vineri, decembrie 3, 2021

”E greu de crezut ca Roman Protasevici va scăpa cu viață din mâinile KGB, dacă nu dă declarații pe placul lui Lukașenko”. Interviu cu analistul Armand Goșu

Arestarea jurnalistului Roman Protasevici vine din senin? Este o întâmplare, o chestiune de idiosincrazie a dictatorului Lukașenko? Regimul intrase deja de cateva săptămâni intr-o campanie agresivă impotriva jurnalistilor independenți, luase deja o serie de măsuri dure împotriva libertății presei in Belarus

Categoric pentru Lukașenko a fost o șansă ca Roman Protasevici să se întoarcă din vacanța în Grecia cu o cursă de linie Ryanair care a zburat în spațiul aerian al Republicii Belarus. Iar liderul de la Minsk n-a vrut să rateze această șansă.

Deși are doar 26 de ani, Protasevici este deja o legendă. El a ajuns la Varșovia în 2019, iar in ianuarie 2020 a cerut azil politic în Polonia, motivând cu faptul că este urmărit de KGB.  Protasevici a fondat alături de Stepan Putilo canalul Telegram Nehta care a transmis non-stop informații despre protestele din Belarus. Nehta avea în toamna 2020 peste 2 milioane de abonați, la o populație a Belarus de 9,5 milioane, deci avea o audiență foarte mare.

Aproape toate clipurile video, relatările de pe străzile diverselor orașe, violențele miliției și KGB, toate aceste informații le-am avut datorită Nehta, al cărei redactor șef până în noiembrie a fost Roman Protasevici. El a părăsit redacția Nehta la sfârșitul lunii noiembrie și de atunci transmite pentru un alt canal Telegram, care are peste 200.000 de abonați. Lukașenko a văzut în protestele din vara-toamna anului trecut un complot internațional, în care Putilo și Protasevici au jucat un rol esențial, coordonând operațiunea de răsturnare a lui de la putere.

Acum două săptămâni, Protasevici relatase de la Atena vizita doamnei Svetlana Tihanovskaia, candidată în alegerile prezidențiale de anul trecut, alegeri al căror rezultat a fost falsificat, iar Lukanșenko a fost dat câștigător cu 80%. După vizită, Roman a rămas în Grecia într-o scurtă vacanță, alături de iubita sa, Sofia Sapega, 23 de ani, cetățean rus, studentă în Lituania. Cel mai probabil el a fost monitorizat de agenții KGB. Cei doi tineri, puteau să se întoarcă la Vilnius, acolo unde locuiesc, prin Varșovia sau pe un alt traseu, cu evitarea spațiului aerian al Belarus. Nu cred că și-au imaginat acest deznodământ.

Ar fi putut fi deznodământul evitat?

Putea fi evitat dacă piloții Ryanaiar ar fi refuzat să aterizeze la Minsk. Am destule nedumeriri privind această istorie, cu un avion care mai avea 90 km până la aeroportul de destinație, dar piloții acceptă să se întoarcă și să parcurgă o distanță mai mare, până la Minsk, deși aveau alte aeroporturi apropiate. Să spui astăzi că Ryanair n-are nici o responsabilitate mi se pare cam naiv. Doar piloții respectivi nu trăiau pe lună, știau ce fel de regim politic e la Minsk.

În același timp, această deturnare de avion vine după ce acum o săptămână a fost blocat cel mai mare portal independent de știri TUT.by și au fost arestați 15 jurnaliști. Iar cu doar câteva zile în urmă a murit la Minsk în arest un tânăr activist civic. Violența ofițerilor KGB și de miliție împotriva celor arestați întrece orice imaginație. Mai mult, în aceste ultime luni, Lukașenko a emis tot felul de legi și hotărâri prin care și-a întărit puterea personală.

De fapt, Lukașenko încearcă acum să negocieze de pe poziții de forță modificarea Constituției, așa cum prevede planul rusesc de depășire a crizei. Totodată, Lukașenko vrea să-și întărească pozițiile și față de Vladimir Putin, cu care se va întâlni la o nouă rundă de negocieri la Moscova, la 28 mai.

Ce riscă Protasevici in Belarus? Cat de serioasă este amenințarea pedepsei cu moartea?

Cu siguranță va fi bătut și torturat. Iar clipul de 29 de secunde, în care cu o față tumefiată spune că este sănătos ca n-are probleme cu inima și nici cu alte organe și că anchetatorii se comportă cu el corect, iar el dă detalii despre organizarea protestelor din Belarus, nu face decât să confirme asta.

Dacă va accepta să dea declarații care confirmă complotul NATO și UE împotriva lui Lukașenko, adică versiunea agreată și promovată insistent de Minsk și Moscova, atunci regimul său carceral va fi mai bun, o să fie mai puțin umilit și torturat. Dacă nu, e greu de crezut că va scăpa cu viață din anchetele KGB-ului.

Sunt niște decizii ale instanțelor din Belarus, care pot sugera diverse scenarii. În octombrie, un tribunal a decretat că Nehta este o organizație extremistă. În noiembrie, în alt dosar, sunt trei capete de acuzare împotriva lui Putilo și Protasevici. Cea mai lungă pedeapsă, 15 ani închisoare, este prevăzută pentru organizarea tulburării liniștii publice. Alți 12 ani poate să ia pentru că a desfășurat acțiuni menite să stârnească ură, pe principiul “profesional”, împotriva ofițerilor KGB și a celor din Ministerul de Interne. Iar în noiembrie, KGB Belarus i-a declarat pe cei doi teroriști. Pot fi condamnați le moarte, deși nu există un articol clar cu teroriștii în legislația bielorusă, dar asta nu contează. Sistemul judiciar de acolo n-are absolut nici o autonomie, execută ordinele KGB fără să crâcnească. Fără îndoială că Lukașenko împreună cu KGB va decide soarta lui Protasevici.

Obiectivul lui Lukanșenko este să-și confirme teza privind complotul NATO și UE împotriva sa, ceea ce-i oferă șansa lui Protasevici să scape cu mai puțină tortură și cu o pedeapsă cu închisoarea, de unde ar putea fi mai încolo eliberat. Cu condiția ca el să declare în anchetă ceea ce-i cere KGB-ul, care dorește orice, dar nu adevărul. Așa funcționează serviciile secrete în regimurile autoritare.

De ce se bănuiește că arestarea lui Roman Protesevici a fost o chestiune plănuită împreună cu rușii? Avem si un precedent, cu avocatul Iurie Ziankovici, predat de rusi Belarusului, după ce fusese arestat la Moscova.

N-am nici un fel de date care să confirme aceste afirmații. E însă posibil ca cel puțin o parte din operațiune, cea din Grecia, să fie realizată în colaborare cu serviciile rusești. Nu știu ca Belarus să aibă capacități de operare în străinătate. Poate că și iubita lui, Sofia, cetățean rus, a fost monitorizată. Ea se află într-un arest din Minsk, în acest moment. Mama Sofiei a spus că schimba des mesaje cu fiica ei. Din punct de vedere tehnic nu e o problemă pentru serviciile secrete să urmărească și să localizeze persoanele care folosesc smartphone.

Poate că și ridicarea unui avion MiG 29 armat cu rachete aer-aer s-a făcut după ce Lukașenko a discutat cu Moscova. Deși, e suficient de impulsiv ca să ia și singur astfel de decizii riscante.

Se vorbeste mult despre felul cum Rusia ”testeaza” Occidentul, despre ”provocarile” Rusiei. Credeti ca evenimentul din Belarus se incadreaza intr-o astfel de categorie a provocarilor, a testarii Occidentului? Pare mai mult…

Nu pot specula în ce măsură este o operațiune coordonată împreună cu Rusia. Nu exclud asta, dar n-am date certe. Între cele două regimuri există multe similitudini. Lukașenko a fost un model pentru Putin, mereu cu doi pași înainte. Cele două regimuri sunt în simbioză, mai mult ca niciodată. Uitați-vă la ce se petrece acum la Minsk, ca să intuim ce ar putea urma în septembrie, înainte de alegeri, la Moscova.

Ce am învățat din această istorie? Anume că dictatorii, regimurile autoritare, prin deturnarea acestui avion, fixează un alt standard în materie de represiune. Refugiații politici nu mai sunt siguri nici măcar pe teritoriul altor țări sau în aer, în avioane de linie. Pentru că ele pot fi deturnate, în urma unor operațiuni de tip terorist.

În contextul întâlnirii programate dintre Biden și Putin, cum pică acestă arestare?

Chiar dacă ar exista indicii privind o colaborare cu serviciile rusești, întreaga responsabilitate îi aparține lui Lukașenko. Președintele Biden nu poate utiliza acest incident ca pretext pentru anularea summit-ului. Ar fi ceva neserios. Biden nu se vede cu Lukașenko, ci cu Putin. Cu care are multe dosare de discutat.

Ce parere aveti despre sancțiunile UE impuse Belarus? Vor avea vreun efect? Inteleg ca acesta este doar un set de masuri si vor urma si altele.

E mai mult decât nimic. UE nu are multe instrumente la îndemână. Astăzi plătește pentru că nu a avut o politică clară față de Belarus în ultimele decenii, pentru că interesele în interiorul UE sunt divergente pe acest subiect. Dacă balticii și polonezii au Belarus printre prioritățile de politică externă, subiectul nu stârnește nici un interes în alte capitale. Astfel că, e greu de armonizat aceste agende politice foarte diferite. E prea puțin pentru a adopta niște sancțiuni eficiente.

De ce nu sunt eficiente? Occidentul are dreptatea de partea lui, dar nu are mijloace?

Belarus are relații foarte reduse cu Vestul, gravitând economic, politic, umanitar, educațional în lumea rusească. Nu are oligarhi refugiați în Occident, iar regimul nu a permis formarea unei cât de neînsemnate opoziții politice acasă. Principalul pilon al sistemului este aparatul de represiune care-i va rămâne loial lui Lukașenko atâta timp cât are susținerea Kremlinului. Iar acest aparat nu are interese în Vest, nu-și trimite acolo copiii la studii, nu-și ține banii în bănci occidentale.

Ce pare sa fi pus cu adevarat Occidentul pe jar este încalcarea unor reguli si proceduri privind spatial aerian, un domeniu in care siguranța este pe primul plan si in care increderea pilotilor in turnul de control este sau era absoluta, indiferent de problemele politice.

De unde și decizia unor mari companii aeriene de a ocoli Belarus. Era greu de imaginat până acum câteva zile că un astfel de incident se poate petrece în Europa. Exista o linie roșie pe care și regimurile autoritare o respectau, tocmai pentru că nu aveau nevoie de probleme suplimentare. Însă, Lukașenko a preferat să riște și, cel puțin politic, pare să fi câștigat această rundă. A oferit publicului de acasă și celui din Rusia, imaginea de forță, de jucător care-și permite orice fără să poate fi pedepsit. A fost felicitat de mulți deputați din Dumă, de lideri de opinie din Rusia care considerat că în acest fel, Belarus a umilit NATO și UE. Toate aceste declarații occidentale de condamnare a lui Lukașenko care n-au putut fi urmate de acțiuni punitive, în ochii popoarelor care acum trei decenii au ieșit din comunist, n-au făcut decât să confirme propaganda oficială a Kremlinului despre slăbiciunile Vestului. (A consemnat Lucian Popescu)

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

  1. „Să spui astăzi că Ryanair n-are nici o responsabilitate mi se pare cam naiv.”

    Sa spui astazi ca pilotul unui zbor comercial ar fi putut sa ignore indicatiile pilotului militar, care il escorta in spatiul aerian belarus, frizeaza granita dintre naiv si ridicol. Un analist politic din fotoliul lui comod din spatele granitei NATO crede ca un pilot comercial ar fi trebuit sa riste viata tuturor pasagerilor pentru a salva unul.
    Domnule Armand Gosu, poate ca nu v-ar strica o vizita prin estul Ucrainei sau prin Belarus.

      • Probabil „bum”. Pentru că interceptarea s-a făcut cu scuza că există o amenințare cu bombă la bordul avionului. Daca „bum”, escortarea avea scuza că s-a adeverit predicția. La cat de aproape zburau cele două avioane, mi-e greu sa cred că se putea demonstra că „bomba” ar fi venit de la MIG.
        Nu subestimați. Așa cum bine spunea cineva in alt comentariu, pilotul de avion era responsabil de toți pasagerii, și de el însuși. Nu doar de tânărul de 26 de ani și prietena lui. Un act de bravadă i-ar fi putut costa pe toți viața. Un pilot pe Ryanair nu e un las. Dar totuși, un responsabil. Sigur au fost negocieri și discuții chiar și cu baza, in acea jumătate de oră.

    • Ai dreptate. Am citit ispravile idiotilor in cold war, cu scuza cold war. Sunt niste retrogradati mintal pe care nu-i intereseaza consecintele nici vietile nevinovatilor nici macar ale propiilor cetateni, demonstrat cu fapte de-a lungul zecilor de ani. Cunosteau bine rutele comerciale, cunosteau care e avion comercial si care nu, asa ca scuza cum ca ne spiaza sau ca vor sa arunce o bomba atomica nu-i o scuza viabila in nici un caz.

  2. UE plateste fiindca in ultimii ani a avut lideri slabi si foarte slabi. Joseph Borell si Van der Leyen sunt niste politicieni mediocri care nu au statura unor lideri politici puternici, cu viziune. Macron nu este deloc ceea ce multi se asteptau, Merkel mai are putin si se retrage din viata politica, Kurz si austriecii nu deranjeaza prea mult Rusia, Polonia are un establishment focalizat doar pe relatiile gay si avorturi, Romania are un Iohannis care priveste tot timpul cu ingrijorare. Spania si Italia, nu prea se baga in chestiunile cu Rusia, pentru ca nu sunt prea afectate. De asemenea mecanismele foarte greoaie la nivelul UE nu ajuta la un raspuns ferm si rapid in cazul unor momente de criza, iar acest lucru trebuie revizuit si actualizat in modul de functionare a mecanismelor europene. Nu degeaba Rusia face ce vrea cu liderii europeni.

  3. Cred ca EU ar trebui sa isi retraga tot personalul diplomatic din Belarus si sa-i invite pe toti diplomatii din Belarus sa paraseasca EU. E o pierdere de timp discutia cu un dictator singeros care in plus n-are nimic de oferit occidentului.

    Pe de alta parte indignarea noastra morala e cam tinuta in friu de un precedent destul de asemanator in care cei rai erau cei buni, vezi si opiniile celor de la NYT care il relateaza:

    https://www.nytimes.com/2021/05/24/opinion/belarus-plane-protasevich.html?action=click&module=Opinion&pgtype=Homepage

  4. Bielo-rusia. Ca în Rusia. Asta dacă nu vrem să spunem și Doiciland, Magiaroșag etc.
    P.S. Dau vina pe bunica, o rusoaică care învățase bine românește. De la ea am auzit de ,,Bielorusia” mult înainte să știu ce e.

    • Corect ar fi Magiarorsag, , cu „s” în loc de „ș”, pentru că litera „sz” în limba maghiară (MagyarorSZág) se pronunță „s” în română și nu „ș” care ar fi echivalent cu litera „s” maghiar. Apropo, alfabetul maghiar are 40 de litere plus 4 (q,w,x,y) altele, dintre aceste sunt consoane care au 2 sau 3 litere: cs, dz, dzs, gy, ly, ny, sz, ty și zs.

  5. „Toate aceste declarații occidentale de condamnare a lui Lukașenko care n-au putut fi urmate de acțiuni punitive, în ochii popoarelor care acum trei decenii au ieșit din comunist, n-au făcut decât să confirme propaganda oficială a Kremlinului despre slăbiciunile Vestului. ” Exact asta este marea problema si nu doar pentru UE, ci si pentru SUA. Deja discutiile Biden-Putin incep de la acelasi nivel. Rusia isi permite sa sfideze occidentul, pentru ca nimeni din Vest nu a indraznit si nu a reusit sa puna la punct Rusia in ultimii 15 ani. Priviti doar ce atitudine a avut Lavrov vizavi de Oceanul Arctic. Impresia este ca SUA nu mai detin controlul si nu mai imprima directia in lume si mai cu seama in Europa, asa cum au facut-o de decenii intregi.

  6. https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-57236086

    Asta pentru a lamuri daca pilotul trebuia sau nu sa urmeze indicatiile avioanelor militare.

    „If a military aircraft intercepts you – and gives you command – you obey. You can’t not obey command. You have no option but to follow orders. It’s like on the ground, when police tell you to do something,” the pilot added.

    • Si politia si jandarmii din Moscova le-au spus oamenilor sa mearga acasa, dar ei vroiau sa mearga in arest.
      Parca nu-i plina lumea de situatii in care ce spune politia nu-i ascultat ! Nu trebuie sa fugi, nici sa ataci politia, doar sa nu asculti („disobedience”). Si parca toti sint impuscati in acele situatii…
      Bineinteles ca nu am fost acolo, dar eu sint convins 100% ca daca as fi fost pilotul avionului nu m-as fi intors din drum. As fi garantat cu viata mea, in primul rind, ca aviatia militara nu ar fi tras, iar pt. ca sint convis 100% de asta nu as fi avut vreo problema sa ignor avertismentul. Sint foarte multe situatii cind lumea ignora constient avertismentul autoritatilor, si desi exista un risc, in anumite situatii riscul e zero. Joc la cacialma, pt. cei care pot.
      Sigur ca autoritatile din toata lumea nu pot spune sa nu respecti regula, insa in practica stim cum e, peste tot in lume. Si sigur ca sint cazuri in care stii ca se va trage, insa nu acolo si in aceste vremuri.

      • Sunt sigur ca daca erai pasager, cu familia in acel avion, ai fi fost de acord pe deplin cu decizia comandantului (ce comandant ar fi acela!) de a intra in picaj usor catre Vilnius, ignorand somatia migului din coada.

    • Nu lamurăște nimic. Este doar opinia unui pilot. În realitate nu știm ce au discutat piloții Ryanair cu controlorii de trafic bieloruși și/sau cu pilotul acelui MiG.

      Autoritățile bieloruse chiar încearcă să se disculpe spunând că ei nu au ordonat avionului să aterizeze la Minsk, decizia de aterizare fiind a piloților, ei doar au oferit asistență la aterizare. E greu de crezut că Lukașenko ar fi mers atât de departe încât să doboare avionul, dar nu poate fi exclus nici asta. Totuși e și mai greu de crezut că ar fi doborât avionul fără minime avertismente. De aceea e important să aflăm exact conversațiile piloților Ryanair cu bielorușii. Interesant că la momentul întoarcerii spre Minsk mai aveau de zburat doar 1-2 minute pâna ce ar fi intrat în spațiul aerian lituanian.

      • Pentru cine e curios sa citeasca transcriptia conversatiei:

        https://meduza.io/en/news/2021/05/25/belarusian-transport-ministry-publishes-transcript-of-conversation-between-ryanair-pilot-and-minsk-dispatcher

        Cred ca nu ar fi fost greu pentru piloti sa pretinda ca nu aud clar ce li se spune de la turnul de control si sa ignore indicatiile pentru cele citeva minute care le lipseau pentru a iesi din spatiul aerian bielorus dar probabil ca nu si-au inchipuit ce se poate intimpla si in afara de asta multa lume respecta procedurile pentru a nu isi ameninta pastrarea jobului. E usor de criticat in retrospectiva dar destul de greu de imaginat terorismul de stat la momentul respectiv.

        Iarasi, e greu de imaginat ca interceptorul i-ar fi doborit dar nu poti pune in pericol viata pasagerilor bazindu-te pe faptul ca avionul militar n-o sa traga.

        Eu nu vad alta solutie decit izolarea totala a regimului bielorus, asa cum s-a procedat cu Myanmarul sub junta militara, si eventual darea in judecata a lui Lukashenko personal si a celorlalti implicati pentru actul de terorism de stat.

        • Am citit dialogul între piloți și turnul de control bielorus. Atât discuția cât și timpii afișați par naturali: avionul pătrunde în spațiul aerian bielorus la 9:30 UTC, iar discuția între piloți și turnul de control începe cu un minut mai devreme. Momentul cheie apare la 9:45 exact când mai era de parcurs 1-2 minute până să pătrundă în spațiul aerian lituanian:

          ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.
          Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.
          ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.
          Pilot: Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.

          Eu am impresia că planul bielorușilor a fost de a convinge piloții că ar putea fi reală amenințarea cu bombă și de a avea încredere în recomandarea turnului de control de a ateriza la Minsk. Nu cred că a fost vorba de vreo amenințare din partea bielorușilor. Ar fi riscat prea mult dacă veneau cu un ton agresiv. Nu mai vorbesc de o decizie de a doborî avionul. Conversația, dar și întoarcerea avionului spre Minsk s-ar fi petrecut mult mai repede dacă bielorușii ar fi avut în cap ideea de a nu lăsa sub nicio formă avionul să treacă de graniță. În schimb au reușit să convingă piloții să se oprească din drum chiar în ultimul moment.

          Pare-să că piloții au încercat să ia legătura cu Vilnius și mai departe cu compania lor, dar n-am înțeles dacă au reușit sau nu, iar Ryanair nu e foarte transparentă în acest sens (oare de ce?!). Scenariul cel mai plauzibil îmi pare acela că nu exista de fapt o constrângere din partea bielorușilor de a ateriza la Minsk (așa cum intuia și dl Goșu) și că piloții s-au încrezut în recomandările de la Minsk din mai multe motive. Oricum nu cred că-și închipuiau că bielorușii ar fi avut scopuri precise de a aresta pasageri aflați în avion.

          Consider că piloții au greșit încrezându-se în recomandările bielorușilor fără să fi confirmat decizia și cu Vilnius sau cu compania. Sigur, nu pot să-i condamn pentru asta fiindcă trăim în era ”politically correct” în care există o presiune publică mare ca totul să fie respectat la virgulă. Dar iată în cazul ăsta Roman Protasevici va plăti scump decizia piloților.

      • Va fi crucial sa vedem care a fost dialogul. Altfel standard e cam asa:

        -RYR, you have been intercepted by mig 29 from blr air force. On your 10 o clock. Follow me and land at xyz.
        -Understood, will comply.

        Cand un avion militar te intercepteaza nu e loc de negocieri… Nu sunt responsabili nici pilotii ryr, nici amaratul de pe mig.
        Este un incident extrem de grav si cei responsabili (cred ca e clar cine!) trebuie urmariti pana in panzele albe.

  7. Acum vreo 12 ani era un filmulet scurt in care prezentau un posibil viitor al europei. Actiunea se petrecea intr-un avion, si fiecare avea un telefon sau tableta si la moment dat apare un mesaj ca avionul va ateriza nu stiu unde si fiecare a vazut ce va face mai departe, daca poate iesi din avion sau nu functie de diversi parametri: vaccin, statut de refugiat, cetatenie, etc. Vad ca devine realitate.

    Pilotii s-ar putea sa aiba instructiuni clare ce sa faca. Dar de ce nu a fost escortat de aviata NATO? Puteau sa intercepteze ei rapid, daca erau la 90km sau sa instructeze pilotul ce sa faca. Dormeau? De unde stiau cine e in avion? Acele liste de pasageri inteleg ca sunt aproape publice.

    • Daca Europa nu se poate impune economico-militar in fata satrapilor de la granite, e terminata. NATO e o fantoma. Trebuie coeziune est-vest PE CONTINENT, nu europa-africa sau europa-america de sud sau europa-china. Ungurii au partial dreptate, europa a fost acaparata de un neomarxism-colectivism mutant si insidios care nu mai pune deloc interesele europene pe primul plan. Sa ne mai miram atunci ca vecinii isi rad de noi si ne deturneaza avioanele dupa bunul plac? :) Hai sa vedem cat va suferi cu adevarat Lukasenko dupa „sanctiuni”.
      E multa gargara si vorba despre sanctiuni, dar facem afaceri cu „dusmanii” :)

  8. Bine ca nu trebuie sa ocoliti Rusia&China!
    Pilotii au fost informati ca e o bomba la bord si trebuie sa aterizeze doar la Mink, ci nu de urgenta!
    Probabil asa prevede legislatia aeronautica in vigoare – competenta era a Belarusului, politia aeriana tot a lui.
    Avand in vedere notorietatatea respectivului nu cred ca va fi ucis asa cum au fost ucisi de securitate adevaratii dizidenti… Vor doar sa-l faca uitat, bagandu-l la racoare cat mai mult timp.

  9. Situatia este similara cu cea in care un cappo mafiot pune mana pe un presupus „adversar”, temperata doar de ochii opiniei publice. Lukasenko este un mafiot/warlord al carui teritoriu e bielorusia.
    In mod normal, trebuia identificat ce l-ar durea cel mai tare pe mafiot si actionat acolo fara mila sau pardon. Daca acest incident este lasat fara raspuns nemilos (nu chestiuni de fatada!) va fi inca un semnal catre barbari ca Europa e neputincioasa. Ce mai urmeaza? Angajam pe bani frumosi Belarus, Turcia si Maroc sa apere granitele uniunii? :)

  10. Pilotii s-au comportat exact ca si liderii UE, au protestat intai, probabil, spoi s-au conformat! Cum e turcu si pistolu’!

  11. Deci , regimul domnului Hm … hm … cica Să spui astăzi că Ryanair n-are nici o responsabilitate mi se pare cam naiv. Doar piloții respectivi nu trăiau pe lună, știau ce fel de regim politic e la Minsk.

    Sa zicem ca eu nu stiu ce regim politic are Belarusul .. dar tocmai citesc articolul dumneavoastra, domnule Goșu ..
    Si ce aflu ?
    Lukașenko a fost un model pentru Putin, mereu cu doi pași înainte.
    Putin? Dictatorul ala denuntat ca fiind „criminal” de catre Biden, presedintele SUA ? Modelul lui Putin? Auuuu ! Brrrrrr!!!

    Principalul pilon al sistemului este aparatul de represiune care-i va rămâne loial lui Lukașenko atâta timp cât are susținerea Kremlinului. si atunci ce fel de ins este ala de pe Mig ?

    Deci , regimul domnului Lukașenko ma „onoreaza” cu escorta unui avion de lupta si imi cere sa aterizez la Minsk ptr o „problema de siguranta” ..

    Sa ma fac ca nu am auzit? Ca nu inteleg ? Sa ?

    Ce ar putea aface pilotul ?!
    Pai ce sa faca SA TRAGA!

    Daca trage .. si are o racheta grea … hales bules  e ca la zborul ala sud coreran din Kamceatca …. toti au murit!!!!
    Daca racheta e mai „usoara” … tot au murit cativa la un „incident” al unui avion sud-coreean!!!
    Daca trage „doar” cu tunul de bord  (tun de 30 mm) ? Depinde unde loveste .. iar am morti!

    Deci , daca sunt responsabil si ma gandesc la pasagerii  mei, la toti .. ma supun ordinelor militare!!!! Ca prima mea responsabilitatea  este sa imi mentin pasagerii in viata nu sa ii fac martiri si sa-i trimit la 77 de hurii si munti de pilaf!!!

    Ma rog poate dvoastra credeti ca totusi Lukașenko e un bun iubitor de oameni .. dar io nu pot risca!!!!! Ca tocmai am citit ca e cam …. dictator de 30 de ani!!! Dupa 30 de ani nu ar fi de mirare sa isi inchipuie ca el are Mandatul Cerurilor …

  12. Tânărul Roman Protasevici are 26 de ani. Regimul dictatorial al lui Lukașenko este instaurat de 27 de ani. Tânărul s-a nascut in dictatura și trăiește de 26 de ani in dictatura. Incerca idealist să faca ceva, s-a refugiat într-o țară vecină, libera. Și totuși, dictatorul îl readuce cu orice preț în beciurile lui, ii sparge fata și dinții și îl „învață minte”.
    Suntem în 2021, la 30 de ani depărte de dictatura și ne bucuram fără frica de libertăți. Cu toate acestea, încă mai sunt nostalgici. No comment!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

De ce majoritatea modelelor climatice sunt „fierbinți”?

O bună parte din articolele mele publicate pe această platformă discută modele (simulări) ale variațiilor unor parametri climatici precum concentrația de CO2,...

Metroul la Otopeni – marele eșec al unor politicieni mărunți

Eșecul magistralei de metrou M6: 1 Mai – Aeroportul Otopeni este eșecul politicienilor preocupați să dovedească faptul că nu se poate, în...

Despre felonie si sperjur

Domnule Klaus Iohannis, Cand Marius Manole si Radu Paraschivescu v-au returnat decoratiile, a fost vorba de o despartire lipsita de orice ambiguitate....

Lașități românești, profituri maghiare (2)

LEGENDA, MITUL ȘI CULTUL LUI DRACULA Să fim serioși, legenda, mitul și mai ales cultul lui Dracula nu au...

Egalitatea și economia de piață

Narațiunea obișnuită despre egalitate în România este că acest „vis de aur” al poporului este pe cale să se destrame. Bogații devin...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro