marți, aprilie 29, 2025

Din nou, prin Teatrele din țară

1.Marivaux Show

Scena românească nu stă prea bine la capitolul Marivaux. Piesele altminteri celebrului autor francez care nu a fost doar dramaturg, ci și romancier (La vie de Marianne) se joacă rar și cu rezultate mai degrabă aproximative. Totuși, spectatorii ceva mai în vârstă încă își mai amintesc la superlativ de Jocul dragostei și al întâmplării, spectacol pus în scenă în 1973 la Teatrul Național din Cluj de regretatul, de miticul Aureliu Manea. Revenit periodic în țară după exilul său parizian, Alexandru Colpacci a montat Încercarea la Teatrul Sică Alexandrescu din Brașov și un spectacol cu titlul Între două femei la trupa Tompa Miklós a Naționalului din Târgu Mureș. Or, adevăratul titlu al acestei Între două femei este în franceză La Fausse Suivante și în dulcea limbă românească Falsa servitoare.

E însă cum nu se poate mai adevărat că în cea mai recentă traducere a acestei comedii de intrigă datorată lui Adrian Nicolae limba românească nu este întotdeauna chiar foarte dulce, apar în ea și cuvinte nițeluș mai pipărate, iar spectacolul montat de Alexandru Mâzgăreanu la Teatrul Maria Filottti din Brăila înseamnă un conspect scenic esențializat și zdravăn adaptat al piesei.

Povestea din Falsa servitoare se consumă într-un timp foarte apropiat de zilele noastre. Costumele create de Andreea Săndulescu sunt realizate în totalitate din materiale de culoare roșie. Păstrând totuși câte ceva din specificul costumelor de epocă. Aceasta se vede în pălăriile din deghizările Cavalerului, ori în rochiile elegante ale Contesei pe care interpreta personajului,  actrița Corina Borș, știe să le poarte așa cum trebuie. Cu eleganță și distincție.

 În spațiul scenic tapetat în verde îl vedem mai întâi pe Lelio care se prezintă singur  ajutat de celebrul șlagăr Only You (în timpul reprezentației vor mai exista încă două sau trei astfel de momente la fel de bine susținute vocal de titularul rolului, neobositul, inventivul Ciprian Chiricheș) după care vor apărea rând pe rând toate celelalte personaje. Mai sus menționata Contesă, mai sus amintitul Cavaler cu bune nuanțe și multă energie jucat în travesti de Blanca Doba, servitorii Arlequin și Frontin cărora le conferă consistență Adelin Ilie și Adrian Ștefan și super-inventivul la toate nivelurile (limbaj, acțiune, năzdrăvănii,beții, furturi, păcăleli boacăne cu nemiluita) Trivelin, excelent jucat de Emilian Oprea.

Alexandru Mâzgăreanu a înțeles de la bun început și a înțeles bine că La Fausse Suivante este scrierea unui Marivaux îndatorat commediei dell’arte. Că în Falsa Servitoare nu prea e vorba despre ceea exegeții au numit la surprise de l’amour care reprezintă principala marcă de identificare a marivaudage-ului, așa cum apare el în alte piese precum La Surprise de l’amour, La Double Inconstance, La Seconde Surprise de l’Amour, Le Jeu de l’Amour et du Hasard, Les Fausses Confidences, L’Epreuve, și cum a fost analizat în cartea devenită clasică Marivaux et le marivaudage de profesorul Frédéric Deloffre. Așa că în spectacolul său de la Brăila, regizorul a păstrat inteligent filtrate o seamă întreagă dintre specificitățile commediei dell’arte. Le-a combinat cu câteva și bine drămuite împrumuturi din arsenalul de imagini din bagajul filmului mut, cu mari hit-uri muzicale cântate în limba engleză, cu microfoane și a realizat ceea mie mi s-a părut  a fi un Marivaux Show din toate punctele de vedere perfect valabil. 

Da, Alexandru Mâzgăreanu știe, a învățat să facă spectacole de comedie. Iar în cazul de față a avut alături o trupă actoricească de nota 10.   

Teatrul MARIA FILOTTI din Braila

FALSA SERVITOARE de Marivaux

Traducerea: Adrian Nicolae

Regia: Alexandru Mâzgăreanu

Scenografia: Andreea Săndulescu

Cu: Corina Borș (Contesa), Ciprian Chiricheș (Lelio), Bianca Doba (Cavalerul), Emilian Oprea (Travelin), Adelin Ilie (Arlequin), Adrian Ștefan (Frontin)

2. Antidoturi

În spectacolul O poveste superfericită (despre cum e să fii trist) bazat pe o adaptare destul de liberă a unei piese scrisă de Jon Britain și tradusă în românește de Bogdan Budeș, regizorul Horia Suru i-a distribuit pe opt dintre cei mai tineri actori ai Teatrului Bacovia. Unii cu o oarecare vechime în trupă (Minodora Broscoi, Bianca Babașa, Alexandru Bodron, Vlad Nicolici), alții aflați la prima întâlnire cu publicul din Bacău.  Carevasăzică, la început de meserie. E vorba despre Eva Cosac, Mădălina Mihai, Adrian Ionescu, Marian Dumitru. Adică 4 la 4. Și, culmea!  tot 4 la 4 e raportul dintre femeile și bărbații din distribuție. Asta neînsemnând însă nici măcar o clipă că Horia Suru ar fi devenit peste noapte un adept al corectitudinii politice care, vai!, a început să facă ravagii și prin unele teatre românești și, ce e mai grav!, prin vreo câteva facultăți de teatru.

Piesa lui Jon Britain spune povestea unei fete pe nume Sarah care, preț de vreo zece ani, s-a luptat în felurite chipuri, mai cu voie, mai fără voie, cu aparente reușite urmate de descurajante recidive, cu tot ceea ce înseamnă depresia. Numai că nici dramaturgul de limbă engleză, nici regizorul nostru nu au crezut de cuviință – și bine au făcut!- că despre depresie văzută ca o consecință a singurății trebuie vorbit neapărat solemn, dramatic, lacrimogen, cu o tristețe care să fie semnul limpede al empatizării cu suferințele personajului.

Pentru spectacolul de la Teatrul Bacovia din Bacău, muzica originală compusă de Matthew Floyd Jones a fost rearanjată de Petre Ancuța care a asigurat și pregătirea muzicală a celor opt tineri actori din distribuție. Ale căror voci au fost susținute de acompaniamentul unei mici orchestre care s-a autobotezat- cum altfel?-  The Happy Band. Și cum muzica nu prea are farmec dacă nu este însoțită de dansuri, de coregrafie s-au ocupat Sophie Duncan și John Ross. 

Povestea din O poveste superfericită (despre cum e să fii trist) a fost transplantată la Bacău, Sarah a devenit Sara Toma, Karen a fost rebotezată Carmen, un extrem de simpatic personaj pe nume Toby a devenit Tibi Aciobăniței, iar un altul, căruia fișa postului îi cere ca participanților la terapiile de grup să le dea mereu asigurări că totul este foarte bine, i s-a dat numele de Daniel Bucurie.

Așadar. Sara este o fată care s-a născut dintr-o relație absolut întâmplătoare și fără consecințe matrimoniale. A crescut în ceea ce se cheamă o familie monoparentală. Mama, veșnic preocupată de fericirea personală, i-a acordat o atenție minimală, pasageră. De aici problemele de natură emoțională, de aici o tot mai acută izolare (da, avea dreptate Noreena Herz care, într-o carte apărută în 2021 în traducere românească la editura Humanitas, numea secolul al XXI lea Secolul singurătății), de aici depresia. Au urmat terapii medicale, terapii de grup nici una însă dusă până la capăt, au intervenit și momente în care Sara a redescoperit frumusețea lumii ori a realizat bunătatea sufletească a mai sus amintitului Tibi, tânărul îndrăgostit pe viață de muzica lui Dan Bălan și a formației Ozon, după care Sara a avu de-a face cu recidive.  A intervenit și o tentativă de sinucidere. Noroc că de data asta mama a fost, cum se zice, pe fază, și a chemat la timp salvarea. Însă pentru că titlul spectacolului ne dă de la bun început asigurări că ne va spune o poveste superfericită, chiar dacă Sara a fost preț de vreo zece  mai mult decât supertristă, finalul e cu cântece, dansuri și focuri de artificii.

Numai că până la final spectatorilor le este oferită plăcerea de a vedea un spectacol viu, dinamic, optimist. De natură să le redea încrederea în sine și să le ofere un strop de bucurie. Să îi facă pe toți, indiferent de vârstă, să redevină tineri.

Lucrul acesta s-a simțit și în reprezentația care a avut loc în cadrul ediției a IX a Festivalului Internațional de Teatru Scurt de la Oradea, deși spectacolul s-a jucat pe o scenă mult mai mică decât aceea de la sediu și fără întreaga scenografie creată de Raluca Alexandrescu.

Teatrul Municipal BACOVIA din Bacău                                         

O POVESTE SUPER FERICITĂ (DESPRE CUM E SĂ FII SUPER TRIST) de Jon Brittain

Traducerea: Bogdan Budeș

Regia: Horia Suru

Scenografia: Raluca Alexandrescu

Coregrafia: Sophie Duncan și John Ross

Muzica originală: Matthew  Floyd Jones

Aranjament orchestrație și pregătire muzicală: Petre Ancuța

Grafica: Romulus Boicu

Cu: Eva Cosac, Mădălina Mihai, Minodora Broscoi, Bianca Babașa, Alexandru Bodron, Vlad Nicolici, Adrian  Ionescu, Marian Dumitru

Happy Band: Ana Eliza Tală, Marc Gabriel, Dorin Ghiuță, Adian Nastasă

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro