luni, mai 19, 2025

E timpul ca UE să inițieze o ”operațiune energetică specială”

Atacul fulgerător al armatei ucrainene pe teritoriul Rusiei, până acum încununat de succes, pune într-un con de umbră o inițiativă ucraineană la fel de interesantă: Ucraina dă un brânci delicat Europei să se desprindă odată definitiv de ultimele dependențe rușinoase pe care le mai are față de Kremlin și de care promite de trei ani că se va descotorosi. După trei ani de invazie totală a Rusiei în Ucraina și în ciuda eforturilor la Bruxelles, încă există companii și chiar guverne europene care prosperă pe seama afacerilor cu energie din Rusia, divizând unitatea europeană și afectând securitatea energetică a continentului. Întrebarea e dacă noi în UE suntem în stare să ne folosim de oportunitatea pe care ne-au deschis-o ucrainenii sau nu.

Tranzitul de petrol

În iunie, Ucraina a impus sancțiuni care blochează tranzitul petrolului Lukoil pe teritoriul ucrainean. Ungaria și apoi Slovacia au început un uriaș scandal, acuzând Ucraina de șantaj și șantajând la rândul lor Ucraina și Bruxelles-ul cu un proces (Ungaria) și cu întreruperea livrărilor de energie electrică și de motorină (Slovacia). Mai mult, Ungaria a anunțat că va bloca plățile de 6,5 miliarde de euro din European Peace Facility pentru înarmarea Ucrainei. Spre cinstea ei, Comisia Europeană a ținut piept pretențiilor aberante ale celor două țări, argumentând că nu există absolut niciun risc de securitate energetică pentru Ungaria sau Slovacia. Tot acest scandal e cu miză populistă de uz intern și deschiderea a încă unui front de declarații belicoase cu Bruxelles-ul, iar toate acuzațiile Ungariei și Slovaciei pot fi desființate punct cu punct.

  • In realitate, sancțiunile nu privesc câtuși de puțin importurile celor două țări de la Lukoil: așa cum a confirmat chiar Comisiei Europene, compania MOL care deține rafinăriile din Ungaria și Slovacia cumpără la granița între Ucraina și Rusia și devine proprietarul petrolului care circulă pe teritoriul Ucrainei, deci nu pică sub sancțiunile ucrainene. Totul e o minciună. De altminteri, sancțiunile ucrainene au intrat în vigoare în iunie, iar scandalul celor doi amici ai lui Putin a apărut pe 18 iulie, după o întâlnire Szijjarto – Lavrov.
  • Ungaria și Slovacia ar putea cumpăra chiar petrol rusesc și chiar de la propria graniță de la altă companie decât Lukoil (de pildă Rosneft, sau un intermediar care să ia tot de la Lukoil).
  • Din 2022 până acum, nici Slovacia, nici Ungaria n-au făcut nimic să-și diversifice sursele de petrol – spre deosebire de Cehia. Indiferent cu cine ții în realitate în acest război, e o chestiune de securitate energetică națională să ai mai multe surse și rute de aprovizionare. Fico și Orban își vulnerabilizează propriile țări, doar pentru a-i face pe plac lui Putin.
  • Dincolo de PR (auzim ajutor militar, auzim Ucraina, înseamnă că Ungaria blochează încă un transfer de arme necesare acum), șantajul Ungariei privind blocarea European Peace Facility e de fapt un șantaj împotriva celorlalte state europene, cu zero implicații pe front. Statele europene au prefinanțat cheltuieli militare pentru Ucraina din propriile bugete și trebuie să-și recupereze banii de la Bruxelles; ce face Ungaria e să blocheze plata de la Bruxelles în bugetele naționale. Mai mult: o făcea de luni întregi și până acum. 

Să punem lucrurile puțin în contextul istoric. Deși UE a impus în primăvara lui 2022 un embargo asupra petrolului rusesc, aplicabil din decembrie 2022, transporturile pe conducta Drujba au fost exceptate, ca urmare a presiunilor Ungariei, în principal. La momentul respectiv, țările care importau petrol rusesc pe conductă erau Polonia, Germania, Cehia, Slovacia și Ungaria (vezi harta). Polonia și Germania, care aveau și acces alternativ la petrol importat pe mare, s-au angajat unilateral să oprească orice import de petrol rusesc până la sfârșitul anului. Pe lângă argumentul lipsei de acces la surse alternative, spre deosebire de țările cu acces la mare, Ungaria și Slovacia susțineau că nu pot folosi decât un anume tip de petrol și că adaptarea rafinăriilor ar presupune costuri semnificative (250 de milioane de euro în cazul Slovaciei, 550 în cazul Ungariei). Cel mai important de reținut, însă, Cehia – integral dependentă de petrolul rusesc și fără acces la rute alternative – a cerut o derogare până în iunie 2024 pentru a finaliza o interconectare cu Italia. Este exact răgazul pe care l-au avut până acum – și de care s-au folosit, chiar dacă proiectul a avut câteva luni de întârzieri -, iar orice guvern de bună credință la Budapesta și Bratislava ar fi avut timp suficient să-și facă investițiile necesare sau măcar să demonstreze voință în acest sens. Solidaritatea europeană merge în ambele direcții: nu poți obține o concesie dacă nu faci nimic pentru a veni în întâmpinarea celuilalt, iar Ungaria și Slovacia ar fi trebuit de la bun început să înțeleagă excepția ca răgaz, nu scutire. Ucraina ar fi perfect îndreptățită să închidă definitiv chiar și fizic tranzitul petrolului rusesc, nu doar să sancționeze Lukoil. De altminteri, sancționarea tranzitului Lukoil, fără efecte reale asupra securității energetice europene, ar putea fi deocamdată doar un semnal dat europenilor – e timpul să opriți odată importurile de petrol rusesc, măcar după trei ani de război scoateți excepțiile.

Conducta Drujba – sursa

Tranzitul de gaz

La finele anului expiră contractul de tranzit pe teritoriul Ucrainei pentru gazul rusesc de la Gazprom, încheiat în 2019 pe 5 ani. Ucrainenii au spus clar că nu intenționează să-l prelungească. Presupunând că nu se ajunge la o înțelegere, europenii vor mai importa pe conductă doar prin TurkStream (16 miliarde de metri cubi azi, comparabil cu tranzitul prin Ucraina). De luni de zile, UE și statele membre caută tot soiul de artificii pentru a prelungi tranzitul prin Ucraina, de la idei de a cumpăra gazul rusesc în continuare, dar de la granița Ucraina-Rusia (cum face MOL cu Lukoil pentru petrol) și până la idei de a cumpăra gaz din Azerbaidjan pe aceeași rută (într-o schemă care ar însemna că Azerbaidjanul vinde europenilor, gazul e transferat fizic în Rusia și Rusia transferă fizic gaz spre Europa). Deocamdată nu s-a ajuns la niciun consens. Azerbaidjanul, de exemplu, nu are nici el suficient gaz azi pentru a-și crește livrările spre Europa; ca să nu mai spunem că, poate, n-ar fi indicat să schimbăm furnizorul de care depindem de la un tiran la altul. În plus, pică și singurul argument legitim pe care îl au austriecii, cumpărăm în continuare gaz rusesc pentru că suntem legați de contracte pe termen lung cu Gazprom – cum le-ar onora, dacă renunță la ele pentru gazul azer pe aceeași rută?

Problema cu gazul transportat pe conductă (spre deosebire de cel lichefiat, unde există o piață globală) e că concurența e serios limitată de disponibilitatea infrastructurii. Asta a fost mereu pârghia de șantaj folosită de Rusia până în 2021. Dependența de conductă diferea de la țară la țară, chestiune care s-a dovedit teribil de utilă pentru a forța sau a bloca decizii pentru toată UE prin țări influente (Germania), dar și cu una-două țări care se pot folosi de dreptul de veto. Chiar și azi, mai avem câteva țări care depind în mod semnificativ sau integral de gazul rusesc: Austria, Slovacia, Ungaria. Chiar dacă s-ar ajunge la o variantă de cumpărat gaz azer, soluție împinsă de zor tot de Ungaria și Slovacia, dar și de Austria, gazul ar implica fizic și Rusia. În alte cuvinte, o ”defecțiune tehnică”, un ”sabotaj ucrainean” sau pur și simplu un act asumat al Rusiei de agresiune împotriva europenilor ar putea crea o nouă problemă de securitate energetică în una-două țări europene care depind încă de gazul rusesc. La trei ani de război pe scară largă, când NATO își face calcule că Rusia ne-ar putea invada și pe noi în 5 ani, să construiești o schemă prin care te legi pe termen lung de infrastructură controlată de dușman e inacceptabil. De reținut că Ungaria (și Serbia) își importă gazul rusesc prin TurkStream, Ungaria cumpără doar cca 20% din gaz prin conducta care tranzitează Ucraina (un miliard de metri cubi pe an), deci insistența Ungariei pentru prelungirea tranzitului ucrainean n-are nicio noimă. Aici miza e mai mare pentru Austria, care chiar și-a crescut anul trecut dependența de gazul rusesc de la 80 la 98% și pentru Slovacia, care totuși și-a redus dependența de la 85% la 50%. Din nou – în condițiile în care strategia europeană RePowerEU cere ca UE să termine definitiv importurile de gaz rusesc în 2027, e de neimaginat că sunt unele state care nu doar că nu și-au diversificat sursele, ci chiar și-au adâncit dependența, ca Austria și Ungaria. Tocmai din această perspectivă, incursiunea ucraineană în Rusia și preluarea controlului asupra stației de măsurare de la Sudja e interesantă. Deocamdată, gazul continuă să circule, iar creșterea prețului pe bursele europene e relativ minoră și, după toate probabilitățile, temporară.

Și aici e nevoie de puțin context istoric. După invazia totală a Ucrainei din 2022, UE n-a impus nicio restricție asupra importurilor de gaze din Rusia, ci Rusia a fost cea care, selectiv, a întrerupt livrările, spre câte o țară (Polonia, Bulgaria șamd), solicitând plata în ruble și încălcându-și contractele. Chiar înainte de invazie, Gazprom a creat intenționat un deficit de gaz în Europa golindu-și depozitele de înmagazinare înainte de iarna 2021/2022 și amenințând întregul continent cu frigul. În 2021 și 2022, Gazprom a făcut nenumărate presiuni asupra Germaniei pentru a primi autorizare pentru conducta Nord Stream 2, care (alături de TurkStream) i-ar fi permis ocolirea integrală a Ucrainei pentru livrările către Europa; doar independența reglementatorului german de factorul politic a oprit autorizarea în ciuda voinței sincere a guvernului german de a pune în funcțiune conducta la sfârșitul lui 2021. Pe măsură ce Germania își reconsidera poziția și devenea un susținător din ce în ce mai serios al Ucrainei pe parcursul lui 2022, Kremlinul a căutat pretextul cel mai potrivit pentru oprirea livrărilor de gaz: oportunitatea s-a ivit în vară, când, după o întrerupere temporară a conductei existente Nord Stream 1 pentru lucrări de întreținere, a pretextat că nu mai poate relua livrările din cauză că nu poate înlocui o turbină pe motiv de sancțiuni. Acest eveniment a fost cauza exploziei de prețuri din iulie-august, iar Uniper, cel mai mare consumator de gaz rusesc din Germania, a inițiat o procedură de arbitraj internațional, solicitând despăgubiri Gazprom pentru gazul nelivrat. Explozia conductei Nord Stream 1 din septembrie a închis definitiv discuția reluării livrărilor de gaz spre Germania, iar Gazprom a invocat clauza de forță majoră, încercând să scape de o decizie nefavorabilă în arbitraj. Ce a urmat până la sfârșitul anului se știe: toată Europa a reușit, în decurs de numai câteva luni, să-și reducă semnificativ dependența de gazul rusesc, prin investiții în interconectori, terminale de gaz lichefiat, creșterea importurilor din Norvegia și SUA și reducerea consumului. Dar și sentimentul urgenței a dispărut între timp, iar țările înclinate spre o reconciliere cu Rusia au continuat business as usual – în special Austria și Ungaria.

Există o scuză oarecum legitimă pentru consumatorii din aceste țări, în special Austria: într-adevăr, unele din contractele pe care le au cu Gazprom expiră în 2035-2040; și există suficientă infrastructură de interconectare care să permită înlocuirea fizică a livrărilor de gaz rusesc, în caz că rușii sunt cei care vor tăia gazul din proprie inițiativă, adică riscul de securitate energetică e redus. Pe scurt, se mai cumpără gaz rusesc doar pentru că e mai profitabil. Nu există voință reală, nici la nivel de business, nici guvernamental, de a găsi o soluție pentru a întrerupe aceste contracte acum, în mod legal. Nimic nu pare să-i convingă nici pe clienți, nici pe guvernanți, că riscul unui abuz real din partea Kremlinului depășește profitul de azi. Dimpotrivă: și Austria, și Ungaria, și Slovacia încearcă să găsească soluții pentru a continua tranzitul gazului prin Ucraina, în loc să se pregătească să invoce o clauză de forță majoră pentru a încheia definitiv achiziția de gaz rusesc la sfârșitul anului când li s-ar ivi o primă oportunitate pentru asta.

Mai mult: dacă Austria, de exemplu, ar dori să rupă rapid contractele cu Gazprom, s-ar putea folosi de arbitrajul Uniper. Pe 12 iunie, Uniper a obținut o decizie definitivă la arbitrajul de la Stockholm, care îi dă dreptul să recupereze 13 miliarde de euro drept despăgubiri de la Gazprom pentru nelivrarea gazului din vara lui 2022 încoace, pentru contracte care se întindeau dincolo de 2030. E puțin probabil ca Uniper să recupereze vreodată această sumă, dar, cu un pic de efort, se poate folosi acest arbitraj pentru a rupe celelalte contracte ale Gazprom în restul Europei, dacă s-ar vrea. Teoretic, dacă s-ar scrie legislația potrivită și printr-un consens de voință la nivel european, consumatorii din Austria sau alte țări ar putea plăti o tranșă din banii pe care îi dau azi lui Gazprom direct către Uniper – care are dreptul să recupereze tot ce poate în contul despăgubirilor, conform deciziei de arbitraj. Că o asemenea soluție ar fi teoretic posibilă legal o demonstrează chiar Ungaria – care s-a grăbit să adopte la sfârșitul lui mai o legislație care interzice specific plata către terți pentru gazul de la Gazprom. Dacă însă celelalte țări ar decide să fie tranșante în desprinderea de Gazprom, ar putea permite consumatorilor să plătească la Uniper adoptând legislație în acest sens. În secunda doi, Gazprom ar rupe ei înșiși contractele pe termen lung și se termină cu dependența. Iar asta s-ar putea face pentru tot gazul, indiferent de rută, prin Ucraina sau pe TurkStream, câtă vreme sursa e Gazprom. Din păcate, n-a existat nicio clipă voință fermă în acest sens – dimpotrivă, toate discuțiile sunt despre cum trebuie continuate livrările prin Ucraina și după sfârșitul anului.

Tranzitul de gaz prin Ucraina. Interconectarea cu Rusia de la nord e singura utilizată; ucrainenii au renunțat în 2022 la tranzitul prin interconectarea cu Rusia de la sud, din cauză că nu controlează punctul de intrare și stațiile de comprimare din teritoriile ocupate de ruși. Sursa

Tocmai de asta mi se pare interesantă decizia ucrainenilor de a se poza in fața stației de măsurare de la Sudja: e un statement, nu o întâmplare. E un brânci, nu taie nimeni gazul nimănui, cum n-a tăiat nimeni nici petrolul europenilor. De reținut că, pentru orice contract care s-ar încheia pentru gaz din orice sursă care să treacă prin rețeaua rusă și cea ucraineană presupune, în primul rând, o graniță. Unde trebuie rezervată capacitate, unde se stabilește cât intră într-o țară și iese din alta, inclusiv pentru a determina ce tarife de rețea se plătesc și cui. Indiferent cum se termină incursiunea militară a Ucrainei, și chiar dacă stația rămâne în picioare, Sudja devine un activ disputat. Inclusiv acest lucru e un motiv suficient de bun pentru a invoca o clauză de forță majoră și a rupe contractul, dacă se vrea cu adevărat. Ar mai trebui menționat că, dacă UE e deja suficient de bine interconectată cât să poată înlocui rapid gazul rusesc, nu același lucru se poate spune despre Transnistria: cu cât UE se desprinde mai repede de tranzitul ucrainean, cu atât mai rapid Ucraina, Moldova și UE capătă imediat o pârghie suplimentară pentru restaurarea granițelor internațional recunoscute ale Moldovei, dar fiind că Transnistria, ca regiune separatistă, e de fapt un sat Potemkin întreținut financiar pe gazul gratis de la ruși.

Ucrainenii se fotografiază cu stația de măsurare de la Sudja. Sursa

Acțiunile Ucrainei deschid perspective noi să tranșăm odată intern în UE problema cailor troieni ai lui Putin. Nu există niciun motiv pentru care Bruxelles-ul să permită în continuare business as usual cu Rusia, nici provocatorilor de serviciu Orban și Fico, nici celor care continuă afacerile în moduri mai discrete, precum austriecii. E inacceptabil ca Ungaria și Slovacia să mintă flagrant, cu chestiuni evidente și imediat verificabile de Comisie sau oricine altcineva. Se pot înceta discuțiile privind prelungirea tranzitului gazului prin Ucraina, mai ales cu pretextul că și Ucraina ar face bani din asta: Ucraina încasează 800 de milioane de euro pe care îi și cheltuiește pentru întreținerea rețelei, spre deosebire de Gazprom, care face de 10 ori mai mult, pentru buzunarul lui Putin, ținându-și strâns de lesă și clienții din Europa.

Nu în ultimul rând, terminarea contractelor cu rușii pentru gaz și petrol deschide oportunitatea unor noi sancțiuni. De pildă, am putea bloca odată toate băncile rusești din sistemele internaționale de plăți, inclusiv a celor exceptate până acum de trei ani pe motiv că Europa avea nevoie de energie.

Distribuie acest articol

27 COMENTARII

  1. „Cresterea pretului gazelor e relativ minora”. Nu zau? Pretul gazelor in Europa e mai mare decit cel de dinainte de Covid. Si cel al energiei.
    Gaze azere? Mintia va fi alimentata cu gaze azere. Da, principalul investitor e in Qatar si are astfel de centrale, vreo 30 in toata zona dar productia de gaze e din Azerbaidjan. Sinteti capabila sa sustineti o discutie in cunostinta de cauza in materie? Nu pare ca ati fi vorbit vreodata cu reprezentantii investitorului de la Mintia.
    Despre petrolul rusesc care ajunge in Europa prin firme chineze si indiene banuiesc ca nu sinteti apta sa vorbiti. Sau va inchipuiti ca o rafinarie poate fi convertita peste noapte din prelucrarea de titei Ural in titei Golf.
    Nu puteti bloca livrarile de titei prin metode bancare, presiunea/cererea pietei e mult prea mare pentru asa ceva, daca o faceti nu faceti decit sa dati apa la moara celor care incearca sa dedolarizeze comertul international. US, EU, Japan, Korea & others sint aia sau China, Rusia Iran & Co?
    In concluzie: ce noima are articolul asta fara sens, fara vreo documentare cit de cit si fara elementare cunostinte in materie de comert international cu titei?

    • :) ma mir ca ti-a trecut comentariul. Scrisesem ceva asemanator, dar cum stim autori sunt infailibili, nu poti decit sa le multumesti ca exista.

      • Corect, da’ uite ca a trecut. Sa vedem daca-mi trece si replica scrisa acum vreo 8 ore.
        Da’ daca tot nu trece, iaca tocmai ce-am povestit cu cineva in HQ la conglomeratul minier asiatic cu care lucrez, aflat acum in Canada, si care ma intreaba:
        – voi in Europa ati innebunit?
        – …
        – cum de va puneti piedica la fiece pas?
        – …
        – aveti energia cea mai scumpa din lume si nu faceti nimic sa-i coboriti pretul, ba dimpotriva. Ati ajuns sa depindeti de carbunii si de metalele produse de companiile mele si ale unora ca mine. Nu mai produceti nimic.
        – De acord.
        – Auzi, daca stii mine, firme si instalatii de producere de aluminiu si de cupru de vinzare undeva in Europa spune-mi, le cumpar miine. Am luat deja in Italia si in UK.
        Asta imi spune cineva care ieri a vindut citeva mii de tone de Hidroxid de Litiu Guvernului Olandei. Fara mine …
        Iar noi discutam aici ce? Sosoaca? Atit de sordid si de ineficient de parca v-a luat Dumnezeu mintile? Uitati-va pe facturi, alea nu mint, nu sint politice si nu pot decit sa creasca.
        Finit coronat: stiti ca venerabila Bursa a Metalelor din Londra, LME a fost cumparata, si nu ieri, de o companie din Hong Kong? Adica de China.

        Intrebarea lui insa ramine: am innebunit toti europenii sau doar unii. Iar acei unii nu platesc ei, ei platesc si sint platiti din buzunarele cetatenilor europeni. Si de multi ani prin traditionalul parandarat de Rusia. Europa e vinduta la bucata Asiei. Sa ramina scris!

        • Problema absolventilor facultatilor de diplome din Ro (ecologistii lui Drimer, de exemplu) si a autodidactilor priceputi in toate (clima, eoliene, fizica cuantica, EV, termodinamica, sociologie,…pe langa speologie, desigur) este ca se baga in toate si raspandesc tone de aberatii. Sa ramana scris!😉

    • Da, creșterea prețului gazului e relativ minoră, comparativ cu vara lui 2022, când prețul a ajuns la de 10 ori peste nivelul de dinainte de covid. Iar toți analiștii se așteaptă să fie temporară, un eveniment neobișnuit duce la o creștere speculativă de câteva zile. Chiar dacă s-ar întrerupe definitiv tranzitul de gaz prin Ucraina nu există motive de panică la nivelul anului 2022.
      În legătură cu gazul azer: Azerbaidjanul are rezerve importante de gaz, dar nu poate crește producția în următoarele 5 luni (!) cât să compenseze integral gazul rusesc pe tranzitul ucrainean (16 bcm) imediat după terminarea contractului de tranzit la sfârșitul anului. Discutăm de orizonturi de timp diferite, una e cât poate crește Azerbaidjanul producția până în 2027-2030, alta e cât poate crește în 5 luni. (Ca o paranteză, om trăi și om vedea ce se întâmplă cu Mintia, sunt destul de sceptică, dar asta e altă discuție).
      Despre petrolul rusesc (și gazul rusesc) care ajung pe mare discuția e separată de petrolul și gazul pe conducte. Transportul pe mare înseamnă concurență cu alți furnizori, transportul pe o conductă înseamnă concurență doar între cei care au acces la acea conductă (în cazul acesta, monopol). În legătură cu diferența de calitate între cele două tipuri de petrol, constat doar că Cehia reușește să depășească acest obstacol, în timp ce Slovacia și Ungaria nu – am scris în articol cât au spus chiar Ungaria și Slovacia că le-ar trebui ca să facă ajustările necesare la rafinării. S-au apucat de vreo investiție?
      Sancțiunile bancare nu vor bloca livrările de petrol, cresc doar costurile de tranzacție pentru Rusia – pentru importuri și exporturi în general, nu neapărat petrol sau gaze.
      În general, toate lucrurile pe care le-am scris în articol nu sunt noi, sunt un rezumat după analizele unora mult mai deștepți decât mine și specializați pe domeniu. M-am gândit mult înainte dacă are sens să scriu ceva care nu aduce ceva cu adevărat nou, în condițiile în care toate chestiunile pe care le-am scris au fost scrise deja de alții în ultimele săptămâni. E adevărat că încă nu în presa de la noi.

      • Iar incepeti? Scrieti „Toti analistii se asteapta sa fie minora”, ref la cresterea pretului gazelor.
        EU importa cite gaze lichefiate poate, din orice sursa, inclusiv ruseasca via companii chineze si indiene unele convenient plantate in Dubai. E adevarat ca acele gaze sint mai ieftine decit cele americane, care-s de 5-6 ori mai scumpe decit gazele prin conducte. Fie. De unde se asteapta „analistii” sa scada pretul gazelor in Europa? Din bursa de gaze fantoma din Rotterdam? Pe ce lume traiesc respectivii „analisti”, doamna?
        Cit despre „presa de la noi”, e irelevanta (nu doar) pentru discutia de fata, vorbim energie securitara nu chilotareala. Spre exemplu stie cineva daca au inceput lucrarile pentru legarea Centralei Mintia de Brua? Care Brua trece pe la Hateg. Si e doar o teava goala. Pe site-ul Transgaz mucles. Pesemne ca vor alimenta Mintia prin metempsihoza.

        • Toti analistii se asteapta sa fie minora… zilele trecute am primit factura reglementare costuri energie pe ultima perioada. Desi am scazut consumul cu ceva, costurile sunt mult mai mari si din cauza unor taxe suplimentare, de ex. cost emisii codoi si costuri inspectii suplimentare.

          Dar analistii nu vad asta!

        • @Otilia & @:), oricit de nebulos rămine pt mine, are totuși un punct valid.
          Deci, pe rind:

          @Otilia; articolul este general informativ doar, după mine. Dpdv practic (si eu intotdeuna privesc lucrurile astfel), nu are nici o relevanța pt. România, (este interesant doar asa, sa mai vedem ”ce e prin lume” !) pentru motivele simple urmatoare;
          – dpdv al balantei energetice UE, chiar cu mult discutatele gaze din M.N., nu reprezentam mai nimic ! ba cred ca mai rau, chiar dpdv regional – Balcani, suntem relativ neinsemnati. (nu mai intru in detalii…revedeti balantele energetice). DECI, NU AVEM NICI O PUTERE SA EXERCITAM, NU PUTEM INFLUENTA NIMIC, NU AVEM NICI CU CE !
          – cu cei 8000 MW electrici pe care ne chinuim sa-i producem, alaturi de IMPORTURI IN CRESTERE, iarasi, NU REPREZENTAM NIMIC !…iar viitorul este total in intuneric ca in tunelul fara luminița
          – deci, n-are nici un sens sa discutam noi, in România despre cum ar trebui sa faca UE ”o operațiune energetică specială” cu Rusia, fara sa cadem intr-un ridicol sa mori de ris, cind România nu e in stare sa ”faca o operatiune energetica speciala” in propria ograda

          și uite așa, ajunsei la prietenu :) care puse o intrebare valida (o recunosc cu mare mare greutate in suflet !) ref. BRUA/Hațeg și țeava goală, legat de scepticismul Otiliei fata de Mintia și, sunt foarte fericit sa le dau un raspuns amindurora de ”practician” (să zic ”cotoi bătrîn” intr-ale energeticii locale…și nu numai):
          – informațiile publice spun ca la Mintia au ajuns deja ”componentele cele mai importante” (turbinele cu gaz, zice-se Siemens), ale celei mai mari centrale de acest tip – 1700 MW- din intreaga UE (ceea ce nu e adevarat !) si ca in 2026, centrala va fi in funcțiune ! (astea sunt spusele dlui min.Burduja despre aceasta centrala ”în bază”, dupa discuții in Guvern cu investitorii…qatarezi, iordanieni, caymanezi, irakieni, nu stiu);…si sanchi, ”hydrogen ready”
          – nepoțelul meu mi-a atras atenția că acei 1700 MW(e), IN BAZA, necesită un consum de cca. 2,7 miliarde Nm3/an, gaze naturale (adica, daca BRUA are capacitate de cca. 4 miliarde/an, Mintia va ocupa cca 70% din capacitatea BRUA…INCEPIND CU DECEMBRIE 2026 !! (nu stiu ce-o zice prietena noastra Ungaria care a rezervat deja capacități pe BRUA, printr-o licitație de acu 2-3 ani, dar, să trecem peste acest amănunt nesemnificativ). In plus, același nepoțel mi-a atras atenția ca Mintia va emite cca 5,5 mill t CO2/an, care @80 EUR/t CO (pret azi !), fac cca. 440 mill. EUR/an (făra a socoti emisiile fugitive !)
          – sa vedem alte citeva detalii ale ”ACESTEI operatiuni energetice speciale” din Romania. In toate cursurile/specializări/etc. pe care le-am facut de project financing, project management, energy economics, training-uri sau negocieri cu banci comerciale, IFI, Fonduri de Investitii (inclusiv din Dubai/EAU), Private Equity, etc., etc. TOTI ASTIA, DAR, ABSOLUT TOTI, FARA NICI O EXCEPTIE, nu aproba 1 USD,(sau 1 DH=dirham/drahma), pentru o investitie, DACA NU AI COMBUSTIBILUL ASIGURAT, pentru CEL PUTIN 20 DE ANI și CU UN PRET SPECIFICAT (care sa asigure IRR-ul asteptat de ”investitori”) !.
          Mai rau, Investitorii/bancile vor sa aibe copia contractului, LEGALIZATA, cu furnizorii de combustibil, precum si GARANTIILE necesare ca-si vor indeplini obligatiile de livrare combustibil !

          Si uite asa ajungem la ”obiectivul” OEPRATIUNII ENERGETICE SPECIALE, nume de cod MINTIA:
          – ”investitorii” nu sunt tîmpiți sa nu se asigure cu garanții (altfel, n-aveau cum să garanteze investiția) , drept care, cineva le-a garantat si gazul, si prețul, iar ”investitorii”, cum spuneam, nefiind timpiți, este cvasi-cert ca in contractul lor cu cineva- ME/OMV/ROMGAZ/GUV. ?!?! (cu livrare 1700 MW din 2027), TREBUIE SA EXISTE O CLAUZA: TAKE OR PAY (adica, mai pe românește, iei sau nu iei energia, incl. pt. ca nu mi-ai dat gazul ca s-o produc, platesti valoarea energiei neproduse, adică, sa zicem 100 EUR/MWh @1700 MW= 170.000 EUR/h @ 8000 h/an = 1,36 miliarde EUR/an (exact cam cit face toata investiția). As inclina sa cred ca exista vreo ”sovereign guarantee” din partea statului…adica, sa nu fie vreo ”copy-paste” de-a lu Găbiță Resources of Canada, o alta operatiune speciala, de data asta in minerit
          – sau pretul gazului (cioara de pe gard) este deja cunoscut, dar numai unora, ca sa nu se apuce cineva sa calculeze ceva…dar, asta infleunteaza dramatic tot SEN-ul !?…si nu stiu daca in mod pozitiv ?!

          De aici, in lumina celor de mai sus, se ridica atit de multe intrebari asupra OBIECTIVELOR REALE ALE ACESTEI OPERATIUNI ENERGETICE SPECIALE, incit refuz sa ma mai gindesc mai departe….si-l opresc si pe nepotel sa-mi bage prostii in cap.

          O las pe Otilia si pe dl.:) să elaboreze pe marginea acestor fantezii jurnalistice de mai sus

      • @draga Otilia, din acest motiv, cred ca noi, mai intii ar trebui sa ne gindim la ce sa facem cu resursele (pe care le mai avem), cum sa facem, in primul rind, BINE PENTRU NOI, si abia apoi sa ne uitam prin-prejur. De foarte multa vreme, pe foarte multi dintre noi ne preocupa ”marile probleme europene” și am uitat sa ne uitam (si sa rezolvam) mai intii ”micile noastre probleme”…tot timpul aud ca Germania, (sau Franta) face aia in sus sau in jos, și hop si noi, ”tragem concluzii”, uitind ca ograda noastra nu se potriveste cu a lor…nu tot ce merge acolo, trebuie sa mearga si aci…si sunt atit de multe exemple concludente !

  2. Separarea de Rusia ca furnizor principal de hidrocarburi in Europa a trecut de punctul de inflexiune; odata cu armistitiul din Ucraina – ce e tot mai aproape-, se vor ridica restrictiile la importurile din Rusia, iar companiile occidentale isi rezerva deja loc la coada…

    • Sper ca faceti diferenta intre un armistitiu si un tratat de pace! Si nu vad de ce un armistitiu ar aduce automat ridicarea restrictiilor impotriva Rusiei? Rezolva un armistitiu problema granitelor Ucrainei?

  3. Europa trebuie să se hotărască ce vrea. Ori vrea colaborare cu Rusia, ori face embargou total. Din nenorocire, există țări ” colaboraționiste” ca Germania (până nu demult…), Hungaria, Austria,Slovacia, dar și alții ca Serbia,etc.
    De fapt, mult iubita UE nu prea mai este o ” uniune” fiind foarte divizată. Chestia asta este periculoasă, păi dacă există aceste opoziții în cazul resurselor energetice atunci ce va fi în caz de război? O încăierare generalizată în Europa este posibilă, mai ales că cei care fac gălăgie în legătură cu energia sunt și cei mai revanșarzi și revizioniști. Și, din nenorocire, toți sunt vecinii noștri….

    • @Lucifer: ”…păi dacă există aceste opoziții în cazul resurselor energetice atunci ce va fi în caz de război?…”

      cumparam motorina pentru tancuri de la LukOil…sau OMV…sau MOL…sau Gazprom…sau Kazmunai….avem atit de multe surse….iar restul pentru inclazire, folosim lemne…

  4. Draga Otilia, Winston Churchill spunea despre libertate de exprimare :

    “Everyone is in favor of free speech. Hardly a day passes without its being extolled, but SOME PEOPLE’S IDEA of it is that they are free to say what they like, but if anyone else says anything back, that is an outrage.”

    Nu cred ca e nevoie sa traduc deoarece banuiesc ca stii engleza. Citatul scoate in evidenta ipocrizia celor care sunt adeptii infocati ai libertatii de exprimare insa doar pana cand nu-i atentionezi ca gresesc sau ai un alt punct de vedere ( eventual o ironie la un comentariu ). Reactia acestor vajnici adepti ai ” democratiei ” este sa-ti cenzureze mesajul !!

    Viitorul suna bine…neomarxismul prinde aripi !!

  5. wishful thinking. dar elaborat frumos, cu liniuțe, grafice și soldaței trași in poză.

    in fapt, Europa face biznis cu Rusia putinistă aproape la fel ca in urmă cu 3 ani. dar cu intermediari. trage gaze și petrol prin greci, turci, indieni și chinezi, urmează să ia gaze rusești dar cu ‘ștampilă made in Azeria’. de fraieri ce suntem nu reușim să dăm drumul la exploatări nici in Olanda nici in România, la Marea Neagră (și nu numai). cică gazul rusesc e mai verde decât cel extras local… (doar Norvegia profită, firesc, căci nu este in ue)

    rușii iau tot ce doresc din UE, dar prin turcia, kazahstan, ba chiar și china.

    in timpul ăsta chinezii deschid fabrici de baterii in Ungaria și fac presiuni ca partenerii lor occidentali să pornească exploatări miniere in Serbia, strict in folosul lor.

    urmează pacea rușinoasă (pentru europeni, care nu au reușit să-și miște posteriorul din cele 2 luntri in aproape 3 ani de război) și paguba continentală. mă intreb doar cum o să se impartă.

  6. Felicitari pentru articol. Observ ca „utilii” rusiei sunt activi chiar si aici. E bine, inseamna ca disperarea e maxima. Mai observ ca orban din hungaristan s-a dat la fund, alt semn ca se ingroasa gluma pentru „utilii” rusiei de pretutindeni. Adevarul e ca hungaristan, austria si slovacia chiar merita sa suporte consecintele acestui comportament absolut imoral. In final, raul nu poate invinge.

  7. Excelent!
    Desigur, e nevoie de o politica energetica mai inteleapta si comuna.
    Dar e nevoie si de o armata comuna, cu o industrie de aparare disipata in toata Europa. Ba chiar si servicii secrete comune.
    Felicitari!

  8. E nevoie de o Federație Europeană, chit că schelălăie cățelușii dresați de Putin doar dacă spui UE. Problemele
    comune fiecărei țări UE necesită soluții comune, e suficient să le inventariezi și afli rapid că federalizarea le poate adresa.

    Probabil că nu va îndrăzni prea curând cineva să formuleze o strategie de federalizare accelerată a Europei, sunt prea atenți „catindatii” la sondaje, dar mă bazez pe viitoarele generații de europeni că vor lăsa baltă idiosincraziile boșorogilor depășiți de vremuri și vor merge pe drumul unei federalizări necesare.

  9. „toate lucrurile pe care le-am scris în articol nu sunt noi, sunt un rezumat după analizele unora mult mai deștepți decât mine și specializați pe domeniu.”….

    …bibliografie, surse, datare, numele celor „mai destepti”, , etc.

  10. România este practic independentă energetic.

    Doar că administrarea energiei pare a fi extrem de ineficientă în țara noastră!

    Cei care doresc dependența energetică a României fac eforturi de peste 30 de ani (și cu un surprinzător succes, trebuie să recunoaștem) pentru a bloca finalizarea centralei Cernavoda cu reactoarele 3 și 4.

    Doar că toate eforturile lor antinaționale și pro-ruse sunt zădărnicite de o realitate simplă: pur și simplu România nu are nevoie de mai multă energie după dezindustrializarea forțată din anii 1990.

  11. Argumentare buna, dar cu o corectie colaterala. Nu stiu de unde este informatia ca Rusia ar putea ataca NATO in urmatorii 5 ani, cand Seful CIA in interviul TV de la Bucuresti a spus ca Rusia nu are nici puterea si nici intentia de a ataca NATO (ceea ce poate fi constatat si pe Internet comparand forta militara si forta economica actuala a acestora).

    • Sa ataci Romania (NATO :) ) nu e la fel cu sa ataci UK, Germania sau Franta. Reactia NATO va fi una intarziata/ce va dura si daca deranjul facut nu va fi prea mare se va solda cu niste despagubiri, sorry, pupat Piata Independentei. Nu cred ca un atac al Rusiei va fi cu armament conventional ci cel mai probabil cu nucleare tactice. Asa se si explica graba de a „dona” Patriotul de 1 mld de dolari Ucrainei. Nu stiu daca Rusia va ataca Romania acum sau in 5 ani, insa cand o va face, o va face ca sa le arate pisica Vesticilor. Iar mesajul va fi receptionat cum trebuie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analistă de politici publice în energie la Expert Forum și a fost Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro