luni, iunie 17, 2024

Despre educaţie în ţara care îşi ignoră morţii

Am scris săptămȃna trecută, sub impulsul indignării, un text substanţial şi amărȃt după ce am văzut înregistrarea cu profesoara de engleză umilită şi hărţuită sexual în sala de clasă. Mă bucur că am rezistat impulsului de a-l publica. Era plin de generalizări pripite şi exagerări. Azi cred că pot scrie ceva mai limpede şi mai credibil.

Voi spune de la început că nu cred că straturile complexe şi interconectate de cauzalitate de la baza unor episoade de acest fel pot fi înţelese întru totul fără a cerceta mai adȃnc, eventual cu mijloacele sociologiei. Cred că reacţiile noastre, ale indivizilor, sunt reacţii imunitare rapide, parţiale, de multe ori plauzibile, dar fără efecte durabile. E bine că reacţionăm, însă numai reacţiile noastre nu vor schimba pe termen lung lucrurile. Numai presiunea inteligentă, sistematică şi structurată asupra celor care fac politicile publice are ceva şanse de reuşită. Numai solicitările aşezate şi echilibrate vor putea viza straturile mai adȃnci ale colapsului educaţional romȃnesc. De ce suntem în aparenţă incapabili de asta e subiectul unei alte intervenţii.

În ceea ce priveşte cazul de la Pietriceaua, nu atȃt violenţa şi nesimţirea elevilor m-au tulburat, sufletul meu, de om care trăieşte dintotdeauna în Romȃnia, e obişnuit cu ele şi se străduieşte  zilnic să nu devină imun.

Cruzimea lor profundă, atrocitatea lor insuportabilă, mi s-a părut că stau în primul rȃnd în conţinutul lor secund, simbolic, mai mult decȃt în ceea ce arătau explicit.

Pentru că există ceva grotesc şi abnorm în imaginile cu profesoara care încearcă să îşi continue frazele în limba engleză în vreme ce doi băieţandri simulează violul. Ceva grotesc şi caricatural, însă profund credibil şi evocator. Privim cu toţii şi ştim că mica scenetă pseudoporno ascunde un adevăr mai adȃnc şi abia asta ni se pare insuportabil.

Adevărul acesta, simplu şi atroce, este că şcoala nu (mai) contează. E un mediu anomic şi cvasiinutil, un mediu care nu mai educă decȃt rar, excepţonal şi endemic. Asta se vede nu numai în sălile de clasă unde se înscenează acte sexuale, se scoate cuţitul sau se dă cu pumnul. Se vede şi acolo unde lucrurile sunt aparent calme şi aşezate. Chiar şi acolo unde domneşte „excelenţa”. Se vede peste tot şi în fiecare zi.

Se vede în opoziţia fermă, chiar dacă, uneori, cvasipoliticoasă, a elevilor pe care nu îi mai poţi (nu că ar fi mulţi cei care vor asta)  atrage în niciun proiect intelectual de durată. În privirile extenuate ale unor copii care fac meditaţii încă de la ciclul primar. Se vede în divorţul evident dintre ceea ce se întȃmplă în sala de clasă şi ceea ce e relevant în vieţile lor. Se vede în ostilitatea fermă şi axiomatică dintre educabili şi majoritatea profesorilor. Se vede în calitatea relaţiilor umane. Se vede în ceea ce îmi pare o rupere explicită a contractului social care îi leagă pe cei morţi, pe cei vii şi pe cei nenăscuţi.

Pentru că, într-adevăr, ceea ce deosebeşte aglomerările de indivizi de grupurile sociale este, în primul rȃnd, reţeaua invizibilă. Intersecţia seturilor de valori, patrimoniul lucrurilor care ne însufleţesc, intuiţiile cu privire la ceea ce merită şi la ceea ce nu, marile, dar mai ales micile naraţiuni privind vieţile noastre mărunte, umorul, o politeţe minimală, un minim simţ al apartenenţei, mȃndria civilizată, calitatea compromisurilor dintre noi, înţelegerea viscerală a anumitor limite morale, dispoziţia medie din societate. Toate la un loc – şi multe altele – dau textura lumii sociale şi, la limită, a realităţii. Or acesta pare a fi lucrul fundamental compromis în lumea noastră. Refuz impulsul de a scrie aceste rȃnduri sub forma unui rechizitoriu. Nu ştiu să împart vina. Mă limitez la a atrage atenţia că rezultatul malign e inevitabil precum sechelele pulmonare după o viaţă de fumat masiv. Dacă mă întrebaţi pe mine, nu există domeniu al vieţii noastre publice unde cancerul care devorează textura socială să nu se vadă. Nu există viaţă în Romȃnia fără el. Aşa cum nu există şcoală în care să nu se vadă. Oricȃt de bună, cu oricȃt de multe galoane. Cine îşi imaginează că episodul oribil de la Pietriceaua este o excepţie şi priveşte doar comunitatea şcolară de acolo refuză să vadă patologia generală a lumii noastre şi a şcolii în general.

Cred că, pentru a ne înţelege şi a face paşi eficienţi (chiar dacă timizi) spre o şcoală mai bună, trebuie să abordăm integrat şi inteligent pletora de factori care ne paralizează acum.  Şi trebuie să înţelegem şi să acceptăm public că:

Nu poţi avea o educaţie sănătoasă într-un stat în care cei care ar trebui să propună politicile publice cu efect tectonic  sunt plagiatori.

Nu poţi avea o educaţie sănătoasă acolo unde modelele publice de succes dispreţuiesc educaţia.

Nu poţi avea o educaţie de calitate acolo unde interesele de partid dau forma ultimă a oricărei legi.

Nu poţi avea educaţia pe care o visezi acolo unde nu faci nimic pentru a-i atrage şi a-i păstra  pe cei mai buni.

Acolo unde sistemul de titularizare îi protejează explict pe cei mai slabi dintre profesori.

Acolo unde este premiată doar forma şi unde cei hiperactivi sunt confundaţi permanent cu cei buni.

Acolo unde reuşita la examene este confundată cu reuşita şcolară.

Acolo unde demnitatea profesorilor a fost călcată în picioare, inclusiv, deşi nu în primul rȃnd, de ei înşişi.

Nu poţi avea educaţie de calitate acolo unde societatea e aproape în colaps moral.

Cazurile de felul celor de la Pietriceaua nu ar trebui discutate ca excepţii, ci ca simptome de fond ale lumii noastre. Ale Romȃniei anului 2023. Nimeni, absolut niciunul dintre oamenii politici nu a făcut trimitere la anomia de fond, singura care trebuie, de fapt, rezolvată. Cazurile sunt condamnate (verbal, desigur), limbajul de lemn se umflă ca pop-cornul în astfel de momente, vomfaceşivomrezolvaşisevorluamăsuris-aîntocmitocomisievaavealocoanchetă. Adică avem ce ne trebuie. Adică, staţi liniştiti la locurili voastre, asemenea cazuri sunt excepţii, noi, politicienii, avem totul sub control. Ceea ce e, fireşte, o minciună. Aveţi, desigur, de toate,  aşa cum aţi avut şi la Colectiv.

Dar matrixul trebuie întreţinut, iluzia şi neputinţa profundă trebuie hrănite cumva în populaţia care, o dată la patru sau cinci ani, votează.

Lumea romȃnească este, azi, o lume a supravieţuirii. Reacţia morală e un lux, unul care iese mereu păgubos la cel mai simplu calcul utilitarist. Costurile personale pot fi mari, efectele de ansamblu nule. Totuşi, în arsenalul moral al speciei stă posibilitatea aceasta rară, dar fascinantă, de a refuza o lume strȃmbă, indiferent de costul personal. Socrate sau Seneca ne fascinează după atȃt timp (deşi nimeni nu i-ar urma literal) tocmai pentru că sunt exponenţi exemplari ai acestui tip de reacţie care surpă cadrul îngust al utilitarismului social. Ei anulează, prin acceptarea senină a propriei morţi, orice fundament economic al deciziilor. Acceptă să moară pentru a ilustra ceva mai înalt decȃt ei. Într-un asemenea dezastru al calculului stă umanitatea noastră cea mai sclipitoare.

Atunci cȃnd întreaga lume tace, atunci cȃnd întreaga lume participă depresiv şi cinic la minciuna generală, Socrate îi pune în faţă propriul cadavru. Socrate, Seneca, Jan Palach, Liviu Babeş. Un  cadavru, trupul mort al cuiva care acum cȃteva clipe respira. Argumentul suprem, cel pe care nu te poţi face că nu-l vezi. Doar că lumea romȃnească poate. A ignorat morţii de la Colectiv, aşa cum ar fi ignorat şi cadavrul profesoarei de la „Creangă” dacă atacatorului i-ar fi reuşit crima. Acesta este, de fapt, locul în care ne aflăm. Oricȃt ar suna de melodramatic, cred că suntem realmente şi în sens propriu o societate care îşi ignoră morţii. La fel ca în „Dawn Way”, o piesă a dramaturgului rus Oleg Bogaev, în care oameni diferiţi, suficient de diverşi pentru a ilustra o întreagă societate, refuză să vadă sau să ajute un accidentat grav în mijlocul unei şosele pustii.

Voi continua să cred că, atȃt timp cȃt nu abordăm, cu înţelegere, dar şi cu fermitate, tarele noastre morale, mecanismele infernale care menţin paralizia aceasta naţională¸altminteri tare profitabilă pentru unii, nu va fi loc de mai bine. Nu pledez pentru robespierranism. Nici pentru fanatisme morale, nici pentru revoluţii. Cred că, aşa după cum spunea la un moment dat memorabil Cristian Fulaş, dacă Romȃnia ar deveni peste noapte cu totul morală şi principială s-ar închide cu totul şi nu ar mai funcţiona nimic. Cred însă că, avem fiecare în parte, puterea de a nu mai ignora cadavrele. Avem degete cu care să le arătăm şi guri cu care să vorbim despre ele. There is a crack in everything. That`s how the light gets in.

Distribuie acest articol

87 COMENTARII

  1. Ceea ce s-a intamplat acolo e urmarea fireasca a descompunerii morale din statul romanesc. Exact ca la un accident de avion au existat mai multe cauze suprapuse. In primul rand absenta educatiei din familie, cei 7/6 ani de acasa. In al doilea rand lipsa de sustinere ferma a cadrelor didactice (printre altele prin eliminarea definitiva, fara drept de apel sau recurs, din intregul invatamant de stat, a mieluseilor care se dedau la asemenea fapte). In al treilea rand, slaba calitate a unei mari parti din personal si/sau lipsa suportului psihologic.
    Anumite scoli din romania au devenit un fel de vest salbatic in care profesorii nu mai au nici un drept si nici o autoritate.
    Dar repet, cauza primara este familia. Sunt curios ce sunt si cu ce se ocupa parintii derbedeilor respectivi?

    • Aveți dreptate cu o singură excepție notabilă. 😀

      Plecați de la prezumpția că sistemul de educație de stat poate fi dres dacă profesorii incompetenți sunt dați afară fără multe nazuri și fără cale de întoarcere: Exact aici e buba. NIMIC din ceea ce e administrat de stat nu a ficționat și nici nu va funcționa vreodată, decât cel mult în regim de avarie. Întotdeauna va fi loc de contraselecție cât încape. Singurii care vor fi exoflisiți definitiv și iremediabil vor fi exact ăia care de bine de rău chiar mai făceau ceva. Vorba lui Moș Reagan: „În criza prin care trecem guvernul (statul în sensul românesc) nu e soluția. Guvernul (statul în sensul românesc) e problema.”

      https://youtu.be/6ixNPplo-SU

      Soluția pe temen lung e un învățământ privat/comunitar: Plătit din taxele locale sau din taxe de studii unde clienții, adică părinții, taie și spânzură. În situația asta se face cu adevărat selecție și încă repede. Sigur că asta asta va sacrifica educația celor ce locuiesc în zonele sărace sau care nu-și permit educație privată. Dar cel puțin îi va salva pe ceilalți în loc să-i prăpădească pe toți la grămadă…

      • Depinde ce vrem: selecție rapidă sau un nivel cât mai ridicat de civilitate?
        Selecția se realizează oricum, fiind preponderent bazată pe insușirile native ale individului supus Selecției, iar ca urmare asta ii folosește lui in primul rând. Societății abia in mod indirect. De ce am investi atunci in așa ceva? Învățământ privat se poate face și acum, nu mai trebuie încurajat prin proiecte guvernamentale.
        Cred că un nivel minim de cunoștințe mai ridicat, însoțit si de capacitatea de a le folosi cotidian, este mai folositor pentru societate, inclusiv pentru cei avuți sau talentați: infracționalitatea scăzută si gradul ridicat de ocupare a forței de munca e benefică pentru toți doar. Iar dacă problema vine din familie, atunci pentru a contracara neajunsul, societatea trebuie sa ofere o perspectivă viabilă candidaților, nu doar o diferențiere onorifică la absolvire. Sau credeți că bătaia tradiționala cu arătătorul la palmă si statul in genunchi pe coji de nuci, așa cum își închipuie dăscălimea conservatoare ca se face carte, are mai mult potențial educativ?

        • Dumneavoastră știți cel mai bine care vă sunt posibilitățile.

          Dacă aveți convingerea fermă că un lefegiu de stat, inept și corupt până-n măduva oaselor e mai competent ca dumneavoastră atunci când vine vorba de educația propriilor copii, firește că nu pot să vă contrazic. Dumneavoastră vă cunoașteți propriile limitări și capabilități mult mai bine decât le cunosc eu. Nu am avut nicio clipă intenția să vă cer să faceți ceva ce vă depășește.

          • Apreciez sinceritatea dumneavoastră: evident nu sunteți capabil a discerne ce e mai bine pentru progeniturile altora. Dar aici se termină concluziile pozitive ce decurg din comentariu.
            Nu puteți sesiza nici despre ce vorbeam, anume interesul societății in care trăiesc, iar nu cel privat al familiei mele.
            Și, se pare, nu puteți discerne nici ce e mai bun pentru odraslele dumneavoastră, plecând de la o convingere personală (profesorii sunt lefegii incompetenți) iar nu de la o realitate obiectivă. Căci, oricât de paradoxal vi s-ar părea, dumneavoastră nu căutați o concurență viguroasă pentru urmași, ci acea selecție rapidă pe care o glorificați in prima intervenție, sperând ca printr-o școlarizare exclusivistă să le asigurați un oarecare avantaj la start. Realitatea arată însă că rezultatele excepționale într-un sistem de medie scăzută (câțiva „salvați” dintre „prăpădiții la grămadă” – sunt chiar cuvintele dumneavoastră) vor fi mai puțin eficace decât rezultatele bune într-un sistem cu medie ridicată.
            Studiile PISA plasează statele dezvoltate sau cu creștere economică neîntreruptă spre vârful piramidei, ceea ce arată că perspectiva unui trai decent după absolvire este cel mai puternic factor motivațional pentru studiosi. Aceleași studii plasează SUA în urma multor țări europene cu sistem educațional de stat, ceea ce arată că u banii părinților influențează decisiv nivelul de cunoștințe al progeniturile. Până la urmă, de stat sau privat, sistemul de învățământ lucrează cu același „material” și cu aceleași „instrumente”, fiind doar în cazuri excepționale dependent de veniturile părinților. Dimpotrivă, odraslele prezidențiabililor americani arată că pot ajunge chiar escroci, iar EBA și Ioana de România nu sunt tocmai modele de succes pe care le-aș sugera noilor generații.

            • Domnu Hantzy ce ar fi să mai încercați și pe al alte mese? 😀

              Căpeteniile Europei sociale vin în mare secret să se trateze de beteșuguri la clinici și spitale americane. Pe banii contribuabilului european desigur, că doar ei sunt „speciali”. Nu se prea înghesuie să beneficieze de „binefacerile” sistemelor medicale sociale din țările lor.

              La fel cei care mai au progenituri și le trimit la studii (și desigur tot pe bani publici) la universități americane ce taxează taxe de studii de câte $70000- $100000/an.

              Ca să vă aberați online folosiți soft-uri și procesoare proiectate și produse în America. Europa nu e capabilă să producă nimic în acest domeniu. Fără ele v-ați revărsa înțelepciunea audienței de pe banca din fața blocului. 😂

              De ce oare?

              Explicația e foarte simplă: Socialismul de stat european în toate domeniile a distrus sistematic creativitatea și inventivitatea europeană. Europenii capabili fug buluc în America pentru că nu vor să scuipe sânge plătinfu-vă leafa sau pensia de stat.

              Acesta e motivul pentru care nu există mari companii tehnologice europene ci doar americane. Acesta e motivul pentru care Europa (odinioară polul de creativitate și inventivitate al lumii) nu a mai fost capabilă să inventeze nimic afară de reglementări inepte în ultimele 2-3 decenii.

              Să ne amintim doar molima din 2020. UE a descoperit atunci cu surprindere că nu poate produce nici măcar o butelie de oxigen, mânuși chirurgicale, măști și că era dependentă 100% de vaccinurile produse de americani și britanici.

            • Dar de ce vă enervați asa, Mr Svejk! Cele înșirate, chiar presupunând că ar fi toate adevărate, nu constituie premisa pentru concluzia pe care o forțați. Or fi toate componentele proiectate și executate în State, creierele au venit din toată lumea, iar utilajele de producție sunt din Europa.

              Molima din 2020 a arătat un lucru clar: EU nu dictează țărilor membre ca anume să producă. Piața liberă nu le-a cerut companiilor europene să producă pe stoc. Dacă e mai ieftin să importe decât să producă, so be it! Dumneavoastră înțeleg că susțineți intervenționismul și obligativitatea unor astfel de stocuri. E o lecție pe care UE și-o va însuși, dacă astfel va fi mai eficient. Important e să obții recolta, căci boi care ară se găsesc destui.

            • Domnu’ Hantzy,

              Dimpotrivă! Conversațiile cu dumneavoastră mă binedispun.

              Evident că ceea ce am spus e pe deplin adevărat. Dacă nu e, atunci e de datoria dumneavoastră de om integru să dovediți erorile sau neadevărurile. Nu-i așa?

              Da, a adevărat că America atrage oameni capabili de peste tot din lume. Inclusiv subsemnatul. Tocmai în asta constă măreția ei. Spre comparație amărâții ajunși riscându-și pieile peste Mediterana din Africa și le mai riscă încă odată ca să treacă Canalul Mânecii să scape in UE în UK. 😀

              Molima dovedit gradul de anchilozrare al Europei. UE nu și-a pierdut producția pentru că ar fi mai ieftine importurile din Asia și America ci pentru că propriile reglementări omoară industriile și economia în general.

              Compania pentru care lucrez nu produsese niciodată înainte echipament medical. În 2020 în mai puțin de o lună a realizat o linie de butelii de oxigen medical. Până ce am început noi să producem piața americană era deja saturată de ele. Federalii ne-au cerut să le livrăm în Germania și Olanda unde producătorii locali erau în continuare paralizați. La fel a fost cu Lockheed Martin sau GM ce au început să producă rapid în masă respiratoare mecanice (celebrele ventilatoare)ce au asigurat rapd nu numai necesarul SUA, ci o bună parte a cererii mondiale.

              Tot în vremea molimii administrație americană a cerut cercetătorilor și industriei medicale americane să realizeze un vaccin în mai puțin de un an. „Experții” UE s-au tăvălit pe jos de râs și au explicat că un vaccin se dezvoltă în 10-15 ani așa că s-au culcat pe o ureche. Industria americană l-a dezvoltat în 6 luni de la o idee vagă la producția de masă. Inclusiv UE s-a înghesuit să le cumpere.😀

              În același timp UE a lansat cu mare tam-tam realizarea „vaccinului european” de către diverse companii franceze, italiene și germane. După ce au trâmbițat succese în faza de concept s-a așternut un mucles total. Doar francezii de la Sanofi au anunțat cu juma de gură undeva pe la sfârșit de 2021 că abandonează lucrul la vaccin.

              N-au reușit nici măcar cât au putut face savanții sovietici cu Sputnik V al lor care l-a omorât pe Jirinovski. 🤣

              Azi UE se zbate într-o nouă criză. Cea a oțelului. Odată cu războiul din Ucraina, UE a descoperit cu surprindere că nu mai poate produce oțel din cauza normelor eco și că în lipsa celui din ucraina și Rusia e din nou în situația „Ce ne facem fetelor?!” 🙄 O bună parte din oricum firava producție a continentului e paralizată.

              P.S. În mod cert poluarea crâncenă produsă de oțelul realizat prin metode cvasi medievale în Rusia și Ucraina se oprea cumite la frontierele UE. 😉

      • Se vede ca nu ati fost profesor. Printre cei saraci exista multi copii care su talente, care sunt f.inteligenti. O privatizare extinsa a scolii va face sa pierdem talente. Prin urmare si scolile publice isi su rostul lor. Dar sa fie bine organizate. Sunt sigura ca dv.ati absolvit scoli publice.

        • Aici ați nimerit-o.

          Într-adevăr n-am fost profesor. Cel puțin nu în România. Însă am o oarecare treabă cu școala. Am condus construirea micului ciclotron al laboratorului de fizică al liceului construit de elevi și părinți. Țin ca voluntar ore de fizică experimentală și la școala de vară a liceului precum și ore de astronime aplicată la micul nostru observator astronomic săptămânal. Îmi place să cred că am un oarecare succes în această capacitate. Toate aceste ore sunt opționale și sunt foarte mulți copii ce participă cu entuziasm la ele. Dacă mă gândesc la profesorii pe care-i aveam eu în copilărie probabil că 90% n-ar fi putut avea niciun elev la ore dacă nu eram aduși cu arcanul.

          Am fost de mai multe ori și sunt și acum membru în comitetul director al districtului școlar din zona unde locuiesc (school board). Am fost președinte al său al său pentru cele două mandate permise. Aceasta e autoritatea supremă ce decide alocările bugetare ale școlilor, programele școlare (curriculum), calendarul școlilor, angajează și concediază profesorii, aprobă sau respinge exmatriculările definitive dintr-o anume zonă geografică, trei suburbii jumate ce forează districtul școlar. Membrii sunt aleși la fiecare doi ani din persoanele ce plătesc taxe pe proprietate în zona de acoperire a districtului.

          În mod interesant charter-ul districtului interzice sub orice formă acceptarea oricăror finanțări de stat și de asemenea nu permite ca profesorii de meserie sau absolvenții oricăror forme de educație pedagogică superioară să fie membrii în consiliu. Semnezi un affidavit (declarație pe proprie răspundere) în acest sens. Nu e nimic excepțional în asta. Majoritatea școlilor comunitare au charter-e similare. Undeva pe la vreo 75%-80% din școlile americane sunt făcute după același model. Sub 10% sunt școli, de stat și restul sunt confesionale sau private cu taxă.

          E un model de mare succes. Liceul districtului nostru a fost mereu în top 20 din SUA. Am avut de 3 ori în ultimii 20 de ani de când e înființat cei mai mulți elevi cu „perfect score ACT & SAT din țară. Majoritatea absolvenților noștrii nu au niciun fel de probleme să fie admiși la cele mai bune universități ale lumii. Avem mereu finaliști la concursurile naționale Geography Bee, Math Bee, Science Bee, NAQT, etc.

          Spre comparație, nu știu să existe nicio școală de stat care să fie în primele 500 din țară. Majoritatea livrează la abslvire anafabeți, exact ca-n România. Exemplul cel mai haios e al districtului școlar de stat din Chicago ce a consumat în 2018 (cel mai recent an pentru care am găsit cifre) $18000/elev/an față de $12300/elev/an (taxa de școlarizare a celui mai scump liceu din statul Illinois în acel an) și a reușit să livreze 80% absolvenți de liceu ce nu puteau trece testele standard de scriere, citire și aritmetică pentru școlile elementare.

          Da, am absolvit în România doar școli de stat. E exact motivul pentru care înțeleg atât de bine dezastrul educației de stat. E ca la supraviețuitorii lagărelor: Cei ce au trecut prin ele înțeleg cel mai bine magnitudinea dezastrului și desigur că dacă au un minim bun simț nu doresc ca și alții să treacă prin așa ceva.

          • Hmm, la genul de comentarii specifice lui „Josef Svejk”, ar fi fost de așteptat să fie voluntar la vreun liceu din Tiraspol.
            Dacă într-adevăr locuiește în State, mai e o speranță să se lămurească cei de acolo cu cine au de-a face.

      • După ce s-a văzut în America, cu Loteria Vizelor, probabil, „Josef Svejk” vine cu niște propuneri cel mult interesante pentru secolul în care trăim și ne zice cum un învățământ privat în care părinții taie și spânzură (la propriu chiar) e un exemplu de școală ideală, că doar așa a văzut el în America. În marea sa înțelepciune, „Josef Svejk” omite că fără a beneficia de școala de stat din România pe care o blamează ori de câte ori găsește o rețea wi-fi gratuită să se conecteze, acum nu și-ar mai fi revărsat preaplinul de spirit prin zona.

        O școală privată, conform lui „Josef Svejk”, trebuie să includă obligatoriu discursurile președinților Putin și Xi, critica Occidentului „decadent”, creaționism științific și scepticism climate change precum și o Săptămână a Urii împotriva a tot ceea ce nu este alb, creștin și heterosexual.

        • Yep.

          Îmi amintesc cu mare emoție de dascălii străluciți pe care i-am avut în țărișoara noastră.

          Învățătoarea era o zdrahoancă de o răutate și prostie ca-n povești. Noroc că știam să scriu și să citesc de acasă de pe la vreo 4-5 ani. Ne povestea cu evalvie, cu mâinile împreunate că ea nu înțelege cum de mai poate tovarășul Nicolae Ceaușescu să muncească bietul de el atât de mult. Însă i-am făcut-o și noi. Involuntar. Ne jucam cu o minge de tenis în clasă în pauză și cineva a spart geamul de la poza Tovarășului. Am aruncat sticlele și am pus poza frumos în ramă. Hârtia era lucioasă și nu se vedea lipsa sticlei. Era primăvară, geamurile erau deschise și la o adiere de vânt Tovarășul s-a închinat grațios. Toți am început să râdem. Înainte ca ea să se dumirească, a căzut zâmbitor din ramă pe catedra zdrahoancei ce a scos un muget puternic și a căzut lată. Au scos-o cu targa și au dus-o cu salvarea. În timp ce infirmierii se chinuiau s-o coboare cu targa pe scări dihania continua să bolborosească: „Tocmai mie să mi se întâmple asta! Uoooof!” Mai târziu în 2009 când mi-am văzut dosarul de la securitate am realizat că prima turnătorie din dosarul meu era a ei.

          În gimnaziu aveam la fizică și chimie un individ mic și gras ce ciupea fetele de fund. Spunea că a fost profesor prin Algeria. Cea mai mare parte a orelor ne povestea cu ochii ca broasca și plescăind din buzele despre „negrezle cu țâțe mari” de acolo. Cam așa treceau orele lui. Ceea ce nu erau așa de rău. Singura dată când am avut laborator cu el a amestecat nu știu ce într-o eprubeta ce a început să fiarbă și să arunce cu ceva noroi negru. A fost o mică explozie și fum. Omu s-a speriat și a aruncat eprubeta pe geam în curte. Cu asta s-a terminat singurul laborator de chimie din clasele I-VIII.

          La muzică îl venea pe unul ce venea cu acordeonul la ore. Se enevadin orice și arunca un pix metalic greu prion clasă. Pe o colegă mai nătăfleață ce nu s-a ferit la timp a lovit-o și cred că i-a spart arcada. În orice caz îi dăduse sângele. După o zi sau două a venit tatăl fetei la școală cu o bară metalică și l-a snopit pe muzicant bătaie în cancelarie și i-a aruncat acordeonul pe geam. Profesorii fuguiseră cut toții ca potârnichile de acolo. Prin gemul spar al cancelariei se auzeau țipete și înjurături. Eram ca la urs în jurul acordeonului spart și cu pete de sânge. Muzicantul a umblat după aia până la sfârșitul anului șchiopătând. N-am mai făcu deloc muzică. La orele lui ieșeam la fotbal. Pe ultimul trimestru ne-a dat la toți 10 din burtă. anul umător a venit profesoară de muzică o doamnă în vârstă (d-na Satin) ce făcea orele chiar atractive și ne împărțea periodic bilete gratuite la matineu la filarmonică. Dumneaei a fost una din cei 6-7 profesori pe care i-am avut în 12 ani de școală comunistă. Restul au fost doar ciurucuri sau personaje de comedie bufă.

          În liceu prin clasa a X sau a XI-a profesorul de economie, sau așa ceva, un anume Zamoyski (în pofida numelui polonez era ungur) a venit plin de plasturi și șchiopătând. Se bătuse la cârciuma Leul cu profesorul de matematică Mesaros. Zamoyski era sfrijit și o încasase bine de tot de la Mesaros care era îndesat și destul de vioi. Însă Zamoisky nu s-a lăsat așa de ușor. A venit cu întăriri de la terasa Cocoșul de Aur și l-au prins pe Mesaros tocmai când ieșea de la Leul și l-au rupt. Avea botul umflat într-o parte și un ochi vânăt pe partea ailaltă. Îi lipsea un dinte. Fiecare se lăuda la ora lui cum l-a spart pe celălalt. Distracția era totală.

          La ceva materie tehnică (nu știu exact ce era, că nu făceam oricum nimic) unul Penea sau Petrea sau așa ceva, ajuns apoi pe vremea lui Funar mare vătrar, a venit înt-o zi așa de abțiguit la oră că a aruncat catalogul pe catedră, a deschis urgent geamul și a borât așa îndelung și cu răsteli de la etajul 2 peste trecători. Ăia s-au apucat să-l înjure, iar ăsta dacă și-a mai revenit e un pic, înjura de acum și el cu abnegație și nu se dădea dus de la geam.

          La română am avut prin clasa a X-a o cucoană agramată care făcea crize de isterie. Făceam mișto de ea, o corectam și ea zbiera că suntem degenerați și că las că că o aă vedem noi că soțul ei era nu știu ce pe la comitetul județean. N-am apucat să vedem că au făcut-o ceva șefă pe la inspectoratul școlar județean. A rămas acolo până la moarte prin anii 2000 când au apărut prin ziarele din giudeț tot soiul elogi sforăitoare. Cred că voiau să-i facă statuie călare cu catalogul ub braț, sau așa ceva. 😀

          La biologie, anatomie, etc. îl avem pe unul zis „Gonococu’” care povestea cea mai mare parte a orelor sale cum a făcut el gonoree „de la o boarfă” și cât de crâncen e tratamentul. Și că „Numai de bine vă învăț bă loazelor! Feriți-vă de jagardele c-o să vă iasă pe rât!” Cam jumătate din clasă erau fete. Nu mi-e clar dacă se refere și la ele.

          Deci cam asta era imaginea școlii de stat românești din ultima decadă a lui Pingelică când cică „se făcea școală”. Am absolvit un liceu de matematică-fizică care era considerat al doilea din târg și giudeț. M-am lungit cam mult și nu mai am vreme să povestesc și despre facultatea românească de la începutul anilor 90, ce nu era cu nimic mai prejos ca învățământul liceal comunist. Ba chiar mai dihai pe alocuri, prin punctele esențiale. 😀

        • interesanta concluzie!!! De la inceput pana la sfarsit. tipica pentru un „util” care a „invatat” la …. undeva, Ai uitat de antivaxeri si teorii ale conspiratiei.

      • Nu sunt neaparat de acord cu declaratia voalata ca tot ce e de stat e neaparat groaznic…
        Dar:
        ar fi de preferat proliferarea invatamantului privat iar invatamantul de stat sa fie ceea ce trebuia sa fie din start:

        𝘶𝘯 𝘪𝘯𝘴𝘵𝘳𝘶𝘮𝘦𝘯𝘵 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘨𝘳𝘦𝘴 𝘱𝘦𝘯𝘵𝘳𝘶 𝘤𝘦𝘪 𝘤𝘢𝘳𝘦 𝘱𝘳𝘰𝘷𝘪𝘯 𝘥𝘪𝘯 𝘧𝘢𝘮𝘪𝘭𝘪𝘪 𝘴𝘢𝘳𝘢𝘤𝘦. 𝘈𝘳 𝘧𝘪 𝘵𝘳𝘦𝘣𝘶𝘪𝘵 𝘴𝘢 𝘢𝘪𝘣𝘢 𝘮𝘦𝘯𝘪𝘳𝘦𝘢 𝘥𝘦 𝘢 𝘴𝘢𝘭𝘷𝘢 𝘱𝘦𝘳𝘥𝘢𝘯𝘵𝘪𝘪 𝘪𝘯𝘦𝘷𝘪𝘵𝘢𝘣𝘪𝘭𝘪 𝘢𝘪 𝘴𝘪𝘴𝘵𝘦𝘮𝘶𝘭𝘶𝘪.

        In viziunea mea minarhista statul nu ar fi devenit cancerul monstruos de azi. Nu vorbesc de Ro, ci in general.

        • Aveți exemple din zilele noastre în care ceva ghidonat de stat e un „instrument de progres”? 😀

          Din ceea ce am văzut eu orice chestie pe care pune statul mâna devine inevitabil o cloacă de incompetență, risipă prostie și prăpăd.

          Un alt exemplu, zic eu relevant: Prin 2017-2018 Betsy DeVos secretara americană a educației a remarcat evidența: Școlile de stat proaste costă mult mai mult ca cele private bune. Și a înființat un sistem de voucher-e prin care copii săraci puteau să se înscrie la școlile private bune. Li se asigura transportul, masa rechizite, echipament sportiv, calculatoare, etc. și chiar și așa costul anual/elev era mai scăzut ca și costul /anual elev al școlilor de stat. Banii pentru voucher-e se deduceau din alocările bugetare ale școlilor de stat. Fără să se cheltuie un cent în plus.

          Sistemul a funcționat foarte bine: Aproximativ jumătate de milion de copii săraci, din cei aproape 6 milioane de elevi condamnați la școlile de stat (aproape 60 de milioane de copii învață în școli comunitare, private și confesionale) ajunseseră în 2020 să beneficieze de educație de calitate în școli private bune și să mai vadă și altceva afară de ghettourile în care se născuseră. Căpătau astfel șansa să scape din cercul vicios al sărăciei, bandelor, închisorii și abrutizării.

          Treaba asta însă a dus la apoplexie sindicatele profesorilor din școlile de stat. A început o campania disperaă împotriva d-nei DeVos. În ianuarie 2021 imediat după inaugurarea lui Biden, a cărui candidatură a fost susținută 100% de dăscălimea școlilor de stat, una din primele manevre anularea bruscă a voucher-elor. Au refuzat chiar li onorarea celor ce deja erau trimise spre decontare dinainte de inaugurarea lui Biden. Ca să se învețe minte, mama lor dă bugheji. 🙄

          Spre furia sindicatelor dăscălimii foarte multe școli private s-au oferit să le acopere copiilor săraci cheltuielile măcar pentru anul în curs și să caute soluții de sponsorizare în viitor. Însă hidra nu s-a lăsat descurajată. Administrația federală a trimis buluc IRS (fiscul) FBI,departamentul justiției și diverse alte organe federale să-i ducă pe copii cu orice preț înapoi în școlile falite de stat.

          Au fost cazuri în care au năvălit caralii cu veste antiglonț și înarmați în sălile de clasă (în general școlile private au continuat școala în persoană în cea mai mare parte a duratei amolimii) și i-au luat pe sus pe copii ce țipau să-i zvârle înapoi în ghettouri. Au fost cazuri în care copii luați în școli au fost duși și lăsați de izbeliște în stradă undeva la marginea ghettoului, pentru că caraliii nu aveau tupeul să intre mai adânc. 😀 Aici nu mai e vorba doar de risipa și prostia sistemului: e vorba deja de ticăloșie și răutate de dragul răutății.

      • Cei atrași de stafia privatizărilor nu se deosebesc în esență de cei care propovăduiesc colectivizarea, deoarece, așa cum se știe de ani de zile, extremele s-au împăcat mereu bine. Cei care vorbesc elogios de privatizarea tuturor școlilor în România și de tot felul de selecții habar nu au că o astfel de măsură ar veni cu consecințe dezastruoase și cu prăpăstii și mai mari. Nu toate școlile de stat sunt rele la fel cum nici toate școlile private nu sunt bune. Dacă se aruncă o privire la ce se mai învață pe la universitățile americane/britanice private de top se poate desființa ușor mitul privatizărilor. O altă iluzie a unora e că simplul fapt că sunt părinții unui copil le oferă automat un fel de cunoaștere universală și știu mai bine decât un profesor ce educație e cea mai bună pentru copiii lor. Nu înțeleg de ce nu își educă ei singuri copiii dacă tot știu mai bine. Sau de ce mai merg la medici cu ei în loc să-i vindece acasă, atunci când se îmbolnăvesc.
        „Dacă aveți convingerea fermă că un lefegiu de stat, inept și corupt până-n măduva oaselor e mai competent ca dumneavoastră”. Asta e o gândire în alb și negru, a fi angajat la stat înseamnă musai corupt și inept dar a fi la privat înseamnă a fi cinstit și merituos. Așa gândeau și comuniștii doar că invers.
        Unii, plecând din România și câștigând câțiva dolari prin State au rămas atât de orbiți de mirajul privatizărilor încât nu mai sunt în stare de a sesiza nuanțele și diferențele. Au sărit din lac în puț cum s-ar zice.

        • Altfel spus dumneavoastră sunteți convins că un funcționar inept și corupt, ajuns să roadă o leafă de stat cu plle și șpăgi, e mult mai competent ca dumneavoastră în privința educării copiilor dumneavoastră. 😂

          Apropos, aveți copii?

          • Fie n-ati citit fie n-ati inteles ce am scris. Am scris de unde asociați in mod necesar imaginea profesorului la o școală de stat cu descrierea facuta de dvs? Faptul că unii sunt asa nu implica in mod necesar ca toti sunt asa. Dvs dati exemplul din tinerețe și probabil de asta si imaginea pe care o aveti. Dar in Romania am avut profesori și buni si mai putini buni. Cei buni si care știau carte au fost mai multi ca ceilalti. La fel ca la universitățile si școlile private unde mai nou profesorii sunt angajați pe orice criterii dar care nu au legătură cu performantele.
            Sunt licee bune de stat în România care au in fiecare an olimpici internaționali si naționali. O bună parte din acei olimpici merg sa studieze la universități fie private fi de stat. Ei sunt deja buni înainte de a merge la o universitate privată, nu devin brusc acolo mai buni. Iar de la o universitate de stat bună nu termina chiar toti, din anul meu 13 din 50 ne-am dat licența atunci când am terminat. Restul nu cred ca si-au mai dat nici până în ziua de azi, s-a facut selectia si fara a da taticul bani la Harvard.
            Sunt copii săraci in Romania care au potențial iar astfel scoala ii ajuta sa nu ajunga ca părinții lor sau infractori. Școală de stat ii ajuta. După dvs ar trebui lăsați încolo, ca numai cei cu părinți cu bani sa faca scoala ca apoi să se drogheze pe nu stiu unde, cum fac cei mai mulți tineri de bani gata.
            N-are nicio noimă ce spuneti, vorbiti ca sa va laudati ca aveti niste bani si ati descoperit America la 500 de ani după Columb. Pot fi scoli si private si de stat, lasati-o mai moale cu fantezia privatizării totale.

            • Eu cred că am înțeles foarte bine. Se pare că dumneavoastră aveți o oarecare problemă de înțelegere. Aveți o abordare ca a lui Farfuridi: „să se revizuiască, primesc! dar să nu se schimbe nimica!” . 😀 Pe de o parte țipete disperatei că „Văleu școala românească e franjuri și produce doar analfabeți”, pe de altă parte la orice încercare de schimbare e respinsă cu furia măgarului pe care încerci să-l duci la veterinar.

              Sigur că sunt și profesori foarte buni, capabili și dedicați în învățământul românesc de stat. Chiar și eu am avut de a face cu câțiva dintre ei. Problema e că ăia proști, corupți, incapabili și distructivi sunt mult mai mulți. Sistemul de stat putred și venal îi favorizează exact pe ăștia fin urmă în defavoarea celor buni, ce sunt o specie pe cale de dispariție. E exact ca-n socialism: Economia socialistă dirijată de stat e incapabilă să producă performanță și concureze cu cea capitalistă. În locul produselor competitive și atractive generează doar rapoarte glorioase. E un adevăr brutal. Profesorii angajați pe viață cu ceva șpăguță sau relații n-au niciun interes să fie buni și probabil că nici nu pot. „Performanțele” lor nu sunt evaluate strict după niște rapoarte ce sunt drese din pix, iar clienții (părinții) nu au absolut nicio influență asupra carierelor lor. Evident că astfel lucrurile o iau la vale.

              România dă olimpici exact așa cum Africa dă fotbaliști buni cluburilor mari europene fără să existe vreo echipă africană care să valoreze ceva. Copii foarte capabili ce se depășesc pe ei înșiși și care reușesc să răzbească în pofida sistemului de educație catastrofal. Nu știu dacă e neapărat un motiv de mândrie, După cum probabil ați observat, toți acești copii foarte buni ochesc burse la licee sau universități occidentale mari și pleacă unde văd cu ochii fără să se mai uite înapoi, numai să scape din mlaștina sistemului de educație românesc.

              Exact copii săraci sunt principalele victime ale sistemului de stat. De regulă cei cu bani mai fac o meditație ceva, mai merg cumva la o școală mai bună. Banul te scoate întotdeauna din belea sub o formă sau alta. Copii săraci chiar nu au nicio șansă. În loc să asigure un sistem de burse pentru cei capabili bugetul educației se risipește in licee de stat cu scheme de personal supra umflate, cu 80% din materii inutile sau chiar dăunătoare, totul doar spre a asigura normele didactice oștirilor de dascăli. Pe lângă asta mai sunt nenumărate universități județene de valoare 0 lei 0 bani care au doar rolul de a sifona bani publici și a gâdila ifosele protipendadei locale. Gherțoiul ce abia poate să se semneze se prezintă astfel cu pipota pleznind de fudulie ca „prodecan al facultății de inteligență artificială din cadrul institutului de studii strategice europene din Buhuși”. 🙄 În asta se duc banii unei țări ce nu are nicio universitate între primele 500 ale lumii. Chiar și bulgarii au Universitatea de la Sofia în primele 5% ale lumii. Oare în locul acestui carnaval de mahala nu ar fi mai productive câteva zeci de mii de burse pentru copii cu adevărat capabili?

      • @Svejk
        Dar sunt școli private în România. De exemplu este Universitatea Spiru Haret. Dvs v-ati da copiii sau v-ati înscrie personal la o asemenea universitate?:D Sau tot la una de stat? In situatia in care ați fi aici. Iar dacă ar fi mai multe școli private, fenomenul Spiru Haret s-ar extinde și mai mult, fiecare „școală” privată de genul căutând să fenteze sistemul cu consecințe care de care mai hidoase: vor crește numărul lucrărilor plagiate, a diplomelor date unor persoane care nu stiu unde e scoala, etc. Ar trebui să ne rugam sa fie cat mai putine școli private în România, nu cât mai multe. Mai multe școli private în societatea românească inseamna mai mult plagiat, incompetenta si rușine.

        In Europa majoritatea școlilor sunt de stat si își fac bine treaba. Universitățile la fel, intra cine vrea iese cine poate, se autoselecteaza. In top 100 găsiți universități și de stat, nu doar private. Si sunt destui profesori la universitățile private care au terminat la stat, pe la universități europene. Găsiți cam la fiecare departament al universităților private cativa ;)

        • Fără îndoială că sunt puzderie de afaceri private, inclusiv școli, ce sunt simple escrocherii. Jumătatea plină a paharului e că cele slabe exploatează prostia omenească, iar cele bune produc absolvenți de calitate. Și unele și altele produc venituri la buget și nu consumă nimic. Nimeni nu vă ia bani din buzunar ca să vă înscrie odrasla la nea Spirache. În felul ăsta aveți control asupra ei.

          Însă indiferent dacă vă înscrieți acolo odrasla sau, nu statul ia parale din buzunarele contribuabililor ca să finanțeze nu mai puțin de 54 de universități (dacă am socotit corect) din care undeva între jumătate și trei sferturi sunt probabil la nivel de nea Spirache sau sau de nea Mitică Cantemir, dacă nu mai jos.

          Prăbușirea educației de stat europene se vede din faptul că de 25-30 de ani încoace Europa, odinioară focar de creativitate, nu mai poate inventa nimic. Dacă vă uitați cu atenție prin pedigree-urile căpeteniilor europene ce mai au copii o să vedeți că TOȚI sunt trimiși invariabil la studii la universități private din SUA sau UK, unde taxele de studii sunt de regulă oneroase mai ales pentru străini, iar vlăstarele „specialilor” beneficiază desigur de generoase burse ale statelor de origine. 😂

          • Domnul meu, sunt cam 34 de universități private in Romania iar dintre acestea niciuna nu figurează în primele 10. Nu stiu nici daca in primele 15 figureaza. Asta la nivel național, ca internațional nu merita sa mai discutam.
            După dvs, subt slabe si bune. Suna foarte bine in teorie, dar as vrea sa mi le nominalizați pe alea bune din Romania. Din cele 34. Ca ar trebui să fie macar una sau două care să fie peste cele mai mari universități de stat sau macar pe aproape. Ei bine, nu-i niciuna. Iar dacă vor fi 100 in loc de 34 va fi si mai rau.
            De licee private nu m-am interesat dar o pot face. Însă ceva imi spune că e chiar mai rau decat cu universitățile.
            În SUA si UK e diferit. Însă si acolo la o universitate de top mai sunt încă vreo 20 pe lângă care Spiru Haret e chiar universitate decentă.
            Motivul pentru care odraslele căpeteniilor din Romania sunt trimiși pe la studii în Anglia e unul simplu: limba engleza e cea mai accesibilă. În plus, e bine sa va uitati cam la ce universități sunt trimise aceste odrasle si cam ce fac pe urma.

            • E foarte adevărat. Nu există nicio universitate privată din România care să fie în primele din țară. Și e firesc să fie așa. Scopul unei universități românești e să fie acreditată și să ofere diplome recunoscută pe care loazele să le poată pune la dosar pentru o sinecură de stat.

              Piața nu cere nimic altceva deci evident că ele se conformează cererii de pe piață. 😂 Aici e al doilea blestem al României: Sistemul bugetar supradimensionat ce e probabil de 4-5 ori mai mare decât necesitățile țării. Principalul scop al sistemului de educație e să ofere patalamale necesare pentru dosarele bugetarilor. de acea numărul specializărilor cu utilitate e extrem de scăzut și abundă diplomele în lugu-lugu (științe politice, administrație, asistență socială, jurnalism, etc.)

              Nu mă refeream (doar) al odraslele ciocoimii românești ci la cele ale vornicirii europene. Cei ce chiar au copii îi trimit invariabil la mari universități americane sau britanice. Părinții lor le procură burse de stat ca să studieze în America sau UK la niște prețuri oneroase. Pentru un neamț, italian sau un francez limba engleză e irelevantă. Au în țările lor universități de stat mult mai vechi ca cele americane. Însă sunt toate în cădere liberă. Poate nu așa de prăbușite ce cele românești dar în orice caz merg în aceeași direcție. 😀

              Exact aceeași figură cu spitalele. După ce se luptă ca leii pentru păstrarea sistemelor de sănătate de stat în țările lor, vin în mare secret să se trateze în spitale americane private ce au pavilioane speciale cu acces restricționat, pentru astfel de mușterii „speciali”. Evident că și tratamentele ăstora ce uneori depășesc $10000/zi sau operații ce pot ajunge la sute de mii de dolari sunt plătite discret dar cu generozitate de la bugetele țârilor europene… 😂

    • OK, ii elimini din societate, le interzici accesul la formare profesionala, educatie, … etc. Si, ce faci dupa aceea cu ei ? Poate ar trebui sa reinventam sa adaptam niste institutii de genul scolilor de corectie, in sensul de formare profesionala (bazata si pe aptitudinile lor) si pe o izolare fata de societate. Poate trebuie regandite si institutiile de plasament si ar trebui investit mai mult in ele, in psihologie , … Poate vin si ceva scoli vestice, p’aici (nu numai F35 si cuirasate la mana a 5-a), … sau macar stiinta de predare. Poate vin si niscaiva profi de ai lor (cine dreaq mai vine dupa astfel de episoade !)

  2. „…mecanismele infernale care menţin paralizia aceasta naţională.. ”
    Facebook, Tik Tok, Pornhub, telefonul mobil , parintii.

  3. Asta e rezultatul „progresismului” in invatamint: TOTI copiii sa faca liceul, fara nici un fel de pedepse, exacerbarea rolului sexului (din stadiu intrauterin pina in mormint), persiflarea religiei si normelor ei sau urmarea credintei doar formal, pentru avantaje etc.
    Si e abia inceputul …

    • Asta e rezultatul unei tari care nu investeste intr-o educatie bazata pe realitate. Romania alege complicitatea cu sarlatanii de la BOR, fiindca BOR ajuta partidele mari in alegeri si uite asa, ne procopsim cu fundamentalisti ortodocsi filorusi, care sunt pregatiti sa vanda Romania Rusiei, renuntand la toate libertatile obtinute cu greu, doar pentru a crea iluzia ca o dictatura e mai buna decat o democratie.

      Religia scapata de sub control, duce la sclavie. Daca nu-ti place libertatea, du-te in Rusia, nu incerca sa transformi Romania intr-o gubernie care-si trimite propriul popor la moarte pentru gloria tzarului Putin.

      • Foarte interesant ce spuneți. 😀

        Întâmplarea face că libertatea și democrația s-au putut dezvolta de la sine exclusiv în societățile bazate pe creștinism.

        Pe de altă parte ăia care au clocit cele mai sordide tiranii și crime în masă la nivel industrial au fost și sunt cu toții anti creștini mai mult sau mai puțin fanatici. Dacă ne gândim la rece e singurul element comun ce-i unește pe islamiști, comuniști, nazițtiși restul creaturlor faine.

        Ce ziceți? Vi s-a aprins beculețul💡?

        • „Întâmplarea face că libertatea și democrația s-au putut dezvolta de la sine exclusiv în societățile bazate pe creștinism.”
          Alt sofism emanat de maIstrul care le stie pe toate,Mister S(unde-i alter ego-ul Mister H?!).O generalizare tipica.
          Libertatea a fost posibila odata CU SECULARIZAREALAICIZAREA TREPTATA societatilor vest europene;MAI ALES in tarile protestante.Pe de alta parte -ajutor tovarasesc,deh- si societatile/comunitatile si tarile protestante au cam subminat monopolul catolicismului
          Franta de ex. ca bastion al catolocismului a fost puternic zguduita de iluminism,de urmarile razboiaielor napoleoniene dupa cum Pacea de la Westfalia de la jum sec. XVII care condamna razboiul pe motive religioase a favorizat aparitia si raspindirea nationalismului de factura romantica si a romantismului,(care numai crestin nu era) in paralel cu iluminismul.(care iarasi numai crestin pur singe nu prea era)
          In schimb ortodoxia ca sistem a fost mereu o frina in calea dezvoltarii societatii dovada colosul cu picioare de lut de astazi, Rusia;mai mult decit atit,f multi CU ADEV eruditi spre deosebire de matale AU DEMONSTRAT CLAR trasaturile comune ale ideologiei comuniste cu cele esentiale fanatismului ortodox,(conceptul de „om nou”)punct.
          „Pe de altă parte ăia care au clocit cele mai sordide tiranii și crime în masă la nivel industrial au fost și sunt cu toții anti creștini mai mult sau mai puțin fanatici.”OAUU!!!
          Desigur,NUMAI anticrestinii au comis crime in masa la nivel industrial -ce convenabil-, inainte lumea era un paradis terestru in care toti traiau in pace, armonie si dragoste frateasca- crestinii in schimb nimic,adev oi ale lui D-zeu; daca indraznesti sa afirmi ca si colonialismul a avut-pe linga efecte pozitive si efecte negative,gen zeci de milioane, poate sute de milioane de victime- esti taxat automat ca fiind „neomarxist” „wookie” de catre mister s.
          Asta apropo de selectie observationala: si cei din categoria lui mister s ca si cei de extrema stinga observa doar crimele in masa ale celor din tabara adversa,ignorind cele comise de propria tabara(deh, fiecare cu tribul lui, E Wilson) adevarul fiind la mijloc; adica crime in masa au comis si unii si altii.
          Si tot ca apropo: f multe societati tribale (culmea) din America avea forme de organizare net superioara colonistilor puritani care pina la urma au invins(mai mult prin superioritate numerica si tehnologica);dar desigur ca „numai „activistii neomarxisti” afirma asta;deci tot ceea ce sustine mister s este „adevarul absolut”.!!!Toti cei care indraznesc sa-l contrazica sint „neomarxisti” „comunisti.Ce convenabil!!!
          „Dacă ne gândim la rece e singurul element comun ce-i unește pe islamiști, comuniști, nazițtiși restul creaturlor faine.”
          Alt sofism: pai multi musulmani NU urasc crestinismul mainstream;pt ei Isus este DOAR un profet(BLASFEMIE pt. crestini) surclasat de importanta profetului MOHAMED.Din contra, pe ansamblu nr crestinilor care urasc musulmanii e mult mai mare; ce sa-i faci,asta-i viata;fiecare cu tribul lui.
          Comunisti:aha,deci daca esti nemultumit de crestinismul mainstream, de dogmele lui,de asa zisele explicatii ontologice si de modul ipocrit,criminal in care se comporta multi dintre membrii diverselor biserici, secte sectuletze ale asa zisului crestinism mainstream atunci esti NEAPARAT comunist(asta daca nu esti musulmani, nazist).OAUUU ce logica „impecabila”;si clasificari infatuate generelizatoare;deh fiecare cu tribul lui.
          Mai departe: pai f multi nazisti s-au declarat aparatori ai crestinismului omului alb, astia-s nazistii „buni” dar ce sa-i faci,exista si nazistii „rai” cum sint de ex. zamolxienii la noi;ce sa-i faci, iarasi, mister s traim intr-o epoca in care fiecare crede ce-i place, dupa cum dumitale iti place iudeo-crestinismul,desi ca si alter ego-ul dumitale, mister H nu stii prea multe despre dogmele lui(aluzia de acum citeva zile la alt subiect:”si musulmanii cred in Isus si in Maria”)asa si altora le place sa creada in..altceva.S-au dus vremurile in care diferitele secte,bisericutze, culte, biserici ale iudeo-crestinismului mainstream avea monopolul;dovada ca pe internet esti ca in supermarket,monsher, fiecare isi alege spiritualitatea care-i convine, poti sa tuni si sa fulgeri cit vrei si din toti rarunchii, sa faci pe inchizitorul care apara sistemul de credinte iudeo-crestin ca tot in pierdere ramii,au cam trecut vremurile alea de aur;si NU toti care vin cu alte oferte sint „comunisti”;asta-i piata capitalista in epoca internetului, monsher,afecteaza si piata ofertelor spirituale,degeaba te agiti si te chinui sa demonstrezi ca toti aia sint comunisti;sau ma rog, musulmani sau nazisti sau reptilieni.(asta da teorie).
          Si apropo domnul omniprezent, despre bolboroseli si cultura:fiecaruia ce-i place si tot asa apropo de arogantza nemasurata:vezi ca exista in iadul ortodox de ex. un loc special pt. cei care cad in pacatul orgoliului nemasurat si al arogantzei,deci mai ai de lucrat pina la mintuirea finala.
          Succesuri si o zi buna!!!

          PS:”Dacă ne gândim la rece e singurul element comun ce-i unește pe islamiști, comuniști, nazițtiși restul creaturlor faine.”Ce sa-i faci, maIstre, Vointza Divina:pt. D-zeu era F USOR sa-i ajute pe albi sa cistige razboiul civil din Rusia si atunci poate si Rusia de astazi ar fi aratat ALTFEL MAI BINE (dar departe de societatile europene secularizate, laicizate)

          • Domnu’ vă mărturisesc că la faze asta m-ați copleșit. 😀 N-am izbutit să citesc toat poliloghia aia incoerentă fără cap și fără coadă.

            Ca să simplificăm treaba. Ce ar fi să listați civilizațiile necreștine care au putut crea de la sine societăți democratice și libere?

            1.)
            2.)
            …..

            P.S.: Japonia, Coreea de Sud și Taiwan nu se pun. Acolo democrația și libertatea au fost moșite cu forcepsul în urma ocupației militare americane sau/și a dependenței 100% de America.

          • E ceea ce au făcut TOȚI ceilalți și chiar mai eficient ca creștinii.

            Diferența e că lumea creștină a evoluat și a inventat statul democratic și libertățile individuale ce nu există nici unde altundeva în lume. Ăialalți au excelat doar în jafuri, împilare și masacre.

  4. Dar cu mortii va contrazic: politrucii si secureii lor ostracizeaza toti oamenii valorosi in timpul vietii, ca se le ridice monumente dupa ce mor.

    • Ei, si pe la noi, in timpul vietii Eminescu a fost internat la balamuc, Creanga a fost raspopit, Rebreanu a fost ostracizat ca colaborationist, Arghezi a facut inchisoare etc. dar le-am ridicat monumente postmortem.

  5. Fiecare perioada istorica are falitii ei .A gindi totul in termeni de excelenta nu este nici adevar si nici nu poate face parte din intreg .Viata nu exclude aparitia a unor astfel de fapte , (evident nu trebuie generalizate ).Cumva ,mai toata suflarea ziaristica arunca vina pe politic .Politicul nu poate face decit sa asigure minimal accesul .Politicul nu este un paznic si nici nu poate lucra decit cu cei pe care ii are la dispozitie si cu cei care doresc sa isi asume decizia .„A da din gura” fara a face mare brinza , asa cum facem noi pe SITE , este contraproductiv. .„Ai atrage si ai pastra ” , chiar daca vorbele suna bine ,este imposibil de realizat intr-o societate libera ce nu este constrinsa de nimic .Cetateanul este liber sa faca ceea ce considera ca ii este bine la nivel personal .Asta inseamna sa fii liber acolo unde statul se implica cit mai putin in ceea ce inseamna cotidianul . Se pare ca vechile obiceiuri greu ies din mintea unoro.

    • Poti sa atragi si sa pastrezi oamenii competenti, platindu-i bine si asigurandu-le conditii civilizate de trai si munca. Sa inteleg ca-ti place dictatura si crezi ca altfel nu se poate.

  6. Eu nu cred că românii își ignoră morții, mai ales dacă ne gândim la reacția extraordinară a oamenilor, in stradă, de după Colectiv. O reacție imediată in spiritul unei solidarizări civilizate. Faceți comparație cu reacția violentă, haotică a grecilor de după recentul accident feroviar.

    Nu cred nici că suntem aproape de colapsul moral. Când profetești așa-ceva poate e mai bine să încerci înainte să definești această sintagmă. Cum ar arăta colapsul moral al societății? Ce s-ar întampla in stradă, in piețe, in magazine, in instituții? Păi eu cred că v-ar fi frică și să ieșiți la buticul din colț ca să vă luați pâinea, orice tranzacție cu sume mari s-ar face sub paza unor mercenari, fetele tinere ar umbla acoperite pe față și numai însoțite de masculi din familie, nimeni nu ar mai intr-o bancă (dacă ar mai exista o asemenea instituție) neînarmat, iar atacurile armate asupra instituțiilor publice transformate in fortărețe (inclusiv școli, primării, sedii ale Poliției) vor fi la ordinea zilei, centrul orașelor va fi acaparat de gloate turbulente (cu diverse cauze de rezolvat in dauna cetățenilor obișnuiți), autostrăzile și căile ferate vor fi blocate frecvent de huligani fără nicio ocupație (și fără nicio avere, deci extrem de preocupați de averea și munca onestă a altora ce-și permit incă să dețină și să folosească mașini), instituțiile de cultură vor fi vandalizate cu supă, ouă și lipici de extremiști ai uneia dintre miile de noi morale in ascensiune, totul pe măsură ce vechea ordine morală se va prăbuși permițînd marilor tâlhari (din categoria Stalin) să prospere și să-și extindă aria de activitate in sfera publică, acolo unde vor căpăta demnități și vor jefui sub aura unei morale in vogă printre distrugătorii vechii civilizații. Și ne vor spune că tot ceea ce fac -raptul instituționalizat prin intermediul entităților de drept public uzurpate- va fi spre binele nostru, că vom fi mai fericiți fără grija și povara unor proprietăți (nu-i așa?…efemere), fără obsesia de a îngriji și iubi aproapele (care de obicei e cineva din familie, un bătrân exponent al ‘vechiului regim’), fără a fi atinși de toxicul spirit masculin al competiției ce împinge oamenii să adere la o anume ordine societală și să-și dorească o educație pentru ei și pentru copii lor ce-i va ajuta pasămite mai târziu să învingă, să reușească in viață…in dauna altuia.

    • Apropos EuNuke de r e s p e c t u l fata de Colectiv: articol de pe Contribuutors „la 2 ani, inca … 31/10/2017 At 10:05„Florea Crangus, director general Cilas CF Brasov: ,,ISU, dupa ce a luat foc nu stiu ce mizerie din Bucuresti, sufla si in iaurt. In anul 2010 s-a semnat contractul de proiectare cu firma SC Cilas CF SRL Brasov. Contractul de proiectare a costat municipalitatea 118.762 lei, cu tva inclus.” „Am vizitat noul sediu al Filarmonicii Pitesti pentru a observa neconcordantele semnalate de ISU care au trecut cu brio de avizul initial dat firmei Cilas CF din Brasov… . Firma din Brasov, care il are ca director general pe Florea Crangus, are probleme financiare, reprezentantii Primariei Pitesti sustinand chiar ca firma a intrat in procedura de insolventa si nu pot sa duca la bun sfarsit neregulile semnalate de ISU Arges.”
      Extrase din :
      Florea Proiectant S.C. CilaS CF SRL BraSOV. 4.
      Articole filtrate după dată: Miercuri, 07 Septembrie 2016
      https://www.jurnaluldearges.ro/index.php/cultura/itemlist/…/7?…
      Diese Seite übersetzen
      07.09.2016 – Firma Cilas CF din Brașov a luat de la Primăria Piteşti peste 1 … Firma din Braşov, care îl are ca director general pe Florea Crânguş, are …
      Dezvaluiri – Jurnalul de Arges
      https://www.jurnaluldearges.ro/index.php/dezvaluiri?start=350
      Firma Cilas CF din Brașov a luat de la Primăria Piteşti peste 1 miliard de lei vechi … pe Florea Crânguş, are probleme financiare, reprezentanţii Primăriei Piteşti …
      Neregula grava de proiectare: intrarea la centrala termica la Centrul …
      i-stiri.ro/neregula-grava-de-proiectare-intrarea-la-centrala-termic…
      Firma Cilas CF din Brasov a luat de la Primaria Pitesti peste 1 miliard de lei vechi … pe Florea Crangus, are probleme financiare, reprezentantii Primariei Pitesti …
      Florea Crangus – Stiri si informatii despre Florea Crangus | prima pagina
      http://www.ziarelive.ro/despre/florea_crangus.html
      Florea Crangus – Stiri si informatii despre Florea Crangus | prima pagina Ultima … Firma Cilas CF din Brașov a luat de la Primăria Piteşti peste 1 miliard de lei …”
      Si daca vrei sa stii, asta a si candidat la PRLAMENTUL RO !

  7. Toate bune și frumoase, dar autorul scapă esențialul.

    Vina e în cea mai mare măsură a profesorilor. În cei 17 ani de școală făcuți în România cred că am avut în total vreo 5-6 profesori. Și asta pentru că am fost la „școli bune” după standardele locale. Restul erau doar funcționari de stat ce se întâmpla să-și ia leafa de ministerul învățământului, pentru că nu au fost destul de agili să prindă o sinecură mai zemoasă în altă parte..

    Întregul sistem educațional românesc (programa școlară, manuale, etc. etc. etc.) are un singur scop: asigurarea normelor didactice. Totul de la grădiniță la școlile doctorale trudește în această direcție. E normal ca școala să fie atât de slabă. Elevii și studenții sunt doar niște inconveniențe la care din păcate nu se poate renunța. 😀 E de asemenea predictibil ca victimele sistemului să ajungă să-i trateze slujbașii ministerului, numiți pompos „profesori”, cu orice de la condescendență la cruzime.

    Evident că o școală slabă și lipsită de sens, gândită exclusiv ca un loc de unde o serie de oameni să ia o leafă de stat, produce pe bandă rulantă plagiatori și păcălici ce amplifică la rândul lor dezastrul. E o reacție în lanț.

    • Avand in vedere ca PSD si PNL au produs sabotori ai Educatiei precum Andronescu si Cimpeanu, precum si faptul ca Educatia primeste acum 2,18% din PIB, cand in tari normale e 6% din PIB, se demonstreaza ca PSD si PNL ne vor needucati si controlabili.

      • Nu lipsa banilor e problema. Instituțiile statului au dovedit de nenumărate ori și dincolo de orice dubiu că clocesc dezastre la fel de falnice și pe bani mulți. 😀

        Dacă educația avea mai mulți bani, în mod cert prăpădea mai mult și era poate chiar mai proastă ca azi. Cu cât bagi mai mulți bani într-o instituție de stat cu atât ea devine mai proastă. E o lege imuabilă a universului.

        Problema nu e legată de buget. Problema e legată faptul că educația e administrată exclusiv de stat, iar clienții (părinți) nu au absolut nicio influență asupra deciziilor din sistem. Iar dăscălimea face ce știe ea cel mai bine: Lasă în urmă pământul pârjolit.

        Oricât de straniu și contraintuitiv ar suna, nimic nu e mai periculos ca ceva lăsat exclusiv în ghearele „intelectualității”. ‘Telecualitatea i-a clocit pe Robespierre, Hitler, Mussolini (idolatrizat de Gabriele D’Annunzio sau Marinetti), Lenin și Stalin. Mao Țedun era un poet desăvârșit și un cunoscător rafinat al culturii chineze a ucis probabil peste 100 de milioane de chinezi (din 600 de milioane p e atunci) prin înfometare și torturi de neimaginat. La fel Ho Și Min sau Pol Pot ce a reușit frumoasa performanță de a ucide în cel mai animalic mod posibil cam 30%din populația țării sale în nici 3 anișori. Sau să ne amintim de figura luminoasă a intelectualului liberian Prince Johnson, șlefuit intelectual de profesorii de studii umaniste de la Harvard, ce l-a torturat în direct la TV în 1990 pe fostul președinte Sam Dole, legat de un scaun: I-a tăiat urechile și degetele și le mâncat rude în timp ce ăla zbiera ca din gură de șarpe. Sloganul lui electoral era „He killed my ma, he killed my pa, he gets my vote” (A ucis-o pe mama, l-a ucis pe tata și are votul meu 😀)

        • @JS
          Apropo Prince Johnson.
          Mai era si Idi Amin. Si Mobutu care era flebetea lui Ceasca.
          Dar in cazul lui Prince Johnson, poate ca:
          1. incerca o reteta de piftie est-europeana cu urechi si deshte in direct ca la emisiunile gen Masterchef.
          2. era infometat, ca canibalii (inclusiv aia europeni pur sange) e si ei oameni.
          3. Sau terminase proviziile din una din neveste prea batrana care avea carnea prea tare sau atzoasa. :))
          4. Sau poate era doar o avanpremiera esuata de la Silence of the Lambs.

    • Vedeti ce au propus acum sindicatele din invatamint si ce face ministrul; vina este in totalitate a politicului si mass-mediei, dirijata tot de politic; pe urma se da vina pe profesori, parinti etc…

      • Uimiți-mă! Ce anume au propus sindicatele alea?!

        Așa pentru cultura mea generală puteți să ne dați un exemplu de sindicat care să fi produs orice altceva afară de fraudă și prăpăd?

  8. Un text care-ți dă fiori. As adăuga la lista neputințelor noastre educaționale încă un rând: Nu poţi avea o educaţie sănătoasă într-un stat în care persoane educate pentru o anumită profesie sau disciplină invocă dreptul de a fi răsplătite special doar pentru că își fac meseria.

    • Trebuie sa va corectez ; varianta corecta este ,, Cum e tocul si pistolul ” . Turcul chiar nu are ce cauta aici . Tocul este intotdeauna dupa pistol .

  9. hmmm, putinii traitori de bun simt s au subtiat in Romania. mucegaiul necuratat la timp isi urmeaza cursul firesc. hotii si prostii pot sugruma o tara la fel de repede precum bacteriile saprofite. sa va dau citeva exemple din tari civilizate si curate : un telefon ar fi alertat politia ce ar fi intervenit in citeva minute, scursurile umane (de care ati vorbit) ar fi fost incatusate si izolate rapid. sunati militienii romani (animalele arogante si analfabete ce nu si dau fundul jos din masina decit daca e rost sa ti arda vreo amenda). cum si cind vor reactiona putorile aflate in „slujba cetateanului” ? putorile militarizate servesc politrucii ce i scot la pensie la 45 de ani nu pe dvs sau pe sarmana profesoara de engleza umilita de niste trogloditi.

    • Greșit.

      Depinde enorm de mult unde anume e școala cu pricina. În TOATE statele „civilizate și curate” (ca să vă citez mot a mot) poliția nu intră în anumite zone nici dacă pică acolo un meteorit făcut din aur cu diamante. Sunt zone unde nu au tupeul să intre nici pompierii sau ambulanțele. Ca să nu mai vorbim de un mizilic de profesor umilit sau chiar omorât. Ăsta i-a fost norocul. De ce nu și-a găsit și el altă meserie? 😁 Și între noi fie vorba, în general și-o cam merită. Dăscălimea „progresistă” a inventat și cultivat toleranța fără limite și stimularea până la absurd și chiar dincolo de el a tot soiul de zgubilitici în numele diversității & echității. Acum își înghite propria medicație până-i iese pe nas.

      Asta e. Dumnezeu nu bate cu parul și le servește exact infernul pe care l-au clocit ei înșiși. ✔️ Amin!

      • Depinde enorm de mult unde anume e școala cu pricina.
        Perfect adevarat. Si pe aici e o deosebire norma intre o scoala din Berlin, cu 70% straini si o scoala dintr-un sat din Bayern. Cea din urma aminteste mult de disciplina din scolile din vremea impuscatului, din pacate insa si aceasta e puternic ideologizata.

        Pe vremuri am incercat sa invat lb germana la o biserica, gratutit. Cursantii erau din toate colturile lumii. Era o diferenta enorma intre nivelul acestora, unii de abia stiau sa citeasca. Un arab, era de zece ani in Ge, eu doar de vreo doua luni, stia mai putin decit mine, in schimb critica masiv lb germana care i se parea ilogica si prosteasca. Era si extrem de „invaziv”. Pina m-au apucat dracii si, cu cele putine cuvinte cunoscute, i-am zis, tipind aproape, sa-si tina gura ca noi vrem sa invatam nu sa-i auzim lui prostiile. Ín scoala ritmul de invatare e la nivelul celui mai idiot din grup.

        • „in schimb critica masiv lb germana care i se parea ilogica si prosteasca.” Pai si cum critica masiv daca stia mai putina nemteasca decat dvs, pe arabeasca? Am mai auzit si eu povesti din astea, tot cu arabi, dar cand am ajuns la fata locului am constatat ca vorbesc foarte bine limba tarii in care se afla.

          • Sigur că sunt arabi ce vorbes foarte bine limba germană.

            Problema e că marea lor masă trăiește cu îndârjire la marginea societății occidentale demonstrând la scară mare fenomenul de aculturație.

            Cu excepția libanezilor creștini ce se integrează chiar bine într-o societate occidentală, restul par să fie incapabili de asta. Cei ce apar în public sunt revoltați că nu au primit una sau alta că limba și cultura țării în care au ajuns nu le priesc, etc. De parcă i-ar fi chemat cineva vreodată în lumea civilizată.

            Fazele cele mai amuzante sunt în Israel: Pe de o parte zbiară cu toții că vor să facă de petrecanie statului israelit, că evreii sunt lași, ticăloși, proști sadici, etc. Pe de altă parte nu există șmecherie la care să nu recurgă (căsătorie, adopție, orice) în speranța obținerii mutl râvnitei cetățenii israeliene. 🙄

            • Cetatenii israelieni de origine araba sunt in mare majoritate bine integrati. Unii sunt doctori care sunt cel putin la acelasi nivel intelectual, deontologic si profesional cu cei israelieni evrei.
              Unul dintre judecatorii de la Curtea Suprema este israelian-arab.
              Diversionistii KGB finantati direct de la Moscova sau din Europa sau proximitate (Siria, Irak, Iran, Saudia ) au alimentat ideea OEP-ului.
              .
              Vrem sa nu, sunt urmasii verisorilor nostri. Din Hagar-sclava lui Abraham care a dat bastardul Ishmael inainte de a aparut Itzik (Isac). Chestiune de mostenire multi-milenara si note de plata neachitate.

              Acordurile de la Camp David erau pentru o confederatie cu palestinienii.
              Dar nici Iordania, nici Egiptul nu mai vor responsabilitate pentru palestinieni.

  10. Da, sunt niste situatii urate in invatamant. Asta pentru ca a devenit obligatoriu pana la clasa xii, neintelegandu-se ca dincolo de scris si socotit scoala este pentru elite si nu pentru toti. Locul baietilor din acel sat uitat din Prahova era la coada vacii si nu la lectia de engleza. Insa concluziule autorului sunt exagerate , daca nu penibile.

  11. Romanii au in 2023 o tara atat de ticaloasa, cu un popor atat de ticalos, incat e greu de crezut ca vor mai iesi vreodata din aceasta mocirla. Mi-a placut foarte mult argumentul oricarui sacrificiu, doar pentru a evita complicitatea cu tara asta ticaloasa. Imi place acest argument foarte mult pentru ca aproape nimeni nu apeleaza la el si majoritatea romanilor e multumita sa fie complice cu mafia de stat, pentru un castig minuscul.

    • Păi și atunci de vă mai pierdeți vremea pe acolo?! 😁

      Îmi amintiți o diatribă similară a unui fost coleg de liceu, absolvent de medicină veterinară, pe care după ce l-a băgat tăticu’ său profesor suplinitor la ceva liceu industrial, a ajuns cel mai probabil prin calitățile sale native funcționar la regia de apă și acum tânjea cu ochii sticlind după după ceva zemos bine de tot la Romgaz, sau ca plan B avea mari speranțe la jandarmerie. 😀

      Vorbea și ăsta cu atâta avânt de descompunerea morală a României și scârba provocată de micimea românească care l-a persecutat sistematic, că mai că-ți venea să-l crezi. I-am sugerat să intre-n grevă și să refuze cu demnitate mărunțișul ăla înjositor cu care îl ofensează lunar pigmeii. S-a bășicat rău de tot și a plecat din cârciumă fără să plătească consumația. De atunci nu l-am mai văzut la niciuna din vizitele mele în țară, deci nu știu dacă azi își apără demnitatea ca găzar sau ca jăndar.

      Dumneavoastră tot pe la deconcentrate? 😂

  12. Foarte bun eseu, arata dupa 33 de ani unde se afla societatea romaneasca ca substanta si moralitate. Nu profesorii sunt de vina ci sistemul de selectie din toate domeniile- politica, justitie, armata, politie, prefecturi, primarii, scoli, spitale, aministratii blocuri, firme mai mari ori mai mici. Adica aproape totul pe legislatie proasta, spirit de gasca, interese individuale, coruptie, nepotism, hotie marunta ori mare. Romania trebuie resetata din temelie, de la o noua constitutie, o alta organizare teritoriala, la toata legislatia si mediul de afaceri. Dar cine sa o faca?!!!

      • Se vede ca nivelul dv cultural este discutabil. Si dv.ati facut scoala in comunism si vad ca va merge bine in SUA. De reforma lui Spiru Haret, ati auzit ?!!! Legionarii nu au facut legi ci au impus un nivel de dictatura. In afara de atacuri la persoana, mai stiti si altceva mai bun?!!!

        • Așa o fi dacă ziceți dumneavoastră. 😂

          Am făcut într-adevăr 12 ani și jumătate de școală în comunism dar asta nu a fost de natură să mă ajute în America. Chiuleam oricum grupir la liceu. Ca să respectăm adevărul istoric trebuie să spun că am reușit să mă descurc binișor în America chiar dacă aveam handicapul sever al unei educațiii catastrofale în România comunistă & post comunistă.

          Ceea ce nu înțelegeți dumneavoastră e că reformele lui Haret erau ceva binevenit în România de acum 150 de ani, abia ieșită din era fanariotă și cu 70%-80% din populație analfabetă. Nu e cava aplicabil azi. Dacă Haret sau Maiorescu ar fi trăit azi, cei ca dumneavoastră le-ar fi sărit la jugulară că distrug educația naționala atât de bine întocmită de cheferistul Dej & cizmarul Pingelică. 😂

          Sunteți comunistă sau legionară de vă atacați așa de de tare la atingerea celor două regimuri faine? Să înțeleg că orice referire la ele o considerați „atac la persoană”? 😁

          • Gresita concluzie! Pe legionari nu i-am apucat iar sc.gen si liceul le am facut avand 2/3 profesori care au fost dati afara din facultati de catre regimul comunist si erau toba de carte si educati cu adevarat, iar propaganda de partid aproape ca nici nu exista. Asa ca mai usor cu invectivele gratuite ca o sa cer sa nu mai fiti acceptat pe acest blog. Nu toate scolile su fost identice in Bucuresti. Cert este ca dv nu v-ati omorat dupa carte si in mare descurcareala a fost abc vietii.

  13. Observam cumva, cu stupoare, nestinta existentei unor legi ce trebuiesc implementate de Romania ca parte a PNRR . Exista deja o noua lege a Invatamintului adaptata la cerintele momentului si care contine si o anume analiza a viitorului .Legile teritorial – administrative , cele ce tin de legile pensiilor ,ca un intreg sau legile ce permit vinzarea activelor statele neperformante ca si cele ale salarizarii au termene precise de redactare si de punere in practica curenta .PNRR obliga Romania nu numai la a folosi banii spre dezvoltare ci si la a implementa toate aceste legi devenite obligatorii .

    • Chiar credeti in ce afirmati?!! Va asigur ca dupa anul 2024 vom avea o alta legea a invatamantului. In Ro se fac legile dupa ciclurile guvernamentale si nu dupa cerintele reale. Iar PNRR va pierde teren tot mai mult.

  14. Dle profesor D. Căstăian, iată câteva considerații la textului dvs. După o analiză eficientă a relației dintre contractul părinți-instituții-profesori-elevi din învățământ și contractul social în sens larg, care argumentează convingător imposibilitatea de a îmbunătăți pe primul fără a interveni în al doilea, concluzionați că o soluție ar putea fi reacția individuală, „trezirea” ontologică a fiecăruia dintre noi pentru a rupe lanțul inerțial. Propuneți modelul sacrificial Socrate-Seneca drept catalizator al unei reacții in extremis în fața dezastrului sufletesc în care ne zbatem. Până aici sunt, precum un soldat anonim, înregimentat în raționamentul dvs. și gata de marș. Ceea ce lipsește însă acestui pluton este – dacă mi se permite analogia – sergentul. Și cum limita, cel puțin pentru mine, a modelului Socrate, este că acesta produce soluții individuale, a căror efecte practice sunt în bună măsură frânate de dispariția fizică a liderului, mă gândesc că pentru a ataca eficient chestiunea anomiei societare ar fi nevoie de modelul ‘civil disobedience’ al lui Thoreau, care, deși pleacă tot de la afirmarea principiului libertății, ține liderul în viață. Urmarea firească a acționării conștiinței civile de tip Thoreau (și alții) este, nu numai teoretic, dinamizarea comunităților, tractate de exemplul viu al unor indivizi care-și asumă libertățile și responsabilitățile ce decurg din ele. Putem identifica în dvs. înșivă, ca și în alții, e drept, puțini, rolul de dinam social la care mă refer aici; deși chestiunea efectului în societatea noastră rămâne, și deși ne putem declara mai degrabă sceptici asupra succesului unei schimbări majore pe termen scurt, rămâne la fel de adevărat că activismul civic și politic animate ideologic și cu proiecte asumată pe termen lung, reprezintă unica posibilitate ontologică și chiar și practică de (supra)viețuire în societatea noastră actuală.
    Să închei. Ceea ce ‘reproșez’ textului dvs. este că el indică în multe direcții, mai puțin în direcția în care autorul său merge deja, și o face spre binele cetății, de ani buni de-acum.
    Un cald salut de la Iași, A.C.

    • Nu trebuie să vă frământați atâta! Vă asigur că sergenții se găsesc întotdeauna buluc. Dacă puneți sergenții disponibili pe piață stivuiți cu grijă, se poate face din ei ditai barajul falnic pe Bahlui sau chiar pe Prut. Char și eu am fost sergent la regimentul 60, batalionul TR. Deci vă pot oferi oricând consultanță de specialitate la prețuri rezonabile.😂

      Mă tem însă că va fi însă un pic mai dificil să găsiți suficienți pifani pentru a completa efectivele plutonului ăla la arma kamikaze pe care îl visați.

  15. Problema sacrificiului individual va fi tratata romaneste: i-a uita-l si pe prostul ala ce a facut si nu a rezova nimic.
    Solutia este coagularea civica, dar aceasta va fi imediat parazitata in scop politic.
    Exemplele sunt nenumarate, de la Romania Mare devenita PRM pana la USB devenita partidul USR.
    Statul nu se misca fara actiuni civice, iar astea multe dintre ele sunt anexe ONG-iste ale unor interese de partid. Cei care fac bine benevol, ajung sa fie indepartati sau inlocuiti imediat ce apuca sa aiba un minim de notorietate.
    Existau si inainte de caderea lui Ceausescu asemenea faze in scoala, insa incidentele nu ajungeau publice, eu stiu unele si s-au terminat cu cate o mutare de la un liceu la altul sau in acelasi liceu unde nu preda acea profesoara. Tin minte ca in anul 1 la facultate (1991) un coleg a pocnit-o pe profesoara de desen tehnic ca nu voia sa-l treaca. Nu s-a intamplat nimic, a primit un 5 si gata.
    Solutia dupa 30 de ani: nimeni nu mai are incredere ca este posibila schimbarea brusca, aceasta vine doar urmare a aparitiei unei lebede negre, lebada alba este improbabila pentru ca s-au pus atatea sperante in ea incat pana si speranta a murit.

    • Am intrebat-o pe Dna Dancila si m-a lamurit ca sunteti un mare iubitor de balet…asa ca orchestrez urmatoarea coreografie scenarizata cu reducere la absurd si qed:
      – daca reducem problema la lebada alba vs lebada neagra, atunci il intrebam pe Domnul Ceaikovski ce solutie economico-sociala trebuie aplicata, si ne va raspunde foarte probabil ca tarul ar trebui sa investeasca mai mult in cultura, si secundar educatie ca sa fie mai multi spectatori in stare s-o aprecieze.
      – daca insa Dl Ceaikovski intreaba prietenii Tolstoi si Dostoievski ce e de facut, probabil ca i-ar sustine ideea ca lebedele albe sunt de fapt normativul unei societati normale, cu spirit civic, etica si meritocratie, insa atunci cand se manjesc cu noroi lebadoiul negru (Mr Lebed?) devine noul ideal (am scris lebadoi in spiritul vremurilor in care posibilitatea personajelor non-binare este o realitate de care trebuie sa tinem cont)…

      • @Traian
        Cred ca nu ati aflat de intrebarea de pe vremuri de la Radio Erevan:
        Este adevarat ca Piotr Ilici Ceaikovski a fost homosexual?
        Este adevarat, dar nu pentru asta il iubim si il stimam.
        :))

      • Daca le-ar fi de folos fara nici o problema.
        In SUA exista „inchisori” pt tinerii cu probleme in care parintii volutar ii baga peste weekend, sa vada ce inseama daca o iei pe calea gresita.
        Mai si platesc pt acest serviciu.

        • „Daca le-ar fi de folos (…)” deci! Mai sus nu puneati conditia asta: parea a fi o solutie universala in „rezolvarea problemei”.
          Nu-i bai, va inteleg si accept subiectivitatea, dar tocmai in asta statea clou-ul intrabarii mele.

      • Odraslele trebuie trimise intr-o unitate de invatamint unde studiul , cazarea si masa sa fie gratis . Ba studiul sa fie …..optional . Totutl pe banii altora , nicidecum ai parintilor . In plus ; liber la fumat , la alcool , la drogat , la prostitutie , ….. A ! Cit pe ce sa uit ; internet wi-fi gratis …..

  16. Daca un parinte nu a reusit sa isi educe copilul si doreste binele copilului sau il va trimite ls o scoala cu regim mai cazon. Altfel va deveni o paria al societatii. Dar putini sunt realisti si isi supraevalueaza progeniturile.

  17. „Cred însă că, avem fiecare în parte, puterea de a nu mai ignora cadavrele.”

    ca momentan scoala inca nu este capabila sa fie atractiva, momentan asta este, dar nu e asta crima, ca nu scoala ghetto-izeaza societatea;
    in raport cu cateva zeci de ani in urma, perceptia mea este ca strazile si cartierele sunt chiar mai sigure acum, desi autoritatile nu au nici un merit, ba poate dimpotriva;
    poate ma amagesc, dar imi place sa cred ca in timp educatia chiar a cumulat efecte pozitive

    • Și eu am aceeași impresie.

      Diferența e că în vremea Cizmarului era mucles total în timp cea azi circul face deliciul mediei cu multe poze și text firave.

    • ”strazile si cartierele sunt chiar mai sigure acum, desi autoritatile nu au nici un merit, ba poate dimpotriva;
      poate ma amagesc, dar imi place sa cred ca in timp educatia chiar a cumulat efecte pozitive”

      Prima aserțiune e valabilă, am remarcat același lucru în vizitele în RO, dar cauza e cu totul alta, n-are legătură cu educația: când la Sheffield au loc încăierări între grupuri de români conlocuitori, fiecare lăudându-se ”al cui e”, acelea sunt exact încăierările care ar fi avut loc la Craiova și Strehaia, că de-acolo veniseră clanurile respective.

      Când la Manchester, alți români conlocuitori se apucă să ceară taxă de protecție de la micii comercianți, acele taxe de protecție ar fi fost cerute tot la Craiova și Strehaia, în alte condiții. Spre ghinionul lor, respectivii români conlocuitori nu știau că ordinea în Manchester este asigurată de clanurile irlandeze. Unii dintre cei care cereau taxe de protecție au dispărut după o săptămână și nu i-a mai găsit nimeni, niciodată.

      De asta e liniște în România, nu datorită educației 😀

        • Au deschis deja. Aduc migranți cu TIR-ul în UK. Cât timp circulă pe continent, șoferii sunt români. Irlandezii îi preiau doar după debarcarea de pe feribot.

      • @Harald
        generatia actuala e cea care conteaza;
        acolo unde nu putem sa asiguram adolescentilor acces la venituri si divertisment, probabil ca ne salveaza internetul, retelele de socializare si jocurile video; insa absolventii fara surse de venit sunt mai expusi la tentatiile lumii interlope

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Doru Valentin Căstăian
Doru Valentin Căstăian
Profesor, publicist, traducator, doctor in filosofie (Universitatea de Vest Timisoara), realizator de scenarii pentru softuri educationale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro