luni, octombrie 25, 2021

„Eugenia” sau evocarea antisemitismului românesc

Mărturisesc că fiind un mare admirator și degustător al fermecătoarele pagini purtând semnătura lui Mihail Sebastian, indiferent că este vorba despre scrieri în proză, fie ele nuvele sau romane, ori literatură dramatică am așteptat cu mare nerăbdare apariția traducerii în limba română a romanului Eugenia, scris de Lionel Duroy, apărut cu doar un an în urmă în limba franceză la prestigioasa editură Robert Laffont.
Apariția și difuzarea în librării fiind anunțate de editor (Humanitas Fiction) la o dată precisă ( 3 septembrie), am profitat de ocazia unui popas de doar câteva ore prin București și mi-am procurat cartea la numai câteva zile după punerea ei la dispoziţia marelui public. Am citit-o apreciind remarcabila traducere a Simonei Modreanu în orele libere de dinaintea spectacolelor din oferta Festivalului Zile și nopți de teatru la Brăila, oraș de baștină a lui Iosif Hechter, alias Mihail Sebastian. Brăila la care am găsit în roman câteva referiri răzlețe. Ea însemnând pentru Sebastian orașul ideal pentru refugiu. Singurul care i-ar putea oferi sufletului chinuit de numeroasele dezamăgiri și neîmpliniri în viață, dragoste și carieră, măcar un dram de liniște.
Am zărit în cursul unei plimbări în odinioară marele, bogatul Porto franco, astăzi departe de strălucirea demult apusă, o străduță care poartă numele autorul Stelei fără nume, însă am aflat cu aceeași neplăcere, de la amabilele mele gazde brăilene, că nici astăzi nu există un muzeu , o casă memorială. Păcat.
Romanul Eugenia i-a fost inspirat lui Lionel Duroy la modul declarat de celebrul Jurnal, socotit de critici „ o capodoperă a literaturii experienței”. Reamintesc că Jurnalul a fost adus în țară în 1995 și oferit spre publicare editurii Humanitas. A apărut grație minunatelor strădanii ale Gabrielei Omăt.
Cartea se prezintă sub forma unei confesiuni cu caracter auto-biografic a tinerei Eugenia Rădulescu, iubită ficțională a lui Sebastian. Confesiune amestecată cu fragmente din Jurnal, dar și cu alte scrieri semnate de Emil Cioran (Schimbarea la față a României), Curzio Malaparte (Kaputt), mare, celebru ziarist italian devenit el însuși personaj de roman, evocat de Eugenia Rădulescu în ipostaze și într-o perspectivă nu tocmai măgulitoare, dar și de Corneliu Zelea Codreanu (Pentru legionari).
Nu întâmplător Eugenia are un dublu incipit. Primul devoalează faptul că Eugenia Rădulescu, repet,iubită inventată de imaginația creatoare a lui Lionel Duroy, a aflat despre moartea enigmatică a idolului său a doua zi după, din gura fratelui ei mai mic, Andrei, cel care fusese rănit pe frontul anti-sovietic. Lionel Duroy nu insistă asupra speculațiilor prilejuite de faptul că Sebastian a fost strivit de un camion. Care se zice că ar fi acționat în mod criminal din ordinul comuniștilor ori al ocupantului sovietic. Vestea morții lui Mihail o determină pe Eugenia să aștearnă pe hârtie ceea ce numai aparent și într-o primă instanță ar fi povestea iubirii agitate dintre ea și Sebastian. Iubire care, indiscutabil, a fost de natură să o facă mai atentă, mai sensibilă la ceea ce va deveni adevărata substanță a romanului. Și anume descrierea amănunțită, nemiloasă, adesea greu de suportat a condamnabilului și necesarului de asumat antisemitism care s-a manifestat în spațiul românesc în perioada interbelică.
De aici, cred, și cel de-al doilea incipit. Eugenia este ieșeancă, studentă la Litere, fiica unei familii obișnuite din marea urbe moldavă care nutrește o oarecare ostilitate față de evrei. Și față de tot ceea ce consideră omniprezența acestora. Fratele mai mare al Eugeniei, Ștefan, care la un moment dat se va număra printre căpeteniile legionare, a dus la extrem respectiva ostilitate. Manifestată ca atare în momentul în care observă că în posesia Eugeniei se află un exemplar din recent apăruta carte De două mii de ani. D-na Costinaș, profesoară la Literele ieșene, mare admiratoare a cărții și -vom afla mai apoi- membră a ilegalului Partid Comunist din România, l-a invitat pe Sebastian să vină la Iași în calitate de participant de onoare la unul dintre cursurile sale. De aici ciocnirea dintre Eugenia și Ștefan, de aici momentul începutului pasiunii tinerei studente pentru romancierul deja celebru, de aici agresiunea cu caracter antisemit de care acesta a avut parte. Agresiune plănuită și organizată de însușii Ștefan.
De fapt, nu pasiunea Eugeniei pentru Sebastian, nu evocarea operei lui Sebastian primează ori contează. Deși se fac adesea referiri și la Accidentul, și la Steaua fără nume, și la Ultima oră, și la neterminata Insulă nu ele dețin marea pondere în roman. Ci antisemitismul, pogromul de la Iași (descris cu minuție), tentativele de falsificare a acestuia (de aici nefavorabilul portret de care are parte Curzio Malaparte), înțelese ca parte negativă, rușinoasă a istoriei noastre. Parte absolut dezagreabilă, rușinoasă, condamnabilă, dar care, în numele adevărului, se impune recunoscută, asumată.
Iar dacă unii cititori ai Eugeniei, în loc să facă asta vor invoca paginile nu tocmai inspirate în care Lionel Duroy evocă flagrant schematic și prea în stilul filmelor cu ilegaliști din Epoca de Aur implicarea Eugeniei în lupta antifascistă și mișcarea comunistă va fi, indubital, eroarea lor. Dovadă de ceea ce francezii numesc mauvaise conscience.

Lionel Duroy – EUGENIA; Traducerea din limba franceză: Simona Modreanu; Editura Humanitas Fiction; București, 2019

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. La un moment dat un politician roman a initiat – ca masura reparatorie romanesca fata de crimele anti evreesti din anii 40 – ca Roamania sa fie printre primele state care isi stabilesc ambasada la Jerusalim. Dupa vreo 6 luni omul era deja la inchisoare.
    Este totusi un progres. Pe vremea Capitanului – cel cu Legiunea – sau pe vrenea Maresalului – cel cu Prutul – respectivul fan al Poporului Ales ar fi fost probabil executat.
    In vremea noastra – a Generalului – faptul ca a negociat ”cu niste evrei” s-a soldat doar cu trimiterea la Rahova .
    PS Ciiiine eeeeeste Ge-ne-raaa-lul ? Ei , unul care vorbeste perfect limba Holocaustului.

  2. ??!!! ” frontul anti-sovietic” ???!!!?

    Am cunoscut combatanti carea ajuns pana spre Caucaz si apoi au vizitat Tatra . Ei ziceau „campania din Est” si9 „campania din Vest”
    „Frontul anti-sovietic” este o expresie politica de factura comunista!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Cine sunt adevaratii „crizatori”?

Din toata aceasta costisitoare, frustranta, murdara, dar, vai, pilduitoare tevatura, remarc cateva lucuri precise: 1. Criza a avut...

Democrație, decizie colectivă, raționalitate, știință, medicină

Mă tem că numele Nongqawuse nu e prea cunoscut. Era o fetiță din tribul Xhosa, din Africa de...

Criza de carburanţi din S.U.A. şi România din anul 1979 şi limuzinele utilizate de politicienii comunişti de la Bucureşti în perioada 1957-1979

În cursul şedinţei din 25 iulie 1979, Nicolae Ceauşescu a propus şi membrii Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. au aprobat majorarea...

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Preşedintele unui stat eşuat

Preşedintele Iohannis a trecut de la plimbările cu bicicleta şi recomandările practicării terapeutice a golfului la gestionarea crizei sanitare. Ca de atâtea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.