joi, mai 15, 2025

Educația de masă, educația de elită

Din toamna anului 2023, educația din România se realizează sub – cum altfel? – stricta și severa aplicare a legilor Nr. 198 și Nr. 199, cu completările și adăugirile lor neterminate. Nici până astăzi termenele de elaborare a unor proceduri și metodologii specifice nu au fost îndeplinite și respectate la timp. Amânarea lor a devenit deja un fapt firesc al vieții. Afară plouă toamna și este torid vara. Legile se aplică pe bucăți, dacă se aplică, iar impunerea lor este lăsată la latitudinea fiecărui decident în poziție sa de putere politico-administrativă, adică de jocurile din culise ale partidului de care depinde. Nici vechea lege, cea din 2011, gândită de unul dintre prezidențiabilii anului 2025, nu a fost respectată niciodată în integralitatea articolelor ei, de la bugetul alocat anual educației până la norma de muncă pe zi a unui cadru didactic. Suntem stat de drept, dar legea e tratată superficial, pe bucăți și pe sărite, fiecare luând din ea ce crede și, mai ales, ce-i de folos. Statul apare ca eșuat și captiv unor cercuri de interese obscure, dacă ar fi să luăm serios în seamă afirmațiile fostului președinte ales și demisionar al României. Cu toate acestea, lucrurile merg bine, dincolo de deficitul bugetar, de creșterea necontrolată a datoriei externe, de standingul coborât al României, de războiul din vecinătate și de zigzagurile ratei inflației din ultimii ani. Economia e pe plus, acum suntem salvați, cum spunea un cântec de cartier acum ceva vreme, deși nici restul versurilor nu este de ocolit.

Aceeași selecție scrupuloasă și parcimonioasă a realității, o sortare pudică și cu mult amor-propriu la mijloc, din care decupăm părțile gustoase și le aruncăm în întuneric pe cele care nu ne convin, are loc și în actul educațional. Și aici domnește un optimism debordant, dar studiat cu atenție la coafor. O ducem excelent pe bucăți, în fragmente aranjate cu grijă în vitrină, sub lumina reflectoarelor curățate cu atenție de impurități. Din cele aproximativ 400 de olimpiade și concursuri școlare organizate anual, în condițiile în care structurăm anul școlar în 5 module de învățământ, care consumă enorm de mult timp în materie de organizare și din care probabil mai puțin de 5% se aproprie de un etalon înalt de profesionalism și obiectivitate procedurală, cei care conduc sistemul se pozează măcar cu elevii extraordinari din loturile internaționale. La fel ca în ceaușismul târziu, diabetic în ultimul stadiu, când imaginea internațională neșifonată conta mai mult decât penuria și lipsurile de acasă, unde nu ne vedeam decât noi între noi, în inumanitatea noastră reală și resemnată în plan cotidian, prăpăstiile, râpele și gropile din educația românească sunt ascunse cu grație în statistici și rapoarte. A avea simț critic și a căuta sincer să înțelegi ce se întâmplă în sectoarele care nu sunt de elită sau de performanță, adică în cele mai multe din cele existente, se înregistrează undeva ca dovadă de dușmănie (din resentiment, frustrări, complexe personale, niciodată determinate obiectiv din afară de variabile măsurabile) pe față sau pe ascuns, musai perfidă, față de ordinea sacrosanctă impusă de notabilitățile birocratice, personalități șterse de partid în cele din urmă. Se știe câtă încredere au românii în partidele lor politice, dar pentru politicianul român asta contează mai puțin decât teama de a fi divulgat sau pârât în afară de confrații binecunoscuți, la Bruxelles sau la Washington. România e mândră de ea însăși doar la serbări și în forumuri internaționale. Mândria e exclusiv a celor care merg s-o reprezinte, sub tirul aplauzelor frenetice, tot la fel ca la plenarele PCR de pe vremuri. Schimbi hainele și vorbele, mașinile și casele, deplasările și diurnele, dar ceva se șterge mai greu: reflexele culturale de ciocoi parveniți și lipsiți de inteligență reală, sădite și dezvoltate intergenerațional. Atâta pot reprezentanții noștri să înțeleagă din lumea în care trăim cu toții, nu doar ei. Tot atâta suntem luați în serios sau tratați cu respectat de liderii altor țări. Se știe doar de cuantumul de notorietate și considerație pentru realizările noastre naționale, de care ne bucurăm în marile centre de putere ale omenirii.

Pe fondul reformelor salutare și a căutării performanțelor educaționale din ultimii ani, se mai întâmplă să ne poticnim și într-o mostră de trăire autentică. Elevii noștri de gimnaziu și liceu nu mai învață la fel de multe comentarii literare ca odinioară, nu se mai exersează iezuitic reproducând în zeci de caiete de exerciții cele 10 tipuri de probleme și exerciții de matematică cunoscute, gradate militărește ca dificultate, date la examen, să zicem, în ultimii zece ani și nici nu mai memorează 500 de toponime și hidronime, de regi și ani de domnie prăfuiți, totul asezonat cu câteva clișee patetice naționaliste sau preamărind la indigo diversitatea florei și faunei locale. Elevii români fac în continuare toate acestea, dar în doze homeopatice, spre a nu fi surmenați de o activitate cu rezultate neconcludente în cariera profesională din viitor. Conducătorii iubiți ai sistemului de educație gândesc la fel ca acum 20-30 de ani, poate și mai mult, dar mai vin și cu idei de reforme din periplurile și schimburile academice cu ,,lumea civilizată”. Vorba aceea, investiția în traininguri nu se poate lăsa fără rezultate vizibile, tangibile, fără implementări și raportări către instituțiile europene finanțatoare de emancipare.

Pe aceste baze șubrede, decupăm un subiect din examenul de simulare a Evaluării naționale – 2025 la proba Limba și literatura română, care a avut loc în martie 2025. Elevii sunt rugați la subiectul 9 să asocieze un fragment din Bunica Safta de Ion Agârbiceanu cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară. Alegerea literaturii ardelenești, desuete și rurale a lui Agârbiceanu, pe care nici un adolescent al zilelor noastre nu-l citește decât silit sau împins de la spate, nu ascunde rațiuni de orientare critică sănătoasă, ci, pur și simplu, cadrele stereotipice de gândire, limitate și înguste ca orizont de viață, ale unora dintre profesori, cei care elaborează subiectele de examene. Nici ei nu citesc cu plăcere sau din interes proza uriașă ca dimensiuni și molcomă ca ritm a lui Ion Agârbiceanu. Bunica Safta e o povestire moralizatoare a lui Agârbiceanu din care învățăm ce înseamnă devotamentul plin de iubire al unei bunici pentru nepoții ei. Cel mai probabil, conform celor care au ales acest text literar, dragostea pentru rudele cele mai apropiate era valoarea cultivată și căutată în baremul de corectare. E adevărat că încă numărăm destui elevi români care au crescut și cresc în continuare cu bunicii lor pentru că părinții lor sunt plecați la muncă în străinătate, căci altfel nu ar fi putut supraviețui în România, țara elitelor de care aminteam în primele paragrafe, însă asocierea cu un alt text literar sau nu neapărat literar surprinde prin inedit: elevul român nu doar reproduce mecanic informații seci și scheme de gândire în limbaj matematic, cum suntem familiarizați de multe decenii, ci este pus în situația de a corela și de găsi analogii între un fragment de text la prima vedere și experiența lor de lectură anterioară. Exercițiul este riscant întrucât nu poți garanta că elevul va nimeri, obsecvios și fără personalitate ca în așteptările mentale ale unor profesori îmbâcsiți de preconcepții veșnic corecte, răspunsul care să-i aducă punctajul dorit. De aceea, iată mai jos, spre exemplificare, un răspuns cât se poate de real, dat de un elev aflat în clasa a VIII-a și care a luat simularea de examen cu nota 6,00 la materia Limba și literatura română. Grafia și frazarea îi aparțin elevului anonim, dar reprezentativ nu pentru cei 10% din elevii de top, atât de dragi celor care fac fotografii zâmbitoare cu dânșii la dineuri oficiale și la after parties sau la ieșirea din aeroporturi, ci pentru cele ¾ din absolveții de învățământul mediu inferior din România, cei de care nu se discută decât pe scurt, à bâtons rompus, și pe un ton dezaprobator:

,,Eu asociez această carte cu Dresori de fraieri și de lei de Codin Maticiuc, în această carte ne povestește o întâmplare în care protagonistul Nuțu Cămătaru își primește rudele la dânsul acasă. Aceștia aveau copii fix atunci unul din ei a leșinat acești a fugit cu mașina la spital și a dat bani la toată lumea ca să își vadă ruda bine. Morala acestui text este Iubirea față de rude”.

Agramat și dezarticulat logic pe alocuri, răspunsul este corect. Despre iubirea familială a fost vorba tot timpul. Elevul nu a greșit. Intențiile minților luminate din sistemul de învățământ nu au dat greș. Numai că viitorul absolvent al clasei a VIII-a, a descris, în chip involuntar, spontan și natural, și ceva în plus din societatea românească: lectura sa din cartea unui tânăr milionar, autor, regizor, playboy, filantrop ocazional, odrasla unei dinastii în devenire de oameni de succes ai lumii de afaceri, cu legături politice obscure, din România. Despre fraieri de rând și lei de elită e vorba, de fapt, și în România polarizată a timpurilor noastre: ,,suveraniști” disperați să tot mai aștepte un trai decent și revanșarzi de o parte, ,,globaliști” aranjați sau îmbuibați de o parte, gatekeepers satisfăcuți de ei înșiși. Etichetele nu travestesc rupturile între români, ci le subliniază. În centru tronează cel care îmbină aromele ambelor lumi: interlopul cu educație precară, origini sociale sărace, dar bogat până la cer, dar nu prin muncă, ci prin rapt și violență. În plus, acesta își iubește familia, cea pentru care ar face orice, cum ar fi să dea bani în toate părțile (corupția este irelevantă pe lângă grija eroică a celor apropiați, singurii care formează societatea și lumea la români), într-o perfectă ilustrare a amoralismul familial studiat de unii antropologi și sociologi, dar prezent cu pregnanță în societățile cu grave dezechilibre interne și subdezvoltate din punct de vedere economic. În comparație cu răspunsurile care au primit punctaj maxim, ce par a fi scrise de un program de AI oarecare, cel de față este nu doar sugestiv pentru ce trăim în România, ci esența rudimentară, miezul pulsând de viață al relațiilor dintre noi, pe care educația nu le poate decât constata, nu și rezolva. Existența acestor copii, care în calitate de elevi asigură masa nediferențiată de sistem a celor mediocri, submediocri și slabi, ne spune altceva: educația și dezvoltarea oricărei societăți încep de la ei și se termină cu ei. Ce vor fi aceștia în postura de adulți peste câteva zeci de ani? Grea întrebare la care putem schița un scenariu cam tulbure, dar una despre care politicianul român, inclusiv cel din zona educației, nu dă doi bani și nici că-i pasă. Cine seamănă vânt va culege, însă, furtună. Să ne păstrăm calmul rațional având în vedere ce faliment moral și educațional se anunță la orizont. Elitele se pot descurca întotdeauna și singure, cum am învățat deja că se întâmplă.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

  1. Felicitari autorului pt aceste ganduri si idei pline de realism. Esecurile invatamantului si a educatiei au pornit dupa 1990. Scoala nu a inregistrat reforme reale ci doar facile carpeli. Mass media a pus umarul in a ne da exemple de reusita in viata pe multi interlopi si prostituate. Facultatile private au dat imbold imposturii si mediocritatii. Ca exemplu, dupa 1995, Univ. „Spiru Haret”, pana in 2015, cu zeci de facultati si zeci de filiale in tara, mai ales la fara frecventa si distanta, cu 15- 20.000 studenti anual, a dat cele mai multe generatii de oameni fara pregatire adevarata. Cu oameni facuti repede conferentiari si prof.universitari ?!! Multi ii regasim in administraria centrala, judeteana si locala, agentii guvern. Care sunt performantele lor?!! Si avem zeci de asemenea exemple. Dar nu intereseaza pe nimeni sa faca ceva, nici pe actualul ministru de resort, care mai mult complica, decat rezolva ceva concret.

  2. Un articol bine argumentat și cu o critică incisivă, deși poate un pic prea pesimistă pentru gustul meu. Totuși, având în vedere realitatea prezentă, acest ton se justifică. Articolul ar câștiga mult dacă ar include și câteva propuneri de soluții din partea autorului, pentru a oferi o viziune completă asupra problemei.

  3. În fine, în hărmălaia generalizată despre învățământul/educația în România textul de față face o primă separație: educația de masă vs educația elitelor. Problema pusă astfel este cinică, dar reală/adevărată. Mai ales dacă o privim de sus în jos. Și care pune de fapt în discuție moralitatea societății și instituțiilor românești. Care moralitate nu există…
    Ne place sau nu trebuie să acceptăm două stări obiective:
    – copiii nu sunt egali natural, unii sunt buni de carte alții nu, și
    – unii copii vor să învețe, alții nu vor sau nu pot(din cauze sociale) să învețe.
    În prezent, cum spune autorul, vreo 25% sunt elite școlare iar 75% sunt rebuturi școlare. Pentru mine este înfricoșătoare această situație.
    Deci, CINE ar trebui să intervină pentru a asigura moralitatea egalității de șanse? Păi ar trebui ca Instituțiile de Stat, dar și cele locale să facă asta. Dar nu o fac cu scuza cinică: cine VREA poate să învețe, cine NU vrea nu avem ce să le facem. Cinic, dar asta este situația. Ceva de felul: dacă NU vor să învețe treaba lor, noi le-am asigurat condițiile.
    În unele cazuri cinismul este o crimă. Dar cui să-i spui asta?

    • Nu este vorba numai de cinism. Scoala, chiar pt cei mai putin dotati sau fara resurse banesti, trebuie sa le ofere acele cunostinte si experiente prin care sa practice o meserie, sa isi castige existenta. Dar organizarea si structura scolii de azi nu ofera asemenea sanse. Iar multi parinti nu vor sa accepte ca au copii mai putin dotati. Daca ar fi o selectie adevarata si corecta, ar trebui sa dispara multe licee, facultati private, dar sa creasca rolul scolilor de arte si meserii. Dar aceasta, inseamna sa dispara sute norme didactice sau sa impuna reconversia profesionala.

  4. Bun articol.
    Ideea e ca ceea ce vedem astazi ca se intampla in scoala romaneasca este rezultatul educatiei celor dinainte de 89, cand vorba aia, „se facea scoala”. Politicienii cu „experienta” de azi nu sunt capcauni care nu rezoneaza cu nevoile educatiei ci rezultatul unui sistem de educatie falimentar, distrus de comunismul totalitar importat de la rusi. Acestia, pur si simplu nu pot intelege nevoile educatiei, avand acel autism indus de lipsurile educatiei primite. Efectul acesta a fost amplificat si de exodul „creierelor” si a gulerelor albastre, care a produs asanarea mediului educational de valorile-reper pe care se bazeaza buna pregatire in educatie.

  5. Chiar zilele trecute auzeam la tv o propunere ca rezultatele de la olimpiade sa fie luate in calcul la evaluarea performantei profesorilor. Este incredibil ca nimeni in zona de decizie nu realizeaza ca e o politica stupida si sinucigasa. Sacrificam 50% dintre elevi, restul se descurca cum pot, si asta pentru ca 1-2% sa obtina rezultate pentru gazeta de perete. La sfarsit acestia fie vor pleca din tara, fie pur si simplu nu vor fi capabili sa se integreze in productie, pentru ca acolo nu-ti da nimeni enunturi ca la carte, ai nevoie si de alte aptitudini decat cele teoretice.
    Am mai spus-o, si o sa o repet de cate ori e nevoie, intr-o fabrica ai nevoie de 1 inginer la 100 de muncitori. Daca nu-l ai, il aduci de oriunde din afara, dar daca nu ai muncitori capabili, degeaba ai un super-inginer. Performanta in economie nu depinde de rezolvarea integralelor, ci de simtul de raspundere, de autonomie si de competentele primare ale oamenilor. Adica exact ce nu ofera sistemul romanesc de invatamant.
    Daca tot avem obsesia asta pentru olimpici, nu vad decat o solutie, scoli sau clase speciale pentru olimpici, cu programe separate si un ritm mai rapid. Restul programelor trebuie sa fie calibrate pentru elevul de rand. Un profesor performant, este unul care ridica majoritatea elevilor de la 5 la 7, nu unul singur de la 9 la 10. Poate asa vom reusi sa avem un invatamant de masa functional.

    • Domnule, dvs aveti impresia ca in clase se face invatamant de performanta? Nivelul la clasa a scazut foarte mult, iar nivelul concursurilor a crescut si mai mult (comparati va rog subiectele date acum 10, chiar 5 ani, cu ce se da acum!), incat acest lucru nu numai ca nu e posibil, dar copiii capabili si supradotati sunt nevoiti sa lucreze materia simpla (pentru ei) de clasa, si eventual daca se gaseste vreun profesor dornic sa lucreze, acest lucru se face in particular( datorita parintilor si a sustinerii lor financiare si emotionale).
      Pe de alta parte considerati ca elevii exceptionali sunt niste tocilari. De fapt supradotarea contine prin definitie creativitatea mult mai mare decat media.
      Dar da, in final aveti dreptate, nu este corect ca profesorii sa fie evaluati pe baza rezultatelor elevilor la olimpiade. De multe ori succesul elevului are loc indiferent de actiunea profesorului de la clasa, sau, in multe cazuri, chiar in ciuda actiunilor lui. Invatamantul de performanta este o treaba individualizata si se intampla aproape exclusiv datorita parintilor.

  6. Hai s-o spunem direct: în tipul de lume în care trăim astăzi, în democrația, cum altfel, și în deplina libertate sălbăticită, educația, la fel și cultura, și sănătatea, la fel ca și igiena – toate-s un lux pentru o elită din ce în ce mai restrânsă. Aceeași educația care a ajuns în mare dispreț pentru ”noua lume… bună”, adică parveniții convinși că, odată cu banii, le-au venit și inteligența, și cultura și, bine-nțeles, și educația… Așa că, de moft, mai cumpără o diplomă, un doctorat, doar dă bine în CV și la interviuri… Câtă vreme și profesorii (mai ales din facultățile particulare) sunt împinși de către decanat să dea note mereu mai mari și să promoveze pe toți plătitorii de taxe, vom avea tot mai mulți doctori în orice, dar tot mai puțini alfabetizați. Și, din păcate, tendința asta nu e doar la noi.

  7. „să asocieze un fragment din Bunica Safta de Ion Agârbiceanu cu un text literar studiat la clasă sau citit ca lectură suplimentară.”
    din start, constat ca sunt discriminate situatii reale sau imaginare, ca si cum criteriul de performanta evaluat ar fi cantitatea de lectura si sansa de a acoperi o anumita arie limitata;
    care o fi valoarea adaugata pe care o propune scoala ?
    in fine, daca le dai copiilor sa scrie compuneri pe o tema impusa, teoretic le antrenezi exprimarea, dar nu o imbunatatesti: nu le deschizi ochii spre a intelege diversitatea pe care o rateaza; ma revolta mentalitatile care sustin „antrenarea mintii”, ca si cum daca faci niste ture de teren la antrenamente vei avea succes si la meciul oficial; sau ca si cum jocurile video ar adauga valoare esentiala, ar consolida personalitatea si ar diversifica optiunile;
    iar daca totusi ajungem si la tehnicile literare, care o fi scopul lor dincolo de spatiul constrans de copertile unei carti ? cum regizam o scena reala imbracand-o, dupa caz: decent, indecent, subtil, tipator, elegant, neglijent, practic, demodat, inedit, etc, etc ?
    la „scoala altfel”, am apreciat simularea reportajului, ca e bun si tik-tokul la ceva, nu doar „lectura suplimentara”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dan Alexandru Chiță
Dan Alexandru Chiță
Dan-Alexandru Chiță (n. 1985). Absolvent al Facultății de Științe Politice a Universității București (2008), Master (2010) și Doctorat (2014) în cadrul aceleiași universități. Profesor în sistemul preuniversitar din București.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro