luni, aprilie 15, 2024

De la 6 la 99 de ani

Minunata Carte a junglei a lui Rudyard Kipling, una dintre lecturile fundamentale ale copilăriei, rămasă ca atare în amintirea fiecăruia dintre noi poate și datorită atracției pe care povestea a exercitat-o asupra producătorilor de film ori asupra profesioniștilor benzilor desenate, ajunge sub formă de musical  pe scena încă unui Teatru din România.

După ce în 2017, am văzut o excelentă versiune scenică a poveștii, cu muzică, cu dans, cu o scenografie cuceritoare datorată lui Dragoș Buhagiar, cu foarte buni actori profesioniști, ca și cu un excelent interpret al lui Mowgli ( copilul Vladimir Socolovici), totul săvârșit la Teatrul German de Stat din Timișoara sub fermecătoarea baghetă regizorală a lui Răzvan Mazilu, iată că acum am bucuria reîntâlnirii grație spectacolului montat la Teatrul Regina Maria din Oradea de Daniel Vulcu. Spun bucuria fiindcă, după părerea mea, nu e nicidecum puțin lucru nu doar să vezi, să asiști, tu, critic, care nu mai ai de multă vreme 6 ani și mai ai nevoie de ceva bunăvoință de la Divinitate până la ajunge la 99 (între aceste limite de vârstă s-ar încadra conform realizatorilor producția trupei Arcadia a Teatrului orădean), ci să te și alături freneziei celorlaltor aproape 600 de spectator prezenți în sală. Aceștia fiind deopotrivă copii de felurite vârste, de la 2 sau 3 ani la 15-16 dacă nu chiar mai mult, părinți, bunici. Și nu e nici de ici-colea ca la aplauzele din final să îl vezi cu lacrimi în ochi, lacrimi de emoție și mulțumire pe tatăl micuțului, talentatului, implicatului interpret al lui Mowgli –Luca Bran- strigând Bravo, Luca, băiatul meu! Da, într-adevăr, bravo, Luca!

Trebuie să spun că spectacolul are dublă distribuție și că rolul Mowglie e jucat și de Rareș Roșu. Sper să am ocazia de a-l vedea și pe el.

Așadar, puiul de om Mowgli a fost găsit abandonat în jungla plină de culoare născută astfel scenic din colaborarea dintre regizor, scenograful Răzvan Chendrean, ing. Sergiu Domide (creație video) și Nagy Attila (lighting design). Abandonul este urmarea atacului unui tigru masiv, rău, veritabil profesionist și elogiator al crimei ( așa cum trebuie adus în scenă de Florian Silaghi), tigru ce plănuia să îi devore în primul rând Mama. Cu sensibilutate jucată de Mihaela Gherdan. Găsitorii, o familie de lupi (Alexandru Pop, Angela Tanko, Giorgiana Coman) îl adoptă pe micul Mowgli, lupoaica Rama devenindu-i acestuia o a doua mamă. Care da, e bună, e iubitoare, însă nu e, nu poate fi așa cum ar fi mama adevărată.

De altfel, întreg spectacolul, de la prolog la secvența de final, ambele însoțite muzical de percuționistul Cristian Szekely, se constituie și într-un omagiu adus mamei.    

În numele firescului ce trebuie să ne guverneze viața, dar și pentru a-l pune la adăpost pe micul Mowgly de atacurile repetate ale tigrului Shere Kan, pantera Bagheera și ursul Baloo- foarte bine jucați de Ciprian Ciuciu, respectiv  David Constantinescu- decid că a sosit momentul ca Mowgli să se întoarcă acolo unde îi este locul. În Satul Oamenilor.

Începe, așadar, o călătorie cu valoare inițatică, de reintegrare în firesc,  ocazie pentru Mowgli, ca și pentru spectatorii mari și mici, să descopere, cu ajutorul povestitoarei (Mirela Niță Lupu) bestiarul junglei. De la familia de elefanți (Andrei Fazecaș, Iulia Dinescu, Cosmin Petruț, Igor Lungu) la șarpele Kaa (Carina Bunea, Armanca Serac, Tudor Manea), de la familia de maimuțe (Giorgiana Coman, Iulia Dinescu, Carina Bunea, Consuela Egyed, Cosmin Petruț, Armanca Serac) în frunte cu regele lor (bine interpretata de Alexandru Rusu) la vulturii (Florian Silaghi, Andrian Locovei, Tudor Manea) parcă îmbrăcați în frac (costume: Oana Cernea). Întâlnirea lui Mowgli cu mama și cu surioara până atunci necunoscută (Sophia Vișoian) înseamnă un moment de maximă emoție a spectacolului.

Toate acestea se petrec cu dans (coregrafia e semnată de Dimény Levente, actor la Teatrul Szigligeti din localitate ce trebuie neapărat văzut în Silvia) și cântec. Regizorul spectacolului s-a văzut obligat, din motive ce țin de drepturile de autor nu întotdeauna ușor de obținut, să conserve numai o parte din  muzica celebră compusă de Richard M. Sherman, Robert M. Sherman și Terry Gikyson. I-a sărit în ajutor Dorin Griguță, de la Teatrul Municipal din Baia Mare, care a compus alte câteva bucăți  și s-a ocupat de pregătirea muzicală a actorilor.

Rezultatul de ansamblu e bun, e, cum spuneam, chiar cuceritor. Cu precizarea că în teatru există o anume distanță între cuceritor și perfect. Sunt în spectacol mici sincope, ruperi de poveste, chiar bâlbe de rostire și de text. Probabil că ele vor fi estompate pe măsura rodării montării.

Teatrul Regina Maria din Oradea; Trupa ARCADIA

CARTEA JUNGLEI

Adaptare după Rudyard Kipling

Regia: Daniel Vulcu

Asistent regie și coordonator mânuire păpuși: Florian Silaghi

Cântece originale și pregătire muzicală: Dorin Griguță

Coregrafia: Dimény Levente

Percuție: Szekely Cristian     

Decor: Răzvan Chendrean

Costume: Oana Cernea

Creație video: ing. Sergiu Domide

Lighting design: Attila Nagy

Sonorizare: Olimpiu Domide

Machiaj:  Dana Drăgoiu

Cu: Mirela Niță Lupu (Povestitor), Luca Bran (Mowgli), Ciprian Ciuciu (Bagheera), David Constantinescu (Baloo), Florin Silagrihi (Shere Kan), Carina Bunea, Armanca Serac, Tudor Manea( Șarpele Kaa), Alexandru Pop (Tatăl lup), Angela Tanko (Lupoaica Rama), Andrei Fazecaș (Colonelul Elefant Toomai), Iulia Dinescu (soția Colonelului), Consuela Egyed (Elefânțelul), Cosmin Petruț (Elefant 1), Igor Lungu (Elefant 2), Alexandru Rusu (Regele Maimuțelor), Giorgiana Coman, Iulia Dinescu, Carina Bunea, Consula Egyed, Cosmin Petruț, Armanca Serac (Maimuțe), Florian Silaghi, Andrian Locovei, Tudor Manea (Vulturi), Mihaela Gherdan (Mama), Sophia Vișoian (Fata)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro