dirigenție. În acel moment, chiar pe pragul renunțării mele, s-a întâmplat ceva: unul dintre elevi a descoperit pe TikTok o postare în care Satana, adică Youtuber-ul, influencer-ul, de fapt maestrul în care credea cu sfințenie Generația Z, spunea despre mine că sunt o profesoară de nota 10. O elevă din clasă mi-a trimis postarea și m-a întrebat timidă, în numele colegilor oripilați, dacă sunt eu cea la care se referă. Am văzut postarea. Într-adevăr, Satana zâmbea frumos cu ochii lui albaștri, cam ca sfântul care râde pe peretele din absida bisericii și spunea: Totuși, am avut și profesori de nota 10, pe doamna Elvira … Am verificat activitatea lui pe rețele și am realizat că elevul meu de acum zece ani, urmărit de milioane de adolescenți, anula distanța pe care ne-o închipuim între bine și rău, aducând acea clipă de intensitate și farmec care sabota Sistemul. Care i-a făcut pe elevii mei să-mi zâmbească. Mi-l amintesc așezat în ultima bancă, pe măsură ce treceau anii era tot mai tăcut, însă știam din privirile lui că încă avea întrebări în legătură cu ceea ce predam și mi s-a confirmat pentru că a ales să dea bacul din filosofie și a luat nota 10.       

Chiar dacă sunt tentată ca de acum înainte să intru în clasă spunând: Bună ziua, sunt profa care a primit nota 10 de la Satana! Poate îmi dați o șansă, înainte de a vă aminti că nu suportați Sistemul, de fapt știu că ceea ce contează e întâlnirea în clipa aceea plină de farmec de dincolo de bine și de rău. Darul singular al întâlnirii cu Dumnezeu, cu poezia, cu prezența elevilor, care se află dincolo de ritualuri, celebrări, predici și lecții. Mulțumesc C.B. aka Satana!

Distribuie acest articol

18 COMENTARII

  1. Frica de schimbare.
    Schimbarea personală: dacă mă schimb, o să fiu tot eu, sau o să devin altcineva? Răspuns: da…. și una, și alta.
    Schimbare socială: cui? Cui îi este frică? De ce?
    Răspuns la întrebarea cui? – tuturor. Celor care sunt oprimați de sistem, lor le este frică precum sclavului îi este frică de libertate și de răspundere. Celor cu poziții intermediare, din ambele motive – ale celor oprimați, cât și ale celor de la putere. Le este frică să renunțe la aspirația de a deveni membri ai clasei de la putere.
    Celor de la putere le este frică de pierderea puterii – puterea este o cârjă socială, și fără ea cum se pot descurca mai ales cei născuți în ”purpură”, în poziții sociale avantajoase?
    Și ce spune Sf. Biblie? Cei fricoși nu vor intra în Împărăția Cerurilor.

  2. Inteligent si titlul, si continutul si metoda, metoda cu seductia. Bun de tinut minte, sa seduci raul in ideea de a-l determina sa faca bine. Nu e noua, dar trebuie reamintita.

  3. Binele si raul sunt extrem de subiective.
    Tin numai si numai de interesele individului, grupului (etnic, religios, politic, national, colegial etc.).
    Deci discursul (foarte frumos) nu poate gasi un bine absolut.
    Nu exista!

  4. Frumos și emoționant. Nota ZECE de la Lucifer( care totuși nu este Satana…)
    Textul Dvs m-a dus la generalizări, împins, bineînțeles, de Satana. Și mi-am amintit repede câte ceva din metafizică, din dialectică, de lupta dintre contrarii( de tip Hegel nu Marx…), de dialectica bine- rău, de Hazardul Lumii și al bietului individ uman, și de bruma de Logică alterată de propria fiziologie și gândire incompletă și rudimentară. Și mi-am mai amintit de Faust al lui Goethe unde, în Prolog în Cer, Dumnezeu și Satana sporovăiesc la o șuetă și pariază pe un biet muritor numit Faust( până la urmă a câștigat, bineînțeles, binele, adică Dumnezeu, iar răul, adică Mefisto, a pierdut. Numai Faust a murit, săracul…)
    Așa că, Doamnă, mărturisesc că și eu sunt un Intrus între Dumnezeu și Satana. De scăpat nu poți scăpa de ei, dar poate îi fraierim…o vreme. Că poate aflăm o parte din Frumusețea Hazardului și din Speranța Eternității….

  5. Stiti, aceasta poveste are o prelungre parca normala in Sfarsitul Copilariei, de Arthur C Clark. Am recitit-o de curand. in continuare are reverberatii in capul meu, e clar ca momentul si contextul citirii sunt esentiale, de vreme ce nu imi amintesc sa fi avut acelasi impact prima lecturare.
    Satana din poveste e fascinanta, iar povestea in sine este … magica si profana.

  6. Sa nu mai vorbim de evolutia mentalitatilor in timp.
    Ce faceau europenii acum 500 ca bine, acum e privit ca raul suprem. Ba chiar si filmele din prima jumatate a sec. XX (pina prin anii ’60-’68, de fapt) sunt repudiate de actualul bine. Se merge pina la interdictii!
    Dar ca experienta personala,,, interesant si frumos descris.

  7. Doamna Groza, ca fostă elevă a dumneavoastră pot să vă reafirm cu mâna pe inimă că niciodată nu ați reprezentat sistemul, ba chiar ați fost mereu una dintre persoanele care ne-a sprijinit în luptăm împotriva lui, cei ce ne-am dorit am înțeles și am învățat, restul a fost și rămâne problema lor. Erați mereu o gură de aer proaspăt în ponosita atmosferă de liceu și vă doresc răbdarea pentru a mai încerca cu câteva generații, pentru că în clasele neinteresate și galagioasele vor fi mereu 4-5 copii care vor aștepta mereu entuziasmați joi de la 9-10 ora de filosofie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Elvira Groza
Elvira Groza
Elvira Groza este profesor de filosofie.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Disponibil pentru precomandă

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro