marți, decembrie 3, 2024

De ce scade încrederea în Biserică?

Conform unui sondaj IMAS dat publicităţii săptămâna trecută (în „Adevărul”) în ultimii doi ani a scăzut atât încrederea populaţiei în Biserică, cât şi în Armată. De la 89,3% încredere în ianuarie 2009, Biserica a ajuns la 81,9% în ianuarie 2011 (încrederea în Armată a scăzut cam în aceeaşi proporţie). La o scădere de peste 7% în doar trei ani, în mod evident lucrurile nu sunt deloc liniştitoare. Dincolo de faptul că perioadele de criză slăbesc în general încrederea în instituţii – ceea ce s-a şi petrecut, o arată dramatic întregul sondaj -, măcar la nivel de imagine, şi Armata, şi Biserica Ortodoxă Română (BOR), majoritară, au comis greşeli.

În ceea ce priveşte BOR, greşelile sunt atât de natură tactică, cât şi strategică. Dar lucrul cel mai îngrijorător pare a fi corupţia. În pofida faptului că, spre cinstea sa, Patriarhul Daniel a adus un nou stil, iar posturile de preot se pare că nu se mai iau pe şpagă în acelaşi procent ca pe vremea Patriarhului Teoctist, în ceea ce priveşte marea corupţie, cea din rândul ierarhilor, chestiunea rămâne neclară. Atâta vreme cât domnul care pretinde a păstori credincioşii din Constanţa nu va fi domolit sau trimis la onorabila statură iniţială, cea de simplu călugăr, lucrurile nu se vor astâmpăra. Iar personajul, în pofida nenumăratelor dovezi evidente din ultimii ani, a fost, inexplicabil, ”acoperit” de confraţii săi din Sf. Sinod (să precizăm că BOR este condusă de Sf. Sinod, iar nu de PF Patriarh). Poate fiindcă nu este chiar singur, ci doar cel mai mediatizat întru nevrednicii.

Dar şi tarifele nesimţite & ambigue, neafişate şi, de cele mai multe ori, nefiscalizate, care sunt cerute de unii preoţi pentru ceremoniile religioase au rolul lor în scăderea simpatiei românilor.

Zilele trecute a avut loc o şedinţă de bilanţ pe anul 2010 a Adunării Naţionale Bisericeşti. Ar fi păcat de Dumnezeu să nu subliniem consistenţa acţiunilor sociale existente deja în BOR, determinarea cu care fiecare episcopie a încercat să ajutoreze nevoiaşii, copii amărâţi, bătrânii nemângâiaţi, bolnavii săraci, sinistraţii etc. Problema este că la aceste bilanţuri anuale – care seamănă izbitor cu şedinţele PCR de odinioară, îmi mărturisea un participant direct, întrucât nu auzi decât nesfârşite laude – nu se rosteşte nici o vorbuliţă autocritică despre cazurile de corupţie din BOR ori despre alte forme, smintitoare, de derivă. Şi nici despre măsurile luate de organismele de control şi de decizie ale BOR (care, pe alocuri, chiar îşi fac treaba).

O altă problemă gravă este tupeul cu care clerul şi ierarhii, în primul rând, au ştiut a stoarce bani de la stat taman în perioadă de criză. Dacă aceşti bani mergeau exclusiv în restaurarea monumentelor istorice era de înţeles. Banii au mers însă pe construcţii noi – case parohiale, biserici şi, desigur, Catedrala Neamului (pentru care iniţial ierarhii s-au lăudat ba că nu vor lua nici un ban de la stat, ba că au făcut credit bancar). Sumele nu sunt din cale-afară de mari comparativ cu costul unei autostrăzi, se apără oficialii BOR, dar faptul că aceste sume intră în buzunarul Bisericii în momente atât de grele pentru cei mai mulţi dintre noi nu lasă indiferent pe nimeni. În pofida celorlalte acţiuni sociale, de toată lauda, de altfel, sărăcia românilor este prea mare, un ”post” financiar al BOR raportat la ”meniul” bugetului de stat, pentru care toţi am avut de pătimit, ar fi fost de dorit.

Cu siguranţă, cauzele scăderii încrederii în Biserică sunt numeroase şi mai complexe, iar BOR nu poate fi acuzată integral, există şi alte culte cu probleme asemănătoare. Dar mai există o mare problemă: gestionarea comunicarii instituţiei numite BOR.

Imaginea publică a unei instituţii se construieşte greu, iar relaţiile cu presa sunt determinante. Centrul de presă Basilica înseamnă, într-adevăr, o revoluţie pentru construcţia unei imagini pozitive a BOR. Dar niciodată nu  s-a discutat deschis, pe şleau, nici la Trinitas TV, nici în Ziarul Lumina ce e de făcut cu preoţii afemeiaţi sau alcoolici, de pildă, pornind de la cazurile concrete apărute în presa laică, nici despre problemele din justiţie ale arhiepiscopului numit (tot de clerici) Şpagoveanu etc.

Odată cu instalarea la Bucureşti a PF Daniel, Patriarhia a difuzat constant comunicate către presa laică. Multe dintre acestea au fost replici la atacurile neprincipiale ale unor urechişti sau răuvoitori. Problema este că aceste comunicate au fost şi sunt încă prea adesea arogante şi mult prea mânioase, nu se disting cu nimic de replicile vreunui partid politic de mâna a treia. Iar asta se petrece fiindcă comunicarea Patriarhiei are – o spun profesioniştii – o proastă strategie. Este greşit amplasată în context. Dacă presupunem că un ziarist este şi parte a Bisericii, ştiindu-se duritatea tradiţională existentă între un îndrumător (duhovnic) şi ucenic, lucrurile ar fi cât de cât rezonabile. Problema este că trăim în plină (post)modernitate şi, exceptând binecunoscutele trompete din presa laică abonate la coliva cu care-i miluiesc câţiva ierarhi, presa din România este liberă. Cu toate consecinţele de rigoare. Nu discutăm acum gradul de libertate acordat de moguli sau de alte cercuri văzute şi nevăzute. Astfel, unii ziarişti sunt credincioşi sinceri (atâta cât înţelege fiecare credinţa), alţii sunt doar toleranţi, unii sunt ignoranţi, alţii de-a dreptul ostili. Comunicatele mânioase şi inflamate ale Patriarhiei se adresează însă pauşal, cădelniţând ironii en-gros la adresa ziariştilor incomozi de parcă aceştia ar fi elevi de seminar teologic sau ţârcovnici numai buni de trimis la exersat mătănii. Tonul instituţional părintesc şi totodată imperial al Bisericii lipseşte cu desăvârşire din comunicatele Patriarhiei. Inadecvarea aceasta aduce un plus de antipatie în media laică şi, implicit, un deficit proporţional de imagine al BOR.

…Fragmente din gândurile de mai sus au apărut în rubrica subsemnatului din săptămânalul „Timpul” . Nu credeam însă să primesc aproape instantaneu două exemple care să reconfirme cele scrise:

(1) Ca urmare a dezvăluirilor făcute în presa centrală cu privire la maicile care s-au trezit cântând „Sfântă tinereţe legionară” la o mănăstire din Neamţ, Patriarhia BOR a dat un comunicat în care porneşte – de unde credeţi? – de la acuzarea unuia dintre ziariştii care au scris despre subiect! Pentru un specialist în comunicare însăşi titlul arţăgos al comunicatului   „Patriarhia Română nu este instituţie de stat” spune totul – dezvăluind nervozitatea celor care au produs materialul. Altfel se aşază faţă de subiect comunicatul Mitropoliei din Iaşi: verticalizează discuţia şi aminteşte elocvent de spiritul evanghelic, chiar dacă admonestează fără echivoc clericii aflaţi în culpă.
De altfel, comunicatul venit de la Iaşi are titlul „Misiunea creştinilor este mărturisirea, în iubire, a lui Hristos”. Parcă sună ceva mai bine, în spirit creştin – pronunţându-se ferm, dar cu inteligenţă duhovnicească într-o problemă deloc facilă, cea legată de extremismul ortodox, încă rezidual pe alocuri. Iată de ce propunem ierarhilor să procedeze la un schimb de funcţionari: cei care au produs comunicatul Mitropoliei din Iaşi să fie transferaţi la Patriarhia din Bucureşti şi invers…
(2) Colega noastră Mirela Corlăţan („Evenimentul zilei”) a primit, miercuri, o ”replică” de la acelaşi Birou de Presă al Patriarhiei BOR, o alcătuire plină de insinuări şi mizerii demnă de revista „România Mare”: (ziarista) „trădează, de fapt, pentru cine lucrează şi, mai ales, ce urmăreşte” etc. Chiar adevărat să fie, şi tot nu faci astfel de afirmaţii în numele unei instituţii publice, cu atât mai puţin de la înălţimea sacră a Bisericii!
Personal, nu sunt un fan al performanţelor colegei noastre în materie de analize pe teme creştine, însă simt nevoia să mă solidarizez cu excelenta jurnalistă de investigaţii Mirela Corlăţan în faţa autosuficienţei şi a bădărăniei emanate de o instituţie care se pretinde divino-umană. Dar, întrucât am aflat că există oameni competenţi în comunicare care pregătesc deja o carte mai amplă de studii pe această temă a „profesionalismului” comunicatelor Patriarhie BOR, mă opresc aici.

Atunci când BOR va avea o altă strategie decât cea a unei cetăţi asediate, lucrurile s-ar putea îmbuna. Un proverb arab spune astfel: singura cetate care nu poate fi asediată este o cetate fără de ziduri. Şi, Slavă Domnului, zidurile Bisericii nu sunt vizibile – ceea ce ar putea atrage exprimări publice (fie şi prin comunicatele de presă) elegante, atractive intelectual şi spiritual, impregnate de fermitate patristică, dar zâmbitoare.

Adică, indiferent de păcatele destinatarului, replici generoase întru Hristos. Problema este că prin comportamentul lumesc, prin foamea de construcţii de cărămidă, prin atitudine, unii clerici par să fi uitat de zidirea cea de Sus.

Distribuie acest articol

58 COMENTARII

  1. Mi se par foarte la obiect aceste observatii. Felicitari! Articolul este echilibrat si sper ca BOR sa tina cont de ele. Cred ca sunt multi din cei care cred cu adevarat si care isi doresc o alta atitudine a BOR fata de problemele lumii actuale.
    Eu imi doresc una in acord cu traditia noastra ortodoxa dar mai energica si in acelasi timp in spirit crestin.

    Inca o data felicitari autorului acestui articol!

  2. Increderea scade pentru ca mai peste tot se simte miros de bani, podoabe super aurite.. eu nu ma duc la biserica sa ma uit la hainele lor impopotanate, ma duc pentru acel cadru, care cica de apropiere de Dumnezeu.
    Mi-e scarba cand aud pe la tara ca se ia o gramada de bani pentru o imormantare.. unii mai necajiti sunt nevoiti sa se impumute sa-si ingroape ruda moarta. de ce?????
    Unii devin preti doar pentru ca se castiga bine.
    Pentru un acatist se ia bani. Nu am inteles la ce bun aceste acatiste si inca sa dau si bani pentru ele? E ca si cum bisrica ar fi un curier rapid al rugaciunilor? Pentru care si ea bani? Dar daca ma rog Dumnezeu nu aude? doar el vede si aude tot, nu?
    E adevarat ca am cunoscut si lacasuri si preoti care iti tranmiteau ceva, pacat ca sunt putine.

  3. Biserica a fost si inca mai este in permanenta atacata atat din exterior dar si din interior.
    Personal cred ca este nevoie de o reforma majora in sanul Biserici care adesea pacatuieste ca sa yic asa prin unii slujitori ai sai nu prin necredinta neaparat ci prin pastrarea unor vechi percepte ale Vechiului Testament si nepromovarea Legilor Noului Testament.
    Sa va dau un exemplu:
    -merge omul sa se spovedeasca caindu-se sincer pentru greselile sale si preotul sau calugarul ii da canon nu stiu cat timp refuzand sa-l impartaseasca, sa ii acorde practic iertarea Hristosului.
    De unde pana unde poate un ierarh sa dramuiasca iertarea Mantuitorului?
    Oare cand vor invata ca Legea Iubirii spune altceva?Si in acest fel unii slujitori zelosi ai Bisericii care, sa ma ierte , dar nu inteleg deloc Invatatura Hristica si Legea pentru care s-a sacrificat Iisus Hristos, reu;esc deci s[-i goneasca pe cei care incearca sa revina pe Cale.
    Doamne ajuta.
    Dumneyeu sa binecuvanteze Romania.

  4. Scade increderea in biserica, dar creste nivelul de spiritualitate. Ceea ce nu face decat sa ne bucure.

    Ca sa nu mai vorbim ca au inceput sa se inmulteasca zvonurile cum ca prietenii de pe alte planete ne vor vizita la modul oficial in curand.

    Sa vezi atunci picaj de incredere in biserica… :)

    • Tu dragule esti picat in cap si asa o sa ramai daca tot astepti prietenii de pe alte planete. Vai cata spiritualitate … esti indoctrinat de filme de doi bani si probabil ca te consideri superior celor care tu consideri ca sunt indoctrinati de niste pescari si de o carte scrisa acuma 2000 de ani. Trezeste pustiule!

  5. Armata este cvasi-inexistenta si subjugata intereselor NATO-ului, deci scaderea interesului fata de aceasta institutie are un raspuns facil si logic.
    Scaderea increderii fata de Biserica are intra-adevar un raspuns mai complex. Aspectul pe care vreau sa-l punctez este acesta: atitudinea BOR-ului fata de problemele societatii.
    Atitudinea BOR-ului este lipsita de curaj evanghelic si este prea diplomata in a-si apara propriile interese. Daca BOR-ul, in special prin persoana Patriarhului, ar lua atitudine, de exemplu, fata de CIP-uri, problema coruptiei si a somajului, fata de noul Cod al Muncii etc. altfel ar fi relatia credincios-BOR.
    Romanul, pe langa faptul ca se simte tradat de Stat, se simte abandonat si de Biserica, ceea ce il poate arunca intr-o deznadejde totala.

    • Macheavelli avea o vorba : Statele nu se tin cu litanii in mina.Asta e valabil ptr conducatori …dar ptr noi cei de rind.Am experimentat supunerea ani de zile..ca asa zicea religia cu care mama m-a crescut.Au ajuns sa-mi manince altii din traista cum spune tata.Apoi am schimbat putin foaia si am devenit mai ”razboinica” adica macar sa ripostez cind vad ceva nelalocul lui.
      Cred cu tarie ca am ajuns aici ca natie si datorita Bisercii care cultiva supunerea si intoarcerea obrazului ptr cea de a doua palma.Teoctist propovaduieste asta cu mare mindrie..supunere si piosenie…Numai asta auzi din gurile lor de ani de zile…Nimeni nu vorbeste de curaj…curaj de lua atitudine cit de cit , in limitele tale…Nu sa fii revolutionar sa te bati cu pumni in piept ptr drepturile tale …
      Oare Hristos nu a avut curaj?Stau si ma intreb ca nu prea stiu eu multe …

  6. pentru ca se desteapta lumea la cap..
    parerea mea de necunoscator e ca in 20 de ani bisericile vor fi muzee unde vor intra doar copiii in vizita cu scoala ;)

  7. De ce scade increderea in biserica? Fiindca biserca la fel ca celelalte institutii ale statului urmareste sa ia ultimul ban romanilor. Cu cat criza e mai mare cu atat foamea de bani a bisericii ortodoxe este mai mare. De exemplu la botezul din ianuarie am fost intrebat daca vreau sa achit contributia la biserica pe 2011. Ca prostul am spus ca vreau. Am fost taxat pentru o familie de doi pensionari + soacra cu 150 Ron. (Soacra a fost considerata o jumatate de familie ) . Daca punem la socoteala si cei 30 de Ron dati direct parintelui constat ca botezul a costat 180 Roni. Pana in prezent pentru suma respectiva nu am primit nici o chitanta!

  8. Religie organizata = mumbo jumbo!
    Oamenii trebuie sa invete sa gandeasca critic. Numai asa putem rezolva problemele cu care ne confruntam.
    Din fericire se pare ca oamenii ncep sa-si dea seama ca biserica nu ofera nici o solutie viabila. Cu cat o institutie religioasa este mai agresiva si incearca sa se impuna cu atat pierde mai mult. Oamenii nu sunt chiar atat de stupizi pe cat ar vrea unii sa fie.
    Ce crede fiecare e ceva intim, nu poate fi impus cu forta.

      • Da, mi-am pus si eu des intrebarea asta. Si de fapt cel putin in anii 70-80 biserica era tolerata de comunisti si cred ca nu intamplator. Cine stie, ce s-ar fi intamplat daca regimul national-comunist din Romania traia mai mult. De fapt exemple avem in Cuba sau Libia…

        • Pentru ce a fost biserica tolerata in anii 70-80? Pentru ca si comunistii aveau conceptia ca Biserica e pentru oameni prosti, inadaptati, frustrati, inculti, ca credinta va dispare odata cu trecerea generatiilor si cu progresul stiintific si social, etc etc. Eu ce raspuns pot sa-ti dau dumitale si autorului articolului? Doar unul singur si acelasi pe care l-au dat detinutii unui lagar din Uniunea Sovietica, pe cand un activist venise sa le vorbeasca despre inexistenta lui Dumnezeu:

          HRISTOS A INVIAT!

    • @Mihai, nu stiu cum se face ca intotdeauna cel care generalizeaza si „stie tot” e de o aroganta imensa? Daca nu vrei sau nu ai capacitatea sa intelegi o iota din ce inseamna crestinismul, atunci vezi-ti de treaba si lasa-ma in „prostia” mea. Ametesti acolo, citez „Ce crede fiecare e ceva intim, nu poate fi impus cu forta.” Nu zau, pai nu voi si cu comunistii vostri erati disperati sa ne dezvatati de crestinism? La cat de pervers e atacul impotriva noastra, apeluil la logica este aproape inutil.

  9. Sincer, mi se pare ca 80+% este o incredere prea mare.

    @Mem
    Nu cred ca vor deveni muzee, oamenii sunt foarte conservativi cand vine vorba de biserica :).

  10. Anul trecut, de Pasti, m-am dus la biserica din cartier (Bucuresti) sa aprind o lumanare. Am avut surpriza sa constat ca lumanarile cumparate din biserica erau inscriptionate clar cu „Arhiepiscopia Bucurestiului”, iar in locul pentru aprins lumanari trona un afis mare „Lumanarile care nu sunt cumparate din biserica vor fi scoase”.

    Pentru popi nu mai am decat o sila nesfarsita.

    • Poti sa aprinzi aceiasi lumanare acasa. Sunt convins ca are acelasi efect!
      Sunt convins ca spiritualitatea nu trebuie cautata in biserica, ci cat mai departe de ea. Eu unul gasesc ce caut pe varfuri de munte – stiu ca e doar in imaginatia mea…

  11. Nu este mai simplu sa spunem ca increderea in biserica si armata scade din cauza trecerii la cele vesnice a unor generatii de oameni „mai putin educati si informati”?

    • Da,si asta e un motiv.Dar mi se pare oribila increderea a peste 80%…..inseamna ca romanii sunt inca ff departe de civilizatie,cultura,evolutie!!

  12. Eu cred ca cel putin tendinta este normala.
    Asistam la scaderea impactului national-comunismului.
    Si armata si biserica s-au erijat (direct sau pe ascuns) in „pastratorii traditiilor romanesti”.
    In plus, oamenii confunda credinta cu popii.
    Toti avem nevoie de spiritualitate, dar diverse orientari sunt binevenite.
    Sa fim seriosi, romanii nu s-au nascut ortodoxi si nici macar crestini. Ca peste tot, orientarea religioasa s-a descis de catre conducatori in functie de interesele de moment.

    Este cazul sa invatam sa ne folosim capetele si sa lasam miturile acolo unde le este locul: in Istorie.

    Nu am vorbit de greselile evidente:
    – lipsa preocuparilor fata de tineret (v. invatamantul religios din scoli, neadaptat societatii contemporane si asteptarilor copiilor). De ce neaparat ortodox si nu studierea tuturor religiilor? Raspuns: FRICA de a scapa TURMA din mana!
    – hotiile si politica popilor, lipsa de transparenta, nerecunoasterea greselilor trecute, incapatanarea de a sustine o linie rigida
    – investitii nepotrivite (Catedrala Neamului)

  13. Nu a scazut increderea in Biserica (=credinta=religie) ci in biserica ortodoxa romana.

    Sa nu uitam si faptul ca foarte multi percep ortodoxismul ca o coordonata culturala a romanimului (de aici si povestea cu imnul maicutelor…) mai degraba decat ca o dimensiune sprituala individuala.

    Din acest motiv sondajele cu „increderea” sunt dupa mine imposibil de interpretat, deoarece institutiile puse in concurenta: biserica, armata, guvernul etc. nu sunt pe acelasi plan si prin uramre nu sunt comparabile.

    Poti de exemplu compara Guvernul, Parlamantul si justitia, ca incredere a populatiei. Dar nu poti compara Guvernul cu armata si nici armata cu biserica samd.

    Este insa adevarat ca o astfel de comparatie, desi hilara in esenta ei si complet ne-inforamtiva, starneste un val de interes de care orice gazeta are nevoie ca sa se vanda.

    Dar sa pastram proprtiile…

    • Da, acaeasta este limpede. Sunt multe aspecte pe care autorul articolelor nu le poate percepe pentru ca nu este din interiorul sistemului. Eu merg la biserica, imi iubesc parintii duhonicesti, dar cu toate acestea nu am incredere in patriarh, in foarte multi episcopi si in foarte multi preoti. Ce inseamna acesta? Ca nu am incredere in Ortodoxie? Ca nu am incredere in Biserica teandrica (umana si spirituala)? Ca nu am incredere in Biserica ca entitate juridica? Biserica insasi este o entitate greu de definit in termeni seculari. Credinciosii insisi formeaza Biserica, ca „madulare ale Trupului”. Deci cum pot eu spune ca am sau nu am incredere si in ce?

      Apropos, in ce au incredere romanii?

      • Un proverb american spune asa: „Daca mama ta zice ca e mama ta, cere-i un act de identitate, sa fii sigur”.

        De fapt, increderea este a atitudine individuala, tine de psihologie si mai putin de sociologie, pentru ca un om poate avea incredere intr-un alt om (sau dimpotriva), dar e lipsit de continut sa spui ca un om are incredere intr-o anumita institutie (in sensul latin ale cuvantului).

        Asta, pentru ca fiecare extinde experienta personala atunci cand raspunde la asemenea intrebari, sau da glas unei perceptii induse (de mass-media de exemplu).

        Desigur se poate argumetna ca un comportamnet personal fata de reprezentatntii unei institutii este rezultatul unei perceptii de natura sociala, dar nu este intotdeuana adevarat. Chiar exemplul tau demonstreaza asta: ai incredere in duhvnicul tau, dar nu in anumiti membri ai iierarhiei. Si spui ca nu stii de fapt cum sa raspunzi in cazul in care esti intrebat daca ai sau nu ai incredere in biserica, prin urmare.

        Cred ca prin asemenea rationamente trece oricine cand primeste intrebari de genul celor din sondaj si raspunde fiecare cum il taie capul, de fapt.

        Asta ca sa nu mai vorbim de contaminarea reciproca a intrebarilor samd.

        Concluzia e una: un astfel de sondaj este conceptual irelevant (adica nu tine de metoda sau de esantion, ci de conceptia sa eronata ce nu poate fi indreptata prin nici o metodologie de aplicare).

  14. Nu stiu ce este Dumnezeu , dar stiu ce nu este si aia inseamna religia cu obiceiurile si traditiile ei .
    Iar procesul acesta cu scadearea increderii se numeste evolutie .

    • Exact ce-am spus: „iar procesul acesta cu scadearea increderii se numeste evolutie” era miza ideologiei comuniste. Ceausescu ii spunea materialism dialectic si istoric, conceptie pe deplin mostenita de cercurile anticrestine si ateiste din Romania.

  15. Inca un articol anti-crestin foarte atent acoperit cu poleiala. Ce nu spuneti e ca increderea scade in primul rand pentru ca presa pune umarul si isi face bine „datoria” (à propos, fituica lui Corlatan e de o mizerie umilitoare la adresa bunului simt) si in al doilea rand pentru ca, intr-adevar, in ierarhie se perpetueaza coruptia.

  16. Glumiti da?
    In acest moment ceea ce vede tot romanul la biserica ar fi:
    -acoperirea ca sa nu zic musamalizarea actelor membrilor sai
    -biserici peste biserici in toata tara (dar noaptea de ex unde te poti ruga daca vrei? sau daca ai o problema urgenta in afara orelor de program si ai vrea sa apelezi la un preot sa disucti cu el…. )
    -mitropolia si-a facut ziduri de fortificatie ceea pt mine inseamna bani aruncati aiurea, mai ales ca zidurile sunt deja fff murdare; lipsa de bun simt, tinerea la distanta a oamenilor..
    -popi si maicute cersind la metrou, popa cu o tentativa de altar la metrou si cu casetofon cu inregistrari de sjulbe. Acuma serios, chiar nu au destul???
    -cer bani peste bani de peste tot, dar nu ii vad ajutand un amarat pe nicaieri
    -au multimi de proprietati (dar nu ar face o livada sau gradina de legume sa zicem cu care sa obtina fonduri cinstite pt autosustinere si unde sa lucreze oameni amarati contra mancare si cazare si indrumare spirituala)
    -au masini de lux – si alte prostii. Noua moda cu acoperisuri galbene, nu m-ar mira sa fie aurite sau mai stiu eu ce…
    -totala lipsa de apropiere de enoriasi: popa din parohia mea sare frecvent vizitele cu Boboteaza/ de Craciun etc. Cand vine, trece repede prin casa si asteapta sa vada ce ii dau.Dar il doare in cot daca am vreo problema sau daca ar putea sa imi zica vreo vorba buna, macar asa in zbor.
    Biserica azi (poate or fi si exceptii) s-a indepartat singurica de noi , nici nu ne mai cunoastem , de unde incredere? :)))))))

    • Cred ca vorbesti de biserica ortodoxa romana. Nu de toate cultele.

      Cred ca vorbesti de unii membrii ai clerului. Nu de institutie ca atare.

      Spre deosebire de medici, profesori etc. unde poti spune ca nu ai alternativa, nimeni nu te tine in biserica ortodoxa romana – mai sunt si altele, iar daca totusi vrei sa ramai in credinta stramoseasca, poti alege un alt duhovnic, nu trebuie sa stai lipit de cel din parohia ta.

      Nu ii apar pe preoti si nici religia contemporana. Departe de mine gandul…

      Dar ai alternative suficiente. De ce nu apelezi la ele?

      Stii, faci ca ardeleanul din bancul ala: Un ardelean gaseste o piuneza pe scaunul din compartiment, se uita la ea si zice „Noa, daca’i musai…” si se aseaza pe ea.

  17. Intrebarea spune:

    „Aveti incredere in biserica?”

    Intrebarea asta e pusa populatiei Romaniei. Populatia Romaniei consta numai vreo 70% crestini ortodocsi, din care cine stie cati or fi de fapt crestini macar…

    Ce airueala de intrebare…cat zgomot aiurea pentru prostia asta.

  18. Poate ar fi bine si biserica sa deschida un birou de reclamatii dela cetateni si plangerile sa fie vizibile pe Internet.
    Din pacate foarte multi preoti sant securisti si asta afecteaza mult imaginea si functia bisericii. Foarte probabil constructia asta enorma de lacasuri (unul la trei zile) si neretrocedarea bisericilor neortodoxe n-are nimic de aface cu nevoile cetatenilor cat sa asigure un loc de munca pentru acesti securist.
    Schimbarea corpului duhovnicesc se va schimba cu timpul insa marea mea speranta este ca se vor uni cele doua biserici surori: catolica si orthodoxa spre binele amandorura si mai ales al tarii. Asta va fi intrarea reala in spatiul Schengen.

    • Biserica Ortodoxa nu are de ce sa se uneasca cu biserica catolica din simplul motiv ca nu-i lipseste nimic. Biserica catolica s-a separat, a strambat dogme religioase si in prezent s-a departat mult chiar si fata de ce era in 1054.
      Biserica Ortodoxa este aceiasi de doua mii si ceva de ani asa cum au lasat-o Apostolii (intree timp s-a trecut la calendarul gregorian si s-a micsorat unele posturi pe la inceputul sec 20), de ce s-ar unii cu o biserica catolica in deriva spirituala???

  19. Populatia Romaniei e pe o traiectorie ireversibila spre urbanizare, cu tot ce implica asta: ascensiune economica, deschidere informationala, scaderea importantei traditiilor. BOR, in schimb, are aceleasi reflexe (pentru ca nu se poate vorbi de vreo reactie constienta) ca pe timpurile cand un popa semianalfabet predica despre foc si pucioasa in fata unor tarani flamanzi, infricosati si si mai nestiutori decat el. Si asta in fata avalansei de teleevanghelisti si misionari neoprotestanti pe de-o parte si a difuziunii lente dar sigure a materalismului stiintific pe de alta parte. Daca va continua in acest fel, in 50 de ani BOR va avea aceeasi relevanta in Romania pe care o are azi Biserica Romano-Catolica in Franta–adica egala cu zero.

  20. Răspunsul e simplu: Biserica e una, preoţii sunt alta :) Îţi pierzi încrederea-n Biserică pe măsură ce-i cunoşti mai personal pe cei care o oficiază, aşa cum îţi pierzi încrederea-n Stat pe măsură ce ai de-a face cu cei care-l reprezintă.

  21. Io cred că scade încrederea în Biserică pentru că oamenii loviţi de criza economică se roagă să aibă din nou bani. Au transferat propria lor mentalitate şpăgară, în cele nevăzute. Cu alte cuvinte, oamenii nu şi-au pierdut încrederea, ci mai degrabă răbdarea. Oamenii fac prostia să creadă că Dumnezeu e tot un funcţionar public pe care îl poţi îmbuna cu o sfeştanie, după un mic stagiu de coterie şi îmbrînceală la pupat de moaşte.

  22. BOR s-a imbatat cu putere si acum se plimba prin public ca un barbat mare, gras si agresiv, lipsit complet de civilitate si palmuind si scuipand trecatorii care reactioneaza cu indignare la acest comportament anti-social.

    Ultimii ani de activitati ale BOR arata dorinta lor pentru intoarcere in feudalism, la proprietatile vechi, la puterea veche, la ordinea veche. E destul ca romanii sa realizeazeze ce a insemnat feudalismul pe teritoriile romanesti, chiar si relativ la restul Europei, … si atunci Catedrala Mantuirii / Miturii Neamului va deveni mausoleul BOR, ca piramidele faraonilor egipteni.

  23. Trecand peste opiniile personale despre existenta lui Dumnezeu (deoarece mi se par irelevante ca argument pentru un credincios si oricum aici vorbim despre o institutie, pe cine sau ce reprezinta ea conteaza mai putin), as avea o nelamurire. La inceputul articolului scrieti ca „Ar fi păcat de Dumnezeu să nu subliniem consistenţa acţiunilor sociale existente deja în BOR, determinarea cu care fiecare episcopie a încercat să ajutoreze nevoiaşii, copii amărâţi, bătrânii nemângâiaţi, bolnavii săraci, sinistraţii etc. ”
    Ati putea va rog sa dezvoltati? De fiecare data cand citesc despre o actiune umanitara initiata de cler, acel cler nu apartine BOR ci oricarei alte confesiuni. Sa inteleg ca exista astfel de actiuni dar biserica nu se lauda cu ele? Chiar imi doresc sa stiu, va multumesc

    • Stimate domn, de ani buni – dupa ’89 si, mai ales, dupa alegerea Patriarhului Daniel – Biserica Ortodoxa Romana (BOR) aduna din ce in ce mai multe si mai consistente activitati in domeniul social: camine pentru batrani, pentru copii ai strazii, ajutoare pentru saraci, pentru bolnavi si pentru sinistrati, pentru oameni cu dizabilitati, pentru cei din inchisori etc. etc. Trebuie sa fim onesti si sa o recunoastem cu bucurie: asistam in ultimii ani la o adevarata schimbare de paradigma a BOR in relatia cu societatea. Asta presupune sa renuntam, desigur, la prejudecati si sa ne informam corect. Cine doreste amanunte, chiar daca suna cam birocratic si festivist, poate lua date concrete din bilantul pe anul 2010 amintit in articol de mai sus si care poate fi gasit pe site-ul agentiei de stiri Basilica aici: http://www.basilica.ro/ro/comunicate/bbiserica_a_raspuns_crizei_prin_mai_multa_filantropieb_2187.html

      • Sa aruncati cu vorbe si cifre e usor, sa dovediti cu fapte e mai greu. Mai aveti bafta de cativa oameni naivi si cu sulfet din BOR care chiar se mai ocupa cu aceste actiuni, si dupa aia umflati cifrele ca la congresele PCR. Doi la mana, multe din aceste proiecte „sociale” sunt o alta metoda de a mulge statul de bani, vezi asa zisele constructii de asezamante sponzorizate de stat cu mai multi bani decat costa constructia finala, dar e fapta BOR. Sa va fie rusine!

        P.S. Observ ca si BOR are postacii sai pe internet. :) Oare cat ia pe post postacul duhovnic?

  24. Poate ar fi cazul sa scada mai mult increderea in biserica.
    „Omul are nevoie de religia asa cum are pestele nevoie de bicicleta.”

  25. …dar autorul este „vrajit” de aparentele atent construite de Patriarhie. Va sfatuiesc sa patrundeti dincolo de aceasta „vraja”. Vorbiti despre „marea coruptie”, dar nu priviti spre directia potrivita. Exista fonduri europene accesate de eparhiile BOR. Cu acesti bani se construiesc sedii de facultati, centre sociale, se restaureaza biserici. Cautati sa aflati cine sunt patronii firmelor de constructii care au primit (in multe situatii prin simulacru de licitatie) contractele, cine sunt firmele de restaurare sau de consultanta. Se primesc bani publici pentru construirea de biserici sau de centre sociale. Aceeasi problema. Firme de partid sau firme controlate de apropiati ai ierarhilor se ingrasa din acesti bani. Acolo este „marea coruptie”. Jurnalistii romani sunt incapabili sa o vada. Sunt semne ca institutiile specializate ale Uniunii Europeane sunt deja iritate de modul in care se cheltuiesc banii europeni de BOR si organizatiile neguvernamentale patronate de ea. Va fi interesant de vazut sfarsitul acestei rataciri.

  26. Daca vreti, va spun eu cum a „rezolvat” ne-a Danut coruptia: toti incompetentii si escrocii fac donatii grase pentru a-si pastra functiile (exemple: protopopul Dinu Pompiliu, consilierii Gheorghe Ispas si Nicolae Crangasu). De cate ori sunt amenintati cu destituirea, vin cu caramizi consistente de bancnote. S-a ajuns la cel mai abject fanariotism in BOR.

  27. Am citit cateva articole si cu mici exceptii mai toate sunt o totala dezamagire! Auzi tu, Biserica si-a pierdut imaginea! Mah, nu am litere destul de mari ca sa scriu aici si sa priceapa odata toti cei care nu vor nici in ruptul capului sa puna mana sa citeasca un Sfant sau Evanghelia da sunt primi la judecarea ierarhilor! mah! ce treaba ai tu omule sa judeci sluga lui Hristos? ca El il ingaduie acolo, asa pacatos cum e! ca ei reflecta starea noastra! ati vrea un sinod de sfinti cand noi suntem niste avortoni ? Zicea o femeie aici ca de ce i-a dat canon? In loc sa multumeasca pentru acest canon si sa zica”vai mie pacatoasa ca sunt nevrednica si inca mic este canonul acesta(medicament) pentru tamaduirea faptelor mele celor multe rele si prea viclene!!” Si sa se dea cu capul de pamant in fata icoanei si sa-si bata pumnul cu pieptul! Alta vroia „atitudine”..sa nu mai intindem si celalalt obraz.. Ca cica Hristos era razvratit.. Deci in mintea ei e intuneric desavarsit! Valor rasturnate, intoarse pe dos, lumina e intuneric si intunericul lumina! Da-i judeca pe ierarhi! Se uita la paiul din ochiul lor ca aia de bine de rau stau in biserica si intra in ea in fiecare zi, asa pacatosi cum sunt ei, dar cine Doamne iarta-ma nu e? Se crede vreunul dintre voi mai bun decat oricare dintre acesti ierarhi? E clar ca e inselat grav de diavolul si nu are habar de universul si de legile duhovnicesti! Cititi mai copii CARTILE SFINTILOR PARINTI, VA INDEMN CAT POT DE INSISTENT,ati uitat, voi credeti din cauza mandriei ca „stiti ceva” despre acest subiect.. Nu ati fi vorbit asa niciunul daca macar ati fii pus inceput cat de cat.. Sa ne ierte Dumnezeu pe toti! Voi, Noi, enoriasii trebuie sa ne trezim si atunci si Dumnezeu ne va ridica ierarhi buni, dar sa incepem cu noi! Acea scadere de „incredere ” este indepartarea de Dumnezeu si intunecarea in valurile vietii a societatii romanesti care este acum un Iuda sau un (fiu risipitor)sa dea Domnul, asta daca ne vom intoarce la D-zeu.. Iar de cei care au scris mesajul „bineintentionat” au slujit diavolului in procent de 100 %..Insasi statsistica este inventia diavolului! David a fost aspru mustrat de Domnul cand a numarat poporul.. dar daca nu au citit Sfanta Scriptura, de unde sa stie acestea? Este rusinos urat, viclean si plin de intuneric, de necredinta si de uratenie sufleteasca ,acest articol si majoritatea mesajelor postate! Biserica e trupul lui Hristos! Nu E SINODUL!
    Doamne ajuta! I

  28. Din tonul articolului.. mai mai să cred că a ajuns la 8,1%. Cred că ar fi fost interesant de aflat diferenţa procentuală între anii 1989 şi 1995, aşa de dragul discuţiei. Pe fond, nu comunicarea defectuasă duce la scăderea încrederii în B.O.R. ci împuţinarea sfinţeniei. Procentul în sine e irelevant, atât timp cât fiecare roman ce iese de sub oblăduirea Bisericii este o tragedie în sine.

  29. Imi place f. mult articolul – pentru sinceritate, echilibru si tonul crestin. Sper ca acei in drept sa ia aminte. Alin (student teolog crestin ortodox)

  30. Biserica n-are nevoie de marketing, pentru ca-i un necesar mijlocitor spiritual – pentru multi e un adjuvant vazut al nevazutelor!
    Nu-i nevoie sa explici unui peste, ce e apa in care inoata! Doar ca – asa cum bine punctezi – pe alocuri, aceasta apa e din ce in ce mai tulburata!

  31. Pentru Mem
    Aceeasi afirmatie a facut-o Voltaire cu privire la credinta in Dumnezeu. La fix 20 de a ni de la afirmatie si-a dat duhul! :))

  32. Pentru Pistache
    Citat dintr-un document BOR gasit pe net:
    Astfel, s-a continuat acordarea de sprijin financiar si material celor aflati in dificultate, s-a intensificat activitatea in cele peste 450 de centre sociale ale Bisericii, dintre care 83 asezaminte pentru copii, 58 asezaminte pentru varstnici, 116 centre pentru asistenta familiilor si persoanelor aflate in dificultate, 7 centre pentru gazduirea victimelor violentei in familie, 2 centre pentru protectia victimelor traficului de fiinte umane si 10 centre educationale, s-au initiat noi programe sociale, s-au identificat noi posibilitati de colaborare cu diferite institutii publice sau private.
    Astea dupa 20 de ani, doar.
    Oare Pistache nu era un catel scamator in romanul Dupa 20 de ani al lui Dumas?

  33. Locuiesc la Valea – Doftanei judetul Prahova si va scriu despre nemultumirea locuitorilor din aceasta zona fata de parintele Lamba. Mentionez ca nu sunt casatorita religios cu sotul meu si pentru aceasta parintele Lamba nu ne primeste in biserica ne da afara din lacasul domnului spunandu-ne ca nu suntem casatoriti religios. Pe langa aceasta cere in biserica bani de la credinciosi si are in dotare mai multe masini scumpe luate pe spinarea credinciosilor. Nu in ultimul rand eu personal l-am asteptat cu mare nerabdare sa ne boteze de sarbatori dar domnia sa piteste crucea la spate si nu ne boteaza chiar si camera nu ne-o sfinteste pe motiv ca nu suntem cununati religios. Daca acestea sunt marile pacate ale noastre ca credinciosi ce sa mai spunem de criminali ,de hoti care merg in biserici si fac pacate mari.
    As dori ca Sfintii Patriarhi ai BISERICII ORTODOXE ROMANE sa ia in calcul cea ce sustin si sa ia masuri impotriva parintelui Lamba petru faptul ca este un om foarte hapsan si vrea sa traiasca bine pe spinarea enoriasilor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Marius Vasileanu
Marius Vasileanu
MARIUS Vasileanu este jurnalist şi profesor de istoria religiilor. Ultima carte publicată: „Recurs la generozitate. Întrebări despre limitele antropologiei creştine” (Editura Eikon, 2011).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro