Berlin, pentru mine, este Peter Jonas
L-am cunoscut pe Peter Jonas (1941-2007) la începutul anilor 1980, la una din conferințele de teoria operatorilor de la Timișoara, inițiate de Ciprian Foiaș la sfârșitul anilor 1970 și continuate până în zilele noastre. Apoi, l-am vizitat de câteva ori la Berlin, unde era cercetător la „Karl-Weierstraß-Institut für Mathematik“, un institut de cercetare care funcționa sub umbrela ,,Akademie der Wissenschaften der DDR”. Apropierea noastră a fost mijlocită de interesul amândurora pentru teoria spectrală a operatorilor pe spații cu metrică indefinită. Peter era un specialist în teoria perturbărilor prin metode spectrale și un entuziast utilizator al celebrei teorii Colojoară-Foiaș a operatorilor spectrali generalizați. În 1987, ca rezultat al colaborării noastre, am publicat împreună un articol în care rezultatul principal a fost o teoremă inversă pentru o funcție spectrală cu singularități.
Pe vremea aceea, cam singura modalitate de colaborare internațională directă era prin vizite în țările socialiste prin așa-numitele schimburi interacademice, în Germania de Est, Cehoslovacia, Polonia, Bulgaria, Ungaria, și Uniunea Sovietică. După 1992, în contextul reunificării Germaniei, a urmat un proces de integrare științifică și institutul de matematică din Berlin s-a desființat. Peter a primit mai întâi o poziție temporară de profesor asociat la ,,Universität Potsdam”, apoi o poziție stabilă la ,,Technische Universität Berlin”, unde a format un grup de cercetare de teoria operatorilor și am putut continua colaborarea într-un cadru instituțional. Mai târziu, în 2005, în urma unei vizite de lucru de o lună a lui Peter în Ankara, pe care am reușit să o finanțez dintr-un contract de cercetare, am publicat împreună un al doilea articol în care rezultatul principal a fost rezolvarea, în sens negativ, a unei conjecturi din teoria măsurătorilor cuantice. Împreună cu Stan Gudder de la Universitatea din Denver din Statele Unite, obținusem rezultate parțiale asupra rezolvării acestei conjecturi, dar ne lipsea încă ceva pentru a o rezolva complet. Peter, printr-o idee salvatoare, ne-a ajutat să facem ultimul pas în rezolvarea ei.
Peter Jonas a fost un matematician și un om deosebit. În timp, am ajuns să fim foarte buni prieteni, am colindat împreună câțiva munți și m-am bucurat de personalitatea lui deosebită. Am vizitat sau lucrat de multe ori în Berlin și de fiecare dată aceste călătorii erau legate de colaborarea sau prietenia cu Peter. Am cunoscut Berlinul, la început doar partea de est dar apoi întregul Berlin reunificat, datorită și prin Peter. Călător neobosit, Peter a explorat Europa, Asia și America de Sud, legând peste tot prietenii. De la Peter am învățat că relația de prietenie este tranzitivă: de mai multe ori am găzduit în București, la rugămintea lui Peter, prieteni de-ai lui din diverse țări care călătoreau prin România. Ultima mea carte de teoria operatorilor este dedicată lui Peter Jonas și Tiberiu Constantinescu (1955-2005), doi dintre cei mai buni prieteni și colaboratori ai mei.
Trei evenimente muzicale memorabile
Lui Peter îi datorez cele câteva întâlniri muzicale memorabile pe care viața mi le-a oferit în Berlin. Prima a fost în anii 1980 când, la Berlin fiind într-una dintre vizitele de lucru mijlocite de Peter, am asistat la o reprezentație a operei Tannhäuser de Richard Wagner, în celebra ,,Staatsoper Unter den Linden”, opera națională în perioada R.D.G. Ca mai toate operele lui Wagner, și aceasta are o lungime considerabilă și cere un efort mare din partea cântăreților, al orchestrei, precum și al audienței. Am ieșit buimac, după mai bine de trei ore de muzică wagneriană, dintr-un spectacol de o măreție pe care am resimțit-o pe tot parcursul serii și mult timp după aceea.
Cea de-a doua întâlnire muzicală excepțională pe care am avut-o tot în Berlin a fost cu integrala oratoriului ,,Matthäus Passion” de Johann Sebastian Bach, în Săptămâna Mare, la sfârșitul anilor 1990, în Berlinul reunificat și în sala de concerte ,,Berliner Philarmoniker”. Nu ascultasem niciodată până atunci, în întregime și în concert, acest oratoriu, care este una dintre lucrările cele mai profunde ale lui Bach. Experiența a fost uimitoare, extrem de solicitantă, deoarece concertul a durat mai bine de cinci ore. Sala de concerte ,,Berliner Philarmoniker” este o clădire cu o arhitectură deosebită, de sfârșit de mileniu al doilea, iar acustica acesteia este extraordinară. Oriunde ai fi, ca spectator, sunetele ajung la tine nedistorsionate, cu o puritate remarcabilă.
Cea de-a treia întâlnire a fost însă cea mai tulburătoare.
Berlin 1992 și întâlnirea cu Sergiu Celibidache
Reunificarea Berlinului și apoi reunificarea Germaniei au fost momente extrem de importante în istoria europeană contemporană. S-a întâmplat ca, în primăvara anului 1992, să fiu iarăși în Berlin pentru două săptămâni. Îmi petreceam timpul în discuții, când mai tehnice când mai generale, mai ales cu Peter dar și cu colegii lui, în căutări de reviste și cărți de matematică prin biblioteca universității, pe care nu le aveam în București iar, în timpul rămas, în plimbări prin Berlin, orașul pe care l-am descoperit și îndrăgit. Încă de la venirea în Berlin am observat că orașul era împânzit cu afișe care anunțau un concert extraordinar, cu ocazia reunificării Germaniei, al Orchestrei Filarmonice a Berlinului, sub bagheta dirijorului Sergiu Celibidache. Entuziasmul reunificării Germaniei în partea de est era la apogeu, urmând ca doar puțin mai târziu să se tempereze datorită schimbărilor dureroase care urmau să aibă loc. Auzisem și citisem foarte multe lucruri despre Celibidache dar nu avusesem nicio ocazie de a-l vedea pe viu și, mai ales, de a-l vedea dirijând vreo orchestră. Nu știam, pe vremea aceea, din ce cauză înregistrările cu Sergiu Celibidache, fie acestea pe discuri vinil (cele cu care, în timp, îmi făcusem cultura muzicală) sau video, nu erau disponibile. Văzusem la televizor înregistrările video ale concertelor pe care maestrul Celibidache le-a susținut în București în 1979, dar pe care nu le puteam revedea, iar concertele din februarie 1990 trecuseră pur și simplu pe lângă mine, în perioada aceea tumultoasă și de mare confuzie, în care o bună parte din timpul meu era petrecut în stradă.
Peter a fost un iubitor de muzică clasică. În bună tradiție germană, atât fiul cât și fiica lui studiaseră un instrument muzical, cred că vioară și violoncel. În ziua concertului, eram cu Peter în preajma celebrei ,,Schauspielhaus am Gendarmenmarkt”, care fusese foarte serios afectată în ultimele luni de război din 1945 și a cărei restaurare a durat până în 1984. Era mare agitație pe stradă, mulțime de oameni se îndrepta către sala de concerte, iar eu îi povesteam lui Peter ce știam despre Sergiu Celibidache, care la vremea aceea ocupa extrem de onoranta funcție de director general muzical al orașului München. Peter nu știa prea multe despre Sergiu Celibidache și, când a aflat că este român, pur și simplu a luat foc. ,,Trebuie să facem ceva” a spus Peter și am văzut imediat în ochii lui scânteia pe care o știam atât de bine. Bineînțeles că biletele de intrare la acest concert se epuizaseră, dar casa de bilete era încă deschisă iar prin preajmă erau diverse persoane care încercau să cumpere un bilet de la cei, improbabili, care doreau să renunțe la un bilet. Peter a mers direct la casa de bilete și acolo a început să vorbească foarte pasionat cu casiera despre mine, un matematician român venit din România care tocmai ce se eliberase de comunism, despre faptul că dirijorul concertului din seara aceea este român și de cât de important ar fi ca eu să pot intra în sala de concerte, în caz că încă se mai găsește un bilet de vânzare. Pe mine m-a surprins insistența lui Peter, având în vedere contextul dar, cunoscându-l, îmi dădeam seama că nu va renunța ușor. Bineînțeles că doamna de la casierie a tot spus că biletele se epuizaseră de foarte mult timp, dar Peter nu contenea să insiste și să insiste până când a apărut clipa de grație: doamna de la casierie a spus că ar fi o posibilitate, că mai există câteva bilete … Ei bine, spre surprinderea mea, Peter s-a întors rapid către mine, mi-a spus cât costă biletul, i-am dat imediat banii pentru ca, în minutele următoarea, să am în mână un bilet de intrare la Concertul Reunificării Germaniei, ceva care în urmă cu câteva minute părea imposibil.
Un spectacol memorabil
Schauspielhaus este impresionantă, prin măreție, prin arhitectură și prin istoria pe care o are. De îndată ce am intrat, am fost impresionat de lampadarele de o formă aparte. Înainte de concert, au avut loc câteva scurte cuvântări ale organizatorilor, în principal cea a lui Richard von Weizsäcker, președintele Germaniei la acel moment și inițiatorul evenimentului. Ideea, care mie mi s-a părut extraordinară, era cea de reconciliere a Maestrului cu orchestra pe care a reformat-o în anii tumultuoși de după război, de care s-a despărțit nu în condiții foarte prietenești, ca o metaforă a reunificării Germaniei. Apoi, Maestrul a intrat pe scenă în aplauzele spectatorilor, mergând greu, însoțit, sau mai degrabă sprijinit, până la podiumul dirijorului, care avea montat pe el un scaun cu picioare de metal, dar nu avea pupitru. Pentru mine era ceva nemaivăzut, mai ales lipsa pupitrului și, deci, a partiturii pentru dirijor. Maestrul Celibidache s-a așezat, sau mai bine spus, mai mult s-a sprijinit de scaun, a făcut câteva semne speciale către orchestră iar concertul a început. În program era Simfonia a Șaptea de Anton Bruckner. Noua școală germană de muzică din a doua parte a secolului al nouăsprezecelea, secolul romantismului, în care Brahms și Wagner ocupă locuri de prim rang, l-a avut pe Bruckner ca un entuziast admirator al lui Wagner. Din muzica wagneriană, pentru mine, opera Tannhäuser ocupă un loc aparte, dar eu cred că aceasta este mai de grabă o excepție în contextul întregii creații wagneriene. Lucrările muzicale din noua școală germană sunt dense, solicitante și dificil de înțeles în lipsa contextului iar, pentru un iubitor de muzică neprofesionist, sunt șanse bune să nu ajungă printre cele preferate. Era și cazul meu. Dar concertul Orchestrei Simfonice a Berlinului, sub bagheta lui Sergiu Celibidache, în care Simfonia a Șaptea de Anton Bruckner a răsunat în Schauspielhaus, a fost cu totul deosebit.
Se simțea tensiunea unui eveniment special dar, atunci, nu-mi dădeam seama decât foarte vag despre ce anume urma să se întâmple. Am avut parte de foarte multă uimire, fiind martor al unui eveniment artistic care mi-a răsturnat o bună parte din ceea ce credeam eu despre muzică. În primul rând, Maestrul dirija orchestra fără să aibă în față nicio partitură, ceea ce crea impresia că actul muzical izvora din mintea și trupul dirijorului, ca și cum orchestra ar fi fost conectată într-un mod invizibil cu dirijorul și, într-un fel, o prelungire a acestuia. Apoi, maniera de dirijare era mai mult un balet al brațelor și al trunchiului dirijorului, cu gesturi mici dar extraordinar de expresive și care se materializau în mod uimitor în sunete. La actul dirijoral participau uneori și picioarele Maestrului, în mod foarte discret, mai mult ca o intenție, ca un impuls de a schița un pas, sugerând numai ce anume s-ar fi întâmplat dacă Maestrul ar fi fost în deplinătatea condiției fizice. Însă lucrul și mai uimitor era tempoul în care această simfonie curgea, ca și cum totul ar fi fost fluid, aerian, un zbor în care erau angrenați interpreții și spectatorii cu toată sala de concert, sub bagheta magică a dirijorului.
Înregistrarea acestui concert este, din fericire, disponibilă tuturor și am revăzut-o de multe ori, însă perspectiva pe care am avut-o la acel concert a fost, bineînțeles, cu totul alta. În primul rând, imaginea din înregistrare este concentrată pe dirijor, pe gesturile și mai ales pe expresia lui pe care eu, din sală, nu le vedeam. Apoi mai este calitatea înregistrării, bineînțeles mai slabă prin comparație cu cea a audiției pe viu, cu toată sala întreagă în spate parcă ținându-și respirația. Cele două, audiția pe viu din sala de concert și înregistrarea video, sunt acte artistice complementare care vin, fiecare, să aducă ceva ceea ce cealaltă nu o poate face. Faptul că această înregistrare este disponibilă este o mărturie pentru posteritate care o face de neegalat.
Mărturie despre viața lui Sergiu Celibidache
În iunie 1997, la un an de la moartea maestrului Celibidache, una dintre emisiunile ,,Serata muzicală” ale lui Iosif Sava a avut-o ca invitată pe doamna Ioana Celibidache (Procopie Dumitrescu) iar mărturiile din această emisiune sunt de o importanță de neegalat. Cartea de memorii ,,Sergiu, altfel …”, recent apărută în librării, a doamnei Ioana Celibidache, aduce și mai multe mărturii. În perioada studiilor de la Berlin, în plin război, Sergiu Celibidache a luat, în afara cursurilor de la conservator, cursuri de matematică. De fapt, încă de la vârsta de unsprezece ani, tânărul Sergiu lua lecții particulare de matematică avansată și era un copil minune, cu rezultate excepționale la toate materiile. Mă întreb oare ce s-ar fi întâmplat dacă Sergiu Celibidache și-ar fi canalizat interesul și efortul către matematică în locul muzicii. Sunt puține mărturii despre studiile sale de matematică și aceasta ar merita o cercetare istorică amănunțită, în măsura în care mărturiile și urmele încă mai pot fi recuperate. Capacitatea intelectuală a Maestrului, exemplificată doar prin memorarea integrală a partiturilor lucrărilor muzicale pe care le dirija, a fost uriașă și, cu siguranță, dacă acesta și-ar fi concentrat atenția către matematică, rezultatele ar fi fost cel puțin la fel de extraordinare precum cele din domeniul muzical. Apoi, puterea de muncă a Maestrului și cerințele pe care acesta le solicita orchestrelor pe care le dirija, prin numărul mare de repetiții și prin creativitatea extraordinară de care dădea dovadă, în comparație cu dirijorii de prim rang contemporani, ne fac să credem că realizările posibile din matematică ar fi fost pe măsură.
Tot ca o mărturie a doamnei Ioana Celibidache, am aflat că Maestrul n-a solicitat și n-a avut niciodată alt pașaport în afara celui românesc, refuzând cu îndârjire orice altă cetățenie în afara celei române. Deși a avut enorm de multe dificultăți din această cauză, Celibidache a afirmat întotdeauna că el este român și așa a vrut să fie considerat de către contemporani și posteritate, în ideea că, orice stat care i-ar fi acordat cetățenia ar fi pretins imediat că el face parte din alt popor și altă cultură. Doamna Celibidache a dat și un argument foarte convingător: dumneaei, care a cerut și a avut cetățenie franceză, a devenit și este considerată pictor francez și atât.
Rămâne, bineînțeles, tristețea faptului că România, în perioada de glorie a Maestrului, nu a mai fost România lui iar poporul, pe care l-a iubit atât de mult și cu care s-a identificat, a trecut printr-un calvar ale cărui consecințe nici acum nu s-au terminat. Bucuria pe care am trăit-o eu, și pe care nu contenesc să o trăiesc, este că, printre atâtea necazuri și mizerii pe care le vedem în jurul nostru, există români excepționali care reușesc să facă lucruri extraordinare pentru întreaga umanitate, nu neapărat doar pentru noi.
Muzica vie sau muzica înregistrată?
Filmul ,,Cravata galbenă” al lui Serge Ioan Celibidache, care îl are în centru pe tatăl acestuia, Sergiu Celibidache, cred că s-a dorit a fi nu atât un film de biografie cât mai mult o perspectivă personală asupra unei personalități de excepție. Scenariul gravitează cumva în jurul unui aspect foarte controversat al personalității Maestrului, refuzul lui constant, foarte rar suprimat, de a accepta înregistrări audio și video. Din această cauză, avem foarte puține mărturii de calitate ale concertelor sale, unice prin apropierea de perfecțiune, dar care rămân irepetabile și inaccesibile posterității. Văzând filmul, mi-am dat seama cât de binecuvântat am fost că am avut șansa de a asista pe viu la unul dintre cele mai uimitoare evenimente muzicale atunci când, în 1992 la Berlin, prietenul meu Peter Jonas, printr-o insistență nebunească, l-a făcut posibil.
Vizionarea filmului și amintirile despre concertul memorabil de la Berlin în 1992 m-au făcut să mă întreb dacă, și ce, a pierdut omenirea prin această încrâncenată negare a înregistrărilor audio/video. Cea mai mare parte a discografiei lui Celibidache a fost făcută postum și calitatea acestora este discutabilă. Pe de o parte, înregistrările făcute în timpul vieții și în condiții tehnice superioare ar fi putut rămâne generațiilor de iubitori de muzică și posterității, ca o mărturie a geniului lui Celibidache și întru încântarea unui public răsfirat în timp. Pe de altă parte, poate că viziunea Maestrului este cea corectă și ar trebui să ascultăm doar atâta muzică câtă putem să primim în mod nemijlocit ceea ce, cu siguranță, ar face să o prețuim la adevărata valoare. Sunt scene din film în care Maestrul discută cu membrii familiei, cu soția și cu fiul, despre credința lui în perfecțiunea în artă și despre distorsiunea pe care o înregistrare o poate produce actului artistic. Mulți dintre noi resimțim nostalgia retrăirii și, în același timp, angoasa consumului unor surogate și nu a originalelor, căreia societatea modernă i-a găsit soluții tehnice ingenioase dar, bineînțeles, imperfecte, și totuși aducătoare de bucurie multor oameni care nu au altă soluție în afara înregistrărilor. Rămâne, într-adevăr, frustrarea ciuntirii actului artistic autentic și a cât de mult este această pierdere compensată de jocul sunetelor obținute prin tehnologie electronică analogică sau digitală. Apoi, rămâne sentimentul de alienare datorat transformării actului artistic în marfă și a artei muzicale în industrie.
În labirintul vieții: care este cel mai bun părinte?
Filmul ,,Cravata galbenă” insistă pe relațiile complicate ale tânărului Sergiu, din copilărie și până la adolescență, cu tatăl lui, Demostene, apoi ruptura dintre ei și eliberarea. Sunt descrise foarte sugestiv peregrinările lui Sergiu, viața boemă mai întâi prin București și apoi la Paris, șansa uriașă oferită de compozitorul Heinz Thiessen de a ajunge în Germania, studiile din Berlin în anii de război, apoi experiența dulce-amară cu Orchestra Filarmonicii din Berlin pentru aproape zece ani, alte peregrinări prin America de Sud și, în final, succesul uriaș la scară planetară și ultima parte a vieții petrecută în Franța. În film, cade în plan secund, dar este parțial vizibilă, cantitatea uriașă de muncă pe care tânărul Sergiu Celibidache a făcut-o fără răgaz, tăria de caracter și forța lăuntrică prin care a izbutit acolo unde alții s-au pierdut. Viața fiecăruia dintre noi este o înșiruire de răscruci, unele dintre ele fiind alegerile noastre iar altele contrare a ceea ce am fi dorit să facem. Personalitățile oamenilor de excepție, cum a fost cea a lui Sergiu Celibidache, care își cunosc valoarea și nu au nevoie de validare pentru a merge pe drumul lor, se deosebesc de cele ale oamenilor obișnuiți prin perseverență. Dar contextul poate uneori frânge destine. Gestul tatălui, care își alungă fiul pentru că acesta nu se supune, a avut consecințe greu de evaluat pe moment dar care, în final, a condus la împlinirea unei vieți extraordinare. Ce s-ar fi întâmplat dacă tatăl nu și-ar fi alungat fiul? Ar fi urmat un calvar într-o Românie răvășită de război și apoi deraiată de ocupație și comunism feroce, o prăbușire, ratare, sau poate chiar dispariția? Reevaluarea gestului tatălui la mare distanță de timp este cu atât mai dificil de făcut.
N.B. Fotografia lui Peter Jonas este publicată prin amabilitatea foștilor doctoranzi ai lui Peter, matematicienii Carsten Trunk (Ilmenau) și Jussi Behrndt (Graz).






Dostoievski, prin „idiotul” Miskin ( unul din cele mai remarcabile personaje masculine din Literatura Universală, alături de bietul Don Quijote al lui Cervantes) are o replică memorabilă: frumusețea va salva Lumea. Poate prin intermediul Muzicii, poate al Matematicii, poate altfel. Să sperăm că noua Lume salvată de Frumos va fi mai bună.
La mulți ani!
Mulțumesc. La mulți ani dumneavoastră și tuturor ,,contributorilor” de pe această platformă.
https://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2025/12/dumnezeu-si-matematica.html
Mulțumesc pentru text. Sunt multe de spus. Am în pregătire, dar nu știu când va fi gata, un episod din seria ȘTIM în care să vorbesc despre caracterul transcendent al matematicii, iar exemplele cele mai relevante sunt cele legate de funcțiile transcendente, despre care vorbiți în alegoria dumneavoastră. Și, legat de articolul despre muzica lui Celibidache, funcția logaritmică este cea căreia îi datorăm delectările pe care ni le oferă muzica, fără aceasta am fi insensibili la arta sunetelor.
Vă doresc un An Nou Fericit, sănătate, și la mai multe articole și comentarii.
Am avut mai multe incercari de a asculta Tannhäuser, de la cap la coada, dar n-am reusit. Nu, nu am adormit, de fapt e prea tare, si nici nu am plecat, dar nu m-am putut concentra tot timpul, pur si simplu imi fugea gindul, ma surprindeam ca nu mai aud, ma „trezeam”, dar iara zburam…
Dar, Ce s-ar fi întâmplat dacă tatăl nu și-ar fi alungat fiul?
In toate povestile romanesti, dar si internationale, fiul pleaca peste tari si mari pt a aduce lina de aur, pt a rapi fata lui Rosu imparat, pt a se lupta cu balaurul. Pina si cocosul cu punguta cu doi bani e alungat de acasa.
Vă înțeleg foarte bine, cam ăsta a fost sensul cuvintelor mele când am încercat să explic de ce muzica din perioada romantică germană nu este chiar printre preferatele mele. Pe de o parte, cel puțin pentru mine, Tannhäuser este ceva deosebit. În primul rând, tema din Tannhäuser, dualitatea muzicală, muzica te poate înălța și tot muzica te poate coborî. Această întrebare este valabilă până în zilele noastre, poate chiar mai acut decât în trecut. Am avut în minte să scriu un eseu pe această temă, probabil că o voi face, dar mai înainte am un episod din seria ȘTIM în care vreau să explic fundamentul matematic al muzicii.
Pe de altă parte, uvertura Tannhäuser conține, în format de lungime acceptabilă, o variantă concentrată a întregii opere. Uneori, îmi este suficient să ascult numai uvertura, alteori vreau mai mult. Dacă aveți răbdare și interesul de a vă cufunda mai adânc în muzica wagneriană, vă recomand această abordare.
Iar pe Bruckner l-am înțeles și apreciat de-abia după întâlnirea magică cu Sergiu Celibidache, când a fost ca o iluminare. Tempoul și variația acestuia în interpretarea lucrărilor lui Bruckner, în tălmăcirea lui Celibidache, mi-a arătat ceea nu reușisem să înțeleg singur.
Din motive familiale am fost „tarat” din tinerete spre muzica clasica. S-a trezit un gica contra. De abia la batrinete am priceput ce am pierdut la tinerete. Cind am descoperit aceasta muzica, tirziu, eram prea hirsiit de viata, imi pierdusem „inocenta”, cautam ecuatii irationale, incercam sa descoper mistere, nu stiam ca totul e simplitate si naturalete.
Incercarea de a trece muzica prin creier m-a doborit! Si totusi e frumoasa!
Am avut un „hint” cand v-am citit prima oara. Un sentiment, caci departe de mine sa va pot cuprinde intregimea.
Aducei placere pe lumea asta. Mai putem uita de alte alea.
Mulțumesc pentru apreciere. Din experiența mea, fiecare om este un univers și nu știm niciodată cât de multă ,,întregime” are fiecare. Unii vor și pot să o arate celorlalți, alții preferă să o țină doar pentru ei. Fiecare, din diverse motive.
ai o neliniste, creierul o analizeaza si incearca sa te reconforteze (si el (creierul) are mereu de invatat, pe linga informatia deja mostenita). asculti o simfonie si mintea se relaxeza. cel ce a scris o / compus o a avut aceeasi neliniste dar si abilitatea de a gasi sunetele care s o exprime. fantezie. cheia magica. experienta traita de altcineva oferita right away prin sunete (natural/usor de asimilat) altcuiva. daca creierul e blocat (din diverse motive, sa zicem educationale/culturale) it s nothing to do.
Actul artistic muzical are, în cazul muzicii clasice, trei actori: compozitorul, interpretul (în cazul lucrărilor complexe aici incluzând toți muzicienii inclusiv dirijorul care produc muzica) și ascultătorii. Oricum, acesta este o comunicare între oameni. Și asta face muzica minunată: creează punți între oameni, care altfel n-ar avea nimic în comun, și sunt răsfirați în timp.
da, da, asa e, actul artistic creeaza punti intre „actori”. un fat reactioneaza la zgomote (dezordonate) inca din pintece, se calmeaza la o muzica soft. dintre toate simturile, auzul este complet dezvoltat inca de la nastere. „punti” creeaza si „pasiunile” celor ce si sparg scafirlia unul aluia pentru politruci sau trogloditii ce plesnesc basica cu piciorul pe stadioane! (asta i alta discutie desigur)
Muzica nu e matematica…
De aia o poți auzi și când nu o asculți – inclusiv când dormi.
Adică, rămâne în tine, înregistrată cumva, pentru totdeauna, ca și o carte buna pe care nu faci decât să ți-o reamintești citind o.
(nu rămâne nimic din toată matematică și fizică pe care o știai cândva, după cum nu rămâne niciun dirijor, niciun pianist, instrumentist…- rămâne doar Muzică!
La Mulți Ani domnule profesor.
Mulțumesc. La Mulți Ani și dumneavoastră, precum și tuturor cititorilor, comentatorilor, contributorilor și editorului acestei platforme, unde ne întâlnim în mod virtual.
La multi ani autorului dar si cititorilor!
Mulțumesc. La mulți ani.
https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=13&id=12
Ei traduc prin DRAGo ste – care implica si pasiune, eventual… carnală”- armonia… asta, nu prin iubire.
(care poate lua diverse forme – inclusiv, platonice)
Adică, după tine nu rămâne decât…?
Tu nu ești decât?!
Weeell, unii aud, alții nu.
Cei care nu aud…,
ori sunt asurziti de dușman,
au existat degeaba.
Adevarata cultura include si muzica clasica. Dar azi foarte putini din generatiile tinere o mai asculta si o inteleg. Armoniile si mesajele ei emotionale ei ne dau calitatea de a deveni oameni adevarati. Multumim dle profesor Gheondea pentru aceste frumoase randuri. Anul 2026 sa va fie cu sanatate si bucurii. La multi ani! Aceleasi bune urari pentru acest blog si membriilor sai!
Vă mulțumesc și eu. La mulți ani!
Domnule profesor Gheondea
Rămâne, într-adevăr, frustrarea ciuntirii actului artistic autentic
și a cât de mult este această pierdere compensată de jocul sunetelor
obținute prin tehnologie electronică analogică sau digitală.
Apoi, rămâne sentimentul de alienare datorat
transformării actului artistic în marfă și a artei muzicale în industrie.
in (oricare) film… ciuntirea „actului-artistic-autentic”
este tributara/din-cauza unui simt natural, mirosul
care nu poate fi reprodus
indiferent/independent de tehnologie (electronică, analogică sau digitală.)
… la fel cum „ai” este „decat”/doar o forma (marfa industriala)
În filmul ,,Cravata galbenă” este o secvență în care Sergiu, dirijorul ajuns la bătrânețe și în culmea gloriei, discută cu fiul Serge Ioan, despre ,,ciuntirea” actului artistic. Fiul îl provoacă pe Maestru cu o înregistrare piratată pe care acesta nu o recunoaște ca a lui iar argumentele se împletesc și se contrează într-un crescendo relativ conflictual. Maestrul se referă la ciuntirea globală a actului muzical (sunetele cu toată structura lor armonică, ritm, etc.) insistând asupra frazării muzicale, dar noi putem purta conversația într-un cadru restrâns. Sunetele naturale au ,,culoare” sau ,,timbru”, ceea ce, din punct de vedere al acusticii muzicale, se traduce prin îmbrăcămintea armonică (armonicele superioare cu amplitudinile fiecăreia). În funcție de capacitatea auditivă a fiecărui ascultător, în muzica pe viu, sunetele receptate sunt mai complexe sau mai simple. Prelucrarea/înregistrarea sunetelor înseamnă o ciuntire a acestor armonice din cauza limitărilor tehnice, fie analogic (ca în cazul benzilor magnetice sau al discurilor de vinil), fie digital (ca în cazul discurilor compacte). Mai mult, sunetele produse în mod natural pot fi prelucrate în mod electronic, așa cum se întâmplă de obicei în cazul înregistrărilor electronice, prin modificări ale amplitudinii frecvențelor pe diverse segmente, pentru efecte speciale. Întrebarea care se pune: cât de mult este reflectată muzica produsă pe viu prin înregistrarea/prelucrarea electronică?
Poate ca nu-ntelegeti diferenta dintre
reproducerea analogica/electronica/digitala
si prelucrarea electronica/digitala
analogicul era tributar calitatii suportilor
„deshtilatizarea”… este tributara unui algoritm…
care de asemenea este tributar unor „editori-de-tecst”
De fapt… cand erati intr-o sala de „filarmonica”
erati convins ca percepeati „acustica-naturala”?
Nu este vorba de asta, știu foarte bine ce înseamnă ingineria de sunet și ce înseamnă proiectarea și funcționarea unei săli de concert. Eu m-am referit la preluarea sunetelor muzicale și înregistrarea acestora pe un suport analogic sau digital. În sens larg, orice sunet emis în mod natural suferă transformări în drumul lui către organul de receptare al ascultătorului. Dacă veți vedea, sau ați văzut, filmul, secvența respectivă este foarte interesantă și despre asta vorbea Maestrul.
De acord cu:
… oric(ar)e sunet emis în mod natural
suferă transformări în drumul lui către organul de receptare al ascultătorului.
chiar presupunand ca organul de receptare al ascultătorului
este natural capabil sa perceapa/recepteze
si chiar ignorand alte elemente/influente naturale (vant, cald/frig, ploaie)
v-as intreba: oare de ce discurile produse de casele ameri-cance
sunau mult mai bine decat cele produse de cele ioropence?
E amuzant cum s-a intimplat (dupa Primul Razboi Mondial, cred) ca lumea (muzicieni, melomani, public, critici) a inceput dintr-o data sa se plinga ca muzicile nu mai suna in sala ca inainte, volumul orchestrelor devenise dintr-o data prea mic! Oameni de meserie, urechi exersate, acusticieni, acordori, minti „civile” luminate au cautat explicatii pina cind s-a prins cineva: se schimbase moda feminina, ascultatoarele erau imbracate mai abundent si cu haine facute din materiale care etufau (absorbeau sunetul) mult mai puternic :))))
Cit despre suportul de redare cred tine de fiecare. Eu prefer si azi sunetul vinilului si cel al benzii magnetice (analog), tehnic inferioare redarii pe CD/DVD insa cu un sunet pe care-l percep a fi mai „cald”. Dar eu sint de moda veche, imi ajung doua boxe (dar bune) ca am 2 urechi nu 5+1!
Repet: atat „vinilul” cat si „banda magnetica”…
dincolo de viteza de rotatie a platanelor (care le mana in lupta)
erau tributare calitatii suportului care „memora”
… la fel cum „salile” de „concerte” erau tributare „arhitectilor”
in fact, pot fi de acord cu „ar’metizarea” sunetului
pana si cu „equalizer”ele produse de: Techniks, Marantz, Kenwood, Akai…
insa, app de: imi ajung doua boxe
„calde”, „ermetice”, „bass-reflex”, „studio”…
”Prelucrarea/înregistrarea sunetelor înseamnă o ciuntire a acestor armonice din cauza limitărilor tehnice”
Nu e chiar așa. Limitarea cea mai importantă o introduce chiar urechea umană, în timp ce frecvențele de eșantionare tipice pentru prelucrarea digitală sunt 44,100 Hz și 48,000 Hz, mult peste ce poate auzi omul.
Dimpotrivă, prelucrarea / înregistrarea sunetelor introduce armonici care nu existau inițial (distorsiuni armonice, produse de intermodulație etc.) și de aceea scade calitatea sunetului. Nu pentru că ar ”ciunti” cineva armonici.
Technically speaking, sunetul care ajunge în urechea omului este întotdeauna analogic. Pentru că așa se propagă el prin aer, în mod analogic, indiferent câte prelucrări digitale s-au efectuat asupra lui. Membrana difuzorului sau a căștii oscilează întotdeauna analogic (i.e. trece continuu prin valorile intermediare, nu în trepte discrete). Iar timpanul din urechea omului, la fel, tot analogic oscilează. Continuu, nu în trepte.
Amplificatoarele audio analogice (pe lămpi, de-obicei triode și pentode) oferă un sunet mult mai curat decât amplificatoarele digitale, tocmai pentru că generează mai puține armonici și mai puține produse de intermodulație. Orientativ, un amplificator pe lâmpi de 10W oferă un sunet perceput ca având aceeași putere cu sunetul redat de un amplificator pe tranzistori de 50W. O lampă e pur și simplu o construcție mecanică, niște fire de sârmă înfășurate între niște electrozi. Acele fire de sârmă vibrează foarte curat, mult mai curat decât orice semiconductor.
Mulțumesc pentru lecția de acustică muzicală. Am putea continua tot așa fiindcă am citit și citesc mult în zona asta, care mă interesează din punct de vedere matematic.
teorema eșantionării (Shannon-Nyquist) spune că un semnal de bandă limitată poate fi reconstituit perfect dacă frecvența eșantionării e dublă față de frecvența maximă. Deci în principiu mergând la 40 kHz poți reconstitui semnalele până la 20kHz (cam pe aici e limita convențională a auzului uman, deși probabil că 14-15kHz ar fi o valoare mai aproape de adevâr, când ești tânăr. De la o vârstă și 10kHz e misiune imposibilă. Totuși realitatea e „un pic” diferită de modelul matematic pentru că toate semnalele muzicale (notele de pildă) sunt de durată finită, nefiind în sens strict periodice decât pe intervale scurte deci numărul de armonici e infinit. E greu însă de spus în ce măsură urechea umană distinge diferența între un sunet natural și suma primelor lui câteva armonici, experiența cred că joacă și ea un rol…
Problema nu este numai cu octava de jos ci și cu octava de sus, între 10kHz și 20kHz. Am discutat cu un acordor de piane în urmă cu mulți ani care îmi spunea că zona acută face diferența de calitate între piane.
@ Aurelian Gheondea 03/01/2026 La 21:43
Cu tot respectul, domnule profesor, insa acordorul respectiv cred ca greseste. Nu ca fundamentala celei mai inalte note (un Do/C8 de 4186 Hz) a pianului de concert e cu mult mai mica de 10 kHz si cam indiferent cit de stralucitor e sunetul respectivului pian rezultatul sonor al C8 e abrupt si sec, de unul singur nefiind foarte placut auzului, dar este cel putin discutabila calitatea muzicala la pian a acelei note (+ a armonicelor ei superioare) si a celor din imediata vecinatate indiferent de calitatea pianului. Situatia e similara la notele din registrul grav a pianului, cel putin de la La (A0 = 27.5Hz) pina la Do (C1=32.7 Hz).
NB – acele note sint foarte folositoare in a crea stari*, asta e indiscutabil, insa calitatea lor sonora la pian e slabuta, nu se poate compara cu cea a „mamei tuturor instrumentelor”, orga cu tuburi.
E posibil ca acordorul sa se fi referit exact la „stralucirea” sau nu a unui pian minuit in alte registre, atunci da, ar fi vorba de ceea ce in engleza se numeste „presence” si-acum imi dau seama ca nu-i cunosc echivalentul in romana. Ca „prezenta” suna ca dracu, cazon, complet neartistic.
(*) – unul dintre motivele pentru care in italiana pianul se numeste pianoforte este pe linga extinderea claviaturii fata de cea a clavecinului si volumul (intensitatea sonora) mult mai mare de care e capabil instrumentul, existind la acea vreme muzicieni si melomani care au considerat pianul „un instrument de caldararie”! Nu e nici o exagerare.
Corect, nu m-am referit la ultima octavă perceptibilă pentru urechea umană când am vorbit despre ultima octavă a claviaturii pianului, a fost o exprimare greșită. Însă povestea cu acordorul este mai complicată și tind să-i dau dreptate fiindcă, atunci când am cumpărat pianina pentru fiica noastră nu știam cum se alege iar, cei de la fabrica de piane Doina n-au fost corecți cu noi. În timp, având nevoie din când în când ca pianul să fie acordat, am discutat cu mai mulți acordori și cam toți mi-au spus lucruri asemănătoare. Calitatea sunetului emis de pian în ultima octavă face diferența din punct de vedere tehnic. În ce măsură acea octavă este folosită, foarte rar, este o altă problemă. Confecționarea unui pian nu este o treabă simplă deloc, la urma urmei este unul dintre cele mai complexe instrumente muzicale. În fine, vremea a trecut și lucrurile s-au mai aranjat între timp.
Si da, numele de pianoforte este mult mai potrivit dar, cunoașteți probabil părerea mea în legătură cu prescurtările care vin din alte limbi. O ciudățenie a naturii umane a fost părerea negativă a marelui Johann Sebastian Bach față de pianul timpuriu. Poate că, fiind la început și, din punct de vedere tehnic nu încă la nivelul la care s-ar fi așteptat, a fost îndreptățită.
@ Mihai Badici 03/01/2026 La 20:57
– „(…) numărul de armonici e infinit.” Teoretic da, practic nici pe departe, plus ca majoritatea sint foarte slabe in intensitate si sint acoperite iar cele de mai sus de, sa zicem 16 000 Hz, nu le prea auzim nici macar cind sintem tineri si nici nu prea e nevoie. Si, credeti sau nu, majoritatea timbrurilor (prefer asa decit timbrelor ca nu-i filatelie aici) muzicale sint compuse din partiale superioare (puteti sa le spuneti armonice ale tonicii si nu gresiti) dizarmonice fata de fundamentala! (Nu uitati ca de fapt instrumentele noastre sint acordate conform unui construct matematic insa corzile vibreaza conform fizicii, sistemul muzical „natural” fiind mai apropiat, mult mai apropiat de realitatea fizica). Doar ca nu auzim decit citeva, pe cele mai puternice (in functie de instrument si de calitatea lui). E o poveste lunga cu asta, foarte lunga, frumoasa si complicata.
– „E greu însă de spus în ce măsură urechea umană distinge diferența între un sunet natural și suma primelor lui câteva armonici (…).” 1- dati o cautare dupa Curbele Fletcher-Munson si veti vedea ce si cum. Treaba asta e valabila si pentru muzica dar mai ales pentru natura pentru ca urechea noastra nu a evoluat sa asculte simfonii ci pentru a evalua pericolele naturii, ca nu facea Neanderthalu’ analiza de spectru sonor cind il fugarea leu’ prin savana.
2- urechea/creierul se educa. Exista insa si cazuri de oameni nascuti cu „ureche absoluta” (am auzit si termenul „ureche totala”!) si o educa si ei. (Nu eu, urechea mea e foarte buna insa nu absoluta). Dintre cei pe care i-am cunoscut Marele Dan Andrei Aldea a avut ureche absoluta si a lasat cu gura cascata citiva muzicieni de profesie prin inzestrarea asta. Amuzant si, vorba lui, „mistocar de Bucuresti”. Frina cu scrisnete de pneuri la o intersectie si zice:
– Fa diez!
O bara de protectie putin indoita.
– Fa diez minor :)))))
Foarte bune comentariile lui :) la această temă.
Cu o singură observație: mama tuturor instrumentelor muzicale este lira antică sau harfa actuală. Și nu doar a instrumentelor cu coarde.
Da, apreciez. ( btw, am fost mereu un fan al lui Dan Andrei Aldea) Evident că armonicile sunt din ce în ce mai slabe însă mai ales la sunetele joase sunt suficient de multe în spectrul audibil. Și bineînțeles că sunetele instrumentelor nu sunt sinusoide pure, ele se pot descompune în mai multe „sinusoide” disarmonice care de fapt dau „timbrul” instrumentului, altfel toate ar suna ca generatorul de frecvență de laborator :) Eu însă mă mai refeream și la o limită fundamentală a modelului eșantionării, transformata Fourier se aplică funcțiilor periodice. Ori o piesă muzicală nu e nicidecum formată din „funcții periodice” ; ele sunt eventual periodice pe un anumit interval (nici asta nu e riguros adevărat pentru că sunt amortizate) după care încetează (să zicem o optime, o pătrime etc). Din acest motiv totul devine suficient de aproximativ încât să fie loc de „interpretabil” deși eu aș zice că mai degrabă de „inefabil”, în limitele modelului încape și măiestria…
@Harald
„Acele fire de sârmă vibrează foarte curat, mult mai curat decât orice semiconductor.”
N-are nicio legatura cu principiul de functionare al lampilor.
In fine, cauta singur daca ai chef.
@baraka – Nu are nicio legătură cu principiul de funcționare al lămpilor, are legătură cu construcția lor efectivă, cu ansamblul mecanic, așa cum am și explicat. Dacă treci un semnal de 1,000 Hz printr-o triodă, n-ai să regăsești la ieșire semnale de 947 Hz și de 1,053 Hz, plus toate valorile intermediare dintre ele, suprapuse peste semnalul original de 1,000 Hz. Dacă treci acel semnal printr-un tranzistor, exact asta o să se întâmple. Principiile lor de funcționare (triodă vs tranzistor) nu au nimic de-a face cu asta, construcția lor efectivă generează problema asta.
Între timp, s-a găsit explicația și pentru pian:
https://www.youtube.com/shorts/LaooaTkT1WQ
Îmi pare rău că nu m-am gândit eu primul la asta 😀
”E greu însă de spus în ce măsură urechea umană distinge diferența între un sunet natural și suma primelor lui câteva armonici”
Aici cred că intervine problema lărgimii de bandă a unui sunet natural, o noțiune care generează destule confuzii. Sunetele pure nu există nici în natură și nici în electronică. Sunetul cu care își încheia pe vremuri Radio București emisia avea probabil 1kHz frecvență, dar nu era pur, avea și o anumită lărgime de bandă, cel puțin de vreo 10Hz. Același sunet de 1kHz, dar cu o lărgime de bandă de vreo 25Hz este perceput ca fiind mai ”gâjâit” și adesea este blamat echipamentul audio că ”nu redă bine înaltele”. Deși redarea înaltelor n-are nimic de-a face cu problema în discuție, sunetul de bază tot 1kHz are.
”zona acută face diferența de calitate între piane.”
Nu știu nimic despre piane, dar e posibil ca problema să fie de aceași natură: deși nota redată e aceeași, un pian de calitate ar putea emite sunete cu o lărgime de bandă mai mică, deci mai curate. Diferența fiind mai ușor de remarcat în zona acută.
Harald,
Cred ca e nefericită denumirea asta “lărgimea de bandă a sunetului”, sugerând o mărime fizică care să măsoare impuritatea acestuia. Înțeleg ce vrei să zici, dar lărgimea de bandă în procesarea semnalului (sonor în cazul nostru) definește de fapt intervalul de frecvențe în care un sistem poate procesa sau transmite informații. Cu cât este mai largă, cu atât mai bine, întrucât astfel se poate transmite mai multă informație. E ca o șosea cu mai multe benzi de circulație. Cu cat mai multe cu atât mai bine, dar nu înseamnă că toate benzile sunt simultan ocupate. În tehnica radio, de exemplu, AM are o lărgime de bandă de 10 kHz, iar FM de 200 khz. Calitatea informației transmise este superioară în cazul FM.
Unde ai perfectă dreptate este cazul emisiei instrumentale și percepției sunetului/sunetelor de către urechea umană: sunetele nu sunt pure. Dar de fapt nici nu se dorește asta, după cum bine scrie antevorbitorul :) .
Dacă am încerca să reprezentăm grafic un sunet pur, având pe abscisă frecvența, iar pe ordonată intensitatea sunetului, am obține o bară fără grosime de o anumită înălțime în dreptul frecvenței respective. Sunetul corespunzător ar fi sec, urât, ca o pocnitură searbădă sau poate chiar imperceptibil pentru urechile noastre, obișnuite cu sunete complexe. Un asemenea sunet nu poate fi probabil emis de niciun aparat, niciodată de vreun instrument muzical. În natură sunetul/tonul respectiv arată de fapt ca o curbă Gauss (a cărei deschidere ar fi lărgimea ta de bandă) și îl face să aibă o anumită particularitate pe care o sesizăm mult mai ușor.
Dar asta nu e tot: orice instrument muzical emite, alături de frecvența principală a tonului, încă o sumedenie de sunete/tonuri secundare, și acestea tot ca niște curbe Gauss, aranjate de o parte și de alta a curbei Gauss principale, dar de intensități mult mai mici, deci mai scunde. Ele nu sunt percepute direct de urechea noastră, dar “acompaniază” sunetul principal (solistul), exact ca o orchestră în miniatură. Ei bine, tocmai numărul și exactitatea dispersiei acestor “conotații” conferă timbrul fiecărui instrument. Iar rețeta pentru obținerea fiecărui timbru este de o complexitate enormă, începând de la materialele folosite, până la numărul de straturi de lac sau la grosimea cleiului cu care este lipit celuloidul pe instrument. Chiar și înmuierea acestuia cu acetonă poate face diferența între rebut și “perfecțiune”. O variație de câțiva microni este suficientă pentru asta. Cred ca niciun producător de instrumente muzicale nu a studiat în detaliu variabilele ce intervin, mulțumindu-se cu rezultatele empirice ale experienței sale.
PS. Matematic, o informație analogică este tot digitală, dar cu gradient epsilon, adică oricât de mic, dar pozitiv. 😉
Si da si nu. Cred ca tine de o parte reala, concreta, fizica, recte geometria si materialele din care e facut pianul (lemn, corzi, materialul care acopera ciocanelele. NU si placa! Placa e facuta din fonta si nu are rol acustic! Acum si pururea si-n vecii vecilor, Amin! Mai apar prin anunturi „vind pianina, corzi incrucisate – normal, ca n-ai cum sa le pui altfel intr-o pianina :)))-, mecanica engleza, placa de bronz”. Fals, complet fals. Ignoranta si escrocherie. Placa pianului are strict rol mecanic, la un pian de concert ea trebuind sa suporte o tensiune a corzilor care poate depasi lejer 16 tf – tone forta! Inainte vreme ea era construita din lemn de esenta tare, stejar, frasin, apoi din fonta. Traditional fonta aceea e vopsita intr-un bronz auriu. Nu are vreun rost s-o faci din bronz, material mult mai scump si mai greu de prelucrat. Mergeti si puneti pe placa un magnet pe orice pian din lumea asta si veti avea confirmarea ca e fier acolo. Or bronzul nu contine fier!) dar si de preferintele instrumentistului.
La noi la scoala eu aveam acces la 2 pianine si la un pian de concert. O splendida pianina Forster cu intarsii si sfesnice de bronz dar al carei sunet era prea stralucitor pentru gustul meu – Doamna imi impartasea parerea! Sau poate mi-am format-o eu dupa a dumneaei? – si una ruseasca mai simpla „ca mobilier” dar mult mai pe gustul meu dvdv acustic, claviaturile fiind cam la fel. Cea a pianului de concert insa era altfel, mai tare si cumva mai pretentioasa, iti trebuiau citiva ani de studiu ca sa o poti cinta cum trebuie. Cind am mai crescut pianinele nu ma mai interesau deloc si azi le privesc cu un soi de amuzament.
Dar da, majoritatea producatorilor de piane de concert au in spate o traditie de de sute de ani (mai putin pianele foarte la moda Fazioli care-s mai tinerele, au inceput prin anii ’80) si chiar daca se tin de ea si metodele generale de fabricatie nu s-au schimbat, nu produc doua piane la fel. E suficient sa intrati intr-un magazin de piane si sa incercati doua ale aceleiasi marci. Uneori diferentele pot fi izbitoare chiar daca sint instrumente din aceeasi serie. Inginerul din mine spune ca n-ar trebui sa fie asa insa realitatea ma contrazice fara rest.
Mai mult, acelasi instrument suna altfel in miini diferite, singura conditie fiind ca miinile sa fie competente! Ai zice ca la corzi sau la chitare sa fie asta valabil insa nu, e valabil la piane! Lucru dracu-n casa popii.
2 – sintetizatoare: am folosit citeva si detin citeva si analogice (monotonice, instrumentul e capabil sa emita o singura nota o data, ai posibilitatea sa alegi ce forma de unda folosesti si pe care oscilator, dupa care te joci cu filtrele) dar si digitale, ultramoderne, cum e minunatul meu Kurzweil PC3 K8. Nu e doar opinia mea ca pianele (naiba stie cite sint + pianine si daca n-ai de lucru poti sa-ti faci singur altele si le salvezi intr-o banca) produse algoritmii masinii asteia sint cele mai apropiate de pianele acustice reale. (N-a zis nimeni ca Yamaha n-are sintetizatoare cu piane foarte bune, dimpotriva, doar ca vedeti, daca Pink Floyd au folosit Kurzweil PC3 atunci folosesc si eu. Slava Domnului ca azi pot si nu mai balesc cind vad cite-un concert de-al lor blestemind ca n-o sa-mi permit niciodata un instrument de o asemenea calitate. Si care nici macar nu costa mare lucru, spre deosebire de un pian „adevarat” care poate ajunge sa coste cit o casa).
Ca amanunt dezgustator: in anii 2000 la un concert de Filarmonica (nu spun orasul, e mai bine) clavecinul a fost interpretat la o ragalie electronica, o jucarioara Yamaha de citeva sute de dolari, o porcarioara dpdv acustic, de-aia cu 100 de sunete + 100 de ritmuri, baeeeti, difuzoare incorporate, baeeeeeti, zanga zanga, instrument foarte pe potriva calitatii nenorocitei aleia de orchestre. Rusine!
Nu mă pricep la piane. Noi facem, printre altele, chitare și mai montăm 1-2 orgi cu tuburi pe an.
Din descriere, funcția plăcii de fontă a pianului ar fi preluată în cazul chitarelor de griff-ul acestora, ca element de rezistență pentru tensiunile din coarde. Sub acest aspect nu are nici acesta un rol direct în acustica instrumentului. Dar am făcut diverse experimente pentru stabilirea mensurilor optime. Cum era de așteptat, sunetul unei coarde se schimbă când sunt tensionate coardele alăturate față de momentul când e tensionată numai ea singură. (Bineînțeles, prin mărirea tensiunii totale griff-ul chitarei se deformează și el corespunzător, iar prima coardă trebuie reacordată.) Dar chiar și așa sunetul ei se schimbă. Chiar să fie numai ea ciupită, o parte din vibrațiile sale activează și coardele vecine prin intermediul aceluiași griff. Împreună formează acele armonice care completează și dau potențial sunetului. Bănuiesc ca și în cazul pianului există un efect similar.
De aici rezultă și dificultatea de a sonoriza eficient coardele dedicate octavelor înalte.
Sunetul fuge prin aer cu circa 340 m/s. Rezultă că sunetele joase au lungimi de undă mari (de ordinul metrilor), în vreme ce sunetele înalte au lungimi de undă de câțiva milimetri. Obstacole de această dimensiune pot îngreuna propagarea acestor sunete. Un ax de ciocănel sau vreun știft de asamblare al cutiei de rezonanță o pot face.
PS in perioada cât au fost la modă, am produs și noi orgi electronice, care erau niște variații “servo” ale unor orgi de apartament, ce înlocuiau pianinele în anii 50-60. Deși calitativ nu aveau nicio șansă în fața celor japoneze, ele s-au vândut probabil dintr-un sentiment de naționalism exagerat.
daca Pink Floyd au folosit Kurzweil PC3…
…
erau de-a dreptul obsedati/posedati…
https://en.wikipedia.org/wiki/Pink_Floyd:_Live_at_Pompeii
@Hantzy – ”Sunetul corespunzător ar fi sec, urât, ca o pocnitură searbădă sau poate chiar imperceptibil pentru urechile noastre”
Nu. Faci confuzie între frecvența sunetului și durata lui. O pocnitură e un sunet scurt, dar are lărgime de bandă. O linguriță care lovește ceașca de cafea e un sunet scurt, cristalin, dar acea notă poate fi emisă identic de un instrument muzical, pe o durată mult mai lungă de timp. Sunetul natural al linguriței are o lărgime de bandă foarte redusă, ea sună foarte clar, deși nu e de frecvență înaltă. Are într-adevăr o durată foarte scurtă, dar durata e un parametru complet diferit de lărgimea de bandă.
E greu de descris un sunet pe care nu l-a auzit nimeni niciodată. Vorbeam de acel “sunet pur”, de un ton care are o frecvență fixă, lipsită de acea lărgime de bandă. De asta am apelat la o descriere grafică și chiar am scris că am dubii că am putea recepționa astfel sunete/tonuri pure. Ca sunt scurte ca niște pocnituri sau lungi ca un țiuit, nu are relevanță.
Dar pentru ca se vorbea în context despre pian, am scris “pocnitura” cu durata loviturii ciocănelului pe coardă. O orgă cu tuburi ar putea menține sunetul oricât, așa este, dar nu și pianul sau toba.
Însă nu asta era important, căci ceea ce voiam să spun este că nu neapărat lărgimea de bandă foarte îngustă face sunetul cristalin, strălucitor, perfect, ci faptul că el este însoțit de alte sunete de anumite frecvențe și intensitate scăzută , dar cu care sunetul principal se poate pune în valoare. Așa funcționează procesarea sunetelor în creier, apar un fel de iluzii fonice, exact cum există și iluzii optice. Chiar și lingurița pe porțelan produce o ikebana de sunete distincte, dar care pun in valoare elementul principal.
Măiestria construcției unui instrument muzical nu constă în a îngusta banda fiecărei note, ci de a conferi fiecăreia acompaniamentul de armonice optim. E ca rama tabloului împreună cu peretele pe care este expus, dacă vrei să înțelegi ce spun. Toate sunt importante, nu doar pânza.
@Hantzy – ”lărgimea de bandă (… ) Cu cât este mai largă, cu atât mai bine, întrucât astfel se poate transmite mai multă informație. În tehnica radio, de exemplu, AM are o lărgime de bandă de 10 kHz, iar FM de 200 khz. Calitatea informației transmise este superioară în cazul FM.”
Aceea e lărgimea de bandă în radiofrecvență, nu în audiofrecvență, iar în radiofrecvență sunetul este deja modulat. Există cel puțin 3 sensuri diferite pentru lărgimea de bandă (bandwidth) iar denumirea consacrată pentru ceea ce am descris eu este tot bandwidth.
Un echipament audio ar putea avea 32.000 Hz lărgime de bandă, dar nu ar avea nicio utilitate practică, date fiind limitările aferente urechii umane și ar necesita cel puțin 64,000 Hz valoarea frecvenței de eșantionare. Când Sony și Philips au creat cd-ul audio în 1981, au ales 44,100 Hz drept frecvență de eșantionare, computerele au folosit ulterior 48,000 Hz, dar astăzi se poate folosi orice valoare. Există echipamente medicale care folosesc 20,000 Hz, scopul lor fiind inteligibilitatea vocii și consumul redus de energie, nu calitatea audițiilor muzicale.
De acord, așa este cum spui.
A fost o vreme cind aveam abonament la Filarmonica. Imbracat(i uneori) la 4 ace si dupa concert o masa la un restaurant bun. (De la parter aud strigindu-se huooooo, burjuiiiii). Ba chiar cind coboram eu de pe vreun coclaur si puteam (la majoritatea concertelor simfonice din tara tinuta nu e obligatorie (!), gasesti cu usurinta locuri libere – un fel de a spune ca salile sint o treime goale – mai putin la concertele cu program concertistic “people”, Craciun, Deschiderea Stagiunii scl, cind e plin, ca n-o sa trintesti o lucrare dodecafonica tocmai atunci in capu’ snobilimii ca nu-ti mai vin la concert dupa aia 3 generatii. Le dai si tu mai usurele sa atragi bizonul si snobilimea macar o data pe an. Ba atunci mai vin si politicieni la concert sa se dea amanti ai lui Eutherpe. Biata muza trebuie sa fie tare primitoare si rabdatoare cu orice nemernic) mergeam sa ascult muzica. Obisnuinta de-o viata si sansa de a fi avut ca profesoara de pian in copilarie o exceptionala si fermecatoare doamna in virsta din vechea nobilime transilvaneana (cu studii de muzica la Viena, comme il fallait. Dumnezeieste cinta, mergeam deseori si in afara orelor mele de studiu de instrument. Acolo era Doamna, mamei ii spuneam ca “merg la pian” si stia ca sint pe miini bune). Sper sa se mai nasca asemenea si azi spre norocul, incintarea si modelul altor copii. Si parinti!
Ei bine, ma nimeresc intr-un muncipiu falos la Tablouri dintr-o expozitie, pentru cei care ati deschis mai tirziu televizoarele, asta-i de Mussorgski. Pentru cei care le-ati inchis sau n-aveti, welcome to the club. Pentru cei care sinteti in stare sa cintati bine la pian bucata asta: Chapeau!
In lucrarea asta exista o parte (vreo 24 masuri, cred) interpretata solo la un piston. Adica o trompeta. Una. Acompaniamentul de suflatori intra si ramine foarte discret si mai apoi intra niste contrabasi sumbri. Foarte, dar foarte misto. Asteptam cu placere. Trompetistul se ridica in picioare (!) – de ce, taica? – si incepe singur in linistea salii. Da’ pe la mijloc, intr-un crescendo usurel are un accident de suflare si scoate din instrument un soi de “aiiiiiiiiiiii” care se duce tintit in niste balarii acute. Citorva colegi de orchestra le scapa niste chicoteli, mi-as dori foarte sa fi vazut moaca dirijorului, trompetistul se face rosu pina-n chelie da’ pina la urma termina ce-avea de facut si vor intra corzile, un tablou nou. Eu nu le mai aud, pe corzi, zic, sint afara si rid de ma doare burta. Ma linistesc putin si ma apuca iar. Si iar. Nu mai intru in sala ca voi deranja, cu siguranta voi izbucni iar in ris.
Mno, de asemenea intimplatura n-ai parte daca asculti ceva inregistrat, asa ca merita fiecare hohot pina azi.
In lumea orchestrelor exista o vorba:
– daca un instrumentist nu studiaza o zi stie el;
– daca nu studiaza doua stie si dirijorul;
– daca nu studiaza trei poate ca se prinde si publicul. Doar poate.
Acum chiar ca s-a prins :)))
A gresi e omeneste, a rade de greseala altuia este departe de a ne ridica.
Si iata cum se interpreteaza Mustaciosa de Verdi in doi diezi mici. Mici, mici, cu piine si mustar.
Ascult Mussorgski, o combiatie as spune „de blender”. Nu vad frumuseta departajata de urat ci doar ca se impreuneaza incestic.
Mussorgski a facut parte dintr-o gasca numita uneori „Cei 5 mari”, el si Rimski-Korsakov fiind cei mai cunoscuti si cintati. Cind am mai avansat in studiul pianului buna doamna de care am vorbit mai sus mi-a dat spre studiu niste bucati ale lui Cezar Cui, fost si el membru al gastii. Nu stiam eu atunci cine a fost asta, azi insa stiu ceva mai multe: chiar a fost cineva. General (!), arhitect militar (!!), inginer (!!!), profesor universitar (!!!!) – Tarul Nicolae al doilea i-a fost student – si in timpul liber compozitor (foarte prolific). A fost Membru Corespondent al Academiei Franceze, decorat cu Legiunea de Onoare.
Enjoy:
https://www.youtube.com/watch?v=9JATXf6l7AQ
https://www.youtube.com/watch?v=4TLrDf14yW0
https://www.youtube.com/watch?v=MS-m-dGPSII
Va simt de drepta, lucru bun. De asta nu va raspund domnii LS si Matrix? Ar fi o congregare mai de hai ca Caderea Zidului
Sau, au fost cuceriți, atât de conținut cât și de formă, încât n-a mai fost nimic de comentat :) Iau aceasta ca pe un compliment, nu ca pe o nemulțumire.
Cred ca doar isi pun mintile in ordine, unde pot fi io sa judec?
Cînd matematicienii se joacă cu „dacă” e mai minunat decît un concert de Vivaldi !
Mulțumesc. Ați prins una dintre idei printr-un singur cuvânt. Ca matematician, atunci când treci de nivelul de meșteșug, trebuie să te joci cu ipotezele: ce s-ar întâmpla dacă … Fără asta, încercările de a crea în matematică devin îngrozitor de dificile.
@ics igrec zet pg (procter&gamble)
s au dus vremurile cind ascultai vivaldi, iti cadeau merele n gura si vinatul era la tot pasul.
acum trebuie sa concurezi cu aia de se nmulfesc cu viteza luminii, vinatul nu mai ajunge la toti.
dar stai o clipa, pilula fabricata de inteleptul AI (ce simuleaza apa si hrana, muzica si arta) e la un hap distanta
Necăzînd în „patetisme”, „reevaluări” și „șeckspirisme” (a fi sau a nu fi)
Întrebarea „matematicistă” Cu DACĂ, la cumpăna anilor :
„Ce s-ar fi întâmplat dacă tatăl nu și-ar fi alungat fiul?”
Seamănă ca două picături de palincă
cu „NicușorDanConcept” sau e-Maqureaun.
Dar Dacă Hitler n-ar fi existat ?
Dar Dacă Lenin ?
Dar Dacă etc. ?
„s au dus vremurile cind ascultai vivaldi” : DACĂ te gîndești bine, depinde pentru cine ? ; Vivaldi este Etern (ceilalți „colegi”, evident, deasemenea) !
Dar care sînt cei care-i ascultă pe Aceștia, Cîți sînt cei care Ascultă, dar cei care ASCULTĂ ?
La nivel Planetar, Absolut Nesemnificativ !
Vivaldi, Bach, Wagner & comp. n-au schimbat Fața Lumii și nici nu se va schimba.
Întrebarea „„Ce s-ar fi întâmplat dacă tatăl nu și-ar fi alungat fiul?” (fiul „nostru” fiind aici Sergiu Celibidache al „nostru”), pe lîngă faptul că este veche de cînd Lumea ( a mai subliniat-o drăguț cineva de pe aici!) și care NU are absolut niciun răspuns decît o veșnică și vînjoasă învîrteală într-o căldare, pentru că el fiind de-al nostru (a rămas cu pașaport românesc pînă la sfîrșit),este, scuzați-mi vă rog îndrăzneala, de-un înalt provincialism mai mult decît mioritic.
DACĂ, celebrul Celibidache, ar fi asistat văzut ultimul Concert de Anul Nou de la Viena, ce-ar fi făcut ? Un glonte în cap ? Un salt în gol de la etajul 10 ?
Între Matematică și Viață există Galaxii insurmontabile.
Putem continua a scotoci, de ce nu, e chiar frumos și minunat, dar Dacă am scoate în evidență Doar FRUMOSUL și Inefabilul n-ar fi mult mai benefic decît c-un … DACĂ (pe la mijloc de un codru des) proptit bizar unde nu-și are locul ?
Ce să faci Dacă unii nu cunosc chiar totul, iar gîndirea critică nu le folosește, eventual, Decît în domeniul lor.
C’est pas grave, la Vie continue „Celibidache” sau Nu, cu Dacă sau Altfel sau Fără !
La mulți ani! și vă mulțumesc pentru articol. Așa cum d-voastră ați avut minunata ocazie a concertului de la Berlin, în 1979 am fost fericit să fiu în sala Ateneului la una dintre repetițiile cu public ale maestrului Celibidache. Eram elev în clasa a șaptea și știam că maestrul insistase ca elevii școlilor de muzică să aibă acces preferențial la repetiții. Nu am avut șansa unui bilet la concert. Într-un anume sens, poate că repetiția a fost o experiență cu mult mai valoroasă. Curând voi ajunge la 60 de ani dar acea repetiție cu public m-a însoțit toată viața. Atât cât puteam să înțeleg muzica la 13 ani (învățam muzică de la șase ani), felul în care maestrul Celibidache comunica cu orchestra făcând total abstracție de sala arhiplină, m-a surpins. Apoi, ”în văzul lumii” construia, pur și simplu, uneori pe doar câteva măsuri sau nici măcar cu întreaga orchestră ci doar cu acei instrumentiști la care se afla cheia înțelegerii partiturii de către maestru. Iar când ceva era cu totul și cu totul în afara muzicii, mestrul era necruțător: un suflător cântase fals, poate din emoție, poate din nepricepere… maestrul a oprit orchestra, a coborât de la pupitru, s-a apropiat cu pași măsurați de suflător, s-a oprit lângă el și a lăsat să treacă secunde bune de liniște apăsătoare după care l-a întrebat: ”dumneata, nu te supăra că te întreb, ce meserie ai?” Vă spuneam, mă apropii de 60 de ani dar acea repetiție am purtat-o cu mine întreaga viață. Surpinzător sau nu, copil fiind, știam despre insistențele maestrului Celibidache, despre opoziția sa față de orice fel de înregistrări. În fiecare săptămână eram la concert la Radio și la Ateneu. Ascultam multă muzică pe pick-up de calitate, în căști. Ajungeam fie în studiourile televiziunii, fie ale Radioului unde erau, probabil, cele mai bune instalații de sunet de la noi din vremea aceea. Dar m-am bucurat enorm și am considerat ca fiind extrem de firesc atunci când am aflat despre înverșunarea maestrului pentru tot ce numea ”conserve”. Pentru că da, nimic nu se compara nu cu sunetul ci cu experiența din sala de conceret – fapt față de care văd că vă pronunțați și d-voastră un total acord.
Am decis să vă scriu acest (poate prea lung) comentariu pentru că am văzut de curând filmul și m-a tulburat profund. Dincolo de toate stângăciile, cumva, m-a revoltat insitența aproape ”filosofică” a temei muzicii înregistrate sau nu, de parcă prin asta rămâne Sergiu Celebidache în istorie. Și în încercarea de a fi ceva mai clar, vă invit să ieșim din spațiul muzicii și să mergem în cel al altei arte ”pe viu”, anume, teatrul. Cred că puține lucruri pot fi mai stupide decât înregistrarea video a unui spectacol de teatru, oricât de bine ar fi făcută. O altă mare șansă pe care am avut-o la un moment dat a fost să pot fi în sală la multe din repetițiile lui Andrei Șerban de la spectacolele pe care le-a montat la Național imediat după ’90. Foarte des le vorbea actorilor despre ”inefabilul” teatrului, despre magia momentului, asemuia teatrul cu fire de nisip care ți-au trecut printre degete, a căror senzație minunată, dacă ai prins-o, acolo e bucuria! Este inutil să vă spun cum pentru Andrei Șerban era de neconceput filmarea unui spectacol, deși, atunci, în anii 90, când habar n-aveam ce-i aia ”marketing” îl vedeam pe Andrei Șerban cum trimitea prin fax, în America, cel mai scurt articol care se publica despre el. Înțelegea perfect rolul publicității despre care noi habar n-aveam. Era de acord cu o scurtă filmare pentru o reclamă dar, niciodată, cu filmarea întregului spectacol. Sigur, rațiuni istorice, documentare poate ar putea intra în discuție dar, cel mult, pentru uzul exclusiv al câtorva specialiști, în niciun caz pentru marele public.
De-a lungul anilor, nu mi-a fost greu să alătur cele două experiențe avute la repetiția maerstrului Celibidache și la repetițiile maestrului Andrei Șerban. Povestea cu muzica înregistrată poate o înțelegem ceva mai bine când ne gândim la teatrul înregistrat. Cu cinematograful ca artă e o întreagă discuție după cum mi-e extrem de greu să înțeleg cum vine ideea cu ”arta” făcută de calculatoare. Dar aici, deja, intrăm în altă zonă, în alt subiect.
”Cravata galbenă” m-a tulburat pentru că povestea cu muzica înregistrată e o falsă problemă și nu știu dacă chiar merita să ocupe un loc atât de important în film. Copil fiind, în repetiția de la Ateneu am găsit cu mult mai multe teme fantastice care și-ar fi găsit locul într-un film, fie și făcut pentru audiența generală a publicului, despre Sergiu Celibidache. Într-un anume sens, asta spuneți și d-voastră în textul publicat despre experiența concertului de la Berlin.
Este pe Youtube o lungă filmare cu vizita unui cor din România la maestrul Celibidache, la Munchen. Printre altele, maestrul explică și teoria sa cu privire la înregistrarea munzicii dar sunt cu mult mai multe teme exprimate la o discuție colocvială în care vedem un om de o generozitate fantastică, un ”Celibidache” extrem de uman, cu o căldură pe care n-o găsim în film. În toate interviurile, filmările, în documentarul făcut de același fiu Serge, maestrul vorbește despre orice este Celibidache, acel Celibidache care are prea puține în comun cu cel din film, este omul, artistul, gânditorul, românul și mulți alții.
Din păcate, în ”Cravata galbenă” apare ”înregistrarea audio-video” a lui Sergiu Celibidache. Paradoxal, ciudat, surprinzător.
Vă mulțumesc din suflet pentru comentariu și, în special, pentru redarea experienței pe care ați avut-o cu audierea unei repetiții a Maestrului. Eu cred că o astfel de experiență poate fi cu mult mai cuprinzătoare chiar decât un concert pe viu. Aș face o comparație. De multe ori, la curs, atunci când timpul permitea, propuneam studenților un experiment pe care îl pregăteam cu un mic discurs, în care le explicam că matematica pe care o facem la curs este oarecum ca mâncarea comandată pe care o primești la restaurant, arată bine, miroase bine, este foarte gustoasă, dar nu-ți spune nimic despre cum a fost pregătită. Așa că eu invitam studenții în ,,bucătărie” să vadă cum este alcătuită o lecție de matematică pe viu, cu încercări și retușuri, cu schimbări, poate chiar cu greșeli din care să învățăm câte ceva.
Sunt de acord și cu reproșurile făcute filmului. În versiunea premergătoare publicării, în acest articol și eu aveam câteva paragrafe despre asta dar le-am suprimat din motive de lungime și, mai ales, fiindcă nu mi s-a părut în regulă să mă pronunț despre film în sine, tema era alta și ar fi creat confuzie. Doar o remarcă: într-un interviu al lui John Malkovich, luat după terminarea filmului, acesta a recunoscut cu toată sinceritatea că interpretarea lui pentru scenele de dirijare este foarte stângace și că n-a reușit să reproducă nici pe departe măiestria originalului, oricât de mult a studiat.
De la Dileme, MUZICĂ,
Celibidache Mit
Rezonanțe Spațiale
Profunzimi Simple
Spiritul Clipei
Critica Limită
Extazul Moment
Epifania intim suprem(ă)
Am ajuns la : vinil,CD,DVD, Hertzi, Scîrți, Difuzoare & Comp., Decibeli și-alți fa-diezi, octave sus-jos, kilo hîrți, zone acute, acustică muzicală, acustică pur și simplu, n-aude omul ce-aude delfinul, doar tractorul știe să are pămîntul ( a îl ara nu înseamnă a îl avea !) and and and.
Specialiști în „conotații” uită formidabil mecanic de ușor subtil și inginerește TEMA Subiectului.
Oare De Ce, DACĂ tocmai „vorbeam” despre Destinul Creatorului Momentului „Celibidache” ?
CREAȚIA ! VIBRAȚIA VIE ! SINCRONICITATEA !
„Întrebarea care se pune: cât de mult este reflectată muzica produsă pe viu prin înregistrarea/prelucrarea electronică?”
CE-o fi Aia : „reflectarea muzicii produsă pe viu (cât de mult)” ???
„muzica PRODUSĂ pe viu” ?????
OARE matematica este doar un Produs ? Pentru Cine ? Pe viu ?
MatematicA cică fiind atît de Creativă, OARE de ce nu există CONCERTE de Matematică la Ateneu (unde să se înghesuie buluc „poporul”) ???
OARE de ce nu există un Festival Matematic MOISIL la Ateneul Român ???
Şi pînă la urmă ați uitat să pomeniți de Fenomenul
(contrar total opus ideii „Celibidache”)
Paradoxul Căutării Permanente A Ritmului Divin A Sunetului Absolut BACH
(înregistrat ameliorat absolutizat perfect dumnezeiesc sesizat pofinat redat cristalizat în stare de Transă Mistică Mînăstărească astfel „ainsi” prin „înregistraea în Studio departe de Oamenii care Tușesc sau telefon mobil în sala de concert și care majoritatea vin din Snobism intelectualo-cultural de Trei Parale)
GLENN GOULD !
Deși nu apreciez deloc stilul dumneavoastră de exprimare, nu pot să nu observ că puneți atât de multe subiecte în comentarii încât mi se pare, de la început, lipsit de orice speranță un răspuns pe măsură. Înțeleg că mă acuzați de ,,provincialism mioritic”, ceea ce pentru mine sună a insultă, dar hai să trecem peste semantică. Apoi, relația dintre muzica produsă pe viu și înregistrările electronice, pe care o suciți și o răsuciți pe toate părțile, până nu mai rămâne nimic din ea. Mie mi se pare destul de clară exprimarea și v-aș da un exemplu. Cu ceva ani în urmă, pe când eram în Anglia la o universitate, ca profesor vizitator, un matematician, mare iubitor și cunoscător într-ale muzicii clasice, îmi povestea și explica diferențierea dintre muzică și ceea ce el numea ,,pipe music”, într-o traducere liberă ,,muzica care vine pe țeavă”, pe care îl folosea pentru orice fel de act muzical în care, între cel care produce muzica prin instrumente naturale sau voce și receptor uman, se interpun echipamente electronice și este livrată prin difuzoare sau căști audio.
Desigur, acolo unde semantica ne omoară, matematica ne-ar putea salva (oare ?).
Aceste „multe subiecte” se leagă se întretaie și duc toate la o idee, (sau două), principală. D(o)ar trebuie găsită cheia sol !
Aici, zic eu, printre altele, există o abordare prioritară a interpretării-redării și ascultării muzicii.
Celibidache o face, Glenn Gould asemenea, dar complet diferit.
Cei doi sînt „à l’opposé”, (dar n-ați spus nimic!)
de unde și încercarea mea de a „relativiza” orizontul și a deosebi matematica de viață, cheia sol-aer-foc inimă și spirit, dar se pare că există, chiar dacă frumos zise și diluate subtil, unele „chestii” mai importante decît altele.
Genul acesta de „idolatrizare” ( aici a lui Sergiu Celibidache) din partea unor oameni cu experiențe serioase și cultură solidă poate deranja pe unii sau pe alții și, reacția, semantic vorbind, ar putea suna (fără să fie deloc) a insultă sau judecată de valoare.
Nu vă Acuz de Absolut Nimic, sînteți Liber să gîndiți, să scrieți și să afirmați ce doriți și cum vă place.
Fiecare cu stilul său, că ne place sau nu ne place.
Oare „spiritul critic” să funcționeze doar într-o singură direcție ?
Speranța-speranțele există și vor exista întotdeauna, fără ele s-ar prăbuși Totul .
P.S. După ce voi avea ocazia (nu cred prea curînd) să văd filmul „Cravata galbenă”, cu permisiunea dvs., vă voi spune impresiile pricinuite. Numai și numai faptul că am citit Numai păreri „éblouissantes” și mult lacrimale, produce o stare mai mult decît circumspectă.
P.P.S. Şi-acum, scuza-ți mă vă rog măcar un pic, nu mai luați totul „au premier degré” și atît de direct personal, că nu ne interesează, AICI, cel puțin pe mine, nici petrolul venezuelean și nici Groenlanda.
,,P.S. După ce voi avea ocazia (nu cred prea curînd) să văd filmul „Cravata galbenă”, cu permisiunea dvs., vă voi spune impresiile pricinuite. Numai și numai faptul că am citit Numai păreri „éblouissantes” și mult lacrimale, produce o stare mai mult decît circumspectă.”
Vă invit să recitiți partea din articol care se referă la filmul ,,Cravata galbenă” și să-mi spuneți unde am emis eu judecăți de valoare asupra filmului. Dacă ați înțeles măcar titlul, în care spun ,,… o falsă recenzie …”, ar trebui să reconsiderați cele scrise. Faptul că ați citit
,,păreri éblouissantes” în alte părți este treaba dumneavoastră și aceasta nu are nicio legătură cu ceea ce am scris eu. Și, încă o dată, îmi cântăresc foarte atent cuvintele atunci când scriu și când vorbesc. Mai sus am un răspuns și o motivare de ce nu am făcut niciun fel de judecăți de valoare asupra filmului.
Aș fi foarte interesat să citesc un articol sau eseu scris de dumneavoastră, să văd și eu un text de calitate și, în acest fel, poate să învăț și eu a compune ceva cât de cât rezonabil. Vă rog să aplicați, în cazul acesta, sfatul pe care mi-l dați dumneavoastră: nu-l luați la modul personal.
DAR DACĂ oare
am fi putut asculta Sergiu Celibidache dirijînd un concert
Într-o Biserică-Mănăstire-Catedrală goală „qu’à elle même” ???
Spiritului Ofrandă !
Care ar putea fi partea Spectacolului Stimabilului de A se EX-P(r)une K MIT ?
Hai să încercăm să nu mai fim atît de „naivi”,
în realitate ! :
„băiatul inocent” Sergiu Celibidache-n Mistica sa,
își bătea joc (printre altele) de permanența
Sistemului ÎndobitociriLOR în Massă.
PĂCAT că n-a vrut să lase mai multe „potcoave de cai morți” !
Exact precum despre Brâncuși se știu o grămadă de „lucruri” fără să se știe în realitate mai Nimic.
La fel cum cu /despre Cioran !
P.S. S-a gîndit cineva să facă un film despre/cu Cioran/Ionesco/Beckett …. P. Goma La Un Loc ? Nimeni !
„Sunt scene din film în care Maestrul discută cu membrii familiei, cu soția și cu fiul, despre credința lui în perfecțiunea în artă și despre distorsiunea pe care o înregistrare o poate produce actului artistic. Mulți dintre noi resimțim nostalgia retrăirii și, în același timp, angoasa consumului unor surogate și nu a originalelor, căreia societatea modernă i-a găsit soluții tehnice ingenioase dar, bineînțeles, imperfecte, și totuși aducătoare de bucurie multor oameni care nu au altă soluție în afara înregistrărilor.”
OARE să nu fie pe-AICI „judecăți de valoare” ?
………………………
„Apoi, rămâne sentimentul de alienare datorat transformării actului artistic în marfă și a artei muzicale în industrie.”
OARE să fie aceasta doar O „Judecată de Valoare” ?
ALTFEL CE ???
Lămuriți-ne vă rog, căci cel puțin O Lămurire se s-ar impune de la Sine !
„Ce s-ar fi întâmplat dacă tatăl nu și-ar fi alungat fiul?”
Nu doar judecăți de valoare asupra filmului Dar și Mai Grav
Despre DESTINUL lui Sergiu Celibidache :
„Ar fi urmat un calvar într-o Românie răvășită de război și apoi deraiată de ocupație și comunism feroce, o prăbușire, ratare, sau poate chiar dispariția?”
„Reevaluarea gestului tatălui la mare distanță de timp este cu atât mai dificil de făcut.”
DAR O FACEȚI ! mai mult decît evident în mod „subliminal” !
(chiar doriți paragraf cu paragraf, citat cu citat, sintagmă cu sintagmă, găselniță cu întortochiere ?)
Matematic vorbind sînteți cam prea mult Departe de Gîndirea Critică.
OARE „gîndirea critică” Matematică NU ARE mai nimic cu Realitatea Concretă Imediată ?
SERGIU CELIBIDACHE nu are absolut NIMIC de A face cu sfera Fiului-Serge Ioan Celibidachi și a dumneavoastră, DE INFLUENȚĂ !
CelibidachE ………. CelibidachI !???!
P.S. român PERFECT prin pașaport-identitate-naționalitate-crez, Sergiu Celibidache nu și-a modificat-schimbat niciodată Numele. Fiul său se pare CĂ DA ! din CelibidachE s-a trans-format în ch-I .
DE CE și CUM ?
Vă recomand cartea doamnei Ioana Celibidache ,,Sergiu altfel …” pe care eu tocmai am terminat-o de citit. Cred că vă poate răspunde la mai toate întrebările și vă poate risipi îndoielile în legătură cu marile probleme pe care le abordați. Vă doresc sănătate și un an 2026 cât mai bun.
https://dilemaveche.ro/sectiune/editoriale-si-opinii/lectia-de-educatie-fizica-606314.html
Numai de Bine în 2026 si pentru dumneavoastra !
Foarte interesantă menționarea conferințelor de la Timișoara inițiate de Ciprian Foiaș. E remarcabil cum aceste nuclee de excelență în matematică au creat punți între cercetători precum Peter Jonas, trecând peste barierele epocii.