sâmbătă, ianuarie 16, 2021

Educație civică cu primarul Reșiței la DNA

De vreo patru ani coordonez un program care se numește Școala pentru Democrație, prin care încercăm să ajungem la tineri lideri din comunități care vor să învețe cum să își monitorizeze primarul, consiliul local, să urmărească fapte de corupție sau de clientelism. Cu alte cuvinte, încercăm să învățăm niște tineri despre buna guvernare și despre cum se pot implica în comunitățile lor, astfel încât să combată decizii îndoielnice sau ilegale și mai ales cheltuirea banilor publici în interese meschine.

Anul acesta ne-am întors atenția către profesori de educație civică și istorie, alături de care am lucrat să transformăm materia – care se predă mai mult decât neinteresant și nerealist în cele mai multe dintre școli, pe baza unor materiale din anii ’90, când România nici nu era membru EU sau NATO – într-o experiență interesantă și adaptată la realitatea din 2015. După un seminar la care au venit 18 profesori, în august, la Sinaia, acum am plecat prin țară pentru a-i ajuta să implementeze mici proiecte de diseminare a ceea ce au învățat: ce sunt transparența decizională, participarea publică, cetățeanul activ și cum activăm tinerii astfel încât să iasă din starea de latență și lipsă de interes pentru ceea ce înseamnă spirit civic. Încercăm să legăm legăturile dintre tineri și autoritățile locale și să aducem îi aducem față în față.

În ultima lună, am văzut primari, viceprimari sau consilieri locali plictisiți, apatici și agresivi, care au venit să își facă de pe acum campanie electorală sau și mai rău, să acuze tinerii că e vina lor pentru unele lucruri care nu merg în comunitate. Motivant discurs! Dar am văzut și  puțini oameni de bună credință, care par interesați să afle despre problemele tinerilor și să vadă cum pot investi în aceștia. Cel mai important, am văzut profesori care vor să responsabilizeze tinerii și pe ei înșiși.

Cu toate acestea, experiența din săptămâna care tocmai se termină, de la Reșița, a fost halucinantă, dar grăitoare pentru ceea ce înseamnă să faci educație pentru democrație cu politicieni corupți. În prima zi în care am ajuns în oraș, vicepreședintele Consiliului Județean, Ionesie Ghiorghioni a fost condamnat la 7 ani și patru luni de închisoare pentru trafic de influență. Nepotul său – pentru că, evident, cele mai bune afaceri se fac în familie – a fost condamnat la închisoare cu suspendare și trebuie să presteze muncă în folosul comunității. Mai rău, în ziua în care primarul Mihai Stepănescu (vezi articol) , trebuia să vină la clasă să asculte problemele tinerilor dintr-un liceu din oraș și să încerce să găsească împreună cu aceștia soluții, a fost reținut de procurorii DNA pentru fapte de corupție. Primarul luase șpagă pentru un contract pe care îl acordase unei firme care trebuia să presteze lucrări în oraș. Teoretic, el era modelul omului căruia îi pasă de comunitate și vrea să fie transparent. Și, iar teoretic, fusese, cu o săptămână înainte, când îi primise pe tineri la primărie, să le explice cum funcționează administrația locală. Probabil a omis partea cu șpăgile și comisioanele de 10%.

Iar cei doi nu sunt cazuri izolate în județ. Fostul primar al orașului, primarul din Oțelul Roșu, primari de comune din Caraș Severin au fost anchetați sau condamnați pentru fapte de corupție. Nici cu traiseismul nu stă prost județul, mai ales că în 2012, Sorin Frunzăverde a dezertat din PDL la PNL, devenind vicepreședinte al partidului, cu o parte din primarii din județ. Și în 2014, aleșii locali din Caraș Severin au fost fruntași la traseism, în urma OUG 55/2014, conform Hărții Migrației EFOR.

Paradoxul este că tocmai în acea zi am discutat cu 30 de tineri de liceu despre conducătorul  ideal. Acesta trebuia să nu fie coruptibil, să fie responsabil, să asculte de cetățeni și să facă treabă în folosul comunității. Tineri de 14-15 ani înțelegeau – chiar dacă nu complet – că este nevoie de un om integru, care să nu mai fure. Cu o zi înainte, la o discuție cu tineri din Bocșa, un oraș din apropierea Reșiței, elevii au zis că nu vor să intre în politică pentru toți sunt corupți și nu poți răzbate din cauza unor oameni al căror singur scop este să se realizeze. Un cerc vicios, dar care se explică totuși, având în vedere exemplele de mai sus.

Morala este că este foarte greu să faci educație cu oameni care sunt arestați pentru că și-au umplut buzunarele, în timp ce orașul are probleme acute: lipsă de locuri de muncă, probleme cu salubrizarea, gropi în asfalt, clădiri care stau să se dărâme, sală de sport cu mucegai pe pereți. Este foarte greu și să mai ai încredere în politicieni care schimbă partidul după cum bate vântul și frunza. Însă morala #2 se trage tot de aici: trebuie investit în educație și în mobilizarea politică sau doar civică a tinerilor tocmai în județele acestea, unde cei care au voința de a schimba lucrurile sunt captivi între corupție, clientelism și delăsarea decidenților, unii la al treilea sau al patrulea mandat. Și tocmai asta vom continua să facem!

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Tot ce pot spune e „Bravo!”:

    Adevarul e ca desi DNA face curatenie, pana nu apar oameni noi care sa se implice, „de la firul ierbii”, o sa avem doar o rotatie a hotilor. Sper ca macar cativa din cei care participa la program sa iasa din logica „elevii au zis că nu vor să intre în politică pentru toți sunt corupți și nu poți răzbate din cauza unor oameni al căror singur scop este să se realizeze.”

    Oricum, inca o data felicitari pentru tot efortul…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Septimius Parvu
Septimius Parvu
​​Septimius​ Pârvu​ este expert în bună guvernare și procese electorale​ în cadrul Expert Forum​. Are o experiență de peste ​nouă ani în coordonarea proiectelor ​legate de cetățenie activă, educație, monitorizarea alegerilor​ și clientelism politic​. Este trainer experimentat și coordonează de ​șase ani Școala pentru Democrație, un ​program dedicat tinerilor​ activisti civici​ și profesorilor ​din Romania și Republica Moldova. Începând cu 2009 a participat ca expert sau a coordonat mai multe campanii de monitorizare a ​alegerilor din România și la nivel internațional. În​tre​ 2012 și 2016 a coordonat 7 campanii de observare a alegerilor, la care au participat mai mult de 4000 de observatori interni. Septimius are experiență electorală internațională în țări precum Republica Moldova sau Muntenegru​. În 2015 a observat utilizarea votului prin Internet în Estonia. Septimius ​analizează clientelismul politic, finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale și a publicat un număr important de rapoarte cu privire la aceste teme, precum și o platformă interactivă care ilustrează rezultatele. Septimius a absolvit un master în Politică Europeană și Românească la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București.

Colectia Contributors.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

 

Top articole

Stânga europeană iubeşte de fapt neoliberalismul şi corporaţiile, cu condiţia să fie chinezeşti

Chiar pe 31 decembrie, când lumea punea şampania la rece, UE a semnat cu China un acord comercial cu cântec. Comisia –...

Suspendarea lui Trump pe Twitter e un eşec al nostru, al tuturor

Pe un subiect în care toată lumea are păreri limpezi-cristal şi le strigă în gura mare din secunda doi, îndrăznesc să spun...

Populismul conspiraţionist, ruperea relației de încredere popor-tehnocrație și criza democrației liberale. Trei scenarii pentru guvernările viitoare

Despre criza democrației liberale se vorbește deja de mai mulți ani, nemaifiind o noutate. Ne referim aici doar la spațiul occidental, unde...

A patra întrebare: Când intrăm în blackout?

Se îndesesc zilele prin care ne trece glonțul “energetic” pe la ureche. Aceasta, de fapt, era a treia întrebare a articolului de...

De la numerologie la ”România Educată”

Religiozități arhaice în contemporaneitate   O doamnă inspector din Galați a dat o circulară școlilor cu privire la un ”training” (inevitabil, online) de numerologie care...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.