miercuri, februarie 19, 2025

De la ”afacerea Protar” la secretele prost păzite ale NATO

Dinu, personajul principal al filmului Dosarul 631 difuzat joia trecută de TVR Cultural, excelent interpretat de Iosif Paștina, a fost olimpic la Matematică. A făcut o facultate, însă cum din Matematică nu se mai prea poate trăi astăzi, nici măcar în România educată, s-a angajat în presă. La o televiziune particulară al cărei boss, pesemne și proprietar, este un anume Sorin Popa. Un nouveau riche, prostuț cât încape, îngâmfat cu asupra de măsură, autoritar, afabil, plin de sine, masculul Alpha, versatil,  cu pretenții de mare geniu și ambiții ridicole de parvenire pe măsură, interpretat în nota-i cunoscută de Marius Florea Vizante.

Tinerel, cum se zice, cu cașul la gură, Dinu lucrează pentru moment la Secția Monden. Fapt ce nu i se potrivește defel. Ajunge printr-o întâmplare să fie trimis la Constanța spre a afla lucruri noi și cât mai multe despre urât mirositoarea afacere a închisorilor zburătoare ale CIA. Reintrată, pesemne, în actualitate. Află însă cu totul altceva, are norocul începătorului, iar ceea ce află el pune pe jar serviciile secrete. Nu doar pe cele ale României, ci și pe cele ale NATO. Care fiind prinse pe picior greșit încearcă să se scoată dând vina pe ziariști.

Nu degeaba am spus și scris mai sus că Dinu a fost cândva pasionat de Matematică. Căci, dacă în filmul regizat de Marius Th. Barna pe scenariul lui Bogdan Ficeac, s-ar fi vorbit și, de exemplu, despre Șirurile Fibonacci, am fi putut spune, fără nici cea mai mică teamă că am fi în offside, că în Dosarul 631 se vorbește despre tot și despre toate. Nu doar despre o scurgere de informații întâmplată aievea și care a pus serios sub semnul întrebării infailibilitatea serviciilor de securitate ale NATO. Ci și despre noua și vechea Securitate din România, despre relațiile subterane dintre ele, despre cât de bine o duc securiștii și torționarii de odinioară în România post-revoluționară. Acesta este cazul numiților Mihai Gândilă și Pacea, jucați ca la carte de Gheorghe Visu și de Dorel Vișan. Ca și despre tot felul de excelențe cu ocupații bizare care au limuzine negre, luxoase, iau mită, se întâlnesc la ceas de seară, beau, sparg acvarii. Nu uită să se ducă la vânătoare de mistreți. Îl joacă cu toate stereotipurile din dotare Mircea Rusu, Ovidiu Niculescu, Constantin Florescu. Vedem și generali din noile servicii secrete care, indubitabil, au un trecut și în cele vechi. Așa e și cel interpretat de Doru Ana. Ne mai lămurim încă o dată cum stă treaba cu televiziunile comerciale, cum se lucrează pe acolo (ceea ce face patronul Popa e completat de redactorul șef  Laura Mihalcea, rol în care evoluează Maria Obretin), cum una e sexul, fie el chiar pervers, și alta afacerile (povestea dintre același Popa și  Gina, adusă pe peliculă de Diana Cavallioti), cum se schimbă proprietarii din audiovizual. Avem încă o serie de sex fierbinte între Dinu și prietena lui, schimbătoarea, suspicioasa Valentina, rol în care evoluează bine tânăra actriță Diana Sar. Personajul episodic jucat de Radu Mateucă (Horia, fratele lui Dinu) ne spune cât e de stenic să trăiești departe de lumea dezlănțuită. Avem în Dosarul 631 și o muzică de film, compusă de Petru Mărgineanu. Muzică ce mie mi-a adus aminte de cea a lui  Ennio Morricone din Clanul Sicilienilor. Așa cum începutul filmului mi-a amintit  de superba Ultima oră a lui Mihail Sebastian, de afacerea Protar și de sărmanul profesor Alexandru Andronic.

Sunt extrem de multe fire în scenariul și în filmul scris de Bogdan Ficeac după o întâmplare reală consumată în 2006 și regizat de Marius Th. Barna. Sigur, așa trebuie să fie într-un film de acțiune, policier, cu o mulțime de personaje louches. Ar mai fi trebuit însă ca toate aceste fire să fie mai drastic descâlcite atât de scenarist cât și de regizor. Și să nu îl pună pe spectator în situația de a fi multă vreme la fel de confuz precum este introvertitul Dinu. Firește, mi s-ar putea replica, și nu fără temei, că atât regizorul cât și scenaristul au optat pentru ceea ce exegeții literari numesc viziunea cu personajul. Lucrurile nu stau însă  riguros astfel. Așa că scriu și certific că m-am uitat până la capăt la Dosarul 631 în primul rând pentru actorii tineri.

Și, apropo de actorii tineri. Săptămâna trecută a făcut multe valuri pe rețelele sociale filmul Teambuiding. Am scris despre el la vremea potrivită. L-am văzut la cinematograf. Un conferențiar de la Facultatea de Teatru a Universității de Arte George Enescu , după ce l-a văzut pe Netflix, și-a exprimat pe facebook îngrijorarea că în distribuția filmului ar fi cu precădere actori fără studii de specialitate. Conferențiarul nostru a dat iar cu bâta-n baltă. În Teambuilding evoluează doar actori cu diplomă. Mulți dintre ei tineri. Mulți dintre ei cu evoluții remarcabiile în spectacole de teatru anterioare. Îngrijorător e că ei sunt siliți să apară în astfel de subproducții. Și pe urmă știe universitarul nostru ce fel de studii de specialitate au avut, de pildă, mari actori precum Alexandru Giugaru sau Ilarion Ciobanu? Și fiindcă mai sus am făcut vorbire despre Clanul Sicilienilor, știe oare același domn profesor câte diplome a avut în sertare Alain Delon, de pildă?

Paradox Film cu sprijinul CNC și TVR

DOSARUL 631

Regia: Marius Th. Barna

Scenariul: Bogdan Ficeac

Producători: Marius Th. Barna, Avram Iclozan

Imaginea: Silviu Stavilă

Scenografia: Grigore Pușcaru

Costume: Carmen Pușcariu

Muzica: Petru Mărgineanu

Cu: Iosif Paștina (Dinu), Marius Florea Vizante (Sorin Popa), Diana Sar (Valentina), Mircea Rusu (Sandu Mihalache), Dorel Vișan (Pacea), Doru Ana (Misteriosul), Maria Obretin (Laura Mihalache), Diana Cavallioti (Gina), Radu Botar (Interlocutorul),  András Demeter (Geza), Gheorghe Visu (Mihai Gândilă). Mihai Vasilescu (Jurnalist), Radu Mateucă (Horia), Marius Drogeanu (Cristian Bota), Nicodim Ungureanu, Constantin Florescu, Ion Grosu, Mihai Baranga, etc

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Apropierea asta dintre “șirurile Fibonacci” si educația lui Alain Delon este fabuloasa. Se pupa perfect cu cazurile de plagiat, foarte recente. Sănătate, prosperitate si numai de bine sa auzim!

  2. De ce nu spune filmul un lucru extrem de simlu: că personajul principal, jurnalistul de investigații de la România Liberă, arestat în cauza reală, se numește Marian Garleanu????? Scenariul e scris nu întâmplător de Bogdan Ficeac, la vremea acea șeful lui Marian Gârleanu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro