vineri, mai 17, 2024

Jocurile politice ale „privatizării” Hidroelectrica

Notă: Există multe link-uri în acest articol. Acestea au rolul de a demonstra afirmațiile sau de a exemplifica. Pe unele, dacă le accesați, veți zâmbi sau râde, la altele vă veți înfuria.

Înainte de pandemie ne-am trezit cu o știre ciudată de la Sputnik: PNL-ul privatizează pe ascuns ce a mai rămas din economie. Într-una din ordonanțele militare a apărut un punct ciudat în care se interzice orice vânzare de acțiuni la societățile de stat. Apoi PSD-ul a inițiat imediat o lege prin care interzice vânzarea de acțiuni la societățile la care statul mai este proprietar. Imediat au venit lămuriri: se vând numai câteva societăți și mai apoi au apărut și numele societăților. Presa a titrat: „Legea împotriva privatizării Hidroelectrica.” Apare informația că de fapt se vor vinde pe bursă pachete minoritare. Legea PSD-ului a trecut de cele două camere și se află pe masa Președintelui pentru promulgare!

Cred că trebuie inițiata o discuție mai largă pe această temă, cu referire la societățile din industria energetică.

Prima direcție, dacă este bine ca statul român să vandă societăți sau pachete de acțiuni. Industria energetică și infrastructurile sale critice trebuie să rămână sub controlul statului român! Posibil să mai existe și alte păreri, dar în actuala structură a extracției, producției, importului, depozitării, transportului și distribuției de carburant, gaze naturale sau energie electrică, statul român nu mai poate ceda din suveranitatea energetică. Cu alte cuvinte, pachetele majoritare trebuie să se afle în proprietatea statului.

Statul roman poate vinde pachete minoritare de acțiuni, rămănând majoritar până la acel 50% plus o acțiune. Deja a făcut-o în cazul câtorva societăți naționale importante și mai poate continua. Singura cale în care tranzactiile posibile sunt incontestabile este cea a vănzării acestor pachete pe Bursa de Valori București. Nimeni nu a contestat și nu va putea contesta vreodată vânzarea pachetelor de la Transelectrica, Transgaz, Romgaz, Nuclearelectrica, Conpet, Oil Terminal, companii din BET-NG, unde Ministerul Economiei este acționar majoritar. Dar asta nu înseamnă că aceste companii nu sunt ocolite de scandaluri. (Informații despre diversele nereguli găsiți accesând urmatoarele link-uri: Transgaz, Transgaz, Transgaz, Romgaz, Romgaz, Romgaz, Transelectrica, Transelectrica)

Cu ce îl ajută pe cetățeanul de rând listarea la bursă a unei societăți de stat? Cel mai mare avantaj este transparența. Legistația bursieră obligă companiile listate să facă publice informațiile legate de orice schimbare în acționariat, orice schimbare de management și toate raportările contabile. Adică tentativele de corupție și fraudare asupra acestor companii sunt mult mai vizibile și pot fi reclamate de acționarii minoritari, cu repercursiuni in prețul de tranzacționare. Informațiile esentiale se pot găsi pe site-ul BVB. Celelalte companii, cum este astazi Hidroelectrica, nu are obligații prea mari de raportare și transparență, informații oficiale găsindu-se numai pe site-ul propriu sau pe portalul Ministerului de Finanțe. Controlul unui acționar minoritar nu există, managementul este numit exclusiv pe criterii politice deci în principiu se poate face orice. (accesati link-urile, sunt surprize!)

Bursa de Valori este decapitalizată și numărul tranzacțiilor și valorile tranzacționate sunt în scădere, adică prețurile medii ale acțiunilor sunt în scădere. După această perioadă a pandemiei, toți emitenții din BVB suferă, deci un vânzător ar căpăta un preț mult mai mic pentru un pachet de acțiuni. Cu alte cuvinte, nu este o perioadă bună pentru ca statul român să vândă pachete de acțiuni.

Pe de altă parte, situația economică proastă lăsată de guvernarea PSD, legislația catastrofală privind măririle de pensii și salarii, la care se adaugă criza economica post-pandemie, crează o mare nevoie de bani la buget. Deci soluția vânzării de pachete minoritare pe BVB ar fi o posibilitate de a „acoperi găurile bugetare”.

Pe de altă parte, Hidroelectrica, ca tot sistemul energetic, se află în siajul camarilei din energie a PSD – ALDE, deci managementul poate face ce vrea. Care este explicația acestei legi? PSD nu dorește o transparență asupra acestei companii. De ce doi ani? Piața de valori își va reveni, acțiunile vor crește, deci va veni un moment prielnic listării. Pregătirea documentației pentru listare a Hidroelectrica poate dura dar există pericolul că va dezvălui nereguli apte de a ajunge la DNA. De asemenea, în acest moment PSD-ul va face tot posibilul de a sugruma toate sursele bugetare de venit pentru ca guvernarea minoritară liberală să intre în colaps. Deci asităm la o stopare a oricarei inițiative ca cineva să se uite cu atenție în documentele companiei și la o luptă politică mizerabilă.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Elveția are ca. 65 % curent din hidrocentrale (regenerabil) la un preț convenabil. RFG are azi ca. 40 % curent din vânt, fotovoltaice (regenerabil) la un preț mare. Norvegia are curent ieftin din hidrocentrale (blockchain consumă mult). Franța produce 75 % curent în centrale atomoelectrice învechite. SUA va produce centrale atomoelectrice mai mici (60 MW) moderne și eficiente.
    De unde vor primi consumatorii români azi și mâine curent la un preț convenabil?

    • @Kurt – am vazut o poanta pe FB legata de pretul la gaze, care e valabila si cu pretul la energie electrica: „de la BEX!”

      @Aristotel – problema nu e la distribuitori in cazul preturilor si la ANRE. Distribuitorii sunt vinovati de faptul ca nu si-au indeplinit toate obligatiile prevazute in contractul de privatizare

      @Rahan5 – nu stiu si nu sunt in masura de a judeca ale cui sunt lacurile de drept dar ma indoiec ca UAT-urile le-ar decolmata … nici Hidroelectrica nu a facut-o.

      am scris aici: http://www.contributors.ro/economie/energie-economie/rezilien%c8%9ba-sistemului-energetic-na%c8%9bional-cum-se-vulnerabilizeaza-romania-in-interior-%c8%99i-este-amenin%c8%9bata-din-exterior/

      „Din nefericire și a patra mare vulnerabilitate se bazează pe un fals: Lacurile de acumulare nu au mai fost decolmatate de 30 de ani, rezultă că rapoartele despre rezerva de apă sunt supraevaluate și din rapoarte trebuie să fie scoase 30%. Faptul este demonstrat zilele trecute prin notificarea Hidroelectrica către ANRE că nu mai poate produce energie electrică din cauza secetei, cu toate că pe site-ul Transelectrica raportarea este că lacurile sunt 60% pline.”

      • @Cosmin
        Consumul și producția de curent electric va crește considerabil (+45 %) peste tot în lume, în UE și în România. Asigurarea cu curent electric în țară trebuie să fie azi o prioritate majoră la București.
        Bani trebuie să vină din UE (transfer financiar gratuit) pentru căi ferate moderne în România ca investiție strategică „europeană”. Budgetul UE trebuie să fie dirigat de la Bruxelles mai mult înspre est pentru o infrastructură „europeană”. Nu e acceptabil ca „Green Deal” să fie numai o modă momentană (Friday for the future) al Comisiei UE. Transportul continental pe căi ferate moderne înseamnă mai mult curent la un preț convenabil în toate părțile UE. Mult lăudata „suveranitate„ UE la Paris trebuie să includă o creștere economică mult mai rapidă în estul UE. Curentul e baza creșterii economice în UE după stoparea pandemiei Cvid-19. Forma U pentru relansarea economică în estul UE ar însemna stagnare și recesiune timp de mai mulți ani. Ar fi un dezastru greu de acceptat. Forma V pentru unele părți din UE (țările Scandinave, Olanda, RFG, Austria etc) nu e destul pentru a menține ponderea economică al UE pe glob. Nu e acceptabil pentru tinerii de azi din țară să fie numai „rezerva manpower” pentru vestul UE.
        Multe sunt de discutat și de rezolvat în țară și în UE. Unanimitate de voturi în consiliile șefilor de state UE blochează Uniunea. Vineri 18 Iunie se va amâna din nou până la toamnă budetul de relansare economică al Comisiei UE. Nu lipsesc cunoștințe. Se știe că e necesar mai mult curent electric decât azi în UE și în România.
        Soluții?

  2. Un ” sat” cu prea mulți câini nu poate fi pus în ordine decât de câțiva ” lupi” serioși.

    Oricât ar încerca un guvern minoritar să îndrepte strâmbul butoanele pe care apasă duc nicăieri.

    Dacă nu închidem granițele pentru gaz și electricitate toate companiile statului vor intra in faliment. Cum sa faci profit la 4 Euro/MWh de gaz sau 20Eur/ MWh de electricitate.

    Cred că s-ar putea obține un preț bun acum pe acțiuni HE. Într-un an vor intra pe pierderi.

    Politicienii n-au învățat încă că jocul de-a piața, de-a economia nu produce decât pagube imense. Vezi OUG114. Cum stabiliseră ei preț maxim la gaz de 68 lei/ MWh când piața l-a adus la 25?
    După North Stream II și alte țevi gazul se va duce la 3-4 EUR/MWh. Știu nemții ce știu.

    • Stai asa .. ce e aia pret maximal</b??

      Daca dim cauza pretului maximal nu pot vinde sub "68 lei/ MWh când piața l-a adus la 25" atinci asta este pret minimal!!!!
      E [e undeva o .. ei da escrocherie!

  3. Faptul ca utilitatile publice au fost privatizate nu trebuia sa fi un lucru rau. De la telefonia fixa, alimentare apa, canalizare, gaze, energie electrica, transporturi, petrol, etc. problema este cum s-a facut si prin care societati straine. Dupa cateva decenii, vedem ca acele privatizari nu au dus la cresterea calitatii serviciilor, nu exista o concurenta reala ci una formala.Apoi preturile au mers mereu pe linie ascendenta, in maximizarea profitului si reducerea sau nerealizarea totala a investitiilor cu care s-au angajat prin contractul de privatizare. Efectul in aval, a fost cresterea costurilor de productie in industriile usoare de prelucrare, comert, turism, ind. alimentara ,etc. O dovada ca nu am devenit mai competitivi pe piata europena decat in cateva sectoare economice si aici tot prin firme straine, ex. Dacia Renault, Ford Craiova.

  4. Hidroelectrica trebuie expropriata de Lacurile de Acumulare si Baraje, iar acestea trebuie sa intre in proprietatea Judetelor.
    Hidrocentralele au fost construite pe pamantul judetelor, luat cu japca de catre Stat !.
    Companiile Nationale Comuniste, care au construit barajele, tot din judete au luat banii prin Taxe ale Statului.
    Nu au existat Companii Nationale fara sa fie platite din banii Judetelor !.
    Judetele in Romania acopera 100 % din suprafata teritoriului !.
    Iar Romania n-are colonii de unde sa vina alti bani pentru Constructia Barajelor !
    Toti banii Romaniei provin ………..din Judete !
    Prin Taxe si Impozite !.
    Singura problema este, intradevar, ca sunt judete unde s-au construit mai multe baraje si in altele mai putin.
    Se poate face o Socoteala si Judetele pot achita in rate la Bugetul de Stat o diferenta din costul barajelor din Judet daca suma totala primita de Stat prin constructia barajelor este mai mare decat Media pe tara.
    Numai Judetele au dreptul sa aprecieze daca vand barajele catre straini sau nu. Si nu Guvernul de la Bucuresti.
    De principiu Barajele si Lacurile de Acumulare nu trebuie vandute si trebuie sa ramana in proprietatea Judetelor.
    Un judet care-si vinde Barajele si Lacurile de Acumulare este la fel cu situatia unei persoane care si-ar vinde parintii.

  5. hm … in guvernarea precedenta Hidroelectrica era sa intre in incapacitate de plata..

    Asta in conditiile in care hidrocentarlele lucreaza in zona rentei absolute!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Pacuraru
Cosmin Gabriel Păcuraru este consultant în regim de freelancing. Are un doctorat în „Relații Internaționale și Studii Europene” la Universitatea Babeș – Bolyai din Cluj Napoca cu o teză depre securitatea energetică a României. (2013) Este autorul cărților „Romania – Energie si Geopolitică” (2018) și „Energia – o problemă de securitate națională” (2022), precum și a numeroase articole științifice în domeniul securității și politicilor energetice în publicații de specialitate naționale și internaționale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro